ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
28 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 280/528/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:
головуючого - судді Лукманової О.М. (доповідач),
суддів: Божко Л.А., Дурасової Ю.В.,
розглянувши у порядку письмового провадження в м. Дніпро апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області на рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року (суддя Стрельнікова Н.В., м. Запоріжжя, повний текст рішення складено 02.09.2024 року) в справі №280/528/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Бріз-М» до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області, треті особи: Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру», Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, про визнання протиправною бездіяльності та зобов`язання вчинити певні дії,-
в с т а н о в и в:
16.01.2024 року ТОВ «Бріз-М» (далі по тексту позивач) звернулось до суду з позовом до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області (далі по тексту відповідач або Головне управління), треті особи: Державне підприємство «Центр державного земельного кадастру», Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру, в якому, з урахуванням уточнення позовних вимог, просило визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо не перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Бріз-М» на підставі договору оренди землі від 03.06.2011 року; зобов`язати відповідача здійснити перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та належить Товариству з обмеженою відповідальністю «Бріз-М» на підставі договору оренди землі від 03.06.2011 року.
Рішенням Запорізького окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року позовні вимоги задоволено.
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області подало апеляційну скаргу, в якій просило скасувати рішення та ухвалити нове рішення про відмову у задоволенні позовних вимог. Свої вимоги обґрунтувало тим, що судом не надано належної оцінки нормам чинного законодавства, висновки суду не відповідають обставинам справи, що призвело до прийняття невірного рішення. Апелянтом зазначалось, що суд першої інстанції при ухваленні рішення не врахував, що земельна ділянка, була зареєстрована у Державному реєстрі земель без дотримання положень Постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат». Виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт, зокрема й складання кадастрового плану, під час відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 здійснювалось із застосуванням системи координат СК-42 (місцева система координат). Про застосування невідповідної системи координат позивач повідомлявся листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 28.07.2023 № 31-8-0.21-2086/2-23, листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 01.08.2023 № 22-28-0.215-7899/2-23, листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 29.09.2023 № 24-8-0.2-2740/2-23, листом ДП «Центр державного земельного кадастру» від 16.10.2023 № 3/2452 з додатком, листом Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області від 24.11.2023 № 29-8-0.2-3425/2-23. Апелянт вказував, що процедуру ведення за формою згідно з додатком Поземельної книги - документа, який є складовою частиною державного реєстру земель, визначав Порядок ведення Поземельної книги, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 9 вересня 2009 року № 1021. Відповідно до п. 6 Порядку № 1021 поземельна книга відкривається та ведеться на кожну земельну ділянку: в електронному вигляді - операторами - структурними підрозділами державного підприємства «Центр державного земельного кадастру» в районах, містах обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києві та Севастополі, які мають доступ та вносять відомості до автоматизованої системи державного земельного кадастру, додаток до Порядку ведення Поземельної книги визначає, що до складу змісту поземельної книги, серед іншого, входить розділ 2, який має назву «Кадастровий план земельної ділянки та експлікація земельних угідь». Складання кадастрового плану, під час відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 здійснювалось із застосуванням системи координат СК-42. Проте, станом на момент державної реєстрації земельної ділянки із зазначеним кадастровим номером діяли нормативно-правові акти, які містили певні вимоги до процедури проведення названої державної реєстрації. Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат» унормовано, що виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт починаючи з 1 січня 2007 року здійснюватиметься із застосуванням Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000. Станом на 2010 рік діяв Порядок складення та затвердження індексних кадастрових карт (планів) і кадастрових планів земельних ділянок, вимоги до їх оформлення, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 8 грудня 2010 року № 1117. Пунктом 3 Порядку було унормовано, що складення індексних кадастрових карт (планів), кадастрових карт (планів), кадастрових планів земельних ділянок здійснюється із застосуванням Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000. Апелянт вказував, що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 була зареєстрована у Державному реєстрі земель без дотримання положень діючих нормативно-правових актів. Державна реєстрація відбувалась всупереч встановленому законодавством порядку, передбаченому постановою Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат». Апелянт вказував, що суд першої інстанції невірно відхилив позицію відповідача про те, що в нього відсутній електронний документ, оскільки як зазначалось вище, технічна документація на земельну ділянку позивача містить обмінний файл у електронному форматі з відповідними відомостями, який був прийнятий компетентним органом без зауважень. Відхиливши докази, в порушення норм процесуального права суд першої інстанції не оцінив належність, допустимість, достовірність кожного з перелічених доказів окремо, а також їх достатність і взаємний зв`язок. У відповідача відсутній електронний документ, у місцевому фонді документації із землеустрою та оцінки земель був наявний проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, до якого не було додано обмінний файл на гнучкому магнітному носії або компакт-диску. Апелянт вказував, що державний фонд документації із землеустрою формується на основі збирання, обробки, обліку матеріалів, отриманих у результаті проведення землеустрою незалежно від місця розташування земельних ділянок та форми власності на них, для використання їх органами державної влади та органами місцевого самоврядування, а також підприємствами, установами, організаціями і громадянами. Документація із землеустрою надходить до Державного фонду у формі затверджених програм, схем, проектів, спеціальних тематичних карт, атласів, технічної документації за переліком згідно з додатком 2. Станом на момент спірних правовідносин законодавча процедура не передбачала при передачі до місцевого фонду документації із землеустрою додавання до неї обмінного файлу на гнучкому магнітному носії або компакт-диску. Адміністрування Державного земельного кадастру зводиться до здійснення відповідним державним підприємством заходів із створення та супроводження програмного забезпечення Державного земельного кадастру, технічне і технологічне його забезпечення, збереження та захист відомостей, що містяться у Державному земельному кадастрі, розроблення та забезпечення функціонування програмного забезпечення для публічного моніторингу земельних відносин та інформаційна взаємодія з іншими державними електронними інформаційними ресурсами. Функції ведення Державного земельного кадастру та його адміністрування не є тотожними діями. Ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи, функції адміністратора Державного земельного кадастру виконує визначене Держгеокадастром за погодженням з Мінагрополітики державне підприємство або державна установа, що належить до сфери управління Держгеокадастру. Апелянт вказував, що ведення державного земельного кадастру входить до повноважень Держгеокадастру, а функція адміністрування Державного земельного кадастру належить Державному підприємству «Центр державного земельного кадастру», тільки внесення відповідних відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру, надання витягів щодо земельних ділянок, а також викопіювання картографічної основи з Державного земельного кадастру можливі виключно Держгеокадастром під час ведення Державного земельного кадастру.
Перевіривши матеріали справи, законність і обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, а також правильність застосування судом норм матеріального і процесуального права та правової оцінки обставин у справі, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.
Суд першої інстанції задовольняючи позовні вимоги, виходив з того, що ведення та адміністрування Державного земельного кадастру забезпечуються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, внесення відомостей до Державного земельного кадастру і надання таких відомостей здійснюються державними кадастровими реєстраторами центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин. Суд першої інстанції вказував, що державна реєстрація земельних ділянок здійснюється у Державному земельному кадастрі в порядку, встановленому Законом. Згідно ч.5 ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр», забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом. Згідно абз.1 п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень ЗУ «Про Державний земельний кадастр», у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення. Законом України «Про Державний земельний кадастр», передбачені пунктом 4 розділу VII Прикінцеві та Перехідні положення наведеного Закону підстави для перенесення відомостей про таку земельну ділянку до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це її користувачем та без стягнення плати за таке перенесення. Підставою перенесення відомостей про земельні ділянки до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку є факт реєстрації такої земельної ділянки до набрання чинності Законом України «Про Державний земельний кадастр», тобто до 01 січня 2013 року, у Державному реєстрі земель. Положеннями Тимчасового порядку визначено порядок ведення книги записів реєстрації державних актів на право власності на землю та на право постійного користування землею, договорів оренди землі із зазначенням кадастрових номерів земельних ділянок та Поземельної книги, яка містить відомості про земельну ділянку, як складових частин Державного реєстру земель. ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у своєму листі від 28.07.2023 року № 31-8-0.21-2086/2-23 визнав, підтвердив та не заперечував ту обставину, що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, яка належить ТОВ «Бріз-М» на підставі договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Запоріжжя за №231010004000054 від 15.06.2011 є такою, що зареєстрована у Державному реєстрі земель. Посилання відповідача на те, що в нього відсутній електронний документ не приймається судом до уваги, оскільки як зазначалось вище, технічна документація на земельну ділянку позивача містить обмінний файл у електронному форматі з відповідними відомостями, який був прийнятий компетентним органом без зауважень. ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області направляло до ДП «Центр державного земельного кадастру» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «БРІЗ-М», що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, зареєстрованого за № 2010МФ133ПЗМ000061, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що мало забезпечити перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. У порядку обміну інформацією та взаємодії Відповідач має можливість отримати від ДП «Центр державного земельного кадастру», або ж від інших органів, всі необхідні відомості та документи як в паперовому так і в електронному форматі, які йому необхідні для вчинення дій щодо перенесення відомостей про земельну ділянку Позивача з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру. Відповідач, як уповноважений державний орган має вжити заходів для обміну необхідними документами з іншими уповноваженими органами, зважаючи на автоматизований порядок перенесення відомостей. Завданням Головного управління є реалізація повноважень Держгеокадастру па території Запорізької області. Головне управління відповідно до покладених на нього завдань здійснює ведення Державного земельного кадастру з іншими інформаційними системами в установленому порядку; здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, обмежень у їх використанні. Суд першої інстанції вказував, що за змістом же підпункту 12 пункту 196 Порядку, з метою інформування заявників про стан та результат розгляду їх звернень на офіційному веб-сайті Держгеокадастру забезпечується безоплатний відкритий доступ до відомостей, що передбачені пунктами 214-218 цього Порядку. Оприлюднення відомостей Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держгеокадастру здійснюється автоматизовано з моменту їх внесення до Державного земельного кадастру. Відомості Державного земельного кадастру, зазначені в цьому пункті, оприлюднюються Держгеокадастром у вигляді відкритих даних на Публічній кадастровій карті. Оприлюдненню відомостей Державного земельного кадастру на офіційному веб-сайті Держгеокадастру у вигляді відкритих даних на Публічній кадастровій карті передує внесення таких відомостей до Державного земельного кадастру. Через бездіяльність відповідача виникло обмеження прав та інтересів позивачки, яке полягає у неможливості вчинення дій з орендованою земельною ділянкою.
Відповідно до матеріалів справи, встановлено, що 03.06.2011 року між Запорізькою міською радою (орендодавець) та ТОВ «Бріз-М» (орендар) було укладено договір оренди землі, відповідно до п.1 якого орендодавець, відповідно до рішення сорок четвертої сесії п`ятого скликання Запорізької міської ради № 104/73 від 06 жовтня 2010 року, надає, а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку для розташування причалу, яка знаходиться за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, 316. Згідно п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 0,1067 га. Згідно п.8 Договору, договір укладається строком на дев`ятнадцять років. У відповідності до Проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, земельна ділянка за адресою м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 має кадастровий номер 2310100000:05:019:0037.
Позивач вказує, що ним у Державному земельному кадастрі не було виявлено відомості про орендовану ним земельну ділянку за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, 316, оскільки такі не були перенесені з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру, що нині ускладнює користування такою земельною ділянкою, оскільки в останнього відсутні відповідні документи, які необхідні для вчинення тих чи інших дій на такій земельній ділянці, зокрема відсутній витяг з Державного земельного кадастру, який є необхідним документом для укладення договорів.
Після звернення до ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області, листом від 28.07.2023 року № 31-8-0.21-2086/2-23 ГУ повідомило ТОВ «Бріз-М», що земельна ділянка з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, яка належить ТОВ «БРІЗ-М» на підставі договору оренди земельної ділянки, який зареєстрований в управлінні Держкомзему у м. Запоріжжя за №231010004000054 від 15.06.2011, зареєстрована у Державному реєстрі земель та не була перенесена до відомостей Державного земельного кадастру 01.01.2013, відповідно до п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр», запропоновано розробити відповідну землевпорядну документацію та подати її на внесення відомостей до ДЗК.
Листом № 22-28-0.215-7899/2-23 від 01.08.2023 року Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ТОВ «Бріз-М», що ними доручено ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області розібратися в ситуації, що склалася та вжити заходів в межах, визначених чинним законодавством, щодо вирішення питання зазначеного у заяві, тобто стосовно перенесення відомостей про земельну ділянку до ДЗК.
Також листом № 29-28-0.215-10313/2-23 від 22.09.2023 Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру повідомила ТОВ «Бріз-М» про те, що ними доручено ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області надати Державному підприємству «Центр державного земельного кадастру» документи та матеріали, що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що забезпечить можливість перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державної о земельного кадастру.
Згідно листа № 24-8-0.2-2740/2-23 від 29.09.2023 ГУ Держгеокадастру у Запорізький області направив до ДП «Центр державного земельного кадастру» проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ТОВ «Бріз-М», що містяться у фонді документації із землеустрою та оцінки земель, зареєстрованого за № 2010МФ133ІІЗМ000061, необхідних для отримання перерахованих координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, що мало забезпечити перенесення відомостей про вказану земельну ділянку з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру.
Відповідно до листа № 3/2452 від 16.10.2023 ДП «Центр державного земельного кадастру» надало інформацію, що ними забезпечено перерахунок координат земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000, що додається у вигляді таблиці.
ГУ Держгеокадастру у Запорізькій області у листі № 29-8-0.2-3425/2-23 від 24.11.2023 року зазначило, що до листа Державної служби України з питань геодезії картограф та кадастру від 25.10.2023 № 22-28-0.215-11911/2-23 долучено в паперовому вигляді матеріали щодо земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, а саме координати поворотних точок земельної ділянки в паперовому вигляді. Після надходження до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області електронного документа, згідно з вимогами додатку 1 до Порядку із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, Державним кадастровим реєстратором будуть вжито заходи, передбачені вимогами пункту 134 Порядку.
ДП «Центр державного земельного кадастру» у листі № 3/2987 від 08.12.2023 року повідомило про забезпечення перерахунку координат поворотних точок меж земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000 та направлено результат до Держгеокадастру.
У відповіді Держгеокадастру № 29-28-0.212-15483/2-23 від 22.12.2023 року на заяву ТОВ «Бріз-М», повідомлено, що було наведено перелік нормативно-правових актів щодо спірних питань перенесення відомостей про земельну ділянку до ДЗК та зазначено, що за інформацією, наданою Головним управлінням листом від 19.12.2023 вих. № 21-9-0.2-3760/2-23 після надходження до Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області електронного документа, згідно з вимогами додатку 1 до Порядку із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 державним кадастровим реєстратором будуть вжиті заходи, передбачені вимогами пункту 134 Порядку.
Тобто ТОВ «Бріз-М» вважає, що користується земельною ділянкою з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 згідно укладеного договору оренди, земельна ділянка зареєстрована та інформацію про неї розміщено у Державному реєстрі земель, проте ведеться та діє Державний земельний кадастр, до якого має бути перенесена інформація про земельну ділянку з Державного реєстру земель. Натомість відповідач вважає, що не може здійснити перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, оскільки відсутній електронний документ, згідно з вимогами додатку 1 до Порядку із координатами поворотних точок в державній системі координат, на земельну ділянку, координати поворотних точок не відповідають положенню постанови Кабінету Міністрів України від 22 вересня 2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат», зокрема під час відведення земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 здійснювалось із застосуванням системи координат СК-42, також землевпорядна документація відсутня в електронному вигляді, запропоновано розробити відповідну землевпорядну документацію та подати її на внесення відомостей до Державного земельного кадастру.
Не заперечується сторонами, що станом на дату реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 така зареєстрована в Державному реєстрі земель, під час її реєстрації були прийнятні системи координат.
Згідно частин 1, 3, 4, 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Згідно ч.5 ст.5 Закону України «Про Державний земельний кадастр», забороняється вимагати для внесення відомостей до Державного земельного кадастру та користування такими відомостями надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених цим Законом.
Згідно ст. 15 Закону України «Про Державний земельний кадастр» до Державного земельного кадастру включаються такі відомості про земельні ділянки: кадастровий номер; місце розташування, у тому числі дані Державного адресного реєстру (за наявності); опис меж; площа; міри ліній по периметру; координати поворотних точок меж; дані про прив`язку поворотних точок меж до пунктів державної геодезичної мережі; дані про якісний стан земель та про бонітування ґрунтів; відомості про інші об`єкти Державного земельного кадастру, до яких територіально (повністю або частково) входить земельна ділянка; цільове призначення (категорія земель, вид використання земельної ділянки в межах певної категорії земель); склад угідь із зазначенням контурів, координат поворотних точок, геометричних параметрів, назв, адрес будівель, споруд та інженерних мереж, ідентифікаторів об`єктів будівництва та закінчених будівництвом об`єктів, відомостей про прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів; відомості про обмеження у використанні земельних ділянок; відомості про частину земельної ділянки, на яку поширюється дія сервітуту, договору суборенди земельної ділянки; відомості про заходи щодо охорони земель і ґрунтів; нормативна грошова оцінка; частину земельної ділянки, на якій може проводитися гідротехнічна меліорація; відомості про назву, код (номер) меліоративної мережі, яка забезпечує гідротехнічну меліорацію відповідної земельної ділянки; інформація про документацію із землеустрою та оцінки земель щодо земельної ділянки та інші документи, на підставі яких встановлено відомості про земельну ділянку; відомості про земельні ділянки, забруднені вибухонебезпечними предметами. Відомості про земельну ділянку містять інформацію про її власників (користувачів), зазначену в частині другій статті 30 цього Закону, зареєстровані речові права відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно абз.1 п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр», у разі якщо земельні ділянки, обмеження (обтяження) у їх використанні зареєстровані до набрання чинності цим Законом у Державному реєстрі земель, відомості про такі земельні ділянки, обмеження (обтяження) підлягають перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення.
Варто вказати, що положення абз.1 п.4 розділу VII Прикінцевих та перехідних положень Закону України «Про Державний земельний кадастр» не містять обмежень чи застережень, перенесенню до Державного земельного кадастру в автоматизованому порядку, без подання заяв про це їх власниками, користувачами та без стягнення плати за таке перенесення, відомостей про земельні ділянки, обмеження (обтяження).
Згідно пунктів 9-1, 10, 11, 24 Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 17.10.2012 року № 1051, до повноважень адміністраторів центрів надання адміністративних послуг та уповноважених посадових осіб виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: надання відомостей з Державного земельного кадастру про землі та земельні ділянки (їх частини), розташовані в межах району, міста республіканського (Автономної Республіки Крим) чи обласного значення, та відмови у їх наданні, витягів з Державного земельного кадастру про будь-яку земельну ділянку в межах державного кордону. Відомостями Державного земельного кадастру є всі відомості, які підлягають внесенню до нього згідно з цим Порядком та у порядку інформаційної взаємодії з іншими кадастрами та інформаційними системами, а також відомості, одержані внаслідок їх оброблення, систематизації та узагальнення. Відомості Державного земельного кадастру поділяються на відомості про: 1) геодезичну та картографічну основу Державного земельного кадастру; 2) кадастрове зонування земель у межах території України; 3) об`єкти Державного земельного кадастру. Відомості Державного земельного кадастру підлягають відображенню у документах Державного земельного кадастру. До Державного земельного кадастру вносяться такі відомості земельні ділянки.
Згідно пунктів 66, 67 вищевказаного Порядку До Державного земельного кадастру державними кадастровими реєстраторами вносяться відомості (зміни до них), зазначені у пунктах 21-25 цього Порядку, про об`єкти Державного земельного кадастру. Внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру здійснюється виключно на підставі та відповідно до Закону України «Про Державний земельний кадастр» та цього Порядку. Забороняється вимагати для внесення відомостей (змін до них) до Державного земельного кадастру надання документів та здійснення дій, прямо не передбачених Законом України «Про Державний земельний кадастр».
Таким чином, має бути здійснене безперешкодне перенесення до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з Державного земельного реєстру.
Пунктом 1 постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат» передбачено, що виконання топографо-геодезичних та картографічних робіт починаючи з 1 січня 2007 року здійснюватиметься із застосуванням Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000. Державній службі з питань геодезії картографії та кадастру вжити заходів до створення і впровадження починаючи з 1 січня 2007 р. Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000.
Згідно пунктів 1-3 Порядку використання Державної геодезичної референцної системи координат УСК-2000 при здійсненні робіт із землеустрою», затвердженого наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України № 509 від 02.12.2016 року, роботи із землеустрою виконуються в системі координат УСК-2000 або місцевих системах координат, однозначно зв`язаних із системою координат УСК-2000. Паспорти місцевих систем координат затверджуються наказами Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру на територію Автономної Республіки Крим, території областей, міст Києва і Севастополя. Місцеві системи координат застосовуються для ведення державного земельного кадастру на території, на яку поширюється відповідна система координат. Картографічні матеріали та документація із землеустрою, які створені в системах координат СК-42, СК-63 та місцевих системах координат, утворених від них, переводяться в систему координат УСК-2000 або місцеву систему координат, однозначно зв`язану із системою координат УСК-2000.
Відповідно до листа № 3/2452 від 16.10.2023 року ДП «Центр державного земельного кадастру» надало інформацію, що ними забезпечено перерахунок координат земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000, що додається у вигляді таблиці.
Встановлено, що ДП «Центр державного земельного кадастру» забезпечено перерахунок координат земельної ділянки з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037 з місцевої системи координат до системи координат СК-63 та місцевої системи координат Запорізької області - УСК-2000 у відповідності та на виконання постанови Кабінету Міністрів України від 22.09.2004 року № 1259 «Деякі питання застосування геодезичної референцної системи координат».
Згідно п. 10 постанови Кабінету Міністрів України від 09.09.2009 № 1021 «Про затвердження порядків ведення Поземельної книги і Книги записів про державну реєстрацію державних актів на право власності на земельну ділянку та на право постійного користування земельною ділянкою, договорів оренди землі» відомості із зазначенням дати вносяться до розділів Поземельної книги у паперовому вигляді посадовою особою територіального органу Держкомзему, яка має вищу освіту за спеціальністю «землевпорядкування та кадастр» і уповноважена в установленому Держкомземом порядку вести державний реєстр земель на рівні району, міста обласного (республіканського Автономної Республіки Крим) значення, мм. Києва та Севастополі.
Слід зазначити, що згідно з п. 4 Загальної частини Порядку ведення Державного земельного кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1051 від 14.10.2012 року, ведення Державного земельного кадастру здійснює Держгеокадастр та його територіальні органи.
У Рішенні від 01.12.2004 року № 18-рп/2004 Конституційний Суд України розтлумачив, що поняття «охоронюваний законом інтерес» треба розуміти як прагнення до користування конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом, як зумовлений загальним змістом об`єктивного і прямо не опосередкований у суб`єктивному праві простий легітимний дозвіл, що є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони з метою задоволення індивідуальних і колективних потреб, які не суперечать Конституції і законам України, суспільним інтересам, справедливості, добросовісності, розумності та іншим загальноправовим засадам. При цьому особа на власний розсуд визначає, чи порушені її права, свободи чи інтереси рішеннями, дією або бездіяльністю суб`єкта владних повноважень. Водночас задоволення відповідних вимог особи можливе лише в разі об`єктивної наявності порушення, тобто встановлення, що рішення, дія або бездіяльність протиправно породжують, обов`язки цієї особи у сфері публічно-правових відносин.
Згідно п. 4 ч. 2, ч. 4 ст. 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії. У випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Згідно ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: зокрема, 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії) тощо.
Позивач вважає, що його інтереси можуть бути захищені у формі зобов`язання відповідача здійснити перенесення з Державного реєстру земель до Державного земельного кадастру відомостей про земельну ділянку з кадастровим номером 2310100000:05:019:0037, площею 0,1067 га, що розташована за адресою: м. Запоріжжя, вул. Лєрмонтова, буд. 316 та належить товариству на підставі договору оренди землі від 03.06.2011 року. Заявлена позовна вимога є прийнятною та є такою, яка відновлює порушене право відповідача.
Згідно ч. 1, ч. 6 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. Якщо суд апеляційної чи касаційної інстанції, не повертаючи адміністративної справи на новий розгляд, змінить судове рішення або ухвалить нове, він відповідно змінює розподіл судових витрат.
Не передбачено повернення судових витрат здійснених суб`єктом владних повноважень, крім пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз.
Враховуючи вищевикладене, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, рішення суду першої інстанції слід залишити без змін, як таке, що прийняте з додержанням норм матеріального та процесуального права.
Керуючись статтями 242, 315, 316, 321, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
п о с т а н о в и в:
Апеляційну скаргу Головного управління Держгеокадастру у Запорізькій області залишити без задоволення.
Рішення Запорізького окружного адміністративного суду від 02.09.2024 року в справі №280/528/24 залишити без змін.
Постанова Третього апеляційного адміністративного суду набирає законної сили з моменту її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду відповідно до ст., ст. 328-329 КАС України.
Головуючий - суддяО.М. Лукманова
суддяЛ.А. Божко
суддяЮ. В. Дурасова
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 28.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123408995 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Лукманова О.М.
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Стрельнікова Наталя Вікторівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні