Рішення
від 02.09.2024 по справі 380/10613/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

02 вересня 2024 рокусправа № 380/10613/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Сподарик Н.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕРСАХЕМ» до Головного управління ДПС у Львівській області про визнання протиправним та скасування рішення,-

в с т а н о в и в:

На розгляд Львівського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕРСАХЕМ» (місцезнаходження: 81100, Львівська область, Пустомитівський район, м. Пустомити, вул. Глинська, 14; ЄДРПОУ: 40808523) до Головного управління ДПС у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35; код ЄДРПОУ 43968090) з вимогою:

- визнати протиправними та скасувати податкове повідомлення-рішення за формою «Н» від 09.02.2024 за №0051330410, яке прийняте Головним управлінням ДПС у Львівській області та яким до товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕРСАХЕМ» застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму у розмірі 4760,26 гривень.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 09.02.2024 ГУ ДПС у Львівській області прийняте податкове повідомлення-рішення форми «Н» за №005133010, яким до ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» застосовано штрафні (фінансові) санкції на суму у розмірі 4760,26 грн. Підставою для винесення оскаржуваного податкового повідомлення-рішення послужив акт від 10.01.2024 за №784/13-01-04-10/40808523 про результати камеральної перевірки щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість в Єдиному реєстрі податкових накладних ТзОВ «ВЕРСАХЕМ», відповідно до якого встановлено вчинення позивачем порушень передбачених п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України щодо граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних за період жовтень, листопад 2022 року, січень, червень 2023 року на суму у розмірі 46901,79 грн. З такими висновками контролюючого органу позивач не погоджується. Вважає, що ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» дотримано граничних строків реєстрації розрахунків коригувань до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних. Висновки, які викладені в акті перевірки про порушення позивачем п. 201.1. ст. 201 ПК України та/або п. 192 ст. 192 ПК України не відповідають дійсності, ґрунтуються на неправильному тлумаченні та застосуванні положень податкового законодавства України. Просить позовні вимоги задовольнити в повному обсязі.

Ухвалою суду від 22.05.2024 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін та запропоновано відповідачу у п`ятнадцятиденний строк з дня отримання зазначеної ухвали, подати відзив на позовну заяву та всі письмові докази, що підтверджують заперечення проти позову.

04.06.2024 за вх.№42007 від представника ГУ ДПС у Львівській області надійшов відзив на позовну заяву. Зазначив, що 10.01.2024 на підставі підпункту 191.1 пункту 19.1 статті 19, 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу I Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі Кодекс), відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 глави 8 розділу ІІ Кодексу у порядку визначеному статті 76 розділу ІІ Кодексу, та з урахуванням строків давності, визначених п.102.1 статті 102 розділу ІІ ПКУ проведено камеральну перевірку ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеного вимогами пункту 192.1 статті 192, пункту 201.10 статті 201 Кодексу за період 01.11.2022 по 31.07.2023. Дані камеральної перевірки свідчать про несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням строків давності, відповідно складено Акт від 10.01.2024 № 784/13-01-04- 10/40808523, та винесено податкове повідомлення-рішення від 09.02.2024 №0051330410 на основі якого до ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» застосовано штрафну (фінансову) санкцію в сумі 4760,26 грн. Вказані штрафні санкції виникли в результаті несвоєчасної реєстрації в Єдиному реєстрі розрахунків коригувань, а саме: від 16.11.2022 №4 на 1 календарний день граничний термін 15.12.2022, від 16.11.2022 №5 на 1 календарний день граничний термін 15.12.2022, від 11.10.2022 №2754 на 2 календарні дні граничний термін 31.10.2022, від 29.06.2023 №82 на 10 календарних дні граничний термін 18.07.2023, від 12.01.2023 №565 на 24 календарних днів граничний термін 31.01.2023. Виходячи з вищевикладеного, ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» порушено граничний термін реєстрації розрахунків коригувань відповідно нараховано штрафні санкції в розмірі 4760,26 грн., а саме: 2% в сумі 0,11 грн., 10% в сумі 4619,11 грн., та 20% в сумі 141,04., які застосовані згідно акту камеральної перевірки від 10.01.2024 № 784/13-01- 04-10/40808523.

Відповідач зазначає, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у відповідних квитанціях абз. 9 п. 201.10 ст.201 ПК України та п. 4 Постанови КМУ «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» № 1246. Відповідно до правового висновку, сформованим Верховним Судом у постановах від 10.06.2019 у справі № 802/1825/16-а, від 12.07.2019 у справі № 0940/1600/18 відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладання штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею. Вказує, що при наведені даних щодо фактичної дати отримання позивачем не представлено інформацію щодо дати тримання таких ПК в «Електронному кабінеті платника податку», а у випадку отримання через системи роботи з податковою звітністю, що здійснено платником податку, дата отримання розрахунків коригування до податкових накладних збігається з датою підключення до серверу ДПС та перевіркою поштової скриньки, через яку проводиться електронний документообіг. Зазначені особливості фактично дозволяють платнику податку маніпулювати датами отримання розрахунків коригування до податкових накладних. Також зауважує, що несвоєчасне отримання позивачем розрахунків коригування від контрагентів, не можуть бути підставою для звільнення від відповідальності. Реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків визначених пунктом 201.10 статті 201 та пунктом 89 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.

12.06.2024 за вх.№44474 та за вх.№12679ел від представника позивача надійшла відповідь на відзив на позовну заяву. Зазначив, що позивач, як покупець, отримавши РК від постачальників на виконання положення статті 201 ПК України в межах 15-денного строку подав на реєстрацію такі РК в ЄРПН, чим повністю виконав вимоги положень податкового законодавства, що ставляться до покупця в частині подання на реєстрацію РК в ЄРПН. Позивачем (покупцем) на підтвердження дат отримання оспорюваних РК надано суду Квитанцію щодо підтвердження отримання кожного спірного РК (з зазначенням способу прийому: Документ отримано через ДПС). Вважає, що попри відсутність в Податковому кодексі України механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування, учасники таких правовідносин не позбавлені можливості здійснювати доказування відповідних обставин всіма можливими (належними) доказами.

24.06.2024 за вх.№48021 від представника відповідача надійшли додаткові пояснення у справі. Зазначив, що позивач допустив порушення строків реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних, перелік яких наведено в акті перевірки від 10.01.2024 № 784/13-01-04-10/40808523 то оскаржуване податкове повідомленнярішення від 09.02.2024 №0051330410, на основі якого до Товариства з обмеженою відповідальністю «ВЕРСАХЕМ» застосовано санкцію в сумі 4760,26 грн, відповідає вимогам чинного законодавства, відтак відсутні підстави для визнання їх протиправними та скасування

02.07.2024 за вх.№50274 від представника позивача надійшла заява про долучення доказів.

04.07.2024 за вх.№51015 від представника позивача надійшла заява про долучення доказів.

05.07.2024 за вх.№51130 від представника позивача надійшла заява про долучення доказів.

23.07.2024 за вх.№55882 від представника позивача надійшло клопотання про витребування доказів.

Ухвалою суду від 23.07.2024 витребувано у Головного управління ДПС у Львівській області додаткові докази.

Ухвалою суду від 24.07.2024 відмовлено у задоволенні клопотання представника позивача про витребування доказів по справі.

12.08.2024 за вх.№61184 від представника позивача надійшло клопотання про залучення до участі у справі третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на стороні позивача.

13.08.2024 за вх.№61888 від представника відповідача надійшло клопотання про долучення доказів.

Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін в порядку частини сьомої статті 262 КАС України від учасників справи не надходило. З огляду на ці обставини суд на підставі частини п`ятої статті 262 КАС України розглянув справу в порядку письмового провадження (без проведення судового засідання, за наявними матеріалами) в межах строку, визначеного статтею 258 КАС України.

Суд з`ясував зміст позовних вимог, дослідив долучені до матеріалів справи письмові докази, оцінив їх в сукупності та встановив такі фактичні обставини справи та відповідні правовідносини:

Товариство з обмеженою відповідальністю «ВЕРСАХЕМ» зареєстроване як юридична особа, за адресою: 81100, Львівська обл., Пустомитівський р-н, м. Пустомити, вул. Глинська, 14; код ЄДРПОУ: 40808523.

Видами діяльності приватного підприємства: Основний: 14.13 Виробництво іншого верхнього одягу; Інші: 13.92 Виробництво готових текстильних виробів, крім одягу; 13.93 Виробництво килимів і килимових виробів; 13.96 Виробництво інших текстильних виробів технічного та промислового призначення; 14.11 Виробництво одягу зі шкіри; 14.12 Виробництво робочого одягу; 14.14 Виробництво спіднього одягу; 14.19 Виробництво іншого одягу й аксесуарів; 14.39 Виробництво іншого трикотажного та в`язаного одягу; 15.12 Виробництво дорожніх виробів, сумок, лимарно-сідельних виробів зі шкіри та інших матеріалів; 20.13 Виробництво інших основних неорганічних хімічних речовин; 20.14 Виробництво інших основних органічних хімічних речовин; 20.41 Виробництво мила та мийних засобів, засобів для чищення та полірування; 20.59 Виробництво іншої хімічної продукції, н.в.і.у.; 45.31 Оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів; 46.75 Оптова торгівля хімічними продуктами; 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; 47.99 Інші види роздрібної торгівлі поза магазинами; 49.41 Вантажний автомобільний транспорт; 52.24 Транспортне оброблення вантажів; 32.99 Виробництво іншої продукції, н.в.і.у.; 21.20 Виробництво фармацевтичних препаратів і матеріалів; 32.50 Виробництво медичних і стоматологічних інструментів і матеріалів.

10.01.2024 на підставі підпункту 1911.1 пункту 19.1 статті 19, 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 розділу I Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) (далі Кодекс), відповідно до підпункту 75.1.1 пункту 75.1 статті 75 глави 8 розділу ІІ Кодексу у порядку визначеному статті 76 розділу ІІ Кодексу, та з урахуванням строків давності, визначених п.102.1 статті 102 розділу ІІ ПКУ проведено камеральну перевірку ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» (код ЄДРПОУ 40808523) щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до таких податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначеного вимогами пункту 192.1 статті 192, пункту 201.10 статті 201 Кодексу за період 01.11.2022 по 31.07.2023.

Камеральною перевіркою встановлено несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних з урахуванням строків давності, відповідно складено Акт від 10.01.2024 № 784/13-01-04- 10/40808523, та винесено податкове повідомлення-рішення від 09.02.2024 №0051330410 на основі якого до ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» застосовано штрафну (фінансову) санкцію в сумі 4760,26 грн, який направлено поштою рекомендованим листом №0600077703257 з повідомленням про вручення (отримано платником особисто 19.01.2024).

05.02.2024 на адресу Головного управління ДПС у Львівській області надійшло заперечення ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» (ЄДРПОУ 40808523) від 02.02.2024 (вх. кореспонденція ГУ ДПС у Львівській області від 05.02.2024 №8102/6) на акт камеральної перевірки від 10.01.2024 року № 784/13-01-04-10/40808523про результати камеральної перевірки щодо дотримання вимог п.192.1 ст.192 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» за період 01.11.2022 по 31.07.2023.

Перевіркою встановлено порушення вимог ст.192 ст.1201 п.201.10 статті 201 розділу V Податкового кодексу України від 02.12.2010 № 2755-VI (із змінами та доповненнями) ТзОВ «ВЕРСАХЕМ», а саме: платником порушено граничні строки встановлені для реєстрації податкових накладних/розрахунків коригувань за жовтень, листопад 2022 року, січень, червень 2023 року.

Вказані штрафні санкції виникли в результаті несвоєчасної реєстрації в Єдиному реєстрі розрахунків коригувань, а саме: від 16.11.2022 №4 на 1 календарний день граничний термін 15.12.2022, від 16.11.2022 №5 на 1 календарний день граничний термін 15.12.2022, від 11.10.2022 №2754 на 2 календарні дні граничний термін 31.10.2022, від 29.06.2023 №82 на 10 календарних дні граничний термін 18.07.2023, від 12.01.2023 №565 на 24 календарних днів граничний термін 31.01.2023.

Перевірною встановлено, що ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» порушено граничний термін реєстрації розрахунків коригувань відповідно нараховано штрафні санкції в розмірі 4760,26 грн., а саме: 2% в сумі 0,11 грн., 10% в сумі 4619,11 грн., та 20% в сумі 141,04., які застосовані згідно акту камеральної перевірки від 10.01.2024 № 784/13-01-04-10/40808523.

Розглянувши дане заперечення комісія з розгляду спірних питань ГУ ДПС у Львівській області висновки акту № 784/13-01-04-10/40808523 залишено без змін.

ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» подано скаргу до ДПС України на податкове повідомлення-рішення від 09.02.2024 №0051330410.

Згідно Рішення про результати розгляду скарги від 24.04.2024 №11888/6/99-00-06-03-01-06, ДПС залишено без змін ППР ГУ ДПС у Львівській області від 09.02.2024 №0051330410, а скаргу без задоволення.

Вважаючи податкове повідомлення-рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся з цим позовом до суду.

Надаючи правову оцінку відносинам, що виникли між сторонами, суд виходить з наступного.

Відповідно до вимог статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року № 2755-VI, у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин (далі - ПК України).

Відповідно до підп.16.1.3 п.16.1 ст.16 ПК України платник податків зобов`язаний подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.

Відповідно до підп.20.1.4 п.20.1 ст.20 ПК України контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків.

Згідно п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість (даних центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, в якому відкриваються рахунки платників у системі електронного адміністрування податку на додану вартість, даних Єдиного реєстру податкових накладних та даних митних декларацій), а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового, даних СОД РРО (абзац перший підп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України).

Абзацом другим цієї норми передбачено, що предметом камеральної перевірки також може бути, зокрема, своєчасність реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, акцизних накладних та/або розрахунків коригування до акцизних накладних у Єдиному реєстрі акцизних накладних, виправлення помилок у податкових накладних.

Як передбачено абзацом першим п.76.3 ст.76 ПК України, камеральна перевірка податкової декларації або уточнюючого розрахунку може бути проведена лише протягом 30 календарних днів, що настають за останнім днем граничного строку їх подання, а якщо такі документи були надані пізніше, - за днем їх фактичного подання.

Камеральна перевірка з інших питань проводиться з урахуванням строків давності, визначених статтею 102 цього Кодексу (абзац другий цього ж пункту.

Відповідно до п.86.2 ст.86 ПК України за результатами камеральної перевірки у разі встановлення порушень складається акт у двох примірниках, який підписується посадовими особами такого органу, які проводили перевірку, і після реєстрації у контролюючому органі вручається або надсилається для підписання протягом трьох робочих днів платнику податків у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу.

Згідно із абзацом третім п.102.1 ст.102 ПК України у разі виявлення за результатами перевірки порушень інших вимог податкового законодавства, безпосередньо не пов`язаних з декларуванням податкових зобов`язань платником податків, а також порушень вимог іншого, крім податкового, законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, контролюючий орган, крім випадків, визначених пунктом 102.2 цієї статті, має право самостійно визначити суму штрафних санкцій (фінансових санкцій, штрафів) платника податків не пізніше 1095 дня з дня вчинення відповідного правопорушення.

За приписами п.201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи а зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Відповідно до абзацу 1 пункту 201.10 статті 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

При цьому, згідно з абзацом 4 цього ж пункту 201.10 статті 201 ПК України, податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Згідно з абзацом 5 пункту 201.10 статті 201 ПК України підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.

Відповідно до абзацу 13 пункту 201.10 статті 201 ПК України якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.

В силу абзацу 14 пункту 201.10 статті 201 ПК України реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних повинна здійснюватися з урахуванням граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, складених за операціями, визначеними пунктом198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, - протягом 20 календарних днів, що настають за останнім календарним днем місяця, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної.

Тобто, законодавець передбачив для платників податків відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно пункту 120-1.1 статті 120 ПК України порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції з постачання товарів/послуг, що звільняються від оподаткування податком на додану вартість; податкової накладної/розрахунку коригування, складеної на операції, що оподатковуються за нульовою ставкою; податкової накладної, складеної відповідно до пункту 198.5 статті 198 цього Кодексу у разі здійснення операцій, визначених підпунктами «а» - «г» цього пункту, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до статті 199 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної; податкової накладної, складеної відповідно до абзацу одинадцятого пункту 201.4 статті 201 цього Кодексу, та розрахунку коригування, складеного до такої податкової накладної) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Таким чином, враховуючи наведені вище положення, на платника податків покладено обов`язок щодо реєстрації податкової накладної та розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та розрахунків коригування у строк, встановлений податковим законодавством, а саме для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 15 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем). Порушення вказаних строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування свідчить про наявність порушення, за яке передбачена відповідальність у вигляді штрафу в залежності від терміну такого порушення, що передбачено пунктом 120-1.1 статті 120-1 ПК України.

Разом із тим, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року) (далі Закон № 2876-IX) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Відповідно до пункту 89 підрозділу 2 розділу XX ПК України, тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, реєстрація податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних здійснюється з урахуванням таких граничних строків:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до 5 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 18 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені;

- для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Відповідно до пункту 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України тимчасово, протягом дії воєнного стану в Україні, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, та шести місяців після місяця, в якому воєнний стан буде припинено або скасовано, штраф за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого пунктом 89 цього підрозділу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, встановлюється у розмірі:

- 2 відсотки суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 5 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 15 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 25 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних/розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Так, зміст спірних правовідносин полягає у тому, що позивач не визнає факт того, що ним порушено граничні терміни реєстрації розрахунків коригування за номерами: №4 від 16.11.2022, №5 від 16.11.2022, №2754 від 11.10.2022, №565 від 12.01.2023.

З цього приводу, суд зазначає таке.

Механізм внесення відомостей, що містяться у податковій накладній та/або розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до неї, до ЄРПН визначено у Порядку ведення Єдиного державного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (надалі - Порядок № 1246), який є та був чинним на час спірних правовідносин.

Відповідно до пунктів 12 та 13 Порядку №1246, після надходження податкової накладної / розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, визначені пунктом 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29 грудня 2010 року № 1246 (зі змінами), за результатами яких формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до пункту 14 Порядку № 1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в ЄРПН.

Відповідно до ст.192 Податкового кодексу України, у разі складання розрахунків коригування на зменшення податкових зобов`язань до податкових накладних, виписаних на покупця - платника ПДВ, тоді такий РК має зареєструвати покупець.

Позивач зазначає, що контролюючий орган при визначенні граничних термінів реєстрації в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних не враховував дат їх отримання від постачальників (продавців) товарів/послуг, а керувався виключно датами складення відповідних розрахунків коригування, що суперечить вимогам чинного законодавства.

Загальні строки реєстрації ПН/РК встановлено у п.201.10 ст.201 ПКУ, в якому визначено спеціальні граничні строки реєстрації. Водночас під час дії воєнного стану в Україні та 6 місяців після місяця, в якому його припинять чи скасують, тимчасово застосовуються граничні строки зазначені у п.89 підрозділу 2 розділу XX для розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, - протягом 18 календарних днів з дня отримання такого розрахунку коригування до податкової накладної отримувачем (покупцем).

Суд зазначає, що Податковий кодекс України не передбачає механізму фіксації дати отримання покупцем такого розрахунку коригування. Тому, з метою недопущення помилок при складанні податкової звітності та уникнення непорозумінь при обрахунку у системі електронного адміністрування ПДВ суми перевищення податкових зобов`язань, зазначених платником у поданих податкових деклараціях з урахуванням поданих уточнюючих розрахунків до них, над сумою податку, що міститься в складених таким платником податкових накладних та розрахунках коригування до таких податкових накладних, зареєстрованих в ЄРПН, доцільно здійснювати реєстрацію розрахунків коригування на зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг з урахуванням термінів, визначених п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України.

Суд наголошує, що датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції (абз.9 п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України та п.4 Постанови Кабінету Міністрів України «Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних» №1246 від 29.12.2010). У разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом.

Враховуючи наведене, суд вважає, що скріншоти витягів з програмного забезпечення про отримання розрахунків коригування від контрагента, в контексті спірних правовідносин не можуть слугувати обставинами, що звільняють платника податків від відповідальності за порушення податкового законодавства.

Крім цього, суд зауважує, що листом від 27.06.2024 №27/24 ТзОВ «Етісофт-Україна», один з контрагентів позивача, повідомило, що ситуація з несвоєчасними реєстраціями Податкової накладної №564 від 10.01.2023 та відповідно розрахунку коригування до неї №565 від 12.01.2023 виникла по причині усних домовленостей з працівниками ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» про не реєстрацію вищезазначених документів в разі повернення коштів протягом трьох днів після надходження помилкової оплати по рахунку №109 від 09.01.2023. Але всупереч домовленостей ТзОВ «ВЕРСАХЕМ» звернулись до підприємства 20.02.2024 з вимогою зареєструвати і податкову накладну і коригування до неї.

Зазначене, на переконання суду, свідчить про обізнаність позивача та, зокрема, підтверджує порушення позивачем, встановлено а акті перевірки.

Крім цього, суд вважає за необхідне зазначити таке.

Згідно з пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, за порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за: порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

У свою чергу, Законом України від 12.05.2022 №2260-ІХ «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану», який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до пункту 69 підрозділу 10 «Перехідні положення» ПК України, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеного Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 2102-IX, установлено особливості для справляння податків і зборів.

Так, відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, у разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Згідно з підпунктом 69.1-1 пункту 69 підрозділу 10 XX «Перехідні положення» ПК України, платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, визначено, що у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Тож, Законом №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022, поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок згідно з Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності, водночас, скасовано дію мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19).

При цьому, звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 до 27.05.2022 (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в ЄРПН до 15.07.2022.

Під час розгляду даного спору судом встановлено, що в межах спірних правовідносин 4 розрахунки коригування зареєстровано позивачем в ЄРПН з порушенням строку, визначеного пунктом 201.1 статті 201 ПК України.

Водночас, Законом України від 12 січня 2023 року № 2876-IX «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» (набрав чинності 08 лютого 2023 року), підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.

Як зазначив Конституційний Суд України у рішенні від 13 травня 1997 року № 1-зп/1997, стаття 58 Конституції України 1996 року закріплює один з найважливіших загальновизнаних принципів сучасного права - закони та інші нормативно-правові акти не мають зворотної дії в часі. Це означає, що вони поширюють свою дію тільки на ті відносини, які виникли після набуття законами чи іншими нормативно-правовими актами чинності. Закріплення названого принципу на конституційному рівні є гарантією стабільності суспільних відносин, у тому числі відносин між державою і громадянами, породжуючи у громадян впевненість у тому, що їхнє існуюче становище не буде погіршене прийняттям більш пізнього закону чи іншого нормативно-правового акта.

Водночас, слід зауважити, що сам Закон № 2876-IX не містить прямої вказівки про надання його нормам зворотної дії в часі, а отже, колегія суддів вважає, що його дія не розповсюджується на період до набрання ним чинності.

Крім того, відповідальність, встановлена пунктом 90 підрозділу 2 розділу XX ПК України, застосовується за порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого для пункту 89 цього розділу, тобто прямо пов`язана зі збільшеними строками реєстрації податкових накладних.

Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної, з огляду на що, на переконання суду, розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим.

Відтак, зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом № 2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).

Висновок щодо неможливості розповсюдження дії пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні/розрахунки коригування складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876-IX) викладений у постановах Верховного Суду від 06.02.2024 у справі №160/10740/23, у постанові від 30.01.2024 у справі № 280/4484/23, у постанові від 02.05.2024 у справі № 420/11020/23, від 22.05.2024 у справі №500/5361/23, які в силу ч.5 ст.242 КАС України мають враховуватися судом.

Отже, позовні вимоги є необґрунтованими та не підлягають задоволенню. Наведене в сукупності дає підстави для висновку, що відповідач діяв у відповідності до ч.2 ст.19 Конституції України та жодних порушень прав позивача при винесенні спірного податкового повідомлення-рішення не допустив.

Враховуючи все вищевикладене, суд вважає, що податкове повідомлення-рішення від 09.02.2024 за №0051330410, яким до позивача застосовано штрафні санкції за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування, винесено з дотриманням норм чинного законодавства, відповідає критеріям, визначеним ч.2 ст.2 КАС України, а тому є правомірним і скасуванню не підлягає.

Таким чином, у задоволенні позовних вимог слід відмовити.

Згідно з частиною першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Підстави для розподілу судових витрат відсутні.

У зв`язку з перебуванням головуючої судді у відпустці, розгляд адміністративної справи здійснюється в перший робочий день, а саме 02.09.2024.

Керуючись ст. ст. 2, 6, 8-10, 13, 14, 72-77, 139, 241-247, 250, 255, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

в и р і ш и в:

У задоволенні позову відмовити повністю.

Судові витрати розподілу не підлягають.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційного оскарження, а у разі його апеляційного оскарження з моменту проголошення судового рішення суду апеляційної інстанції. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржено до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з для складення повного судового рішення за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.

СуддяСподарик Наталія Іванівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено04.09.2024
Номер документу121325361
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них податку на додану вартість (крім бюджетного відшкодування з податку на додану вартість, податку на додану вартість із ввезених на митну територію України товарів (продукції), зупинення реєстрації податкових накладних)

Судовий реєстр по справі —380/10613/24

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 23.07.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Сподарик Наталія Іванівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні