ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
30 серпня 2024 року м. Дніпросправа № 160/10208/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Юрко І.В., суддів: Білак С.В., Чабаненко С.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Головного управління ДПС у Дніпропетровській області; Товариства з обмеженою відповідальністю «КР-ЛОГІСТИК» на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 червня 2024 року в адміністративній справі №160/10208/24 (головуючий суддя першої інстанції - Серьогіна О.В.) за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «КР-ЛОГІСТИК» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач 19.04.2024 звернувся до Дніпропетровського окружного адміністративного суду із позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просив визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 19.01.2024 року №0030330412 в частині накладення штрафу в розмірі 68101,23 грн..
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 червня 2024 року адміністративний позов задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 19.01.2024 року №0030330412 в частині накладення штрафу в розмірі 57958,55 грн..
В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просив рішення суду скасувати та прийняти нове рішення про відмову в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.
В обгрунтування апеляційної скарги зазначено, що рішення суду є необгрунтованим та таким, що ухвалено з порушенням норм матеріального та процессуального права, а доводи позову є безпідставними та недоведеними. Податковий орган вказує, що позивачем порушено строки реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а положення Закону №2876-ІХ до спірних правовідносин застосуванню не підлягають, оскільки вказане порушення є триваючим та бере початок з червня 2022 року. Апелянт зазначає, що перевіркою даних ЄРПН встановлено порушення позивачем строків реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН визначених п.201.10 ст.201 ПК України. Контролюючим ораном встановлено порушення граничних термінів реєстрації в ЄРПН 12-ти податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних з датою складання. Порушення позивачем терміну реєстрації підтверджено даними ЄРПН, а тому спірне податкове повідомлення-рішення є правомірним та обгрунтованим, а штрафні санкції розраховано відповідно до вимого чинного законодавства.
Позивач подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просив скаргу ГУ ДПС в Дніпропетровській області залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції залишити без змін.
Позивач також не погодився з рішенням суду першої інстанції, подав апеляційну скаргу, в якій просив скасувати рішення суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог та прийняти нове судове рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі з підстав, зазначених у позові. Позивач вважає, що податковим органом неправильно розраховано суму штрафних санкцій за несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування, оскільки відповідачем не встановлено дату отримання Товариством таких РК.
Відповідач відзив на апеляційну скаргу не подавав, що не перешкоджає розгляду справи.
Суд апеляційної інстанції розглянув справу відповідно до приписів статті 311 КАС України в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.
Відповідно до частин першої та другої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції не обмежений доводами та вимогами апеляційної скарги, якщо під час розгляду справи буде встановлено порушення норм процесуального права, які є обов`язковою підставою для скасування рішення, або неправильне застосування норм матеріального права.
Колегія суддів, дослідивши матеріали справи, доводи апеляційних скарг та відзиву на скаргу, встановила наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю «КР-ЛОГІСТИК» (ЄДРПОУ 44007424) зареєстровано 21.04.2021 року у встановленому законом порядку та перебуває на податковому обліку Головного управління ДПС у Дніпропетровській області. Основний вид діяльності за КВЕД 49.20 Вантажний залізничний транспорт (а.с.50-52).
Відповідач - Головне управління ДПС у Дніпропетровській області є суб`єктом владних повноважень, який в даних правовідносинах реалізує надані йому Податковим кодексом України повноваження.
Судом першої інстанції встановлено, що в грудні 2023 року посадовою особою Головного управлінням ДПС у Дніпропетровській області проведено камеральну перевірку ТОВ «КР-ЛОГІСТИК» з питання своєчасності реєстрації позивачем податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, за результатами якої 15.12.2023 року складено акт №46978/04/36-04-12, (а.с.62-63).
Висновками акту перевірки встановлено порушення позивачем граничних термінів реєстрації в ЄРПН 12-х податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних за період з червня 2022 року по квітень 2023 року. Затримка реєстрації в ЄРПН зазначених ПН/РК склала від 1 до 139 днів. Загальна сума ПДВ за цими ПН/РК становить 718792,83 грн..
На підставі акту перевірки контролюючим органом 19.01.2024 року прийняте податкове повідомлення-рішення №0030330412, яким застосовано до позивача штрафні санкції у загальній сумі 73919,29 грн (відповідно до терміну затримки реєстрації - від 2% до 10% від суми податку на додану вартість, зазначеної в податкових накладних) за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН. (а.с.64-65)
Не погодившись із рішенням відповідача в частині штрафу в розмірі 68101,23 грн., позивач оскаржив таке рішення до суду.
Задовольняючи адміністративний позов частково, суд першої інстанції зазначив, що статтею 120-1 ПК України визначена відповідальність платників податків за порушення строків реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування в ЄРПН та допущення помилок при зазначенні обов`язкових реквізитів податкової накладної, тобто для платників податків передбачена відповідальність за порушення пункту 201.10 статті 201 ПК України. Суд зазначив, що позивачем дійсно було порушено передбачені пунктом 201.1 статті 201 ПК України граничні терміни реєстрації податкових накладних, однак відповідачем при прийнятті оскаржуваного ППР та розрахунку штрафних санкцій не застосовано положення підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення ПК України та зміни внесені Законом України від 12.01.2023 року №2876-ІХ до ПК України, в частині доповнення підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України пунктами 89 та 90, які зокрема пом`якшили відповідальність платника на період дії воєнного стану та порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних. Разом з тим, суд зазначив, що сума штрафу за порушення позивачем граничного строку для реєстрації розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних за порядковими номерами: 11 та 12 (на загальну суму штрафних санкцій 15960,74 грн.) розрахована відповідачем згідно положень пункту 90 підрозділу 2 розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України, а тому в цій частині податкове повідомлення-рішення є правомірним.
Апеляційний суд, переглядаючи рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги та на підставі встановлених фактичних обставин справи, перевіривши правильність застосування судом норм матеріального та процесуального права, зазначає про таке.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 року №2755-VI.
Предметом спору у даній справі є своєчасність виконання платником податку свого податкового обов`язку щодо дотримання термінів, зокрема реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування та правомірність притягнення платника податку до відповідальності за порушення строків реєстрації ПН/РК в умовах карантину та воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період, починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 03 березня 2022 року №2118-IX (далі по тексту - Закон №2118) за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Законом №2118 підрозділ 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктом 69, яким установлено, що тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.
Зокрема, підпунктами 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України визначено, що у випадку відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Для платників податків та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Законом №2142-IX від 24 березня 2022 року внесено зміни у підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме слова «трьох місяців» замінено словами «шести місяців».
В подальшому Верховна Рада України прийняла Закон України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» від 12 травня 2022 року №2260-IX (далі по тексту - Закон №2260).
У зв`язку із набранням чинності 27 травня 2022 року Закону №2260 підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:
«У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні».
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану» за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.
Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.
Відтак, з набранням чинності Законом №2260 передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.
Закон №2260 підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.
Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Законом №2260 було внесено зміни й до підпункту 69.9 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України.
Відповідно до нової редакції цієї норми для платників податків та контролюючих органів зупинявся перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, крім дотримання строків реєстрації податкових накладних, розрахунків коригування до них в Єдиному реєстрі податкових накладних, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, сплати податків та зборів платниками податків.
З 27 травня 2022 року пункт 69 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений підпунктом 69.1-1.
Згідно з новими положеннями цього підпункту платники податку на додану вартість зобов`язані забезпечити у строки, встановлені підпунктом 69.1 цього пункту, реєстрацію податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, граничний термін реєстрації яких припадає на періоди, зазначені у підпункті 69.1 цього пункту, та уточнити (привести у відповідність) податковий кредит, задекларований платниками на підставі наявних у платника первинних (розрахункових) документів, з урахуванням даних податкових накладних та/або розрахунків коригування, зареєстрованих в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо сприяння відновленню енергетичної інфраструктури України» від 13 грудня 2022 року №2836-IX, який набрав чинності 03 січня 2023 року (далі - Закон №2836) підпункт 69.1 викладено в новій редакції, зокрема, відповідно до абзаців третього-п`ятого цього пункту платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо:
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року;
- реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних зведених податкових накладних та/або розрахунків коригування до таких зведених податкових накладних, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, складених за операціями, визначеними пунктом 198.5 статті 198 та пунктом 199.1 статті 199 цього Кодексу, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 20 липня 2022 року.
З огляду на наведене вище правове регулювання спірних правовідносин можливо зробити висновок, що платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року.
Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована(ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період, у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати.
В той же час, як зазначено вище, пунктом 69.1 підрозділу 10 розділу XX «Перехідні положення» ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом №2836) установлено, що платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків щодо: реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування, дата складання яких припадає на період з 1 лютого по 31 травня 2022 року, за умови забезпечення їх реєстрації не пізніше 15 липня 2022 року.
Отже, якщо податкові накладні/розрахунки коригування складені платником в період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, а зареєстровані в ЄРПН з порушенням строку після 15 липня 2022 року, у контролюючого органу є підстави для застосування штрафних (фінансових) санкцій відповідно до пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Законом України «Про внесення змін до розділу XX «Прикінцеві положення» Податкового кодексу України щодо відновлення обмеження перебування грального бізнесу на спрощеній системі оподаткування» від 12 січня 2023 року №2876-IX (набрав чинності 08 лютого 2023 року) підрозділ 2 розділу XX «Перехідні положення» ПК України доповнений пунктами 89 та 90, якими на період дії воєнного стану збільшені строки реєстрації в ЄРПН податкових накладних/розрахунків коригування та зменшені розміри штрафних санкцій за їх порушення.
Податкове правопорушення у вигляді несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної. А тому розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом №2876) є неможливим.
Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних/розрахунків коригування, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних/розрахукнків коригування, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року).
Вказана правова позиція викладена Верховним Судом в постановах від 30.01.2024 року у справі №280/4484/23, від 06.02.2024 року у справі №160/10740/23.
Апеляційний суд враховує такі правові висновки Верховного Суду та зазначає, що згідно акту про результати камеральної перевірки №46978/04/36-04-12 від 15.12.2023 року контролюючим органом встановлено порушення граничних строків реєстрації в ЄРПН по 12 розрахункам коригування по податковим накладним, складеним за червень-серпень 2022 року, березень-квітень 2023 року, а саме:
- №5533/586 від 12.06.2022 року; дата реєстрації 04.07.2022 року, граничний термін реєстрації 30.06.2022 року; кількість днів затримки - 4; сума ПДВ - 198406,38 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 19840,64 грн.;
- №6070/586 від 13.06.2022 року; дата реєстрації 12.07.2022 року, граничний термін реєстрації 30.06.2022 року; кількість днів затримки - 12; сума ПДВ - 193180,08 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 19318,01 грн.;
- №6807/586 від 14.06.2022 року; дата реєстрації 12.07.2022 року, граничний термін реєстрації 30.06.2022 року; кількість днів затримки - 12; сума ПДВ - 8032,62 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 803,26 грн.;
- №7620/586 від 15.06.2022 року; дата реєстрації 13.07.2022 року, граничний термін реєстрації 30.06.2022 року; кількість днів затримки - 13; сума ПДВ - 31032,87грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 3103,29 грн.;
- №7619/586 від 15.06.2022 року; дата реєстрації 13.07.2022 року, граничний термін реєстрації 30.06.2022 року; кількість днів затримки - 13; сума ПДВ - 19727,33 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 1972,73 грн.;
- №11650/586 від 21.07.2022 року; дата реєстрації 16.08.2022 року, граничний термін реєстрації 15.08.2022 року; кількість днів затримки - 1; сума ПДВ 3240,07 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 324,01 грн.;
- №12853/586 від 23.07.2022 року; дата реєстрації 16.08.2022 року, граничний термін реєстрації 15.08.2022 року; кількість днів затримки - 1; сума ПДВ - 4659,04 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 465,90 грн.;
- №17426/586 від 29.07.2022 року; дата реєстрації 16.08.2022 року, граничний термін реєстрації 15.08.2022 року; кількість днів затримки - 1; сума ПДВ - 1917,70 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 191,77 грн.;
- №240 від 01.08.2022 року; дата реєстрації 17.01.2023 року, граничний термін реєстрації 31.08.2022 року; кількість днів затримки - 139; сума ПДВ - 0,00 грн.; розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 1020 грн.;
- №7627/586 від 14.08.2022 року; дата реєстрації 01.09.2022 року, граничний термін реєстрації 31.08.2022 року; кількість днів затримки - 1; сума ПДВ - 109189,37 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 10918,94 грн.;
- №68 від 31.03.2023 року; дата реєстрації 19.04.2023 року, граничний термін реєстрації 18.04.2023 року; кількість днів затримки - 1; сума ПДВ - 0,00 грн.; розмір штрафу 2%, сума штрафної санкції 1020 грн.;
- №9625/586 від 18.04.2023 року; дата реєстрації 19.06.2023 року, граничний термін реєстрації 18.05.2023 року; кількість днів затримки - 32; сума ПДВ - 149407,37 грн.; розмір штрафу 10%, сума штрафної санкції 14940,74 грн. (а.с.64 зв).
Згідно розрахунку штрафу за порушення термінів реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних сума штрафу склала 73919,29 грн., за ставками 2%, 10% від суми ПДВ, які відображені у зазначених вище ПН/РК позивача, що несвоєчасно зареєстровані на загальну суму 718792,83 грн. (а.с.64 зв).
Колегія суддів звертає увагу, що передбачена приписами пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України відповідальність платника податку на додану вартість за порушення граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в ЄРПН, у вигляді накладення штрафу може застосовуватися в разі якщо платник податку не надав (не надіслав) податкову накладну (розрахунок коригування) ДПС у строк, встановлений цією статтею.
Звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних передбачено лише для платників податків щодо реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24.02.2022 року до 27.05.2022 року (тобто до дня набрання чинності Законом України «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану») за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15.07.2022 року.
З акту перевірки вбачається, що за результатами проведеної перевірки контролюючим органом встановлено порушення позивачем пункту 201.10 статті 201 ПКУ, в частині порушення термінів реєстрації в ЄРПН ПНРК, дата складання яких припадає на червень-серпень 2022 року та березень-квітень 2023 року, а реєстрація яких була здійснена у період з липня 2022 року по червень 2023 року.
Тобто, складання та реєстрація накладних була здійснена вже у період дії Закону №2260-ІХ, який набрав чинності 27.05.2022 року, та яким поновлено відповідальність платників податків у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок, у тому числі щодо порушення граничних строків реєстрації податкових накладних, за виключенням тих випадків, коли граничний термін їх реєстрації припадає на період з 24.02.2022 року по 27.05.2022 року.
Разом з тим, граничний термін реєстрації зазначених в акті перевірки податкових накладних не підпадає під період звільнення від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію, що передбачений підпунктом 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ Перехідні положення у редакції Закону № 2260-ІХ.
Внесені Законом №2260 зміни до підпункту 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення» мають на меті саме унормування особливостей операцій із реєстрації податкових накладних, що є тривалими у часі, а надто за умови попередньої дії вимог законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних на період дії карантину.
Апеляційний суд вважає, що позивачем порушено термін реєстрації податкових накладних в ЄРПН, а тому, починаючи з 27.05.2022 року Товариство підлягало притягненню до фінансової відповідальності відповідно до положень пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України.
Доводи позивач стосовно того, що відповідачем безпідставно обчислено строк реєстрації ПН/РК з дати складання, а не з дати отримання позивачем від контрагента такої ПН/РК, а тому вина позивача у порушенні строків реєстрації відсутня, колегія суддів до уваги не приймає, з огляду на те, що положення пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України передбачють відповідальність платника податку саме за несвоєчасну реєстрацію ПН/РК в Єдиному реєстрації податкових накладних, а оскільки положення ПК України не містять порядку та способу відображення дати отримання покупцем розрахунків коригування, складених до податкових накладних, реєстрацію таких розрахунків коригування необхідно здійснювати в межах строків, визначених ст.201 ПК України.
Посилання позивача та суду першої інстанції на положення Закону №2876 як на підставу пом`якшення відповідальності платника податку та зменшення розміру штрафних санкцій, колегія суддів вважає необгрунтованими, оскільки такий висновок спростовуюється наведеною вище правовою позицією Верховного Суду.
Доводи апеляційної скарги позивача висновків суду першої інстанції в частині відмовлених позовних вимог не спростовують.
Крім того, є нелогічною позиція позивача, викладена в апеляційній скарзі, щодо скасування рішення суду в частині відмовлених позовних вимог та прийняття рішення про задоволення позовних вимог в повному обсязі, з його позицією у відзиві на апеляційну скаргу відповідача про залишення рішення суду першої інстанції без змін.
Враховуючи наведені вище обставини в їх сукупності, колегія суддів дійшла висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову, оскільки спірне податкове повідомлення-рішення, прийняте на підставі акту перевірки, є правомірним та таким, що відповідає нормам чинного законодавства в повному обсязі.
Враховуючи викладене, апеляційний суд вважає, що суд першої інстанції при постановлені рішення допустив порушення норм матеріального та процесуального права, що у відповідності до статті 317 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для скасування рішення суду першої інстанції та ухвалення нового рішення про відмову в задоволенні позовних вимог.
Оскільки дана справа розглянута судом апеляційної інстанції у відповідності до вимог частини 1 статті 310 Кодексу адміністративного судочинства України за правилами спрощеного провадження та не відноситься до справ, передбачених частиною 4 статті 257 Кодексу адміністративного судочинства України, судове рішення апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню.
Керуючись статтями 77, 243, 250, 308, 311, 315, 317, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
П О С Т А Н О В И В:
Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю «КР-ЛОГІСТИК» залишити без задоволення.
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області задовольнити.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 11 червня 2024 року в адміністративній справі №160/10208/24 скасувати.
Прийняти нове рішення.
У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «КР-ЛОГІСТИК» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення відмовити.
Постанова суду апеляційної інстанції набирає законної сили з дати її прийняття та касаційному оскарженню не підлягає, крім випадкаів, передбачених пунктом 2 частини 5 статті 328 КАС України.
Головуючий - суддяІ.В. Юрко
суддяС.В. Білак
суддяС.В. Чабаненко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.08.2024 |
Оприлюднено | 04.09.2024 |
Номер документу | 121328234 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Юрко І.В.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Серьогіна Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні