Рішення
від 03.09.2024 по справі 260/3737/24
ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЗАКАРПАТСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

03 вересня 2024 року м. Ужгород№ 260/3737/24 Закарпатський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Дору Ю.Ю., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін адміністративну справу за позовом Малого приватного підприємства "Карпати" до Оноківської сільської ради про визнання протиправним та скасування індивідуального акта,-

В С Т А Н О В И В:

Мале приватне підприємство "Карпати" звернулося до Закарпатського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Оноківської сільської ради, в якому просить: 1)визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLІ-VШ в частині відмови Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,40 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0294, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу»; 2) визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLІ-VШ в частині відмови у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,50 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0295, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу» 3) стягнути з Відповідача судові витрати по справі.

Ухвалою Закарпатського окружного адміністративного суду від 04 червня 2024 року залишено без руху позовну заяву та надано строк для усунення недоліків позовної заяви.

24 червня 2024 року ухвалою суду було відкрито спрощене позовне провадження без виклику сторін та надано учасникам справи строк для подання заяв по суті справи.

09.07.2024 року позивачем було подано заяву про зміну підстав та предмету позову, згідно якої такий просив:

1. Визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLІ-VШ в частині відмови Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,40 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0294, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу».

2. Визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2001-ХLІ-VШ в частині відмови у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,50 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0295, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу».

3. Стягнути з Відповідача судові витрати по справі».

Відтак, розгляд справи здійснюється у межах уточнених (змінених) позовних вимог.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що МПП «КАРПАТИ» на праві власності належать об`єкти нерухомого майна, розташовані за адресою: Закарпатська обл., Ужгородський р., с. Оноківці, вулиця Туристична, будинок 2, а саме: закінчений будівництвом об`єкт, підвал (павільйон) загальною площею 114,3 кв.м, насосна загальною площею 11,4 кв.м.

Право власності МПП «КАРПАТИ» на вказані об`єкти нерухомого майна було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13 вересня 2023 року.

Вказані об`єкти нерухомого майна знаходяться на земельних ділянках, що перебувають у комунальній власності Оноківської територіальної громади, а саме: підвал, розташований на земельній ділянці площею 0,5 га (кадастровий номер 2124884800:10:020:0295), насосна та водолазна станція - на земельній ділянці площею 0,4 га (кадастровий номер 2124884800:10:020:0294).

Рішенням сесії Оноківської селищної ради від 13 жовтня 2024 року № 1747-ХХХШ- VIII вирішено передати в оренду МПП «Карпати» земельну ділянку з кадастровим номером 2124884800:10:020:0295 площею 0,50 га за межами населеного пункту с. Оріховиця на території Оноківської сільської ради, на який розміщений об`єкт нерухомого майна, що належить МПП «КАРПАТИ» на праві власності, а саме будівля, Підвал (павільйон) площею 114,3 кв.м літ. Б, терміном на 49 років з орендною платою у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням сесії Оноківської селищної ради від 13 жовтня 2024 року № 1746-ХХХІІІ- VIII вирішено передати в оренду МПП «Карпати» земельну ділянку з кадастровим номером 2124884800:10:020:0294 площею 0,40 га за межами населеного пункту с. Оріховиця на території Оноківської сільської ради, на який розміщений об`єкт нерухомого майна, що належить МПП «КАРПАТИ» на праві власності, а саме будівля, насосна площею 11,4 кв.м літ. В, терміном на 49 років з орендною платою у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням Оноківської міської ради від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLI-VШ було відмовлено Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,40 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0294, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу», у зв`язку з невідповідністю технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363оренду з підстав її невідповідності технічної документації з нормативної грошової оцінки, яка затверджена рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородської районної ради Закарпатської області від 07 березня 2018 року №363 згідно витягу № НВ 2100477592023 - у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,50 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0295, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу», у зв`язку з невідповідністю технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363оренду з підстав її невідповідності технічної документації з нормативної грошової оцінки, яка затверджена рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородської районної ради Закарпатської області від 07 березня 2018 року №363 згідно витягу № НВ 2100477582023.

Позивач вважає вказане рішення Оноківської сільської ради протиправним та таким, що підлягає скасуванню, з огляду на порушення відповідачем ст. 201 ЗК України.

Не погоджуючись із оскаржуваним рішенням, позивач звернувся до Закарпатського окружного адміністративного суду із даним позовом.

Відповідач проти позову заперечив та вказав, що оскаржувані рішення Оноківської сільської ради від 04.04.2024 є правомірними, та містять посилання на конкретні норми законодавства.

Технічна документація, затверджена рішенням 22 сесії 7 скликання № 363 від 07 березня 2018 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) Ужгородського району Закарпатської області» є чинна та не скасована в порядку встановленому законодавством.Ннормативна грошова оцінка земель, зокрема Ужгородського району, проведена у порядку та у відповідності до вимог норм чинного законодавства, затверджена рішенням 22 сесії 7 скликання № 363 від 07 березня 2018 року «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) Ужгородського району Закарпатської області», яке є чинним та не скасованим (діючим) нормативно-правовим актом, й відповідно нормативна грошова оцінка земельних ділянок, розроблена ПП «Технології інформаційних систем аналізу», які надані Оноківській сільській раді на затвердження МПП «КАРПАТИ» в розмірі 297 808,83 грн (2124884800:10:020:0295) та в розмірі 238 247,06 грн. (2124884800:10:020:0295) не відповідає та суперечить затвердженій та діючій нормативній грошовій оцінці земель Ужгородського району.

Відповідно до положень ст. 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.

Суд зазначає, що судове рішення у справі, постановлене у письмовому провадженні, складено у повному обсязі відповідно до ч.4 ст.243 КАС України.

Згідно з ч.5 ст.250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок наявних у справі доказів у їх сукупності, суд зазначає наступне.

Як встановлено судом, малому приватному підприємству «КАРПАТИ» (далі - МПП «КАРПАТИ», Позивач) на праві власності належать об`єкти нерухомого майна, розташовані за адресою: Закарпатська обл., Ужгородський р., с. Оноківці, вулиця Туристична, будинок 2, а саме: закінчений будівництвом об`єкт, підвал (павільйон) загальною площею 114,3 кв.м, насосна загальною площею 11,4 кв.м.

Право власності МПП «КАРПАТИ» на вказані об`єкти нерухомого майна було зареєстровано в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно 13 вересня 2023 року.

Вказані об`єкти нерухомого майна знаходяться на земельних ділянках, що перебувають у комунальній власності Оноківської територіальної громади, а саме: підвал, розташований на земельній ділянці площею 0,5 га (кадастровий номер 2124884800:10:020:0295), насосна та водолазна станція - на земельній ділянці площею 0,4 га (кадастровий номер 2124884800:10:020:0294).

Рішенням сесії Оноківської селищної ради від 13 жовтня 2024 року № 1747-ХХХШ- VIII вирішено передати в оренду МПП «Карпати» земельну ділянку з кадастровим номером 2124884800:10:020:0295 площею 0,50 га за межами населеного пункту с. Оріховиця на території Оноківської сільської ради, на який розміщений об`єкт нерухомого майна, що належить МПП «КАРПАТИ» на праві власності, а саме будівля, Підвал (павільйон) площею 114,3 кв.м літ. Б, терміном на 49 років з орендною платою у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Рішенням сесії Оноківської селищної ради від 13 жовтня 2024 року № 1746-ХХХІІІ- VIII вирішено передати в оренду МПП «Карпати» земельну ділянку з кадастровим номером 2124884800:10:020:0294 площею 0,40 га за межами населеного пункту с. Оріховиця на території Оноківської сільської ради, на який розміщений об`єкт нерухомого майна, що належить МПП «КАРПАТИ» на праві власності, а саме будівля, Насосна площею 11,4 кв.м літ. В, терміном на 49 років з орендною платою у розмірі 6% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Згідно витягів з Державного земельного кадастру від 31 жовтня 2023 року станом на 31 жовтня 2023 року нормативна грошова оцінка вказаних ділянок не проводилась.

З метою визначення нормативної грошової оцінки вищевказаних земельних ділянок МПП «КАРПАТИ» 07 грудня 2023 року звернулось до землевпорядної організації - Приватного підприємства «Технології інформаційний систем аналізу» для розроблення технічної документації з їх нормативної грошової оцінки.

22 березня 2024 року МПП «КАРПАТИ» звернулось до Оноківської сільської ради з клопотанням щодо затвердження складених ПП «Технології інформаційних систем аналізу» технічних документацій з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок.

Рішенням Оноківської міської ради від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLI-VШ було відмовлено Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,40 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0294, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу», у зв`язку з невідповідністю технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363оренду з підстав її невідповідності технічної документації з нормативної грошової оцінки, яка затверджена рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородської районної ради Закарпатської області від 07 березня 2018 року №363 згідно витягу № НВ 2100477592023 - у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,50 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0295, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення - для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу», у зв`язку з невідповідністю технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363оренду з підстав її невідповідності технічної документації з нормативної грошової оцінки, яка затверджена рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородської районної ради Закарпатської області від 07 березня 2018 року №363 згідно витягу № НВ 2100477582023.

Не погодившись із вказаним рішенням Оноківської сільської ради, МПП «Карпати» звернулося із позовом до Закарпатського окружного адміністративного суду з даним позовом.

Приймаючи рішення по суті позовних вимог, суд виходить з наступного.

Згідно зі ст. 201 Земельного кодексу України грошова оцінка земельних ділянок визначається на рентній основі. Залежно від призначення та порядку проведення грошова оцінка земельних ділянок може бути нормативною і експертною. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення розміру земельного податку, втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, економічного стимулювання раціонального використання та охорони земель тощо. Експертна грошова оцінка використовується при здійсненні цивільно- правових угод щодо земельних ділянок. Грошова оцінка земельних ділянок проводиться за методикою, яка затверджується Кабінетом Міністрів України.

Правові засади проведення оцінки земель, професійної оціночної діяльності у сфері оцінки земель в Україні та спрямований на регулювання відносин, пов`язаних з процесом оцінки земель, забезпечення проведення оцінки земель, з метою захисту законних інтересів держави та інших суб`єктів правовідносин у питаннях оцінки земель, інформаційного забезпечення оподаткування та ринку земель визначає Закон України «Про оцінку земель».

Відповідно до визначення наданого у ч.1 ст.1 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок - це капіталізований рентний дохід із земельної ділянки, визначений за встановленими і затвердженими нормативами. Відповідно до ст. 3 вказаного Закону об`єктами оцінки земель є: територія адміністративно- територіальних одиниць або їх частин, території оціночних районів та зон, земельні ділянки чи їх частини або сукупність земельних ділянок і прав на них, у тому числі на земельні частки (паї), у межах території України.

Відповідно до ст. 13 вказаного Закону для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться в обов`язковому порядку.

Підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок може проводитися також на підставі договору, який укладається заінтересованими особами в порядку, встановленому законом.

Відповідно до статті 18 вказаного Закону нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності.

Постановою Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147, яка набрала чинності 10.11.2021, була затверджена Методика нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Згідно п. 19 вказаної Методики за результатами проведення нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок. Датою нормативної грошової оцінки земельної ділянки є дата, зазначена в технічній документації.

У разі визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки за межами населених пунктів технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки включає: завдання на виконання робіт; пояснювальну записку, що містить відомості про місце розташування та чисельність населення територіальної громади, її адміністративного центру та інших населених пунктів; відомості про величину нормативу капіталізованого рентного доходу; таблицю із зазначенням коефіцієнта, який враховує розташування території територіальної громади в межах зони впливу великих міст (Км1), коефіцієнта, який враховує курортно-рекреаційне значення населених пунктів (Км2), коефіцієнта, який враховує розташування території територіальної громади в межах зон радіаційного забруднення (Км3), коефіцієнта, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки (Км4); відомості про величину коефіцієнта, який враховує цільове призначення земельної ділянки (Кцп); відомості про величину коефіцієнта, який враховує особливості використання земельної ділянки в межах категорії земель за основним цільовим призначенням (Кмц); розрахунок добутку коефіцієнтів індексації нормативної грошової оцінки земель за період від затвердження нормативу капіталізованого рентного доходу до дати проведення оцінки (Кні); розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки.

Відповідність технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок положенням нормативно-технічних документів, норм і правил засвідчується сертифікованим інженером-землевпорядником: у паперовій формі - підписом та особистою печаткою; в електронній формі - накладанням кваліфікованого електронного підпису відповідно до вимог Закону України "Про електронну ідентифікацію та електронні довірчі послуги".

Наявна у матеріалах справи на надана позивачем Оноківській сільській раді технічна документація, що була складена ПП «Технології інформаційних систем аналізу» з нормативної грошової оцінки земельних ділянок містить всі необхідні відомості, визначені Методикою нормативної грошової оцінки земельних ділянок, а відповідність цієї документації положенням нормативно-технічних документів, норм і правил засвідчена сертифікованим інженером-землевпорядником ОСОБА_1 (сертифікат інженера-землевпорядника №003093 від 26.03.2013р.).

Відповідно до ст. 20, 23 Закону України «Про оцінку земель» технічна документація з нормативної грошової оцінки земель затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою.

Підставою для відмови у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок може бути лише її невідповідність вимогам законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів або розташування земель чи земельних ділянок на території іншої територіальної громади. Рішення про відмову в затвердженні технічної документації з бонітування ґрунтів, нормативної грошової оцінки земельних ділянок має містити посилання на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до закону нормативно-правових актів, яким суперечить відповідна технічна документація.

Суд зазначає, що оскаржувані рішення Оноківської сільської ради про відмову в затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, що передаються в оренду МПП «КАРПАТИ» не містить жодних посилань на конкретні норми законів та прийнятих відповідно до законів нормативно- правових актів, зокрема Закону України «Про оцінку землі» та Методики з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яким суперечить розроблена ПП «Технології інформаційних систем аналізу» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 2124884800:10:020:0294 та 2124884800:10:020:0295, що суперечить вимогам ст. 23 Закону України «Про оцінку землі».

В рішенні Оноківської сільської ради зазначено про невідповідність поданих на затвердження технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 2124884800:10:020:0294 та 2124884800:10:020:0295 технічній документації, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363 в оренду з підстав її невідповідності технічної документації з нормативної грошової оцінки, яка затверджена рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородської районної ради Закарпатської області від 07 березня 2018 року №363 та витягам № НВ 2100477582023 та №НВ2100477592023. Водночас, суд зазначає, що Закон України «Про оцінку земель», зокрема ст. 23, не містить такої підстави для відмови у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, як її невідповідність іншій, раніше затвердженій технічній документації з нормативної грошової оцінки земель.

Як зазначають сторони, Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363 була затверджена технічна документація з нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) Ужгородського району Закарпатської області. Вказана технічна документація була розроблена відповідно до Порядку нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), затвердженої Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 22.08.2013 №508 та Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів), що затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 року N 1278, що підтверджується листом ГУ Держгеокадастру у Закарпатській області від 06 лютого 2024 року №28-7-0.4-636/2-24. (а.с.72)

Із змісту Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2021 № 1147 «Про затвердження Методики з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, яка набула чинності 10.11.2021р., вбачається, що одночасно із затвердженням цієї Методики, була визнано такою, «що втратила чинність Постанова Кабінету Міністрів України від 23 листопада 2011 р. № 1278 "Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів)".

Відповідно до ст. 1 Закону України «Про оцінку земель» визначено, зокрема, що дата оцінки земельної ділянки для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - це дата, вказана в технічній документації. Із змісту технічної документації, розробленої ПП «Технології інформаційних систем аналізу» вбачається, що дата її складання 07 грудня 2023р.

Отже, до складеної ПП ««Технології інформаційних систем аналізу» на замовлення МПП «КАРПАТИ» технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок мають застосовуватись положення постанови Кабінету Міністрів України від 03 листопада 2021 року № 1147 «Про затвердження Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок».

Отже, розроблена ПП «Технології інформаційний систем аналізу» технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок ні в якому випадку не може та не повинна відповідати технічній документації з нормативної грошової оцінки земель несільськогосподарського призначення (крім земель населених пунктів) Ужгородського району Закарпатської області Ужгородського району, затвердженої Рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363.

Відповідно до п. 4 Постанови Кабінету Міністрів України від 03.11.2023 №1147 «Про затвердження Методики з нормативної грошової оцінки земельних ділянок» установлено, що затверджена з урахуванням вимог пункту 271.2 статті 271 Податкового кодексу України до набрання чинності Методикою, затвердженою згідно з пунктом 1 цієї постанови, технічна документація з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, технічна документація із загальнонаціональної (всеукраїнської) нормативної грошової оцінки земель сільськогосподарського призначення (на відповідній території) є чинною до початку застосування рішення відповідного органу місцевого самоврядування про затвердження нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок.

Разом з тим, відповідно до п. 19 Методики з нормативної грошової оцінки земельних ділянок до затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах територіальної громади для визначення нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки за межами населених пунктів може складатись технічна документація з нормативної грошової оцінки земельної ділянки на підставі договору, який укладається заінтересованими особами. Значення коефіцієнта, який характеризує зональні фактори місця розташування земельної ділянки (Км4), у такій документації приймається таким, що дорівнює 1.

Ні на час розгляду справи, ні на час прийняття Оноківською сільською радою рішень про передавання земельних ділянок з кадастровими номерами 2124884800:10:020:0294 та 2124884800:10:020:0295 в оренду МПП «КАРПАТИ» нормативна грошова оцінка земель в межах саме Оноківської територіальної громади з моменту її утворення в 2020 році не проводилась, технічна документація з нормативної грошової оцінки таких земель рішенням Оноківської сільської ради не затверджувалась.

Отже, МПП «Карпати» після введення в дію нової Методики нормативної грошової оцінки земельних ділянок та до затвердження складеної за цією Методикою технічною документацією з нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах територіальної громади мало право замовити технічну документацію щодо окремих земельних ділянок, а Оноківська сільська рада як суб`єкт владних повноважень зобов`язана була її затвердити (за умови відсутності визначених законом підстав для відмови у затвердженні).

Так, рішеннями Оноківської сільської ради від 13.10.2023р. №1746 та №1747, про передавання в оренду МПП «КАРПАТИ» земельних ділянок з кадастровими номерами 2124884800:10:020:0294 та 2124884800:10:020:0295 була визначена орендна плата за користування земельними ділянками у розмірі 6% від їх нормативної грошової оцінки.

У грудні 2023 року МПП «КАРПАТИ» звернулось до Оноківської сільської ради з клопотанням щодо надання інформації щодо нормативної грошової оцінки земельних ділянок з кадастровими номерами 2124884800:10:020:0294 та 2124884800:10:020:0295.

Листом від 28 грудня 2023р. Оноківська сільська рада повідомила Позивача, що згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки №НВ-2100477582023, сформованого станом на 03.11.023р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124884800:10:020:0295 становить 8764494,65 гривень, а згідно витягу з технічної документації з нормативної грошової оцінки №НВ-2100477592023, сформованого станом на 03.11.023р. нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124884800:10:020:0294 становить 7011595,72 гривень.

Разом з тим, згідно складеної ПП «Технології інформаційних систем аналізу» технічних документацій з нормативної грошової оцінки вказаних земельних ділянок, нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124884800:10:020:0295 станом на 07 грудня 2023р. становить 297808,83 гривень, а нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 2124884800:10:020:0294 станом на 07 грудня 2023р. становить 238247,06 гривень.

Тобто, нормативна грошова оцінка вказаних земельних ділянок, визначена на підставі технічної документації з нормативної грошової оцінки, затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363 майже в 30 разів вище, ніж нормативна грошова оцінка, визначена ПП «Технології інформаційних систем аналізу». Отже, і розмір орендної плати, яку МПП «КАРПАТИ» має сплачувати за користування вказаними земельними ділянками, може значно відрізнятись в залежності від того, на підставі якої технічної документації буде розрахована нормативна грошова оцінка цих земельних ділянок.

Безпідставно відмовляючи у затверджені розробленої ПП «Технології інформаційних систем аналізу» технічної документації з нормативно грошової оцінки земельних ділянок, Оноківська сільська рада фактично незаконно примушує МПП «КАРПАТИ» сплачувати орендну плату у завищеному розмірі, оскільки до затвердження Відповідачем нової технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок та внесення відповідних відомостей до Державного земельного кадастру Позивач буде вимушений нараховувати та сплачувати орендну плату, виходячи з нормативної грошової оцінки затвердженої рішенням двадцять другої сесії сьомого скликання Ужгородською районної ради Закарпатської області від 07.03.2018 № 363.

Відтак, оскаржуваним рішенням Оноківської сільської ради про відмову МПП «КАРПАТИ» у затвердженні технічних документацій з нормативної грошової оцінки земельних ділянок, Відповідач порушує законні інтереси Позивача.

Як зазначено у Рішенні Конституційного Суду України від 13 червня 2019 року № 5- р/2019, Конституція України містить низку фундаментальних положень щодо здійснення державної влади, передбачених статтями 3, 5, 6, 8, 19 Основного Закону. Названі конституційні приписи перебувають у взаємозв`язку, відображають фундаментальне положення конституціоналізму щодо необхідності обмеження державної влади з метою забезпечення прав і свобод людини та зобов`язують наділених державною владою суб`єктів діяти виключно відповідно до усталених Конституцією України цілей їх утворення.

Тому, коли йдеться про реалізацію компетенції у межах дискреції суб`єктом владних повноважень, такі суб`єкти зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України (частина друга статті 19 Конституції України).

Наведена норма означає, що суб`єкт владних повноважень зобов`язаний діяти лише на виконання закону, за умов і обставин, визначених ним, вчиняти дії, не виходячи за межі прав та обов`язків, дотримуватися встановленої законом процедури, обирати лише встановлені законодавством України способи правомірної поведінки під час реалізації своїх владних повноважень.

Відповідно до ч. 10 ст. 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.

Відповідно до п.1 ч. 1 ст. 19 Кодексу адміністративного судочинства України юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження.

Оскільки в даному випадку за результатами прийняття Оноківською сільською радою як суб`єктом владних повноважень незаконного акту індивідуальної дії, яким були порушені інтереси Позивача, між сторонами виник публічно-правовий спір, який підлягає розгляду в порядку адміністративного судочинства.

Відповідно до ст. 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист у тому числі шляхом визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень.

Суд погоджується, що в даному випадку належним та ефективним способом захисту та законного інтересу позивача є визнання протиправним та скасування оскаржуваних рішень.

Відповідно до статті 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до статті 73 частини 2 КАС України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Згідно вимог статті 77 частини 1 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 77 частини 2 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

При вирішенні спору по суті суд вважає за необхідне звернути увагу, зокрема, учасників справи, що у відповідності до статті 2 частини 1 КАС України завданням адміністративного судочинства, поряд з іншими, є саме справедливе вирішення судом спору. Тому суд вважає за необхідне у спірному випадку на цьому наголосити.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України та доказів, зібраних у справі, суд дійшов висновку про необхідність задоволення вимог позивача.

Згідно із частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, на користь позивача необхідно стягнути за рахунок бюджетних асигнувань відповідача судовий збір в розмірі 4844,80 грн, сплачений згідно з квитанцією.

Керуючись статтями 9, 14, 73, 74, 75, 76, 77, 78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Малого приватного підприємства "Карпати" (88000, м.Ужгород, вул.Адама Міцкевича, буд.9, кв.2, код ЄДРПОУ 20467094) до Оноківської сільської ради (89412, Закарпатська область, Ужгородський район, с.Оноківці, вул.Головна, буд.59, код ЄДРПОУ 04350168) про визнання протиправним та скасування індивідуального акта - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2000-ХLІ-VIII в частині відмови Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,40 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0294, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с. Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу».

Визнати протиправним та скасувати рішення Оноківської сільської ради Ужгородського району Закарпатської області від 04 квітня 2024 року № 2001-ХLІ-VIII в частині відмови у затвердженні технічної документації з нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що надається в оренду Малому приватному підприємству «КАРПАТИ» площею 0,50 га кадастровий номер 2124884800:10:020:0295, що розташована на території Оноківської сільської ради за межами населеного пункту с.Оріховиця Ужгородського району Закарпатської області цільове призначення для будівництва та обслуговування об`єктів рекреаційного призначення, що розроблена Приватним підприємством «Технології інформаційних систем аналізу»

Стягнути на користь Малого приватного підприємства "Карпати" (88000, м.Ужгород, вул.Адама Міцкевича, буд.9, кв.2, код ЄДРПОУ 20467094) за рахунок бюджетних асигнувань Оноківської сільської ради (89412, Закарпатська область, Ужгородський район, с.Оноківці, вул.Головна, буд.59, код ЄДРПОУ 04350168) судові витрати у сумі 4844,80 грн (чотири тисячі вісімсот сорок чотири гривні 80 коп.).

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяЮ.Ю.Дору

СудЗакарпатський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121384410
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —260/3737/24

Рішення від 03.09.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 10.07.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 24.06.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

Ухвала від 04.06.2024

Адміністративне

Закарпатський окружний адміністративний суд

Дору Ю.Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні