Постанова
від 04.09.2024 по справі 904/5469/23
ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ЦЕНТРАЛЬНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

04.09.2024 року м. Дніпро Справа № 904/5469/23

Центральний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:

головуючого судді Чередка А.Є. (доповідач)

суддів: Мороза В.Ф., Іванова О.Г.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп"

на рішення Господарського суду Дніпропетровської області (суддя Панна С.П.) від 30.04.2024р. у справі № 904/5469/23

за позовом Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, 50101, м. Кривий Ріг, пл.Молодіжна, 1, код ЄДРПОУ 40714755

до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп", 50029, м.Кривий Ріг, вул. Ватутіна, 35, код ЄДРПОУ 38789135

про стягнення пені за договором надання послуг, -

ВСТАНОВИВ:

Департамент регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради звернувся до Господарського суду Дніпропетровської області з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп" про стягнення пені в розмірі 7 588,39грн. та судового збору в розмірі 2 684,00грн.

Позовні вимоги обґрунтовані неналежним виконанням умов договору № 3 від 30.06.2023 в частині недотримання строків надання послуг.

Рішенням Господарського суду Дніпропетровської області від 30.04.2024р. у справі № 904/5469/23:

- позовні вимоги задоволено у повному обсязі;

- стягнуто з Товариства з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп", 50029, м. Кривий Ріг, вул.Ватутіна, 35, код ЄДРПОУ 38789135 на користь Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради, 50101, м.Кривий Ріг, пл.Молодіжна, 1, код ЄДРПОУ 40714755 пеню за перший та другий етапи в розмірі 7 588,39 грн. та судовий збір у розмірі 2 684,00 грн.

Рішення місцевого господарського суду мотивовано тим, що відповідачем (виконавцем) не виконано умов Договору та взяті на себе зобов`язання в частині дотримання строків надання послуг за І і за ІІ етапом.

Не погодившись з вказаним рішенням суду, до Центрального апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп", в якій просить скасувати рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.04.2024 року по справі № 904/5459/23 та винести нове рішення, яким відмовити в задоволенні позовних вимог Департаменту регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради в повному обсязі.

В обґрунтування апеляційної скарги скаржник посилається на те, що рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.04.2024 року по справі № 904/5469/23 прийняте з порушенням норм матеріального та процесуального права, надані суду докази досліджені неповною мірою та не об`єктивно, а тому рішення є незаконним та необґрунтованим і таким, що підлягає скасуванню.

Також апелянт звертає увагу на те, що Замовник також не був позбавлений можливості направити проект додаткової угоди Виконавцю щодо внесення змін до договору в частині строку надання послуг. Виконавець, в свою чергу, листом від 26.07.2023 року за вих. № 287/07-23 просив погодити скориговані строки виконання зобов`язання за договором.

Таким чином, на підставі листів вищевказаних, між ТОВ «ЮРІСТЕК ГРУП» та Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради - Позивачем було досягнуто згоди щодо зміни дат (продовження строку) надання послуг по першому етапу робіт та фактично виконана сторонами домовленість з даного питання.

Апелянт посилається на те, що судом першої інстанції неправильно застосовано норми частини четвертої статті 612, частини другої статті 613 ЦК України, частини третьої статті 220 ГК України, оскільки суд помилково дійшов висновку щодо притягнення відповідача до відповідальності та стягнення з нього неустойки. Суд не врахував те, що правові підстави стягнення штрафних санкцій відсутні, з огляду на те, що прострочення відповідача було викликане виключно простроченням позивача, та не врахував висновки, викладені у постановах Верховного Суду від 13.07.2022 у справі № 925/577/21, від 13.02.2018 у справі № 910/123/17, від 20.12.2018 у справі № 911/105/18, від 28.05.2020 у справі № 910/6217/19, що виконання зобов`язання боржником може бути відстрочене на час прострочення кредитора, якщо останній не вчинив дій, необхідних для виконання, тобто, в такому випадку боржник не буде вважатися таким, що прострочив, та не буде нести за це відповідальність до моменту вчинення кредитором передбачених договором, необхідних дій.

Також апелянт вказує, що судом першої інстанції належним чином не надано об`єктивної оцінки щодо погодження продовження дії договору шляхом обміну листами між Замовником і Виконавцем, що також було підтверджено присутністю обох сторін при замірах 11.08.2023 року та 18.08.2023 року, не надано правової та об`єктивної оцінки діям Позивача щодо затягування часу та тривалому ненаданні вихідних даних, не об`єктивно було зроблено висновок, що тільки Відповідач мав можливість направити проект додаткової угоди про внесення змін до договору стосовно продовження строків надання послуг, однак суд не врахував та не зазначив про те, що Позивач також не був позбавлений такої можливості, оскільки обидві сторони зацікавлені у виконанні умов Договору, не в повній мірі було досліджене дане питання та не надано об`єктивну оцінку обставинам справи, в наслідок чого, порушено статтю 236 ГПК України.

Згідно з протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 27.05.2024 для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: головуючого судді-доповідача Чередка А.Є., суддів: Коваль Л.А., Мороза В.Ф.

Ухвалою Центрального апеляційного господарського суду від 11.06.2024, відкрито провадження за апеляційною скаргою та постановлено розглянути її без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами у порядку письмового провадження.

Позивач у відзиві на апеляційну скаргу з доводами апеляційної скарги не погоджується, вважає їх безпідставними, необґрунтованими, недоведеними належними доказами та наводить власні доводи на їх спростування, апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції залишити без змін, оскільки воно прийнято у відповідності до вимог чинного законодавства.

У відзиві позивач наголосив на тому, що суд першої інстанції дійшов до обґрунтованого висновку, що відповідачем - ТОВ «Юрістек Груп» не виконано умов Договору та взяті на себе зобов`язання в частині дотримання строків надання Послуг по першому та другому етапам, внаслідок чого судом було правомірно задоволено вимоги Замовника про стягнення пені за перший та другий етапи за період з 08.08.2023р. по 12.09.2023р., за період з 05.09.2023р. по 13.10.2023р., в розмірі 7 588,39грн.

Відповідач у відповіді на відзив на апеляційну скаргу не погоджується з доводами викладеними позивачем у відзиві, просить задовольнити апеляційну скаргу в повному обсязі.

У відповіді на відзив відповідач наголосив на тому, що вчинив всі дії , що залежать від підприємства для своєчасного та якісного надання послуг по Договору, керувався принципами справедливості, добросовісності у своїй діяльності, натомість позивач вчинив дії, які спрямовані на затягування часу щодо виконання умов договору. Позивач натомість, щоб сприяти у якнайшвидшому наданні послуг та всіх вихідних даних по договору, узгодження всіх проблемних питань з якими неодноразово звертався відповідач, зробив все можливе, щоб даний договір взагалі неможливо було виконати. Позивач зацікавлений не в результаті надання послуг, а в нарахуванні штрафних санкцій та розірванні договору.

На підставі розпорядження керівника апарату суду щодо призначення повторного автоматизованого розподілу судової справи у зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Коваль Л.А. та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 03.09.2024р., для розгляду справи визначено колегію суддів у складі головуючого судді - Чередка А.Є., суддів - Мороза В.Ф., Іванова О.Г.

Дослідивши матеріали справи, обговоривши доводи апеляційної скарги, перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, судова колегія дійшла до висновку про відсутність підстав для задоволення апеляційної скарги, виходячи з наступного.

Як вбачається з матеріалів справи, 30.06.2023р. між Департаментом регулювання містобудівної діяльності та земельних відносин виконкому Криворізької міської ради ( замовник) та Товариством з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп" (виконавець) був укладений договір № 3.

Відповідно до п.1.1. договору виконавець зобов`язується в порядку та на умовах визначених цим Договором, надати послуги з Розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду, а Замовник зобов`язаний прийняти та здійснити оплату за надані послуги в розмірі, строки та порядку визначених цим Договором.

Найменування послуги: Код за ДК 021:2015 - 71250000-5 Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розробка проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду) (п.1.2. договору).

Виконавець повинен надати Замовнику послуги, якість яких відповідає вимогам чинного законодавства, нормативно-технічним актам та Технічному завданню (Додаток №2) (п.2.1. договору).

Ціна цього Договору (договірна ціна) становить 199000,00 грн., без ПДВ (п.3.1. договору).

Згідно п.3.2. договору загальна вартість наданої Послуги визначається згідно з протоколом погодження договірної ціни наданої послуги (додаток №1 до договору), що складається на підставі наданого Виконавцем кошторису вартості наданої Послуги (додаток №4 до договору).

Початок надання послуг - через 3 (три) календарні дні з моменту підписання Сторонами цього Договору та до 31.12.2023 року (п.5.1. договору).

Місце надання послуг: 50101, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг (п.5.2 договору).

Відповідно до п.5.3. договору виконавець повинен додержуватись строків завершення етапів надання послуг відповідно до календарного графіку наданих послуг (додаток №3 до Договору).

Виконавець зобов`язаний забезпечити своєчасне та якісне розроблення проектів землеустрою (на основі вихідних, даних (у разі наявності), наданих Замовником), які відповідають вимогам чинного законодавства, умовам технічного завдання (додаток № 2 до Договору) та відповідно до календарного графіку надання послуг (додаток №3 до Договору) (п.п.6.1.1. п.6.1. договору).

На вимогу Замовника давати пояснення щодо розроблення проектів землеустрою (п.п.6.1.2. п.6.1. договору).

Забезпечити надання послуг, належної якості, згідно з умовами цього Договору (п.п.6.1.3. п.6.1. договору).

Здійснювати усунення виявлених недоліків за власний рахунок (п.п.6.1.4.,п.6.1. договору).

Відповідальність за якість розроблення проектів землеустрою відповідно до вимог чинного законодавства несе Виконавець (п.п.6.1.5. п.6.1. договору).

Строго дотримуватись виконання замовлених послуг в повному обсязі, що буде оформлено підписанням акту здачі-приймання наданих послуг (п.п.6.1.6. п.6.1. договору).

Виконавець має право своєчасно та в повному обсязі отримувати плату за надані послуги (п.п.6.2.1. п.6.2. договору).

На дострокове надання послуг за письмовим погодженням Замовника. (п.п.6.2.2. п.6.2. договору).

Отримувати від Замовника інформацію (у разі наявності), необхідну для виконання умов цього Договору (п.п.6.2.3. п.6.2. договору).

У разі невиконання зобов`язань Замовником, Виконавець має право достроково розірвати цей Договір, повідомивши про це Замовника у строк 10 (десять) робочих днів (п.п.6.2.4. п.6.2. договору).

Замовник зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі оплачувати надані послуги відповідно до умов цього Договору (п.п.6.3.1. п.6.3. договору).

Забезпечити прийом та оцінку наданих послуг, оформляти актами здачі-приймання наданих послуг, які є підставою для виплати коштів Виконавцю. У випадку мотивованої відмови Замовника підписати оформлений акт здачі-приймання наданих послуг, Сторонами складається акт з переліком всіх необхідних зауважень та термінів їх усунення (п.п.6.3.2. п.6.3. договору).

Забезпечувати Виконавця необхідною інформацією (у разі наявності) для розробки проектів землеустрою, який визначається технічним завданням на виконання послуг (Додаток №2 до Договору) (п.п.6.3.3. п.6.3. договору).

Замовник має право достроково розірвати цей Договір в односторонньому порядку у разі невиконання зобов`язань Виконавцем, повідомивши про це його у строк за 10 (десять) календарних днів (п.п.6.4.1. п.6.4. договору).

Здійснювати контроль за відповідністю надання послуг технічним умовам, визначених цим Договором, а також якістю та обсягами наданих послуг (п.п.6.4.2. п.6.4. договору).

Надавати інформацію (у разі наявності), необхідну для виконання умов цього Договору (п.п.6.4.3. п.6.4. договору).

Зменшувати обсяг надання послуг та загальну вартість цього Договору, залежно від реального фінансування видатків. У такому разі Сторони вносять відповідні зміни до цього Договору з дотриманням вимог законодавства України в сфері публічних закупівель (п.п.6.4.4. п.6.4. договору).

Повернути рахунок Виконавцю без здійснення оплати в разі неналежного оформлення документів, зазначених у пункті 4.2. розділу цього Договору (відсутність підписів, реквізитів тощо) (п.п.6.4.5. п.6.4. договору).

На інші права, пов`язані з виконанням цього договору, а також передбачені Цивільним і Господарським кодексами України та іншими законодавчими актами України (п.п.6.4.6. п.6.4. договору)

Згідно п.7.1. договору виконавець, не пізніше ніж у останній день строку виконання кожного етапу послуг, який визначається календарним графіком, передає замовнику виготовлену на умовах Договору документацію або окремий розділ та акт здачі-приймання виконаного етапу послуг, який у двох примірниках підписаний Виконавцем.

Передача виготовленої документації здійснюється за актом здачі-приймання, накладними, листами Виконавця з відміткою (підписом) Замовника про отримання документації (п.п.7.2 договору)

Замовник протягом 10 (десяти) робочих днів з моменту отримання документації зобов`язується розглянути представлену документацію і, за відсутності зауважень, підписати Акт здачі-приймання виконаного етапу послуг. За наявності зауважень Замовник протягом того ж строку інформує Виконавця про відмову від прийняття послуг та встановлює термін виправлення зауважень (п.7.3. договору)

У випадку мотивованої відмови Замовника від приймання послуг, Сторони складають двосторонній акт про виявлені недоліки та строки їх виконання. Для складання двостороннього акту Виконавець зобов`язаний прибути протягом трьох робочих днів з дня отримання мотивованої відмови Замовника від приймання послуг. У разі неприбуття Виконавця в зазначений час, Замовник має право скласти акт в односторонньому порядку. В акті відображаються виявлені недоліки із зазначенням строків їх усунення в кожному конкретному випадку в залежності від характеру недоліків. Усунення виявлених недоліків здійснюється Виконавцем за власний рахунок. Акт здачі-приймання наданих послуг підписується Замовником після усунення всіх виявлених недоліків (п.7.4. договору)

Виконавець передає замовнику документи і матеріали визначені у Технічному завданні (Додаток № 2 до Договору) (п.7.5. договору).

У разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором Сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим Договором (п.8.1. договору).

У разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань при закупівлі послуг за бюджетні кошти Виконавець сплачує Замовнику штрафні санкції (пеня) у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період прострочення, від вартості послуг з яких допущено прострочення за кожний календарний день прострочення. Пеня нараховується та сплачується за весь період прострочення виконання зобов`язання (п.8.2. договору).

Сплата штрафних санкцій не звільняє Сторони від виконання договірних зобов`язань (п.8.3. договору).

Нарахування та сплата штрафних санкцій здійснюється до повного виконання Сторонами своїх договірних зобов`язань (п.8.4. договору).

Договір укладено відповідно до Закону України Про публічні закупівлі з урахуванням особливостей здійснення закупівель, затверджених Постановою КМУ №1178 від 12.10.2022 Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі.

Договір набуває чинності з моменту підписання представниками Сторін цього Договору та скріплення печатками (у разі її використання, відповідно до вимог чинного законодавства України) і діє до 31.12.2023 року, а в частині виконання зобов`язань - до повного виконання Сторонами своїх зобов`язань за цим Договором. Виконавець має право виконати послуги достроково. Оплата в цьому разі проводиться у погоджений Сторонами строк з обов`язковим дотриманням умов цього Договору (п.12.1. договору).

Датою, яка підтверджує закінчення надання Виконавцем повного обсягу послуг за цим Договором, є дата підписання Сторонами акту (актів) здачі-приймання наданих послуг відповідно до Договору в повному обсязі (п.12.2. договору).

Умови договору можуть бути змінені за згодою сторін з обов`язковим укладанням додаткової угоди, підписаної сторонами та скріпленої печатками (у разі її використання, відповідно до вимог чинного законодавства України). Істотні умови договору можуть змінюватись лише у випадках передбачених п.19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України "Про публічні закупівлі", на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування, затверджених Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року № 1178 (п.13.5. договору).

Закінчення строку Договору не звільняє Сторони від відповідальності-за його порушення, яке мало місце під час дії Договору (п.13.9. договору).

Невід`ємною частиною цього Договору є:

- протокол погодження договірної ціни (додаток №1);

- технічне завдання (додаток №2);

- календарний графік надання послуг (додаток №3);

-кошторис вартості надання послуг (додаток №4) (п.14.1. договору).

Відповідно до технічного завдання до Договору № 3 від 30.06.2023р. на виконання послуг: код за ДК 021:2015 - 71250000-5 Архітектурні, інженерні та геодезичні послуги (Розробка проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду) (додаток 2) послуги, що мають бути надані, складаються з:

- розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду геологічної пам`ятки природи місцевого значення "Виходи аркозових пісковиків" на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, селище Південного ГЗК, лівий берег р. Інгулець, орієнтовною площею 4,0 га.;

- розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно- заповідного фонду геологічної пам`ятки природи місцевого значення "Скелеватські виходи" на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, в 500 м від кар`єру Південного ГЗК, лівий берег р. Інгулець, орієнтовною площею 9,0 га.;

- розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду геологічної пам`ятки природи місцевого значення "Пісковикова скеля" на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, біля підстанції Південного ГЗК, орієнтовною площею 1,0 га.;

- розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду геологічної пам`ятки природи місцевого значення "Виходи амфіболітів" на території Саксаганського району м. Кривого Рогу, біля шахти "Батьківщина", орієнтовною площею 5,0 га;

- розробки проекту землеустрою з організації та встановлення меж території природно-заповідного фонду ботанічної пам`ятки природи місцевого значення "Дерево культурної груші" на вул. Харцизькій, 138, Саксаганського району м. Кривого Рогу, орієнтовною площею 0,03 га.

Мета надання послуг: забезпечення розробки проектів землеустрою з організації та встановлення меж 4 геологічних та 1 ботанічної пам`яток природи місцевого значення на території м. Кривого Рогу, орієнтовною площею 19,03 га.

Вихідні дані та підстави для надання послуг: рішення виконкому Дніпропетровської обласної Ради депутатів трудящих від 23.12.1969 №1004 Про пам`ятники природи місцевого значення; - рішення виконкому Дніпропетровської обласної ради депутатів трудящих від 22.06.1972 №391 Про заходи по розширенню мережі державних заповідників і поліпшенню заповідної справи в області; - рішення Криворізької міської ради №901 від 28.09.2016 Про затвердження Міської програми вирішення екологічних проблем Кривбасу та поліпшення стану навколишнього природного середовища на 2016-2025 роки; - розпорядження голови обласної державної адміністрації Про мережу територій та об`єктів-природно-заповідного фонду області від 19.12.1995 №50-р; викопіювання з генерального плану міста територій, на яких розташовані геологічна пам`ятка природи місцевого значення "Виходи аркозових пісковиків"; геологічна пам`ятки природи місцевого значення "Скелеватські виходи"; геологічна пам`ятка природи місцевого значення "Пісковикова скеля"; геологічна пам`ятка природи місцевого значення "Виходи амфіболітів"; ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Дерево культурної груші"; наявні топографо-геодезичні матеріали, які охоплюють території геологічних та ботанічної пам`яток природи місцевого значення. 43-7); інші матеріали (за наявності).

В 4 пункті технічного завдання зазначені характеристики об`єктів з орієнтовною площею 19,03 га.

Згідно 5 пункту технічного завдання розробка проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів (ст.47 Закону України Про землеустрій (далі - проекти землеустрою) поділяється на наступні етапи:

1. етап підготовчий вивчення та аналіз містобудівної документації і проектної документації з питань охорони навколишнього природного середовища, обстеження земельних ділянок на місцевості (рекогносціровочні, польові обстеження земельних ділянок, кадастрова зйомка земель, складання кадастрового плану, розробка функціонального зонування та визначення режиму території), погодження матеріалів в установленому порядку;

2. етап виробничий - проектно-вишукувальні роботи, вирахування площ контурів угідь, розробка проекту землеустрою;

3. етап - погодження проектної документації в установленому порядку;

4. етап надання проекту землеустрою на затвердження Криворізькій міській раді;

5.етап - внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель.

У результаті реалізації проекту мають бути забезпечені такі показники: визначено місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, межі територій природно-заповітного фонду, формування планово - картографічних матеріалів та іншої документації, необхідної для розроблення проекту землеустрою.

Проекти землеустрою розробляються на підставі укладеного договору між замовником документації із землеустрою та її розробником. Координати зовнішніх меж об`єктів природно-заповідного фонду мають бути прив`язані до пунктів державної геодезичної мережі та обраховані у системі координат УСК 2000.

Вимоги до створення планово-картографічних матеріалів: планово-картографічні матеріали території за межами і в межах населених пунктів та складання топографічних планів повинні відповідати вимогам Закону України Про топографо-геодезичну діяльність, Інструкції з топографо-геодезичного знімання у масштабах 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500 та розробленими відповідно до Класифікатора інформації, яка відображається на топографічних планах масштабів 1:5000, 1:2000, 1:1000, 1:500, затвердженого Наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.03.2000 №2; відкриті векторні формати файлів формуються з можливістю їх використання ПС - сервером та повинні забезпечувати розподілення просторових даних бази і надавати користувачам ГІС - функціональність шляхом використання ГІС - сервісів.

Склад проекту землеустрою (ст.47 Закону України Про землеустрій): завдання на складання проекту землеустрою; пояснювальну записку; характеристику території із встановленням режиму використання земель природно-заповідного фонду, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; матеріали геодезичних вишукувань та землевпорядного проектування; витяг з графічної частини містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності); інформацію про перспективний план використання та охорони земель у межах адміністративно-територіальної одиниці, яка є складовою схеми землеустрою і техніко-економічного обґрунтування використання та охорони земель відповідної адміністративно-територіальної одиниці (за наявності); план організації території з відображенням угідь, землевласників і землекористувачів, у тому числі земельних ділянок, щодо яких встановлені обмеження у використанні; план меж земельних ділянок, що включається до території природно-заповідного фонду, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів без їх вилучення у землевласників та землекористувачів; креслення перенесення в натуру (на місцевості) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів; акт винесення в натуру (на місцевості) меж території оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення та земель водного фонду та водоохоронних зон, меж обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів у натурі (на місцевості); перелік обмежень у використанні земельних ділянок.

Крім того, каталог координат зовнішніх меж земельної ділянки, матеріали погодження проекту землеустрою.

Виконавець погоджує проекти землеустрою, відповідно до вимог ст.186 Земельного кодексу України, з власниками, користувачами земельних ділянок, що включаються до території природно-заповідного фонду; структурним підрозділом обласної державної адміністрації, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища; органом культурної спадщини (у випадку передбаченому чинним законодавством)

Виконавець формує електронний вигляд документу, який містить відомості про результати робіт із землеустрою для внесення їх до Державного земельного кадастру, відповідно до ст.23 Закону України Про державний земельний кадастр та ст. 111 Земельного кодексу України.

Виконавець послуг подає проект землеустрою на магнітних носіях до територіального органу, який реалізує державну політику у сфері земельних відносин з метою внесення відомостей до Державного земельного кадастру про межі та режими використання цих земель; органу культурної спадщини (не пізніше 30 календарних днів до затвердження) для публікації на офіційному веб-сайті, за потреби.

Відповідно до порядку приймання послуг визначено, що виконавець послуг у визначені календарним графіком терміни надає Замовнику звіт про виконання послуг та погоджені в установленому законодавством порядку проекти землеустрою; замовник розглядає подані матеріали, вносить свої пропозиції та зауваження і направляє (у разі наявності) їх Виконавцю; за умови відсутності зауважень Замовник затверджує проекти землеустрою; виконавець робіт, після затвердження здійснює процедуру внесення відомостей до Державного земельного кадастру; виконавець послуг надає Замовнику відповідні витяги по кожному проекту землеустрою (5 витягів) та по 4 (чотири) примірника проекту землеустрою на кожну земельну ділянку в паперовому та електронному вигляді (СЮ або БУБ диски, флешнакопичувач).

Законодавча база, що є підставою для виконання робіт: Земельний кодекс України (статті 17,111,122,186); Закон України Про природно-заповідний фонд України (стаття 7); Закон України Про землеустрій (статті 2, 25,47, 67); Закону України Про державний земельний кадастр (стаття 23); Закон України Про топографо-геодезичну діяльність; Інструкція з топографо-геодезичного знімання у масштабах. 1:5000,1:2000,1:1000, 1:500; Класифікатор інформації топографічних планів масштабів 1:5000,1:2000,1:1000,1:500, затверджений Наказом Головного управління геодезії, картографії та кадастру при Кабінеті Міністрів України від 09.03.2000 №2; рішення Дніпропетровської обласної ради Народних депутатів від 09.06.1988 №231 Про розширення мережі природно-заповідних територій та об`єктів області; розпорядження голови обласної державної адміністрації від 19.12.1995 №50-р Про мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області; розпорядження виконкому Дніпропетровської обласної ради від 14.11.1975 №388-р.; рішення виконкому Дніпропетровської обласної ради від 22.06.1972 №391; рішення Криворізької міської ради №901 від 28.09.2016 Про затвердження Міської програми вирішення екологічних проблем Кривбасу та поліпшення стану навколишнього природного середовища на 2016-2025 роки; генеральний план міста.

В додатку № 3 до договору № 3 від 30.06.2023р. визначений календарний графік надання послуг з зазначенням термінів початку та завершення надання послуг по 5-ти етапам, а саме:

- по 1 етапу: вивчення та аналіз містобудівної документації і проектної документації з питань охорони навколишнього природного середовища, обстеження земельних ділянок на місцевості (рекогносціровочні, польові обстеження земельних ділянок, кадастрова зйомка земель, складання кадастрового плану, розробка функціонального зонування та визначення режиму території), погодження матеріалів в установленому порядку. Термін початку надання послуг - через 3 (три) календарні дні з моменту підписання договору; термін завершення надання послуг - до 06.08.2023р. ;

- по 2 етапу: проектно-вишукувальні роботи, вирахування площ контурів угідь, розробка проекту землеустрою. Термін початку надання послуг - з 07.08.2023р., термін завершення надання послуг - до 03.09.2023р.;

- по 3 етапу: погодження проектної документації в установленому порядку. Термін початку надання послуг - з 04.09.2023р., термін завершення надання послуг - до 21.10.2023р.;

- по 4 етапу: надання проекту землеустрою на затвердження Криворізькій міській раді. Термін початку надання послуг - з 22.10.2023р., термін завершення надання послуг - до 22.11.2023р.;

- по 5 етапу: внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель. Термін початку надання послуг - з 23.11.2023р., термін завершення надання послуг - до 10.12.2023р..

Додатком 4 до договору № 3 від 30.06.202р. визначений кошторис вартості надання послуг.

Відповідач листом від 03.07.2023р. вих. № 232/07-23 звернувся до позивача щодо отримання вихідних даних, а саме:

- рішення виконкому Дніпропетровської обласної Ради депутатів трудящих від 12.12.1969 № 1004 "Про пам`ятники природи місцевого значення";

- рішення виконкому Дніпропетровської обласної Ради депутатів трудящих від 22.06.1972№ 391 "Про заходи по розширенню мережі державних заповідників і поліпшенню заповідної справи в області";

- рішення Криворізької міської Ради № 901 від 28.09.2016 "Про затвердження Міської програми вирішення екологічних проблем Кривбасу та поліпшення стану навколишнього природного середовища на 2016-2025 роки";

- розпорядження голови обласної державної адміністрації "Про мережу територій та об`єктів природно-заповідного фонду області" від 19.12.1995 № 50-р;

- викопіювання з генерального плану міста територій, на яких розташовані геологічні пам`ятки природи місцевого значення "Виходи аркозових пісковиків", "Скелеватьські виходи", "Пісковикова скеля", "Виходи амфіболітів", ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Дерево культурної груші".

Наявні топографо-геодезичні матеріали, які охоплюють території геологічних та ботанічної пам`яток природи місцевого значення; інші матеріали (за наявності).

У відповідь на лист відповідача від 03.07.2023р. вих. № 232/07-23 позивачем були надані витребувані документи. Також в своїй відповіді позивач додатково повідомив, що виконком Криворізької міської ради не є володільцем рішень виконкому Дніпропетровської обласної ради депутатів трудящих та розпорядження голови обласної державної адміністрації, тому зазначені документи запрошені у Державному архіві Дніпропетровської області та будуть надані відповідачу після їх отримання.

Вказана вище відповідь з доданими до неї документами позивачем була направлена відповідачу електронною поштою 27.07.2023р. о 14:41.

Листом від 26.07.2023р. № 287/07-23 відповідач зазначив, що для належного надання послуг, передбачених першим етапом календарного плану, необхідна присутність представника замовника, який буде супроводжувати спеціалістів виконавця при здійснення геодезичних замірів для детального встановлення меж відповідної земельної ділянки. Також в своєму листі відповідач зазначає, що в телефонній розмові з представником замовника було встановлено, що плановий виїзд відповідної комісії на місце надання послуг встановлений - 11.08.2023р. та 18.08.2023р., що порушує строки надання послуг виконавцем за першим етапом календарного плану. Відповідач в даному листі також просив забезпечити присутність замовника, який буде супроводжувати представників виконавця при здійсненні геодезичних замірів для детального встановлення меж відповідної земельної ділянки під час надання послуг першого етапу календарного плану до 28.07.2023р. У разі неможливості забезпечити присутність представника, який буде супроводжувати представників виконавця при здійснення геодезичних замірів детального встановлення меж відповідної земельної ділянки під час надання послуг першого етапу календарного плану до 28.07.2023р. - погодити скориговані строки виконання зобов`язань за договором.

Позивач листом від 27.07.2023р. вих. № 17/02-07/2747 повідомив відповідача про те, що в межах Міської екологічної програми здійснюється реалізація заходів з охорони, утримання та збереження об`єктів природно-заповідного фонду. У рамках сприяння охороні та збереженню природних об`єктів управлінням екології виконкому Криворізької міської ради скоординовано роботу виконкомів районних у місті рад та суб`єктів господарювання, на яких покладені охоронні зобов`язання щодо організації охорони та збереження суб`єктів природно-заповідного фонду міста. З цією метою розроблений графік проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу. В своєму листі позивач просив відповідача, як розробника проектів щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду, долучитися до обстеження об`єктів природно-заповідного фонду: геологічні пам`ятки природи місцевого значення "Виходи аркозових пісковиків", "Скелеватські виходи", "Пісковикова селя", "Виходи амфіболітів", ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Дерево культурної груші". До вказаного вище листа позивач додав витяг з графіком проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу у 2023р.

Листом від 07.08.2023р. вих. № 07/02-07/2884 позивач повідомив відповідача про порушення строку першого етапу виконання робіт, яка повинна бути надана замовнику у строк до 06.08.2023р. та станом на 07.08.2023р. виконана документація та акт здачі-приймання виконаного етапу послуг відповідачем не передана замовнику.

У відповідь на лист відповідача від 26.07.2023р. № 287/07-23 позивач своїм листом від 09.08.2023 № 17/02-07/2911 повідомив відповідача про те, що присутність представника замовника, який має супроводжувати представників виконавця при здійсненні геодезичних намірів не передбачена укладеним договором № 3 від 30.06.2023р. Крім того позивач зазначив, що пропозиції зазначені відповідачем в листі від 26.07.2023р. № 287/07-23 неможливо було розглянути у визначені відповідачем терміни, оскільки позивач отримав вказаний вище лист тільки 01.08.2023р. З питання отримання перепустки слід звертатись до АТ "Південний ГЗК".

17.08.2023р. відповідач на адресу позивача направив лист № 368/08-23 в якому звертав увагу на те, що 01.08.2023р. відповідачем був отриманий лист від позивача за вих. № 17/02-07/2747 від 27.07.2023р. в якому зазначалося, що в рамках сприяння охороні та збереженню природних об`єктів управлінням екології виконкому Криворізької міської ради скоординовано роботу виконкомів районних у місті рад та суб`єктів господарювання, на яких покладені охоронні зобов`язання щодо організації охорони та збереження суб`єктів природно-заповідного фонду міста. З цією метою розроблений графік проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу. Так, плановий виїзд відповідної комісії на місце надання послуг встановлений - 11.08.2023р. та 18.08.2023р., що в свою чергу з незалежних від виконавця обставин порушує строки надання ним послуг за першим етапом календарного плану. Про порушення строків виконавець повідомляв і попереджував замовника і в телефонному режимі і шляхом направлення відповідного листа.

17.08.2023р. позивач на адресу позивача направив претензію № 17/02-07/3032 на суму 1 180,16грн. за порушення строків надання послуг з першого етапу за період з 07.08.2023р. по 17.08.2023р.

Відповідач на адресу позивача направив заяву від 18.08.2023р. вих. № 383/08-23 в якій просив надати витяги з графічної частини містобудівної документації з позначеними межами водоохоронної зони, прибережної захисної смуги, пляжної зони (за наявності).

У відповідь на лист відповідача від 18.08.2023р. вих. № 383/08-23 позивач 28.08.2023р. надав відповідачу витребувані ним документи. (вих. № 17/02-07/3264)

Відповідач листом від 06.09.2023р. № 474/09-23 надав позивачу відповідь на його претензію в якій зазначив, що 01.08.2023р. відповідачем був отриманий лист від позивача за вих. № 17/02-07/2747 від 27.07.2023р. в якому зазначалося, що в рамках сприяння охороні та збереженню природних об`єктів управлінням екології виконкому Криворізької міської ради скоординовано роботу виконкомів районних у місті рад та суб`єктів господарювання, на яких покладені охоронні зобов`язання щодо організації охорони та збереження суб`єктів природно-заповідного фонду міста. З цією метою розроблений графік проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу. Так, плановий виїзд відповідної комісії на місце надання послуг встановлений - 11.08.2023р. та 18.08.2023р., що в свою чергу з незалежних від виконавця обставин порушує строки надання ним послуг за першим етапом календарного плану. Про порушення строків виконавець повідомляв і попереджував замовника і в телефонному режимі і шляхом направлення відповідного листа.

13.09.2023р. позивач на адресу позивача направив претензію № 17/02-07/3524 на суму 7 970,63грн. за порушення строків надання послуг з першого етапу за період з 07.08.2023р. по 13.09.2023р.

Листом від 22.09.2023р. вих. № 20/02-07/3688 позивач направив відповідачу відповідь на його претензію за вх. № 2175/17 від 11.09.2023р. в якому повідомив про те, що відповідач в порушення діючих норм законодавства не звернувся з листом про укладення додаткової угоди про внесення змін до календарного графіку та продовження строку виконання першого етапу розробки проектів землеустрою.

Відповідач 25.09.2023р. направив позивачу відповідь на претензію № 2 (вих. № 542/09-23) в якій зазначив, що на адресу позивача були направлені листи від 26.07.2023р. № 287/07-23, від 06.09.2023р. вих. № 474/09-23 з вказанням обставин щодо неможливості виконання послуг по першому етапу. На виконання умов договору відповідач передав позивачу документацію із землеустрою по першому етапу наданих послуг - 13.09.2023р. (вх. № 2207/17).

Позивач у відповідь на звернення відповідача за вих. № 491/09-23 від 12.09.2023р. направив 27.09.2023р. лист вих. № 17/02-07/3735 в якому повідомив, що проектом землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного, історико-культурного, лісогосподарського призначення, земель водного фонду та водоохоронних зон, обмежень у використанні земель та їх режимоутворюючих об`єктів визначається межа території природно-заповідного фонду на яку накладаються обмеження у використанні, а не формується земельна ділянка, питання "накладки" в даному випадку недоцільне та не відповідає земельному законодавству.

13.10.2023р. відповідач направив відповідачу супровідні листи № 594/10-23 до 2 етапу календарного плану, № 595/10-23 до 3 етапу календарного плану.

Позивач просить суд стягнути з відповідача штрафні санкції у вигляд подвійної облікової ставки НБУ за несвоєчасне виконання умов договору № 3 від 30.06.2023р. за перший та другий етап в розмірі 7 588,39грн.

Не оплата відповідачем вказаних сум і стала підставою для звернення позивача з позовом у даній справі.

Ухвалюючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції дійшов висновку, що позовні вимоги із зазначених позивачем підстав підлягають задоволенню повністю, з огляду на встановлені судом обставини справи та норми чинного законодавства, що регулюють спірні правовідносини.

Колегія суддів апеляційного суду погоджується з такими висновками місцевого господарського суду з огляду на наступне.

Відповідно до ст. 6 Цивільного кодексу України, сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 Цивільного кодексу України).

Згідно зі ст. 11 ЦК України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до ст. ст. 625, 628, 629 ЦК України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства. Договір є обов`язковим для виконання сторонами.

Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України, ч. 1 ст. 173 ГК України).

Стаття 193 ГК України визначає, що суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться і до виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення ЦК України з урахуванням особливостей, передбачених ГК України.

Статтею 525 ЦК України встановлено, що одностороння відмова від зобов`язання або одностороння зміна його умов не допускається, якщо інше не встановлено договором або законом.

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться. Виконання зобов`язань, реалізація, зміна та припинення певних прав у договірному зобов`язанні можуть бути зумовлені вчиненням або утриманням від вчинення однією із сторін у зобов`язанні певних дій чи настанням інших обставин, передбачених договором, у тому числі обставин, які повністю залежать від волі однієї із сторін (ст. 526 ЦК України).

Виходячи із змісту правовідносин, останні є відносинами з надання послуг, тому, права і обов`язки сторін визначаються, у т.ч. положеннями глави 63 Цивільного кодексу України.

Відповідно до ч. 1 ст. 901 ЦК України за договором про надання послуг одна сторона (виконавець) зобов`язується за завданням другої сторони (замовника) надати послугу, яка споживається в процесі вчинення певної дії або здійснення певної діяльності, а замовник зобов`язується оплатити виконавцю зазначену послугу, якщо інше не встановлено договором.

Згідно зі ст. 902 ЦК України виконавець повинен надати послугу особисто. У випадках, встановлених договором, виконавець має право покласти виконання договору про надання послуг на іншу особу, залишаючись відповідальним в повному обсязі перед замовником за порушення договору.

Якщо договором передбачено надання послуг за плату, замовник зобов`язаний оплатити надану йому послугу в розмірі, у строки та в порядку, що встановлені договором. У разі неможливості виконати договір про надання послуг, що виникла не з вини виконавця, замовник зобов`язаний виплатити виконавцеві розумну плату. Якщо неможливість виконати договір виникла з вини замовника, він зобов`язаний виплатити виконавцеві плату в повному обсязі, якщо інше не встановлено договором або законом (ст. 903 ЦК України).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк. Якщо строк (термін) виконання боржником обов`язку не встановлений або визначений моментом пред`явлення вимоги, кредитор має право вимагати його виконання у будь-який час. Боржник повинен виконати такий обов`язок у семиденний строк від дня пред`явлення вимоги, якщо обов`язок негайного виконання не випливає із договору або актів цивільного законодавства (ч. ч. 1, 2 ст. 530 ЦК України).

Загальні підходи до визначення змісту порушення зобов`язань містяться в ст. 610 ЦК України, відповідно до якої порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).

Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених ГК України, іншими законами або договором.

Особливості господарсько-правової відповідальності визначені ГК України. Так, за ч. 1 ст. 216 ГК України учасники господарських відносин несуть господарсько-правову відповідальність за правопорушення у сфері господарювання шляхом застосування до правопорушників господарських санкцій на підставах і в порядку, передбачених цим Кодексом, іншими законами та договором.

Господарськими санкціями визнаються заходи впливу на правопорушника у сфері господарювання, в результаті застосування яких для нього настають несприятливі економічні та/або правові наслідки. У сфері господарювання застосовуються такі види господарських санкцій: відшкодування збитків; штрафні санкції; оперативно-господарські санкції (ч. ч. 1, 2 ст. 217 ГК України).

Відповідно до ч.1 ст. 230 ГК України штрафними санкціями у цьому Кодексі визнаються господарські санкції у вигляді грошової суми (неустойка, штраф, пеня), яку учасник господарських відносин зобов`язаний сплатити у разі порушення ним правил здійснення господарської діяльності, невиконання або неналежного виконання господарського зобов`язання.

Згідно з ч. 1 ст. 231 ГК України законом щодо окремих видів зобов`язань може бути визначений розмір штрафних санкцій, зміна якого за погодженням сторін не допускається.

За ч. 2 ст. 231 ГК України у разі якщо порушено господарське зобов`язання, в якому хоча б одна сторона є суб`єктом господарювання, що належить до державного сектора економіки, або порушення пов`язане з виконанням державного контракту, або виконання зобов`язання фінансується за рахунок Державного бюджету України чи за рахунок державного кредиту, штрафні санкції застосовуються, якщо інше не передбачено законом чи договором, у таких розмірах:

за порушення умов зобов`язання щодо якості (комплектності) товарів (робіт, послуг) стягується штраф у розмірі двадцяти відсотків вартості неякісних (некомплектних) товарів (робіт, послуг);

за порушення строків виконання зобов`язання стягується пеня у розмірі 0,1% вартості товарів (робіт, послуг), з яких допущено прострочення виконання за кожний день прострочення, а за прострочення понад тридцять днів додатково стягується штраф у розмірі 7% вказаної вартості.

За змістом ч. 4 ст. 231 ГК України у разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).

Відповідно до п.1.1, п 1.2 розділу 1 Договору Відповідач (Виконавець) зобов`язався надати Позивачу (Замовнику) передбачену Договором Послугу, а Замовник зобов`язується прийняти і здійснити оплату за неї в розмірі, у строки та в порядку, що визначені Договором, Технічним завданням та Календарним графіком, що є невід`ємними додатками до Договору.

У відповідності до Технічного завдання до Договору (Додаток №2 до Договору) Послуга, що мала бути надана, складається з розробки проекту землеустрою щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду:

- геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Виходи аркозових пісковиків» на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, селище Південного ГЗК, лівий берег р. Інгулець, площа 4,0 га;

- геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Скелеватські виходи» на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, в 500 м від кар`єру Південного ГЗК, лівий берег р. Інгулець, площею 9.0 га;

- геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Пісковика скеля» на території Інгулецького району м. Кривого Рогу, біля підстанції Південного ГЗК, площа 1,0 га;

- геологічної пам`ятки природи місцевого значення «Виходи амфіболітів» на території Саксаганського району м. Кривого Рогу, біля шахти «Батьківщина», площею 5,0 га;

- ботанічної пам`ятки місцевого значення «Дерево культурної груші» на вул. Харцизькій, 138 у Саксаганському районі м. Кривого Рогу, площа 0,03 га.

При цьому, розробка проектів землеустрою щодо організації і встановлення меж територій природно-заповідного фонду відповідно до Договору поділяється на етапи, зокрема: підготовчий етап - вивчення та аналіз містобудівної документації і проєктної документації з питань охорони навколишнього природного середовища, обстеження земельних ділянок на місцевості (рекогносціровочні, польові обстеження земельних ділянок, кадастрова зйомка земель, складання кадастрового плану, розробка функціонального зонування та визначення режиму території), погодження матеріалів в установленому порядку.

Виробничий етап - проєктно-вишукувальні роботи, вирахування площ контурів угідь, розробка проєкту землеустрою. 3 етап - погодження проєктної документації в установленому порядку. 4 етап - надання проєкту землеустрою на затвердження Криворізькій міській раді. 5 етап - внесення до Державного земельного кадастру відомостей про межі та режими використання земель.

Згідно з пунктом 5.3 Договору, Виконавець повинен додержуватись строків завершення етапів надання послуг відповідно до календарного графіку наданих послуг (додаток №3 до Договору).

Згідно п.7.1, п.7.2 Договору Виконавець, не пізніше, ніж у останній день строку виконання кожного етапу Послуги, який визначається календарним графіком, передає Замовнику виготовлену на умовах Договору документацію або окремий розділ та акт здачі-приймання виконаного етапу послуг, який у двох примірниках підписаний Виконавцем. Передача виготовленої документації здійснюється за актом здачі - приймання, накладними, листами Виконавця з відміткою (підписами) Замовника про отримання документації.

Календарним графіком надання послуг було чітко визначений термін завершення першого етапу до 06.08.2023 року. Жодних змін до даного календарного графіку не вносилось, додаткові угоди не укладалися, докази протилежного Відповідачем до суду першої інстанції не надано.

ТОВ «Юрістек Груп» в порушення календарного графіку тільки 12.09.2023 року вих.№490/09- 23 (вх.Ко2202/17 від 13.09.2023) надано матеріали на виконання першого з п`яти етапів надання послуги «вивчення та аналіз містобудівної документації і проектної документації з питань охорони навколишнього природного середовища, обстеження земельних ділянок на місцевості, погодження матеріалів в установленому порядку.

Отже, матеріалами справи підтверджено, що Виконавцем не виконано умов Договору та взяті на себе зобов`язання в частині дотримання строків надання послуг за І етапом. Прострочення по виконанню І етапу склало 36 днів, з 08.08.2023 року по 12.09.2023 року (з урахуванням вихідних днів).

Колегія суддів не погоджується з твердженням апелянта, що Замовник зі спливом 17 днів написав лист за вих.№17/02-07/2325 про вихідні дані.

Відповідно п.6.3.3. Договору, Замовник зобов`язаний забезпечувати Виконавця необхідною інформацією (у разі наявності) для розробки проектів землеустрою, який визначається технічним завданням на виконання послуг (Додаток №2 до Договору).

Тобто, умовами Договору передбачено, що Замовник зобов`язаний надавати інформацію у разі її наявності, а строк надання такої інформації умовами договору не визначений.

При цьому, у відповідь на лист Відповідача від 03.07.2023р. вих. № 232/07-23 Позивачем (Замовником) були надані витребувані документи, які були у нього в наявності. У своїй відповіді Позивач також повідомляв ТОВ «Юрістек Груп», що виконком Криворізької міської ради не є володільцем рішень виконкому Дніпропетровської обласної ради депутатів трудящих та розпорядження голови обласної державної адміністрації, тому зазначені документи запрошені у Державному архіві Дніпропетровської області та будуть надані виконавцю після їх отримання (лист № 17/02-07/2325 від 20.07.2023р.).

В своїй апеляційній скарзі ТОВ «Юрістек Груп» посилається на зміст свого листа від 26.07.2023р. № 287/07-23 в якому було зазначено, що для належного надання послуг, передбачених першим етапом календарного плану, нібито необхідна присутність представника Замовника, який буде супроводжувати спеціалістів Виконавця при здійснення геодезичних замірів для детального встановлення меж відповідної земельної ділянки.

Проте, Виконавець (Відповідач) безпідставно повідомив Позивача щодо забезпечення присутності представників Замовника при здійсненні геодезичних замірів для детального встановлення меж відповідної земельної ділянки під час надання послуг Першого етапу Календарного плану, а також надання інформації про отримання дозволів для пересування територією ПАТ «Південний ГЗК».

Замовником, у своєму листі від 09.08.2023 № 17/02-07/2911, було роз`яснено Виконавцю - ТОВ «Юрістек Груп», що присутність представників Замовника при здійсненні геодезичних замірів не передбачена укладеним Договором №3 від 30.06.2023, а питання отримання перепустки на територію ПАТ «Південний ГЗК» для виконання умов Договору №3 з надання замовленої Департаментом послуги вирішувати з адміністрацією ПАТ «Південний ГЗК».

Діючим законодавством та укладеним Договором №3 від 30.06.2023 року обов`язок з визначення меж земельних ділянок графічно та в натурі, шляхом проведення геодезичних вишукувань (що слугуватиме виконанню замовленої послуги та складанню проекту землеустрою) покладено саме на Виконавця (Відповідача). Тим більше, Технічне завдання регламентує реалізацію проекту Виконавцем, де мають бути забезпечені такі показники: визначено місце розташування і розміри земельних ділянок, власників земельних ділянок, землекористувачів, межі територій природно- заповідного фонду, формування планово-картографічних матеріалів та іншої документації, необхідної для розроблення проекту землеустрою.

При цьому, колегія суддів відхиляє доводи ТОВ «Юрістек Груп», що повторно Замовник (Позивача) «фактично запропонував» дату присутності свого представника при здійсненні геодезичних замірів на 11.08.2023 та 18.08.2023.

Так, Замовник своїм листом від 27.07.2023р. вих. № 17/02-07/2747 лише повідомив ТОВ «Юрістек Груп» про те, що в межах Міської екологічної програми здійснюється реалізація заходів з охорони, утримання та збереження об`єктів природно-заповідного фонду. У рамках сприяння охороні та збереженню природних об`єктів управлінням екології виконкому Криворізької міської ради скоординовано роботу виконкомів районних у місті рад та суб`єктів господарювання, на яких покладені охоронні зобов`язання щодо організації охорони та збереження суб`єктів природно-заповідного фонду міста. З цією метою розроблений графік проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу. В своєму листі Замовник просив Виконавця, як розробника проектів щодо організації і встановлення меж території природно-заповідного фонду, долучитися до обстеження об`єктів природно-заповідного фонду: геологічні пам`ятки природи місцевого значення "Виходи аркозових пісковиків", "Скелеватські виходи", "Пісковикова селя", "Виходи амфіболітів", ботанічна пам`ятка природи місцевого значення "Дерево культурної груші". До вказаного вище листа Замовником було додано витяг з графіком проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу у 2023 року.

Таким чином, суд першої інстанції обґрунтовано не погодився з твердженнями відповідача стосовно перенесення строків з врахуванням листа позивача № 17/02 07/2747 від 27.07.2023р. щодо обстеження об`єктів ПЗФ, оскільки такий графік проведення обстеження об`єктів природно-заповідного фонду на території міста Кривого Рогу у 2023р. був затверджений в загальному порядку, а не конкретно для договору № 3 від 30.06.2023р.

ТОВ «Юрістек Груп» не оспорює, що ним було порушено термін завершення і другого етапу надання послуг, який згідно укладеного Договору та календарного графіку мав розпочатися 07.08.2023 року та завершитися 03.09.2023 року. Жодних змін до даного календарного графіку сторонами також не вносилось, додаткові угоди не укладалися, докази протилежного Відповідачем до суду першої інстанції не надано.

В той же час, Відповідачем лише 13.10.2023 року листами вих. №№594/10-23, 595/10 23 було надіслано поштою на адресу Замовника документацію щодо виконання II етапу надання послуг «Проектно-вишукувальні роботи, вирахування площ контурів угідь, розробка проекту землеустрою» та III етапу «Погодження проектної документації в установленому порядку» календарного графіку до Договору (вх.17.10.2023 вх.№№26б2/20, 2663/20).

Отже, матеріалами справи підтверджено, що Відповідачем не виконано умов Договору та взяті на себе зобов`язання в частині дотримання строків надання послуг і за ІІ етапом. Прострочення по виконанню ІІ етапу склало 39 днів, з 05.09.2023 року по 13.10.2023 року (з урахуванням вихідних днів).

Згідно зі ст. 611 ЦК України у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, передбачені договором або законом, зокрема у вигляді сплати неустойки. Відповідно до положень ст. 549 ЦК України неустойкою (штрафом, пенею) є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення свого зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання. Штрафом є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми невиконаного або неналежно виконаного зобов`язання.

Відповідно до п. п. 8.1, 8.2, 8.3 Договору у разі невиконання або неналежного виконання своїх зобов`язань за Договором сторони несуть відповідальність, передбачену чинним законодавством України та цим Договором. У разі невиконання або неналежного виконання зобов`язань при закупівлі послуг за бюджетні кошти Виконавець сплачує Замовнику штрафні санкції (пеню) у розмірі подвійної облікової ставки Національного банку України, що діяла у період прострочення, від вартості послуг, з яких допущено прострочення за кожний календарний день прострочення. Пеня нараховується та сплачується за весь період прострочення виконання зобов`язання. Сплата штрафних санкцій не звільняє сторони від виконання договірних зобов`язань.

Враховуючи викладене, встановивши факт що Відповідачем - ТОВ «Юрістек Груп» не виконано умов Договору та взяті на себе зобов`язання в частині дотримання строків надання Послуг по першому та другому етапам, а Позивачем не допущено прострочки виконання свого зобов`язання за Договором, місцевий господарський суд дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог в частині стягнення пені за перший та другий етапи за період з 08.08.2023р. по 12.09.2023р., за період з 05.09.2023р. по 13.10.2023р., в розмірі 7 588,39грн.

При цьому, апеляційний суд відхиляє посилання апелянта на правові позиції Верховного Суду у наведених в апеляційній скарзі справах, адже фактичні обставини у цих справах не є подібними до даної справи.

Згідно з п.1 ч.1 ст. 275 ГПК України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а апеляційну скаргу без задоволення.

Статтею 276 ГПК України передбачено, що суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального та процесуального права.

У цій справі, звертаючись з апеляційною скаргою, скаржник не довів неправильного застосування судом норм матеріального і процесуального права як необхідної передумови для скасування прийнятого у справі рішення.

З урахуванням викладеного, колегія суддів не вбачає правових підстав для задоволення апеляційної скарги. Рішення місцевого господарського суду у даній справі слід залишити без змін.

Згідно зі ст. 129 Господарського процесуального кодексу України судові витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги слід покласти на скаржника.

Керуючись ст.ст. 269, 270, 275-284, 287 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд, -

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп" - залишити без задоволення.

Рішення Господарського суду Дніпропетровської області від 30.04.2024р. у справі № 904/5469/23- залишити без змін.

Витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покласти на Товариство з обмеженою відповідальністю "Юрістек Груп".

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає оскарженню в касаційному порядку, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддя А.Є. Чередко

Суддя В.Ф. Мороз

Суддя О.Г. Іванов

СудЦентральний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення04.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121381545
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —904/5469/23

Судовий наказ від 26.09.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Постанова від 04.09.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 11.06.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Ухвала від 30.05.2024

Господарське

Центральний апеляційний господарський суд

Чередко Антон Євгенович

Рішення від 30.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 23.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 11.04.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 14.03.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

Ухвала від 27.02.2024

Господарське

Господарський суд Дніпропетровської області

Панна Світлана Павлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні