ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
28 серпня 2024 року ЛуцькСправа № 140/7026/24
Волинський окружний адміністративний суд у складі:
головуючого судді Дмитрука В.В.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 (далі ОСОБА_1 ) звернувся із позовом до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України з наступними позовними вимогами:
1) визнати протиправною бездіяльність щодо відмови в розгляді по суті скарги від 15 листопада 2023 року на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за № 202/3575 від 16 жовтня 2023 року;
2) зобов`язати розглянути скаргу від 15 листопада 2023 року на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за № 202/3575 від 16 жовтня 2023 року, по суті її вимог та мотивів (аргументів, доводів).
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що 16.10.2023 позаштатною Військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 прийнято постанову, оформлену довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575 щодо ОСОБА_1 .
Так, за результатами огляду військово-лікарської комісії, позивача визнано придатним до військової служби.
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, 15.11.2023 позивач подав скаргу до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України на постанову №202/3575 від 16.10.2023.
На адвокатський запит представника позивача надійшов лист вих. №1034 від 26.03.2024 в якому позивача повідомлено, що він був призваний по мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_2 для проходження військової служби у НОМЕР_1 прикордонному загоні АДРЕСА_1 . Вказане військове формування входить до складу Державної Прикордонної Служби України. Проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовцем ДПСУ Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України не передбачено.
Вважаючи протиправною бездіяльності відповідача щодо відмови в розгляді по суті скарги, позивач звернувся з цим позовом до суду.
Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 10.07.2024 відкрито спрощене позовне провадження у справі без проведення судового засідання та виклику сторін.
У відзиві на позов представник відповідача позовні вимоги не визнав. В обґрунтування своєї позиції вказав, що військово-лікарська комісія регіону якою є 16 РВЛК відповідно до Положення безпосередньо підпорядковується ЦВЛК ЗС України, яка в свою чергу є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України.
Позивач у позовній заяві до Волинського окружного адміністративного суду стверджує, що на момент проходження ВЛК перебував у статусі військовозобов`язаного, а не військовослужбовця Держприкордонслужби.
Відповідно до другого та третього абзацу пункту 3.3. глави 3 розділу І Положення скарги на дії (бездіяльність) чи постанови ВЛК районних (міських) ІНФОРМАЦІЯ_3 подаються за підпорядкованістю до ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 , ІНФОРМАЦІЯ_3 , обласних ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим. Дії (бездіяльність), рішення, постанови, прийняті ВЛК обласних (Київського міського, Севастопольського міського) ТЦК та СП, ТЦК та СП Автономної Республіки Крим, оскаржуються в штатних ВЛК. Отже, виходячи з вимог даного пункту Положення вважає, що позивач мав звернутись зі скаргою на постанову позаштатної ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 оформлену Довідкою ВЛК №202/3575 від 16.10.2023 для визначення придатності до військової служби до ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_3 відповідно за територіальною підпорядкованістю.
Відповідно до вимог пункту 8 розділу ХІІ Інструкції з організації обліку особового складу в системі Міністерства оборони України, затвердженої наказом Міністерства оборони України №280 від 15.09.2022, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України №1407/38743 від 14.11.2022 на військовослужбовців, призваних на військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період, особові справи, послужні та обліково-послужні картки районні територіальні центри комплектування та соціальної підтримки пересилають безпосередньо до військових частин, куди направлені військовослужбовці, з урахуванням вимог пунктів 5-7 цього розділу. Штаби військових частин після отримання облікових документів вилучають з них ідентифікаційні жетони і вручають їх військовослужбовцям.
Однак, у зверненні до 16 РВЛК та матеріалах позовної заяви до суду, позивач не надав жодної підтверджуючої інформації про його відношення до військової служби та інформації стосовно призову на військову службу.
Враховуючи вищевказане представник відповідача вважає, що 16 РВЛК, в межах наданих їй повноважень та чинного законодавства, здійснила в свою чергу заходи які передбачені Положенням про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 зі змінами, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 17.11.2008 за № 1109/15800. Просив відмовити у задоволенні адміністративного позову.
У відповіді на відзив позивач вказує, що відповідно до абзацу першого пункту 3.3. глави 3 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, скарги на дії (бездіяльність) чи постанови позаштатних ВЛК подаються до штатних ВЛК згідно з адміністративно-територіальними зонами відповідальності, наведеними у додатку 2 до наказу Міністерства оборони України від 16.11.2016 №608 «Про затвердження адміністративно-територіальних зон відповідальності закладів охорони здоров`я Збройних Сил України за організацію медичного забезпечення».
Відповідно до підпункту 2.5.1 пункту 2.5 глави 2 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
У відповідності до пункту 2.2 глави 2 розділу І Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом. До штатних ВЛК належать: Центральна військово-лікарська комісія (далі ЦВЛК); ВЛК регіону.
Отже, відповідач належить до штатних військово-лікарських комісій, а військово-лікарська комісія ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі - ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 »), яка визнала позивача придатним до військової служби, є позаштатною військово-лікарською комісією.
ОСОБА_1 вважає, що оскарження постанови військово-лікарської комісії районного територіального центру комплектування та соціальної підтримки може бути як до обласного територіального центру комплектування та соціальної підтримки, так і до військово-лікарської комісії регіону.
Відповідач, хоч є альтернативним та все ж належним суб`єктом розгляду скарги на постанову ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_4 на рівні із військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_5 (далі - ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_6 ). Просив адміністративний позов задовольнити.
У запереченні на відповідь на відзив представник відповідача повідомив, що 16 РВЛК є штатною військово-лікарською комісією, яка підпорядковується Центральній військово-лікарській комісії Збройних Сил України (далі-ЦВЛК ЗС України), яка в свою чергу, є органом військового управління, який здійснює керівництво ВЛК регіонів у Збройних Силах України та є керівним органом із військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України.
Дослідивши матеріали справи, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з наступних мотивів та підстав.
Судом встановлено, що 16.10.2023 позаштатною Військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 прийнято постанову, оформлену довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575 щодо ОСОБА_1 .
За результатами огляду військово-лікарської комісії, ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби.
Не погоджуючись із таким рішенням відповідача, 15.11.2023 позивач подав скаргу до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України на постанову №202/3575 від 16.10.2023.
На адвокатський запит представника позивача надійшов лист вих. №1034 від 26.03.2024 яким ОСОБА_1 повідомлено, що він був призваний по мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_2 для проходження військової служби у НОМЕР_1 прикордонному загоні АДРЕСА_1 . Вказане військове формування входить до складу Державної Прикордонної Служби України. Проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовцем ДПСУ Положенням про військово-лікарську експертизу у Збройних Силах України не передбачено.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон 2232-ХІІ).
Відповідно до ст. 1 вказаного вище Закону захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями (ч. 1-3 ст.1 Закону 2232-ХІІ).
Виконання військового обов`язку громадянами України забезпечують державні органи, органи місцевого самоврядування, утворені відповідно до законів України військові формування, підприємства, установи та організації незалежно від підпорядкування і форм власності в межах їх повноважень, передбачених законом, та районні (об`єднані районні), міські (районні у містах, об`єднані міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки, територіальні центри комплектування та соціальної підтримки Автономної Республіки Крим, областей, міст Києва та Севастополя (далі - територіальні центри комплектування та соціальної підтримки) (ч. 7 ст. 1 Закону 2232-ХІІ).
Згідно з ч. 9 ст. 1 Закону 2232-ХІІ щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період.
Відповідно до ч. 10 ст. 1 Закону 2232-ХІІ громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані - прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово- облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів; проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України; проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі; виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Положеннями ч. 10 ст. 2 зазначеного раніше Закону передбачено, що з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи. Наказом Міністра оборони України від 14.08.2008 №402 затверджено Положення №402.
Відповідно до п. п. 1.1 Розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Згідно з п. 1.2 Розділу І Положення №402 медичний огляд призовників: військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти, ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв ; осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання, компонентами ракетного палива, джерелами електромагнітних полів, лазерного випромінювання, мікроорганізмами І-ІІ груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово- морських Сил Збройних Сил України.
Пунктом 2.1 Розділу І Положення №402 передбачено, що для проведення військово- лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання військово-лікарської комісії з визначення причинного зв`язку захворювань, поранень, контузій, травм, каліцтв у колишнього військовослужбовця. Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Щодо твердження позивача про те, що комісією не взято до уваги наявні хвороби, суд зазначає таке.
Суд зазначає, що не може надавати оцінку діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідженні медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки суд не є фахівцем у медичній галузі.
Так, Верховний Суд у постанові від 13.06.2018 у справі №806/526/16 зазначив: «...що у межах адміністративного процесу суд не вправі надавати оцінку професійним діям конкретних лікарів-членів ВЛК при застосуванні ними відповідних методів огляду позивача, дослідження медичної документації, визначенні діагнозів та відповідності їх конкретній статті розкладу хвороб, оскільки це потребує спеціальних знань у медичній галузі».
Розглядаючи по суті спори у справах щодо оскарження рішень ВЛК, суд вправі перевірити законність висновку ВЛК лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку. Однак суд не може здійснювати власну оцінку підстав прийняття певного висновку, оскільки як попередньо зазначалося, суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підстав висновку ВЛК виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права.
Питання визначення наявності або відсутності певного діагнозу у позивача та його придатності (непридатності) до військової служби за результатами медичного обстеження є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Суд зазначає, що у разі наявності сумніву у позивача щодо правильності висновку стосовно ступеня його придатності до військової служби, він мав право звернутися до вищестоящих військово-лікарських комісій для перегляду відповідної постанови з підстав наявних хвороб.
Аналогічна позиція міститься в постанові Верховного Суду у складі колегії судів Касаційного адміністративного суду від 06.05.2022 у справі М 826/14188/16 відповідно до якої суд не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, приймаючи замість акта індивідуальної дії, яке визнається протиправним та скасовується, інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
Крім того, здійснюючи судочинство, Європейський суд з прав людини неодноразово аналізував межі, спосіб та законність застосування дискреційних повноважень національними органами, їх посадовими особами. Зокрема, в рішенні ЄСПЛ від 17 грудня 2004 року у справі «Pedersen and Baadsgaard v. Denmark» (заява № 49017/99) зазначено, що здійснюючи наглядову юрисдикцію, суд, не ставлячи своїм завданням підміняти компетентні національні органи, перевіряє, чи відповідають рішення національних держаних органів, які їх винесли з використанням свого дискреційного права, положенням Конвенції та Протоколів до неї. Суд є правозастосовчим органом та не може підміняти державний орган, рішення якого оскаржується, відміняти замість нього рішення, яке визнається протиправним, приймати інше рішення, яке б відповідало закону, та давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, які належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень.
На зазначене вище також звертав увагу Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду в своїй постанові від 16.05.2023 у справі № 380/3195/22.
Суд зазначає, що згідно з п.2.2 розділу І зазначеного Положення штатні ВЛК є військово-медичними установами. Вони мають гербову печатку, кутовий штамп та утримуються за окремим штатом.
До штатних ВЛІС належать: Центральна військово-лікарська комісія; ВЛК регіону; ВЛК евакуаційного пункту; ВЛК пересувної госпітальної бази.
Штатні ВЛК комплектуються лікарями із клінічною підготовкою за однією з лікарських спеціальностей (терапія, хірургія, неврологія, психіатрія, оториноларингологія, офтальмологія, організація охорони здоров`я тощо), з досвідом роботи у військових частинах та лікувальних закладах.
Залучати особовий склад штатних ВЛК для вирішення питань та завдань, не пов`язаних із військово-лікарською експертизою, забороняється.
ЦВЛК має право розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК Збройних Сил України (абз.15 пп.2.3.4 п.2.3 розділу 1 наведеного Положення).
Відповідно до п.п.2.4.4 п. 2.4 Розділу І названого Положення на ВЛК регіону покладаються обов`язки, зокрема, з організації військово-лікарської експертизи, керівництва підпорядкованими ВЛК, контролю за їхньою роботою та надання їм методичної і практичної допомоги в зоні відповідальності; розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи.
Згідно з пп.2.4.5 п.2.4 Розділу І вказаного Положення ВЛК регіону має право, зокрема, оглядати військовослужбовців та інших осіб, зазначених у пункті 1.2 розділу І цього Положення; приймати постанови згідно з Положенням, контролювати, розглядати, затверджувати, за наявності підстав не затверджувати, переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК. Постанову про придатність до військової служби колишніх військовослужбовців на період їх фактичного звільнення зі Збройних Сил України має право приймати або переглядати тільки ЦВЛК; направляти у військові лікувальні заклади на контрольне обстеження та медичний огляд військовослужбовців, членів їх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової служби), військовозобов`язаних, резервістів, працівників.
Рішенням штатної ВЛК може бути проведений повторний або контрольний медичний
огляд.
Постанова ВЛК регіонів може бути оскаржена у ЦВЛК або у судовому порядку (пп.2.4.6,2.4.10 п.2.4 розділу І цього Положення).
Згідно із п.п.2.6.1 п.2.6 Розділу І зазначеного Положення до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК високомобільних десантних військ; ВЛК військових комісаріатів; ВЛК територіального центру комплектування (далі - ВЛК ТЦК); ВЛК цивільного лікувального закладу з правами госпітальної ВЛК.
Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що для проведення військово- лікарської експертизи створюються штатні та позаштатні військово-лікарські комісії, які проводять медичний огляд осіб, передбачених п.1.1 розділу І наведеного Положення, зокрема, з метою визначення ступеня придатності до військової служб, за результатами якого приймають постанови, що оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання ВЛК.
Пунктом 1.1 Розділу 11 вказаного Положення передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).
Постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ- 10).
Пунктом 1.4 Розділу II вказаного Положення визначено, що медичний огляд контингентів, зазначених у пункті 1.2 розділу І цього Положення, проводиться в порядку, визначеному таблицею.
Згідно з п.3.8 Розділу II зазначеного Положення за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу у добровільному порядку за контрактом, виносить одну із таких постанов: «Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час»; «Обмежено придатний до військової служби»; «Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю (вказати спеціальність)»; «Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю (вказати спеціальність)»; «Придатний до військової служби».
Постанови ВЛК військових комісаріатів оформлюються довідкою ВЛК (додаток 4 до Положення) у двох примірниках, яка не підлягає затвердженню штатною ВЛК і дійсна протягом шести місяців з дня медичного огляду. Копія довідки видається на руки особі, яка пройшла медичний огляд.
Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:
«Придатний до військової служби»;
«Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)»:
«Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку».
Постанови ВЛК згідно з цим Положенням розглядаються, затверджуються, контролюються, а за необхідності переглядаються відповідною штатною ВЛК.
Згідно з п. 20.3 Розділу II вказаного Положення при медичному огляді військовослужбовців та інших контингентів ВЛК приймаються постанови такого змісту: а) «Придатний» до військової служби; «Непридатний» до військової служби з виключенням з військового обліку; до військової служби в мирний час, обмежено придатний у воєнний час (На воєнний час приймається постанова: «Обмежено придатний до військової служби»).
У воєнний час за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, що передбачають індивідуальну оцінку придатності або обмежену придатність до військової служби осіб, які пройшли медичний огляд за графами II, III, ВЛК приймає постанову «придатний до військової служби», за винятком статей 2-в, 4-в, 5-в, 12-в, 13-в. 14-в, 17-в, 21-в, 22-в.
Таким чином, під час дії воєнного стану військовозобов`язані підлягають медичному огляду за наявності для цього підстав.
За результатами медичного огляду ВЛК відповідного рівня приймає рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби, яке оформляється відповідною довідкою.
З матеріалів справи слідує, що військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 прийнято постанову, оформлену довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575, якою ОСОБА_1 визнано придатним до військової служби.
Згідно норм зазначеного Положення вказана ВЛК є позаштатною лікарською комісією.
Позивач не погоджуючись із прийнятим рішенням, 15.11.2023 подав скаргу до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України на постанову №202/3575 від 16.10.2023.
Згідно із нормами названого Положення у разі непогодження із постановами позаштатних ВЛК особа має право звернутися до ВЛК вищого рівня із скаргою на дії чи рішення ВЛК, рішення ВЛК регіону можуть бути оскаржено до ЦВЛК.
У свою чергу, ВЛК регіону мають право скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК та направляти військових на контрольний медичний огляд, а також за їх рішенням може бути проведений повторний або контрольний медичний огляд.
Остаточне рішення про придатність чи непридатність військовослужбовця до військової служби може бути прийнято ЦВЛК.
У спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.
Аналогічний правовий висновок висвітлений у постанові Верховного Суду від 12.06.2020 у справі№ 810/5009/18.
Суд зазначає, що предметом цього спору є бездіяльність 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України щодо відмови у розгляді скарги позивача від 15.11.2023 на постанову, оформлену довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575 від 16.102023.
Відповідач посилається на відсутність повноважень на проведення військово-лікарської експертизи військовослужбовцем ДПСУ, оскільки Положенням про військову-лікарську експертизу у Збройних Силах України не передбачено.
Разом з тим, суд зазначає, що на час проведення медичного огляду військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 , ОСОБА_1 був військовозобов`язаним та після прийняття постанови військово-лікарської комісії за №202/3575 від 16.102023 був призваний по мобілізації ІНФОРМАЦІЯ_2 для проходження військової служби у НОМЕР_1 прикордонному загоні АДРЕСА_1 .
Відтак, позивач не погоджувався саме із постановою, яка оформлена довідкою військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 за №202/3575 від 16.102023 згідно з якою його визнано придатним до військової служби.
Відповідно до п. 2.4.10 Положення №402 постанова ВЛК може бути оскаржена до ВЛК вищого рівня, ЦВЛК або у судовому порядку.
При цьому, 16 Регіональна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України відповідно до Положення має право переглядати або скасовувати постанови підпорядкованих ВЛК.
Суд встановив, що на момент проходження ВЛК ОСОБА_1 перебував у статусі військовозобов`язаного, а не військовослужбовця Держприкордонслужби та подав скаргу саме щодо постанови, винесеної військово-лікарською комісією ІНФОРМАЦІЯ_1 , яка підпорядковується відповідачу. Таким чином, постанова ВЛК щодо придатності позивача до військової служби, може бути оскаржена до 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України.
З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України та наданих суду статтею 245 КАС України повноважень, позовні вимоги необхідно задовольнити у спосіб прийняття судом рішення про визнати протиправною бездіяльності 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України щодо відмови в розгляді по суті скарги від 15.11.2023 на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за № 202/3575 від 16.10.2023; зобов`язати 16 Регіональну військово-лікарську комісію Міністерства оборони України розглянути скаргу від 15.11.2023 на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575 від 16.10.2023, по суті її вимог та мотивів (аргументів, доводів).
Керуючись статтями 244-246, 255, 262, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність 16 Регіональної військово-лікарської комісії Міністерства оборони України щодо відмови ОСОБА_1 в розгляді по суті скарги від 15.11.2023 на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за № 202/3575 від 16.10.2023.
Зобов`язати 16 Регіональну військово-лікарську комісію Міністерства оборони України розглянути скаргу ОСОБА_1 від 15.11.2023 на постанову позаштатної Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , що оформлена довідкою військово-лікарської комісії за №202/3575 від 16.10.2023, по суті її вимог та мотивів (аргументів, доводів).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України. У разі подання апеляційної скарги рішення якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_2 )
Відповідач: 16 Регіональна військово-лікарська комісія Міністерства оборони України (79045, місто Львів, вулиця Стрийська, будинок 73а, код ЄДРПОУ 08380628)
Суддя В.В. Дмитрук
Суд | Волинський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121273578 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них медико-соціальної експертизи |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Кузьмич Сергій Миколайович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Адміністративне
Волинський окружний адміністративний суд
Дмитрук Валентин Васильович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні