Постанова
від 03.09.2024 по справі 400/6639/23
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

03 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 400/6639/23

Перша інстанція: суддя Мельник О.М.,

П`ятий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

судді-доповідача Домусчі С.Д.

суддів: Семенюка Г.В., Шляхтицького О.І.,

розглянувши в письмовому провадженні апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) на рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» до Головного управління ДПС у Волинській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) про визнання протиправними та скасування рішень від 09.02.2023 № 2693, від 20.03.2023 № 5571, та про зобов`язання виключити з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості,

В С Т А Н О В И В:

05.06.2023 Позивач Товариство з обмеженою відповідальністю «СОФИКА», звернувся до Миколаївського окружного адміністративного суду з позовом до Головного управління ДПС у Волинській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права), в якому просив суд визнати протиправними та скасувати рішення від 09.02.2023 № 2693, від 20.03.2023 № 5571 про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, та зобов`язати відповідача виключити позивача з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що 20.03.2023 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Волинській області прийняте рішення № 5571 про відповідність ТОВ «СОФИКА» критеріям ризиковості за п. 8 Критеріїв ризиковості платника податків, у зв`язку з наявністю у контролюючих органів податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що свідчить про ймовірну участь в розповсюдженні схемного податкового кредиту. При цьому, податковий орган, безпідставно посилався на те, що надані документи до повідомлення №1 від 09.03.2023 року є недостатніми для підтвердження можливості здійснення операцій та спростування ризиковості. Оскаржувані рішення контролюючого органу позивач вважав необґрунтованим та безпідставним, і таким, що порушують його законні права та інтереси (зокрема, як такі, що створюють суттєві перешкоди у своєчасній реєстрації всіх майбутніх податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних). Так, позивач зазначав, що в тексті оспорюваних рішень відсутні обґрунтування. Як вбачається з оскаржуваних рішень, Комісія прийняла рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. У графі "Податкова інформація" зазначено: недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської діяльності. У свою чергу, в оскаржуваних рішеннях відповідач в рядку "Податкова інформація" не зазначив суть та характер наявної податкової інформації, що стала підставою для прийняття таких рішень, не ідентифіковані конкретні ризикові операції та/або податкові накладні платника, в яких були зафіксовані такі операції. Натомість, контролюючий орган лише процитував зміст пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податків.

Рішенням Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року, ухваленим в письмовому провадженні за правилам спрощеного позовного провадження, в повному обсязі задоволені позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «СОФИКА»:

- визнані протиправними та скасовані рішення Комісії Головного управління ДПС у Волинській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість Критеріям ризиковості платника податку Товариства з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» № 2693 від 09.02.2023, № 5571 від 20.03.2023;

- зобов`язано Головне управління ДПС у Волинській області виключити ТОВ «СОФИКА» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості;

- стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Волинській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» судові витрати в розмірі 2684,00 грн.

Не погоджуючись із зазначеним судовим рішенням, Головне управління ДПС у Волинській області (відокремлений підрозділ ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) подало апеляційну скаргу, в якій просить скасувати оскаржуване рішення та ухвалити нову постанову, якою відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог апеляційної скарги апелянт зазначає про неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи, про недоведеність обставин, що мають значення для справи, які суд першої інстанції визнав встановленими, про невідповідність висновків, викладених у рішенні суду першої інстанції, обставинам справи, про неправильне тлумачення норм матеріального права.

Так, апелянт зазначає, що Комісією ГУ ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів було прийнято рішення від 09.02.2023 №2693 про відповідність ТзОВ «СОФИКА» пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку, у якому зазначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Відсутні підтверджуючі документи, що спростовують суть ризикової операції, а саме: первинні документи щодо транспортування; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг; відсутні підтверджуючі первинні документи щодо придбання товарів та документи на послуги перевезення.

Апелянт зазначає, що позивач подав до контролюючого органу повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 09.03.2023 №1. До вказаного повідомлення ТзОВ «СОФИКА» було надано в кількості 31 додатків: повідомлення про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які проводиться діяльність; договори найму; договори поставки; договір купівлі-продажу; договори оренди приміщень; інвентаризаційний опис; квитанція №2; оборотно-сальдова відомість; повідомлення; пояснення.

Також апелянт вказує, що члени Комісії взяли участь в обговоренні наданих платником документів до повідомлення №1 від 09.03.2023 року, які розміщені в підсистемі «Аналітична система ІКС «Податковий блок» та дійшли висновку, що наявна інформація є недостатньою для спростування ризиковості здійснених ТзОВ «СОФИКА» операцій - недостатня кількість трудових ресурсів та відсутність приміщень для зберігання залишків. Станом на поточну дату прийнято 6 осіб та укладено ДОГОВІР ОРЕНДИ ПРИМІЩЕННЯ ДЛЯ ГАРАЖУВАННЯ АВТОМОБІЛІВ, ПРИЦЕПІВ №5 від 01.02.2023 р з ТОВ «Миколаївське САТП 1402»

Згідно відомостей про об`єкти оподаткування за формою 20-01111 у підприємства є 18 автомобілів, 16 автопричепів та офіс за адресою: Миколаївська область, Інгульський район, м. Миколаїв, вул. Космонавтів, 61, корпус в, офіс 209. За даними ЄРПН, податкові накладні на оренду складських приміщень, понесених з їх утриманням комунальних послуг (електроенергія, водопостачання та водовідведення, опалення тощо) в адресу ТОВ "СОФИКА" (код ЄДРПОУ 40533292) не реєструвались.

Статутний фонд становить 10,0 тис. гривень. Засновником є ОСОБА_1 (РНОКШ1 НОМЕР_1 ), керівником та головним бухгалтером є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Згідно звіту за формою 4-ДФ за III квартал 2022 року ТОВ "СОФИКА" (код ЄДРПОУ 40533292) у липні 2022 року на підприємстві працювали 3 працівники, середньомісячна заробітна плата складала 270,8 гривень, у серпні, вересні 2022 року - 1 працівник, відомості про нарахування заробітної плати відсутні.

Згідно даних ЄРПН, ТОВ "СОФИКА" (код ЄДРПОУ 40533292) протягом 2022 року та січня - лютого 09.02.2023 року) було здійснено 152/03-20-18-01-04 від 09.02.2023 накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності, а саме: придбано у ТОВ "ЗАОН" (код ЄДРПОУ 43800032) стативи, комплектуючі, апаратуру, тощо, обсягом постачання без урахування податку на додану вартість на загальну суму 1590,2 тис. грн, ПДВ 318,0 тис. грн, ТОВ "МОНГО" (код ЄДРПОУ 41112681) стативи, комплектуючі, блоки, тощо, обсягом постачання без урахування податку на додану вартість на загальну суму 614,8 тис. грн, ПДВ 123,0 тис. гривень.

Згідно з поданими для реєстрації в ЄРПН податковими накладними/розрахунками коригування, виявлено, що ТОВ "СОФИКА" (код ЄДРПОУ 40533292) в подальшому надає послуги перевезення, транспортно- експедиційні послуги перевезення, реалізація придбаного товару відсутня. Таким чином зазначені операції свідчать про ймовірні ознаки податкового ризику.

Сума ліміту в СЕА ТОВ "СОФИКА" (код ЄДРПОУ 40533292) станом на 09.02.2023 року становить 20,1 тис. гривень.

Таким чином зазначені операції свідчать про ознаки податкового ризику.

Вказує апелянт на те, що відповідно до затвердженого довідника кодів податкової інформації з метою реалізації вимог абзацу другого п.8 додатка 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року №1165, відповідно до довідника кодів податкової інформації, затверджених наказом ДПС від 11.01.2023 №17, підставою щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку ТОВ «МИК ТРЕВЕЛ» є коди:

-07- недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції),

-11- накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Зазначає апелянт і про те, що члени Комісії взяли участь в обговоренні наданих платником документів до Повідомлення №1 від 09.03.2023 року, які розміщені в підсистемі "Аналітична система ІКС «Податковий блок» та дійшли висновку, що наявна інформація є недостатньою для спростування ризиковості здійснених ТзОВ «СОФИКА» операцій - відсутні підтверджуючі документи складського обліку ( інвентаризаційні описи).

З урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів було прийнято рішення оскаржуване від 09.02.2023 №2693 про відповідність ТзОВ «СОФИКА» пункту 8 Критеріїв ризикованості платника податку у якому зазначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування: 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції). 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Апелянт звертає увагу на те, що Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/ невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Стосовно вимоги щодо зобов`язання виключити позивача з переліку ризикових платників податків, апелянт зазначає, що відповідно до п.4.4 Наказу ДПС від 24.02.2022 №243-о працівникам ДПС та її територіальним органам, у яких встановлено простій дозволено не перебувати за основним місцем роботи до закінчення простою.

У зв`язку із введенням в Україні воєнного стану відповідно до Указу Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 «Про введення воєнного стану в Україні», від 14 березня 2022 року №133/2022 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні» з метою забезпечення безперебійної роботи територіальних органів ДПС в умовах дії правового режиму воєнного стану, відповідно до п. IІ положень про територіальні органи ДПС, затверджених наказом ДПС від 12.11.2020 №643 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» (зі змінами) (далі - наказ № 643) Наказом ДПС України №173 затверджено закріпити виконання повноважень ГУ ДПС у Миколаївській області за ГУ ДПС у Волинській області.

Апелянт звертає увагу, що наразі наказом ДПС України від 28.04.2023 №260 затверджено, що повноваження, визначені підпунктом 38 пункту 4 положень про територіальні органи ДПС, затверджених наказом ДПС від 12.11.2020 №643 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» (зі змінами) (далі - Положення), виконуються головними управліннями ДПС у Запорізькій та Миколаївській областях з 24.04.2023.

ТзОВ «СОФИКА» перебуває на обліку в ГУ ДПС у Миколаївській області, отже станом на дату подання позовної заяви (05.06.2023 року) ГУ ДПС у Миколаївській області вже виконувало свої повноваження.

Тобто, апелянт вважає, що у ГУ ДПС у Волинській області відповідні повноваження відсутні, та рішення суду першої інстанції в частині зобов`язального характеру відповідач виконати апріорі не може.

Враховуючи вищезазначене, ГУ ДПС у Волинській області діяло виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, а підстави для задоволення позовних вимог ТзОВ «СОФИКА» відсутні.

Позивач своїм процесуальним правом подання відзиву на апеляційну скаргу не скористався.

Апеляційний суд, заслухавши суддю-доповідача, вивчивши матеріали справи, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга підлягає задоволенню частково з таких підстав.

Суд встановив, що Товариство з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» зареєстроване в якості юридичної особи, про що в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань зроблено відповідний запис, та є платником податків. Основними видами діяльності ТОВ «СОФИКА» є технічне обслуговування та ремонт автотранспортних засобів (КВЕД:45.20), оптова торгівля деталями та приладдям для автотранспортних засобів (КВЕД 45.31), надання в оренду інших машин, устаткування та товарів н.в.і.у (КВЕД 77.39), вантажний автомобільний транспорт (КВЕД 49.41), транспортне оброблення вантажів (КВЕД 52.24.), та інші (т. 1 а.с. 22-23).

Товариство з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» є платником ПДВ з 01.04.2019 (т.1 а.с. 24).

Відповідно до матеріалів справи (т. 1 а.с. 204-223) на засіданні комісії №1 Головного управління ДПС у Волинській області з питань зупинення реєстрації податкових накладних / розрахунків коригувань в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі Комісія), яке оформлене протоколом №29 від 09.02.2023, питанням третім порядку денного засідання Комісії (т.1 а.с. 214-215) слухали заступника голови Комісії Олега Беглая, який повідомив про надходження на розгляд Комісії листа управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків №152/03-20-18-01-04 від 09.02.2023 щодо відповідності ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) та ПП «МОНІКА ЛУР» (код ЄДРПОУ 42841520) критеріям ризиковості платника податку (за орієнтовною методикою обміну інформацією, визначеною листами ДПС №10327/7/99-00-04-11-03-07 від 26.06.2020 та №1855/7/99-00-18-01-03-07 від 21.01.2021, у функціонал навігації «Робота Комісії» ІТС «Управління документами « 09.02.2023 надійшла інформація від ДПС).

В протоколі засідання Комісії від 09.02.2023 №29, зазначено, що ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) перебуває на обліку в 1402. ГУ ДПС в Миколаївській області (Інгульський район с. Миколаєва) з 03.06.2016. Основний вид діяльності 49,41 - вантажний автомобільний транспорт. Платник ПДВ з 01.04.2019.

Також вказано, що згідно відомостей про об`єкти оподаткування за формою 20-ОПП у підприємства є 18 автомобілів, 16 автопричепів та офіс за адресою: Миколаївська область, Інгульський район, місто Миколаїв, вул. Космонавтів, 16, корпус в, офіс 209. За даними ЄРПН, податкові накладні на оренду складських приміщень, понесених з їх утриманням комунальних послуг (електроенергія, водопостачання та водовідведення, опалення тощо) в адресу ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) не реєструвались.

Статутний фонд становить 10,0 тис грн, засновником є ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_1 , керівником та головним бухгалтером є ОСОБА_2 (РНОКПП НОМЕР_2 ).

Згідно звіту за формою 4-ДФ за ІІІ квартал 2022 року ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) у липні 2022 року на підприємстві працювали 3 працівники, середньомісячна заробітна плата складає 270,8 грн, у серпні, вересні 2022 року 1 працівник, відомості про нарахування заробітної плати відсутні.

Згідно даних ЄРПН, ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) протягом 2022 року та січня лютого 2023 року (станом на 09.02.2023) було здійснене накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності, а саме: придбано у ТОВ «ЗАОН» (код ЄДРПОУ 43800032) стативи, комплектуючі, апаратуру тощо, обсягом постачання без урахування ПДВ на загальну суму 1590,2 тис грн, ПДВ 318,0 тис грн; у ТОВ «МОНГО» (код ЄДРПРОУ 41112681) стативи, комплектуючі, блоки, тощо, обсягом постачання без урахування ПДВ на загальну суму 614,8 тис грн, ПДВ 123,0 тис грн.

Згідно з поданими для реєстрації в ЄРПН податковими накладними / розрахунками коригування, виявлено, що ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) в подальшому надає послуги перевезення, транспортно-експедиторські послуги перевезення, реалізація придбаного товару відсутня. Таким чином, зазначені операції свідчать про ймовірні ознаки податкового ризику.

Сума ліміту в САЕ ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) станом на 09.02.2023 становить 20,1 тис грн.

Відповідно до протоколу засідання Комісії від 09.02.2023 №29 (т. 1 а.с. 217-218), після обговорення вище викладеної інформації, члени Комісії визначили, що відповідно до затвердженого довідника кодів податкової інформації з метою реалізації вимог абзацу другого пункту 8 додатка 1 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019, відповідно до довідника кодів податкової інформації, затверджених наказом ДПС України від 11.01.2023 №14, підставою для відповідності ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) критеріям ризиковості платника податку є: недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, визначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (код 07); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11).

У зв`язку із чим комісія ухвалила прийняти рішення про відповідність ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 (т. 1 а.с. 218).

Відповідно до матеріалів справи 09.02.2023 комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області було прийняте рішення №2693 (т. 1 ас. 27-28), яким Товариство з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» є таким, що відповідає критеріям ризиковості платника податку, зокрема пункту 8 Критеріїв ризиковості платника, у зв`язку з виявленням обставин та / або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності.

Так, в рішенні від 09.02.2023 №2693 зазначені коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податкову критеріям ризиковості платника податку:

- 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

- 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

У розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» наведена така інформація:

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 3368279;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 39199384;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41507739;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 13515510;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43800032;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41112681.

09.03.2023 року ТОВ «СОФИКА» сформував та подав в електронному вигляді повідомлення про надання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку та додав документи з метою виключення його з переліку ризикових.

Так зокрема у поясненнях ТОВ «СОФИКА» (т. 1 а.с. 29-32) вказувало, що:

- по першому пункту «недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції)» станом на поточну дату (09.03.2023) на підприємстві працює шість осіб (повідомлення про прийняття на роботу подано до ПДС) також наведений перелік працівників, їх персональні дані , накази про прийняття на роботу та посади;

- по другому пункту «накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності», вказано, що позивач уклад договір оренди приміщення для гаражування автомобілів, причепів №5 від 01.02.2023 з ТОВ «Миколаївське САТП №1402» (код ЄДРПОУ 02126515). На підставі вказаного договору всі залишки нереалізованих товарів знаходяться за адресою: м. Миколаїв, вул. Веселинівська, 55. Також за даною адресою здійснюється гаражування та стоянка вантажних автомобілів (причепів). Щодо накопичення залишків нереалізованих товарів, позивач повідомив, що станом на 08.03.2023 на підприємств рахуються залишки нереалізованих товарів в сумі 459143,82 грн (осяг без ПДАВ) , що підтверджено оборотно-сальдовою відомістю по рахунку №207 «Запасні частини» та інвентаризаційним описом №1 від 08.03.2023. ТОВ «СОФИКА» використовує залишки нереалізованих товарів у своїй господарській діяльності та не планує їх реалізацію.

Додатково ТОВ «СОФИКА» повідомило комісію регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області про те, що підприємство здійснює діяльність, що відповідає основному КВЕД 49,41 вантажний автомобільний транспорт. В господарській діяльності використовує орендоване офісне приміщення за адресою: Миколаївська область, місто Миколаїв, вул. Космонавтів, будинок 61, корпус В, офіс 209. Для здійснення господарської діяльності орендує транспорті засоби (із наведення виду ТЗ, марки, ДНЗ, дати нотаріально посвідченого договору на підставі якого використовується ТЗ).

Також ТОВ «СОФИКА» навело перелік замовників послуг з вантажного перевезення (ТОВ «Ерідан-Комерц» код ЄДРПОУ 33682479; ТОВ «Ромит-трейд» код ЄДРПОУ 41507739, Фермерське господарство «Кучер» код ЄДРПОУ 22442483), перелік контрагентів у яких придбає товари, що підтверджено зареєстрованими ПН(автозапчастини ТОВ «АВТОДИСТРИБ`ЮШН КАРГО ПАРТС» (код ЄДРПОУ 37141112), ТОВ «КПП ЦЕНТР» (код ЄДРПОУ 38169102), ТОВ « 100 ШИН ДНІПРО» (код ЄДРПОУ 41177050); дизельне пальне - ТОВ «ВЕСТ КАРД» (код ЄДРПОУ 43603592), ТОВ «ОККО-БІЗНЕС ПАРТНЕР» (код ЄДРПОУ 37693620), ТОВ «ВОГ РЕСУРС» (код ЄДРПОУ 43258487), ТОВ «Газторг НК» (код ЄДРПОУ 41308462); комплектуючі до авто ТОВ «ЗАОН» (код ЄДРПОУ 43800032), ТОВ «МЕДВЕДЬ» (код ЄДРПОУ 31467209).

Вказано у поясненнях і про те, що всі розрахунки здійснюються на підставі договорів та в безготівковій формі.

Інформація наведена у поясненнях, підтверджена матеріалами справи (копіями догорів на перевезення вантажу автомобільним транспортом №01/12/2022 від 01.12.2022, №02/02/2023 від 02.02.2023, №20220119/003 від 19.01.2022, договору про надання послуг №18/01/2023, договору поставки №1701-1 від 17.01.2023, №02/01/23 від 02.01.2023, №554173 від 23.02.2022, договору поставки з використанням паливних карток №040414-30/12/2022-ПГ10202 від 01.02.2023, договору купівлі-продажу товарів з використанням паливних карток №41ПК-9351/23 від 03.03.2023 з додатковою угодою, копіями актів приймання-передачі до вказаних договорів, договору оренди приміщення для гаражування автомобілів, причепів №5 від 01.02.2023, копіями договорів позички про тимчасове платне користування ТЗ та актами приймання-передачі транспортних засобів до них, копіями нотаріально посвідчених договорів найму (оренди) транспортних засобів, повідомленням від 10.02.2023, 13.02.2023, від 17.04.2022 про прийняття працівника на роботу, повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність форми 20-ОПП від 20.10.2022, від 25.11.2022, від 24.12.2022, від 04.02.2023, від 09.03.2023) (т. 1 а.с. 33 178).

Відповідно до протоколу засідання Комісії від 20.03.2023 №58 (т. 1 а.с. 224-253), питанням четверним порядку денного засідання Комісії є розгляд повідомлень про подання інформації та копій документів щодо невідповідності критеріям ризиковості платника податку (т. 1 а.с. 240-241).

Так, відповідно до протоколу засідання Комісії від 20.03.2023 №58 (т. 1 а.с. 230-232) був заслуханий заступник голови Комісії начальник управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків Олег Беглай, який повідомив, що на розгляд Комісії надано повідомлення та копії документів щодо невідповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, які розміщені в підсистемі «Аналітична система «УКС» Податковий блок», наступними суб`єктами господарської діяльності: зокрема, ТОВ «СОФИКА» (Код ЄДРПОУ 40533292).

Так, у протоколі засідання Комісії від 20.03.2023 №58, стосовно позивача, зазначено що ТОВ «СОФИКА» (Код ЄДРПОУ 40533292) подано повідомлення « 1 від 09.06.2023 про подання інформації та копій документів щодо невідповідності п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, які розміщені в підсистемі «Аналітична система «УКС» Податковий блок», а саме: звіти за формою 20-ОПП, договори найму (оренди) ТЗ договір поставки партіями з використанням паливних карток, договір поставки, договір купівлі-продажу, договір оренди приміщення, договір про надання послуг перевезення, договір перевезення вантажу автомобільним транспортом, інвентаризаційний опис, обортно-сальдова відомість по рах.207, лист пояснення.

Зазначено у протоколі засідання Комісії від 20.03.2023 №58, що рішення про відповідність ТОВ «СОФИКА» (Код ЄДРПОУ 40533292) згідно п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку прийняте Комісією за №2693 від 09.02.2023.

Відповідно до затвердженого довідника кодів податкової інформації з метою реалізації вимог абзацу другого п. 8 додатку 1 до Порядку зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН, затвердженого Постановою КМУ №1165 від 11.12.2019 (наказ ДПСУ №17 від 11.01.2023) підставою про відповідність ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) критеріям ризиковості платника податку є: недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, визначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (код 07); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11).

Згідно рішення Комісії, основні коди УКТЗЕД по яких здійснювались ризикові операції ТОВ «СОФИКА»:

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 3368279;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 39199384;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41507739;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 13515510;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43800032;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41112681.

Зазначено в протоколі засідання Комісії від 20.03.2023 №58, про те, що члени комісії взяли участь в обговоренні наданих платником податку документів до повідомлення, які розміщенні в підсистемі «Аналітична система «ІКС» Податковий блок», наявної інформації з ЄРПН, ІКС «Податковий блок», та дійшли висновку, що надані до повідомлення документи є недостатніми для спростування ризиковості та підтвердження можливості здійснення операцій ТОВ «СОФИКА». Встановили, що відсутні підтверджуючі первинні документи щодо придбання товарів та документи на послуги перевезення.

За наслідками розгляду повідомлення та доданих до нього документів, Комісія ухвалила прийняти рішення про відповідність ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) п. 8 критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, затверджених Постановою КМУ № 1165 від 11.12.2019 (т. 1 а.с. 232).

Відповідно до матеріалів справи (т. 1 а.с. 25-26) рішенням комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області від 20.06.2023 №5571 ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292), з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів від 09.03.2023 №1, прийнято рішення про відповідність платника податку критеріями ризиковості платника податку, а саме, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості, а саме: первинні документи щодо транспортування; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, відсутність підтверджуючих документів щодо придбання товарів та документів на послуги перевезення.

В рішенні від 20.03.2023 №5571 зазначені коди податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податкову критеріям ризиковості платника податку:

- 07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

- 11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

У розділі «Інформація, за якою встановлена відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку» наведена така інформація:

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 3368279;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 39199384;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41507739;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з ДКПП операції, визначеної як ризикова, - 49.41, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 13515510;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 43800032;

- тип операції постачання, період здійснення господарської операції з 01.01.2022 до 31.01.2023, код згідно з УКТЗЕД операції, визначеної як ризикова, - 8517, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції 41112681.

Вирішуючи спір та задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що позивач надав достатні пояснення щодо кількості трудових ресурсів та щодо накопичених залишків нереалізованих товарів, надав до комісії регіонального рівня всі відповідні документи, що підтверджують дійсність взаємовідносин з постачання товарів, купівлі - продажу з вищезгаданими покупцями, договір поставки, всі видаткові накладні та ТТН, що підтверджують факт отримання покупцями товару, банківські виписки, що підтверджують факт оплати покупцями отриманого товару, копії нотаріально завірених договорів оренди транспортних засобів, перелік яких надано до пояснень. В той час як відповідач не надав жодного доказу, який би досліджувався в ході засідання комісії, і який слугував для прийняття оскарженого рішення, зокрема, не надано доказів провадження заявником господарської діяльності в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, а текст оскаржених рішень контролюючого органу не містять, а ні юридичних мотивів, а ні фактичних мотивів класифікації заявника як ризикового платника податку.

Перевіривши повноту встановлення судом першої інстанції фактичних обставин справи та правильність застосування норм матеріального і процесуального права, апеляційний суд дійшов такого висновку.

Згідно з п. 185.1 ст. 185 Податкового кодексу України (далі ПК України) об`єктом оподаткування є операції платників податку з:

а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю;

б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;

в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України;

е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Відповідно до п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

Реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України (п. 201.16 ст. 201 ПК України).

Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Постановою Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019, який набрав чинності з 01 лютого 2020 року, (надалі Порядок №1165 в редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин).

Порядок №1165 визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.

Вказаним Порядком № 1165 також визначається процедура винесення комісією контролюючих органів рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (пункт 6 Порядку; критерії ризиковості платника податку на додану вартість (додаток 1 до Порядку); критерії ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку).

Згідно з абз 1 п. 3 Порядку № 1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених постачальником товарів/послуг до податкової накладної, складеної на отримувача - платника податку, в яких передбачається зменшення суми компенсації вартості хоча б одного з товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку, за винятком розрахунку коригування, визначеного підпунктом цього пункту), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації):.

Відповідно до п. 6 Порядку № 1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).

У рішенні зазначається підстава та інформація, за якою встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі відповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку згідно з пунктом 8 додатка 1 у відповідних полях рішення зазначається детальна інформація, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, тип операції (придбання/постачання), період здійснення господарської операції, код згідно з УКТЗЕД/ДКПП/умовним кодом товару, податковий номер платника податку, задіяного в ризиковій операції.

У разі отримання рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку платник податку має право подати на розгляд комісії регіонального рівня інформацію та копії відповідних документів, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронній документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.

Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством;

інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.

За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток4).

У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом дев`ятим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).

У рішенні про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (додаток 4) за результатами розгляду інформації та копій документів, надісланих відповідно до абзацу восьмого цього пункту, комісія регіонального рівня у відповідних полях рішення зазначає детальну інформацію, за якою встановлено відповідність критеріям ризиковості платника податку, зазначає/обирає з переліку документ/документи, не наданий/не надані платником податку, який може/які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості платника податку.

Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.

Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У разі виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, на підставі рішення комісії регіонального рівня або рішення суду автоматично виключаються з переліку ризикових його контрагенти за умови, що:

виключною підставою для включення такого контрагента до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості на підставі пункту 8 додатка 1, було здійснення операції з таким платником податку;

відсутні інші підстави та інформація, за якою встановлено відповідність контрагента критеріям ризиковості платника податку.

Комісія регіонального рівня постійно проводить моніторинг щодо відповідності/невідповідності платників податку критеріям ризиковості платника податку.

Згідно з абз 2 п. 25 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Аналіз наведених вище правових норм дає підстави для висновку про те, що рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку повинно містити чітку підставу, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Додаток 1 до Порядку № 1165 містить перелік критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість.

Віднесення до п. 8 критеріїв здійснюється у разі наявної у контролюючого органу податкової інформації, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

У затвердженій формі рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку (Додаток 4 до Порядку №1165) передбачено необхідність зазначення контролюючим органом однієї із двох підстав для прийняття такого рішення, а саме: - у зв`язку з виявленням обставин та/або отриманням інформації контролюючим органом у процесі поточної діяльності, або - з урахуванням отриманих від платника податку інформації та копій відповідних документів.

При цьому, форма рішення про відповідність /невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку передбачає, що у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку зазначається код (коди) податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Так, наказом ДПС України №17 від 11.01.2023 затверджений довідник кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, до переліку якого входять код:

07 - недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній / розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

11 - накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Так, у рішення про відповідність платника податку ПДВ критеріям ризиковості платника податку № 2693 від 09.02.2023 року, ТОВ «СОФИКА» відноситься до п.8 Критеріїв ризиковості, платник ПДВ, а саме:

1) недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції);

2) накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.

Як встановив суд першої інстанції та підтверджено матеріалами справи, позивач надав пояснення щодо недостатньої кількості трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції, повідомив, що станом на поточну дату на підприємстві працює 6 чоловік (повідомлення про прийняття працівника на роботу подано до ДПС). Крім того, позивач зазначив, що також користується послугами фізичних осіб, з якими укладаються одноразові договори про надання послуг перевезення. Всі дані зазначаються у звітах, що подаються до органів ДПС.

Щодо, Накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) позивач повідомив, що ним укладено договір оренди приміщення для гаражування автомобілів, причепів, № 5 ВІД 01.02.2023 р з ТОВ «Миколаївське САТП 1402» (код ЄДРПОУ 02126515). На підставі якого, всі залишки нереалізованих товарів знаходяться за адресою: м. Миколаїв, вул. Веселинніська, 55. Також за даною адресою здійснюється гаражування та стоянка вантажних автомобілів (причепів).

Крім того позивачем надані до Комісії регіонального рівня відповідні документи, що підтверджують дійсність взаємовідносин з постачання товарів. Також позивач у поясненнях зазначив, що для здійснення діяльності ТОВ «СОФИКА» згідно нотаріально завірених договорів, орендує транспортні засоби, перелік яких надано до пояснень.

Проте, за наслідками розгляду повідомлення та доданих до нього документів, комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області, з урахуванням отриманих від платника податку ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) інформації та копій відповідних документів від 09.03.2023 №1, прийнято рішення від 20.06.2023 №5571 про відповідність платника податку критеріями ризиковості платника податку, а саме, пункт 8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку із ненаданням платником податку копій документів, які можуть свідчити про невідповідність критеріям ризиковості, а саме: первинні документи щодо транспортування; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, відсутність підтверджуючих документів щодо придбання товарів та документів на послуги перевезення.

З загальними вимогами, які висуваються до акту індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.

Враховуючи приписи пунктів 3, 6 25 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено та/або подано податкову накладну/розрахунок коригування для реєстрації в Реєстрі, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

При цьому питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.

У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість можлива тоді, колу у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

При цьому наявна податкова інформацію має бути віднесена до довідника кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, визначається ДПС та затверджується відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, за наведеними нормами, прийняттю рішення про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, має передувати подання таким платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування. Оскільки, лише після подання податкової накладної/розрахунку коригування, є конкретна господарська операція, яка зазначена в таких ПН/РК, та, відповідно контролюючий орган може встановити чи наявна у нього податкова інформація стосовно господарської операції, зазначеної у поданій на реєстрацію ПН/РК, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, та яка визначена в довіднику, затвердженому наказом ДПС, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Отже, прийняття рішення про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість безумовно пов`язане із поданням платником податку для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування.

Натомість як вбачається зі змісту рішення від 09.02.2023 №2693, саме рішення не пов`язане з господарською операцією, зазначеною у податковій накладній/розрахунку коригування, які подані на реєстрацію.

Навпаки, як зазначено у протоколі засідання Комісії №29 від 09.02.2023 підставою для розгляду питання щодо відповідності суб`єктів господарювання критеріям ризиковості платника податку на додану вартість є лист управління з питань виявлення та опрацювання податкових ризиків №152/03-20-18-01-04 від 09.02.2023 щодо відповідності ТОВ «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292). При цьому за змістом протоколу, під час обговорення питання щодо ТОВ «СОФИКА», було вказано лише про виявлення таких критеріїв ризиковості платника податку, як недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, визначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції) (код 07); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності (код 11). Відомості щодо ПН/РК поданих для реєстрації та наявності в них господарської операції щодо якої встановлена відповідає податкова інформація, протокол засідання комісії №29 від 09.02.2023, так само як і протокол №58 від 20.03.2023, не містить.

Апеляційний суд зазначає, що інформація за кодом 07 та 11 не є критеріями ризиковості, а є лише податковою інформацією, яка має стосуватись господарської операції, яка у свою чергу наведена в податковій накладні/розрахунку коригування, що подані для реєстрації в ЄРПН.

Сама по собі інформація, визначена у Довіднику кодів податкової інформації, яка є підставою для прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, без застосування її до конкретної господарської операції, вказаної у конкретній податковій накладній/розрахунку коригування поданих для реєстрації в ЄРПН, не може бути підставою для прийняття контролюючим органом рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.

Вказане апеляційним судом логічно узгоджується і з тим, що питання відповідності платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку, врегулювано саме Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, а не окремим нормативним актом.

Отже, прийняття рішення про відповідність платника податку пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку, виключно за наявності податкової інформації, яка містить у Довіднику кодів податкової інформації, без її прив`язки до господарської операції, вказаної в ПН/РК які подані для реєстрації в ЄРПН, є свавіллям з боку контролюючого органу, оскільки такий алгоритм дій не перебачений законом, зокрема Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Постаново КМУ №1165 від 11.12.2019.

Отже, оскаржуване позивачем рішення № 2693 від 09.02.2023 є таким, що прийняте комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області не на підставі, поза межами повноважень та не у спосіб, що передбачені законом, а тому суд першої інстанції дійшов правильного висновку про наявність правових підстав для його скасування.

Щодо рішення комісії регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області №5571 від 20.03.2023 про відповідність позивача п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку, то апеляційний суд зазначає, що:

- по перше, вказане рішення є похідним від рішення № 2693 від 09.02.2023, що є самостійною та достатньою підставою для скасування рішення №5571 від 20.03.2023;

- по друге, прийняте, як правильно встановив суд першої інстанції та не спростовано доводами апеляційної скарги, без дослідження комісією регіонального рівня наданих позивачем пояснень та доданих до нього копій документів, та без зазначення конкретних документів, які платник податку не надав, але мав би надати; та прийняте за відсутності доказів провадження позивачем господарської діяльності в умовах та обставинах, які характеризуються ознаками недодержання вимог чинного законодавства України, що також є окремою, самостійною та достатньою підставою для скасування рішення №5571 від 20.03.2023.

Апеляційний суд зазначає, що прозорість адміністративних процедур є ефективним запобіжником державному свавіллю. Вмотивоване рішення демонструє особі, що вона була почута, дає стороні можливість апелювати проти нього. Лише за умови прийняття обґрунтованого рішення може забезпечуватися належний публічний та, зокрема, судовий контроль за адміністративними актами суб`єкта владних повноважень. Про дотримання контролюючим органом вимог обґрунтованості під час прийняття відповідного акту індивідуальної дії свідчитиме належна мотивація його висновку, зокрема зі встановленням обставин, що мають значення для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, а також за умови посилання на докази, якими такі обставини обґрунтовані, із зазначенням причин їх прийняття чи відхилення. І навпаки, не наведення мотивів прийнятих рішень не дає змоги суду встановити дійсні підстави та причини, за яких цей орган дійшов саме таких висновків, надати їм належну правову оцінку, та встановити законність, обґрунтованість, пропорційність прийнятого рішення.

Отже, оскаржувані в цій справі рішення, підлягають скасуванню саме з тих підстав, що контролюючий орган не мав правових підстав для їх прийняття, які передбачені Порядок №1165, тобто за відсутності господарської операції, наведеної у ПН/РК які подані для реєстрації в ЄРПН, та щодо такої господарської операції виявлена податкова інформація, яка містить у Довіднику кодів податкової інформації.

Перевіряючи висновки суду першої інстанції в частині зобов`язання Головного управління ДПС у Волинській області виключити ТОВ «СОФИКА» з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості, апеляційний суд зазначає таке.

Абзацом 31 пункту 6 Порядку №1165, в редакції чинній на час подання позову 05.06.2023, передбачено, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

У зв`язку із цим, враховуючи те, що оскаржувані рішення від 09.02.2023 №2693 та від 20.03.2023 №5571 прийняті комісією регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області, суд першої інстанції дійшов висновку, що саме комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області має виключити позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості.

Апеляційний суд зазначає, що в подальшому Постановою КМУ №574 від 02.06.2023 абзац 31 пункту 6 Порядку №1165 був викладений у новій редакції, відповідно до якої «У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку».

Вказані зміни набрали чинності з 08.07.2023.

Отже, на час ухвалення оскаржуваного рішення суду першої інстанції 23.04.2024, абзац 31 пункту 6 Порядку №1165 передбачав, що у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Оскільки основним місцем обліку позивача є ГУ ДПС в Миколаївській області, то з 08.07.2023, саме комісія регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку виключає такого платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду.

Апеляційний суд зазначає, що Порядком обліку платників податків і зборів, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 09.12.20211 №1588, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 29.12.2011 за №1562/20300, в редакції затвердженій наказом Міністерства фінансів України від 22.04.2014 №462, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 14.05.2014 за №503/25280, (із змінами, внесеними згідно з наказом Міністерства фінансів України від 09.10.2023 №538), врегульовані, окрім іншого, питання взяття на облік платників податків у відповідних контролюючих органах за основним та неосновними місцями обліку, порядок внесення змін до облікових даних платників податків, порядок подачі платником податків заяв до контролюючих органів у разі реєстрації зміни місцезнаходження (місця проживання), у разі виникнення змін в облікових даних платників податків або внесення змін до документів, що подаються для взяття на облік згідно з цим Порядком.

Отже, у позивача, як платника податків, у будь-який момент можуть виникнути обставини, за яких виникнуть підстави для переведення платника податків на обслуговування з одного контролюючого органу до іншого (взяття на облік / зняття з обліку).

Апеляційний суд зазначає, що на час прийняття оскаржуваних в цій справі рішень функцію контролюючого органу за основним місцем обліку позивача виконувала саме ГУ ДПС у Волинській області.

На час звернення до суду першої інстанції з цим позовом 05.06.2023 функцію контролюючого органу за основним місцем обліку позивача виконує ГУ ДПС у Миколаївській області. При цьому ГУ ДПС у Миколаївській області не є учасником цієї справи, та за приписами КАС України на стадії апеляційного перегляду справи не може бути залучене до участі у справі у якості співвідповідача.

За наведених підстав, апеляційний суд погоджується із доводами апелянта про те, що комісія регіонального рівня ГУ ДПС у Волинській області позбавлена правових підстав для вчинення дій щодо виключення позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Враховуючи наведене, а також встановлений апеляційним судом факт протиправності прийнятих ГУ ДПС у Волинській області рішень про відповідність позивача п. 8 критеріїв ризиковості платника податку, беручи до уваги чинну редакцію абзацу 31 пункту 6 Порядку №1165, апеляційний суд зазначає, що належним способом відновлення порушених прав позивача, в цій справі, з урахуванням встановлених в ній фактичних обставин та особливостей, є зобов`язання комісії регіонального рівня за основним місцем обліку платника податку позивача виключити платника податку - позивача з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.

Відповідно до ст. 242 КАС України, судове рішення повинно бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених такими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

За приписами ч. 1, ч. 4 ст. 317 КАС України підставим для зміни рішення (зміни мотивувальної частини та резолютивної частини) є неповне з`ясування судом обставин, що мають значення для справи та неправильне застосування норм матеріального права.

Враховуючи встановлені апеляційним судом фактичні обставини справи та застосування судом першої інстанції при вирішенні питання щодо відновлення порушеного права норм матеріального права в редакції, яка втратила чинність, апеляційний суд дійшов висновку, що оскаржуване рішення підлягає зміні в частини мотивів за яких позовні вимоги мають бути задоволені частково та в частині обрання способу відновлення порушеного права, та шляхом зміни абзацу третього резолютивної частини рішення суду першої інстанції.

Керуючись 2-12, 72-79, 242, 257, 308, 311, 315, 317, 321, 325, 328 КАС України,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Волинській області (відокремленого підрозділу ДПС України без статусу юридичної особи публічного права) задовольнити частково.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі №400/6639/23 змінити, в мотивувальній частині, зазначивши, що позовні вимоги підлягають задоволенню частково з підстав, вказаних у мотивувальній частині цієї постанови апеляційного суду.

Рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі №400/6639/23 змінити, виклавши абзац третій резолютивної частини у такій редакції:

«Зобов`язати комісію регіонального рівня з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних контролюючого органу за основним місцем обліку Товариства з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «СОФИКА» (код ЄДРПОУ 40533292) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.»

В іншій частині рішення Миколаївського окружного адміністративного суду від 23 квітня 2024 року у справі №400/6639/23 залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, за наявності яких постанова апеляційного суду може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Повний текст судового рішення складений 03.09.2024

Суддя-доповідач С.Д. ДомусчіСудді Г.В. Семенюк О.І. Шляхтицький

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено05.09.2024
Номер документу121357922
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —400/6639/23

Ухвала від 30.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Ханова Р.Ф.

Постанова від 03.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 17.06.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Ухвала від 29.05.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Домусчі С.Д.

Рішення від 23.04.2024

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

Ухвала від 12.06.2023

Адміністративне

Миколаївський окружний адміністративний суд

Мельник О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні