Рішення
від 02.09.2024 по справі 280/528/24
ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

02 вересня 2024 року Справа № 280/528/24 м.ЗапоріжжяЗапорізький окружний адміністративний суд у складі судді Стрельнікової Н.В. розглянувши у порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, треті особи, які не заявляють самостінйих вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру», Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,

ВСТАНОВИВ:

До Запорізького окружного адміністративного суду звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі- відповідач), треті особи, які не заявляють самостінйих вимог на предмет спору на стороні відповідача: Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру» (далі третя особа 1), Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (третя особа 2) у якому просить суд:

- Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо не перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та належить Товариству з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» на підставі Договору оренди землі від 03.06.2011 року.

- Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області здійснити перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та належить Товариству з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» на підставі Договору оренди землі від 03.06.2011 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що Товариством з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» було виявлено, що відомості про орендовану ним земельну ділянку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, 316, не були перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру, що нині ускладнює Позивачу користування такою земельною ділянкою, оскільки в останнього відсутні відповідні документи, які необхідні для вчинення тих чи інших дій на такій земельній ділянці, зокрема відсутній Витяг з Державного земельного кадастру, який є необхідним документом для укладення договорів. У зв`язку з зазначеними обставинами, Позивач неодноразово звертався до Відповідача з метою вжиття заходів щодо перенесення відомостей про орендовану земельну ділянку до Державного земельного кадастру. У зв 'язку з тим, що Відповідачем до вказаного часу не забезпечено перенесення відповідних відомостей про земельну ділянку Позивача з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру, в тому числі всупереч дорученням, отриманим ними від Держгеокадастру щодо вжиття заходів для такого перенесення, та беручи до уваги, що таке перенесення відомостей взагалі мало віобутися згідно законооавства в автоматизовантму порядку без будь-яких додаткових заяв, документів та оплат, що в свою чергу було проігноровано Відповідачем Позивач нині з метою захисту своїх порушених прав, вимушений звернутися до суду за їх захистом у судовому порядку.

Ухвалою суду від 08.02.2024 відкрито спрощене позовне провадження в адміністративній справі та вирішено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.

22.02.2024 до суду надійшов відзив відповідча на позов у якому відповідач заперечив проти задоволення позовних вимог з наступних підстав. Зазначає, що головним управлінням було вжито всіх можливих заходів для того, щоб перенести відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. Проте, станом на час подання відзиву на позовну заяву до Головного управління не надійшов електронний документ, згідно вимогам додатку 1 до Порядку, що унеможливлює перенесення відомостей про вищезазначену земельну ділянку.

29.02.2024 до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, у якій зазначено, що посилання Відповідача на відсутність у нього вказаних відомостей у електронному вигляді у формі електронного документа як на перешкоду для перенесення таких відомостей не є слушними, оскільки як встановлено ч.3 ст.23 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», електронний документ подається Державному кадастровому реєстратору, який здійснює внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру, разом із документацією, яка є підставою для такого внесення, у паперовому вигляді.

Відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, суд розглянув справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами.

З матеріалів справи судом встановлено наступні обставини.

Між Запорізькою міською радою (Орендодавець) та Товариством з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» (Орендар) було укладено Договір оренди землі від 03.06.2011 року. Відповідно до п.1 вказаного Договору, Орендодавець, відповідно до рішення сорок четвертої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради № 104/73 від 06 жовтня 2010 р., надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування причалу, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, 316. Згідно п.2 Договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1067 га. Згідно п.8 Договору, Договір укладається строком на дев`ятнадцять років. У відповідності до Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, земельна ділянка за адресою АДРЕСА_1 має кадастровий номер 2310100000:05:019:0037.

Товариством з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» було виявлено, що відомості про орендовану ним земельну ділянку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, 316, не були перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру, що нині ускладнює Позивачу користування такою земельною ділянкою, оскільки в останнього відсутні відповідні документи, які необхідні для вчинення тих чи інших дій на такій земельній ділянці, зокрема відсутній Витяг з Державного земельного кадастру, який є необхідним документом для укладення договорів.

Листом від 28.07.2023 р. № 31-8-0.21-2086/2-23 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області повідомило Позивача, що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, яка належить ТОВ «БРІЗ-М» на підставі договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Запоріжжя за №231010004000054 від 15.06.2011, зареєстрована у Державному реєстрі земель та не була перенесена до відомостей Державного земельного кадастру 01.01.2013, відповідно до п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр». Також запропоновано Позивачу розробити відповідну землевпорядну документацію та подати її на внесення відомостей до ДЗК.

Листом № 22-28-0.215-7899/2-23 від 01.08.2023 р. Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила Позивача, що ними доручено ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області розібратися в ситуації, що склалася та вжити заходів в межах, визначених чинним законодавством, щодо вирішення питання зазначеного у заяві (тобто стосовно перенесення відомостей про земельну ділянку до ДЗК).

Листом № 29-28-0.215-10313/2-23 від 22.09.2023 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила Позивача про те, що ними доручено ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надати Державному підприємству «Центр державного земельного кадастру» документи та матеріали, що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що забезпечить можливість перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державної о земельного кадастру.

Згідно листа № 24-8-0.2-2740/2-23 від 29.09.2023 ГУ Держгеокадастру у Запорізький області направив до ДП «Центр державного земельного кадастру» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «БРІЗ-М», що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, зареєстрованого за № 2010МФ133ІІЗМ000061, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що мало забезпечити перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Відповідно до листа № 3/2452 від 16.10.2023 ДП «Центр державного земельного кадастру» надало інформацію, що ними забезпечено перерахунок координат земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000, що додається у вигляді таблиці.

У листі № 29-8-0.2-3425/2-23 від 24.11.2023 ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області зазначило, що до листа Державної служби України з питань геодезії картограф та кадастру від 25.10.2023 № 22-28-0.215-11911/2-23 долучено в паперовому вигляді матеріали щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, а саме координати поворотних точок земельної ділянки в паперовому вигляді.

В даному листі також зазначено, що після надходження до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області електронного документа, згідно з вимогами додатку 1 до Порядку із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, Державним кадастровим реєстратором будуть вжито заходи, передбачені вимогами пункту 134 Порядку.

В свою чергу, ДП «Центр державного земельного кадастру» у листі № 3/2987 від 08.12.2023 зазначило, що ними забезпечено перерахунок координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000 та направлено результат до Держгеокадастру.

В рамках здійснення контролю за діями Відповідача щодо перенесення відомостей про земельну ділянку до Державною земельного кадастру, Позивач також звертався з заявою від 13.12.2023 до Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру.

У відповіді Держгеокадастру № 29-28-0.212-15483/2-23 від 22.12.2023 р. на таку заяву, останнім було наведено перелік нормативно-правових актів щодо спірних питань перенесення відомостей про земельну ділянку до ДЗК та зазначено, що за інформацією, наданою Головним управлінням листом від 19.12.2023 вих. № 21-9-0.2-3760/2-23 після надходження до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області електронного документа, згідно з вимогами додатку 1 до Порядку із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 державним кадастровим реєстратором будуть вжиті заходи, передбачені вимогами пункту 134 Порядку.

З огляду на вищенаведене, у зв`язку з тривалим не перенесенням з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 позивач звернувся до суду з цим позовом за захистом своїх прав.

Приймаючи рішення по справі суд виходить з наступного.

Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.1ст.1 ЗК України, земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави.

Відповідно до ст. 2 ЗК України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

За положеннями ст.202 ЗК України, державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом.

Так, правові, економічні та організаційні основи діяльності у сфері Державного земельного кадастру передбачені Законом України «Про Державний земельний кадастр».

Згідно ст. 1 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр - єдина державна геоінформаційна система відомостей про землі, розташовані в межах державного кордону України, їх цільове призначення, обмеження у їх використанні, а також дані про кількісну і якісну характеристику земель, їх оцінку, про розподіл земель між власниками і користувачами, про меліоративні мережі та складові частини меліоративних мереж.

Згідно ст.3 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», Державний земельний кадастр базується на таких основних принципах, зокрема: обов`язковості внесення до Державного земельного кадастру відомостей про всі його об`єкти; об`єктивності, достовірності та повноти відомостей у Державному земельному кадастрі; внесення відомостей до Державного земельного кадастру виключно на підставі та відповідно до цього Закону; відкритості та доступності відомостей Державного земельного кадастру, законності їх одержання, поширення і зберігання; безперервності внесення до Державного земельного кадастру відомостей про об`єкти Державного земельного кадастру, що змінюються.

Згідно ч.5 ст.5 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.

Згідно абз.1 п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр», у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.

Розглядаючи питання застосування наведеного вище п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр» Верховний Суд в постанові від 01.06.2022 року по справі № 810/3945/17 зазначив, наступне:

«88. Як вбачається зі змісту оскаржуваних судових рішень та вказаних Підприємством підстав поданого ним позову, суть цього спору зводиться до бездіяльності відповідача, яка полягала у неперенесенні відомостей про земельну ділянку, яка за твердженнями позивача була зареєстрована у Державному реєстрі земель, до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяви про це її користувачем та без стягнення плати за таке перенесення.

89. Отже, для правильного вирішення цього спору судам попередніх інстанцій належало встановити, чи була вказана позивачем земельна ділянка зареєстрована у Державному реєстрі земель у порядку, встановленому законодавством, що діяло до моменту набрання чинності

Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01.01.2013, і, в залежності від вищезазначеного, визначити, чи винити у цьому конкретному випадку передбачені пунктом 4 розділу VII ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ наведеного Закону підстави для перенесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це її користувачем та без стягнення плати за таке перенесення.

90.Колегія суддів звертає увагу, що перевірка правильності застосування судами норм пункту 4 розділу VII ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону України «Про Державний земельний кадастр» здійснювалось Верховним Судом у справі №369/5489/18 (постанова від 19.05.2020).

91.Розглядаючи у касаційному порядку вищевказану справу Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду дійшов таких висновків щодо застосування норм права:

«40. Аналіз наведених норм Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» свідчить про те, що порядок перенесення (внесення) відомостей про земельну ділянку до Державного земельного кадастру - автоматично або ж на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі за заявою їх власників, залежить від того, коли зареєстровано право власності на земельну ділянку та від наявності або ж відсутності відповідних відомостей про земельну ділянку у Державному реєстрі земель.

41.Тобто, підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель.

42.Державна реєстрація земельних ділянок у складі державного реєстру земель була передбачена ч.1 ст.202 Земельного кодексу України від 25.10.2001 №2768-111, в редакції чинній до 01.01.2013. Зазначеною статтею передбачалось, що Державний реєстр земель складався з двох частин: а) книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок: б) Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку.

...Ведення державного реєстру земель запроваджено одночасно із набранням чинності наказу Державного комітету України по земельних ресурсах від 02.07.2003 №174 «Про затвердження Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель» (втратив чинність на підставі наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України від 07.07.2012 № 408).

45. Положеннями зазначеного Тимчасового порядку визначено порядок ведення книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку, як складових частин Державного реєстру земель.

50. Відповідно до абз. 5 та 7 пункту 1.2 Тимчасового порядку ведення земель від 02.07.2003 №174 Державний реєстр земель складався з книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю піа на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

...Отже, земельна ділянка вважається зареєстрованою в Державному реєстрі земель за умови внесення записів до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги.

...внесення записів до книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, як складових Державного реєстру земель, розпочалося з липня 2003 року (Тимчасовий порядок ведення державного реєстру земель від 02.07.2003№174).».

92. Згодом вищезазначені висновки неодноразово застосовувались Верховним Судом під час розгляду у касагцйному порядку справ №826/8599/16 (постанова від 11.08.2020) та №420/323/19 (постанова від 02.07.2020), правовідносини у яких є подібними до тих, що виникли у справі, яка розглядається. Підстав для відступу від таких правових позицій Верховного Суду колегія суддів не вбачає».

Суд звертає увагу, що ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у своєму листі від 28.07.2023 р. № 31-8-0.21-2086/2-23 визнав, підтвердив та не заперечував ту обставину, що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, яка належить ТОВ «БРІЗ-М» на підставі договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Запоріжжя за №231010004000054 від 15.06.2011 є такою, що зареєстрована у Державному реєстрі земель.

Як слідує з ч.1 ст.78 КАС України, обставини, які визнаються учасниками справи, не підлягають доказуванню, якщо суд не має обґрунтованого сумніву щодо достовірності цих обставин або добровільності їх визнання.

Розділом 2 Тимчасового порядку ведення державного реєстру земель, затвердженого наказом Держкомзему України від 02.07.2003 р. № 174 (далі - Тимчасовий порядок), який був чинний на період реєстрації земельної ділянки Позивача у Державному реєстрі земель та який діяв до прийняття ЗУ «Про Державний земельний кадастр» було регламентовано порядок взаємодії при веденні Державного реєстру земель.

Відповідно до п.2.1-2.2. Тимчасового порядку, виконавець робіт формує та надає реєстратору обмінний файл разом з технічною документацією. Обмінний файл надається реєстратору на гнучкому магнітному носії або компакт-диску (далі - цифровому носії).

Реєстратор здійснює процедуру перевірки та приймання обмінного файла, у тому числі порівняння з технічною документацією. У разі відповідності обмінного файла відомостям, які наведено в технічній документації, та вимогам до структури, змісту та формату обміну даними, за результатами перевірки та приймання реєстратором робиться відмітка на титульному аркуші технічної документації про приймання обмінного файла, після чого заповнюються реєстраційна картка.

На доданому до позовної заяви Проекті землеустрою щодо відведення земельної ділянки, міститься відмітка Запорізької регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру» про те, що обмінний файл прийнято 03.06.2011. Отже, відомості про земельну ділянку Позивача підлягали перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяви про це Позивачем як користувачем та без стягнення плати за таке перенесення на підставі пункту 4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр», оскільки така земельна ділянка була зареєстрована до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель у встановленому для нього порядку.

Посилання відповідча на те, що в нього відсутній електронний документ не приймається судом до уваги, оскільки як зазначалось вище, технічна документація на земельну ділянку Позивача містить обмінний файл у електронному форматі з відповідними відомостями, який був прийнятий компетентним органом без зауважень.

Також суд зазначає, що відсутність у ГУ Держгеокадастру в електронному вигляді документу із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, яка за твердженням відповідача мала бути надана з боку ДП «Центр державного земельного кадастру» не залежить від дій Позивача. При цьому відповідач не позбавлений можливості в порядку взаємодії з ДП «Центр державного земельного кадастру» витребувати в останнього такі відомості в електронному вигляді.

ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області направляло до ДП «Центр державного земельного кадастру» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «БРІЗ-М», що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, зареєстрованого за № 2010МФ133ПЗМ000061, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що мало забезпечити перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. Зазначене підтверджується листом № 24-8-0.2-2740/2-23 від 29.09.2023.

А відтак, у порядку обміну інформацією та взаємодії Відповідач має можливість отримати від ДП «Центр державного земельного кадастру», або ж від інших органів, всі необхідні відомості та документи як в паперовому так і в електронному форматі, які йому необхідні для вчинення дій щодо перенесення відомостей про земельну ділянку Позивача з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Тобто, Відповідач, як уповноважений державний орган має вжити заходів для обміну необхідними документами з іншими уповноваженими органами, зважаючи на автоматизований порядок перенесення відомостей.

Однак, Відповідач вказаних дій не здійснив, чим вже тривалий час допускає бездіяльність з приводу не перенесення відомостей про земельну ділянку Позивача з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.

Зазначені обставини в свою чергу порушують права Позивача на належне користування земельною ділянкою, отримання відповідних документів (витягу з ДЗК), який є необхідним для укладення Позивачем різноманітних договорів та провадження своєї господарської діяльності на вказаній земельній ділянці.

За положеннями ч.І ст.6 ЗУ «Про Державний земельний кадастр», ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 15 було затверджено Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру.

Згідно п. 1 вказаного Положення, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.

Згідно пп.45 п.4 наведеного Положення, Держгеокадастр відповідно до покладених на нього завдань: здійснює ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, інформаційну взаємодію Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку.

Згідно п.8 даного Положення. Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Постановою КМУ від 14.01.2015 р. № 5 утворено як юридичну особу публічного права територіальний орган Держгеокадастру - ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області.

Згідно п.1. З пп.12, 14 п.4 Положення «Про Головне управління Держгеокадастру у Запорізкій області», затвердженого наказом Держгеокадастру від 23.12.2021 р. № 603 (в редакції наказу Держгеокадастру від 08.03.2023 р. № 85), Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області є територіальним органом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру та їй підпорядковане.

Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру па території Запорізької області.

Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленному порядку; здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні.

У справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.

У пункті 145 рішення від 15.11.1996 р. у справі Чахал проти Об`єднаного Королівства (Сhahal v the Unated Kingdom, (22414/93) [1996] ЕСНR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Отже, суд дійшов висновку, що відповідач у цій справі - Головне управління Держгеокадастру в Запорізькій області, як орган, на який покладено обов`язок забезпечувати ведення та адміністрування Державного земельного кадастру, і який є правонаступником прав та обов`язків Державного агентства земельних ресурсів України, був зобов`язаний діяти відповідно до вимог частини другої статті 19 Конституції України діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, зокрема, перенести відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяви про це позивачкою як користувачем та без стягнення плати за таке перенесення на підставі пункту 4 розділу VII ПРИКІНЦЕВІ ТА ПЕРЕХІДНІ ПОЛОЖЕННЯ Закону України «Про Державний земельний кадастр», оскільки ця земельна ділянка була зареєстрована до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель.

Суд також акцентує увагу й на приписах підпункту 3 пункту 2 Порядку ведення Державного земельного кадастру, згідно з якими публічна кадастрова карта - частина програмного забезпечення Державного земельного кадастру, за допомогою якої здійснюється надання доступу до відомостей Державного земельного кадастру та оприлюднення у вигляді відкритих даних визначених Законом України «Про Державний земельний кадастр» відомостей.

За змістом же підпункту 12 пункту 196 вищеназваного Порядку з метою інформування заявників про стан та результат розгляду їх звернень на офіційному веб-сайті Держгеокадастру забезпечується безоплатний відкритий доступ до відомостей, що передбачені пунктами 214-218 цього Порядку.

Оприлюднення відомостей Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держгеокадастру здійснюється автоматизовано з моменту їх внесення до Державного земельного кадастру.

Відомості Державного земельного кадастру, зазначені в цьому пункті, оприлюднюються Держгеокадастром у вигляді відкритих даних на Публічній кадастровій карті.

Отже, оприлюдненню відомостей Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держгеокадастру у вигляді відкритих даних на Публічній кадастровій карті передує внесення таких відомостей до Державного земельного кадастру.

У розділі «Виправлення помилок, допущених під час ведення Державного земельного кадастру» Порядку ведення ДЗК зазначається порядок вчинення дії відповідних кадастрових ресстраторів, у тому числі під час виявлення помилок, пов?язаних з відсутністю в Державному земельному кадастрі відомостей про земельну ділянку.

Пунктом 156 Порядку ведення ДЗК встановлено, що виправлення помилок у відомостях про земельну ділянку може здійснюватися на підставі технічної документації із землеустрою щодо встановлення (вілновлення) меж земельних ділянок у натурі (на місцевості) або матеріалів інвентаризації земель чи рішення суду.

Отже, внаслідок неналежного виконання Державним підприємством «Центр державного земельного кадастру» покладених на нього державою повноважень, у тому числі при здійсненні реєстраційних дій відносно земельної ділянки та перенесенні відповідних відомостей до новоутвореного Державного земельного кадастру, в останньому відсутні відомості про неї.

Саме через таку бездіяльність Відповідача виникло обмеження прав та інтересів позивачки, яке полягає у неможливості вчинення дій з орендованою земельною ділянкою. Відтак, позовні вимоги є обгрунтованими та підлягають задоволенню.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини перша та друга статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статей 9, 77 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.

Відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду доказів на підтвердження правомірності своїх дій.

Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку про задоволення адміністративного позову.

Відповідно до ч. 1 ст. 143 Кодексу адміністративного судочинства України суд вирішує питання щодо судових витрат у рішенні, постанові або ухвалі.

Згідно ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Під час звернення до суду із цим позовом позивачкою сплачено судовий збір на суму 3028,00 грн.

Оскільки адміністративний позов підлягає задоволенню, суд вважає за необхідне стягнути на користь позивачки за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області витрати по сплаті судового збору у розмірі 3028,00 грн.

Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області щодо не перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та перебуває в оренді Товариства з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» на підставі Договору оренди землі від 03.06.2011.

Зобов`язати Головне управління Держгеокадастру у Запорізькій області здійснити перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та перебуває в оренді у Товариства з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» на підставі Договору оренди землі від 03.06.2011.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (код ЄДРПОУ: 39820689, місцезнаходження: 69095, м. Запоріжжя, вул. Українська, буд. 50) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «БРІЗ-М» (ЄДРПОУ 36491388, 69067, м. Запоріжжя, вул. Лізи Чайкіної, б. 55 кв. 1) судовий збір у розмірі 3028,00 грн. (три тисячі двадцять вісім грн. 00 коп.).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Тртього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.

СуддяН.В. Стрельнікова

СудЗапорізький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення02.09.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121353784
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них

Судовий реєстр по справі —280/528/24

Постанова від 28.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 24.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Лукманова О.М.

Рішення від 02.09.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 08.02.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

Ухвала від 22.01.2024

Адміністративне

Запорізький окружний адміністративний суд

Стрельнікова Наталя Вікторівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні