Україна
Донецький окружний адміністративний суд
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
03 вересня 2024 року Справа№200/2709/24
Донецький окружний адміністративний суд: у складі головуючого судді Дмитрієва В.С., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за позовом адвоката Трофімчука Віталія Вікторовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування вимоги, рішення, -
ВСТАНОВИВ:
06.05.2024 до Донецького окружного адміністративного суду, засобами поштового зв`язку, надійшов позов адвоката Трофімчука Віталія Вікторовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ до Головного управління ДПС у Донецькій області з вимогами:
- визнати протиправною та скасувати податкову вимогу Головного управління ДПС у Донецькій області про сплату податкового боргу від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 у сумі 163 725,33 грн;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Донецькій області про опис майна у податкову заставу від 12.04.2024 № 130/05-99-13- 02-20/38301598.
В обґрунтування позову зазначено, що перебування позивача на території Селидівської міської територіальної громади, де ведуться воєнні (бойові) дії, є підставою неможливості виконання позивачем податкових обов`язків по сплаті податку на прибуток підприємств який сплачують інші підприємства та податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг). Позивач вказав, що 21.01.2024 відповідно до вимог Порядку №225 звернувся до відповідача із заявою про втрату можливості виконувати податкові обов`язки з 24.02.2022 у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні. Проте, рішення щодо можливості виконання позивачем своїх податкових обов`язків відповідачем не прийнято.
Позивач зазначив, що оскільки податковим органом не приймалося рішення щодо можливості виконання позивачем своїх податкових обов`язків, то з урахуванням підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" ПК України, строк сплати податкових зобов`язань по сплаті податку на прибуток підприємств який сплачують інші підприємства та податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) на момент прийняття відповідачем спірної податкової вимоги не настав.
Стосовно рішення про опис майна у податкову заставу вказав, що таке рішення приймається лише стосовно платників податків, що мають податковий борг. Проте, грошові зобов`язання мають статус неузгоджених, а отже не можуть бути підставою для виникнення податкового боргу, так і для рішення про опис майна у податкову заставу. Також вважає, що рішення про опис майна у податкову заставу прийнято неуповноваженою особою.
Відповідач позов не визнав, надав відзив на адміністративний позов, відповідно до якого просив суд відмовити у задоволенні позовних вимог. В обґрунтування відзиву зазначив, що оскільки позивачем не виконано вимоги попереднього рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку та не надано додаткові документи, ураховуючи, що згідно з розділом 1 п.1 пп.1.2 наказу Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України від 22.12.2022 № 309 «Про затвердження Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією» Селидівська міська територіальна громада з 24.02.2022 визначена як територія можливих бойових дій, податковим органом було прийнято рішення від 14.03.2024 № 24/05-99-04-10 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ «Сідіай Агротрейдінг» свого податкового обов`язку, яке було направлено до електронного кабінету платника та електронну пошту.
Відповідач звернув увагу, що згідно з інформаційними базами даних ДПС України, ТОВ «Сідіай Агротрейдінг» звітує з податку на прибуток підприємств, має дохід та нараховує податок, зазначене свідчить про можливість виконання податкових обов`язків платником податків ТОВ «Сідіай Агротрейдінг».
У зв`язку з наявністю податкового боргу, відповідно до статті 59 ПК України та Порядку № 610, ГУ ДПС у Донецькій області було сформовано та направлено на податкову адресу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ» спірну податкову вимогу. На підставі положень статті 89 ПК України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених Кодексом, прийнято рішення про опис майна у податкову заставу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ».
Відповідач наголосив, що спірна податкова вимога та рішення про опис майна у податкову заставу прийняті уповноваженою особою ГУ ДПС у Донецькій області, в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим згідно з наказом ГУ ДПС «Про делегування повноважень» від 04.03.2024 № 76.
Ухвалою судді Донецького окружного адміністративного суду від 10.05.2024 позовну заяву залишено без руху.
Ухвалою судді від 17.05.2024 відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення та виклику учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою суду від 25.06.2024 вирішено відмовити у задоволенні клопотання представника відповідача про розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
Ухвалою суду від 25.06.2024 позовну заяву адвоката Трофімчука Віталія Вікторовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ до Головного управління ДПС у Донецькій області про визнання протиправними та скасування вимоги, рішення, залишено без руху.
Ухвалою суду від 01.07.2024 вирішено продовжити розгляд справи № 200/2709/24 в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою суду від 22.07.2024 витребувано у відповідача додаткові докази у справі.
Оскільки суддя Дмитрієв В.С. у період з 05.08.2024 по 30.08.2024 перебував у відпустці, розгляд справи здійснюється після виходу з відпустки.
Дослідивши докази та письмові пояснення, викладені в заявах по суті справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та відзив на нього, суд встановив наступне.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ (місцезнаходження: Донецька область, м. Селидове, вул. Центральна, 161) зареєстровано юридичною особою 14.11.2012 за № 12761020000002643, включено до ЄДРПОУ за № 38301598, перебуває на податковому обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, основний вид діяльності 01.11 вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур.
21.01.2024 позивач звернувся до відповідача із заявою про втрату можливості виконувати податкові обов`язки з 24.02.2022 у зв`язку із військовою агресією Російської Федерації з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
За результатом розгляду заяви позивача, Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято попереднє рішення від 05.02.2024 №11/05-99-04-10 щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання ТОВ СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ податкового обов`язку. Відповідно до вказаного вище рішення, у зв`язку з недостатністю документів, що підтверджують неможливість виконання ТОВ СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ податкових обов`язків, останньому запропоновано надати додаткові документи на підтвердження зазначених у заяві підстав неможливості виконання платником податків податкових обов`язків.
Так, попереднім рішенням від 05.02.2024 № 11/05-99-04-10 платнику запропоновано надати додаткові документи для винесення остаточного рішення:
1. Акт, що засвідчує факт пожежі, складений відповідно до вимог пункту 7 Порядку обліку пожеж та їх наслідків, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 26 грудня 2003 року № 2030.
2. Інформація з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, у разі його знищення відповідно до Порядку надання інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 25 грудня 2015 року № 1127 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26 червня 2019 р. № 599).
3. Витяг з Єдиного реєстру досудових розслідувань, що засвідчує факт реєстрації відомостей про кримінальне правопорушення, отриманий у порядку, встановленому Кримінальним процесуальним кодексом України, у разі викрадення основних засобів або руйнування/втрати майна.
4. Інші документи, складені відповідно до вимог підпунктів 14, 15 пункту 2 Порядку визначення шкоди та збитків, завданих Україні внаслідок збройної агресії Російської Федерації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20 березня 2022 року № 326.
5. Документ, що підтверджує відсутність коштів на банківських рахунках платника податків (виписка з рахунків клієнта банку на дату подання до банку розрахункового документа на сплату податків).
6. Копія наказу підприємства про призупинення роботи підприємства та його працівників або встановлення простою в роботі підприємства, викликане обставинами непереборної сили (із зазначенням дати початку і закінчення такого призупинення (за можливості)).
7. Документ або повідомлення оператора поштового зв`язку (вказується посилання на офіційну сторінку оператора, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення функціонування оператора поштового зв`язку та/або об`єктів поштового зв`язку на територіях, на яких ведуться (велися) бойові дії, та територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації.
8. Документ або повідомлення банку (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщене таке повідомлення), що підтверджує призупинення роботи банку або його відокремлених підрозділів та/або платіжних систем у зв`язку із введенням воєнного стану.
9. Копії платіжних доручень (розрахункових та інших документів щодо ініціювання переказу коштів) або їх скріншот (знімок екрану) платника податків на сплату узгоджених сум грошових зобов`язань, податкового боргу, поданих до банку, що залишилися невиконаними, оскільки кошти не були зараховані до бюджету у зв`язку з відключенням банку від системи електронних платежів або порушенням у роботі системи авторизації банку. Надається разом із документом або повідомленням, зазначеним у пункті 8 цього Переліку.
10. Документ або повідомлення (вказується посилання на офіційну сторінку банку, де розміщено таке повідомлення), що підтверджує вимушене призупинення роботи головних управлінь Казначейства у зв`язку з введенням воєнного стану.
11. Повідомлення, що підтверджує аварійне (незаплановане) відключення постачання електроенергії в умовах воєнного стану, суб`єкта господарювання до сфери обслуговування якого належить таке підприємство, зокрема скріншот повідомлення в месенджер (Viber, Telegram тощо) і мобільних додатках.
12. Документ, що підтверджує вимушене відключення надання послуг глобальної мережі Інтернет, пов`язане з введенням воєнного стану, що унеможливило надання податкової звітності в електронній формі (інформаційне повідомлення інтернетпровайдера).
13. Документи, що свідчать про пошкодження, знищення, втрату майна, що знаходиться на балансі підприємства і є об`єктом оподаткування, єдиним джерелом для сплати податків або яке перебуває у податковій заставі (акт про надзвичайну подію, інвентаризаційний опис, протокол інвентаризаційної комісії, підписаний представником територіального органу ДСНС, згідно з якими відбувається відображення таких подій у бухгалтерському обліку та викладаються фактичні події, зазначаються понесені матеріальні втрати (перелік майна, його вартість); заява до правоохоронних органів; акт незалежного оцінювача; наявність страхового полісу, заява про страховий випадок тощо).
14. Документи, що свідчать про акти мародерства, грабежу, рейдерства, захоплення майна та примусове захоплення приміщення (копія заяви до територіального органу внутрішніх справ та документ, виданий відповідним правоохоронним органом щодо реєстрації кримінального провадження тощо).
15. Документи, що свідчать про подання заяви до правоохоронних органів про вчинення кримінального правопорушення та реєстрації кримінального провадження за результатами розгляду такої заяви.
16. Документи, що свідчать про пошкодження, втрату, знищення, зіпсуття документів бухгалтерського обліку або неможливості їх вивезення з територій, на яких ведуться (велися) бойові дії, та на територіях, тимчасово окупованих збройними формуваннями Російської Федерації (інформація про подання до контролюючого органу повідомлення згідно пункту 44.5 статті 44 глави 1 розділу II Податкового кодексу України, повідомлення про неможливість вивезення первинних документів згідно пункту 69.28 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX "Перехідні положення" Податкового кодексу України).
17. Подання інформаційного повідомлення про пошкоджене та знищене нерухоме майно внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією Російської Федерації, програмними засобами Єдиного державного вебпорталу електронних послуг (Портал Дія).
18. Інформацію про податкові періоди, за які неможливо виконувати податкові обов`язки, або інформацію щодо обставин, пов`язаних з проведенням воєнних (бойових) дій, терористичними актами, диверсіями або іншими обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), спричиненими військовою агресією Російської федерації, тимчасовою окупацією збройними формуваннями Російської Федерації.
19. Які саме податкові обов`язки не мав/не має можливості виконати платник податків.
20. Вичерпний перелік додатків із зазначенням кількості сторінок кожного документа, їх повної назви та реквізитів (дата, номер, найменування органу, що видав документ).
Докази подання до податкового органу додаткових документів матеріали справи не містять та позивачем не заперечується.
14.03.2024 Головним управлінням ДПС у Донецькій області прийнято рішення № 24/05-99-04-10 щодо можливості своєчасного виконання ТОВ СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ свого податкового обов`язку.
Згідно з поясненнями відповідача та наданими доказами, вказане вище рішення 15.03.2024 направлено до електронного кабінету платника та на електронну пошту товариства.
Згідно з даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС України станом на 11.04.2024 у ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ» обліковувався податковий борг на загальну суму 163 725,33 грн, у тому числі:
- з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000), у сумі 148 320,00 грн, період виникнення з 11.03.2022 по 11.03.2024 на підставі:
- 767,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларація з податку на прибуток підприємств від 21.02.22 № 9432227054, термін сплати 11.03.2022;
- 50 083,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларація з податку на прибуток підприємств від 28.02.23 № 6436343, термін сплати 13.03.2023;
- 70 470,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларація з податку на прибуток підприємств від 19.02.24 № 9383723980, термін сплати 11.03.2024;
з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (код класифікації доходів бюджету 14060100) у сумі 15 405,33 грн, дата виникнення 31.07.2023 на підставі:
- 15 405,33 грн - нараховано ПДВ по декларації, Податкова декларація з податку на додану вартість від 19.07.2023 № 9178491034, термін сплати 31.07.2023.
У зв`язку з наявністю податкового боргу, ГУ ДПС у Донецькій області було сформовано податкову вимогу форми «Ю» від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 на суму податкового боргу 163725,33 грн.
Згідно з детальним розрахунком суми податкового боргу до податкової вимоги, остання включає податок на прибуток підприємств який сплачується інші підприємства 148320 грн, податок на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) 15405,33 грн.
Також, ГУ ДПС у Донецькій області було прийнято рішення про опис майна у податкову заставу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ» від 12.04.2024 № 130/05-99-13-02-20/38301598.
Податкова вимога форми «Ю» від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 та Рішення про опис майна у податкову заставу від 12.04.2024 № 130/05-99-13-02-20/38301598 прийняті (підписані) уповноваженою особою ГУ ДПС у Донецькій області, в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим.
Вказані вище податкова вимога форми «Ю» та Рішення про опис майна у податкову заставу направлені на податкову адресу платника ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ» засобами поштового зв`язку, що підтверджується рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення.
Позивач, не погоджуючись з вимогою про сплату боргу та рішенням про опис майна у податкову заставу, вважаючи їх незаконними та такими, що підлягає скасуванню, звернувся з даним позовом до суду.
Надаючи правову оцінку обставинам справи суд вважає за необхідне зазначити наступне.
Відповідно до п.п. 14.1.39 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі ПК України, Кодекс) грошове зобов`язання платника податків сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету або на єдиний рахунок як податкове зобов`язання та/або інше зобов`язання, контроль за сплатою якого покладено на контролюючі органи, та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності та пеня.
Відповідно до 14.1.175 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України податковий борг сума узгодженого грошового зобов`язання, несплаченого платником податків у встановлений ПК України строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному ПК України.
Згідно із пп.15.1 ст.15 Податкового кодексу України,платниками податків визнаються фізичні особи (резиденти і нерезиденти України), юридичні особи (резиденти і нерезиденти України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування згідно з цим Кодексом або податковими законами, і на яких покладено обов`язок із сплати податків та зборів згідно з цим Кодексом.
Приписами пп.пп.16.1.2,16.1.3,16.1.4 п.16.1 ст.16 Податкового кодексу Українивизначено, що платник податків зобов`язаний: вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів; подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів; сплачувати податки та збори в строки та у розмірах, встановлених цим Кодексом та законами з питань митної справи.
Відповідно достатті 36 Податкового кодексу України, податковим обов`язком визнається обов`язок платника податку обчислити, задекларувати та/або сплатити суму податку та збору в порядку і строки, визначені цим Кодексом, законами з питань митної справи. Податковий обов`язок виникає у платника за кожним податком та збором. Податковий обов`язок є безумовним і першочерговим стосовно інших неподаткових обов`язків платника податків, крім випадків, передбачених законом. Відповідальність за невиконання або неналежне виконання податкового обов`язку несе платник податків, крім випадків, визначених цим Кодексом або законами з питань митної справи.
Положеннями п.46.1 ст. 46 Податкового кодексу Українивизначено, щоподаткова декларація, розрахунок, звіт (далі - податкова декларація) - документ, що подається платником податків (у тому числі відокремленим підрозділом у випадках, визначених цим Кодексом) контролюючим органам у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата грошового зобов`язання, у тому числі податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) па користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку, а також суми нарахованого єдиного внеску.
Пункт54.1 статті 54 Податкового кодексу Українивстановлює, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Відповідно до пункту57.1 статті 57 Податкового кодексу Україниплатник податків зобов`язаний самостійно сплатити суму податкового зобов`язання, зазначену у поданій ним податковій декларації протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку передбаченого цим Кодексом для подання податкової декларації, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
Пунктом31.1 ст. 31 Податкового кодексу Українивстановлено, що строком сплати податку та збору визнається період, що розпочинається з моменту виникнення податкового обов`язку платника податку із сплати конкретного виду податку і завершується останнім днем строку, протягом якого такий податок чи збір повинен бути сплачений у порядку, визначеному податковим законодавством. Податок чи збір, що не був сплачений у визначений строк, вважається не сплаченим своєчасно.
Згідно із п.38.1 ст. 38 Податкового кодексу Українивиконанням податкового обов`язку визнається сплата в повному обсязі платником відповідних сум податкових зобов`язань у встановлений податковим законодавством строк.
Відповідно до п.203.2 ст. 203 Податкового кодексу України,сума податкового зобов`язання, зазначена платником податку в поданій ним податковій декларації, підлягає сплаті протягом 10 календарних днів, що настають за останнім днем відповідного граничного строку, передбаченого пунктом 203.1 цієї статті для подання податкової декларації.
При цьому, Законом України від 12.05.2022 № 2260-IX «Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану»(далі -Закон № 2260), який набрав чинності 27.05.2022, внесено зміни до п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу України, згідно з якими тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, введеногоУказом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №64/2022, затвердженим Законом України «Про затвердження Указу Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 №2102-IX, встановлено особливості для справляння податків і зборів.
Згідно з підпунктом 69.1 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХПК Україниу разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46цьогоКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.
Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, зокрема щодо строків сплати податків та зборів за звітні (податкові) періоди - 2021 рік (для річного звітного (податкового) періоду), I квартал 2022 року (для квартального звітного (податкового) періоду), січень - травень 2022 року (для місячного звітного (податкового) періоду), за умови їх сплати не пізніше 1 серпня 2022 року (для сплати податку на доходи фізичних осіб та/або військового збору - не пізніше 31 грудня 2022 року).
При цьому, наказом Міністерства фінансів України № 225 від 29.07.2022 затверджено Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у підпункті 69.1 пункту 69 підрозділу 10розділу XX «Перехідні положення» Податкового кодексу України(далі - Порядок №225).
Згідно із п. 1, п. 2 розділу І Порядку № 225 цей Порядок розроблено відповідно до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділуПерехідні положення Податкового кодексу України(далі Кодекс) з метою тимчасового, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, підтвердження платниками податків можливості чи неможливості своєчасного виконання податкового обов`язку щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом46.2 статті 46глави2розділуКодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо. Дія цього Порядку поширюється на платників податків фізичних осіб резидентів України, зокрема самозайнятих осіб, юридичних осіб (резидентів і нерезидентів України) та їх відокремлені підрозділи, які мають, одержують (передають) об`єкти оподаткування або провадять діяльність (операції), що є об`єктом оподаткування, та на яких покладено обов`язок зі сплати податків та зборів, подання звітності, виконання інших обов`язків, передбаченихКодексомабо іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.
Розділом II Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків податкових обов`язків та спосіб інформування контролюючих органів передбачені підстави неможливості виконання платниками податків юридичними особами та їх відокремленими підрозділами податкових обов`язків (у тому числі обов`язків податкових агентів) є: втрата (знищення чи зіпсуття) первинних документів, комп`ютерного та іншого обладнання внаслідок бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; неможливість використати чи вивезти документи, комп`ютерне та інше обладнання внаслідок ведення бойових дій, терористичних актів, диверсій, спричинених військовою агресією російської федерації; використання чи вивезення документів, комп`ютерного або іншого обладнання, пов`язане з ризиком для життя чи здоров`я посадової особи платника податків або неможливе у зв`язку з встановленням уповноваженими органами державної влади відповідно дозаконув умовах воєнного стану заборон та/або обмежень; можливість витоку інформації щодо обсягів та місць зберігання пального або спирту етилового та їх знищення надалі внаслідок складання та реєстрації акцизних накладних, та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо (виключно в частині виконання визначених цим абзацом обов`язків); відсутність у платника податків інших посадових осіб, уповноважених відповідно до законодавства нараховувати, стягувати та вносити до бюджету податки, збори, а також вести бухгалтерський облік, складати та подавати податкову та фінансову звітність, відсутність можливості у власника призначити таких посадових осіб за умови відсутності у такого платника податків об`єктів оподаткування, або показників, які підлягають декларуванню, відповідно до вимог цьогоКодексу, може бути пов`язана з такими обставинами: посадова особа є одночасно одним із власників юридичної особи за умови, що відсутність такого співвласника (акціонера, учасника, засновника) унеможливлює прийняття рішення про призначення на постійній або тимчасовій основі іншої посадової особи; юридична особа заснована на власності окремої фізичної особи, яка одночасно є єдиною посадовою особою такої юридичної особи. перебування (податкова адреса платника податків та/або фактичне знаходження/знаходження виробничих потужностей тощо) на території населеного пункту, у якому ведуться воєнні (бойові) дії, який (які) знаходиться в оточенні (блокуванні) або тимчасово окупований збройними формуваннями російської федерації; інші обставини непереборної сили (форс-мажорні обставини), підтверджені документально.
До платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, які на дату набрання чинності цим Порядком мають можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
Відповідно до п. 3 розділу ІІ Порядку №225, у разі неможливості виконання платником податків податкового обов`язку, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, платник податків подає не пізніше 30 вересня 2022 року заяву про відсутність такої можливості (крім виконання обов`язку щодо реєстрації акцизних накладних та/або подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, та/або подання заявки на переміщення пального або спирту етилового транспортними засобами, що не є акцизними складами пересувними тощо) разом з вичерпним переліком документів (копій документів), інформації, які передбачені Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - юридичної особи, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022№ 225або Переліком документів, що підтверджують неможливість платника податків - фізичної особи, зокрема самозайнятої особи, своєчасно виконати свій податковий обов`язок, у тому числі обов`язок податкового агента затвердженимнаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225(далі - Переліки документів) до контролюючого органу в порядку передбаченому пунктом 8 цього розділу.
Пунктом 4 розділу ІІ Порядку №225визначено, що платників податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, у яких після дати набрання чинності цим Порядком з`явилася можливість подати до контролюючого органу заяву та документи (копії документів), інформацію про відсутність можливості виконання податкових обов`язків, застосовуються такі правила.
У разі відсутності у платника податків, у тому числі щодо своєї філії, представництва, відокремленого чи іншого структурного підрозділу, можливості подати таку заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію у строки, визначені пунктом 3 цього розділу, платник податків подає заяву та відповідні документи (копії документів), інформацію одночасно з набуттям можливості виконання одного із податкових обов`язків (реєстрації податкової накладної, подання звітності, сплати невиконаного податкового зобов`язання тощо) таким платником податку, передбачених Кодексом або іншим законодавством, контроль за виконанням якого покладено на контролюючий орган, але не пізніше 60 календарних днів з першого дня місяця, наступного за місяцем відновлення таких можливостей платника податків.
Пунктом 1 розділу ІІІ Порядку № 225 встановлено, що контролюючий орган встановлює причинно-наслідковий зв`язок між обставинами непереборної сили (форс-мажорними обставинами), що сталися в результаті збройної агресії Російської Федерації, безпосереднім впливом таких обставин саме на такого платника та можливістю виконання ним податкового обов`язку станом на дату, на яку припадає граничний термін виконання такого обов`язку, та керівник (його заступник або уповноважена особа) контролюючого органу приймає вмотивоване рішення щодо можливості чи неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку (далі - Рішення) за формою, що додається.
При цьому, відповідно до пункту 3 розділу ІІІ Порядку № 225 контролюючий орган направляє попереднє рішення та рішення платнику податків у порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.
Направлення попереднього рішення та рішення шляхом його надіслання до Електронного кабінету платника податків здійснюється з одночасним надісланням на електронну адресу (адреси) платника податків інформації про вид документа, дату та час його надіслання до Електронного кабінету.
Попереднє рішення та рішення, надіслане контролюючим органом до Електронного кабінету, вважається врученим платнику податків, якщо воно сформовано з дотриманням вимог, встановлених розділом II Кодексу.
З аналізувказанихвищенормвбачається, що платник податків звільняється від відповідальності, зокрема щодо сплати податків, тільки у разі прийняття контролюючим органом рішення щодо неможливості своєчасного виконання платником податків свого податкового обов`язку.
Під часрозглядусправисудомвстановлено, що позивач, керуючись підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ «Перехідні положення»Податкового кодексу Українита вимогаминаказу Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225 «Про затвердження Порядку підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків», звернувся до Головного управління ДПС у Донецькій області із заявою про неможливість своєчасно виконувати податковий обов`язок від 21.01.2024, що підтверджується матеріалами справи та не заперечується відповідачем.
За розглядом наданої заяви та документів, відповідачем винесено попереднє рішення щодо можливості виконання платником податків обов`язків від 05.02.2024 за № 11/05-99-04-10.
Позивачем не заперечується, що додаткові документи у встановленінаказом Міністерства фінансів України від 29.07.2022 № 225строки до контролюючого органу не надавалися.
14.03.2024 Головним управлінням ДПС у Донецькій області винесено рішення щодо можливості виконання платником податків обов`язків за № 24/05-99-04-10, яке направлено платнику податків в Електронний кабінет та на електронну пошту, про що свідчить квитанція про доставку документів в Електронний кабінет від 14.03.2024 та скріншот відправлень електронної пошти.
Станом на час розгляду справи докази щодо оскарженняабоскасуваннярішення відповідача від 14.03.2024 № 24/05-99-04-10 в матеріалах справи відсутні.
Тобто, рішення від 14.03.2024 № 24/05-99-04-10 щодо можливості виконання платником податків обов`язків є чинним.
Отже, позивач зобов`язанийдотриматись норм чинного законодавства щодо своєчасної сплати узгодженої суми податкового зобов`язання, зокрема: з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства; з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів.
Відповідно до пункту 54.1 статті 54 Податкового кодексу Українивстановлює, що крім випадків, передбачених податковим законодавством, платник податків самостійно обчислює суму податкового та/або грошового зобов`язання та/або пені, яку зазначає у податковій (митній) декларації або уточнюючому розрахунку, що подається контролюючому органу у строки, встановлені цим Кодексом. Така сума грошового зобов`язання та/або пені вважається узгодженою.
Отже, оскільки судовим розглядом справи встановлено, що сума грошового зобов`язання, визначена у спірній вимозі, складається з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000) та з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (код класифікації доходів бюджету 14060100), що самостійно нарахований платником, така сума грошового зобов`язання вважається узгодженою.
При цьому, оскільки позивачем не сплачено узгоджені суми податкового зобов`язання, ураховуючи, що відповідно до пункту 59.4.статті ПК України податкова вимога надсилається (вручається) також платникам податків, які самостійно подали податкові декларації, але не погасили суми податкових зобов`язань у встановлені цим Кодексом строки, без попереднього надсилання (вручення) податкового повідомлення-рішення, Головним управлінням ДПС у Донецькій області правомірно винесено вимогу про сплату податкового боргу від 12.04.2024 № 0000214- 1309-0599.
Отже, на підставі викладеного вище, суд вважає, що підстави для визнання протиправною та скасування вимоги про сплату податкового боргу від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 відсутні.
Таким чином у задоволенні позовних вимог в цій частині слід відмовити.
Стосовно позовних вимог в частині визнати протиправним та скасувати рішення про опис майна у податкову заставу від 12.04.2024 № 130/05-99-13- 02-20/38301598.
За визначенням, наведеним у підпункті 14.1.155 пункту 14.1 статті 14 ПК України, податкова застава - спосіб забезпечення сплати платником податків грошового зобов`язання та пені, не сплачених таким платником у строк, визначений цим Кодексом. Податкова застава виникає на підставах, встановлених цим Кодексом.
Згідно із п. 88.1 ст. 88 ПК України, з метою забезпечення виконання платником податків своїх обов`язків, визначених цим Кодексом, майно платника податків, який має податковий борг, передається у податкову заставу. Право податкової застави виникає згідно з цим Кодексом та не потребує письмового оформлення (п.88.2ст. 88ПК України).
Відповідно до п. 89.1 ст. 89 ПК України, право податкової застави виникає: у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної платником податків у податковій декларації, - з дня, що настає за останнім днем зазначеного строку; у разі несплати у строки, встановлені цим Кодексом, суми грошового зобов`язання, самостійно визначеної контролюючим органом, - з дня виникнення податкового боргу; у випадку, визначеному в пункті 100.11 статті 100 цього Кодексу, - з дня укладання договору про розстрочення, відстрочення грошових зобов`язань.
Абзац третій пункту 89.3 статті 83 ПК України передбачає, що опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Згідно з пунктом 8 розділу І Порядку застосування податкової застави контролюючими органами, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 16 червня 2017 року № 586 (далі - Порядок № 586), день виникнення права податкової застави визначається на підставі даних інформаційно-телекомунікаційних систем податкових органів відповідно до законодавства.
Право податкової застави не застосовується, якщо загальна сума податкового боргу платника податків не перевищує ста вісімдесяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (пункт 11 розділу І Порядку № 586).
Повідомлення про виникнення у платника податків, що має податковий борг, права податкової застави міститься у податковій вимозі, яка надсилається відповідно до вимог статті 59 глави 4 розділу II Кодексу (пункт 12 розділу І Порядку № 586).
Згідно з пунктом 1 розділу ІІ Порядку № 586, опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення про опис майна у податкову заставу (додаток 1), яке приймається керівником контролюючого органу (його заступником або уповноваженою особою). Рішення про опис майна у податкову заставу надається платнику податків, що має податковий борг.
Отже, передумовою прийняття як податкової вимоги, так і рішення про опис майна у податкову заставу є наявність податкового боргу, тобто суми узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлені законом строки.
Відповідна правова позиція викладена Верховним Судом у постановах від 17 листопада 2021 року у справі № 160/15095/20 та від 19 квітня 2023 року у справі № 240/18522/21.
Відсутність узгодженого грошового зобов`язання унеможливлює надання такому зобов`язанню статусу податкового боргу, відповідно є неможливим як складання податковим органом вимоги про сплату боргу так і прийняття рішення про опис майна у податкову заставу у зв`язку із наявністю непогашеного податкового боргу (постанова Верховного Суду від 29.01.2019 у справі № 826/17624/16).
У постанові від 27.10.2022у справі №240/9395/20 Верховний Суд дійшов такого висновку: «Аналіз норм підпунктів 14.1.153, 14.1.175 пункту 14.1 статті 14, пункту 59.3 статті 59, пункту 95.2 статті 95 ПК України дають підстави для висновку, що за своєю юридичною природою та призначенням податкова вимога має на меті інформування платника податків про суму узгодженого грошового зобов`язання, яке не було ним сплачено у встановлений строк, та непогашеної пені, а також про обов`язок їх погасити, факт виникнення податкової застави та можливі негативні наслідки непогашення податкового боргу у встановлений пунктом 95.2 статті 95 ПК України строк у вигляді вжиття контролюючим органом примусових заходів з його погашення, передбачених главою 9 Розділу ІІ ПК України.
Слід зазначити, що виникнення податкового боргу чи податкової застави не пов`язано із фактом формування або направлення (вручення) податкової вимоги. Цей документ лише формалізує стан, який вже існує в силу Закону. Проте обов`язковість інформування платника податків про такий стан та наслідки непогашення податкового боргу законодавцем закріплена як передумова для виникнення у контролюючого органу права на вжиття заходів з погашення цього боргу. Якщо ж таке право виникло і контролюючий орган розпочав дії з реалізації своєї компетенції по вжиттю заходів з погашення податкового боргу, то воно в подальшому не може бути нівельовано, а правомірність вжитих заходів може бути перевірена в межах адміністративного або судового оскарження».
Отже, до предмета доказування у справах щодо визнання протиправним та скасування рішення про опис майна у податкову заставу належать обставини існування на час прийняття оскаржуваного рішення передумов для його прийняття, а саме: наявність узгодженого грошового зобов`язання; момент виникнення податкового боргу, що має бути належним чином відображено в інформаційно-телекомунікаційній системі податкового органу; чи перевищує сума податкового боргу суму, встановлену пунктом 11 розділу І Порядку № 586.
Як вже зазначалось вище, згідно з даними інформаційно-комунікаційної системи ДПС України станом на 11.04.2024 у ТОВ «СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ» обліковувався податковий борг на загальну суму 163 725,33 грн, у тому числі: - з податку на прибуток підприємств, який сплачують інші підприємства (код класифікації доходів бюджету 11021000), у сумі 148 320,00 грн, період виникнення з 11.03.2022 по 11.03.2024 на підставі: 9 27 767,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларацiя з податку на прибуток пiдприємств від 21.02.22 № 9432227054, термін сплати 11.03.2022; 50 083,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларацiя з податку на прибуток пiдприємств від 28.02.23 № 6436343, термін сплати 13.03.2023; 70 470,00 грн - нараховано платником самостійно основного платежу за рік, Податкова декларацiя з податку на прибуток пiдприємств від 19.02.24 № 9383723980, термін сплати 11.03.2024; з податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) (код класифікації доходів бюджету 14060100) у сумі 15 405,33 грн, дата виникнення 31.07.2023 на підставі: 15 405,33 грн - нараховано ПДВ по декларації, Податкова декларацiя з податку на додану вартiсть вiд 19.07.2023 № 9178491034, термін сплати 31.07.2023.
Отже, станом на 12.04.2024 сума грошового зобов`язання вважалася узгодженою, при цьому сума податкового боргу перевищує суму, встановлену пунктом 11 розділу І Порядку № 586.
Стосовно тверджень позивача щодо підписання спірного рішення не уповноваженою особою, суд зазначає, що відповідно до абзацу 3 пункту89.3 статті 89 ПК України опис майна у податкову заставу здійснюється на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, яке пред`являється платнику податків, що має податковий борг.
Так, спірне рішення підписано уповноваженою особою ГУ ДПС у Донецькій області, в.о. начальника управління по роботі з податковим боргом Леонідом Арзумановим, повноваження якого, зокрема на підписання податкових вимог, рішень про опис майна у податкову заставу, покладено наказом ГУ ДПС у Донецькій області від 04.03.2024 №76 Про делегування повноважень.
Отже, твердження позивача про підписання спірної вимоги та рішення про опис майна у податкову заставу неуповноваженою особою є безпідставними.
Відтак, в межах наведеного позивачем обґрунтування адміністративного позову відсутні підстави вважати, що відповідач, приймаючи податкову вимогу від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 та рішення про опис майна у податкову заставу від 12.04.2024 № 130/05-99-13- 02-20/38301598, діяв не на підставі, не у межах повноважень та не у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.
Судом не встановлено допущення порушень під час прийняття Головним управлінням ДПС у Донецькій області податкової вимоги від 12.04.2024 № 0000214-1309-0599 та рішення від 12.04.2024 № 130/05-99-13- 02-20/38301598 про опис майна у податкову заставу.
З урахуванням наведеного вище, суд дійшов висновку про правомірність оскаржуваних актів індивідуальної дії.
Таким чином, суд дійшов висновку про необґрунтованість заявлених позовних вимог та відсутність підстав для їх задоволення.
Оскільки у задоволені позову відмовлено, розподіл судових витрат не здійснюються.
Керуючись ст.ст. 2,5-10, 72-80, 159, 160, 171, 199-204, 205, 246, 250, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
У задоволенні адміністративного позову адвоката Трофімчука Віталія Вікторовича в інтересах Товариства з обмеженою відповідальністю СІДІАЙ АГРОТРЕЙДІНГ (місце реєстрації: Донецька область, м. Селидове, вул. Центральна, 161, ЄДРПОУ 38301598) до Головного управління ДПС у Донецькій області (юридична адреса: Донецька область, м. Маріуполь, вул. Італійська, 59, код ЄДРПОУ 44070187) про визнання протиправними та скасування вимоги, рішення, відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Текст рішення розміщений в Єдиному державному реєстрі судових рішень (веб-адреса сторінки: http://www.reyestr.court.gov.ua/).
Суддя В.С. Дмитрієв
Суд | Донецький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 03.09.2024 |
Оприлюднено | 05.09.2024 |
Номер документу | 121353232 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них передачі майна у податкову заставу |
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Перший апеляційний адміністративний суд
Компанієць Ірина Дмитрівна
Адміністративне
Донецький окружний адміністративний суд
Дмитрієв В.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні