Рішення
від 30.08.2024 по справі 140/4938/24
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

30 серпня 2024 року ЛуцькСправа № 140/4938/24

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Нововолинської міської ради Волинської області, треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Нововолинська дитячо-юнацька спортивна школа Нововолинської міської ради Волинської області, Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області, Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області про визнання протиправним та скасування рішення,

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернулася з позовом до Нововолинської міської ради Волинської області (далі Нововолинська міська рада), треті особи, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Нововолинська дитячо-юнацька спортивна школа Нововолинської міської ради Волинської області (далі - Нововолинська ДЮСШ), Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області (далі Відділ молоді та спорту міської ради), Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області (далі Управління освіти міської ради) про визнання протиправним та скасування рішення Нововолинської міської ради від 20 грудня 2023 року №29/53 «Про затвердження у новій редакції Положення про управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області та Статуту Нововолинської дитячо-юнацької спортивної школи Нововолинської міської ради Волинської області» (а.с.56-59).

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач з 01 вересня 1999 року працює на посаді тренера-викладача Нововолинської ДЮСШ, є головою її трудового колективу і профспілкового комітету. Зазначила, що Нововолинська ДЮСШ, зареєстрована як юридична особа на підставі рішення виконавчого комітету Нововолинської міської ради від 08 лютого 1996 року №47, є закладом спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю, що був підпорядкований Управлінню освіти міської ради. Однак 20 грудня 2023 року Нововолинська міська рада прийняла рішення №29/52 «Про створення юридичної особи відділу молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області» та №29/53 «Про затвердження у новій редакції Положення про управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області та Статуту Нововолинської дитячо-юнацької спортивної школи Нововолинської міської ради Волинської області» та Нововолинську ДЮСШ виключено з переліку підпорядкованих Управлінню освіти міської ради закладів позашкільної освіти, а пунктом 3 розділу І Статуту Нововолинської ДЮСШ органом управління визначено Відділ молоді та спорту міської ради з передачею останньому основних засобів та інших матеріальних цінностей.

Із вказаним рішенням позивач не погоджується, зазначивши, що відповідно до абзацу третього частини другої статті 9 Закону України «Про позашкільну освіту» державна політика у сфері позашкільної освіти спрямована на збереження та розвиток мережі державних та комунальних закладів позашкільної освіти без права їх перепрофілювання, перепідпорядкування, злиття, передачі приміщень, обладнання, техніки в оренду, концесію, відчуження (продажу) землі, майна. Крім того, всупереч Порядку проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року №996 «Про забезпечення участі громадськості у формуванні та реалізації державної політики», відповідач не проводив консультації з громадськістю перед ухваленням спірного рішення від 20 грудня 2023 року №29/53.

На переконання позивача, перепідпорядкування Нововолинської ДЮСШ призводить до скорочення його фінансування місцевим бюджетом, так як фінансування освіти має вищий пріоритет над фінансуванням фізичної культури і спорту, що зумовлює покладання додаткового фінансового тягаря на батьків вихованців Нововолинської ДЮСШ і відповідно зменшення їх кількості та скорочення робочих місць; працівники ДЮСШ втрачають статус педагогічного працівника закладу освіти комунальної форми власності, які можуть претендувати на забезпечення доступним іпотечним кредитуванням відповідно до підпункту 1 пункту 3 Умов забезпечення приватним акціонерним товариством «Українська фінансова житлова компанія» доступного іпотечного кредитування громадян України, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02 серпня 2022 року №856.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 29 травня 2024 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі та її розгляд призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У відзиві на позовну заяву відповідач позовні вимоги не визнав та просив відмовити у їх задоволенні (а.с.67-69). В обґрунтування цієї позиції відповідач зазначив, що приймаючи рішення, яке оскаржує позивач, Нововолинська міська рада діяла лише в інтересах здобувачів позашкільної освіти та покращення освітньої діяльності спортивного закладу. Враховано, що відповідно до Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2008 року №993, Мінмолодьспорт здійснює в установленому порядку організаційно-методичне забезпечення діяльності спортивних шкіл незалежно від підпорядкування, типу і форми власності. Необхідність перебування Нововолинської ДЮСШ в підпорядкуванні Відділу молоді та спорту міської ради випливає із основних завдань відділу, визначених у його Положенні. При цьому управління закладами позашкільної освіти спортивного профілю (яким є Нововолинська ДЮСШ) - невластива функція для Управління освіти. Тому обмеження, встановлені статтею 9 Закону України «Про позашкільну освіту» щодо зміни підпорядкування, необхідно розглядати, виходячи із конкретних обставин, які впливають на необхідність такої зміни.

Відповідач виходить з того, що одним із принципів освітньої діяльності є забезпечення якості освіти та якості освітньої діяльності. Зміна підпорядкування Нововолинської ДЮСШ від Управління освіти до Відділу молоді та спорту міської ради як органу управління в напрямку фізичної культури надасть можливість зосереджувати більше уваги в напрямку покращення освітньої діяльності спортивного закладу та не призводить до зміни профілю закладу чи до скорочення фінансування місцевим бюджетом, оскільки згідно зі статтею 91 Бюджетного кодексу України видатками місцевих бюджетів є видатки на місцеві програми з розвитку фізичної культури і спорту, включаючи заходи із залучення населення до фізичної активності та занять спортом. Так само зміна підпорядкування не змінює статус працівників закладу і ніяким чином не впливає на можливість отримання позивачем кредиту згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 02 серпня 2022 року №856.

Також відповідач повідомив, що Нововолинська міська рада під час вирішення питання про перепідпорядкування Нововолинської ДЮСШ забезпечила комунікацію з громадськістю. Так саме на зборах трудового колективу ДЮСШ 18 грудня 2023 року більшістю голосів було прийнято рішення щодо переходу у підпорядкування Відділу молоді та спорту міської ради. Додатковим підтвердженням участі громадськості у розгляді цього питання є волевиявлення батьків вихованців спортивного закладу у листах опитування з особистими підписами.

У відповіді на відзив (а.с.88-89) позивач підтримала доводи позову, наголосивши, що ДЮСШ включено до Переліку типів позашкільних навчальних закладів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433, та освітня функція закладу є основною. Проте згідно зі Статутом Нововолинської ДЮСШ остання є закладом фізичної культури і спорту, що не відповідає частині першій статті 10 Закону України «Про фізичну культуру і спорт» і пункту 1 Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433.

Позивач вважає безпідставними твердження відповідача про прозорість ухвалення спірного рішення і забезпечення комунікації з громадськістю, оскільки листом від 12 грудня 2023 року останнім було повідомлено про відсутність потреби у проведенні громадських слухань. Також з листів опитування не можливо встановити, ким вони підписані, з якого приводу і на якій підставі проводилось так зване опитування. Натомість петиція проти зміни підпорядкування Нововолинської ДЮСШ підтверджує незгоду громадськості із прийнятим радою спірним рішенням.

У запереченні на відповідь на відзив (а.с.95-96) відповідач просив відмовити у задоволенні позову, додатково наголосивши, що на зборах трудового колективу Нововолинської ДЮСШ більшістю голосів було прийнято рішення про перехід у підпорядкування Відділу молоді та спорту міської ради, що також підтримали батьками вихованців спортивного закладу, при цьому листи опитування не мають встановлених/ затверджених зразка і форми. Натомість електронна петиція підписана громадянами, які не задіяні до діяльності закладу та не є жителями Нововолинської територіальної громади, тобто не мали відношення до життя та розвитку самої громади на відміну від листів опитування, де участь на зборах брали безпосередньо працівники та батьки вихованців, які максимально здатні оцінити вплив відповідних змін.

Відповідач вважає надуманими доводи ОСОБА_1 щодо непрогнозованості фінансування ДЮСШ для задоволення освітніх потреб під єдиним керівництвом з іншими за профілем діяльності закладами та установами. Нова редакція Статуту ДЮСШ розроблена у відповідності до Положення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2008 року №993; інформація щодо фінансово-господарської діяльності та матеріально-технічної бази міститься у розділі V Статуту ДЮСШ. Закріплені у розділі ІІІ Статуту права вихованців ДЮСШ надають їм можливість безоплатно користуватися матеріально-технічною базою у межах фінансових можливостей ДЮСШ.

Інших заяв по суті справи (пояснень третіх осіб) чи клопотань про розгляд справи в судовому засіданні від сторін не надходило.

Суд, перевіривши доводи сторін, викладені у заявах по суті справи, дослідивши письмові докази, встановив такі обставини.

Не є спірною та обставина, що Нововолинська ДЮСШ зареєстрована 08 лютого 1996 року як юридична особа (вид діяльності освіта у сфері спорту та відпочинку); її засновником є Нововолинська міська рада, що видно з витягу з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (а.с.21). Нововолинська ДЮСШ перебувала у підпорядкуванні Управління освіти виконавчого комітету Нововолинської міської ради.

20 грудня 2023 року рішенням Нововолинської міської ради №29/52 створено юридичну особу Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області, ліквідувавши Відділ у справах молоді та спорту виконавчого комітету Нововолинської міської ради; одночасно затверджено Положення про новоутворений відділ молоді та спорту (пункти 1 3 рішення) (а.с.24-28).

Також рішенням Нововолинської міської ради від 20 грудня 2023 року №29/53 затверджено Положення про управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області у новій редакції (підпункт 1.1) та Статут Нововолинської ДЮСШ у новій редакції (підпункт 1.2) (а.с.29).

Згідно з Положенням про управління освіти міської ради у новій редакції Управлінню освіти підпорядковані заклади загальної середньої освіти, заклади дошкільної освіти та заклади позашкільної освіти Нововолинської міської територіальної громади комунальної форми власності (пункт 1.17). При цьому Управління освіти відповідає за реалізацію державної політики у сфері освіти та забезпечення якості освіти на відповідній території, забезпечення доступності дошкільної, початкової, базової середньої та повної загальної середньої освіти, позашкільної освіти (пункт 2.1) та здійснює управління структурними підрозділами управління освіти, логопедичними пунктами системи освіти Нововолинської міської територіальної громади, Нововолинським центром професійного розвитку педагогічних працівників Нововолинської міської ради Волинської області, Нововолинським інклюзивно-ресурсним центром Нововолинської міської ради Волинської області, позаміським дитячим закладом оздоровлення та відпочинку школярів «Прикордонник» Нововолинської міської ради Волинської області, Нововолинським центром дитячої та юнацької творчості Нововолинської міської ради Волинської області, міжшкільним ресурсним центром Нововолинської міської ради Волинської області, закладами загальної середньої та дошкільної освіти комунальної форми власності, розташованими та території Нововолинської міської територіальної громади, які діють відповідно до Статутів та Положень (пункт 3.1.1) (а.с.30-35).

Відповідно до Статуту Нововолинської ДЮСШ (у новій редакції) засновником навчального закладу є Нововолинська міська рада, яка здійснює фінансування, її матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування; органом управління є відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області (а.с.36-42).

Незгода позивача із рішенням Нововолинської міської ради Волинської області від 20 грудня 2023 року №29/53 стала підставою для звернення до суду із цим позовом.

При вирішенні спору суд керується такими нормативно-правовими актами.

Статтею 3 Закону України 05 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» (далі Закон №2145-VIII) закріплено, що право особи на освіту може реалізовуватися шляхом її здобуття на різних рівнях освіти, у різних формах і різних видах, у тому числі шляхом здобуття дошкільної, повної загальної середньої, позашкільної, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти та освіти дорослих.

Відповідно до статті 1 Закону України від 22 червня 2000 року №1841-ІІІ «Про позашкільну освіту» (надалі також - Закон №1841-III) заклад позашкільної освіти - це складова системи позашкільної освіти, яка надає знання, формуючи вміння та навички за інтересами, забезпечує потреби особистості у творчій самореалізації та інтелектуальний, духовний і фізичний розвиток, підготовку до активної професійної та громадської діяльності, створює умови для соціального захисту та організації змістовного дозвілля відповідно до здібностей, обдарувань та стану здоров`я вихованців, учнів і слухачів.

Згідно із частиною другою статті 9 Закону №1841-III державна політика у сфері позашкільної освіти спрямована, зокрема, на створення умов для здобуття вихованцями, учнями і слухачами позашкільної освіти; збереження та розвиток мережі державних і комунальних закладів позашкільної освіти без права їх перепрофілювання, перепідпорядкування, злиття, передачі приміщень, обладнання, техніки в оренду, концесію, відчуження (продажу) землі, майна.

Стаття 5 Закону №1841-III визначає, що структуру позашкільної освіти становлять, у тому числі, спортивні та інші заклади освіти, установи.

Перелік типів позашкільних навчальних закладів та Положення про позашкільний навчальний заклад затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 06 травня 2001 року №433. До позашкільних навчальних закладів належать також дитячо-юнацькі спортивні школи (пункт 1 Переліку). Натомість Положення про позашкільний навчальний заклад поширюється на всі позашкільні навчальні заклади незалежно від підпорядкування, типу та форми власності, крім дитячо-юнацьких спортивних шкіл та мистецьких шкіл (пункт 4 названого Положення).

Положення про дитячо-юнацьку спортивну школу затверджено окремо постановою Кабінету Міністрів України від 05 листопада 2008 року №993 (далі Положення про ДЮСШ №993).

Відповідно до частини першої статті 14 Закону №1841-III рішення про створення, реорганізацію, ліквідацію та перепрофілювання закладу позашкільної освіти незалежно від підпорядкування, типів і форми власності приймає його засновник (засновники).

Як установлено статтею 12 Закону №1841-III, заклад позашкільної освіти є юридичною особою. Статус комунального має заклад позашкільної освіти, заснований на комунальній формі власності. Заклади позашкільної освіти можуть функціонувати у формі спортивних шкіл.

Статтею 13 Закону №1841-III передбачено, що заклад позашкільної освіти діє на підставі статуту, що затверджується засновником закладу.

Так само пунктом 7 Положення про ДЮСШ №993 визначено, що спортивна школа є юридичною особою і діє на підставі статуту, що розробляється на основі цього Положення та затверджується засновником (власником).

Судом встановлено, що Нововолинська міська рада є засновником Нововолинської ДЮСШ (а.с.21). Отже, розроблений на підставі Положення про ДЮСШ №993 статут Нововолинської ДЮСШ підлягає затвердженню її засновником - Нововолинською міською радою.

Положеннями частин першої, другої статті 59 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі - Закон №280/97-ВР) №280/97-ВР передбачено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом.

Також відповідно до частини першої статті 17, абзацу 2 пункту 30 частини першої статті 26 Закону №280/97-ВР відносини органів місцевого самоврядування з підприємствами, установами та організаціями, що перебувають у комунальній власності відповідних територіальних громад, будуються на засадах їх підпорядкованості, підзвітності та підконтрольності органам місцевого самоврядування.

За приписами підпункту 1 пункту «а» статті 32 Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать власні (самоврядні) повноваження: управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

З наведеного слідує, що Нововолинська міська рада як орган місцевого самоврядування наділена повноваженнями щодо визначення підпорядкованості комунальних підприємств, установ, організацій, затвердження їх статутів (положень) шляхом самостійного прийняття рішення в порядку статті 59 Закону №280/97-ВР; управління комунальними закладами, організація їх матеріально-технічного забезпечення покладаються на виконавчі органи ради.

У цій справі встановлено, що приймаючи рішення від 20 грудня 2023 року №29/53 (не є предметом оскарження), відповідач ліквідував Відділ у справах молоді та спорту виконавчого комітету Нововолинської міської ради, натомість створив юридичну особу - Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради (а.с.24).

Відповідно до затвердженого цим рішенням Положення про Відділ молоді та спорту міської ради (а.с.25-28) метою діяльності відділу є сприяння в реалізації державної політики з питань молоді, фізичної культури та спорту, створення сприятливих умов для фізичного розвитку різних верств населення, створення сприятливих умов для функціонування закладів, установ, організацій та підприємств сфери фізичної культури та спорту, забезпечення прав мешканців територіальної громади у сфері фізичної культури та спорту, а також створення сприятливих умов для фізичного, інтелектуального та духовного розвитку молоді, забезпечення рівних прав та можливостей (пункт 2.1 розділу ІІ).

Основними завданнями Відділу, з-поміж іншого, є: координація діяльності закладів, установ, організацій і підприємств усіх форм власності сфери фізичної культури та спорту та підвідомчих установ; розробка та реалізація разом з місцевими органами виконавчої влади, громадянами та об`єднаннями громадян заходів, спрямованих на подальший розвиток фізичної культури та спорту та ін.

Відділ здійснює загальне керівництво закладами, установами та підприємствами, зокрема, Нововолинською ДЮСШ (підпункт 3.1.37 пункт 3 розділу ІІІ).

Як видно з преамбули рішення Нововолинської міської ради від 20 грудня 2023 року №29/53, його прийнято з метою приведення установчих документів у відповідність до вимог чинного законодавства.

Згідно з абзацом п`ятим статті 1 Закону України від 24 грудня 1993 року №3808-XII «Про фізичну культуру і спорт» (далі - Закон №3808-XII) заклад фізичної культури і спорту - юридична особа, що забезпечує розвиток фізичної культури і спорту шляхом, зокрема, надання послуг у сфері фізичної культури і спорту. Закладами фізичної культури і спорту, зокрема, є: спортивні клуби, дитячо-юнацькі спортивні школи, заклади спеціалізованої освіти спортивного профілю із специфічними умовами навчання, школи вищої спортивної майстерності, центри олімпійської підготовки, центри студентського спорту закладів вищої освіти, фізкультурно-оздоровчі заклади, центри фізичного здоров`я населення, центри фізичної культури і спорту осіб з інвалідністю.

Затвердження Кабінетом Міністром України окремого Положення про ДЮСШ виділяє цей заклад як спеціалізований з-поміж інших закладів позашкільної освіти, що вирізняється своїм профілем (є закладом фізичної культури і спорту).

Так пунктом 1 Положення про ДЮСШ №993 установлено, що дитячо-юнацька спортивна школа (далі - спортивна школа) є закладом спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю - закладом фізичної культури і спорту, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.

Мінмолодьспорт здійснює в установленому порядку організаційно-методичне забезпечення діяльності спортивних шкіл незалежно від підпорядкування, типу і форми власності (пункт 4 Положення про ДЮСШ №993).

Навчально-тренувальна та спортивна робота спортивної школи проводиться за навчальними програмами з видів спорту, що затверджуються Мінмолодьспортом. Основними формами навчально-тренувальної роботи є групові навчально-тренувальні заняття, тренування за індивідуальними планами, виховні заходи, медико-відновні заходи, навчально-тренувальні збори, практика суддівства спортивних змагань. Основною формою спортивної роботи є участь вихованців у спортивних змаганнях різного рівня (пункт 15 Положення про ДЮСШ №993).

Затверджуючи Статут Нововолинської ДЮСШ, відповідач пунктом 1 розділу І визначив, що ДЮСШ - позашкільний навчальний заклад спортивного профілю - заклад фізичної культури і спорту, який забезпечує розвиток здібностей вихованців в обраному виді спорту, визнаному в Україні, створює необхідні умови для гармонійного виховання, фізичного розвитку, повноцінного оздоровлення, змістовного відпочинку і дозвілля дітей та молоді, самореалізації, набуття навичок здорового способу життя, підготовки спортсменів для резервного спорту.

Наведене вказує на помилковість тверджень позивача про те, що статус Нововолинської ДЮСШ у Статуті у новій редакції визначено виключно як заклад фізичної культури і спорту та що це не відповідає нормам Закону №3808-XII, Положення про ДЮСШ №993 та основному виду діяльності, зазначеному в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Положення Статуту стосовно організації діяльності Нововолинської ДЮСШ (розділ ІІ) не містять суперечностей з Положенням про ДЮСШ №993 та позов не містить доводів про невідповідність Статуту у цій частині цьому Положенню та іншим нормативно-правовим актам (як і щодо інших розділів: «Учасники навчально-тренувальної та спортивної роботи» (розділ ІІІ); «Керівництво Нововолинською дитячо-юнацькою спортивною школою Нововолинської міської ради Волинської області» (розділ IV), «Фінансово-господарська діяльність та матеріально-технічна база ДЮСШ» (розділ V), «Діяльність ДЮСШ у рамках міжнародного співробітництва» (розділ VІ), «Документація ДЮСШ, порядок обліку та звітності» (розділ VІІ), «Реорганізація або ліквідація навчального закладу» (розділ VІІІ).

Фактично позивач не погоджується з пунктом 2 розділу І Статуту, згідно з яким органом управління Нововолинської ДЮСШ є Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради, та пунктом 1 розділу IV щодо того, що керівництво ДЮСШ здійснюється відділом молоді та спорту Нововолинської міської ради, що також слід розглядати в контексті визначення функції управління закладом.

Суд вважає, що приписи Закону №280/97-ВР та Закону №1841-III надають засновнику право засновнику визначати орган управління створеним ним же комунальним закладом (у цьому разі - спортивною школою). При цьому прийняттям Статуту у новій редакції тип закладу не змінено (ДЮСШ - позашкільний навчальний заклад спортивного профілю - заклад фізичної культури і спорту), а тому зміна органу управління зумовлена співвідношенням основних завдань Відділу молоді і спорту міської ради, визначених у Положенні про відділ (рішення від 20 грудня 2023 року №29/52) та функцій і основних завдань Управління освіти, визначених у Положенні про управління (рішенні від 20 грудня 2023 року №29/53).

Тобто, наявність спортивного профілю Нововолинської ДЮСШ, мета діяльності та основні завдання Відділу молоді та спорту в напрямку фізичної культури та спорту зумовили необхідність зміни органу управління спортивної школи.

Варто зауважити, що така зміна не призвела до реорганізації чи ліквідації закладу, злиття, перепрофілювання, зміни форми власності, передачі приміщень, обладнання, техніки в оренду, концесію, відчуження (продажу) землі, а отже жодним чином не вплинула на існуючу мережу комунальних закладів позашкільної освіти на території громади, їх матеріально-технічне забезпечення, трудові відносини працівників ДЮСШ, умов оплати праці, зміни їх статусу, організацію та ведення секцій та гуртків у спортивній школі, можливості здобуття позашкільної освіти її вихованцями, що не заперечують сторони.

Також при переходу в інше підпорядкування чинність Колективного договору між адміністрацією та трудовим колективом Нововолинської ДЮСШ Нововолинської міської ради зберігається (пункт 6 розділу І договору) (а.с.7-18).

Наведене спростовує твердження ОСОБА_1 про те, що прийняття спірного рішення від 20 грудня 2023 року №29/53 впливає на реалізацію її прав як працівника, зокрема, щодо доступного іпотечного кредитування.

При цьому, стверджуючи про порушення певного суб`єктивного права, саме позивач повинен довести, що таке право є порушеним. Натомість оцінка предмета заявленого позову, наявності підстав для захисту порушеного права та/або інтересу позивача, про яке ним зазначається в позовній заяві, здійснюється судом крізь призму оцінки спірних правовідносин та обставин (юридичних фактів), якими позивач обґрунтовує заявлені вимоги.

Позивач не надала доказів, що прийняття Нововолинською міською радою оспорюваного рішення про затвердження Положення про Управління освіти міської ради та Статуту Нововолинської ДЮСШ призвело до погіршення освітньої діяльності ДЮСШ або щодо зміни функції закладу (освіта у сфері спорту та відпочинку). Треті особи Управління освіти міської ради та Нововолинська ДЮСШ також не надали заяв по суті справи та не висловили, зокрема, своїх аргументів про те, що прийняті зміни негативно відобразилися на їх діяльності.

Варто також зазначити, що пунктом 3 розділу І Статуту Нововолинської ДЮСШ передбачено, що засновник ДЮСШ Нововолинська міська рада, яка здійснює фінансування, її матеріально-технічне забезпечення, надає необхідні будівлі з обладнанням і матеріалами, організовує будівництво і ремонт приміщень, їх господарське обслуговування.

Ведення фінансово-господарської діяльності та визначення матеріально-технічної бази ДЮСШ закріплено у розділі V Статуту Нововолинської ДЮСШ.

Визначаючи органом управління Відділ молоді і спорту, Нововолинська міська рада у такий спосіб встановила головного розпорядника бюджетних коштів на утримання Нововолинської ДЮСШ. При цьому незалежно від того, хто здійснює управління Відділ молоді і спорту чи Управління освіти, саме відповідач визначає видатки з місцевого бюджету. Тому надуманими є доводи ОСОБА_1 про непрогнозованість обсягів фінансування Нововолинської ДЮСШ для належного задоволення освітніх потреб.

Належить відхилити доводи ОСОБА_1 про те, що нова редакція статуту ДЮСШ, затверджена спірним рішенням, не передбачає право вихованців ДЮСШ як закладу спеціалізованої позашкільної освіти спортивного профілю на безоплатне користування матеріальною базою спортивної школи.

З цього приводу суд зауважує, що у пункті 3 розділі ІІІ Статуту визначено, що вихованці ДЮСШ мають право, зокрема, на користування матеріально-технічною, спортивною базою та за наявності оздоровчою базою ДЮСШ; одержання в установленому порядку спортивного інвентарю індивідуального користування, виходячи з фінансових можливостей ДЮСШ; забезпечення в установленому порядку, виходячи з фінансових можливостей ДЮСШ, спортивним одягом та спортивним взуттям, а також харчуванням, організацію проживання під час навчально-тренувальних зборів і спортивних змагань, проїзду до місця проведення таких зборів і змагань. Тобто, у цих положеннях Статуту вказано на безоплатність користування матеріально-технічною базою спортивної школи у межах фінансових можливостей ДЮСШ.

Також суд зазначає, що державна реєстрація новоствореного відділу молоді та спорту Нововолинської міської ради (02 квітня 2024 року) є заключним етапом реалізації рішення засновника про створення цього відділу, що передбачає офіційне визнання шляхом засвідчення державою факту створення юридичної особи. Цьому закономірно передувало рішення Нововолинської міської ради про створення нового відділу та ліквідацію Відділу у справах молоді та спорту виконавчого комітету Нововолинської міської ради (рішення від 20 грудня 2023 року №29/52). Тому прийняття наступного рішення рішення від 20 грудня 2023 року №29/53 є послідовним завершенням прийнятих змін.

Перевіряючи доводи позову стосовно порушення відповідачем порядку прийняття рішення від 20 грудня 2023 року №29/53 «Про затвердження у новій редакції Положення про управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області та Статуту Нововолинської дитячо-юнацької спортивної школи Нововолинської міської ради Волинської області» в частині непроведення громадських слухань перед прийняттям спірного рішення, судом враховано, що Порядок проведення консультацій з громадськістю з питань формування та реалізації державної політики затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2010 року №996 (далі Порядок №996).

Пунктом 2 Порядку №996 передбачено, що консультації з громадськістю проводяться з метою залучення громадян до участі в управлінні державними справами, надання можливості для їх вільного доступу до інформації про діяльність органів влади, а також забезпечення гласності, відкритості та прозорості діяльності зазначених органів. Проведення консультацій з громадськістю має сприяти налагодженню системного діалогу органів влади з громадськістю, підвищенню якості підготовки рішень з важливих питань державного та суспільного життя з урахуванням громадської думки, створенню умов для участі громадян у розробленні проектів таких рішень.

Відповідно до пункту 3 Порядку №996 консультації з громадськістю проводяться з питань, що стосуються суспільно-економічного розвитку держави, реалізації та захисту прав і свобод громадян, задоволення їх політичних, економічних, соціальних, культурних та інших інтересів тощо.

При цьому відповідно до пункту 12 Порядку №996 в обов`язковому порядку проводяться консультації з громадськістю у формі публічного громадського обговорення та/або електронних консультацій з громадськістю щодо проектів нормативно-правових актів, які: стосуються життєвих інтересів громадян, у тому числі впливають на стан навколишнього природного середовища; передбачають провадження регуляторної діяльності у певній сфері; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання); стосуються інтересів територіальних громад, здійснення повноважень місцевого самоврядування, делегованих органам виконавчої влади відповідними радами; визначають порядок надання адміністративних послуг; стосуються правового статусу громадських об`єднань, їх фінансування та діяльності; передбачають надання пільг чи встановлення обмежень для суб`єктів господарювання та інститутів громадянського суспільства; стосуються присвоєння юридичним особам та об`єктам права власності, які за ними закріплені, об`єктам права власності, які належать фізичним особам, імен (псевдонімів) фізичних осіб, ювілейних та святкових дат, назв і дат історичних подій; стосуються витрачання бюджетних коштів (звіти головних розпорядників бюджетних коштів за минулий рік).

Суд зауважує, що вимога щодо обов`язкових консультацій з громадськістю поширюється на проекти нормативно-правових актів, які зокрема, стосуються конституційних прав, свобод та обов`язків громадян; визначають стратегічні цілі, пріоритети і завдання у відповідній сфері державного управління (у тому числі проекти державних і регіональних програм економічного, соціального і культурного розвитку, рішення стосовно їх виконання) тощо.

Однак прийняте Нововолинською міською радою рішення від 20 грудня 2023 року №29/53 не відповідає наведеним ознакам, з якими Порядок №993 пов`язує обов`язкове проведення консультацій з громадськістю, про що відповідач повідомляв ОСОБА_1 у листі від 12 грудня 2023 року №3580/02-18/2-23 (а.с.23).

Покликання позивача на постанову Верховного Суду у справі №720/1536/16-а (сформовано висновки щодо необхідності проведення консультації з громадськістю під час ліквідації, реорганізації навчальних закладів комунальної форми власності) не є релевантним до обставин цієї справи (у розглядуваному випадку, як йшлося вище, спірне рішення не передбачає ліквідації, реорганізації ДЮСШ).

Попри відсутність у відповідача обов`язку проводити громадські слухання перед прийняттям рішення про затвердження Положення про відділ управління освіти міської ради та Статуту Нововолинської ДЮСШ, як видно з матеріалів справи, проект нової редакції Статуту Нововолинської ДЮСШ був винесений на обговорення трудового колективу ДЮСШ. З протоколу від 18 березня 2023 року №1 зборів трудового колективу Нововолинської ДЮСШ слідує, що питання підпорядкування окремо винесено (пункт 4 порядку денного). З цього приводу більшість членів трудового колективу (13 з 18 присутніх) позитивно сприйняли запропоновані у новій редакції Статуту зміни у підпорядкуванні ДЮСШ; 5 членів колективу утрималися при голосуванні. ОСОБА_1 була присутня на зборах, що видно зі змісту протоколу та не голосувала проти проекту нової редакції Статуту Нововолинської ДЮСШ під час його обговорення (а.с.72).

Також відповідач надав суду копії листів опитування (складені у довільній формі) щодо зміни підпорядкування Нововолинської ДЮСШ (містять ПІП та підписи осіб, які підтримали запропоновану зміну підпорядкування). Наявність прізвищ громадян, які висловлювалися з порушеного питання, дозволяє їх ідентифікувати при необхідності (листи опитування складено за відділеннями Нововолинської ДЮСШ) та, як пояснив відповідач у запереченні на відповідь на відзив, в опитуванні взяли участь батьки вихованців спортивної школи.

Наведене вказує на те, що Нововолинська міська рада фактично забезпечила комунікацію з громадськістю - осіб, інтересів яких могло стосуватися його рішення щодо Нововолинської ДЮСШ.

Суд не заперечує право громадян на колективне звернення у формі електронної петиції до органу місцевого самоврядування, яке обов`язкове до розгляду за умови набрання необхідної кількості голосів.

З матеріалів справи вбачається, що ОСОБА_1 була автором електронної петиції проти зміни підпорядкування Нововолинської ДЮСШ у зв`язку із рішенням Нововолинської міської ради від 20 грудня 2023 року №29/53 (збір підписів тривав з 18 січня по 06 лютого 2024 року) (а.с.44). У тексті петиції автор вказала, що Управлінням освіти міської ради безпідставно, самовільно та без належних на це повноважень змінено орган управління ДЮСШ з Управління освіти на Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради, що за належних підстав належить до компетенції безпосередньо засновника закладу, тобто, Нововолинської міської ради, яка жодних рішень щодо зміни підпорядкування закладу не приймала.

Однак викладення інформації у такому формулюванні не відповідає обставинам справи, адже рішення про затвердження Статуту Нововолинської ДЮСШ прийняте Нововолинською міською радою. Тож не можна вважати, що суть питання об`єктивно було донесено автором петиції громадянам та може свідчити про зацікавленість цим питанням лише виходячи із суб`єктивної думки автора. З огляду на це позивач суб`єктивно сприймає наявність суспільного інтересу в питанні прийнятих відповідачем рішень.

Вирішуючи спір, суд враховує, що частинами першою, третьою статті 5 КАС України передбачено, що кожна особа має право, в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист. До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.

Ознаками «потерпілого» від порушення законного інтересу є: (а) безпосередньо особі позивача належить законний інтерес, на захист якого подано позов; (б) має місце безпосередній негативний вплив оскаржуваним актом на позивача або обґрунтована ймовірність негативного впливу на нього у майбутньому (наприклад, якщо позивач змушений змінити свою поведінку або існує ризик бути притягнутим до відповідальності); (в) негативний вплив є суттєвим (зокрема, позивачеві завдано шкоду); (г) існує причинно-наслідковий взаємозв`язок між законним інтересом, оскаржуваним актом та стверджуваним порушенням.

Позивач у позовній заяві не визначила, з яким конкретним матеріальним або нематеріальним благом пов`язаний її інтерес та що цей інтерес належить саме позивачу, а покликається на порушення суспільного інтересу, зокрема учасників навчально-тренувального процесу. Однак суд повторно зауважує, що питання переходу Нововолинської ДЮСШ у підпорядкування Відділу молоді та спорту Нововолинської міської ради було у порядку денному зборів трудового колективу та при вирішенні трудовим колективом зміни підпорядкування ДЮСШ (де також брала участь позивач ОСОБА_1 ) жоден із працівників не проголосував проти такого рішення.

Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

За результатами з`ясування обставини у справі та їх правової оцінки суд дійшов висновку про необґрунтованість адміністративного позову та відсутність підстав для його задоволення з огляду на непідтвердження порушених прав та інтересів позивача оспорюваним рішенням.

У зв`язку із відмовою у задоволенні позову судові витрати не підлягають відшкодуванню позивачу за рахунок відповідача.

Керуючись статтями 2, 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

В задоволенні позову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_1 ) до Нововолинської міської ради Волинської області (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Дружби, будинок 27, ідентифікаційний код юридичної особи 35055268), треті особа, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні відповідача Нововолинська дитячо-юнацька спортивна школа Нововолинської міської ради Волинської області (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, вулиця Автобусна, будинок 3А, ідентифікаційний код юридичної особи 21740818), Відділ молоді та спорту Нововолинської міської ради Волинської області (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Дружби, будинок 27, ідентифікаційний код юридичної особи 45597570), Управління освіти Нововолинської міської ради Волинської області (45401, Волинська область, місто Нововолинськ, проспект Дружби, будинок 27, ідентифікаційний код юридичної особи 02141696) про визнання протиправним та скасування рішення відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121322836
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації державної політики у сфері освіти, науки, культури та спорту

Судовий реєстр по справі —140/4938/24

Постанова від 20.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Кузьмич Сергій Миколайович

Рішення від 30.08.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 13.05.2024

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні