Рішення
від 02.09.2024 по справі 260/1235/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

02 вересня 2024 року м. Ужгород№ 260/1235/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі: головуючої - судді Маєцької Н.Д., розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області, Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях (філія ГСЦ МВС) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

ОСОБА_1 звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області, якою просить: 1) Визнати протиправними дії ДУ "ТМО МВС України по Закарпатській області", які виразились у відмові видати позивачу ОСОБА_1 довідок про розмір грошового забезпечення станом на 01.02.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 роки, виходячи з розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 років для перерахунку основного розміру пенсії; 2) Зобов`язати ДУ "ТМО МВС України по Закарпатській області", у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб», з урахуванням положень посадового окладу і окладу за військовим званням, на ім`я ОСОБА_1 виготовити та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.02.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 роки, виходячи з розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 років шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року, на відповідний тарифний коефіцієнт, та з обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення та премії, для здійснення обчислення та перерахунку пенсії позивача; 3) Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, які виразилися у відмові провести перерахунок та виплату основного розміру пенсії станом на 01.02.2020 року, 01.01.2021 року, 01.01.2022 року, 01.01.2023 року, 01.01.2024 роки, виходячи з розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 років, в тому числі і виплату заборгованості по перерахованій пенсії починаючи з 01.02.2020 року, ОСОБА_1 ; 4) Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області, станом на 01.02.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 роки, провести перерахунок та виплату основного розміру пенсії, в тому числі і виплату заборгованості по перерахованій пенсії ОСОБА_1 , починаючи з 01.02.2020 року виходячи з розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановлених на 01.01.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 років згідно з постановою КМУ № 704 від 30.08.2017 року «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» та з постановою КМУ № 103 від 21.02.2018 року «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» та вимог статей 43 і 63 Закону України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби та деяких інших осіб»; 5) Визнати протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області нарахувати та виплатити індексацію (підвищення) до пенсії за вислугу років ОСОБА_1 без обмеження починаючи з 01.03.2023 року, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 року «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197; 6) Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області здійснити нарахування та виплачувати індексацію (підвищення) до пенсії за вислугу років ОСОБА_1 , починаючи з 01.03.2023 року відповідно пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 року «Про індексацію пенсійних та страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» із застосуванням коефіцієнта збільшення 1,197, із розрахунку (9149,78 (основний розмір пенсії з урахуванням індексації за 2022 рік) х 0,197 (коефіцієнт збільшення) = 1802 грн. 50 коп.), плюс щомісячна доплата 2000 грн., що разом має складати 12952 грн. 28 коп. щомісяця, тобто донарахувати та виплатити 302 грн. 50 коп. за кожний місяць.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що пунктом 4 постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30.08.2017 № 704 (далі - Постанова № 704) в редакції, чинній на момент прийняття, було передбачено, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13, 14. Разом із тим, 21.02.2018 Кабінет Міністрів України прийняв постанову № 103 «Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб» (далі Постанова № 103), якою, зокрема, пункт 4 Постанови № 704 викладено у наступній редакції: «Установити, що розміри посадових окладів, окладів за військовими (спеціальними) званнями військовослужбовців, осіб рядового та начальницького складу визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня 2018 р., на відповідний тарифний коефіцієнт згідно з додатками 1, 12, 13 і 14.». Однак, постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 визнано протиправним та скасовано пункт 6 Постанови №103. Отже, з моменту прийняття постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 29.01.2020 у справі № 826/6453/18 визначення розміру посадових окладів та окладів за військовим званням повинно відбуватися згідно початкової редакції п. 4 Постанови № 704 і при підрахунку має використовуватися прожитковий мінімум для працездатних осіб, встановлений законом на 1 січня календарного року. На підставі вказаного вважає дії відповідача - 2 щодо відмови у видачі довідок про розмір грошового забезпечення, виходячи із розрахункової величини - прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020 р., 01.01.2021 р., 01.01.2022 р., 01.01.2023 р. та 01.01.2024 р. протиправними. Також, позивач вважає протиправними дії відповідача 1 щодо не нарахування та невиплати індексації (підвищення) до пенсії за вислугу років без обмеження починаючи з 01.03.2023 року, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 року «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Відповідач - 1 надав суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого просить відмовити у задоволенні позову в зв`язку з тим, що до моменту отримання від уповноваженого органу належних довідок у органу Пенсійного фонду України не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача, оскільки органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм уповноваженими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках. Крім цього, станом на 01.01.2020 p., 01.01.2021 p., 01.01.2022 p., атестований військовим званням військовослужбовець, як працівник державного органу, оплата праці якого регулюються спеціальним законом, не набув права на підвищення розміру окладу за посадою та окладу за званням із розрахунку прожиткового мінімуму, тому підстав для проведення перерахунку пенсії не виникло, оскільки не відбулося зміни жодної складової та й не приймалось жодного нормативного документа про проведення перерахунків пенсії. Також, відповідач 1 звертає увагу, що пенсія позивача з 01.03.2023 р. проіндексована в розмірі 1500 грн., що відповідає п. 10 Постанови № 168, а тому відсутні правові підстави для зобов`язання Головного управління нарахувати та виплатити позивачу індексацію пенсії, без застосування п. 10 Постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 р. № 168.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 09 серпня 2024 року залучено до участі в даній адміністративній справі в якості співвідповідача - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях.

Представником Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях надано суду відзив на позовну заяву, відповідно до якого зазначає, що оскільки пенсію позивачу призначено як працівнику МВС, була виготовлена оновлена довідка від 14.02.2022 року № 33/27-1628 про розмір грошового забезпечення за листопад 2019 року згідно з Постановою № 988 за прирівняною посадою поліцейського. При цьому, відповідно до вказаної довідки, розмір грошового забезпечення позивача за листопад 2019 року був розрахований згідно з Постановою №988 за прирівняною посадою поліцейського , а не за Постановою №704, якою позивач обґрунтовує заявлені позовні вимоги. Враховуючи вищезазначене, підстав для видачі довідки станом на 01.02.2020, 01.01.2021, 01.01.2022, 01.01.2023, 01.01.2024 роки з урахуванням Постанови Кабінету Міністрів України від 30 серпня 2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» немає, так як дана постанова не стосується працівників поліції.

Відповідачем - 2 відзиву на позовну заяву не подано. Судом вжито достатніх заходів щодо належного повідомлення відповідача - 2 про відкриття провадження у справі та надано достатній строк для подання відзиву на позовну заяву.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить наступних висновків.

Судом встановлено, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Закарпатській області та отримує пенсію відповідно до Закону України від 09.04.1992 №2262-ХІІ Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб.

30 січня 2024 року позивач звернувся до Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області» із заявою, в якій просив надати довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.01.2020 р., 01.01.2021 р., 01.01.2022 р., 01.01.2023 р., із урахуванням складових грошового забезпечення, обчислених шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 01.01.2020 р., 01.01.2021 р., 01.01.2022 р., 01.01.2023 р., проте отримав відмову, оформлену листом від 02.02.2024 р. № 33/27-173.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Частиною другою статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб, врегульовані Законом України від 09.04.1992 № 2262-ХІІ «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб» (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Частиною третьою статті 43 Закону № 2262-ХІІ передбачено, що пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини вісімнадцятої статті 43 Закону №2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Питання перерахунку призначених відповідно до Закону № 2262-ХІІ пенсій встановлено статтею 63 цього Закону, частинами першою, другою якої визначено, що перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку. Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.

Відповідно до частини 3 статті 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), які мають право на пенсійне забезпечення або одержують пенсію на умовах цього Закону, здійснюється з урахуванням видів грошового забезпечення, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, установлених законодавством для поліцейських.

11.11.2015р. Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 988, пунктом 1 якої установлено, що грошове забезпечення поліцейських складається з посадового окладу, окладу за спеціальним званням, щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, які мають постійний характер), премії та одноразових додаткових видів грошового забезпечення.

Порядок проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб", затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 13.02.2008 № 45 (далі - Порядок №45).

Відповідно до пункту першого Порядку №45 (зі змінами, внесеними Постановою №103) передбачено, що пенсії, призначені відповідно до Закону №2262-ХІІ, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Пунктом 3 Порядку № 45 визначено, що на підставі списків уповноважені органи готують довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій, для кожної особи, зазначеної в списку, за формою згідно з додатками 2 і 3 (далі - довідки) та у місячний строк подають їх головним управлінням Пенсійного фонду України. Довідки видаються державним органом, з якого особи були звільнені із служби, якщо інше не передбачено цим Порядком. Довідки видаються на осіб, які звільнені із служби, в апараті МВС, органах та підрозділах МВС, в закладах, на підприємствах та в установах, що належать до сфери управління МВС (крім органів, підрозділів, закладів та установ, передбачених абзацами четвертим, п`ятим і сьомим цього пункту) - МВС.

Перерахунок пенсії відповідно до пункту четвертого Порядку № 45 здійснюється на момент виникнення такого права і проводиться у строки, передбачені частинами другою і третьою статті 51 Закону. Якщо внаслідок перерахунку розмір зменшується, пенсія виплачується в раніше встановленому розмірі.

Абзацами першим та другим пункту 5 Порядку № 45 (зі змінами) передбачено, що під час перерахунку пенсій використовуються такі види грошового забезпечення, як посадовий оклад, оклад за військовим (спеціальним) званням та відсоткова надбавка за вислугу років на момент виникнення права на перерахунок пенсії за відповідною або аналогічною посадою та військовим (спеціальним) званням.

Особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) перерахунок пенсії з 1 січня 2016 року проводиться з розміру грошового забезпечення за прирівняною посадою поліцейського, враховуючи оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 року відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 року № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року. Подальші перерахунки здійснюються з урахуванням складових грошового забезпечення, передбачених абзацом першим цього пункту.

Постановою № 103 доповнено Порядок № 45 додатком 3, який визначає форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції). За змістом цієї довідки грошове забезпечення передбачає: посадовий оклад, підвищення посадового окладу, надбавку за стаж служби, надбавку за службу в умовах режимних обмежень, надбавку за почесне звання заслужений чи народний, доплату за науковий ступінь кандидата або доктора наук чи вчене звання, інші надбавки, які мають постійний характер та визначені постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2015 №988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції", премію.

Окружний адміністративний суд міста Києва рішенням від 12.12.2018 в адміністративній справі № 826/3858/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 05.03.2019 та постановою Верховного Суду від 12.11.2019, визнав протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 (стосуються пенсій, призначених згідно із Законом № 2262-ХІІ до 1 березня 2018 року, крім пенсій, особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та поліцейським), а також зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку № 45. Зазначені рішення суду не змінили алгоритму дій і складових для перерахунку пенсії особам рядового та начальницького складу органів внутрішніх справ.

Після скасування 05.03.2019р. змін до пункту 5 Порядку № 45 і додатку 2 Порядку №45 чинним є пункт 3 Постанови №103, який безпосередньо стосується перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) та містить вказівку здійснити перерахунок пенсій з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи основні та щомісячні додаткові види грошового забезпечення та премії в розмірах, установлених законодавством, премії за січень 2016 року відповідно до Постанови № 988, а також пункт 6 Постанови № 103, яким внесено зміни до Порядку № 45, зокрема, доповнено цей Порядок додатком 3, який встановлював форму довідки про розмір грошового забезпечення, що враховується для перерахунку пенсій для осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).

Згідно із рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 14.05.2019 у справі № 826/12704/18, яке набрало законної сили 19.11.2019, визнано протиправним та скасовано пункт 3 Постанови № 103, який врегульовував питання перерахунку пенсії особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції), за прирівняною посадою поліцейського, умови грошового забезпечення яких визначено відповідно до Постанови №988.

30.08.2017р. Кабінет Міністрів України прийняв Постанову № 704, яка набрала чинності 01.03.2018 та якою установлено структуру та порядок обчислення грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького, які мають право на пенсію відповідно до Закону № 2262-XII, окрім осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції).

Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі №826/3858/18, визнано протиправними та нечинними пункти 1, 2 Постанови № 103 та зміни до пункту 5 і додатку 2 Порядку №45, які врегульовували питання перерахунку пенсій військовослужбовцям, умови грошового забезпечення яких визначено Постановою № 704.

Отже, Постанова № 704 з урахуванням рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 у справі № 826/3858/18 не поширюється на осіб начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції) та поліцейських, для яких структура та порядок обчислення грошового забезпечення визначені Постановою № 988.

Досліджуючи підстави звернення з адміністративним позовом, суд зазначає, що позивач просить суд зобов`язати підготувати та надати до пенсійного органу оновлені довідки про розмір грошового забезпечення станом на 01.02.2020 р., 01.01.2021 р., 01.01.2022 р., 01.01.2023 р. та 01.01.2024 р., відповідно до норм Постанови № 704.

З матеріалів справи встановлено, що позивач отримує пенсію за вислугу років по лінії МВС України. Отже, оскільки позивач проходив службу в органах внутрішніх справ України, що не заперечується учасниками справи, питання розміру грошового забезпечення позивача для перерахунку пенсії регулюється нормами Постанови № 988 за прирівняною посадою поліцейського, а не положеннями Постанови № 704.

Враховуючи, що з 19.11.2019р. та по даний час Кабінет Міністрів України не приймав рішень щодо перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ України (міліції), в межах спірних правовідносин відсутні підстави для видачі довідок для перерахунку пенсії позивача станом на 2020 - 2024 роки, у зв`язку з чим позовні вимоги в цій частині не підлягають задоволенню.

Посилання позивача на положення постанови КМУ № 704, що фактично і становить суть заявленого позову, є безпідставним, оскільки вказаною постановою КМУ врегульовано питання грошового забезпечення військовослужбовців, а не поліцейських.

Так, додатки 1, 12, 13, 14 до Постанови № 704 містять примітки, відповідно до яких, зокрема посадові оклади за розрядами тарифної сітки та оклади за військовим (спеціальним) званням визначаються шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб, встановленого законом на 1 січня календарного року (але не менше 50 відсотків розміру мінімальної заробітної плати, встановленого законом на 1 січня календарного року), на відповідний тарифний коефіцієнт.

Поряд з цим, додатками 1, 12, 13 і 14 встановлено тарифні сітки, розряди і коефіцієнти посадових окладів та тарифних коефіцієнтів за військовим (спеціальним) для військовослужбовців до переліку яких не входять особи, що перебувають на службі в ОВС чи Нацполіції.

Із урахуванням вищевикладених норм законодавства, враховуючи, що посадові оклади та оклади за спеціальне звання затверджені у грошовому виразі, то зміна розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб жодним чином не впливає на розміри посадового окладу та окладу за спеціальне звання поліцейського, отже відсутні підстави для складання нових довідок про розмір грошового забезпечення станом на 2020 2024 роки, для перерахунку пенсії позивача.

У зв`язку із наведеним, позовні вимоги до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області в частині перерахунку пенсії станом на 2020 2024 роки, також не підлягають задоволенню, оскільки до моменту отримання від уповноваженого органу належних довідок у органу Пенсійного фонду України не виникає обов`язку з перерахунку пенсії позивача. Органи ПФУ не наділені повноваженнями самостійно визначати розмір пенсії, а здійснюють її нарахування на підставі наданих їм уповноваженими органами довідок про розмір грошового забезпечення, і розмір пенсійних виплат залежить від розміру складових грошового забезпечення, зазначених у таких довідках.

Щодо позовних вимог про визнання протиправною відмову Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області у нарахуванні та виплаті індексації (підвищення) до пенсії без обмеження починаючи з 01.03.2023 року, згідно постанови Кабінету Міністрів України № 168 від 24.02.2023 року із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (коефіцієнт збільшення) у розмірі 1,197, суд зазначає наступне.

Кабінетом Міністрів України 24.02.2023 року прийнято постанову № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» (далі - Постанова № 168).

Пунктом 1 Постанови № 168 встановлено, що з 01 березня 2022 року перерахунок пенсій згідно з Порядком проведення перерахунку пенсій відповідно до частини другої статті 42 Закону України «Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 20 лютого 2019 р. № 124 Питання проведення індексації пенсій у 2019 році (Офіційний вісник України, 2019 р., № 19, ст. 663), проводиться із застосуванням коефіцієнта збільшення показника середньої заробітної плати (доходу) в Україні, з якої сплачено страхові внески, та який враховується для обчислення пенсії (далі - коефіцієнт збільшення), у розмірі 1,197.

Пунктом 2 постанови Кабінету Міністрів України від 24.02.2023 № 168 «Про індексацію пенсійних і страхових виплат та додаткових заходів щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2023 році» установлено, що з 1 березня 2023 р. розміри пенсій, призначених відповідно до статей 13, 21 і 36 Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб (без урахування надбавок, підвищень, додаткових пенсій, цільової грошової допомоги, пенсії за особливі заслуги перед Україною», індексації пенсії, доплати до надбавок окремим категоріям осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, щомісячної доплати до пенсії, адресної допомоги до пенсійної виплати та інших доплат до пенсії, встановлених законодавством) з урахуванням розміру підвищення пенсій відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України від 16 лютого 2022 р. № 118 Про індексацію пенсій та заходи щодо підвищення рівня соціального захисту найбільш вразливих верств населення у 2022 році (Офіційний вісник України, 2022 р., № 18, ст. 968) військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за зазначеним Законом (крім військовослужбовців строкової служби), та членам їх сімей і строк призначення яких до 31 грудня 2022 р. включно, підвищуються на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 цієї постанови, з урахуванням положень, передбачених пунктом 10 цієї постанови, у межах максимального розміру пенсії, визначеного законом. Підвищення пенсії, передбачене абзацом першим цього пункту, встановлюється додатково до щомісячної доплати до пенсії, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 14 липня 2021 р. №713 Про додатковий соціальний захист окремих категорій осіб.

При цьому, у п. 10 Постанови № 168 Урядом установлено, що:

- у разі коли розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не досягає 100 гривень, встановлюється щомісячна доплата до пенсії в сумі, що не вистачає до зазначеного розміру, яка враховується під час подальших перерахунків пенсії;

- розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 цієї постанови, не може перевищувати 1500 гривень.

Тобто, Постановою Кабінету Міністрів України, яка визначає порядок індексації пенсійних виплат у 2023 році встановлена гранична сума 1500 грн, яку не має перевищувати сума індексації.

Отже, перерахунок пенсії проводився із застосуванням коефіцієнта в розмірі 1,197, однак розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії не може перевищувати 1500 гривень.

Судом встановлено, що з 01.03.2023 року позивачу підвищено пенсію на коефіцієнт збільшення, установлений пунктом 1 Постанови №168, а саме на 1500,00 грн.

Тобто, індексація пенсії позивача з 01.03.2023 року проведена відповідачем у межах чинного законодавства за умови, що підвищення відповідно до пункту 10 постанови Кабінету Міністрів України № 168 не може перевищувати 1500 грн.

Отже, оскільки розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 Постанови № 168, не може перевищувати 1500 гривень (п. 2 Постанови № 168), тому відсутні підстави для перерахунку пенсії позивача з 01.03.2023 року без обмеження 1500 грн.

При цьому, суд зазначає, що норма законодавства про те, що розмір збільшення в результаті перерахунку пенсії, передбаченого пунктами 1-7 постанови № 168, не може перевищувати 1500 гривень, не є дискримінаційною відносно позивача, оскільки стосується й інших категорій пенсіонерів.

Виключень щодо неврахування п. 10 вказаної постанови Уряду під час такого перерахунку пенсії законодавство не містить. Зазначений пункт 10 постанови Кабінету Міністрів України №168, прийнятої на виконання п. 8 розділу «Прикінцеві положення» Закону України «Про Державний бюджет України на 2023 рік» був чинним та не суперечив вимогам закону, з огляду на що підлягав застосуванню відповідачем.

Відповідно до підпункту 2 пункту 22 розділу VI «Прикінцеві та перехідні положення» Бюджетного кодексу України Кабінет Міністрів України може приймати рішення щодо порядку застосування і розмірів державних соціальних стандартів та гарантій, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевих бюджетів та фондів загальнообов`язкового державного соціального і пенсійного страхування.

Суд зазначає, що позивач помилково ототожнює обмеження максимальним розміром пенсії особам, призначення та виплата якої здійснюється згідно вимог Закону №2262-ХІІ з обмеженням підвищення до пенсії, виплата якого врегульована Постановою Кабінету Міністрів України, оскільки встановлення верхньої межі суми індексації не є аналогічним регулюванню саме максимального розміру пенсії, у зв`язку з чим індексація пенсії позивача з 01.03.2023 року проведена відповідачем у межах чинного законодавства за умови, що підвищення відповідно до пункту 10 постанови № 168 не може перевищувати 1500 грн.

Аналогічна правова позиція наведена в постанові Верховного Суду від 16 липня 2024 року у справі № 480/9389/23 та 07 червня 2024 року у справі № 420/25804/23.

Згідно частиною 2 статті 77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З огляду на вищевказане, враховуючи обставини встановлені судом, суд приходить до висновку, що позовні вимоги задоволенню не підлягають.

У зв`язку з відмовою у задоволенні позову та враховуючи те, що позивач звільнений від сплати судового збору, питання щодо розподілу судових витрат судом не вирішується.

Керуючись ст. ст. 5, 9, 19, 77, 139, 243, 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позовної заяви ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Пенсійного фонду України в Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, пл. Народна, 4, код ЄДРПОУ 20453063), Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Закарпатській області (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. Грибоєдова, 12, код ЄДРПОУ 08734492), Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС у Львівській, Івано-Франківській та Закарпатській областях (філія ГСЦ МВС) (Закарпатська область, м. Ужгород, вул. О. Кошового, 4, код ЄДРПОУ 45307457) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії відмовити.

2. Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду. Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.

СуддяН.Д. Маєцька

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121324006
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —260/1235/24

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Ухвала від 23.09.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Затолочний Віталій Семенович

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

Ухвала від 11.03.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Маєцька Н.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні