Справа № 484/772/23
Провадження № 2/484/312/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
27.08.2024 року Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області
у складі : головуючого судді - Мельничука О.В.,
за участю секретаря судового засідання - Голубкової Н.М.
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом прокурора Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області (далі- Прокурор) в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) до ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, Національний природний парк «Бузький Гард» (далі - НПП «Бузький Гард»), Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області), ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про витребування земельних ділянок
за участю:
прокурора ОСОБА_9
представника відповідача ОСОБА_10
представника третьої особи ОСОБА_2 ОСОБА_11
ВСТАНОВИВ:
07.02.2023 до суду надійшов позов прокурораПервомайської окружної прокуратури Миколаївської області (далі- Прокурор) в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) до ОСОБА_1 , треті особи на стороні позивача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, Національний природний парк «Бузький Гард» (далі - НПП «Бузький Гард»), Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області, треті особи на стороні відповідача, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору: Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області (далі - ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області), ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , про витребування земельних ділянок.
Позов мотивований тим, що наказами ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 15 жовтня 2020 року за №12052-СГ, №12049-СГ, №12058-СГ, №12062-СГ, №12053-СГ, №12056-СГ, №12048-СГ надано ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 дозволи на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок площею по 2 га кожному за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га, розташованої в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району. У подальшому наказом ГУ Держгеокадастру в області №13921-СГ від 18 грудня 2020 року затверджено спільно виготовлений 11 громадянами, у тому числі і ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , проєкт землеустрою та надано у власність вказаних осіб для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки загальною площею 14 га по 2 га кожному з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0834, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837, відповідно, розташовані в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району.
На підставі вказаного наказу у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 28 грудня 2020 року проведено реєстрацію відповідних речових прав ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 за №40025858, №40026013, №40026225, №40026599, №40304721, а 22,01,2021 речових прав ОСОБА_2 і ОСОБА_3 за №40304093 та №40303114.
Відповідно до Витягів з технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок вартість земельних ділянок з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837 складає по 56864 грн. 38 коп. кожна, а земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0834 58589грн. 62 коп.
У подальшому на підставі договорів купівлі-продажу від 22.01.2021 за номерами 193, 191, 190, 192 ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 продали належні їм земельні ділянки ОСОБА_1 , про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено записи за номерами 40233982, 40233785, 40233388 та 40233909. На підставі договорів купівлі-продажу від 31.03.2021 за номерами 929, 927 та 928 ОСОБА_2 , ОСОБА_3 і ОСОБА_8 продали належні їм земельні ділянки ОСОБА_1 , про що у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно вчинено записи за номерами 41279538, 41279397 і 41279467.
Прокурор вважає, що наказ ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області №13921-СГ від 18 грудня 2020 року в частині відведення ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 зазначених вище земельних ділянок та надання їх у власність вказаним громадянам виданий з порушенням вимог земельного і природоохоронного законодавства та є незаконним.
Так,Указом Президента України від 27 серпня 2008 року №774/2008 «Про невідкладні заходи щодо розширення мережі національних природних парків»постановлено підтримати ініціативу Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій щодо розширення мережі національних природних парків та створення на території Миколаївської області національного природного парку «Бузький Гард» (робоча назва«Гранітно-степове Побужжя»).
В подальшомуУказом Президента України від 30 квітня 2009 року №279/2009створено національний природний парк «Бузький Гард» (далі - НПП «Бузький Гард»), який відповідно доЗакону України «Про природно-заповідний фонди»отримав статус території природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та є об`єктом Смарагдової мережі Європи. Указом установлено площу земель НПП «Бузький Гард» в розмірі 6 138,13 га, в тому числі 2650,85 га земель, що вилучаються в установленому порядку та надаються парку у постійне користування, і 3487,28 га земель, що включаються до його складу без вилучення у власників земельних ділянок та землекористувачів.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31 серпня 2020 року №111 затверджено Положення про НПП «Бузький Гард» (далі-Положення). Відповідно до пунктів 1.1-1.6 Положення НПП «Бузький Гард» є природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою, що розташована на території Арбузинського, Братського, Вознесенського, Доманівського та Первомайського районів Миколаївської області. Розділом 2 Положення визначено, що метою створення парку є збереження та відновлення природних та історико-культурних комплексів та природних об`єктів басейну Південного Бугу, що мають важливе природоохоронне, наукове, історико-культурне, освітнє, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення. Одними із основних завдань Парку відповідно до пункту 2.2. Положення є збереження і відновлення природних та історико-культурних комплексів, а також природних об`єктів басейну Південного Бугу, зокрема видів тваринного і рослинного світу та природних оселищ, занесених до червоної книги України та міжнародних Червоних списків. Таким чином НПП «Бузький Гард» як об`єкт природно-заповідного фонду юридично створений з 30 квітня 2009 року і включає 6138,28 га земель, що перебувають під особливою державною охороною.
Відповідно до Переліку земель, які включаються до складу національного природного парку «Бузький Гард» без вилучення у власників земельних ділянок та землекористувачів (додаток 2 доУказу Президента України №279/2009 від 30 квітня 2009 року), до складу НПП «Бузький Гард» увійшли землі Первомайської центральної районної лікарні (далі - Первомайської ЦРЛ) площею 225,14 га, що використовувались останньою на підставі договору оренди від 04 грудня 2003 року.
Після закінчення строку дії вищевказаного договору оренди земельну ділянку площею 225,14 га було поділено та з поміж інших сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га (пояснювальна записка до технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Первомайській ЦРЛ).
У подальшому 21 жовтня 2014 року між ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та Первомайською ЦРЛ укладено договір оренди зазначеної земельної ділянки.
На підставі угоди про дострокове розірвання договору оренди від 06 грудня 2019 року договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га достроково розірвано.
За результатами проведених ФОП ОСОБА_12 топографо-геодезичних робіт із виготовлення схеми накладення земельних ділянок, наданих у власність громадянам на підставі наказу ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області №13921-СГ від 18 грудня 2020 року на землі НПП «Бузький Гард» встановлено, що такі земельні ділянки повністю накладаються на землі природно-заповідного фонду.
Крім того, відповідно до інформацій Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації від 26 січня 2022 року та НПП «Бузький Гард» від 21 січня 2022 року зазначені земельні ділянки повністю входять до складу території Парку та відносяться до його господарської зони.
Відповідно до інформації Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації від 15 листопада 2022 року спірні земельні ділянки розташовані на схилі південно-західної експозиції з похилом понад 5°, отже передача таких земель у власність для ведення особистого селянського господарства може призвести до негативного впливу на природні комплекси Національного природного парку. Тривале їх використання призведе до подальшої деградації, негативного спливу на прилеглі природні комплекси парку, який виражається у змиву ґрунту на бровки поля з подальшим розвитком бур`янів, в тому числі карантинних, витісненні природної флори, перенесення агрохімікатів на прилеглі ділянки та потрапляння їх в харчові ланцюги тварин, замуленні водойм, створення загрози популяціям рідкісних та зникаючих видів флори та фауни.
Території та об`єкти природно-заповідного фонду наділені надважливими функціями і завданнями, мають особливий статус та перебувають під особливою державною охороною, тобто згідно зістаттею 178 ЦК Україниналежать до об`єктів, вилучених з обороту. Розташування спірних земельних ділянок у межах НПП «Бузький Гард» свідчить про їх віднесення до земель природно-заповідного фонду. Указане унеможливлює перебування цих ділянок у приватній власності з цільовим призначеннямдля ведення особистого селянського господарства. Таким чином, землі природно-заповідного фонду вилучені з обороту, а тому не можуть перебувати у власності фізичних чи юридичних осіб, надаватись для інших цілей, ніж ті, що передбаченістаттею 9 Закону України «Про природно-заповідний фонд України».
Відповідно до інформації Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації від 26 січня 2022 року межі НПП «Бузький Гард» не встановлено в натурі, проте, за приписамистатті 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України»до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проєктів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду. Спірні земельні ділянки належать до земель природно-заповідного призначення за фактом розташування в межах об`єкту природно-заповідного фондуНПП «Бузький Гард», що узгоджується з висновками Верховного Суду від 31 липня 2019 року у справі №813/4701/16.
Спірні земельні ділянки в силу імперативної вказівки законодавця належать до земель природно-заповідного призначення за фактом розташування в межах об`єкту природно-заповідного фонду - НПП «Бузький Гард».
За інформацією Миколаївської обласної державної адміністрації від 19 січня 2022 року останньою розпорядження про добровільне вилучення земель НПП «Бузький Гард» чи зміну цільового призначення таких земель не видавались.
Крім того у проекті створення національного природного парку «Гранітно-степове Побужжя», назву якого відповідно доУказу Президента від 27 серпня 2008 року № 774/2008змінено на «Бузький Гард», наявний акт вибору земельних ділянок, передбачених для створення національного природного парку, від 03 червня 2008 року. До складу комісії при проведенні вибору земель, якою складено такий акт, входив начальник відділу земельних ресурсів в Первомайському районі, який склав висновок про погодження включення земельних ділянок в межах території Первомайського району в склад НПП «Гранітно-степове Побужжя» та надав експлікацію земельних угідь у розрізі землекористувачів, що свідчить про обізнаність ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області про включення спірних земель до складу земель НПП «Гранітно-степове Побужжя» та у подальшому - НПП «Бузький Гард».
Також НПП «Бузький Гард» на адресу ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та відділу у Первомайському районі ГУ Держгеокадастру в області 25 вересня 2020 року скеровано листи, якими зверталась увага на дотримання земельного та природоохоронного законодавства при здійсненні інвентаризації земель сільськогосподарського призначення. До листа, який скеровано на адресу відділу у Первомайському районі, долучено перелік кадастрових номерів земельних ділянок, які входять в межи території НПП «Бузький Гард», що включає відомості про земельну ділянку з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742, за рахунок якої сформовано спірні землі.
Втім, ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області, незважаючи на обізнаність щодо існування на підпорядкованій території об`єкту природно-заповідного фонду, в односторонньому та позасудовому порядку, з перевищенням наданих законом повноважень, незаконно вилучено поза волею належного розпорядникадержави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації, - вказану вище земельну ділянку із земель природно-заповідного фонду та після поділу передано її складовіспірні земліу приватну власність громадян.
За такого ГУ Держгеокадастру в області своїм наказом від 18 грудня 2020 року № 13921-СГ передав третім особам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 у власність земельні ділянки природно-заповідного фонду загальною площею 14 га для ведення особистого селянського господарства, що суперечить вимогам частини 3 статті 7, частини 1 статті 9, статтям 53, 54 Закону України «Про природнозаповідний фонд України», статтям19,20,84 ЗК України, відповідно до яких землі під об`єктами природно-заповідного фонду не можуть передаватися у приватну власність, а території та об`єкти природно-заповідного фонду можуть використовуватись лише у природоохоронних, науководослідних, оздоровчих та інших рекреаційних, освітньо-виховних цілях та для моніторингу навколишнього природного середовища.
Посилаючись на викладене, та з метою захисту інтересів держави, прокурор просив витребувати у відповідача на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельні ділянки з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0834, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837.
Ухвалою суду від 08.02.2023 за клопотанням керівника Первомайської окружної прокуратури Миколаївської області позов забезпечений та накладений арешт на спірні земельні ділянки, заборонено органам, які здійснюють реєстрацію речових прав на нерухоме майно, здійснювати будь-які реєстраційні дії щодо цієї земельної ділянки, у тому числі, у разі її поділу чи об`єднання з іншими земельними ділянками; заборонено відповідачу вчиняти із спірними земельними ділянками дії, спрямовані на зміну цільового призначення вказаної ділянки, її поділу або об`єднання з іншими земельними ділянками, укладати договори, вчиняти інші правочини щодо них.
Ухвалою суду від 15.02.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрите провадження у справі, постановлено розгляд справи здійснювати в порядку загального позовного провадження, призначене підготовче засідання, учасникам справи визначені строки для подачі заяв по суті справи.
ОСОБА_2 надав до суду відзив на позовну заяву, який згідно зі ст. 181 ЦПК України фактично є поясненнями щодо позову, в яких просив відмовити в задоволенні позову та зазначив, що Головне Управління Держгеокадасту у Миколаївській області перед видачою наказу від 18 грудня 2020 року № 13921-СГ про передачу третім особам ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 у власність земельні ділянки загальною площею 14 га для ведення особистого селянського господарства не виконало обов`язки з перевірки заяв громадян про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення особистого селянського господарства та проекту землеустрою щодо відведення таких земельних ділянок у власність перед його затвердженням. ОСОБА_1 законним шляхом за плату набув у власність зазначені вище земельні ділянки, покладаючись на добросовісність дій продавців, отже він є добросовісним набувачем спірних земельних ділянок та втручання у право відповідача порушить справедливий баланс інтересів.
Ухвалою від 20.12.2023 підготовче провадження було закрите, справа призначена до судового розгляду.
Ухвалою від 12.06.2024 до участі у справі як третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, залучена Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області.
Прокурор в судовому засіданні підтримав позов у повному обсязі.
Представник відповідача адвокат Кравченко О.С. в судовому засіданні просив в задоволенні позову відмовити так як ОСОБА_2 , а відповідно і ОСОБА_1 є добросовісними набувачами.
Представник третьої особи ОСОБА_2 адвокат Філатов І.Л. в судовому засіданні просив в задоволенні позову відмовити так як ОСОБА_2 є добросовісним набувачем.
Від Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації надійшла заява, в якій виконувач обов`язків начальника управління підтримав позов Прокурора та просив розглянути справу без участі представника.
Від НПП «Бузький Гард» надійшла заява про розгляд справи за відсутності представника..
Мигіївський сільській голова надав суду заяву, в якій просив задовольнити позов та розглянути справу без участі представника Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів повідомлене своєчасно та належним чином. Причини неявки до суду представника не відомі.
ОСОБА_3 , ОСОБА_5 та ОСОБА_8 до суду не з`явились, хоча про місце, день та час розгляду справи були повідомлені своєчасно та належним чином. Причини неявки до суду не відомі.
ОСОБА_4 надала суду заяву, в якій просила справу розглянути без її участі.
ОСОБА_6 надала суду заяву, в якій просила розглянути справу без її участі та ухвалити рішення на розсуд суду.
Відповідно до свідоцтва про смерть серії НОМЕР_1 ОСОБА_7 помер ІНФОРМАЦІЯ_1 , про що відділом Державної реєстрації актів цивільного стану у місті Первомайську Первомайського району Миколаївської області Південного міжрегіонального управління Міністерства юстиції (м.Одеса) 16 березня 2022 року складений відповідний актовий запис №327.Згідно з повідомленням Другої Первомайської державної нотаріальної контори Миколаївської області спадкова справа після смерті ОСОБА_7 не заводилась.
Заслухавши учасників справи, дослідивши матеріали справи суд дійшов наступного.
Указом Президента України від 27 серпня 2008 року №774/2008 «Про невідкладні заходи щодо розширення мережі національних природних парків»постановлено підтримати ініціативу Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних державних адміністрацій щодо розширення мережі національних природних парків та створення на території Миколаївської області національного природного парку «Бузький Гард» (робоча назва«Гранітно-степове Побужжя») (том 1, а.с. 35).
В подальшомуУказом Президента України від 30 квітня 2009 року №279/2009створено на території Арбузинського, Братського, Вознесенського, Доманівського та Первомайського районів Миколаївської області національний природний парк «Бузький Гард», який відповідно доЗакону України «Про природно-заповідний фонди»отримав статус території природно-заповідного фонду загальнодержавного значення та є об`єктом Смарагдової мережі Європи. Указом установлено площу земель НПП «Бузький Гард» в розмірі 6138,13 га, в тому числі 2650,85 га земель, що вилучаються в установленому порядку та надаються парку у постійне користування, і 3487,28 га земель, що включаються до його складу без вилучення у власників земельних ділянок та землекористувачів.
Наказом Міністерства екології та природних ресурсів України від 31 серпня 2020 року №111 затверджено Положення про НПП «Бузький Гард» (даліПоложення).
Відповідно до пунктів 1.11.6 Положення НПП «Бузький Гард» є природоохоронною, рекреаційною, культурно-освітньою, науково-дослідною установою, що розташована на території Арбузинського, Братського, Вознесенського, Доманівського та Первомайського районів Миколаївської області, і входить до складу природно-заповідного фонду України, охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони відтворення та використання. Парк віднесений до сфери управління Міністерства захистудовкілля таприродних ресурсівУкраїни і утримується за рахунок коштів державного бюджету.
Розділом 2 Положення визначено, що метою створення парку є збереження та відновлення природних та історико-культурних комплексів та природних об`єктів басейну Південного Бугу, що мають важливе природоохоронне, наукове, історико-культурне, освітнє, естетичне, рекреаційне та оздоровче значення.
Одними із основних завдань Парку відповідно до пункту 2.2. Положення є збереження і відновлення природних та історико-культурних комплексів, а також природних об`єктів басейну Південного Бугу, зокрема видів тваринного і рослинного світу та природних оселищ, занесених до червоної книги України та міжнародних Червоних списків.
Отже НПП «Бузький Гард» як об`єкт природно-заповідного фонду юридично створений з 30 квітня 2009 року та включає 6138,28 га земель, що перебувають під особливою державною охороною.
Відповідно до Переліку земель, які включаються до складу національного природного парку «Бузький Гард» без вилучення у власників земельних ділянок та землекористувачів (додаток 2 доУказу Президента України №279/2009 від 30 квітня 2009 року), до складу НПП «Бузький Гард» увійшли землі Первомайської центральної районної лікарні (даліПервомайської ЦРЛ) площею 225,14 га, що використовувались останньою на підставі договору оренди від 04 грудня 2003 року.
Після закінчення строку дії цього договору оренди земельну ділянку площею 225,14 га було поділено та з поміж інших сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га (пояснювальна записка до технічної документації із землеустрою щодо встановлення меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) Первомайській ЦРЛ.
21 жовтня 2014 року між ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області та Первомайською ЦРЛ укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га із земель сільськогосподарського призначення державної власності, що знаходиться на території Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області для ведення підсобного сільського господарства строком на 10 років.
На підставі угоди про дострокове розірвання договору оренди від 06 грудня 2019 року договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га розірваний.
На підставі наказів ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області від 15 жовтня 2020 року за №12052-СГ, №12047-СГ, №12058-СГ, №12062-СГ, №12053-СГ, №12056-СГ, №12048-СГ ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 надані дозволи на розроблення проєктів землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, площею по 2 га кожному за рахунок земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0742 площею 22,8115 га, розташованої в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району.
Наказом ГУ Держгеокадаструу Миколаївській області №13921-СГ від 18 грудня 2020 року затверджено спільно виготовлений 11 громадянами, у тому числі і ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 ,проєкт землеустрою та надано у власність ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 із земель сільськогосподарського призначення державної власності, розташованої в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області, для ведення особистого селянського господарства земельні ділянки загальною площею 14 га по 2 га кожному з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0834, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837, відповідно, розташовані в межах території Мигіївської сільської ради Первомайського району.
На підставі вказаного наказу у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень 22 січня 2021 року проведена реєстрацію речових прав за ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 та ОСОБА_8
22 січня 2021 між ОСОБА_4 , в інтересах якої на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0833.
22 січня 2021 між ОСОБА_5 , в інтересах якого на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0834.
22 січня 2021 між ОСОБА_6 , в інтересах якої на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0835.
22 січня 2021 між ОСОБА_7 , в інтересах якої на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0836.
31 березня 2021 між ОСОБА_3 , в інтересах якої на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0832.
31 березня 2021 між ОСОБА_2 та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0831.
31 березня 2021 між ОСОБА_8 , в інтересах якого на підставі довіреності діяв ОСОБА_13 , та ОСОБА_1 укладений договір купівлі-продажу земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства загальною площею 2 га з кадастровим номером 4825485100:06:000:0837.
Договори посвідчені приватним нотаріусом Первомайського нотаріального округу Миколаївської області Цихонею В.А.
На підставі вказаних договорів купівлі-продажу у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проведена реєстрація права власності на спірні земельні ділянки за ОСОБА_1 .
Згідно з Витягів з технічної документації із нормативної грошової оцінки земельних ділянок вартість земельних ділянок з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837 складає по 56864 грн. 38 коп. кожна, а земельної ділянки з кадастровим номером 4825485100:06:000:0834 58589грн. 62 коп.
Відповідно до інформації Інституту географії Національної академії наук України від 10 березня 2023 року, яким проведено геоінформаційне просторове співставлення меж спірних земельних ділянок та меж НПП «Бузький Гард», встановлено, що земельні ділянки з кадастровими номерами 4825485100:06:000:0831, 4825485100:06:000:0832, 4825485100:06:000:0833, 4825485100:06:000:0835, 4825485100:06:000:0836, 4825485100:06:000:0837 знаходяться в межах НПП «Бузький Гард» (том 2, а.с. 114-115).
Аналогічний висновок встановлено і за результатами проведених ФОП ОСОБА_12 топографо-геодезичних робіт (том 1, а.с. 70-71).
Крім того відповідно до інформацій Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації від 26 січня 2022 та НПП «Бузький Гард» від 21 січня 2022 зазначені земельні ділянки повністю входять до складу території Парку без вилучення у землекористувачів та відносяться до його господарської зони, проєкт відведення цих земельних ділянок у власність до Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації не надходив і не погоджувався (том 1, а.с.57-58).
За інформацією Миколаївської обласної адміністрації від 19 січня 2022 року нею розпорядження про вилучення земель НПП «Бузький Гард» чи зміну цільового призначення таких земель не видавалось (том 1, а.с. 59).
Відповідно до інформації Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації від 26.01.2022 межі НПП «Бузький Гард» не встановлено в натурі, проте, за приписами ст. 7 Закону України «Про природно-заповідний фонд України» до встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проєктів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Відповідно до частин 1, 2статті 18 ЗК Українидо земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України, які мають особливий правовий режим.
Відповідно достатті 19 ЗК Українисеред категорій земель виокремлені землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Згідно ізстаттею 43 ЗК Україниземлі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно до закону надано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
До земель природно-заповідного фонду включаються природні території та об`єкти (природні заповідники, національні природні парки, біосферні заповідники, регіональні ландшафтні парки, заказники, пам`ятки природи, заповідні урочища), а також штучно створені об`єкти (ботанічні сади, дендрологічні парки, зоологічні парки, парки-пам`ятки садово-паркового мистецтва) (стаття 44 ЗК України).
В силу частин 1, 2статті 45 ЗК Україниземлі природно-заповідного фонду можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Порядок використання земель природно-заповідного фонду визначається законом.
У преамбулі доЗакону України № 2456-XII «Про природно-заповідний фонд України»(далі - Закон № 2456-XII) зазначено, що цейЗаконвизначає правові основи організації, охорони, ефективного використання природно-заповідного фонду України, відтворення його природних комплексів та об`єктів.
Природно-заповідний фонд становлять ділянки суші і водного простору, природні комплекси та об`єкти яких мають особливу природоохоронну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність і виділені з метою збереження природної різноманітності ландшафтів, генофонду тваринного і рослинного світу, підтримання загального екологічного балансу та забезпечення фонового моніторингу навколишнього природного середовища.
У зв`язку з цим законодавством України природно-заповідний фонд охороняється як національне надбання, щодо якого встановлюється особливий режим охорони, відтворення і використання. Україна розглядає цей фонд як складову частину світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною.
Відповідно достатті 3 цього Законуприродно-заповідного фонду України належать, серед інших, національні природні парки.
Частинами 1-4статті 7 Закону № 2456-XIIземлі природно-заповідного фонду - це ділянки суші і водного простору з природними комплексами та об`єктами, що мають особливу природоохоронну, екологічну, наукову, естетичну, рекреаційну та іншу цінність, яким відповідно дозаконунадано статус територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Землі природно-заповідного фонду України, а також землі територій та об`єктів, що мають особливу екологічну, наукову, естетичну, господарську цінність і є відповідно достатті 6 цього Законуоб`єктами комплексної охорони, належать до земель природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення.
На землях природно-заповідного фонду та іншого природоохоронного або історико-культурного призначення забороняється будь-яка діяльність, яка негативно впливає або може негативно впливати на стан природних та історико-культурних комплексів та об`єктів чи перешкоджає їх використанню за цільовим призначенням. На землях територій та об`єктів природно-заповідного фонду, які створюються в зоні відчуження та зоні безумовного (обов`язкового) відселення території, що зазнала радіоактивного забруднення внаслідок Чорнобильської катастрофи, забороняється будь-яка діяльність, що не забезпечує режим радіаційної безпеки.
Межі територій та об`єктів природно-заповідного фонду встановлюються в натурі відповідно до законодавства. До встановлення меж територій та об`єктів природно-заповідного фонду в натурі їх межі визначаються відповідно до проектів створення територій та об`єктів природно-заповідного фонду.
Згідно ізстаттею 9 Закону № 2456-XIIтериторії та об`єкти природно-заповідного фонду з додержанням вимог, встановлених цимЗакономта іншими актами законодавства України, можуть використовуватися: у природоохоронних цілях; у науково-дослідних цілях; в оздоровчих та інших рекреаційних цілях; в освітньо-виховних цілях; для потреб моніторингу навколишнього природного середовища.
Відповідно до положеньстатті 20 Закону № 2456-XIIнаціональні природні парки є природоохоронними, рекреаційними, культурно-освітніми, науково-дослідними установами загальнодержавного значення, що створюються з метою збереження, відтворення і ефективного використання природних комплексів та об`єктів, які мають особливу природоохоронну, оздоровчу, історико-культурну, наукову, освітню та естетичну цінність.
Ділянки землі та водного простору з усіма природними ресурсами та об`єктами вилучаються з господарського використання і надаються національним природним паркам у порядку, встановленому цимЗакономта іншими актами законодавства України.
До складу територій національних природних парків можуть включатися ділянки землі та водного простору інших землевласників та землекористувачів.
Відповідно достатті 21 Закону № 2456-XIIна території національних природних парків з урахуванням природоохоронної, оздоровчої, наукової, рекреаційної, історико-культурної та інших цінностей природних комплексів та об`єктів, їх особливостей встановлюється диференційований режим щодо їх охорони, відтворення та використання згідно з функціональним зонуванням.
Зокрема, у межах господарської зони, до якої входять спірні земельні ділянки, забороняються рубки головного користування і проводиться господарська діяльність, спрямована на виконання покладених на парк завдань, знаходяться населені пункти, об`єкти комунального призначення парку, а також землі інших землевласників та землекористувачів, включені до складу парку, на яких господарська та інша діяльність здійснюється з додержанням вимог та обмежень, встановлених для зон антропогенних ландшафтів біосферних заповідників.
До земель України належать усі землі в межах її території, в тому числі острови та землі, зайняті водними об`єктами, які за основним цільовим призначенням поділяються на категорії. Категорії земель України мають особливий правовий режим (стаття 18 ЗК України).
Території та об`єкти природно-заповідного фонду або їх частини, що створюються чи оголошуються без вилучення земельних ділянок, що вони займають, передаються під охорону підприємствам, установам, організаціям і громадянам обласними, Київською та Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища з оформленням охоронного зобов`язання (частина 5статті 53 Закону № 2456-XII).
Указані статті імперативно відносять землі, яким встановлено статус територій чи об`єктів природно-заповідного фонду, до категорії земель природно-заповідного фонду за фактом знаходження на них об`єктів, які мають спеціальний статус та перебувають під особливою державною охороною, про що зроблений висновок у постанові Верховного Суду від 22 червня 2022 року у справі № 752/3093/19 (провадження № 61-76св21).
Відповідно достатті 13 Конституції Україниземля є об`єктом права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цієюКонституцією.
Згідно із частиною другоюстатті 19 Конституції Україниоргани державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбаченіКонституцієюта законами України.
Як визначеностаттею 81 ЗК України, громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі: а) придбання за договором купівлі-продажу, ренти, дарування, міни, іншими цивільно-правовими угодами; б) безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності; в) приватизації земельних ділянок, що були раніше надані їм у користування; г) прийняття спадщини; ґ) виділення в натурі (на місцевості) належної їм земельної частки (паю).
У частинах 1 та 2статті 116 ЗК України(тут і далі у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) встановлено, що громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
В силустатті 84 ЗК Україниу державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності.
Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
До земель державної власності, які не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі під об`єктами природно-заповідного фонду, історико-культурного та оздоровчого призначення, що мають особливу екологічну, оздоровчу, наукову, естетичну та історико-культурну цінність, якщо інше не передбачено законом.
Статтею 54 Закону № 2456-XIIвизначено, що зміна меж, категорії та скасування статусу територій та об`єктів природно-заповідного фонду проводиться відповідно достатей 51-53 цього Законуза погодженням з центральним органом виконавчої влади в галузі охорони навколишнього природного середовища на підставі відповідного експертного висновку.
Частина 1статті 150 ЗК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин, відносить до особливо цінних земель, зокрема, землі природно-заповідного фонду (пункт «г»).
Відповідно до частини 4статті 263 ЦПК Українипри виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування відповідних норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
У постанові Великої Палати Верховного Суду від 20 червня 2023 року у справі № 554/10517/16-ц (провадження № 14-76цс22) зроблений висновок про те, що «системний аналіз вищенаведених норм права дозволяє зробити висновок про те, що землі природно-заповідного фонду, що перебувають у комунальній власності, не підлягають приватизації. Такі землі можуть перебувати у приватній власності лише у зв`язку з формуванням на цих земельних ділянках об`єктів природно-заповідного фонду чи включення земельних ділянок, що належать фізичним чи юридичним особам, до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення.
Фізичні особи можуть володіти земельними ділянками природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, але виключно у разі, якщо вони ними володіли на час створення об`єкта природно-заповідного фонду. При цьому набуття права приватної власності на землі, які вже віднесені до земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, положеннямиЗК України,Закону № 2456-XIIта інших нормативно-правових актів України заборонено.
Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що зайняття земельної ділянки природно-заповідного фонду з порушеннямЗК Українита Закону № 2456-XII потрібно розглядати як порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади, що не пов`язане з позбавленням власника володіння відповідною земельною ділянкою, навіть якщо інша особа зареєструвала її право приватної власності на цю ділянку (такий підхід не суперечить висновку Великої Палати Верховного Суду, сформульованому щодо земельних ділянок водного фонду у постановах від 22 травня 2018 року у справі № 469/1203/15-ц (провадження № 14-95цс18); від 28 листопада 2018 року у справі № 504/2864/13-ц (провадження № 14-452цс18, пункт 70); від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (провадження № 14-473цс18, пункт 80); від 11 вересня 2019 року у справі № 487/10132/14-ц (провадження № 14-364цс19, пункт 96); від 7 квітня 2020 року у справі № 372/1684/14-ц (провадження № 14-740цс19, пункт 45), від 23 листопада 2021 року у справі № 359/3373/16-ц (провадження № 14-2цс21, пункти 51-52)).
За таких умов, ефективним способом судового захисту щодо повернення земельної ділянки природно-заповідного фонду власнику є негаторний, а не віндикаційний позов».
Цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки (частина першастатті 11 ЦК України). Право власності набувається на підставах, що не забороненізаконом, зокрема із правочинів (частина першастатті 328 ЦК України). Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає іззаконуабо незаконність набуття права власності не встановлена судом (частина другастатті 328 ЦК Україниу редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).Отже, за загальним правилом цивільні права, зокрема право власності, виникають із правомірних, а не протиправних дій.
Відповідно до пункту 2статті 21 Закону України «Про місцеві державні адміністрації»місцева державна адміністрація розпоряджається землями державної власності відповідно до закону.
Згідно із частиною 4статті 122 ЗК Україницентральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Частиною 5статті 122 ЗК Українивизначено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою і восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.
За такого саме до повноважень Миколаївської обласної адміністрації входило розпорядження землями природно-заповідного фонду, до складу яких входили земельні ділянки, передані на підставі оскаржуваного наказу ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області у власність третіх осіб, оскільки ці землі хоча й віднесені за категорією до земель сільськогосподарського призначення, але з огляду на те, що ці землі також входять до природно-заповідного фонду, розпорядження цими землями було поза повноваженнями ГУ Держгеокадастру у Миколаївській області.
Відповідно до частини першоїстатті 316 ЦК Україниправом власності є право особи на річ (майно), яке вона здійснює відповідно дозаконуза своєю волею, незалежно від волі інших осіб.
У частині першійстатті 328 цього Кодексупередбачено, що право власності набувається на підставах, що не забороненізаконом, зокрема із правочинів.
Власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном (стаття 391 ЦК України).
За змістом частини другоїстатті 152 ЗК Українивласник земельної ділянки може вимагати, зокрема, усунення будь-яких порушень його прав на землю, навіть якщо ці порушення не пов`язані з позбавленням права володіння земельною ділянкою.
Згідно зі статтями317,319,321 ЦК Українивласнику належить право володіти, користуватися і розпоряджатися своїм майном на власний розсуд. Право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Розташування спірних земельних ділянок у межах НПП «Бузький Гард» свідчить про їх віднесення до земель природно-заповідного фонду. Указане унеможливлює перебування цих ділянок у приватній власності з цільовим призначенням для ведення особистого селянського господарства.
Отже, ураховуючи імперативні положеннястатті 7 Закону № 2456-XIIістатті 43 ЗК України, зазначені земельні ділянки є землями природно-заповідного фонду, перебувають під особливою охороною, щодо них встановлений спеціальний порядок вилучення (стаття 150 ЗК України), відтворення і використання, а також обмеження щодо їх цивільного обороту.
Враховуючи, що Миколаївська обласна державна адміністрація не погодила передання земельних ділянок державної власності зі складу природно-заповідного фонду, право власності держави на спірні земельні ділянки не припинилося і до фізичних осіб-третіх осіб у справі не перейшло, отже в силу вимог ч.1 ст. 391 ЦК України позивач як власник має право вимагати повернення спірних земельних ділянок.
Відповідно до ст. 1311 Конституції України на органи прокуратури покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ст. 23 Закону України «Про прокуратуру» представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.
Інтереси держави можуть збігатися повністю, частково або не збігатися зовсім з інтересами державних органів, державних підприємств та організацій чи з інтересами господарських товариств з часткою державної власності у статутному фонді. Проте держава може вбачати свої інтереси не тільки в їх діяльності, але й в діяльності приватних підприємств, товариств.
Даний позов пред`явлено прокурором в інтересах держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації як розпорядника спірної земельної ділянки природно-заповідного фонду.
Предметом спірних правовідносин є протиправна втрата земельної ділянки природно-заповідного фонду, як об`єкту особливої охорони та обмеженого в обороті, свого статусу і перехід з державної у приватну власність, що є порушенням інтересів держави.
Звернення до суду прокурора з даним позовом є виправданим, оскільки зумовлено потребою в забезпеченні на загальнодержавному рівні екологічної безпеки та охорони земель як національного багатства тобто становить державний інтерес, оскільки стосується суспільно значущих правовідносин та покликано відновити становище, яке існувало до порушення права власності Українського народу на землю.
Щодо втручання у право власності на мирне володіння відповідачем майном слід вказати наступне.
Критеріями сумісності заходу втручання у право на мирне володіння майном із гарантіями статті 1 Першого протоколу до Конвенції про захист прав людиниі основоположних свобод (далі - Конвенція) є те, чи ґрунтувалося таке втручання на національному законі, чи переслідувало легітимну мету, що випливає зі змісту вказаної статті, а також, чи є відповідний захід пропорційним легітимній меті втручання у право мирного володіння майном.
Відповідно до усталеної практики Європейського суду з прав людини стаття1 Першого протоколу містить три правила: перше правило має загальний характер і проголошує принцип мирного володіння майном; друге - стосується позбавлення майна і визначає певні умови для визнання правомірним втручання у право на мирне володіння майном; третє - визнає за державами право контролювати використання майна за наявності певних умов для цього. Зазначені правила не застосовуються окремо, вони мають тлумачитися у світлі загального принципу першого правила, але друге та третє стосуються трьох найважливіших суверенних повноважень держави: права вилучати власність у суспільних інтересах, регулювати використання власності та встановлювати систему оподаткування. Саме національні органи влади мають здійснювати первісну оцінку наявності проблеми, що становить суспільний інтерес, вирішення якої б вимагало заходів втручання у право мирного володіння майном.
Критерій законності означає, що втручання держави у право власності особи повинно здійснюватися на підставі закону, що має бути доступним для заінтересованих осіб, чітким та передбачуваним у питаннях застосування та наслідків дії його норм. Сам лише факт, що правова норма передбачає більш як одне тлумачення, не означає, що закон непередбачуваний. Сумніви щодо тлумачення закону, що залишаються, враховуючи зміни в повсякденній практиці, усувають суди в процесі здійснення правосуддя.
Велика Палата Верховного Суду вже звертала увагу на те, що у спорах стосовно земель, які перебувають під посиленою правовою охороною держави (зокрема земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення), остання, втручаючись у право мирного володіння відповідними земельними ділянкамиз боку приватних осіб, може захищати загальні інтереси у безпечному довкіллі, непогіршенні екологічної ситуації, у використанні власності не на шкоду людині та суспільству (частина третя статті 13, частина сьома статті 41, частина перша статті 50 Конституції України, частина третя статті 1 ЗК України). Ці інтереси реалізуються, зокрема, через цільовий характер використання земельних ділянок (статті 18, 19, пункти «а» і «б» частини першої статті 91, пункти «а» і «б» частини першої статті 96 ЗК України), які набуваються лише згідно із законом (стаття 14 Конституції України) (постанови від 07 листопада 2018 року у справі № 488/5027/14-ц (пункт 127),від 07 листопада 2018 року у справі № 488/6211/14-ц (пункт 90), від 14 листопада 2018 року у справі № 183/1617/16 (пункт 148), від 29 травня 2019 року у справі № 367/2022/15-ц (пункт 53), від 12 червня 2019 року у справі № 487/10128/14-ц (пункт 117), від 28 вересня 2022 року у справі № 483/448/20 (пункт 9.75)).
Повернення спірної земельної ділянки переслідує легітимну мету контролю за використанням відповідного майна згідно із загальними суспільними, екологічними інтересами, щоб таке використання відбувалося за цільовим призначенням. Важливість цих інтересів зумовлюється, зокрема, особливим статусом спірної ділянки. Дотримання встановлених законодавчих заборон щодо обігу такої ділянки є необхідною умовою їх використання з тією метою, щоби попередити завдання шкоди загалом навколишньому природному середовищу і зокрема частині світової системи природних територій та об`єктів, що перебувають під особливою охороною, і конкретному об`єкту природно-заповідного фонду.
З огляду на зазначене втручання держави у право ОСОБА_1 на мирне володіння земельними ділянками для ведення особистого селянського господарства на території об`єкта природно-заповідного фонду має легітимну мету - контроль за використанням цією ділянкою за цільовим призначенням згідно із інтересами суспільства.
Право держави повернути земельні ділянки природно-заповідного фонду з огляду на доведену незаконність і безпідставність їх передання на користь фізичної особи, передбачене у законодавстві України, норми якого та практика їх застосування щодо повернення такої ділянки є доступними, чіткими і передбачуваними.
Земля є унікальним обмеженим природним і базисним ресурсом, на якому будується добробут суспільства. Отже, розподіл землі є особливо чутливим до принципів справедливості, розумності та добросовісності, які є однимиз фундаментальних засад цивільного законодавства (пункт 6 частини першої статті3 ЦК України) (постанови Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі № 688/2908/16-ц (пункти 75-76), від 20 липня 2020 року у справі № 923/196/20 (пункт 39), від 14 грудня 2022 року у справі № 477/2330/18 (пункт 132)).
Водночас і первісні набувачі спірних земельних ділянок, і відповідач, з огляду на зовнішні, об`єктивні і видимі природні ознаки земельної ділянки, проявивши розумну обачність, мали б знати про те, що вони розташовані у межах НПП «Бузький Гард».
За встановлених у цій справі обставин не можна стверджувати, що втручання у право ОСОБА_1 на спірні об`єктипокладе на нього надмірний тягар. Крім того, відповідач не позбавлений можливості відновити своє право, зокрема, пред`явивши вимогу до осіб, у яких придбав земельні ділянки, про відшкодування збитків на підставістатті 661 ЦК України.
Враховуючи вищевикладене суд дійшов висновку, що позов обґрунтований та підлягає задоволенню в повному обсязі.
Керуючись ст.10,12,13,141,258,259,263-265 ЦПК України, суд
УХВАЛИВ:
Позов задовольнити повністю.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0831 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0832 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0833 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0834 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0835 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0836 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Витребувати у ОСОБА_1 на користь держави в особі Миколаївської обласної державної адміністрації (Миколаївської обласної військової адміністрації) земельну ділянку із кадастровим номером 4825485100:06:000:0837 площею 2 га, розташовану в межах Мигіївської сільської ради Первомайського району Миколаївської області.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Миколаївської обласної прокуратури (р/р UA748201720343150001000000340, банк ДКСУ м. Києва, МФО 820172, ЄДРПОУ 02910048) сплачений судовий збір за подачу позовної заяви та забезпечення позову в сумі 7338 грн 64 коп.
Повне найменування учасників справи та їх місце проживання (місцезнаходження):
позивач:
Миколаївська обласна державна адміністрація (Миколаївська обласна військова адміністрація) вул. Адміральська,22 , м. Миколаїв, 54001, код ЄДРПОУ 00022579;
відповідач:
ОСОБА_1 , місце проживання: АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_2 ;
треті особи:
Міністерство захисту довкілля та природних ресурсів України, місце знаходження: вул. Митрополита Василя Липківського, 35, м. Київ, 03035, код ЄДРПОУ 43672853;
Управління екології та природних ресурсів Миколаївської обласної державної адміністрації, місце знаходження: пр. Центральний, 16, м. Миколаїв, 54029, код ЄДРПОУ 38694358;
Національний природний парк «Бузький Гард», місце знаходження: вул. Первомайська, 85, с. Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, 55223, код ЄДРПОУ 36200559.
Головне управління Держгеокадастру у Миколаївській області, місцезнаходження: проспект Миру, 34, м. Миколаїв, 54034, код ЄДРПОУ 39825404;
Мигіївська сільська рада Первомайського району Миколаївської області, місцезнаходження: вул. Первомайська, 50, с.Мигія, Первомайський район, Миколаївська область, код ЄДРПОУ 04376937.
ОСОБА_2 , місце проживання: с.Грушівка, Первомайський район, Миколаївська область, РНОКПП: НОМЕР_3 ;
ОСОБА_3 , місце проживання: АДРЕСА_2 , РНОКПП: НОМЕР_4 ;
ОСОБА_4 , місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_5 ;
ОСОБА_5 , місце проживання: АДРЕСА_3 , РНОКПП: НОМЕР_6 ;
ОСОБА_6 , місце проживання: АДРЕСА_4 , РНОКПП: НОМЕР_7 ;
ОСОБА_8 , місце проживання: АДРЕСА_5 , РНОКПП: НОМЕР_8 .
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
На рішення може бути подано апеляційну скаргу безпосередньо до Миколаївського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складений 05.09.2024 року.
Суддя: О.В. Мельничук
Суд | Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121410157 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Первомайський міськрайонний суд Миколаївської області
Мельничук О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні