Рішення
від 03.09.2024 по справі 727/6496/24
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЧЕРНІВЦІВ

Справа № 727/6496/24

Провадження № 2/727/1430/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

27 серпня 2024року м. Чернівці

Шевченківський районний суд м. Чернівціу складі:

головуючого судді: Танасійчук Н.М.,

за участю секретаря судового засідання: Дячук І.М.,

представників позивача: ОСОБА_1 , Боднарюка В.І.

розглянувши увідкритому судовомузасіданні взалі судум.Чернівці цивільнусправу запозовом ОСОБА_2 до військовоїчастини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 ,Чернівецької районноївійськової адміністраціїЧернівецької області,про визнаннянезаконним наказукомандира військовоїчастини НОМЕР_1 ,витребування майнаіз чужогонезаконного володіння,

ВСТАНОВИВ :

25 червня 2024 року позивач звернувся до суду із даним позовом.

Посилається на те, що 01.05.2022 року, поліцейським СРПП ВП № 6 (м. Новоселиця) Чернівецького районного управління поліції ГУНП в Чернівецькій області, відносно нього було складено протокол серії ДПР18 № 451338 від 01.05.2022 року, за ч. 1 ст. 130 КУпАП.

02.05.2022 року, інспектором СРПП ВП № 6 (м. Новоселиця) Чернівецького районного управління поліції ГУНП в Чернівецькій області було складено акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, у відповідності до якого належний ОСОБА_2 транспортний засіб TOYOTA TUNDRA, д.н.з. НОМЕР_2 , було затримано та поміщено на зберігання на стоянку АДРЕСА_1 .

Зазначає, що постановою Чернівецького апеляційного суду від 29.07.2022 року у справі № 724/966/22, скасовано постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 27.06.2022 року щодо ОСОБА_2 за ч. 1 ст. 130 КУпАП, а провадження у справі закрито, у зв`язку з відсутністю в його діях події і складу адміністративного правопорушення.

Вказує, що постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2023 року у справі № 600/1792/23, визнано протиправними дії працівників поліції щодо складання акту огляду та тимчасового затримання транспортного засобу від 02.05.2023 року, яким вказаний автомобіль було затримано та поміщено на зберігання.

В результаті незаконних дій працівників поліції щодо складання акту огляду від 02.05.2022 року та доставлення транспортного засобу для зберігання на спеціальний майданчик в АДРЕСА_1 , командир ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України, 03.05.2022 року видав наказ за № 107 «Про примусове відчуження майна».

Ч. 1 Наказу за № 107, командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України наказано здійснити примусове відчуження із володіння територіальних підрозділів поліції ГУ НП в Чернівецькому районі майна, зокрема транспортного засобу марки TOYOTA TUNDRA, реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер шасі НОМЕР_3 для потреб Національної гвардії України

Видання Наказу за № 107, 03.05.2022 року, стало наслідком незаконних дій інспектора поліції, які мали місце 1 та 2 травня 2022 року, а саме складання акту огляду та тимчасового затримання вказаного транспортного засобу.

05.05.2022 року військовою частиною НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 було складено акт про примусове відчуження майна. Вказаний документ погоджено Чернівецькою РВА. Примусово відчужено автомобіль марки TOYOTA TUNDRA, (VIN: НОМЕР_3 ), реєстраційний номер НОМЕР_2 ., власником якого є ОСОБА_2 .

При цьому, зауважує, що у вказаному наказі та акті, VIN-код автомобіля вказано 5TBDV58l4S466169. Однак дійсним VIN-кодом автомобіля є 5TBDV58l47S466169. Тобто, відповідачем допущено грубу помилку (пропущено цифру 7 у VIN-коді транспортного засобу).

У свою чергу, згідно п. 2 та 4 ч. 1 ст. 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» від 17.05.2012 року за № 4765-VI, про примусове відчуження або вилучення майна складається акт. В акті зазначаються зокрема відомості про власника (власників) майна: для фізичних осіб - прізвище, ім`я, по батькові, постійне місце проживання та ідентифікаційний номер у Державному реєстрі фізичних осіб - платників податків; опис майна, достатній для його ідентифікації - для рухомого майна - відомості про реєстраційний номер транспортного засобу, марку, модель, номер шасі, рік випуску та інші реєстраційні дані.

Разом з тим, акт про примусове відчуження майна від 05.05.2022 року не містить інформації про місце постійного проживання та ідентифікаційний код позивача у справі, як і не містить інформації про номер шасі та рік випуску спірного транспортного засобу.

Відтак, примусове відчуження транспортного засобу, марки TOYOTA TUNDRA, реєстраційний номер НОМЕР_2 згідно акту про примусове відчуження майна від 05.05.2022 року, який на праві приватної власності належить ОСОБА_2 відбулось на підставі незаконних дій відповідача, який заволодів спірним транспортним засобом без відповідної правової підстави.

Згідно листа ТСЦ МВС№ 7343 від 28.10.2022 року за № 31/24/678-13-2022, гр. ОСОБА_2 , станом на 28.10.2022 року, є власником вищевказаного транспортного засобу, а його перереєстрація за відповідачем є неможливою у зв`язку із допущеними порушеннями при складанні акту про примусове відчуження майна від 05.05.2022 року.

Враховуючи вищенаведені обставини, просить визнати наказ командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України № 107 від 03.05.2022 року «Про примусове відчуження майна» незаконним та витребувати із володіння ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України на його користь автомобіль TOYOTA TUNDRA, (VIN: НОМЕР_4 ), реєстраційний номер НОМЕР_2 ., та оригінал свідоцтва про реєстрацію вказаного транспортного засобу серії НОМЕР_5 .

Представник відповідачаЧернівецької районноїдержавної адміністрації(районноївійськової адміністрації)надіслав досуду відзивна позову якомузазначає,що в зв"язкуз введеннямз 24лютого 2022року правового режимувоєнного стану,розпочато проведення загальної мобілізації, в тому числі і виконання військово-транспортного обов`язку для забезпечення військових формувань транспортними засобами.

Військово-транспортний обов`язок виконується в особливий період - шляхом передачі підприємствами, установами та організаціями, а також громадянами транспортних засобів і техніки для задоволення потреб військових формувань відповідно до визначених завдань. Примусове відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим відповідно з органом військового управління, визначеним Міністерством оборони України, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласною, районною, Київською чи Севастопольською міською державною адміністрацією або виконавчим органом відповідної місцевої ради, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті. Відтак, рішення про примусове відчуження транспортного засобу прийнято належним органом, в особі Військовою частиною НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 . Оспорюваний наказ № 107 від 03 травня 2022 року погоджений Чернівецькій районній державній адміністрації (районній військовій адміністрації). Право вимоги щодо повернення примусового відчуженого майна, так само як і право компенсації за майно або право вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо виникає тільки після скасування правового режиму воєнного стану. На даний час в Україні діє правовий режим воєнного стану, який не скасований, а отже стверджує, що звернення із позовом до суду з вимогою про повернення примусово відчуженого майна є передчасним.

Вказує, що примусове відчуження майна - транспортного засобу, марки TOYOTA TUNDRA, д.р.н НОМЕР_6 , відбулося в умовах правового режиму воєнного стану, відповідно до вимог чинного законодавства України. Наполягає на залишенні позову без задоволення. ,

Представником відповідача військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 надіслано до суду відзив на позов у якому зазначено, що у зв"язку з введенням в Україні воєнного стану , тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені Конституцією України.Військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, такий захід правового режиму воєнного стану, як примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка. Законом визначено, що примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості. У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості. Визнає той факт, що 03 травня 2022 року, наказом командира військової частини НОМЕР_1 Про примусове відчуження майна від 03.05.2022 року №107, який погоджено начальником Чернівецької районної адміністрації здійснено примусове відчуження для потреб Національної гвардії України із володіння територіальних підрозділів поліції в Чернівецькому районі майно, а саме транспортний засіб, марки TOYOTA TUNDRA, реєстраційний номер НОМЕР_6 , номер шасі НОМЕР_7 . Про здійснення примусового відчуження зазначеного майна складено, акт про примусове відчуження майна, копію яких вручено власнику даного майна - ОСОБА_2 . У подальшому, даний автомобіль прийнято на облік та введено в штат автомобільної техніки військової частини НОМЕР_1 , де він використовується.Вказує, що право вимоги щодо повернення примусового відчуженого майна, так само як і право компенсації за майно або право вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо виникає тільки після скасування правового режиму воєнного стану. На даний час в Україні діє правовий режим воєнного стану, який не скасований, а отже звернення із позовом до суду з вимогою про повернення примусово відчуженого майна є передчасним.Стверджує, що примусове відчуження майна - транспортного засобу, марки TOYOTA TUNDRA, д.р.н НОМЕР_6 , відбулося в умовах правового режиму воєнного стану і є правомірним та спірний транспортний засіб використовується відповідачем відповідно до вимог чинного законодавства. Просить відмовити у задовленні позовних вимог в повному обсязі.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 27.06.2024 року позовна заява була прийнята до розгляду, справу призначено до розгляду у порядку загального позовного провадження.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 12.07.2024 року закрито підготовче провадження у справі, призначено судовий розгляд.

У судовому засіданні представники позивача позовні вимоги підтримали у повному обсязі просили позов задовольнити.

Представники відповідачів у судове засідання не з`явилися, про розгляд справи повідомлялися належним чином.

Суд, з`ясувавши обставини та дослідивши надані у справі докази, дійшов таких висновків.

Встановлено, що 01.05.2022 року поліцейським СРПП ВП № 6 (м. Новоселиця) Чернівецького районного управління поліції ГУНП в Чернівецькій області було складено протокол про адміністративне правопорушення серії ДПР18 № 451338 від 01.05.2022 року, про те, що 01.05.2022 року о 22:50 годині в с. Колінківці, Чернівецького району, ОСОБА_2 , керував т/з марки ТОЙОТА ТУНДРА, д.н.з. НОМЕР_2 з явними ознаками алкогольного сп`яніння (запах алкоголю із порожнини рота, порушення мови), на вимогу пройти медичний огляд на стан алкогольного сп`яніння в законному порядку відмовився, чим порушив п. 2.5 ПДР України, за що відповідальність передбачена ч. 1 ст. 130 КУпАП, що підтверджується копією відповідного протоколу ( а.с.23)

02.05.2022 року о 11:40 год., інспектором СРПП ВП № 6 (м. Новоселиця) Чернівецького районного управління поліції ГУНП в Чернівецькій області, було складено акт огляду та тимчасового затримання транспортного засобу, у відповідності до якого належний ОСОБА_2 транспортний засіб TOYOTA TUNDRA, д.н.з. НОМЕР_2 , було затримано та поміщено на зберігання на стоянку АДРЕСА_1 ( а.с.24)

Наказом командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України № 107 від 03.05.2022 року «Про примусове відчуження майна» здійснено примусове відчуження для потреб Національної гвардії України, із володіння територіальних підрозділів поліції ГУ НП в Чернівецькому районі, майно транспортний засіб марки TOYOTA TUNDRA, реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер шасі НОМЕР_3 ( а.с.25)

03.05.2022 року, на підставі наказу командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України № 107 від 03.05.2022 року «Про примусове відчуження майна», погодженого із начальником Чернівецької районної військової адміністрації, було складено акт про примусове відчуження майна, а саме транспортного засобу, марки TOYOTA TUNDRA, (VIN: НОМЕР_3 ), реєстраційний номер НОМЕР_2 , власником якого є ОСОБА_2 (на підставі свідоцтва про реєстрацію НОМЕР_5 ). Місцезнаходження автомобіля вказано по АДРЕСА_2 . За результатами оцінки (висновку про вартість майна від 03.05.2022 року), визначено ринкову вартість автомобіля, яке склала 394 708,29 гривень. Вказаний акт був підписаний власником транспортного засобу ОСОБА_2 . Датою вручення акту вказано 05.05.2022 року. Не вказано достатні відомості вказано помилковий код ( а.с.26)

Згідно з актом технічного стану № 64 від 03.05.2022 року, при ознайомленні із документами та огляді легкового пікапа «Тойота тундра», д.н.з. НОМЕР_2 було встановлено номер шасі автомобіля - 5TBDV5814S466169, рік випуску 2007. Запропоновано передати автомобіль у НГ України. У графі «Здав» міститься підпис ОСОБА_2 (а.с.112)

Наказом командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України № 133 від 12.05.2022 року автомобіль «Тойота тундра», в/н НОМЕР_8 , 2007 року випуску, шасі НОМЕР_3 , який надійшов до військової частини, було введено в дію, за технікою закріплено водіїв (а.с.113)

У подальшому, а саме 31.10.2022 року оформлено паспорт машини № НОМЕР_9 , де зазначено її тип, марка і модель, рік випуску та № шасі. При цьому було внесено виправлення у записі номера шасі НОМЕР_3 , додано цифру «7» перед літерою «S». Оформлено також і технічний талон відповідного зразку (а.с.179-181)

Згідно листа ТСЦ МВС№ 31/24/Х-11-225-1- 2023 від 20.04.2023 року, згідно облікових даних Єдиного державного реєстру МВС України ОСОБА_2 є власником транспортного засобу, марки TOYOTA TUNDRA, ідентифікатор (VIN) - НОМЕР_4 , д.н.з. НОМЕР_2 , що також підтверджується свідоцтво про реєстрацію НОМЕР_5 , видане ТСЦ № 7343 від 22.09.2021 року (а.с.36 та зворот а.с.36)

Також судом встановлено, що ідентифікатор (VIN) вказаного автомобіля, зазначений у наказі командира ВЧ НОМЕР_1 Національної гвардії України № 107 від 03.05.2022 року «Про примусове відчуження майна» та наказі № 133 від 12.05.2022 року, акті про примусове відчуження майна від 03.05.2022 року, акті технічного стану № 64 від 03.05.2022 року, як: «5TBDV5814S466169», є некоректним, не відповідає дійсному, оскільки у ньому не міститься достатня кількість цифр. Правильним ж його ідентифікатором (VIN) є - НОМЕР_4 .

Крім того, як це встановлено із технічного талона транспортного засобу, виданого Службою безпеки дорожного руху ГУ НГУ, автомобіль TOYOTA TUNDRA, ідентифікатор (VIN) НОМЕР_4 ДНЗ НОМЕР_8 зареєстрований 21.12.2022 року за Національною гвардією України Західне ОТО в/ч НОМЕР_1 (а.с.183)

Також судом було встановлено, що постановою Чернівецького апеляційного суду від 29.07.2022 року у справі № 724/966/22 постанову Хотинського районного суду Чернівецької області від 27.06.2022 року щодо притягнення ОСОБА_2 до адміністративної відповідальності за ч. 1 ст. 130 КУпАП було скасовано, а провадження у справі закрито на підставі п. 1 ст. 247 КУпАП, у зв`язку з відсутністю в його діях події і складу вказаного адміністративного правопорушення.(а.с.29-31)

Крім того, рішенням Хотинського районного суду Чернівецької області від 11.08.2023 року було встановлено, що внаслідок дій неправомірного характеру з боку уповноважених осіб Головного управління Національної поліції в Чернівецькій області щодо ініціювання та здійснення провадження у справі (складання протоколу) про адміністративне правопорушення за ч. 1 ст. 130 КУпАП щодо ОСОБА_2 , останньому було завдано моральної шкоди у розмірі 7000,00 гривень. Крім того, ОСОБА_2 завдано матеріальної шкоди у розмірі 10000,00 гривень, які він поніс у зв`язку із розглядом справи про адміністративне правопорушення (витрати на професійну правничу допомогу). Вказаний розмір шкоди було стягнуто із державного бюджету України на користь ОСОБА_2 (а.с.39-43)

Постановою Сьомого апеляційного адміністративного суду від 19.12.2023 року, було скасовано рішення Чернівецького окружного адміністративного суду від 17 серпня 2023 року скасувати, визнано протиправними дії Відділення поліції № 6 (м. Новоселиця) Чернівецького районного управління поліції Головного управління поліції в Чернівецькій області щодо складання Акту огляду та тимчасового затримання транспортного засобу від 02 травня 2022 року, яким транспортний засіб Тoyota Tundra, д.н.з. НОМЕР_2 затримано та поміщено на зберігання на стоянку АДРЕСА_1 (а.с.32-35)

Відповідно до ст. 41 Конституції України кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю, результатом своєї інтелектуальної, творчої діяльності. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним. Примусове відчуження об`єктів права приватної власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності, на підставі і в порядку, визначених законом, та за умови попереднього і повного відшкодування їх вартості. Примусове відчуження таких об`єктів з наступним повним відшкодуванням їх вартості допускається лише в умовах воєнного чи надзвичайного стану.

За положеннями ст. 64 Конституції України конституційні права і свободи людини і громадянина не можуть бути обмежені, крім випадків, передбачених Конституцією України. В умовах воєнного або надзвичайного стану можуть встановлюватися окремі обмеження прав і свобод із зазначенням строку дії цих обмежень.

Згідно з ч.3 ст. 321 Цивільного кодексу України примусове відчуження об`єктів права власності може бути застосоване лише як виняток з мотивів суспільної необхідності на підставі і в порядку, встановлених законом, та за умови попереднього та повного відшкодування їх вартості, крім випадків, встановлених частиною другою статті 353 цього кодексу.

Відповідно до ч. 2 ст. 353 ЦК України в умовах воєнного або надзвичайного стану майно може бути примусово відчужене у власника з наступним повним відшкодуванням його вартості. Реквізоване майно переходить у власність держави або знищується (ч. 3 ст. 353 ЦК України).

Указом Президента України № 64/2022, затвердженим Верховною Радою України 24 лютого 2022 року, в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який наразі триває.

Згідно з п.3 Указу Президента України № 64/2022, у зв`язку із введенням в Україні воєнного стану тимчасово, на період дії правового режиму воєнного стану, можуть обмежуватися конституційні права і свободи людини і громадянина, передбачені ст.30-34,28,39,41-44,53 Конституції України, а також вводитися тимчасові обмеження прав і законних інтересів юридичних осіб в межах та обсязі, що необхідні для забезпечення можливості запровадження та здійснення заходів правового режиму воєнного стану, які передбачені частиною першою статті 8 Закону України «Про правовий режим воєнного стану».

Відповідно до ч.1 ст.1 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» воєнний стан - це особливий правовий режим, що вводиться в Україні або в окремих її місцевостях у разі збройної агресії чи загрози нападу, небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності та передбачає надання відповідним органам державної влади, військовому командуванню, військовим адміністраціям та органам місцевого самоврядування повноважень, необхідних для відвернення загрози, відсічі збройної агресії та забезпечення національної безпеки, усунення загрози небезпеки державній незалежності України, її територіальній цілісності, а також тимчасове, зумовлене загрозою, обмеження конституційних прав і свобод людини і громадянина та прав і законних інтересів юридичних осіб із зазначенням строку дії цих обмежень.

За визначенням ч.1 ст.3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану», військовим командуванням, якому згідно з цим законом надається право разом з органами виконавчої влади, військовими адміністраціями, Радою міністрів Автономної Республіки Крим та органами місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати заходи правового режиму воєнного стану, є: Головнокомандувач Збройних Сил України, Командувач об`єднаних сил Збройних Сил України, командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з`єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

Військове командування, в межах повноважень, визначених цим законом та Указом Президента України про введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, затвердженим Верховною Радою України, видає обов`язкові до виконання накази і директиви з питань забезпечення оборони, громадської безпеки і порядку, здійснення заходів правового режиму воєнного стану (ч. 2ст. 3 Закону України «Про правовий режим воєнного стану»).

Відповідно до ч. 1 ст. 8 ЗУ Закону України «Про правовий режим воєнного стану», в Україні або в окремих її місцевостях, де введено воєнний стан, військове командування разом із військовими адміністраціями (у разі їх утворення) можуть самостійно або із залученням органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування запроваджувати та здійснювати в межах тимчасових обмежень конституційних прав і свобод людини і громадянина, а також прав і законних інтересів юридичних осіб, передбачених указом Президента України про введення воєнного стану, заходи правового режиму воєнного стану, зокрема примусово відчужувати майно, що перебуває у приватній або комунальній власності, вилучати майно державних підприємств, державних господарських об`єднань для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану в установленому законом порядку та видавати про це відповідні документи встановленого зразка (п.4).

Механізм передачі, примусового відчуження або вилучення майна у юридичних та фізичних осіб для потреб держави в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану визначає Закон України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

За визначенням ч.1 ст.1 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» примусове відчуження майна це позбавлення власника права власності на індивідуально визначене майно, що перебуває у приватній або комунальній власності та яке переходить у власність держави для використання в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану за умови попереднього або наступного повного відшкодування його вартості.

Примусове відчуження майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану може здійснюватися з попереднім повним відшкодуванням його вартості. У разі неможливості попереднього повного відшкодування за примусово відчужене майно таке майно примусово відчужується з наступним повним відшкодуванням його вартості (ст.3 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»).

Право державної власності на майно виникає з дати підписання акту (ч.3 ст.7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»).

Відповідно до ст. 7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» складається акт про примусове відчуження або вилучення майна відповідного зразка, затвердженого КМУ від 31.10.2012 № 988.

Відповідно до ч. 4 ст. 7 Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" у разі примусового відчуження майна до акту додається документ, що містить висновок про вартість майна на дату його оцінки, яка проводилася у зв`язку з прийняттям рішення про його примусове відчуження.

Примірник акта та документ, що містить висновок про вартість майна, вручаються під розписку особі, у якої відчужується або вилучається майно, або її уповноваженому представнику (ч.5 ст.7 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану»).

За положеннями ст. 8 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» оцінка майна, що підлягає примусовому відчуженню, проводиться у порядку, встановленому законодавством про оцінку майна, майнових прав та професійну оціночну діяльність. У разі неможливості залучити до оцінки майна суб`єктів оціночної діяльності - суб`єктів господарювання така оцінка проводиться суб`єктами оціночної діяльності - органами державної влади або органами місцевого самоврядування за погодженням із власником майна. У разі відмови або відсутності власника майна зазначені органи мають право проводити таку оцінку самостійно. Оцінка майна, за якою попередньому власнику було відшкодовано вартість примусово відчуженого майна, може бути оскаржена до суду.

Примусове відчуження майна не є різновидом відповідальності за будь-які правопорушення, а є виключно одним із заходів правового режиму воєнного стану, що реалізується військовим командуванням задля забезпечення оборони нашої держави.

Стаття 4 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» встановлює, що відчуження або вилучення майна у зв`язку із запровадженням та виконанням заходів правового режиму воєнного стану здійснюється за рішенням військового командування, погодженим з відповідною військовою адміністрацією.

Згідно ч.1 ст. 3 Закону України Про правовий режим воєнного стану, військовим командуванням є: Головнокомандувач Збройних Сил України, ІНФОРМАЦІЯ_2 , командувачі видів та окремих родів військ (сил) Збройних Сил України, командувачі (начальники) органів військового управління, командири з`єднань, військових частин Збройних Сил України та інших утворених відповідно до законів України військових формувань.

Таким чином, транспортний засіб TOYOTA TUNDRA, реєстраційний номер НОМЕР_6 , відповідно до вимог Закону «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» з урахуванням вимог Закону України Про правовий режим воєнного стану від 12.05.2015 № 389-VIII та Указу Президента України Про введення воєнного стану в Україні від 24.02.2022 №64/2022 (зі змінами) був примусово відчужений за рішенням командування військової частини НОМЕР_10 , оформленого наказом командира військові частини НОМЕР_11 від 03.05.2022 №107, погодженого Чернівецькою районною державною адміністрацією (районною військовою адміністрацією) виключно з метою забезпечення виконання завдань в умовах правового режиму воєнного стану. На реалізацію зазначеного рішення командування, уповноваженою особою військової частини НОМЕР_10 , 05.05.2022 було складено акт про примусове відчуження майна, який, у відповідності до ч. 2 ст. 7 Закону, також був погоджений начальником Чернівецької районної військової адміністрації.

Щодо доводів позивача, про те, що транспортний засіб TOYOTA TUNDRA д.н.з. НОМЕР_2 не мігбути примусововідчуженим,оскільки,як доведеносудовими рішеннями,станом на 03.05.2022 року перебував у володінні територіальних підрозділів ГУ НП в Чернівецькій області незаконно, суд зазначає наступне:

Примусове відчуження майна в умовах воєнного стану не є тотожним розпоряджанню власником належним йому майном. Відтак рішення про перехід згаданого транспортного засобу у державну власність приймалося не власником майна, а військовим командуванням за погодженням із місцевою військовою адміністрацією, в умовах правового режиму воєнного стану.

За загальним правилом, пріоритетними є норми спеціального законодавства. Так, питання примусового відчуження майна в умовах правового режиму воєнного стану, врегульовано спеціальним законодавством - Законом України Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану від 17.05.2012 № 4765-VI, який жодним чином не обмежує види майна, яке може бути примусово відчужене у приватних осіб.

Суд зазначає, що з метою захисту прав громадян, примусове відчуження майна має виключно оплатний характер, зокрема, згідно статті 9 Закону, фізичні особи, у яких відчужені транспортні засоби для потреб держави в умовах правового режиму воєнного стану мають право на відшкодування вартості такого майна.

Відповідно до частини 2 статті 10 Закону, компенсація за примусово відчужене майно в умовах правового режиму воєнного стану з наступним повним відшкодуванням його вартості здійснюється протягом п`яти наступних бюджетних періодів після скасування правового режиму воєнного стану.

Доводи позивача про незаконність погодження оскаржуваного Наказу за №107 від 03.05.2022 року Чернівецькою РДА Чернівецької області, та того що Наказ № 107 від 03.05.2022 року є незаконним і підлягає скасуванню, а майно підлягає витребуванню із чужого незаконного володіння є необгрунтованими.

Примусово відчужений за рішенням командування військової частини НОМЕР_10 з дотриманням вимог Закону № 4765-VI транспортний засіб TOYOTA TUNDRA 2007 року випуску, шасі НОМЕР_3 , надійшов до військової частини, був прийнятий на облік і введений в штат автомобільної техніки військової частини, із присвоєнням військового номерного знаку та використовується виключно за призначенням з метою забезпечення службової діяльності Збройних Сил України.

Окрім того, суд зазначає, що Постановою Кабінету Міністрів України від 31 жовтня 2012 року № 998 (далі - КМУ № 998) затверджено Порядок розгляду заяв та здійснення виплат для наступної повної компенсації за майно, примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану.

Зокрема, пунктом 3 Постанови КМУ № 998 передбачено, що заява про виплату наступної повної компенсації за примусово відчужене майно приймається, обліковується і розглядається за місцем відчуження майна, в умовах правового режиму воєнного стану територіальним центром комплектування та соціальної підтримки.

Крім того, стаття 11 ЗУ «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану» встановлює, що для отримання наступної компенсації за примусово відчужене в умовах правового режиму воєнного стану майно, його колишній власник або уповноважена ним особа після скасування правового режиму воєнного стану звертається до територіального центру комплектування та соціальної підтримки за місце відчуження майна із заявою, до якої додаються акт і документ, що містить висновок про вартість майна.

Отже, питання повернення примусово відчуженого майна повністю врегульовано статтею 12 Закону України «Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану».

Як вбачається з означеної статті, у разі, якщо після скасування правового режиму воєнного чи надзвичайного стану майно, яке було примусово відчужене, збереглося, а колишній власник або уповноважена ним особа наполягає на поверненні майна, таке повернення здійснюється в судовому порядку.

Підставою для повернення майна є рішення суду, яке набрало законної сили. У разі повернення майна особі у неї поновлюється право власності на це майно. Одночасно особа зобов`язується повернути грошову суму, яка була нею одержана у зв`язку з відчуженням майна, з вирахуванням розумної плати за використання цього майна. Колишній власник майна, яке було примусово відчужене, може вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо.

Повернення майна є правовим наслідком припинення надзвичайних обставин, які стали підставою для його примусового відчуження. Право вимагати повернення майна обумовлюється наявністю в особи статусу «колишнього» власника. За допомогою такої конструкції законодавець створює передумови для охорони інтересів приватних осіб.

Повернення майна можливе за умови припинення надзвичайних обставин, тобто стихійного лиха, аварії, епідемії, епізоотії, воєнного або надзвичайного стану та ін., збереження майна, заявлення власником позовної вимоги про його повернення до органу, що проводив його реквізицію або якому передано відповідне майно, встановлення можливості повернення.

Законом передбачено, що право особи звертатись до суду з вимогою щодо повернення примусово відчуженого майна обумовлене припиненням існування надзвичайної обставини, яка стала підставою для такого відчуження за умови збереження такого майна.

Статтею 387 ЦК України визначено, що власник має право витребувати своє майно від особи, яка незаконно, без відповідної правової підстави заволоділа ним.

З аналізу вищенаведених положень матеріального закону слідує, що обов`язковою умовою для витребування власником майна з чужого незаконного володіння є відсутність правової підстави для вибуття такого майна від власника.

Матеріалами справивстановлено,що транспортнийзасіб марки"TOYOTA TUNDRA", відповідно до вимог Закону "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" з урахуванням вимог Закону України "Про правовий режим воєнного стану" від 12.05.2015 року № 389-VIII та Указу Президента України "Про введення воєнного стану в Україні" від 24.02.2022 №64/2022 (зі змінами) був примусово відчужений за рішенням командування військової частини НОМЕР_10 , оформленого наказом командира військові частини НОМЕР_11 від 03.05.2022 №107, погодженого начальником Чернівецької районної військової адміністрації виключно з метою забезпечення виконання завдань в умовах правового режиму воєнного стану. На реалізацію зазначеного рішення командування, уповноваженою особою військової частини НОМЕР_10 , 05.05.2022 було складено акт про примусове відчуження майна, який, у відповідності до ч. 2 ст. 7 Закону, також був погоджений начальником Чернівецької районної військової адміністрації.

Відповідно до частини 2 статті 10 акону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", компенсація за примусово відчужене майно в умовах правового режиму воєнного стану з наступним повним відшкодуванням його вартості здійснюється протягом п`яти наступних бюджетних періодів після скасування правового режиму воєнного стану.

Відповідно до ст. 12 вищезазначеного Закону у разі якщо після скасування правового режиму воєнного чи надзвичайного стану майно, яке було примусово відчужене, збереглося, а колишній власник або уповноважена ним особа наполягає на поверненні майна, таке повернення здійснюється в судовому порядку.

Підставою для повернення майна є рішення суду, яке набрало законної сили.

У разі повернення майна особі у неї поновлюється право власності на це майно. Одночасно особа зобов`язується повернути грошову суму, яка була нею одержана у зв`язку з відчуженням майна, з вирахуванням розумної плати за використання цього майна.

Колишній власник майна, яке було примусово відчужене, може вимагати взамін надання йому іншого майна, якщо це можливо.

Таким чином питання повернення примусово відчуженого майна повністю врегульовано статтею 12 Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану".

Правова підстава, згідно якої спірний автомобіль був вилучений у позивача, а саме вимоги ч. 5 ст. 41 Конституції України, Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану", ст. 23 Закону України "Про правовий режим воєнного стану", які дозволяють примусове відчуження об`єктів права приватної власності з мотивів суспільної необхідності в умовах воєнного стану не відпала, вона чітко передбачена чинним законодавством та допустима в умовах воєнного стану, реалізована актом індивідуальної дії наказом командира військової частини НОМЕР_10 від 03.05.2022 року, підстав для скасування якого, суд не вбачає.

Суд відхиляє доводи позивача про неправомірність акту про примусове відчуження транспортного засобу з тих причин, що він не містить інформації про місце постійного проживання та ідентифікаційний код позивача , як і не містить інформації про номер та шасі і рік випуску спірного автомобіля, зважаючи на правову позицію, висловлену у постанові Верховного Суду від 16 грудня 2021 року у справі № 640/11468/20, відповідно до якої, ключовим питанням при наданні оцінки процедурним порушенням, допущеним під час прийняття суб`єктом владних повноважень рішення, є співвідношення двох базових принципів права: «протиправні дії не тягнуть за собою правомірних наслідків» і, на противагу йому, принцип «формальне порушення процедури не може мати наслідком скасування правильного по суті рішення»; межею, що розділяє істотне (фундаментальне) порушення від неістотного, є встановлення такої обставини: чи могло бути іншим рішення суб`єкта владних повноважень за умови безумовного дотримання ним передбаченої законом процедури прийняття такого рішення, оскільки перелічені порушення заповнення акту є формальними.

Оскільки на момент звернення до суду із вказаним позовом, правовий режим воєнного стану триває - повернення примусово відчуженого майна, відповідно до встановленого ст. 12 Закону України "Про передачу, примусове відчуження або вилучення майна в умовах правового режиму воєнного чи надзвичайного стану" порядку є неможливим, тому в задоволенні позовних вимог слід відмовити.

На підставі викладеного, керуючись ст.ст. 10, 12, 81, 89, 258-259, 263-265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, суд,

УХВАЛИВ :

У задоволенні позову ОСОБА_2 до військової частини НОМЕР_1 ІНФОРМАЦІЯ_1 , Чернівецької районної військової адміністрації Чернівецької області, про визнання незаконним наказу, витребування майна із чужого незаконного володіння відмовити.

Скасувати заходи забезпечення позову, шляхом заборони користування та передачі транспортного засобу «TOYOTA TUNDRA», реєстраційний номер НОМЕР_2 , номер кузова НОМЕР_4 в розпорядження іншим особам, вжиті ухвалою Шевченківського районного суду м. Чернівці від 26.06.2024 року.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку для подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення до Чернівецького апеляційного суду.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текстрішення складено 04.09.2024 року.

Суддя Н.М.Танасійчук

СудШевченківський районний суд м. Чернівців
Дата ухвалення рішення03.09.2024
Оприлюднено06.09.2024
Номер документу121399588
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них: витребування майна із чужого незаконного володіння

Судовий реєстр по справі —727/6496/24

Ухвала від 20.11.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 07.11.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Ухвала від 10.10.2024

Цивільне

Чернівецький апеляційний суд

Одинак О. О.

Рішення від 03.09.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Рішення від 27.08.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Ухвала від 26.08.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Ухвала від 12.08.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Ухвала від 12.07.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Ухвала від 27.06.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

Ухвала від 26.06.2024

Цивільне

Шевченківський районний суд м. Чернівців

Танасійчук Н. М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні