ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
05.09.2024 Справа №905/695/24
Господарський суд Донецької області у складі
судді Лободи Т.О.,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справу
за позовом Краматорської міської ради, м. Краматорськ Донецької області, код 24812116,
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Профі Трейдінг", м. Київ, код 39562435,
про стягнення 1 167 007,72 грн,
ВСТАНОВИВ:
Краматорська міська рада звернулась до Господарського суду Донецької області з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю "Профі Трейдінг" про стягнення безпідставно збережених коштів у сумі 1 167 007,72 грн орендної плати за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за період з 01.10.2021 по 29.02.2024.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач, маючи у власності об`єкт нерухомості, який знаходиться на земельній ділянці комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020, не оформив право користування такою земельною ділянкою та в період з 01.10.2021 по 29.02.2024 не вносив плату за користування земельною ділянкою, внаслідок чого зберіг в себе грошові кошти у сумі орендної плати, яка мала бути сплаченою та складає 1 167 007,72 грн, які є безпідставно набутим майном.
Господарський суд Донецької області ухвалою від 08.05.2024 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі № 905/695/24; розгляд справи вирішив здійснювати в порядку спрощеного позовного провадження справи без повідомлення (виклику) учасників справи за наявними у справі матеріалами; встановив сторонам строки для подання заяв по суті справи.
З метою повідомлення сторін про розгляд даної справи судом копію ухвали суду від 08.05.2024 було направлено до електронного кабінету позивача в системі "Електронний суд".
Згідно довідки про доставку електронного листа ухвала суду від 08.05.2024 в електронному вигляді доставлена до електронної скриньки позивача.
Враховуючи відсутність зареєстрованого електронного кабінету відповідача в системі "Електронний суд", ухвала суду від 08.05.2024 була направлена відповідачу за місцем його реєстрації, однак була повернута поштою до суду без вручення з відміткою поштового відділення : "адресат відсутній за вказаною адресою".
29.05.2024 від представника відповідача через систему "Електронний суд" надійшов відзив на позовну заяву, в якому відповідач частково не визнає позовні вимоги та просить суд відмовити в задоволенні позовних вимог в частині стягнення безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за період з 01.03.2022 по 31.12.2023. В обґрунтування своїх заперечень відповідач зазначає, що пунктом 69.14 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України від сплати орендної плати було звільнено користувачів земельних ділянок державної та комунальної власності, у тому числі, які перебувають в користування на умовах оренди, а тому вважає, що відповідач не мав сплачувати кошти за користування земельною ділянкою за період з 01.03.2022 по 31.12.2023. При цьому, відповідач звертає увагу, що він придбав нерухоме майно, яке він планував відбудувати, але через бойові дії в Донецькій області він не має можливості це зробити.
30.05.2024 відповідач зареєстрував свій електронний кабінет у системі "Електронний суд".
Господарський суд Донецької області ухвалою від 04.06.2024 прийняв до розгляду поданий відповідачем відзив на позов.
05.06.2024 від позивача через систему "Електронний суд" надійшла відповідь на відзив, в якій позивач не погоджується з доводами відповідача, викладеними у відзиві, та просить суд задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Зазначає, що норми Податкового кодексу України, на які посилається відповідач, визначають умовою не нарахування та несплати податків розміщення об`єктів оподаткування виключно на територіях активних бойових дій або тимчасово окупованих РФ. Однак, територія Краматорської міської територіальної громади, на якій знаходиться спірна земельна ділянка, з 24.02.2022 віднесена до територій проведення можливих бойових дій, а тому норми підпункту 69.14 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України в даному випадку не застосовуються. У відповіді на відзив позивачем викладено клопотання про поновлення строку для подання відповіді на відзив.
Господарський суд Донецької області ухвалою від 06.06.2024 продовжив позивачу строк для подання відповіді на відзив до моменту її фактичного подання та прийняв до розгляду подану позивачем відповідь на відзив.
02.07.2024 від позивача через систему "Електронний суд" надійшли додаткові пояснення по справі щодо розрахунку нормативної грошової оцінки землі.
Таким чином, всім учасникам справи надано можливість для висловлення своєї правової позиції по суті позовних вимог та судом дотримано, під час розгляду справи, обумовлені чинним ГПК України процесуальні строки для звернення із заявами по суті справи та іншими заявами з процесуальних питань.
За висновками суду в матеріалах справи достатньо документів, які мають значення для правильного вирішення спору, внаслідок чого справа може бути розглянута за наявними у справі матеріалами.
Згідно з ч. 4 ст. 240 ГПК України у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення.
Статтею 248 ГПК України передбачено, що суд розглядає справи у порядку спрощеного позовного провадження протягом розумного строку, але не більше шістдесяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Суд зазначає, що у період з 01.07.2024 по 31.07.2024 суддя Лобода Т.О., в провадженні якої знаходиться дана справа, перебувала у щорічній відпустці.
Враховуючи відпустку судді, а також оголошення постійних повітряних тривог у м. Харкові, де розташований суд, за об`єктивних обставин розгляд справи здійснений судом без невиправданих зволікань, у межах розумного строку в контексті положень Господарського процесуального кодексу України.
Розглянувши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, всебічно та повно перевіривши матеріали справи та надані докази, суд встановив наступне.
Згідно витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку № НВ-1408867942021 від 09.04.2021, земельна ділянка з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 знаходиться за адресою: Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Маяковського, будинок 3-Б і відноситься до земель промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення. За цільовим призначенням - для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ - 11.02). Вид використання земельної ділянки - для функціонування комплексу хлібзаводу № 2. Площа земельної ділянки складає 2,4766 га.
Відповідно відомостей Державного реєстру речових прав на нерухоме майно (інформаційна довідка № 364009450 від 31.01.2024), власником земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 є Краматорська міська рада, яка діє від імені та в інтересах Краматорської міської територіальної громади. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна - 1810501214129.
За даними Державного реєстру речових прав на нерухоме майно, що підтверджується інформаційною довідкою № 364009918 від 31.01.2024 за адресою: Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Маяковського, будинок 3-Б, розташований комплекс хлібзаводу №2, загальною площею 11730,2 кв.м, з 01.10.2021 право власності на зазначений об`єкт зареєстровано за Товариством з обмеженою відповідальністю "Профі Трейдінг" (код ЄДРПОУ 39562435) на підставі договору купівлі-продажу, серія та номер: 3771, виданий 01.10.2021, видавник: Бондар Т.М., приватний нотаріус Київського міського нотаріального округу. Розмір частки власності складає 1. Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 356055714129.
У спірний період право користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за ТОВ "Профі Трейдінг" в Державному реєстрі речових прав не зареєстровано, що підтверджується інформаційною довідкою з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 364009450 від 31.01.2024. Доказів протилежного матеріали справи не містять.
У зв`язку з використанням вказаної земельної ділянки комунальної власності без оформлення правовстановлюючих документів та несплатою орендної плати за землю працівниками управління земельних відносин Краматорської міської ради 07.02.2024 проведено обстеження земельної ділянки комунальної власності за адресою: м. Краматорськ вул. Маяковського, 3-Б (кадастровий номер 1412900000:00:005:0020), про що складено Акт обстеження земельної ділянки № 2 від 07.02.2024. За результатами проведеного обстеження вказаної земельної ділянки на місцевості встановлено, що на земельній ділянці комунальної власності за адресою: м. Краматорськ, вул. Маяковського, 3-Б, знаходяться зруйновані залишки капітальних споруд та бетонного паркану. Проїзд між руїнами має тверде покриття. Доступ до ділянки вільний. Конфігурація земельної ділянки візуально відповідає конфігурації в кадастровому плані земельної ділянки. На дату обстеження виробнича діяльність на земельній ділянці відсутня.
Незважаючи на відсутність договору оренди земельної ділянки ТОВ "Профі Трейдінг" фактично користується земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020, яка знаходиться за адресою: Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Маяковського, будинок 3-Б, на якій розташований нежитловий об`єкт нерухомого майна, а саме комплекс хлібзаводу №2, який на праві приватної власності належить відповідачу. Наслідком таких дій є збереження майна без законних підстав - коштів у розмірі орендної плати за землю за період з 01.10.2021 по 29.02.2024, які складають 1 167 007,72 грн.
27.11.2023 Краматорська міська рада направила на адресу ТОВ "Профі Трейдінг" лист № 01-26/833 від 22.11.2023, в якому зазначила, що земельна ділянка комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 використовується ТОВ "Профі Трейдінг" без оформлення правовстановлюючих документів, плата за землю не сплачується. В листі запропоновано в місячний строк в добровільному порядку сплатити безпідставно збережені кошти в розмірі орендної плати за землю.
Лист було направлено відповідачу рекомендованим листом з трек-номером 8431306970003, що підтверджується фіскальним чеком АТ "Укрпошта". Вказаний лист було повернуто позивачу без вручення, причина невручення закінчення встановленого терміну зберігання, що підтверджується роздруківкою з сайту АТ "Укрпошта".
З наданого позивачем розрахунку безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за землю за період з 01.10.2021 по 29.02.2024 від ТОВ "Профі Трейдінг" не було надходжень до міського бюджету за користування земельною ділянкою з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020.
Відповідно до п.п. 14.1.147 п. 14.1 ст. 14 Податкового кодексу України (далі -ПКУ) плата за землю - це обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати.
Пунктом 63.3 ст. 63 ПКУ встановлено обов`язок платників податків стати на облік у відповідних контролюючих органах за основним та неосновним місцем обліку, повідомляти про всі об`єкти оподаткування і об`єкти, пов`язані з оподаткуванням, контролюючі органи за основним місцем обліку згідно з порядком обліку платників податків.
Платники плати за землю (крім фізичних осіб) самостійно обчислюють суму плати за землю щороку станом на 01 січня і не пізніше 20 лютого поточного року подають відповідному контролюючому органу за місцезнаходженням земельної ділянки податкову декларацію на поточний рік за формою, встановленою у порядку, передбаченому ст. 46 ПКУ, з розбивкою річної суми рівними частками за місяцями (п. 286.2 ст. 286 ПКУ). Нарахування фізичним особам сум плати за землю проводиться контролюючими органами (за місцем знаходження земельної ділянки), які надсилають платнику податку у порядку, визначеному ст. 42 ПКУ, до 01 липня поточного року податкове повідомлення-рішення про внесення податку за формою, встановленою у порядку, визначеному ст. 58 ПКУ (п. 286.5 ст. 286 ПКУ).
Враховуючи, що Державна податкова служба здійснює адміністрування податків та зборів, Краматорська міська військова адміністрація звернулась до Головного управління ДПС у Донецькій області із запитом вих. №01-26/36 від 04.01.2024 про надання інформації про фактично сплачені суми з орендної плати за землю за період з 01.01.2022 по 31.12.2023 (з помісячною розбивкою), зокрема, землекористувача ТОВ "Профі Трейдінг" (код 39562435).
Згідно наданої ГУ ДПС у Донецькій області інформації (лист вих. №264/5/05-99-04-09 від 19.01.204) ТОВ "Профі Трейдінг" не перебуває на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області (Краматорська ДПІ) в якості платника орендної плати з юридичних осіб (код БК 18010600).
Статтею 14 Конституції України визначено, що земля є основним національним багатством, що перебуває під особливою охороною держави. Право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно зі ст. 13 Конституції України земля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією.
За статтями 80, 83 Земельного кодексу України суб`єктами прав на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування. Землі, які належать на праві власності територіальним громадам сіл, селищ, міст, є комунальною власністю. У комунальній власності перебувають усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності.
Частиною 1 ст. 122 Земельного кодексу України встановлено, що сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або у користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.
Частина 1 ст. 123 Земельного кодексу України наголошує, що надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування.
Передача в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності, здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування згідно з їх повноваженнями, визначеними статтею 122 цього Кодексу (ч. 1 ст. 124 Земельного кодексу України).
У відповідності до ст. 18-1 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" орган місцевого самоврядування може бути позивачем та відповідачем у судах загальної юрисдикції, зокрема, звертатися до суду, якщо це необхідно для реалізації його повноважень і забезпечення виконання функцій місцевого самоврядування.
Отже, органом уповноваженим державою здійснювати відповідні функції у спірних земельних правовідносинах є Краматорська міська рада.
Статтею 206 Земельного кодексу України встановлено, що використання землі в Україні є платним. Об`єктом плати за землю є земельна ділянка. Плата за землю справляється відповідно до закону.
У разі надання земельної ділянки в оренду укладається договір оренди земельної ділянки, яким, за положеннями частини першої статті 21 Закону України "Про оренду землі", визначається орендна плата за землю як платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою.
Плата за землю - обов`язковий платіж у складі податку на майно, що справляється у формі земельного податку або орендної плати за земельні ділянки державної і комунальної власності (підпункт 14.1.147 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України).
Земельним податком є обов`язковий платіж, що справляється з власників земельних ділянок та земельних часток (паїв), а також постійних землекористувачів, а орендною платою за земельні ділянки державної і комунальної власності - обов`язковий платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою (підпункти 14.1.72, 14.1.136 пункту 14.1 статті 14 Податкового Кодексу України).
З наведеного вбачається, що чинним законодавством розмежовано поняття "земельний податок" і "орендна плата" за земельні ділянки державної і комунальної власності.
Відносини, що виникають у зв`язку з безпідставним отриманням чи збереженням майна і не врегульовані спеціальними інститутами цивільного права є предметом регулювання глави 83 Цивільного кодексу України.
Відповідно до частин першої та другої статті 1212 Цивільного кодексу України достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення глави 83 Цивільного кодексу України застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.
Набувач зобов`язаний повернути потерпілому безпідставно набуте майно в натурі. У разі неможливості повернути в натурі потерпілому безпідставно набуте майно відшкодовується його вартість, яка визначається на момент розгляду судом справи про повернення майна (ст.1213 Цивільного кодексу України).
За змістом приписів глав 82 і 83 Цивільного кодексу України для деліктних зобов`язань, які виникають із заподіяння шкоди майну, характерним є, зокрема, зменшення майна потерпілого, а для кондикційних - приріст майна у набувача без достатніх правових підстав. Вина заподіювача шкоди є обов`язковим елементом настання відповідальності в деліктних зобов`язаннях. Натомість для кондикційних зобов`язань вина не має значення, оскільки важливим є факт неправомірного набуття (збереження) майна однією особою за рахунок іншої.
Приписами частин 1, 3, 4, 9 ст. 79-1 Земельного кодексу України встановлено, що формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї.
Перехід прав на земельну ділянку, пов`язаний з переходом права на будинок, будівлю або споруду, регламентується Земельним кодексом України.
Так, якщо жилий будинок, будівля або споруда розміщені на земельній ділянці, що перебуває у користуванні, то в разі набуття права власності на ці об`єкти до набувача переходить право користування земельною ділянкою, на якій вони розміщені, на тих самих умовах і в тому ж обсязі, що були у попереднього землекористувача (ст.120 Земельного кодексу України).
Згідно пункту 287.6 статті 287 Податкового кодексу України при переході права власності на будівлю, споруду (їх частину) податок за земельні ділянки, на яких розташовані такі будівлі, споруди (їх частини), з урахуванням прибудинкової території сплачується на загальних підставах з дати державної реєстрації права власності на таку земельну ділянку.
Частина перша статті 93 Земельного кодексу України встановлює, що право оренди земельної ділянки - це засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для провадження підприємницької та іншої діяльності.
Землекористувачі зобов`язані своєчасно сплачувати земельний податок або орендну плату (пункт в частини першої статті 96 Земельного кодексу України).
Право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав (стаття 125 Земельного кодексу України).
Отже, за змістом вказаних приписів виникнення права власності на будинок, будівлю, споруду не є підставою для виникнення права оренди земельної ділянки, на якій вони розміщені та яка не була відведена в оренду попередньому власнику. Право оренди земельної ділянки виникає на підставі відповідного договору з моменту державної реєстрації цього права. Проте, з огляду на приписи частини другої статті 120 Земельного кодексу України, не вважається правопорушенням відсутність у власника будинку, будівлі, споруди зареєстрованого права оренди на земельну ділянку, яка має іншого власника і на якій розташоване це нерухоме майно.
Суд встановив, що відповідач, ТОВ "Профі Трейдінг", є власником нерухомого майна, розташованого за адресою: Донецька область, місто Краматорськ, вулиця Маяковського, будинок 3-Б.
Сторонами договір оренди земельної ділянки, на якій знаходиться вказаний об`єкт нерухомості, не укладався. Відсутність укладеного договору оренди земельної ділянки та/або іншого договору щодо земельної ділянки виключає договірні зобов`язання.
Матеріали справи не містять доказів належного оформлення відповідачем права користування земельною ділянкою під вказаною нерухомістю площею 2.4766 га, з кадастровим номером №1412900000:00:005:0020 за період з 01.10.2021 до 29.02.2024, зокрема укладення відповідних договорів оренди з позивачем та державної реєстрації такого права на відповідній земельній ділянці, таким чином, відповідач не набув у встановленому порядку належних прав користування на дану земельну ділянку та не сплачує грошові кошти за користування нею у встановленому законодавством розмірі.
Відтак, відповідач (набувач), не сплачуючи орендну плату за користування земельними ділянками за відсутності укладеного договору, фактично збільшив свої доходи, а позивач (потерпілий) втратив належне йому майно (кошти від орендної плати). До моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав сплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 Цивільного кодексу України.
Відповідні правові висновки викладено в постановах Великої Палати Верховного Суду від 23.05.2018 у справі №629/4628/16-ц, від 20.11.2018 у справі №922/3412/17.
Відповідно до п. 288.5 статті 288 Податкового кодексу України розмір оренди плати не може бути меншою розміру земельного податку встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 відсотків нормативної грошової оцінки.
Ставка податку за земельні ділянки, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), нормативну грошову оцінку яких проведено, встановлюється у розмірі не більше 3 відсотків від їх нормативної грошової оцінки, для земель загального користування - не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, для сільськогосподарських угідь - не менше 0,3 відсотка та не більше 1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки, а для лісових земель - не більше 0,1 відсотка від їх нормативної грошової оцінки (п.274.1 стаття 274 Податкового кодексу України).
Згідно з п. 289.1 та п. 289.3 ст.289 Податкового кодексу України (в редакції станом на момент розрахунку плати за користування земельною ділянкою) для визначення розміру податку та орендної плати використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), з урахуванням коефіцієнта індексації, визначеного відповідно до законодавства.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, здійснює управління у сфері оцінки земель та земельних ділянок.
Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації не пізніше 15 січня поточного року забезпечують інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель
Для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності проводиться обов`язкова нормативна грошова оцінка земельних ділянок (ст.13 Закону України "Про оцінку земель").
Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки (частина 2 статті 20 Закону України "Про оцінку земель").
У відповідності до ст. 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень.
Виключно на пленарних засіданнях міської ради вирішуються питання регулювання земельних відносин (п.34 ч. 1 ст.26 Закону України "Про місцеве самоврядування в України").
Розмір орендної плати за земельні ділянки на території м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки землі розраховується відповідно рішення Краматорської міської ради від 24.06.2020 №70/VII-340 "Про затвердження розмірів орендної плати за земельні ділянки комунальної власності територіальної громади м. Краматорська у відсотках від нормативної грошової оцінки земельних ділянок".
Відповідно до вищезазначеного рішення міської ради, розмір орендної плати для земель промисловості, які призначені для розміщення та експлуатації основних, підсобних і допоміжних будівель та споруд підприємств переробної, машинобудівної та іншої промисловості (код КВЦПЗ - 11.02) в спірний період складає 3% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки.
Відповідно до п.289.2 ст.289 Податкового кодексу України центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин, за індексом споживчих цін за попередній рік щороку розраховує величину коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель (Кі), на який індексується нормативна грошова оцінка земель і земельних ділянок, у тому числі право на які фізичні особи мають як власники земельних часток (паїв), на 1 січня поточного року, що визначається за формулою: Кi = І:100, де І - індекс споживчих цін за попередній рік.
У разі якщо індекс споживчих цін перевищує 115 відсотків, такий індекс застосовується із значенням 115.
Коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки земель застосовується кумулятивно залежно від дати проведення нормативної грошової оцінки земель, зазначеної в технічній документації з нормативної грошової оцінки земель та земельних ділянок.
Відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про оцінку земель" дата оцінки земельної ділянки - дата (число, місяць та рік), на яку проводиться оцінка земельної ділянки та визначається її вартість. Для нормативної грошової оцінки земельної ділянки - дата, вказана в технічній документації.
Згідно з ст. 5 Закону України "Про оцінку земель" нормативна грошова оцінка земельних ділянок використовується для визначення, зокрема, розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності.
У відповідності до статті 20 Закону України "Про оцінку земель" дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.
Так, за змістом пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14 січня 2015 року № 15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері національної інфраструктури геопросторових даних, земельних відносин, землеустрою, у сфері Державного земельного кадастру.
Отже, саме Держгеокадастр законодавчо наділений повноваженнями для встановлення величини коефіцієнту індексації та подальшого інформування центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, і власників землі та землекористувачів про щорічну індексацію нормативної грошової оцінки земель.
Згідно пункту 9 підрозділу 6 розділу XX Перехідні положення Податкового кодексу України (в редакції Закону України від 30.11.2021 № 1914-ІХ) індекс споживчих цін, що використовується для визначення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель, застосовується із значенням 100 відсотків: за 2017 - 2020 роки - для земель населених пунктів та інших земель несільськогосподарського призначення.
Відповідно до листа № 6-28-0.222-275/2-22 від 11.01.2022 р. «Про індексацію нормативної грошової оцінки земель за 2021 рік» Державною Службою України з питань геодезії, картографії та кадастру, на виконання статті 289 Податкового кодексу України, повідомляється, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2021 рік становить 110,0 % (лист є в загальному доступі).
Згідно інформації, зазначеної на офіційному сайті Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру, за даними Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2022 рік становить 126,6%. Враховуючи п.289.2 ст. Податкового кодексу України, у разі перевищення індексу споживчих цін 115%, такий індекс застосовується із значенням 115.
Листом Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру від 12.01.2024 р. № 6-28-0.222-600/2-24 зазначено, що за інформацією Державної служби статистики України, індекс споживчих цін за 2023 рік становить 105,1 %. Тому значення коефіцієнта індексації нормативної грошової оцінки земель за 2023 рік становить 1,051 (лист є в загальному доступі).
Відповідно до Витягу № НВ-1400146592023 із технічної документації з нормативної грошової оцінки земельних ділянок від 14.08.2023 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 становить 17 353 905,17 грн.
Позивачем надані додаткові пояснення в справі з обґрунтуванням здійснених нарахувань та застосування розміру нормативної грошової оцінки спірної земельної ділянки. Вирахувана позивачем нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2021 рік складає 13 718 502,57 (1,0 - коефіцієнт індексації за 2020 рік), за 2022 рік - 15 090 352,83 (1,1 - коефіцієнт індексації за 2021 рік), за 2023 рік 17 353 905,75 (1,15 - коефіцієнт індексації за 2022 рік), за 2024 рік 18 238 954,94 (1,051 - коефіцієнт індексації за 2023 рік).
У постанові Верховного Суду від 18 грудня 2019 року у справі № 804/937/16 викладено правовий висновок, виходячи з якого коефіцієнт індексації нормативної грошової оцінки завжди застосовується ретроспективно. Тобто, кожного року, після 01 січня, для розрахунку бази оподаткування земельним податком (орендної плати) враховується чинна нормативна грошова оцінка (яка проводиться раз на 5-7 років) з урахуванням кумулятивного (накопичувального) застосування коефіцієнтів індексації (які визначається щорічно). Такий підхід дозволяє актуалізувати величину бази оподаткування земельним податком (орендної плати) шляхом врахування інфляційних коефіцієнтів. Тобто, сенс кумулятивного застосування коефіцієнтів індексації саме у тому й полягає, щоб, застосовуючи їх за минулі роки, починаючи з дати проведення грошової оцінки, щорічно актуалізувати базу оподаткування земельним податком (орендної плати).
Стосовно відсутності витягів про нормативну грошову оцінку земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2021, 2022, 2024 роки суд зазначає, що постановою Верховного Суду від 29.05.2020 у справі № 922/2843/19 зроблений наступний правовий висновок про те, що:
1) чинне земельне законодавство, в тому числі стаття 20 Закону України Про оцінку земель не містить обґрунтування обов`язковості надання витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки за кожен календарний рік упродовж спірного періоду, а лише зазначає про необхідність фіксування нормативної грошової оцінки окремої земельної ділянки у відповідному витязі;
2) витяги про нормативну грошову оцінку земельної ділянки формуються за допомогою програмного забезпечення Державного земельного кадастру на підставі актуальних відомостей про земельні ділянки, внесених до Державного земельного кадастру, а формування витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки здійснюється автоматично в режимі реального часу, тобто на час звернення заявників, у зв`язку з чим програмним забезпеченням і чинним законодавством не передбачено формування вказаних витягів на певну дату, яка вже минула.
Як вбачається з матеріалів справи, Краматорською міською радою було проведено розрахунок суми безпідставно збережених коштів у розмірі орендної плати за земельну ділянку з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за період з 01.10.2021 по 29.02.2024, за яким :
- 2021 рік (01.10.2021 - 31.12.2021), що складає 92 календарних дні = 103 734,43 грн (13 718 502,57*3%/365*92), де 13 718 502,57 нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2021 рік, 3 % - ставка орендної плати.
- 2022 рік (01.01.2022 - 31.12.2022), що складає 365 календарних днів = 452 710,58 грн (15 090 352,83 *3%), де 15 090 352,83 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2022 рік, 3 % - ставка орендної плати.
- 2023 рік (01.01.2023 - 31.12.2023), що складає 365 календарних днів = 520 617,17 грн (17 353 905,75*3%), де 17 353 905,75 - нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2023 рік, 3 % - ставка орендної плати.
- 2024 рік (01.01.2024 - 29.02.2024), що складає 60 календарних днів = 89 945,53грн. (18 238 954,94*3%/365*60), де 18 238 954,94- нормативна грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за 2024 рік, 3 % - ставка орендної плати.
Всього з 01.10.2021 до 29.02.2024 1 167 007,72 грн.
Відповідачем не оспорюється та не спростовується розрахунок, здійснений позивачем. Перевіривши вказаний розрахунок, суд вважає його вірним та обґрунтованим.
Таким чином, користуючись земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 по вул. Маяковського, 3-Б без оформлення правовстановлюючих документів на землю в період з 01.10.2021 по 29.02.2024 ТОВ "Профі Трейдінг" безпідставно зберегло кошти у розмірі орендної плати, що призвело до недоотримання Краматорською міською радою доходів у вигляді орендної плати в сумі 1 167 007,72 грн.
Відповідно до статей 1212-1214 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе без достатньої правової підстави, зобов`язана повернути потерпілому це майно та відшкодувати всі доходи, які вона одержала або могла одержати від цього майна.
Отже, до моменту оформлення власником об`єкта нерухомого майна права оренди земельної ділянки, на якій розташований цей об`єкт, відносини з фактичного користування земельною ділянкою без укладеного договору оренди та недоотримання її власником доходів у вигляді орендної плати є за своїм змістом кондикційними. Фактичний користувач земельної ділянки, який без достатньої правової підстави за рахунок власника цієї ділянки зберіг у себе кошти, які мав заплатити за користування нею, зобов`язаний повернути ці кошти власнику земельної ділянки на підставі частини першої статті 1212 ЦК України (близькі за змістом висновки сформульовані у постанові Верховного Суду України від 12 квітня 2017 року у справі № 922/207/15, постанові Верховного Суду у справі №724/292/15- ц від 14.08.2019 року).
Заперечуючи проти позовних вимог, відповідач зазначає, що пунктом 69.14 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України від сплати орендної плати було звільнено користувачів земельних ділянок державної та комунальної власності, у тому числі, які перебувають в користування на умовах оренди, а тому вважає, що відповідач не мав сплачувати кошти за користування земельною ділянкою за період з 01.03.2022 по 31.12.2023.
Суд не погоджується з таким твердженням відповідача, виходячи з наступного.
Відповідно до пункту 69.14 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України за період з 1 січня 2022 року до 31 грудня 2022 року не нараховується та не сплачується плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, та перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, фізичних осіб, та за період з 1 березня 2022 року до 31 грудня 2022 року - в частині земельних ділянок, що перебувають у власності або користуванні, у тому числі на умовах оренди, юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців.
Починаючи з 1 січня 2023 року, за земельні ділянки (земельні частки (паї), що розташовані на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, які включені до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, плата за землю (земельний податок та орендна плата за земельні ділянки державної та комунальної власності) не нараховується та не сплачується за період з першого числа місяця, в якому було визначено щодо відповідних територій дату початку активних бойових дій або тимчасової окупації, до останнього числа місяця, в якому було завершено активні бойові дії або тимчасова окупація на відповідній території.
Дати початку та завершення активних бойових дій або тимчасової окупації визначаються відповідно до даних Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією.
Перелік територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, визначається у встановленому Кабінетом Міністрів України порядку.
Так, відповідно до Переліку територій, на яких ведуться (велися) бойові дії або тимчасово окупованих Російською Федерацією, затвердженого Наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, Краматорська міська територіальна громада Донецької області включена до переліку територій можливих бойових дій, дата виникнення можливості бойових дій 24.02.2022.
До переліку територій активних бойових дій та переліку тимчасово окупованих Російською Федерацією територій України Краматорська міська територіальна громада у спірний період не була включена.
Враховуючи, що Податковим кодексом України особливий порядок справляння податків у період дії воєнного стану в Україні визначений виключно для об`єктів оподаткування, розташованих на територіях активних бойових дій або на тимчасово окупованих Російською Федерацією територіях України, затверджених наказом Міністерства з питань реінтеграції тимчасово окупованих територій України № 309 від 22.12.2022, то на території можливих бойових дій, у т. ч. по яких не визначена дата припинення можливості бойових дій, не можуть поширюватися норми підпункту 69.14 п. 69 підрозділу 10 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України.
Враховуючи викладене, зважаючи на те, що відповідач не надав доказів на підтвердження здійснення останнім оплати за користування земельною ділянкою за заявлений період на час прийняття рішення у справі, а також те, що в матеріалах справи відсутні, а відповідачем не надані докази, які б спростовували наявність заборгованості перед позивачем, суд дійшов висновку про правомірність заявлених позовних вимог про стягнення з відповідача безпідставно збережених коштів у сумі 1 167 007,72 грн, у зв`язку з чим позов підлягає задоволенню.
Пунктом 5 частини 1 статті 237 ГПК України передбачено, що при ухваленні рішення суд вирішує питання як розподілити між сторонами судові витрати.
Відповідно до ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.
Згідно з п. 2 ч. 1 ст.129 ГПК України у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав, судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Враховуючи те, що суд задовольнив позов повністю, у відповідності до ст. 129 ГПК України витрати щодо сплати судового збору в сумі 17 505,12 грн підлягають стягненню з відповідача на користь позивача.
На підставі викладеного, керуючись статями 1-5, 10, 11, 12, 20, 73-80, 86, 129, 233, 236-238, 240, 241, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Профі Трейдінг" (02002, м. Київ, вул. Микільсько-Слобідська, буд. 4-В код 39562435) на користь Краматорської міської ради (84313, Донецька область, м. Краматорськ, площа Миру, буд. 2, код 24812116) безпідставно збережені кошти в сумі 1 167 007,72 грн в розмірі орендної плати, яка не сплачувалась, за користування земельною ділянкою комунальної власності з кадастровим номером 1412900000:00:005:0020 за період з 01.10.2021 по 29.02.2024 та витрати по сплаті судового збору в сумі 17 505,12 грн.
Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду (ст. 241 ГПК України).
Апеляційна скарга на рішення суду подається в строки та в порядку, визначені статтями 256, 257 ГПК України.
Повний текст рішення складено та підписано 05.09.2024.
Суддя Т. О. Лобода
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 06.09.2024 |
Номер документу | 121401305 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань повернення безпідставно набутого майна (коштів) |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Лобода Тетяна Олександрівна
Господарське
Господарський суд Донецької області
Лобода Тетяна Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні