Постанова
від 05.09.2024 по справі 340/9888/23
ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

і м е н е м У к р а ї н и

05 вересня 2024 року м. Дніпросправа № 340/9888/23

Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого - судді Семененка Я.В. (доповідач),

суддів: Бишевської Н.А., Добродняк І.Ю.,

розглянувши в порядку письмового провадження в м.Дніпрі апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті

на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року (суддя Притула К.М.) у справі №340/9888/23 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ДАНАЙ-ТРАНС-СЕРВІС» до Державної служби України з безпеки на транспорті в особі Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області про визнання протиправною та скасування постанови,-

ВСТАНОВИВ:

ТОВ «Данай-Транс-Сервіс» звернулося до суду з позовом, в якому просило визнати протиправною та скасувати постанову серії ПШ №015055 від 14.11.2023 про застосування адміністративно-господарського штрафу.

В обгрунтування заявлених вимог позивач посилався на те, що вказаною постановою застосовано штрафні санкції за відсутність у водія вантажного автомобіля під час перевірки тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу. Неправомірність оскаржуваних штрафних санкцій пов`язував з відсутністю обов`язку водія, окрім реєстраційного талону транспортного засобу, мати при собі та пред`являти до перевірки тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу.

Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року позов задоволено.

Задовольняючи позов, суд першої інстанції дійшов висновку про відсутність необхідності пред`явлення до перевірки тимчасового реєстраційного талону, оскільки обов`язковість його не передбачена законодавством, а Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, встановлює отримання такого талону лише за бажанням власника.

Не погодившись з рішенням суду, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нову постанову про відмову в задоволенні позову. Апеляційна скарга фактично обгрунтована незгодою з висновками суду першої інстанції про не доведеність правомірності застосування спірних штрафних санкцій. Відповідач зазначає, що під час перевірки водієм не було надано такого документу як тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу обов`язкова наявність якого передбачена Інструкцією МВС №379 від 11.08.2010. З цих підстав відповідач вказує на наявність підстав для застосування штрафних санкцій.

Перевіривши, в межах доводів апеляційної скарги, законність та обґрунтованість судового рішення, оцінивши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, суд апеляційної інстанції дійшов висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з таких підстав.

Встановлені обставини справи свідчать про те, що 20.10.2023 старшими державними інспекторами Відділу державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області було здійснено перевірку транспортного засобу марки MAN TGA 26.480, реєстраційний номер НОМЕР_1 під керуванням водія ОСОБА_1 , про що складений акт №АР012786 проведення перевірки додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час здійснення перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом (а.с. 46).

Під час перевірки виявлене порушення: перевезення небезпечних вантажів (скраплений газ пропан-бутан) за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 ЗУ Про автомобільний транспорт, а саме: відсутній тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу, виданий на ліцензіата ТОВ ДАНАЙ-ТРАНС-СЕРВІС.

26.10.2023 відповідачем складено та надіслано позивачу повідомлення про розгляд справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт стосовно акту №АР012786 від 20.10.2023 на 14.11.2023, яке позивачем отримано 07.11.2023 (а.с.51-52).

14.11.2023 за результатами розгляду справи про порушення законодавства про автомобільний транспорт Відділом державного нагляду (контролю) у Кіровоградській області Державної служби України з безпеки на транспорті на підставі абзацу 3 частини 1 статті 60 Закону України Про автомобільний транспорт прийнято постанову про застосування адміністративно-господарського штрафу №ПШ 015055 у розмірі 17000,00 гривень, за відсутність тимчасового реєстраційного талону на транспортний засіб виданий на ліцензіата ТОВ ДАНАЙ-ТРАНС-СЕРВІС (а.с.14).

Не погодившись з вказаною постановою відповідача, позивач звернувся з позовом до суду.

За наслідками перегляду справи суд апеляційної інстанції вважає за необхідне зазначити таке.

Відповідно до статті 48 Закону України «Про автомобільний транспорт», автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення. Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.

Отже, вказаною нормою права, зокрема, встановлено, що водій транспортного засобу повинен мати та зобов`язаний пред`являти перевіряючим особам визначені цією нормою права документи, а також інші документи, передбачені законодавством.

Згідно із абз.3 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» ( в редакції на час застосування штрафних санкцій) за порушення законодавства про автомобільний транспорт до автомобільних перевізників застосовуються адміністративно-господарські штрафи, зокрема, за надання послуг з перевезень пасажирів та вантажів без оформлення документів, перелік яких визначений статтями 39 та 48 цього Закону, - штраф у розмірі ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У спірному випадку відповідачем застосовані штрафні санкції за: перевезення небезпечних вантажів (скраплений газ пропан-бутан) за відсутності на момент проведення перевірки документів, визначених ст. 48 ЗУ Про автомобільний транспорт, а саме: відсутній тимчасовий реєстраційний талон транспортного засобу, виданий на ліцензіата ТОВ ДАНАЙ-ТРАНС-СЕРВІС. Такі висновки відповідачем зроблено на встановлений факт використання позивачем, без наявності тимчасового реєстраційного талону, транспортного засобу, який відповідно до свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу MAN TGA 26.480, реєстраційний номер НОМЕР_1 , належить ТОВ «ДАНАЙ».

ПП.2 п.27 Ліцензійних умов провадження господарської діяльності з перевезення пасажирів, небезпечних вантажів та небезпечних відходів автомобільним транспортом, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 02.12.2015 №1001 передбачено, що до використання під час провадження господарської діяльності допускаються транспортні засоби, які: є власністю ліцензіата та мають свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу або надані ліцензіату в оренду, кредит, лізинг і мають свідоцтво про реєстрацію та тимчасовий реєстраційний талон, якщо передбачено їх оформлення.

Отже, обов`язкова наявність тимчасового реєстраційного талону необхідна у випадку, якщо передбачено оформлення такого тимчасового реєстраційного талону.

Відповідно до п. 2.1 та 2.2. Правил дорожнього руху, затверджених постановою КМУ від 10 жовтня 2001 р. № 1306 водій механічного транспортного засобу повинен мати при собі: а) посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії; б) реєстраційний документ на транспортний засіб (для транспортних засобів Збройних Сил, Національної гвардії, Держприкордонслужби, Держспецтрансслужби, Держспецзв`язку, Оперативно-рятувальної служби цивільного захисту - технічний талон).

Власник транспортного засобу, а також особа, яка використовує такий транспортний засіб на законних підставах, можуть передавати керування транспортним засобом іншій особі, що має при собі посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії. Власник транспортного засобу може передавати такий засіб у користування іншій особі, що має посвідчення водія на право керування транспортним засобом відповідної категорії, передавши їй реєстраційний документ на цей транспортний засіб.

Відповідно до п. 16 Порядку державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів, затвердженого постановою КМУ від 7 вересня 1998 р. № 1388 за бажанням власника транспортного засобу - фізичної особи надати право керування таким засобом іншій фізичній особі чи за бажанням фізичної або юридичної особи, якій власник транспортного засобу передав у встановленому порядку право користування і (або) розпорядження транспортними засобами, сервісний центр МВС видає за зверненням такого власника тимчасовий реєстраційний талон на строк, зазначений у його заяві, або документах, які підтверджують право користування і (або) розпорядження транспортним засобом.

З огляду на положення наведених норм права, суд першої інстанції дійшов правильного висновку про відсутність необхідності пред`явлення тимчасового реєстраційного талону, оскільки обов`язковість його не передбачена законодавством, а Порядок державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку автомобілів, автобусів, а також самохідних машин, сконструйованих на шасі автомобілів, мотоциклів усіх типів, марок і моделей, причепів, напівпричепів, мотоколясок, інших прирівняних до них транспортних засобів та мопедів встановлює отримання такого талону лише за бажанням власника.

Посилання відповідача на положення Інструкції про порядок здійснення підрозділами Державтоінспекції МВС державної реєстрації, перереєстрації та обліку транспортних засобів, оформлення і видачі реєстраційних документів, номерних знаків на них, затвердженої наказом МВС від 11.08.2010 №379 (зареєстровано в Мінюсті 27.01.2011 №123/18861, суд апеляційної інстанції вважає безпідставним, оскільки вказана Інструкція не встановлює інших обов`язків власників транспортних засобів чи користувачів, ніж ті, що передбачені Порядком №1388, а лише встановлює порядок здійснення центрами надання послуг, пов`язаних з використанням автотранспортних засобів, державної реєстрації (перереєстрації), зняття з обліку транспортних засобів, оформлення реєстраційних талонів та номерних знаків на ТЗ. При цьому, п.2 вказаної Інструкції прямо передбачено те, що її розроблено відповідно, у тому числі, до Порядку №1388.

Підсумовуючи викладене, суд апеляційної інстанції погоджується з висновком суду першої інстанції про необгрунтованість застосування до позивача спірних штрафних санкцій та з цих підстав вважає за необхідне апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції без змін.

На підставі викладеного, керуючись п.1 ч.1 ст.315, ст.ст.316, 321, 322, 325 КАС України, суд,-

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Державної служби України з безпеки на транспорті залишити без задоволення, а рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 12 квітня 2024 року у справі №340/9888/23 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати прийняття, може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки, визначені ст.ст.328, 329 КАС України.

Повний текст постанови складено 05.09.2024

Головуючий - суддяЯ.В. Семененко

суддяН.А. Бишевська

суддяІ.Ю. Добродняк

СудТретій апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення05.09.2024
Оприлюднено09.09.2024
Номер документу121416841
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них

Судовий реєстр по справі —340/9888/23

Постанова від 05.09.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 26.08.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 11.07.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 12.06.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Ухвала від 20.05.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Семененко Я.В.

Рішення від 12.04.2024

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

Ухвала від 30.11.2023

Адміністративне

Кіровоградський окружний адміністративний суд

К.М. ПРИТУЛА

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні