Рішення
від 05.09.2024 по справі 380/5504/24
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

05 вересня 2024 рокусправа № 380/5504/24

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Грень Н.М. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМ-ЕКСПОРТ" до Львівської митниці про скасування рішення,, -

у с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю "ДМ-ЕКСПОРТ" звернулося в суд з позовом до Львівської митниці, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення №7.4-2/15/13/22917 від 06.09.2023р. Львівської митниці про відмову у задоволенні звернення ТОВ ДМ- ЕКСПОРТ від 13.07.2023 за № 48 щодо надання дозволу на внесення змін до митних декларацій № UA209110/2022/001757 від 02.05.2022, № 209120/2022/012711 від 11.05.2022, № UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № 209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/016591 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № A209120/2022/009056 від 06.04.2022 згідно з доданими до нього відповідними заявами про надання дозволу на внесення змін до митних декларацій, а саме: № 1207/1 від 12.07.2023, № 1207/20 від 12.07.2023, № 1207/21 від 12.07.2023, № 1207/7 від 12.07.2023, № 1207/11 від 12.07.2023, № 1207/13 від 12.07.2023, № 1207/12 від 12.07.2023, № 1207/10 від 12.07.2023, № 1207/25 від 12.07.2023, № 1207/9 від 12.07.2023, № 1207/23 від 12.07.2023, № 1207/22 від 12.07.2023, № 1207/6 від 12.07.2023, № 1207/5 від 12.07.2023, № 1207/3 від 12.07.2023, № 1207/2 від 12.07.2023, № 1207/30 від 12.07.2023, № 1207/29 від 12.07.2023, № 1207/15 від 12.07.2023, № 1207/14 від 12.07.2023, № 1207/28 від 12.07.2023, № 1207/27 від 12.07.2023, № 1207/26 від 12.07.2023, Заяви № 1207/24 від 12.07.2023, № 1207/8 від 12.07.2023, № 1207/19 від 12.07.2023, № 1207/4 від 12.07.2023, № 1207/18 від 12.07.2023, № 1207/17 від 12.07.2023, № 1207/16 від 12.07.2023, № 1207/31 від 12.07.2023.

- зобов`язати Львівську митницю внести зміни до митних декларацій № A209110/2022/001757 від 02.05.2022, № UA209120/2022/012711 від 11.05.2022, № UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № UA209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/0165 91 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № UA209120/2022/009056 від 06.04.2022 шляхом виготовлення аркушів коригування згідно з доданими до звернення ТОВ ДМ-ЕКСПОРТ від 13.07.2023 за № 48 заявами про надання дозволу на внесення змін до митних декларацій № 1207/1 від 12.07.2023, № 1207/20 від 12.07.2023, № 1207/21 від 12.07.2023, № 1207/7 від 12.07.2023, № 1207/11 від 12.07.2023, № 1207/13 від 12.07.2023, № 1207/12 від 12.07.2023, № 1207/10 від 12.07.2023, № 1207/25 від 12.07.2023, № 1207/9 від 12.07.2023, № 1207/23 від 12.07.2023, № 1207/22 від 12.07.2023, № 1207/6 від 12.07.2023, № 1207/5 від 12.07.2023, № 1207/3 від 12.07.2023, № 1207/2 від 12.07.2023, № 1207/30 від 12.07.2023, № 1207/29 від 12.07.2023, № 1207/15 від 12.07.2023, № 1207/14 від 12.07.2023, № 1207/28 від 12.07.2023, № 1207/27 від 12.07.2023, № 1207/26 від 12.07.2023, Заяви № 1207/24 від 12.07.2023, № 1207/8 від 12.07.2023, № 1207/19 від 12.07.2023, № 1207/4 від 12.07.2023, № 1207/18 від 12.07.2023, № 1207/17 від 12.07.2023, № 1207/16 від 12.07.2023, № 1207/31 від 12.07.2023.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначав, що у період квітня- червня 2022 року ТОВ «ДМ-ЕКСПОРТ» було здійснене митне оформлення товарів за митними деклараціями, поданими Львівській митниці (надалі - Відповідач), а саме: № UA209110/2022/001757 від 02.05.2022, № UA209120/2022/012711 від 11.05.2022,№ UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № UA209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/016591 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, ь№ UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № UA209120/2022/009056 від 06.04.2022.

Зазначає, що під час оформлення таких декларацій, представник декларанта ТОВ «ДМ-ЕКСПОРТ» не врахував ту обставину, що ввезення зазначених у них товарів на митну територію України та операції із їх постачання на митній території України були звільнені від оподаткування податком на додану вартість і від сплати ввізного мита. Так, у вказаних митних деклараціях в графах 47 та 36 представником декларанта відповідно були помилково визначені за кодом способу розрахунку "91" "Відстрочення грошових зобов`язань" замість "06" "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування" та помилково не зазначені відомості про код обов`язкової преференції (податкової пільги) "224" зі сплати ввізного мита та податку на додану вартістю, а тому відмова відповідача у проведенні відповідних коригувань є протиправною. Просить позов задовольнити.

Ухвалою суду від 18.03.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито спрощене провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін.

Відповідач позов не визнав, подав до суду відзив на позовну заяву (вх.№ 26149) в якому вказує, що до кожної митної декларації позивачем було додано, заяви про надання відстрочення сплати митних платежів, відповідно до яких позивач, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 09.03.2022 №236 «Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану» просив надати відстрочення сплати митних платежів. Також, позивачем зазначено в підрозділі «СП» гр.47 митних декларацій код « 91», що відповідно до Класифікатора способів розрахунку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 20.09.2012 №1011 відповідає «відстрочення грошових зобов`язань». Пунктом 3 постанови КМУ від 09.03.2022 №236, в редакції чинній на дати митних оформлень, встановлено, що Державна митна служба чи визначений нею митний орган можуть здійснювати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови на підставі письмової заяви платника податків, поданої одночасно з митною декларацією. На підставі викладеного та у відповідності до вказаних заяв позивача, митне оформлення було здійснено з відстроченням сплати митних платежів. Відтак вважає, що Львівська митниця правомірно відмовила у внесенні змін до митних декларацій. Просить відмовити у задоволенні позову.

30.04.2024 (вх. №33144) від позивача до суду надійшло клопотання, в якому просить суд врахувати узагальнюючу податкову консультацію, затверджену Наказом Міндоходів України від 07.10.2013 №536, відповідно до якої відмовитися від використання податкової пільги чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів платник податків вправі лише тоді, коли звільнення надається безпосередньо платнику податків, а не окремим операціям з постачання тих чи інших товарів чи надання тих чи інших послуг.

Суд дослідив матеріали справи, всебічно і повно з`ясував усі фактичні обставини, об`єктивно оцінив докази, які мають юридичне значення для вирішення спору по суті та встановив таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «ДМ-ЕКСПОРТ» (код ЄДРПОУ: 42908471) з 06.04.2022 було зареєстроване платником податку третьої групи, що підтверджується Витягом з реєстру платників податків №75791 від 12.04.2022.

Судом встановлено, що у період квітня- червня 2022 року ТОВ «ДМ-ЕКСПОРТ» здійснено митне оформлення товарів за митними деклараціями, поданими Львівській митниці (надалі - Відповідач), а саме: № UA209110/2022/001757 від 02.05.2022, № UA209120/2022/012711 від 11.05.2022,№ UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № UA209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/016591 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, ь№ UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № UA209120/2022/009056 від 06.04.2022.

До кожної митної декларації позивачем додано заяви про надання відстрочення сплати митних платежів, відповідно до яких позивач, з посиланням на постанову Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року за № 236 "Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану" (далі по тексту Постанова № 236 у редакції на час подання таких декларацій) просив надати відстрочення сплати митних платежів та надав зобов`язання протягом 3-х місяців після закінчення або припинення воєнного стану у встановленому порядку сплатити належні суми митних платежів шляхом оформлення аркуша коригування.

Також, позивачем зазначено в підрозділі "СП" графи "47" митних декларацій код "91", що відповідно до Класифікатора способів розрахунку, затверджених наказом Міністерства фінансів України від 20 вересня 2012 року за № 1011 відповідає "відстрочення грошових зобов`язань".

На підставі викладеного та у відповідності до вказаних заяв позивача, митне оформлення здійснено з відстроченням сплати митних платежів (ввізне мито та ПДВ) на загальну суму 5867559,07 грн.

Позивач вказує, що при оформленні митних декларацій в графах "36" та "47" представником декларанта були помилково визначені код способу розрахунку "91" "Відстрочення грошових зобов`язань" замість "06" "Сума податку, нарахована умовно, у зв`язку із звільненням від оподаткування" та помилково не зазначені відомості про код обов`язкової преференції (податкової пільги) "224" зі сплати ввізного мита та податку на додану вартість.

У зв`язку із чим, позивач звернувся до Львівської митниці із зверненням № 48 від 13.07.2023 та доданими до нього заявами про надання дозволу на внесення змін до митних декларацій, а саме: № 1207/1 від 12.07.2023, № 1207/20 від 12.07.2023, № 1207/21 від 12.07.2023, № 1207/7 від 12.07.2023, № 1207/11 від 12.07.2023, № 1207/13 від 12.07.2023, № 1207/12 від 12.07.2023, № 1207/10 від 12.07.2023, № 1207/25 від 12.07.2023, № 1207/9 від 12.07.2023, № 1207/23 від 12.07.2023, № 1207/22 від 12.07.2023, № 1207/6 від 12.07.2023, № 1207/5 від 12.07.2023, № 1207/3 від 12.07.2023, № 1207/2 від 12.07.2023, № 1207/30 від 12.07.2023, № 1207/29 від 12.07.2023, № 1207/15 від 12.07.2023, № 1207/14 від 12.07.2023, № 1207/28 від 12.07.2023, № 1207/27 від 12.07.2023, № 1207/26 від 12.07.2023, Заяви № 1207/24 від 12.07.2023, № 1207/8 від 12.07.2023, № 1207/19 від 12.07.2023, № 1207/4 від 12.07.2023, № 1207/18 від 12.07.2023, № 1207/17 від 12.07.2023, № 1207/16 від 12.07.2023, № 1207/31 від 12.07.2023.

Листом Львівської митниці від 06.09.2023 року № 7.4-2/15/13/22917 позивачу відмовлено в наданні дозволу на внесення змін до митних декларацій у зв`язку з тим, що на думку відповідача, останній мав право відповідно до п. З Постанови Кабінету Міністрів України від 09.03.2022р. № 236 відстрочити сплату митних платежів на підставі заяв платника, у зв`язку з чим у Львівської митниці нібито відсутні підстави для внесення змін до Митних декларацій.

Вирішуючи спір по суті суд керується таким.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.

У зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України Указом Президента України від 24 лютого 2022 року за № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні з 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року введено воєнний стан, який неодноразово продовжувався та триває на час ухвалення рішення у даній справі.

Можливість відстрочення сплати митних платежів була передбачена пунктом 3 Постанови Кабінету Міністрів України від 09 березня 2022 року за № 236 Деякі питання митного оформлення окремих товарів, що ввозяться на митну територію України у період дії воєнного стану (далі по тексту Постанова № 236, в редакції, що діяла на час спірного митного оформлення товарів), відповідно до якого державна митна служба чи визначений нею митний орган можуть здійснювати відстрочення сплати митних платежів під час ввезення на митну територію України товарів за переліком згідно з додатком до цієї постанови на підставі письмової заяви платника податків, поданої одночасно з митною декларацією.

Водночас, 24 березня 2022 року Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану № 2142-ІХ (далі Закон № 2142-ІХ) були внесені зміни зокрема, підпункт 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, викладено у новій редакції відповідно до якого платники єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, звільняються від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, та при ввезенні товарів на митну територію України, а також від подання податкової звітності з податку на додану вартість, а їх реєстрація платником податку на додану вартість є призупиненою.

Крім цього, Законом № 2142-ІХ були внесені зміни й до Митного кодексу України, а саме розділ ХХІ доповнено пунктом 9-11, за змістом якого, зокрема, тимчасово, на період з дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану, але не раніше 1 квітня 2022 року, до припинення чи скасування воєнного стану на території України, звільняються від оподаткування ввізним митом:

товари, що ввозяться (пересилаються) на митну територію України підприємствами для вільного обігу, крім спирту етилового та інших спиртових дистилятів, алкогольних напоїв, пива (крім квасу живого бродіння), тютюнових виробів, тютюну, промислових замінників тютюну, рідин, що використовуються в електронних сигаретах;

автомобілі легкові, кузови до них, причепи та напівпричепи, мотоцикли, транспортні засоби, призначені для перевезення 10 осіб i більше, транспортні засоби для перевезення вантажів, які ввозяться громадянами на митну територію України для вільного обігу.

Нова редакція цих підпунктів набрала чинності з 05 квітня 2022 року.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо перегляду окремих пільг з оподаткування від 21 червня 2022 року за № 2325-IX слова: та при ввезенні товарів на митну територію України із підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України виключено. Також внесено зміни і до Митного кодексу України в питанні звільнення від оподаткування ввізним митом, а саме пункту 9-11 розділу XXI Прикінцевих та перехідних положень, яким скасовано пільгу зі звільнення від оподаткування товарів ввізним митом. Ці зміни набрали чинності 01 липня 2022 року.

Таким чином, ввозячи відповідний товар на митну територію України в період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року платники єдиного податку третьої групи звільнялися від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість за операціями з постачання товарів, робіт та послуг та при ввезенні товарів на митну територію України. Реєстрація платником податку на додану вартість у цей період була призупиненою.

Вирішуючи спір по суті судом також надається оцінка правовідносинам у період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року, тобто у період чинності підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України в редакції Закону № 2142-ІХ, а тому суд вважає за можливе застосування до спірних правовідносин законодавство, яке було чинним у період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року.

Наказом Міністерства фінансів України від 07 квітня 2022 року № 114 затверджено зміни до Класифікатора звільнень від сплати митних платежів при ввезенні товарів на митну територію України та Класифікатора документів, сертифікатів, дозволів та додаткової інформації та, зокрема, доповнено розділ І Загальний (Імпорт) рядком 136 відомостями про вказану пільгу зі сплати ввізного мита та податку на додану вартість із кодом 224.

Як встановлено судом вище, на момент спірного митного оформлення товарів за спірними митними деклараціями позивач був зареєстрований платником єдиного податку третьої групи, що підтверджується Витягом з реєстру платників податків №75791 від 12.04.2022. Отже, відповідно до змін до підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, внесених Законом України № 2142-ІХ, позивач, як платник єдиного податку третьої групи, на момент оформлення спірних митних декларацій був звільнений від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість та ввізного мита при ввезенні товарів на митну територію України, а його реєстрація платником податку на додану вартість була призупиненою.

Згідно з пп. 17.1.4 п. 17.1 ст. 17 ПК України платник податків має право користуватися податковими пільгами за наявності підстав у порядку, встановленому цим Кодексом.

За змістом п.п. 30.1-30.4 ст. 30 ПК України податкова пільга - передбачене податковим та митним законодавством звільнення платника податків від обов`язку щодо нарахування та сплати податку та збору, сплата ним податку та збору в меншому розмірі за наявності підстав, визначених пунктом 30.2 цієї статті.

Підставами для надання податкових пільг є особливості, що характеризують певну групу платників податків, вид їх діяльності, об`єкт оподаткування або характер та суспільне значення здійснюваних ними витрат.

Платник податків вправі використовувати податкову пільгу з моменту виникнення відповідних підстав для її застосування і протягом усього строку її дії.

Платник податків вправі відмовитися від використання податкової пільги (крім податкових пільг з податку на додану вартість) чи зупинити її використання на один або декілька податкових періодів, якщо інше не передбачено цим Кодексом. Податкові пільги, не використані платником податків, не можуть бути перенесені на інші податкові періоди, зараховані в рахунок майбутніх платежів з податків та зборів або відшкодовані з бюджету.

Іншими словами, платник податків законодавчо наділений правом на свій власний розсуд розпорядження податковою пільгою. Однак, законодавчо платнику податків встановлено обов`язок не сплачувати податок на додану вартість у випадку, якщо така пільга встановлена. Тобто, відмова платника податків від пільги щодо несплати податку на додану вартість повинна бути відхилена відповідним контролюючим органом.

Таким чином, ввозячи відповідний товар на митну територію України в період з 05 квітня 2022 року по 01 липня 2022 року позивач, як платник єдиного податку третьої групи звільнявся, зокрема, від обов`язку нарахування та сплати податку на додану вартість при ввезенні товарів на митну територію України і такий платник не мав права відмовлятися від такої пільги. Реєстрація платником податку на додану вартість у цей період була призупиненою, а відтак позивач у спірному випадку не був суб`єктом справляння податку на додану вартість.

Зважаючи що, матеріали справи не містять жодних доказів відмови позивача від пільги зі сплати ввізного мита, а право відмови від пільги зі сплати ПДВ взагалі відсутнє в силу прямої заборони Законом, відповідні доводи відповідача щодо того, що позивач під час заповнення митної декларації самостійно відмовився від податкової пільги, тому втратив право на її отримання є безпідставними.

В той же час, факт звернення позивача зі заявами про внесення змін до митних декларацій, свідчить про наявний намір останнього реалізувати своє право на податкову пільгу.

Також судом зазначається, що у відповідності до абзаців 3-5 підпункту 9.5 пункту 9 підрозділу 8 розділу XX Податкового кодексу України, у редакції Закону України № 2142-ІХ, під призупиненням реєстрації платником податку на додану вартість для цілей цього пункту розуміється, що платників єдиного податку третьої групи, які використовують особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, призупиняються права та обов`язки, встановлені розділом V та підрозділом 2 розділу ХХ цього кодексу (у тому числі щодо формування податкового кредиту) на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом. Операції, здійснені платником єдиного податку третьої групи, який використовує особливості оподаткування, встановлені цим пунктом, вважається таким, що не є об`єктом оподаткування податком на додану вартість. Для осіб, реєстрація яких платником податку на додану вартість є призупиненою відповідно до цього пункту, обрахунок показників, визначених статтею 2001 цього Кодексу, призупиняється на період використання особливостей оподаткування, встановлених цим пунктом.

Оскільки у цей період позивач не був суб`єктом сплати податку на додану вартість, в розумінні спірного випадку, то, відповідно, й сплата такого податку не могла бути відстрочена.

Таким чином, вимоги позивача з приводу наявності порушеного права щодо надання пільги з податку на додану вартість та ввізного мита ґрунтується на законі, а відтак, таке право потребує судового захисту.

Щодо правомірності внесення змін до спірних у цій справі митних декларацій, суд зазначає таке.

Відповідно до підпункту 46.1. статті 46 Податкового кодексу України, податкова декларація, розрахунок, звіт - документ, що подається платником податків контролюючому органу у строки, встановлені законом, на підставі якого здійснюється нарахування та/або сплата податкового зобов`язання або відображаються обсяги операції (операцій), доходів (прибутків), щодо яких податковим та митним законодавством передбачено звільнення платника податку від обов`язку нарахування і сплати податку і збору, чи документ, що свідчить про суми доходу, нарахованого (виплаченого) на користь платників податків - фізичних осіб, суми утриманого та/або сплаченого податку.

Митні декларації прирівнюються до податкових декларацій для цілей нарахування та/або сплати податкових зобов`язань.

Частиною першою статті 4 Митного кодексу України визначено, що митна декларація - це заява встановленої форми, в якій особою зазначено митну процедуру, що підлягає застосуванню до товарів, та передбачені законодавством відомості про товари, умови і способи їх переміщення через митний кордон України та щодо нарахування митних платежів, необхідних для застосування цієї процедури; митне оформлення - це виконання митних формальностей, необхідних для випуску товарів, транспортних засобів комерційного призначення.

За приписами частин першої статті 257 Митного кодексу України декларування здійснюється шляхом заявлення за встановленою формою (письмовою, усною, шляхом вчинення дій) точних відомостей про товари, мету їх переміщення через митний кордон України, а також відомостей, необхідних для здійснення їх митного контролю та митного оформлення. При застосуванні письмової форми декларування можуть використовуватися як електронні документи, так і документи на паперовому носії або їх електронні (скановані) копії, засвідчені електронним цифровим підписом декларанта або уповноваженої ним особи.

Відповідно до частини першої статті 258 Митного кодексу України під митною декларацією, заповненою у звичайному порядку, розуміється митна декларація, що містить обсяг відомостей (даних), достатній для завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення у заявлений митний режим. Оформлення митним органом митної декларації, заповненої у звичайному порядку, є випуском товарів у заявлений митний режим.

За змістом статті 268 Митного кодексу України допущення у митній декларації помилок, які не призвели до неправомірного звільнення від сплати митних платежів або зменшення їх розміру, до незабезпечення дотримання заходів тарифного та/або нетарифного регулювання зовнішньоекономічної діяльності, не тягне за собою застосування санкцій, передбачених цим Кодексом та іншими законодавчими актами України, крім випадків, передбачених частиною третьою цієї статті.

У випадках, передбачених частиною першою цієї статті, посадові особи митних органів надають декларантам або уповноваженим ним особам можливість виправити помилки, допущені в митній декларації.

Якщо особа систематично (більше двох разів протягом місяця) допускає у митній декларації помилки, зазначені в частині першій цієї статті (крім орфографічних помилок), митний орган застосовує до такої особи санкції, передбачені цим Кодексом та іншими законодавчими актами України.

Відповідно до частин 1, 2 та 7 статті 269 Митного кодексу України за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи та з дозволу органу доходів і зборів відомості, зазначені в митній декларації, можуть бути змінені або митна декларація може бути відкликана. У разі відмови у наданні такого дозволу орган доходів і зборів зобов`язаний невідкладно, письмово або в електронному вигляді, повідомити декларанта про причини і підстави такої відмови. Внесення змін до митної декларації, прийнятої органом доходів і зборів, допускається до моменту завершення митного оформлення товарів, транспортних засобів комерційного призначення відповідно до заявленого митного режиму, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення. Зміни повинні стосуватись лише товарів, транспортних засобів комерційного призначення, зазначених у митній декларації. Порядок внесення змін до митних декларацій, їх відкликання та визнання недійсними визначається Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 р. № 450 затверджено Положення про митні декларації (далі Положення № 450).

Пунктом 37 цього Положення 450 встановлено, що після завершення митного оформлення зміни до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа можуть вноситися шляхом:

- подання з метою сплати митних платежів у випадках, передбачених міжнародними договорами, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової декларації та оформлення її митним органом;

- подання з метою продовження строку тимчасового ввезення товарів з частковим звільненням від оподаткування митними платежами, для сплати рівними частинами податку на додану вартість у разі надання розстрочення сплати податку на додану вартість під час ввезення на митну територію України устаткування та обладнання на підставах, визначених Податковим кодексом України, а також у випадках, визначених Митним кодексом України, декларантом або уповноваженою ним особою додаткової митної декларації та оформлення її митним органом;

- заповнення та оформлення митним органом аркуша коригування за формою згідно з додатком 4.

Внесення змін до митної декларації за формою єдиного адміністративного документа шляхом оформлення аркуша коригування здійснюється в порядку, що встановлюється Мінфіном. Після оформлення аркуша коригування його електронний примірник з використанням електронного підпису посадової особи митного органу чи електронної печатки митного органу, які базуються на кваліфікованому сертифікаті відкритого ключа, вноситься до систем, що забезпечують функціонування електронних інформаційних ресурсів митних органів, посадовою особою митного органу, що його оформила, та передається Держмитслужбою ДПС згідно з пунктом 32 цього Положення.

Оформлений митним органом аркуш коригування є невід`ємною частиною відповідної митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа.

Аркуш коригування заповнюється та оформлюється митним органом у разі:

- необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу;

- необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей, пов`язаних з коригуванням ціни товару, що вивозиться за межі митної території України, для цілей податкового контролю за трансфертним ціноутворенням, якщо таке коригування не призведе до зменшення суми податків, що підлягає сплаті до бюджету;

- необхідності виправлення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи помилково зазначених в оформленій митній декларації на бланку єдиного адміністративного документа відомостей про товари, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за такою митною декларацією;

- необхідності відображення за письмовим зверненням декларанта або уповноваженої ним особи відомостей про товари, що стали відомі після закінчення митного оформлення товарів, не пов`язаних з перерахуванням сум митних платежів за митною декларацією на бланку єдиного адміністративного документа.

Тобто, аркуш коригування заповнюється та оформлюється, зокрема, при необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу.

Відповідно до пункту 4 Постанови № 236 внесення змін до оформленої митної декларації, пов`язаних із сплатою митних платежів, здійснюється шляхом оформлення аркуша коригування у встановленому порядку у строки, визначені законом.

Порядок оформлення аркуша коригування затверджено наказом Міністерства фінансів України від 06 листопада 2012 року за № 1145 (далі по тексту Порядок №1145).

Пунктом 3 Порядку №1145 встановлено, що Аркуш коригування складається у випадках, визначених пунктом 37 Положення про митні декларації, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 2012 року № 450, посадовою особою митного органу, яким здійснювався випуск товарів за митною декларацією, у строк, що не перевищує 10 робочих днів з дня надходження до митного органу інформації про доплату (повернення) сум митних платежів або реєстрації заяви декларанта (уповноваженої особи) у митному органі. Пунктом 12 визначено порядок заповнення аркуша коригування у випадку доплати або повернення митних платежів та штрафних санкцій.

За приписами пункту 34 Положення № 450, не дозволяється: внесення змін до граф 1 (перший і другий підрозділи), 14, 37 (перший підрозділ) і 54 митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа; внесення змін або відкликання митної декларації у разі виявлення порушень митних правил щодо задекларованих у цій митній декларації товарів; внесення змін до митної декларації, якщо з поданих документів не випливає, що відомості, зазначені у цій митній декларації, необхідно змінювати; внесення змін або відкликання митної декларації після надання декларанту або уповноваженій ним особі митним органом, якому подана така митна декларація, інформації про призначення митним органом митного огляду товарів, транспортних засобів комерційного призначення або перевірки документів на товари (крім випадків, коли після проведення зазначених митних формальностей порушень митних правил не виявлено); внесення змін до митної декларації або її відкликання у разі відсутності документів, що підтверджують необхідність внесення таких змін або її відкликання; внесення змін до митної декларації на бланку єдиного адміністративного документа з метою подання відомостей у випадках, коли Митним Кодексом України передбачена необхідність подання з цією метою додаткової декларації.

На підставі системного тлумачення статті 46 Податкового кодексу України, статей 257, 267, 269 Митного кодексу України, а також з урахуванням приписів підзаконних нормативно-правових актів, суд вказує, що, до моменту завершення митного оформлення товарів, а також протягом трьох років з дня завершення їх митного оформлення декларант має право вносити зміни до митної декларації, відмова митного органу не може ґрунтуватися на підставі того, що це стосується перерахунку митних платежів. Вирішення питання перерахунку митних платежів є наслідком наявності або відсутності підстав для внесення таких змін. Відтак, при отриманні звернення декларанта або уповноваженої ним особи про внесення змін до митної декларації, митний орган може відмовити у внесені таких змін лише у разі відсутності законних підстав для їх внесення. Приписи пункту 37 Положення 450 не суперечать нормам статті 269 Митного кодексу України, а визначають лише порядок внесення таких змін, в тому числі й у разі необхідності повернення декларанту митних платежів.

Аналогічних висновків дійшов Верховний Суд у справі № 809/984/18 (постанова від 23 листопада 2020 року).

При цьому, суд зауважує, що в даному випадку не має значення, чи сплачені вже позивачем помилково нараховані митні платежі, адже такі фактично зараховані йому в заборгованість, а внесення відповідачем змін до митних декларацій, приведе до списання такої заборгованості.

Відповідно до статті 7 частини 6 КАС України, у разі відсутності закону, що регулює відповідні правовідносини, суд застосовує закон, що регулює подібні правовідносини (аналогія закону), а за відсутності такого закону суд виходить із конституційних принципів і загальних засад права (аналогія права).

Суд враховує, що спірні правовідносини позбавлені точного правового регулювання, а тому суд із врахуванням статті 7 частини 6 КАС України вважає за необхідне застосувати до спірних правовідносин пункт 37 Положення 450, який стосується заповнення та оформлення митним органом аркушу коригування у разі: необхідності виправлення відомостей, пов`язаних з доплатою або поверненням митних платежів, у тому числі у зв`язку із скасуванням рішення митного органу.

З урахуванням вищенаведеного, суд вважає протиправною відмову відповідача, викладену у листі №7.4-2/15/13/22917 від 06.09.2023 щодо задоволення звернення ТОВ ДМ-Експорт від 13.07.2023 за № 48 про надання дозволу на внесення змін до відповідних митних декларацій.

Водночас, обираючи належний спосіб поновлення порушеного право позивача, суд дійшов висновку про необхідність зобов`язання відповідача внести зміни до митних декларацій № A209110/2022/001757 від 02.05.2022, № UA209120/2022/012711 від 11.05.2022, № UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № UA209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/0165 91 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № UA209120/2022/009056 від 06.04.2022 шляхом виготовлення аркушів коригування згідно з доданими до звернення ТОВ ДМ-ЕКСПОРТ від 13.07.2023 за № 48 заявами про надання дозволу на внесення змін до митних декларацій № 1207/1 від 12.07.2023, № 1207/20 від 12.07.2023, № 1207/21 від 12.07.2023, № 1207/7 від 12.07.2023, № 1207/11 від 12.07.2023, № 1207/13 від 12.07.2023, № 1207/12 від 12.07.2023, № 1207/10 від 12.07.2023, № 1207/25 від 12.07.2023, № 1207/9 від 12.07.2023, № 1207/23 від 12.07.2023, № 1207/22 від 12.07.2023, № 1207/6 від 12.07.2023, № 1207/5 від 12.07.2023, № 1207/3 від 12.07.2023, № 1207/2 від 12.07.2023, № 1207/30 від 12.07.2023, № 1207/29 від 12.07.2023, № 1207/15 від 12.07.2023, № 1207/14 від 12.07.2023, № 1207/28 від 12.07.2023, № 1207/27 від 12.07.2023, № 1207/26 від 12.07.2023, Заяви № 1207/24 від 12.07.2023, № 1207/8 від 12.07.2023, № 1207/19 від 12.07.2023, № 1207/4 від 12.07.2023, № 1207/18 від 12.07.2023, № 1207/17 від 12.07.2023, № 1207/16 від 12.07.2023, № 1207/31 від 12.07.2023.

Згідно з вимогами ч.ч. 1,2 статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

Таким чином, виходячи з заявлених позовних вимог, системного аналізу положень чинного законодавства України, зважаючи на безпідставність відмови митного органу у внесені змін до митних декларацій позивача та встановлене право останнього на отримання податкової пільги зі сплати ввізного мита та ПДВ за імпортований товар, подана позовна заява підлягає задоволенню.

Відповідно до вимог ч. 1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Відтак за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача слід стягнути судовий збір, сплачений ним при зверненні до суду з цим позовом.

Керуючись ст.ст.6-10, 14, 72-77, 90, 132, 159, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ухвалив:

позов товариства з обмеженою відповідальністю "ДМ-ЕКСПОРТ" (адреса: вул. Кирилівська, 102, м. Київ, 04080; ЄДРПОУ 42908471) до Львівської митниці (адреса: вул. Костюшка, 1, м. Львів, Львівська обл., Львівський р-н, 79007; ЄДРПОУ 43971343) про скасування рішення задовольнити повністю.

Визнати протиправною відмову Львівської митниці, викладену в листі №7.4-2/15/13/22917 від 06.09.2023 щодо задоволення звернення Товариства з обмеженою відповідальністю "ДМ-ЕКСПОРТ" від 13.07.2023 за № 48 про надання дозволу на внесення змін до відповідних митних декларацій.

Зобов`язати Львівську митницю внести зміни до митних декларацій № UA209110/2022/001757 від 02.05.2022, № UA209120/2022/012711 від 11.05.2022, № UA209120/2022/012733 від 11.05.2022, № UA209110/2022/002328 від 01.06.2022, № UA209110/2022/002618 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002625 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002623 від 15.06.2022, № UA209110/2022/002617 від 15.06.2022 № UA209120/2022/016917 від 13.06.2022, № UA209110/2022/002539 від 10.06.2022, № UA209120/2022/0165 91 від 09.06.2022, № UA209120/2022/016182 від 07.06.2022, № UA209110/2022/002262 від 30.05.2022, № UA209110/2022/002249 від 30.05.2022, № UA209110/2022/001797 від 04.05.2022, № UA209110/2022/001760 від 02.05.2022, № UA209120/2022/018158 від 22.06.2022, № UA209120/2022/018157 від 22.06.2022, № UA209110/2022/002768 від 21.06.2022, № UA209110/2022/002751 від 21.06.2022, № UA209120/2022/017451 від 16.06.2022 № UA209120/2022/016935 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016933 від 13.06.2022, № UA209120/2022/016597 від 09.06.2022, № UA209110/2022/002438 від 07.06.2022, № UA209120/2022/012083 від 06.05.2022 № UA209110/2022/001799 від 04.05.2022, № UA209120/2022/011650 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011593 від 03.05.2022, № UA209120/2022/011535 від 02.05.2022, № UA209120/2022/009056 від 06.04.2022 шляхом виготовлення аркушів коригування згідно з доданими до звернення ТОВ ДМ-ЕКСПОРТ від 13.07.2023 за № 48 заявами про надання дозволу на внесення змін до митних декларацій № 1207/1 від 12.07.2023, № 1207/20 від 12.07.2023, № 1207/21 від 12.07.2023, № 1207/7 від 12.07.2023, № 1207/11 від 12.07.2023, № 1207/13 від 12.07.2023, № 1207/12 від 12.07.2023, № 1207/10 від 12.07.2023, № 1207/25 від 12.07.2023, № 1207/9 від 12.07.2023, № 1207/23 від 12.07.2023, № 1207/22 від 12.07.2023, № 1207/6 від 12.07.2023, № 1207/5 від 12.07.2023, № 1207/3 від 12.07.2023, № 1207/2 від 12.07.2023, № 1207/30 від 12.07.2023, № 1207/29 від 12.07.2023, № 1207/15 від 12.07.2023, № 1207/14 від 12.07.2023, № 1207/28 від 12.07.2023, № 1207/27 від 12.07.2023, № 1207/26 від 12.07.2023, Заяви № 1207/24 від 12.07.2023, № 1207/8 від 12.07.2023, № 1207/19 від 12.07.2023, № 1207/4 від 12.07.2023, № 1207/18 від 12.07.2023, № 1207/17 від 12.07.2023, № 1207/16 від 12.07.2023, № 1207/31 від 12.07.2023.

Стягнути на користь Товариство з обмеженою відповідальністю "ДМ-ЕКСПОРТ" (адреса: вул. Кирилівська, 102, м. Київ, 04080; ЄДРПОУ 42908471) за рахунок бюджетних асигнувань Львівської митниці (місцезнаходження: вул. Костюшка, 1, м. Львів, 79000, код ЄДРПОУ: 43971343) сплачений судовий збір в сумі 33308 (тридцять три тисячі триста вісім) грн. 00 коп.

Рішення може бути оскаржене, згідно зі ст. 295 КАС України, протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Рішення набирає законної сили, згідно зі ст. 255 КАС України, після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

СуддяГрень Наталія Михайлівна

СудЛьвівський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2024
Оприлюднено09.09.2024
Номер документу121414555
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо митної справи (крім охорони прав на об’єкти інтелектуальної власності); зовнішньоекономічної діяльності; спеціальних заходів щодо демпінгового та іншого імпорту, у тому числі щодо визначення митної вартості товару

Судовий реєстр по справі —380/5504/24

Ухвала від 30.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 14.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Ухвала від 07.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шавель Руслан Миронович

Рішення від 05.09.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

Ухвала від 18.03.2024

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Грень Наталія Михайлівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні