ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
20 листопада 2024 р. Справа № 520/20362/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Калиновського В.А.,
Суддів: Кононенко З.О. , Мінаєвої О.М. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Харківській області на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.08.2024, головуючий суддя І інстанції: Рубан В.В., м. Харків, по справі № 520/20362/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Cлобожанська зернова компанія"
до Головного управління ДПС у Харківській області, утворене на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,
ВСТАНОВИВ:
Позивач, Товариство з обмеженою відповідальністю "Cлобожанська зернова компанія", звернувся до суду з позовом, в якому просив:
- визнати протиправним та скасувати Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2024 року за № 18530;
- зобов`язати Головне управління ДПС в Харківській області виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 задоволено позов.
Визнано протиправним та скасовано Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС в Харківській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 28.06.2024 року за № 18530.
Зобов`язано Головне управління ДПС в Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Харківській області, утвореного на правах відокремленого підрозділу Державної податкової служби України на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Слобожанська зернова компанія" судовий збір у сумі 3028 грн.
Відповідач, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати вказане рішення та прийняти нове, яким відмовити в задоволенні позовних вимог.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на порушення судом першої інстанції при прийнятті рішення норм матеріального та процесуального права, що призвело до неправильного, на його думку, вирішення спору судом першої інстанції.
Так в апеляційній скарзі скаржник посилається на те, що дії контролюючого органу щодо внесення до електронної бази даних інформації, незалежно від джерела її отримання (чи отриманої внаслідок проведення податкової перевірки, чи за результатами засідання Комісії), мають характер службової діяльності відповідних осіб з інформаційно-аналітичного забезпечення діяльності органу. Віднесення позивача до платників, які відповідають критеріям ризиковості, є лише службовою діяльністю працівників податкового органу на виконання свої професійних обов`язків і є одним із заходів щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання на відповідача функцій та завдань.
Також зазначає, що зобов`язуючи податковий орган виключити позивача з переліків платників податку, які відповідають критеріям ризиковості, суд втрутився в дискреційні повноваження відповідача.
Позивачем подано відзив, в якому він наполягаючи на законності та обґрунтованості рішення суду першої інстанції просив залишити апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду без змін.
На підставі положень п. 3 ч. 1 ст. 311 КАС України справа розглянута в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Колегія суддів, заслухавши суддю-доповідача, перевіривши доводи апеляційної скарги, рішення суду першої інстанції, дослідивши матеріали справи, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що ТОВ "Слобожанська зернова компанія" зареєстроване з 04.08.2021 року, як юридична особа, код ЄДРПОУ 44335551. Має статус платника ПДВ з 01.09.2021р. Знаходиться за податковою адресою: Україна, 61010, м. Харків, вул. Малом`ясницька, буд. 2.
Основним видом діяльності ТОВ «СЗК» є оптова торгівля зерном, необробленим тютюном, насінням і кормами для тварин (код КВЕД: 46.21). Крім того, на протязі більше ніж 2 роки ТОВ «СЗК» здійснює оптову торгівлю мінеральними добривами (код КВЕД: 46.75 оптова торгівля хімічними продуктами), здійснює вирощування с/г продукції на давальницьких умовах ( код КВЕД: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур). Також здійснює наступні види діяльності: 10:41 Виробництво олії та тваринних жирів; 46:19 Діяльність посередників у торгівлі товарами широкого асортименту; 46.33 Оптова торгівля молочними продуктами, яйцями, харчовими оліями та жирами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.76 Роздрібна торгівля квітами, рослинами, насінням, добривами, домашніми тваринами та кормами для них у спеціалізованих магазинах; 49:41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.10 Складське господарство; 68:20 Надання в оренду й експлуатацію власного чи орендованого нерухомого майна.
В межах основного виду діяльності Товариство здійснює закупівлю зерна (пшениця, кукурудза, ячмінь, соняшник тощо), а в подальшому здійснює їх реалізацію. Проміжною ланкою в процесі оптової торгівлі зернових є процедура зберігання товару.
Зерновий склад - суб`єкт підприємництва, що є власником зерносховища і надає фізичним та юридичним особам послуги із зберігання зерна з видачею складських документів на зерно та в передбаченому законом порядку отримав право на здійснення такої діяльності шляхом участі в Гарантійному фонді виконання зобов`язань за складськими документами на зерно.
Комісією регіонального рівня ГУ ДПС в Харківській області відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманих від платника інформації та копій документів № 30 від 13.06.2024 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 18.06.2024 року прийнято рішення № 17646 про відповідність ТОВ «Слобожанська зернова компанія» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації:
- код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);
- код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності;
- код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Вказане рішення стосуються господарських операцій ТОВ «Слобожанська зернова компанія» з постачання та придбання товарів: операції з придбання кукурудзи за період 17.06.2023 -14.12.2023р.; операції з постачання пшениці та кукурудзи за період 18.12.2023-29.03.2024р.
У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1001, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024 , код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 443335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005101500, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023 р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005900000, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
ТОВ "Слобожанська зернова компанія" подано на адресу ТУ ДПС в Харківській області Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку № 33 від 19.06.2024.
Повідомлення про подання інформації та копій документів подано засобами електронного зв`язку в електронній формі за формою J(F) 13149.
На підтвердження укладених договорів зберігання зернових надано: Договір № 180923 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 18.09.2023 з ТОВ "НЕВЕЛЬ", Договір № 72 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 10.09.2023 з ТОВ "Краснопавлівський елеватор" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 3018 ЗБ/2023 від 14.10.2023 року з Філією АТ «ДПЗКУ "Сумський комбінат хлібопродуктів" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 1-ЗБ/2023 від 01.07.2023 з Філією АТ «ДПЗКУ "Сахновщинський елеватор" з додатками, Договір складського зберігання зерна № 10 ЗБ/2023 від 01.07.2023 з Філією АТ «ДПЗКУ "Савинський елеватор" з додатками, Договір № 1/23 складського зберігання сільськогосподарської продукції від 13.07.2023 року з ТОВ "Богодухівське Хлібоприймальне підприємство".
На підтвердження відсутності залишків товарів надано: Акт звірки між TOB «СЗК» та Філією АТ «ДПЗКУ «Савинський елеватор» від 19.06.2024, акт розрахунок № 1 від 08.01.2024 залишків по Сумському КХП, Книга кількісно-якісного обліку хлібопродуктів по ТОВ «НЕВЕЛЬ», а період 01.11.2023-06.12.2023, Акт розрахунок № 30 від 01.07.2023 залишків по Савинському елеватору, книга кількісно-якісного обліку хлібопродуктів по ТОВ «НЕВЕЛЬ» січень 2023- жовтень 2023, Акт розрахунок № 69 від 29.05.2024 залишків по ТОВ « Беспалівське ХПП», Акт - розрахунок № 8 від 11.06.2024 року залишків по Філії АТ «ДПЗКУ «Сахновщинський елеватор», Акт - розрахунок № 75 від 11.06.2024 залишків по ТОВ «Краснопавлівський елеватор», Акт - розрахунок № БЕ210000209 від 22.08.2023 залишків по Великобурлуцькому елеватору, Акт - розрахунок № 49 від 05.09.2023 залишків по Філії АТ «ДПЗКУ «Сахновщинський елеватор», Акт - розрахунок № 12 від 24.01.2024 залишків по ТОВ «Богодухівське ХПП», акти здачі-приймання виконаних робіт за послуги зберігання, приймання, сушіння, навантаження/відвантаження із зерновими складами.
На підтвердження придбання кукурудзи ( код УКТЗЕД: 1005900000) надані: Трьохсторонні акти приймання - передачі, видаткові накладні, податкові накладні, платіжні інструкції, договори поставки з ТОВ «Зоря», ТОВ «Агротехнологія», ТОВ «Агрооб`єднання фермерських господарств «Еліта».
На підтвердження придбання кукурудзи ( код згідно УКТЗЕД: 1005) надані: Договори поставки з ТОВ «Вирішальне-Агро», ТОВ «Агротайм», ТОВ «Райземінвест-2017» разом з додатками, видаткові та податкові накладні, платіжні інструкції.
На підтвердження придбання кукурудзи ( код УКТЗЕД: 1005101500) надані Договір № 58-СЗ від 04.05.2023, специфікації № 3 до договору№ 58-СЗ від 04.05.2023 р., податкова накладна № 66 від 01.06.2023, видаткова накладна № 416 від 01.06.2023 р., платіжне доручення № 85 від 05.12.2023, копія листа № 72 від 05.12.2023 на адресу ТОВ «Украгроресурс» про зміну призначення платежу, товарно - транспортна накладна, акт передачі кукурудзи у виробництво.
На підтвердження постачання кукурудзи (код 1005) в період з 18.12.2023 по 29.03.2024 надані: договір № ПВ01032024 перевезення вантажу від 01.03.2024 між TOB «СЗК» та ФОП ОСОБА_1 , договір № 17-2024/-3 поставки зернових культур від 11.03.2024 між ТОВ «СЗК» та ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Специфікація №_1_А від 11.03.2024 до Договору № 17-2024/-3 поставки зернових культур від 11.03.2024, видаткова накладна № 5 від 11.11.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно- транспортна накладна № 1 від 11.03.2024, видаткова накладна № 6 від 11.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно-транспортна накладна № 3 від 11.03.2024, видаткова накладна № 7 від 12.03.2024 про передачу кукурудзи на ТОВ «УКРСПЕЦСПИРТ», Товарно - транспортна накладна № 4 від 12.03.2024 , платіжні доручення № 543 від 14.03.2024 та № 553 від 15.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 574 від 19.03.2024 та № 603 від 20.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 638 від 22.03.2024 та № 642 від 25.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 660 від 26.03.2024 та № 668 від 27.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 660 від 26.03.2024 та № 668 від 27.03.2024 про оплату кукурудзи, платіжні доручення № 689 від 28.03.2024 та № 522 від 13.03.2024 про оплату кукурудзи.
Комісією регіонального рівня ГУ ДПС в Харківській області відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманих від платника інформації та копій документів № 33 від 19.06.2024 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 18.06.2024 року прийнято рішення № 18530 про відповідність ТОВ «Слобожанська зернова компанія» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації: код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Вказане рішення стосуються господарських операцій ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з постачання та придбання товарів: операції з придбання кукурудзи за період 17.06.2023 -14,12,2023р. ; операції з постачання пшениці та кукурудзи за період 18.12.2023-29.03.2024р.
У графі "Інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку" вказано наступне:
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29.03.2024р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1001, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції постачання, період здійснення господарської операції - з 18.12.2023 по 29,03,2024р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 443 335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005101500, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
тип операції - придбання, період здійснення господарської операції - з 17.06.2023 по 14.12.2023р., код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова 1005900000, податковий номер платника податку, заподіяного в ризиковій операції 44335551.
Рішення ухвалене в зв`язку із ненаданням документів, які свідчать про невідповідність критеріям ризиковості платника податків, зокрема у підприємства накопичені залишки нереалізованих товарів.
28.06.2024 року TOB "Слобожанська зернова компанія" подало до Комісії центрального рівня ДПС України скаргу на вказане рішення Комісії регіонального рівня.
Зазначивши, що ТОВ "Слобожанська зернова компанія", не має залишків нереалізованих товарів, додавши до Скарги Акти-розрахунки, надані зерновими складами які містять інформацію про надходження та видаток зернових по складу, а також про убуток за рахунок сміттєвої домішки та вологості при доробці зерна до якісних кондицій.
Щодо операції з продажу товару з кодом 1001 ( пшениця) в період з 18.12.2023 по 29.03.2024, ТОВ "Слобожанська зернова компанія" зазначило, що таку операцію не здійснювала.
За кодами « 03», « 011» та « 07» подано комплект документів на спростування інформації.
04.07.2014 року Комісія центрального рівня ДПС України прийняла рішення № 19001 про залишення скарги ТОВ "Слобожанська зернова компанія" без задоволення та рішення Комісії регіонального рівня № 18530 від 28.06.2024 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку без змін.
Не погоджуючись з правомірністю вказаного рішення, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості.
Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.
Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відносини, які виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /надалі - ПК України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин)/.
Пунктом 201.1 статті 201 Податкового кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
На виконання вимог пункту 201.16 статті 201 ПК України 01 лютого 2020 року набула чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (надалі - Порядок № 1165), якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Так, вказаним Порядком № 1165 визначається процедура винесення комісією ДПС рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 6 Порядку), Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку), Критерії ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку).
У відповідності до пункту 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку, комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення. У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття.
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення. За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття.
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення. Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.
Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Додаток 1 до Порядку № 1165 містить перелік Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість:
1. Платника податку на додану вартість зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.
3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.
4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово- господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.
5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).
6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.
7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.
8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Отже, колегія суддів зазначає, що нормами Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних передбачено чіткий перелік умов, за яких Комісія ДПС може віднести підприємство до категорії ризикових.
З матеріалів справи вбачається, що Головне управління ДПС у Харківській області відповідно до пункту 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, з урахуванням отриманих від платника інформації та копій документів № 30 від 13.06.2024 у зв`язку з виявленням обставин та/або отримання інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності 18.06.2024 року прийнято рішення № 17646 про відповідність ТОВ «Слобожанська зернова компанія» критеріям ризиковості платника податку у відповідності до п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку за кодами податкової інформації: код « 07» - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених в податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); код « 11» - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності; код « 03» - відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарів, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Вказане рішення стосуються господарських операцій ТОВ «Слобожанська зернова компанія» з постачання та придбання товарів: операції з придбання кукурудзи за період 17.06.2023 -14.12.2023р.; операції з постачання пшениці та кукурудзи за період 18.12.2023-29.03.2024р.
Рішення ухвалене в зв`язку із ненаданням документів, які свідчать про невідповідність критеріям ризиковості платника податків, зокрема у підприємства накопичені залишки нереалізованих товарів.
Разом із тим, в самому оскарженому рішенні податковим органом не зазначено ані контрагента, ані господарських взаємозв`язків позивача із таким суб`єктом господарської діяльності, а лише міститься посилання на п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.
З метою виключення платника податків з переліку ризикових, позивач подав до контролюючого органу скаргу та копії відповідних документів.
Головним управлінням ДПС у Харківській області не доведено та не надано документального підтвердження обставин того, що TOB "Слобожанська зернова компанія" дійсно було задіяне у проведенні ризикових операцій.
Колегія суддів звертає увагу, що позивачем було надіслано контролюючому органу Акти-розрахунки, надані зерновими складами які містять інформацію про надходження та видаток зернових по складу, а також про убуток за рахунок сміттєвої домішки та вологості при доробці зерна до якісних кондицій.
Щодо операції з продажу товару з кодом 1001 (пшениця) в період з 18.12.2023 по 29.03.2024, ТОВ "Слобожанська зернова компанія" зазначило, що таку операцію не здійснювала.
За кодами « 03», « 011» та « 07» подано комплект документів на спростування інформації.
Відповідач не обґрунтував, чому подані позивачем документи та пояснення не були взяті до уваги на підтвердження невідповідності платника податку критерію ризиковості платника податку, а також не вказав, які саме документи, достатні для прийняття комісією рішення про виключення позивача з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, той мав надати на розгляд комісії, але не надав.
При цьому, у разі наявності у контролюючого органу інформації, що може свідчити про вчинення позивачем порушень вимог податкового законодавства, такий орган не позбавлений можливості призначити та провести документальну перевірку платника податку, за результатами якої дослідити питання ведення ним господарської діяльності та правомірності відображення її результатів у податковому обліку.
Податковий орган не надав доказів, що у достатній мірі підтверджували б правомірність включення позивача до переліку ризикових платників податків, а позивачем до матеріалів справи надано належні та допустимі докази того підтвердження невідповідності критеріям ризиковості платника податку.
Додатково необхідно вказати, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Комісія, приймаючи рішення з посиланням на те, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, має обґрунтувати, на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні, допустимі докази в підтвердження цієї інформації, що узгоджується із позицією викладеною у постанові Верховного Суду від 30.11.2021 по справі №340/1098/20.
Так, загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Однак відповідач не надав жодного належного доказу, який би досліджувався в ході засідання Комісії, і який би слугував підставою для прийняття оскаржуваних рішень та був покладений в основу їх прийняття.
Податкова інформація, наявна у контролюючого органу, є лише статистичними даними, які самі по собі не можуть свідчити про вчинення підприємством порушень та не підтверджує ризиковість платника податків.
Будь-яка податкова інформація, зокрема, надана іншими контролюючими органами носить виключно інформативний характер та не є належним доказом в розумінні закону.
Така позиція підтримується Верховним Судом, про що свідчить правовий висновок останнього, викладений у постановах від 02.04.2020 по справі №160/93/19, від 04.06.2020 по справі №340/422/19 та від 16.04.2021 по справі №813/1301/15.
Верховний Суд у постанові від 22.07.2021 по справі №520/480/20 вказав, що саме лише посилання контролюючого органу про те, що аналіз діяльності товариства свідчить про наявність ризиків маніпулювання показниками податкової звітності та даними Єдиного реєстру податкових накладних, а також мінімізації платежів до бюджету, без належного обґрунтування і документального підтвердження, не може свідчити про відповідність рішення критеріям правомірності, які пред`являються до рішень суб`єктів владних повноважень і закріплені у частині другій статті 2 КАС України.
Суд першої інстанції дійшов вірного висновку, що відповідач не довів наявність обґрунтованих підстав для віднесення позивача до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості відповідно до пункту 8 Критеріїв ризиковості, а тому рішення Головного управління ДПС у Харківській області 28.06.2024 №18530 про відповідність ТОВ "Слобожанська зернова компанія" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість на підставі п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку є протиправним та підлягає скасуванню.
Щодо зобов`язання Головного управління ДПС у Харківській області виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку ризикових платників податків, колегія суддів наступне.
Так, положеннями п. 6 Порядку зупинення №1165 закріплено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Отже, саме по собі скасування у судовому порядку рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості є безумовною підставою для виключення комісією регіонального рівня платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості.
Відповідно до пунктів 4, 10 частини другої статті 245 КАС України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про, зокрема, визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Колегія суддів наголошує, що спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання, або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Відтак, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що з огляду на протиправність оскаржуваного рішення про віднесення до ризикових платників податків, належним і повним способом захисту порушених прав позивача є зобов`язання Головного управління ДПС у Харківській області виключити ТОВ "Слобожанська зернова компанія" з переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості.
Відповідно до ст. 242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
На підставі викладеного, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, доводи апеляційної скарги спростовані наведеними вище обставинами та нормативно - правовим обґрунтуванням, у зв`язку з чим підстав для скасування рішення суду першої інстанції не вбачається.
Керуючись ст. ст. 311, 315, 321, 325 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Харківській області - залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 30.08.2024 по справі № 520/20362/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя В.А. Калиновський Судді З.О. Кононенко О.М. Мінаєва
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 20.11.2024 |
Оприлюднено | 22.11.2024 |
Номер документу | 123177853 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних) |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Калиновський В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні