Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
Харків
30 серпня 2024 року № 520/20362/24
Суддя Харківського окружного адміністративного суду Рубан В.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Слобожанська зернова компанія" (вул. Малом`ясницька, буд. 2,м. Харків,61010, код ЄДРПОУ44335551) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Слобожанська зернова компанія", звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України, в якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2024 року за № 18530;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Харківській області виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що не погоджується з Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2024 року за № 18530. Вважає його необгрунтованим, таким, що не базується на нормах чинного законодавства України, а також заснованим на довільному трактуванні контролюючим органом положень податкового законодавства України, прийняти не у порядку та не у спосіб, передбачений положеннями Податкового кодексу України від 02.12.2010 року № 2755-VI (із змінами та доповненнями, далі - ПК України) та відповідного підзаконного законодавства
Представником відповідача надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що діяв в межах повноважень та згідно норм чинного законодавства, яке регулює спірні правовідносини.
Суд, вивчивши доводи позову та відзиву на нього, дослідивши зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні правовідносини, виходить з наступних підстав.
ТОВ "Слобожанська зернова компанія" зареєстроване з 04.08.2021 року, як юридична особа, код ЄДРПОУ 44335551. Має статус платника ПДВ з 01.09.2021р. Знаходиться за податковою адресою: Україна, 61010, м. Харків, вул. Малом`ясницька, буд. 2.
Основним видом діяльності ТОВ «СЗК» є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД: 46.21). Крім того, на протязі більше ніж 2 роки ТОВ «СЗК» здійснює оптову торгівлю мінеральними добривами (код КВЕД: 46.75 оптова торгівля хімічними продуктами), здійснює вирощування с/г продукції на давальницьких умовах ( код КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур). Також здійснює наступні види діяльності: 10:41 Виробництво олії та тваринних жирів; 46:19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах; 49:41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 68:20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
В межах основного виду діяльності Товариство здійснює закупівлю зерна (пшениця, кукурудза, ячмінь, соняшник тощо), а в подальшому здійснює їх реалізацію. Проміжною ланкою в процесі оптової торгівлі зернових є процедура зберігання товару.
Зерновий склад - суб`єкт підприємництва, що є власником зерносховища і надає фізичним та юридичним особам послуги із зберігання зерна з видачею складських документів на зерно та в передбаченому законом порядку отримав право на здійснення такої діяльності шляхом участі в Гарантійному фонді виконання зобов`язань за складськими документами на зерно.
Комісією регіонального рівня ГУ ДПС в Харківській області відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманих від платника інформації та копій документів № 30 від 13.06.2024 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 18.06.2024 року прийнято рішення № 17646 про відповідність ТОВ «Слобожанська зернова компанія» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації: код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Вказане рішення стосуються господарських операцій ТОВ «Слобожанська зернова компанія» з постачання та придбання товарів: операції з придбання кукурудзи за період 17.06.2023 -14.12.2023р.; операції з постачання пшениці та кукурудзи за період 18.12.2023-29.03.2024р.
У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1001, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024 , код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 443335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005101500, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005900000, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
ТОВ "Слобожанська зернова компанія" подано на адресу ТУ ДПС в Харківській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 33 від 19.06.2024.
Повідомлення про подання інформації та копій документів подано засобами електронного зв`язку в електронній формі за формою J(F) 13149.
На підтвердження укладених договорів зберігання зернових надано: Договір № 180923 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 18.09.2023 з ТОВ "НЕВЕЛЬ", Договір № 72 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 10.09.2023 з ТОВ "Краснопавлівський елеватор" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 3018 ЗБ/2023 від 14.10.2023 року з Філією АТ «ДПЗКУ "Сумський комбінат хлібопродуктів" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 1-ЗБ/2023 від 01.07.2023 з Філією АТ «ДПЗКУ "Сахновщинський елеватор" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 10 ЗБ/2023 від 01.07.2023 з Філією АТ «ДПЗКУ "Савинський елеватор" з додатками, Договір № 1/23 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 13.07.2023 року з ТОВ "Богодухівське Хлібоприймальне підприємство".
На підтвердження відсутності залишків товарів надано: Акт звірки між TOB «СЗК» та Філією АТ «ДПЗКУ «Савинський елеватор» від 19.06.2024, акт розрахунок № 1 від 08.01.2024 залишків по Сумському КХП, Книга кількісно-якісного обліку хлібопродуктів по ТОВ «НЕВЕЛЬ», а період 01.11.2023-06.12.2023, Акт розрахунок № 30 від 01.07.2023 залишків по Савинському елеватору, книга кількісно-якісного обліку хлібопродуктів по ТОВ «НЕВЕЛЬ» січень 2023- жовтень 2023, Акт розрахунок № 69 від 29.05.2024 залишків по ТОВ « Беспалівське ХПП», Акт - розрахунок № 8 від 11.06.2024 року залишків по Філії АТ «ДПЗКУ «Сахновщинський елеватор», Акт - розрахунок № 75 від 11.06.2024 залишків по ТОВ «Краснопавлівський елеватор», Акт - розрахунок № БЕ210000209 від 22.08.2023 залишків по Великобурлуцькому елеватору, Акт - розрахунок № 49 від 05.09.2023 залишків по Філії АТ «ДПЗКУ «Сахновщинський елеватор», Акт - розрахунок № 12 від 24.01.2024 залишків по ТОВ «Богодухівське ХПП», акти здачі-приймання виконаних робіт за послуги зберігання, приймання, сушіння, навантаження/відвантаження із зерновими складами.
На підтвердження придбання кукурудзи ( код УКТЗЕД: 1005900000) надані: Трьохсторонні акти приймання - передачі, видаткові накладні, податкові накладні, платіжні інструкції, договори поставки з ТОВ «Зоря», ТОВ «Агротехнологія», ТОВ «Агрооб`єднання фермерських господарств «Еліта».
На підтвердження придбання кукурудзи ( код згідно УКТЗЕД: 1005) надані: Договори поставки з ТОВ «Вирішальне-Агро», ТОВ «Агротайм», ТОВ «Райземінвест-2017» разом з додатками, видаткові та податкові накладні, платіжні інструкції.
На підтвердження придбання кукурудзи ( код УКТЗЕД: 1005101500) надані Договір № 58-СЗ від 04.05.2023, специфікації № 3 до договору№ 58-СЗ від 04.05.2023 р., податкова накладна № 66 від 01.06.2023, видаткова накладна № 416 від 01.06.2023 р., платіжне доручення № 85 від 05.12.2023, копія листа № 72 від 05.12.2023 на адресу ТОВ «Украгроресурс» про зміну призначення платежу, товарно - транспортна накладна, акт передачі кукурудзи у виробництво.
На підтвердження постачання кукурудзи (код 1005) в період з 18.12.2023 по 29.03.2024 надані: договір № ПВ01032024 перевезення вантажу від 01.03.2024 між TOB «СЗК» та ФОП ОСОБА_1 , договір № 17-2024/-3 поставки зернових культур від 11.03.2024 між ТОВ «СЗК» та ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Специфікація №_1_А від 11.03.2024 до Договору № 17-2024/-3 поставки зернових культур від 11.03.2024, видаткова накладна № 5 від 11.11.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно- транспортна накладна № 1 від 11.03.2024, видаткова накладна № 6 від 11.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно-транспортна накладна № 3 від 11.03.2024, видаткова накладна № 7 від 12.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно - транспортна накладна № 4 від 12.03.2024 , платіжні доручення № 543 від 14.03.2024 та № 553 від 15.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 574 від 19.03.2024 та № 603 від 20.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 638 від 22.03.2024 та № 642 від 25.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 660 від 26.03.2024 та № 668 від 27.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 660 від 26.03.2024 та № 668 від 27.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 689 від 28.03.2024 та № 522 від 13.03.2024 про оплату кукурудзи.
Комісією регіонального рівня ГУ ДПС в Харківській області відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманих від платника інформації та копій документів № 33 від 19.06.2024 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 18.06.2024 року прийнято рішення № 18530 про відповідність ТОВ «Слобожанська зернова компанія» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації: код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Вказане рішення стосуються господарських операцій ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з постачання та придбання товарів: операції з придбання кукурудзи за період 17.06.2023 -14,12,2023р. ; операції з постачання пшениці та кукурудзи за період 18.12.2023-29.03.2024р.
У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1001, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29,03,2024р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 443 335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005101500, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005900000, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
Рішення ухвалене в зв`язку із ненаданням документів, які свідчать про невідповідність критеріям ризиковості платника податків, зокрема у підприємства накопичені залишки нереалізованих товарів.
28.06.2024 року TOB "Слобожанська зернова компанія" подало до Комісії центрального рівня ДПС України скаргу на вказане рішення Комісії регіонального рівня.
Зазначивши, що ТОВ "Слобожанська зернова компанія", не має залишків нереалізованих товарів, додавши до Скарги Акти-розрахунки, надані зерновими складами які містять інформацію про надходження та видаток зернових по складу, а також про убуток за рахунок сміттєвої домішки та вологості при доробці зерна до якісних кондицій.
Щодо операції з продажу товару з кодом 1001 ( пшениця) в період з 18.12.2023 по 29.03.2024, ТОВ "Слобожанська зернова компанія" зазначило, що таку операцію не здійснювала.
За кодами « 03», « 011» та « 07» подано комплект документів на спростування інформації.
04.07.2014 року Комісія центрального рівня ДПС України прийняла рішення № 19001 про залишення скарги ТОВ "Слобожанська зернова компанія" без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня № 18530 від 28.06.2024 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін.
Вважаючи таке рішення контролюючого органу необґрунтованими та протиправними, позивач звернувся до суду з вказаним позовом за захистом порушеного права.
Надаючи правову оцінку обставинам справи, суд зазначає наступне.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі по тексту ПК України).
Відповідно до підпункту 20.1.45 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право здійснювати щоденну обробку даних та інформації електронного кабінету, необхідних для виконання покладених на них функцій з адміністрування податкового законодавства та законодавства з інших питань, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючий орган, що включає, зокрема, прийняття, обробку та аналіз документів та даних платників податків, здійснення повноважень, передбачених законом, які можуть бути реалізовані в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку.
Положеннями пункту 61.1. статті 61 ПК України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Згідно підпункту 62.1.2 пункту 62.1 статті 62 ПК України податковий контроль здійснюється шляхом, серед іншого, інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності контролюючих органів.
Відповідно до пункту 71.1 статті 71 Податкового кодексу України інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів - комплекс заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій.
Згідно пункту 74.1, пункту 74.3 статті 74 ПК України податкова інформація, зібрана відповідно до цього Кодексу, зберігається в базах даних Інформаційних, телекомунікаційних та інформаційно-телекомунікаційних систем (далі - Інформаційні системи) центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Інформаційні системи і засоби їх забезпечення, розроблені, виготовлені або придбані центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику, є державною власністю.
Система захисту податкової інформації, що зберігається в базах даних Інформаційних систем, встановлюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Внесення інформації до баз даних Інформаційних систем та її опрацювання здійснюються контролюючими органами.
Перелік Інформаційних систем визначається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну податкову та митну політику.
Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
Пунктом 7 Прикінцевих та перехідних положень Закону України "Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році" від 07.12.2017 №2245-VII доручено Кабінету Міністрів України до 01.03.2018 визначити порядок зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, прийняти нормативно-правові акти, необхідні для реалізації цього Закону, привести свої нормативно-правові акти у відповідність із цим Законом та забезпечити перегляд та приведення центральними органами виконавчої влади їх нормативно-правових актів у відповідність із цим Законом.
Постановою Кабінету Міністрів України від "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" 11.12.2019 №1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі по тексту - Порядок №1165), яка набрала законної сили з 01.02.2020.
Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, права та обов`язки їх членів.
Відповідно до пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Відповідно до пункту 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Приписами пункту 6 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку №1165).
Додатками № 1 та № 3 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість та Критерії ризиковості здійснення операцій відповідно.
Додатком 1 до Порядку №1165 встановлено наступні Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово - господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Пунктом 6 Порядку № 1165 передбачено, що питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення.
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додатком №4 до Порядку №1165 затверджено бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.
Судом встановлено, що за формою та змістом оскаржуване рішення контролюючого органу відповідають формі рішення, викладеного у Додатку №4 до Порядку №1165. Так, у рішеннях зазначено про відповідність платника податку (позивача) критеріям ризиковості платника, зокрема, пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить обов`язкове для заповнення поле "податкова інформація (заповнюється у разі відповідності пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку)", яка повинна бути розшифрована.
При цьому будь-яких доказів на підтвердження податкової інформації, на підставі якої прийняте оскаржуване рішення про включення позивача до переліку ризикових платників податків, суду не надано, як і не надано доказів того, що позивач задіяний у проведенні ризикових операцій.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника прийняте контролюючим органом необґрунтовано, без врахування всіх обставин, що мали значення для його прийняття, відтак підлягають скасуванню.
При вирішенні спору суд також враховує, що пунктом 6 Порядку № 1165 врегульовано процедуру прийняття контролюючим органом рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, зокрема, визначено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податків з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податків. Крім того, додатком 4 до Порядку № 1165 затверджено форму рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, якою прямо передбачено, що таке рішення може бути оскаржене в адміністративному або судовому порядку. Це означає, що Кабінет Міністрів України, який за нормами пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України наділений делегованими повноваженнями встановлювати порядок та підстави зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, прямо визнав юрисдикцію адміністративного суду на розгляд по суті спорів між платниками податків та контролюючими органами щодо правомірності прийняття рішень про включення платників податків до переліку ризикових.
Протиправність рішення № 18530 від 28.06.2024 року прямо вказує на наявність підстав для зобов`язання відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, що на думку суду, буде належним способом захисту прав позивача.
Згідно частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Зважаючи на встановлені у справі обставини та, з огляду на приписи норм чинного законодавства, які регулюють спірні правовідносини, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.
Розподіл судових витрат здійснюється згідно вимог статті 139 КАС України.
На підставі викладеного, керуючись ст. 19 Конституції України, ст.ст. 246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Слобожанська зернова компанія" (вул. Малом`ясницька, буд. 2,м. Харків,61010, код ЄДРПОУ44335551) до Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2024 року за № 18530.
Зобов`язати Головне управління ДПС в Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України (вул. Григорія Сковороди, буд. 46,м. Харків, 61057, код ЄДРПОУ43983495) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Слобожанська зернова компанія" (вул. Малом`ясницька, буд. 2,м. Харків, 61010, код ЄДРПОУ44335551) судовий збір у сумі 3028 (три тисячі двадцять вісім) грн.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Рубан В.В.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 02.09.2024 |
Номер документу | 121298693 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Рубан В.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні