Рішення
від 29.08.2024 по справі 160/14159/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

29 серпня 2024 рокуСправа №160/14159/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Голобутовського Р.З.

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами у місті Дніпро адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальне управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

30.05.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (далі - відповідач), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальне управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області, в якій позивач просить:

- визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченоїстаттею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII;

- стягнути з Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області на користь ОСОБА_1 недоплачену суму щорічної допомоги до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі 9465,00 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що є учасником бойових дій та відповідно достатті 12 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»має право на разову грошову виплату до Дня Незалежності України за 2023 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, проте відповідачем безпідставно обмежено його в реалізації вказаного права та виплачено спірну виплату у меншому розмірі.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 03.06.2024 відкрито провадження в адміністративній справі №160/14159/24 та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін за наявними у справі матеріалами.

Сторони належним чином повідомлені про розгляд справи Дніпропетровським окружним адміністративним судом, що підтверджується матеріалами справи.

13.06.2024 представником відповідача направлено до суду через автоматизовану систему «Електронний суд» відзив на позовну заяву, в якому позовні вимоги не визнає та просить суд відмовити у задоволенні позову. В обґрунтування правової позиції зазначено, що щорічна разова грошова виплата до Дня Незалежності України здійснюється у розмірах, визначених Порядком здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, затвердженимпостановою Кабінету Міністрів України "Деякі питання соціального захисту ветеранів війни та жертв нацистських переслідувань" №754 від 21.07.2023.Повноважень на вчинення дій, не передбачених постановою №754, органам Пенсійного фонду не надано.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 29.08.2024 клопотання Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області про зупинення провадження у справі №160/14159/24 за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальне управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії залишено без задоволення.

Згідно із ч.ч. 5, 8 ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше. При розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи.

Дослідивши матеріали справи, суд встановив наступне.

ОСОБА_1 є учасником бойових дій та має право на пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників бойових дій, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_1 від 09.06.2021.

Також позивач проходить службу у Територіальному управлінні Служби судової охорони у Дніпропетровській області з 18.10.2021.

19.03.2024 ОСОБА_1 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області через третю особу із заявою, в якій просив нарахувати та виплатити йому разову грошову виплату до Дня Незалежності у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.

18.04.2024 Територіальне управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області листом №35.05-300 повідомило позивача, що на підставі наказу територіального управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області від 15.08.2023 №324 о/с ОСОБА_1 була здійснена виплата разової грошової допомоги, передбачена Законами України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань», у межах суми, визначеної підпунктом 2 пункту 3 Порядку здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.07.2023 №754, а саме 1000,00 гривень.

Не погоджуючись із бездіяльність відповідача щодо невиплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України за 2023 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, позивач звернувся з позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним відносинам суд виходить з наступного.

Частиною другоюстатті 19 Конституції Українипередбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.

За змістомстатті 46 Конституції Українигромадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

Правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення визначаєЗакон України від 22.10.1993 №3551-ХІІ «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»(далі- Закон №3551-ХІІ).

За нормамистатті 1 Закону №3551-XIIцей Закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я та активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.

Згідно зістаттею 2 Закону №3551-XIIзаконодавство України про статус ветеранів війни та їх соціальні гарантії складається із цьогоЗаконута інших актів законодавства України.

Права та пільги для ветеранів війни і членів їх сімей, встановлені раніше законодавством України і законодавством колишнього Союзу РСР, не можуть бути скасовані без їх рівноцінної заміни.

Нормативні акти органів державної влади та органів місцевого самоврядування, які обмежують права і пільги ветеранів війни, передбачені цим Законом, є недійсними.

Статтею 4 Закону №3551-XIIпередбачено, що ветеранами війни є особи, які брали участь у захисті Батьківщини чи в бойових діях на території інших держав.

До ветеранів війни належать: учасники бойових дій, особи з інвалідністю внаслідок війни, учасники війни.

Статтею 5Закону №3551-XIIзакріплено, що учасниками бойових дій є особи, які брали участь у виконанні бойових завдань по захисту Батьківщини у складі військових підрозділів, з`єднань, об`єднань всіх видів і родів військ Збройних Сил діючої армії (флоту), у партизанських загонах і підпіллі та інших формуваннях як у воєнний, так і у мирний час.

Пільги учасникам бойових дій та особам, прирівняним до них, передбаченістаттею 12 Закону №3551-XII.

Статтею 12 Закону №3551-XIIпередбачено виплату учасникам бойових дій щорічної разової грошової допомоги (виплати).

Така грошова допомога була запроваджена ще з 01.01.1999 шляхом внесення змін доЗакону № 3551-ХІІЗаконом від 25.12.1998 №367-XIVта доповненням статті 13 частиною четвертою наступного змісту: «Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком».

У подальшому ця норма зазнавала неодноразових змін та була предметом судових розглядів, як у судах загальної юрисдикції, так і Конституційному Суді України.

Зокрема,Законом України «Про внесення змін до деяких законів України щодо разової грошової виплати ветеранам війни та жертвам нацистських переслідувань» від 20.03.2023внесено зміни до частини п`ятоїстатті 12 Закону № 3551-XII, виклавши норму в наступній редакції «Щороку до Дня Незалежності України учасникам бойових дій виплачується разова грошова виплата у порядку та розмірах, визначених Кабінетом Міністрів України в межах відповідних бюджетних призначень, встановлених законом про Державний бюджет України».

На виконання наведених норм, Кабінетом Міністрів України прийнято Постанову від 21.07.2023 №754 (далі - Постанова №754).

Постановою №754 відповідно до частини сьомоїстатті 20 Бюджетного кодексу України, частини п`ятої статей12-15, частини першої статті16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту», частини третьої статей 6-16-4 Закону України «Про жертви нацистських переслідувань, затверджено Порядок здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» і «Про жертви нацистських переслідувань».

За приписами пункту 3 Порядку здійснення у 2023 році разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченоїЗаконом України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»і «Про жертви нацистських переслідувань», затвердженого Постановою №754, грошова допомога виплачується до 24.08.2023 у такому розмірі: 2) учасникам бойових дій, постраждалим учасникам Революції Гідності та колишнім неповнолітнім (яким на момент ув`язнення не виповнилося 18 років) в`язням концентраційних таборів, гетто, інших місць примусового тримання, а також дітям, які народилися в зазначених місцях примусового тримання їх батьків, - 1000 грн.

Під час розгляду справи №440/14216/23 у подібних правовідносинах Верховний Суд виснував, що є істотним для вирішення спору у цій справі:

1) порівняння редакцій частини п`ятоїстатті 13 Закону № 3551-XIIта Порядку №754 демонструє очевидну різницю в розмірах щорічної разової грошової допомоги, при цьому не на користь допомоги, запровадженоїЗаконом № 2983-IXта Порядком № 754, яка за розміром значно менша тієї допомоги, яку отримували особи з інвалідністю внаслідок війни до внесення змін до Закону;

2) запровадженуЗаконом № 2983-ІХразову грошову виплату до Дня Незалежності України за її правовою природою не слід уважати новим видом соціального забезпечення для осіб з інвалідністю внаслідок війни;

3) зміна розміру допомоги у зазначений спосіб звужує досягнутий високий рівень соціального захисту осіб з інвалідністю внаслідок війни, відтак не може вважатись рівноцінною, як це передбачаєстаття 2 Закону № 3551-XII, що, своєю чергою, суперечить також статтям17,22 Конституції України.

Отже, у контексті викладених висновків Верховним Судом у справі №440/14216/23, суд робить висновок, що своєю природою передбачена частиною п`ятоюстатті 12 Закону № 3551-XIIвиплата є щорічною разовою грошовою допомогою (виплатою) і приурочення її виплати до різних дат, зміна порядку її виплати, не змінює її природи саме як грошової допомоги учасникам бойових дій.

Відтак, позивач, як учасник бойових дій, має право на виплату разової грошової виплати до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.

За положеннями пунктів 4, 5 Порядку № 754 бюджетні кошти спрямовуються на здійснення разової грошової виплати до Дня Незалежності України відповідно до Порядку № 754.

Бюджетні кошти розподіляються в межах бюджетних призначень і спрямовуються: Пенсійному фонду України за напрямом, визначеним підпунктом 4пункту 4 цього Порядку, - на підставі заявки (за формою, визначеною Мінсоцполітики) на фінансування виплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України, передбаченої частиною п`ятою статей12-15, пункту 1 частини першої статті16 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»і частиною третьоюстатей 6-1 - 6-4Закону України «Про жертви нацистських переслідувань»(далі - грошова допомога), і витрат на оплату послуг, пов`язаних з її виплатою та доставкою організаціями, які здійснюють виплату та доставку пенсій і грошової допомоги за місцем фактичного проживання.

Пенсійний фонд України формує заявку на фінансування грошової допомоги і витрат на оплату послуг, пов`язаних з її виплатою та доставкою організаціями, які здійснюють виплату та доставку пенсій і грошової допомоги за місцем фактичного проживання, та подає її Мінсоцполітики до 10 серпня поточного року.

Кошти для виплати грошової допомоги та оплати послуг, пов`язаних з її виплатою та доставкою, перераховуються Мінсоцполітики на окремий рахунок Пенсійного фонду України, відкритий в АТ «Ощадбанк».

Пенсійний фонд України перераховує кошти для виплати допомоги: отримувачам грошової допомоги із числа військовослужбовців, поліцейських, осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ, служби судової охорони, осіб начальницького і рядового складу Державної кримінально-виконавчої служби, які проходять службу (крім пенсіонерів), - на небюджетні рахунки військових частин, установ, організацій за місцем їх служби; іншим отримувачам грошової допомоги - за місцем їх проживання на поточні рахунки таких отримувачів в уповноважених банках.

Ураховуючи викладене, відповідачем не доведено правомірність та обґрунтованість бездіяльності щодо виплати разової грошової виплати до Дня Незалежності України за 2023 рік у сумі 1000, 00 грн, тобто у розмірі, меншому ніж п`ять мінімальних пенсій за віком, а тому належним способом захисту прав позивача є визнання протиправною бездіяльності Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо невиплати ОСОБА_1 разової грошової допомоги до Дня Незалежності України за 2023 рік, як учаснику бойових дій, у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, та зобов`язання нарахувати та виплатити недоплачену суму.

Разом з тим, позовні вимоги про стягнення недоплаченоїсуми разової грошової допомоги за 2023 рік відповідно до Закону України«Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту»в розмірі 9465,00 грнсуд вважає необґрунтованими та такими, що є неналежним способом захисту прав позивача у спірних правовідносинах. При цьому суд бере до уваги те, що суми спірної грошової допомоги, про стягнення яких просить позивач, фактично не були йому нараховані, а відтак стягнення таких сум не є можливим.

Згідно з ч. 5ст. 242 Кодексу адміністративного судочинства Українипри виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Відповідно до ч. 1ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановленихстаттею 78 цього Кодексу.

Частиною 2ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства Українивизначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Із урахуванням викладеного, суд робить висновок про наявність підстав для часткового задоволення позову.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору, а докази понесення ним інших судових витрат у матеріалах справи відсутні, питання про розподіл судових витрат не вирішується.

Керуючись ст. ст. 139,241-246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України,

УХВАЛИВ:

Позовну заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_2 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області (вул. Набережна Перемоги, буд. 26, м. Дніпро, 49094, код ЄДРПОУ 21910427), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні відповідача - Територіальне управління Служби судової охорони у Дніпропетровській області (просп. Дмитра Яворницького, буд. 57, м. Дніпро, 49000, код ЄДРПОУ 43238738) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області щодо ненарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної разової грошової допомоги до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченоїстаттею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Дніпропетровській області нарахуватита виплатити ОСОБА_1 щорічну разову грошову допомогу до Дня Незалежності за 2023 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, передбаченустаттею 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 №3551-XII, з урахуванням сум, що були фактично виплачені.

У задоволенні іншої частини позовних вимог- відмовити.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Р.З. Голобутовський

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення29.08.2024
Оприлюднено02.09.2024
Номер документу121273800
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —160/14159/24

Ухвала від 28.01.2025

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 16.12.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Іванов С.М.

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 06.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 29.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 29.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

Ухвала від 03.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Голобутовський Роман Зіновійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні