ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
30 липня 2024 року Справа № 160/4511/24 Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:
Головуючого суддіЦарікової О.В. за участі секретаря судового засіданняОсуховської Ж.С. за участі: представника позивача представника відповідача Бершадської Т.О. Бережної К.І. розглянувши у відкритому судовому засіданні у місті Дніпро адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» (50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Симбірцева, буд. 73; ідентифікаційний код юридичної особи 44300272) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А; ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень -рішень,
ВСТАНОВИВ:
19.02.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» до Головного управління ДПС України у Дніпропетровській області, в якому позивач просить:
- скасувати повністю податкове повідомлення-рішення №0023680714 від 16.01.2024 (форма В4) щодо порушення п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, 200.4, п. 201.1, п. 201.2, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України про зменшення від`ємного значення з ПДВ за жовтень 2023 р. (форма В4) на суму 164550,00 грн. та №00237007114 від 16.01.2024 (форма ПН) про застосування штрафних санкцій щодо порушення п. 198.5 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України за неподання до реєстрації податкових накладних за жовтень 2023 р. на суму (без ПДВ) 822750,00 грн на суму 3400,00 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що ГУ ДПС у Дніпропетровській області на підставі направлень від 15.12.2023 проведено документальну позапланову виїзну перевірку ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2023 року від`ємного значення з ПДВ у сумі 678331 грн, в тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у сумі 215000 грн, з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків. За результатами перевірки складено акт №4150/04-36-07-14-04/44300272 від 28.12.2023 та винесені податкове повідомлення - рішення № 0023680714 від 16.01.2024 (форма В4) щодо порушення п.198.5 ст.198, п. 200.1, 200.4, п 201.1, п.201.2, п 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України про зменшення від`ємного значення з ПДВ за жовтень 2023 року (форма В4) на суму 164550 грн. та № 00237007114 від 16.01.2024 (форма ПН) про застосування штрафних санкцій щодо порушення п. 198.5 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України за неподання до реєстрації податкових накладних за жовтень 2023 року на суму (без ПДВ) 822750,00 грн. на суму у розмірі 3400,00 грн. Позивач вважає, що означені повідомлення-рішення є такими, що не відповідають вимогам закону, адже їх складено на підставі висновків акта перевірки №4150/04-36-07-14-04/44300272 від 28.12.2023, які є хибними та такими, що не відповідають фактичним обставинам справи.
21.03.2024 ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи за правилами загального позовного провадження.
03.04.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду від Головного управління ДПС у Дніпропетровській області надійшов відзив на позовну заяву. В обґрунтування відзиву на адміністративний позов відповідач зазначив, що оскаржені податкові повідомлення - рішення є правомірними та такими, що винесені відповідно до норм чинного законодавства.
Відповідач зазначив, що причина виникнення від`ємного значення з ПДВ: придбання запасів тмц (дроту, катанки та ін.) позивачем, здійснення витрат на оренду приміщення, обладнання (власні основні фонди відсутні), відшкодування витрат на електроенергію, а також на формування від`ємного значення з ПДВ вплинуло на здійснення підприємством експортних опреацій у вересні-жовтні 2023 року (реалізація дроту в Німеччину). Основною причиною декларування від`ємного значення з ПДВ у жовтні 2023 року у сумі 678331,00 грн. є здійснення підприємством операцій за 0 ставкою - експортні операції - 31% обсяги реалізації за жовтень 2023 року, а саме: покупець - фірма SEN Grosshandel GMBH (Німеччина) товар 1: Дріт сталевий з вуглецевої сталі, без покриття, з вмістом вуглецю менш як 0,25: Дріт сталевий (хмелевий дріт) зі сталі 1006 без покриття, термічно оброблений з ПВХ шнуром (у мотках до 1300 кг) ТУУ 24:3-43270200-001:2022. Згідно даних ЄРПН, ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» за період з 01.07.2023 по 31.10.2023 не придбавався металобрухт. ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» згідно наданим до перевірки документам використовує орендовані основні засоби. Контролюючим органом під час обстеження встановлено, що ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» виробляє дріт різного діаметру з катанки різного діаметру. Також при обстеженні встановлено, що позивач не може виробляти катанку, а також не може виробляти дріт із металобрухту. Для виробництва катанки застосовується метод гарячого проката. На ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» відсутня можливість застосовувати метод гарячого прокату, отже останній не має змоги виробляти катанку. Аналізуючи придбання тмц за весь період діяльності підприємства встановлено, що ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» придбавало катанку для виробництва дроту у платників ПДВ. Таким чином, перевіркою не підтверджено реальність операції щодо передачі металобрухту, як сировини для виробництва дроту на підприємстві ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» .
22.04.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від позивача надійшла відповідь на відзив (вх № 15065/24), в якій позивач зазначив, що відзив відповідача є фактичним копіюванням висновків, викладених в акті перевірки, які на думку позивача є хибними та такими, що зроблені з перевищенням службових повноважень працівниками контролюючого органу. На підприємстві наявні всі бухгалтерські документи щодо походження металобрухту та використання його у виробництві дроту, який було продано за межі України. З урахуванням наведеного, позивач просить адміністративний позов задовольнити повністю.
06.06.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від позивача надійшли додаткові пояснення (вх. № 24873/24), до яких долучено бухгалтерські документи щодо оборотів по металобрухту.
07.06.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від відповідача надійшло клопотання (вх. № 21917/24) про долучення документів щодо призначення та проведення податковим органом перевірки.
10.07.2024 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду через систему «Електронний суд» від позивача надійшли додаткові пояснення (вх. № 25354/24), в яких позивачем надано пояснення щодо процесів утворення металобрухту та його переробки та підготовки до використання в основному виробництві.
У судовому засіданні 30.07.2024 представник позивача позовні вимоги підтримав та просив задовольнити адміністративний позов повністю.
Представник відповідача у судовому засіданні заперечив проти позову та просив суд відмовити в його задоволенні.
Заслухавши пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються вимоги позову, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі обставини справи.
Як встановлено судом та підтверджується наявними матеріалами справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» зареєстровано з Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 10 червня 2021 року, на податковий облік взято 10.06.2021 та перебуває на обліку у Головному управління ДПС у Дніпропетровській області.
Основним видом економічної діяльності є неспеціалізована оптова торгівля (КВЕД 46.90).
Товариство з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» з 01.07.2021 зареєстровано платником податку на додану вартість, індивідуальний податковій номер 443002704834.
ГУ ДПС у Дніпропетровській області проведено документальну позапланову виїзну перевірку на підставі п.191.1 ст.191, п.п.20.1.4 п.20.1 ст.20, п.п.75.1.2 п.75.1 ст.75, п.п.78.1.8 п.78.1 ст.78, п.82.2 ст.82 п.п.69.2 п.69 розділу ХХ «Перехідні положення» Податкового кодексу України від 02.12.2010 №2755-VI (зі змінами та доповненнями), у зв`язку з тим що Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» (код ЄДРПОУ 44300272) подано податкову декларацію з ПДВ за жовтень 2023 року з від`ємним значенням з ПДВ, яке становить більше 100 тис. грн., а саме: 678331 грн., в тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у сумі 215000,00 грн, з питань дотримання податкового законодавства при декларуванні за жовтень 2023 року від`ємного значення з ПДВ у сумі 678331,00 грн., в тому числі заявленого до відшкодування з бюджету у сумі 215000,00грн., з урахуванням періодів формування від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків.
За результатами перевірки складено акт від 28.12.2024 №4150/04-36-07-14-04/44300272, яким встановлено порушення: п.198.5 ст.198, п. 200.1, 200.4, п 201.1, п.201.2, п 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України, з урахуванням ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік», п.1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку №88 від 24.05.1995 року, а саме: підприємством завищено суму від`ємного значення ПДВ (ряд.21) декларації з ПДВ за жовтень 2023 року на 164550 грн.; в порушення п. 201.1 ст.201, п.201.10 ст. 201 Податкового кодексу України від 02.12.2010 року №2755-VІ (зі змінами та доповненнями) Товариством з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» не складено та не зареєстровано в ЄРПН податкові накладні за жовтень 2023 року на суму ПДВ 164550 грн., за жовтень 2023 року на загальний обсяг без ПДВ 822750 грн.
Зі змісту акта перевірки від 28.12.2024 №4150/04-36-07-14-04/44300272 встановлено, що перевіркою своєчасності, достовірності і повноти визначення суми податкових зобов`язань у рядку 4 Деклараціях з ПДВ за період з 01.09.2023 по 31.10.2023 на підставі наданих до перевірки регістрів бухгалтерського обліку та первинних документів встановлено їх заниження на загальну суму 164550 грн., що вплинуло на формування від`ємного значення з ПДВ у декларації з ПДВ за жовтень 2023 року.
В акті перевірки контролюючим органом зазначено, що згідно наданих до перевірки первинних документів встановлено наступне:
Згідно наказу ТОВ «ВП МЕТАЛ МАРКЕТ» від 01.09.2023 №0109-2 «Про переробку брухту чорних металів (металобрухту) у готову продукцію» у зв`язку з недостатністю оборотних коштів на рахунку підприємства, для закупівлі сировини для виробництва дроту необхідно:
- організувати сортування та вибірку металобрухту для подальшої його переробки в готову. продукцію (дріт);
- провести вибірку та сортування металобрухту по діаметрам для зручності переробки;
- провести металобрухту у готову продукцію (дріт) до 30.10.2023 року.
Згідно наказу ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» від 29.09.2023 №2901-1 «Про призначення інвентаризаційної комісії підприємства» для забезпечення достовірності даних бухгалтерського обліку та фінансової звітності підприємства та на виконання вимог Положення про інвентаризацію активів та зобов`язань, затвердженого наказом Мінфіну від 02.09.2017 №879 необхідно створити інвентаризаційну комісію, організувати проведення інвентаризації та складання актів про результати інвентаризацій, проводити оцінку майна у випадку його значної зміни його вартісних характеристик та складання відповідних актів.
Згідно Акту оцінки ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» від 02.10.2023, інвентаризаційна комісія провела інвентаризацію брухту чорних металів (металобрухту) та вирішила провести переоцінку вартості для подальшого використання у виробництві дроту та визначила:
- кількість металобрухту всього - 112,912 тон.;
- кількість металобрухту непридатного для подальшого використання: 6,0 тон.;
- кількість металобрухту придатного для подальшого використання: 106,912 тон.
- справедлива вартість металобрухту непридатного для подальшого використання - 7286,76 без ПДВ за 1 тону;
- при визначенні справедливої вартості металобрухту придатного для подальшого використання, комісія залишає облікову вартість 7286,76 грн. без ПДВ за тону, враховуючи ринкову вартість катанки, як сировини для виробництва дроту.
Згідно бухгалтерської довідки від 02.10.2023 №10/2023 проведено наступні бухгалтерські проводки: Дт 00 «Допоміжний рахунок» Кт 209 «Брухт чорних металів» 822748,78 грн.; Дт 281 «Сировина для виробництва дроту» Кт 00 «Допоміжний рахунок» 822748,78 грн.
В акті перевірки зазначено, що згідно даних ЄРПН, ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» за період з 01.07.2021 року по 31.10.2023 року (на податковий облік ТОВ «ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «МЕТАЛ МАРКЕТ» взято 10.06.2021) не придбавався металобрухт.
ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» згідно наданим до перевірки документам використовує орендовані основні засоби.
Згідно договору оренди обладнання № 03-0 від 03.08.2023 з ТОВ «БЕТАКОМ К» (код 43270200), згідно якого ТОВ «БЕТАКОМ К» (орендодавець) передає ТОВ «ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «МЕТАЛ МАРКЕТ» (орендар) в тимчасове користування майно для виробничих цілей, а саме: волочильний стан для виробництва дроту 1-2 в комплекті, пристрій для намотування дроту 1-1,6мм на розети масою до 600 кг та внутрішнім діаметром 450мм, волочильний стан для виробництва дроту 2-6 в комплекті, волочильний стан для виробництва дроту 1-2, 2-3 з намотувальним барабаном 200 мм, намотувач фірми SKET, піч (ковпакова) для світлого відпалу з робочим об`ємом 5куб.м., верстат для розмотування та порубки дроту ОК, ВР в пруток 2,5-6 довжиною до 6м, верстат для розмотування та порубки катанки 5,5-14мм в пруток довжиною до 6м, верстат для порубки дроту ОК, ВР в пруток 2,5-6мм, в`язальний апарат 2шт, стіл для зв`язування (8шт), колесо відрізаюче за довжиною (2шт), гідравлічні ножиці НК 6.1, гідравлічний насос, набір ножів (2шт), автонавантажувач дизельний.
Аналізуючи наявність орендованих основних засобів, зокрема, наявність волочильних станків та блоків до них, відповідачем зроблено висновок, що на підприємстві дріт одержують шляхом протягування (волочіння) через отвори, які послідовно зменшуються.
Волочіння - спосіб обробки металів тиском, що полягає у протягуванні вальцьованих або пресованих заготовок крізь отвір, поперечний переріз якого менший за поперечний переріз заготовки, а конфігурація отвору формує заданий профіль виробу.
У ході перевірки проведено обстеження території, приміщень та іншого майна, що використовується для провадження господарської діяльності, а також спостерігався виробничий процес дроту.
Згідно обстеження встановлено, що ТОВ «ВК «МЕТАЛ МАРКЕТ» виробляє дріт різного діаметру із катанки різного діаметру. Також при обстеженні встановлено, що ТОВ «ВК «МЕТАЛ МАРКЕТ» не може виробляти катанку, а також не може виробляти дріт із металобрухту.
Сировиною для виробництва дроту на ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» є катанка різних діаметрів. Відповідачем зазначено, що для виробництва катанки застосовується метод гарячого прокату. На ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» відсутня можливість застосовувати метод гарячого прокату. Тобто, відповідачем зроблено висновок, що ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» не має змоги виробляти катанку.
Аналізуючи придбання ТМЦ за весь період діяльності підприємства встановлено, що ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» придбавало катанку для виробництва дроту у платників ПДВ.
Таким чином, перевіркою не підтверджено реальність операції щодо передачі металобрухту як сировини для виробництва дроту на підприємстві ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ»
Статтею 1 Закону України від 16.07.99р. №996-XIV «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію та підтверджує її здійснення. Отже, будь-які документи у тому числі договори, накладні, рахунки, акти, тощо) мають силу первинних документів лише в разі фактичного здійснення господарської операції.
При перенесенні ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» неправомірно складеного первинного документа до облікових регістрів порушено норми частини п`ятої ст. 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», п. 1.2 Положення про документальне забезпечення записів у бухгалтерському обліку, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 24.05.1995 №88, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 05 06.1995 за №168/704, абзацу другого розділу І Інструкції про застосування Плану рахунків бухгалтерського обліку активів, капіталу, зобов`язань і господарських операцій підприємств і організацій, затвердженої наказом Міністерства фінансів України від 30.11.99 №291, зареєстрованої у Міністерстві юстиції України 21.12.99 за №893/4186.
Якщо господарська операція фактично не відбулась, то первинні документи, складені на підтвердження такої операції, не відповідають дійсності і не можуть бути підставою для отримання платником податкової вигоди, як то податковий кредит та/або зменшення оподатковуваного доходу на суму витрат.
Превалювання сутності над формою (операції обліковуються відповідно до їх сутності, а не лише виходячи з юридичної форми) як принцип бухгалтерського обліку, що закріплений в ст. 4 Закону №996-XIV, так само характеризує і податковий облік.
Оскільки на ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» неможливо виробляти катанку методом гарячого прокату, а також виробництво дроту неможливо з металобрухту, встановлено факт неправомірного списання відходів (металобрухт) у сумі 822748,78 на рахунок 281 «ТМЦ».
У бухгалтерському обліку вибуття товарів понад норми нестач не пов`язане з їх використанням у господарській діяльності підприємства відображається на рахунку 949 «Інші операційні витрати»
У податковому обліку вибуття товарів понад норми нестач не пов`язане з їх використанням у господарській діяльності підприємства підпадає під дію пункту 198.5 ПК України.
Відповідно до п. 198.5. ст.198 Податкового кодексу України від 02.12.10р. №2755-VI (зі змінами та доповненнями): платник податку зобов`язаний нарахувати податкові зобов`язання виходячи з бази оподаткування, визначеної відповідно до пункту 189.1 статті 189 цього Кодексу, та скласти не пізніше останнього дня звітного (податкового) періоду і зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних в терміни, встановлені цим Кодексом для такої реєстрації, зведену податкову накладну за товарами/послугами, необоротними активами, придбаними/виготовленими з податком на додану вартість (для товарів/послуг, необоротних активів, виготовлених до 1 липня 2015 року, - у разі якщо під час такого придбання або виготовлення суми податку були включені до складу податкового кредиту), у разі якщо такі товари/послуги, необоротні активи призначаються для їх використання або починають використовуватися:
а) в операціях, що не є об`єктом оподаткування відповідно до статті 196 цього Кодексу (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 196.1.7 пункту 196.1 статті 196 цього Кодексу) або місце постачання яких розташоване за межами митної території України;
б) в операціях, звільнених від оподаткування відповідно до статті 197, підрозділу 2 розділу XX цього Кодексу, міжнародних договорів (угод) (крім випадків проведення операцій, передбачених підпунктом 197.1.28 пункту 197.1 статті 197 цього Кодексу та операцій, передбачених пунктом 197.11 статті 197 цього Кодексу);
в) в операціях, що здійснюються платником податку в межах балансу платника податку, у тому числі передача для невиробничого використання, переведення виробничих необоротних активів до складу невиробничих необоротних активів;
г) в операціях, що не є господарською діяльністю платника податку (крім випадів, передбачених пунктом 189.9 статті 189 цього Кодексу).
Враховуючий вищевикладене, ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» занижено зобов`язання за період з 01.10.2023 по 31.11.2023 року на загальну суму 822749 грн. (ПДВ - 164550 грн.).
Крім того, платником податків допущено порушення вимог абзацу першого п. 201.1 та абзацу першого п. 201.10 ст. 201 ПК України внаслідок не складання та не реєстрації за зазначеними операціями податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних у граничний строк.
Таким чином в ході проведення перевірки, в порушення п.198.5 ст.198, п.п. 200.1, 200.4 ст.200, п.120.1.2 ПК України, ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» занижено податкові зобов`язання з ПДВ за період з 01.09.2023 по 31.10.2023 на загальну суму 164550,00 грн., в тому числі: за жовтень 2023 року на суму 164550,00 грн.
Крім того, в ході проведення перевірки від`ємного значення з ПДВ, в т.ч заявленого до відшкодування з бюджету, задекларованого ТОВ «ВИРОБНИЧЕ ПІДПРИЄМСТВО «МЕТАЛ МАРКЕТ» у декларації з ПДВ за жовтень 2023 року у сумі 678331,00 грн, з урахуванням періодів виникнення від`ємного значення та поданих уточнюючих розрахунків, встановлено наступне:
Перевіркою достовірності і правильності визначення суми від`ємного значення різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту поточного звітного періоду (показник рядка 19 Декларації) встановлено його завищення на загальну суму 164550 грн, у т.ч. за жовтень 2023 - 164550,00 грн., внаслідок заниження показника рядку 9 (колонка Б) на суму 164550,00 грн.
На підставі висновків акта перевірки Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області були винесені податкові повідомлення-рішення від 16.01.2024 №0023700714 щодо порушення п. 198.5 ст. 198, п. 200.1, 200.4, п. 201.1, п. 201.2, п. 201.10 ст. 201 Податкового кодексу України про зменшення розміру від`ємного значення з ПДВ за жовтень 2023 року на суму 164550 грн та №00237007114 від 16.01.2024 про застосування штрафних санкцій щодо порушення п. 198.5 ст. 198, п. 201.1 ст. 201 Податкового кодексу України за неподання до реєстрації податкових накладних за жовтень 2023 р. на суму (без ПДВ) 822750,00 грн на суму у розмірі 3400,00 грн.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи, доводам позивача, викладеним в позовній заяві, та доводам відповідача, викладеним у відзиві на позов, суд зазначає таке.
Розділом V Податкового кодексу України врегульовані питання, пов`язані з обчисленням та сплатою податку на додану вартість.
Підпунктом 14.1.1561 п. 14.1 ст.14.1 Податкового кодексу України (далі - ПК України), встановлено, що податкове зобов`язання (для цілей розділу V цього Кодексу) - загальна сума податку на додану вартість, одержана (нарахована) платником податку в звітному (податковому) періоді, та/або сума коштів, сформована за рахунок податкових пільг, що були використані платником податків не за цільовим призначенням чи з порушенням порядку їх надання, встановленим цим Кодексом.
У відповідності до п.185.1 ст.185 ПК України об`єктом оподаткування податковим на додану вартість є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
в) ввезення товарів на митну територію України;
г) вивезення товарів за межі митної території України;
е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.
Відповідно до п.186.1 ст.186 Податкового кодексу України місцем постачання товарів є:
а) фактичне місцезнаходження товарів на момент їх постачання (крім випадків, передбачених у підпунктах "б" і "в" цього пункту);
б) місце, де товари перебувають на час початку їх перевезення або пересилання, у разі якщо товари перевозяться або пересилаються продавцем, покупцем чи третьою особою;
в) місце, де провадиться складання, монтаж чи встановлення, у разі якщо товари складаються, монтуються або встановлюються (з випробуванням чи без нього) продавцем або від його імені.
Положеннями п.187.1 ст.187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з п.188.1 ст.188 ПК України база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (крім акцизного податку, який нараховується відповідно до підпунктів 213.1.9 і 213.1.14 пункту 213.1 статті 213 цього Кодексу, збору на обов`язкове державне пенсійне страхування, що справляється з вартості послуг стільникового рухомого зв`язку, податку на додану вартість та акцизного податку на спирт етиловий, що використовується виробниками - суб`єктами господарювання для виробництва лікарських засобів, у тому числі компонентів крові і вироблених з них препаратів (крім лікарських засобів у вигляді бальзамів та еліксирів).
При цьому, база оподаткування операцій з постачання товарів/послуг не може бути нижче ціни придбання таких товарів/послуг, база оподаткування операцій з постачання самостійно виготовлених товарів/послуг не може бути нижче звичайних цін, а база оподаткування операцій з постачання необоротних активів не може бути нижче балансової (залишкової) вартості за даними бухгалтерського обліку, що склалася станом на початок звітного (податкового) періоду, протягом якого здійснюються такі операції (у разі відсутності обліку необоротних активів - виходячи із звичайної ціни), за винятком: товарів (послуг), ціни на які підлягають державному регулюванню; газу, який постачається для потреб населення; електричної енергії, ціна на яку склалася на ринку електричної енергії.
До складу договірної (контрактної) вартості включаються будь-які суми коштів, вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо покупцем або через будь-яку третю особу у зв`язку з компенсацією вартості товарів/послуг. До складу договірної (контрактної) вартості не включаються суми неустойки (штрафів та/або пені), три проценти річних від простроченої суми та інфляційні витрати, відшкодування шкоди, у тому числі відшкодування упущеної вигоди за рішеннями міжнародних комерційних та інвестиційних арбітражів або іноземних судів, що отримані платником податку внаслідок невиконання або неналежного виконання договірних зобов`язань.
До бази оподаткування включаються вартість товарів/послуг, які постачаються (за виключенням суми компенсації на покриття різниці між фактичними витратами та регульованими цінами (тарифами) у вигляді виробничої дотації з бюджету та/або суми відшкодування орендодавцю - бюджетній установі витрат на утримання наданого в оренду нерухомого майна, на комунальні послуги та на енергоносії), та вартість матеріальних і нематеріальних активів, що передаються платнику податків безпосередньо отримувачем товарів/послуг, поставлених таким платником податку.
У випадках, передбачених статтею 189 цього Кодексу, база оподаткування визначається з урахуванням положень статті 189 цього Кодексу.
Підпунктом 14.1.181 пункту 14.1 статті 14 ПК України встановлено, що податковий кредит - це сума, на яку платник податку на додану вартість має право зменшити податкове зобов`язання звітного (податкового) періоду, визначена згідно з розділом V цього Кодексу.
Підпунктом «а» пункту 198.1 статті 198 ПК України передбачено, що до податкового кредиту відносяться суми податку, сплачені/нараховані у разі здійснення операцій з придбання або виготовлення товарів (у тому числі в разі їх ввезення на митну територію України) та послуг.
Пунктом 198.3 статті 198 ПК України визначено, що податковий кредит звітного періоду визначається виходячи з договірної (контрактної) вартості товарів/послуг та складається із сум податків, нарахованих (сплачених) платником податку за ставкою, встановленою пунктом 193.1 статті 193 цього Кодексу, протягом такого звітного періоду, зокрема, у зв`язку з придбанням або виготовленням товарів та наданням послуг;
Відповідно до п.200.1 ст.200 ПК України сума податку, що підлягає сплаті (перерахуванню) до Державного бюджету України або бюджетному відшкодуванню, визначається як різниця між сумою податкового зобов`язання звітного (податкового) періоду та сумою податкового кредиту такого звітного (податкового) періоду.
Пунктом 200.4 статті 200 ПК України передбачено, що при від`ємному значенні суми, розрахованої згідно з пунктом 200.1 цієї статті, така сума:
а) враховується у зменшення суми податкового боргу з податку, що виник за попередні звітні (податкові) періоди (у тому числі розстроченого або відстроченого відповідно до цього Кодексу) в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, а в разі відсутності податкового боргу -
б) або підлягає бюджетному відшкодуванню за заявою платника у сумі податку, фактично сплаченій отримувачем товарів/послуг у попередніх та звітному податкових періодах постачальникам таких товарів/послуг або до Державного бюджету України, в частині, що не перевищує суму, обчислену відповідно до пункту 200-1.3 статті 200-1 цього Кодексу на момент отримання контролюючим органом податкової декларації, на поточний рахунок платника податку та/або у рахунок сплати грошових зобов`язань або погашення податкового боргу такого платника податку з інших платежів, що сплачуються до державного бюджету;
в) та/або зараховується до складу податкового кредиту наступного звітного (податкового) періоду.
Відповідно до абзацу п`ятого ч.1 ст.1 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 №996-ХІV (далі - Закон України №996-ХІV) господарською операцією є дія або подія, яка викликає зміни в структурі активів та зобов`язань, власному капіталі підприємства.
Пунктом 2 ст.3 Закон України №996-ХІV передбачено, що бухгалтерський облік є обов`язковим видом обліку, який ведеться підприємством. Фінансова, податкова, статистична та інші види звітності, що використовують грошовий вимірник, ґрунтуються на даних бухгалтерського обліку.
Згідно з ч.1 ст.9 Закону України №996-ХІV підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Частиною 2 ст. ст.9 Закону України №996-ХІV визначено, що первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Абзацом 11 ст.1 Закону України №996-ХІV визначено, що первинний документ - це документ, який містить відомості про господарську операцію.
Отже, платник податку, має право на включення сум ПДВ, сплачених у вартості товарів, робіт чи послуг, до складу податкового кредиту з податку на додану вартість відповідного податкового (звітного) періоду і, як наслідок, на його врахування при визначенні різниці між сумою податкового зобов`язання та сумою податкового кредиту такого періоду, лише за умови фактичного здійснення господарських операцій з придбання у контрагента товарів, робіт чи послуг, що підтверджується первинними та іншими документами, а також податковими накладними, складеними у відповідності до вимог чинного законодавства.
Тобто, для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.
Відповідно до вищенаведеного визначення, господарська операція пов`язана фактом руху активів платника податків та руху його капіталу.
Вимога щодо реальних змін майнового стану платника податків як обов`язкова ознака господарської операції кореспондує з нормами Податкового кодексу України.
За умови реального здійснення господарської операції, яка призвела до фактичного руху активів або зміни у власному капіталі чи зобов`язаннях платника податків, придбання товарів та послуг з метою подальшого використання в оподатковуваних операціях у межах господарської діяльності, правильності обчислення податкового кредиту, наявності первинних документів, в тому числі податкових накладних, виданих особою, зареєстрованою платником податку на додану вартість, платник податку на додану вартість має право на податковий кредит.
Як зазначено позивачем в позовній заяві та під час розгляду справи у період: липень - грудень 2021 року, січень - лютий 2022 року та у вересні 2023 року ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» отримувало від постачальників катанку, при запуску виробництва позивачем виявлялися порушення цілісності намотування бухти, яка не може бути використана для виробництва продукції, у зв`язку з чим цей матеріал оприбутковано по ринковій вартості металобрухту.
При цьому, позивач зазначає, що дефекти, що викликають взагалі неможливість подальшої переробки, трапляються вкрай рідко.
Суд відзначає, що таке твердження позивача протирічить позиції, викладеній в позовній заяві щодо вибракування частини поставленої катанки, яка використовується позивачем в процесі виробництва продукції, адже у випадку, коли випадки наявності таких дефектів, що викликають взагалі неможливість подальшої переробки, трапляються вкрай рідко, то дії позивача по попередньому вибракуванню раніше поставленої катанки фактично не були необхідними, а спрямованими лише на заниження вартості оподатковуваного товару.
Позивачем у вересні 2023 року у зв`язку з недостатністю оборотних коштів на рахунку підприємства було створено комісію на вибірку металобрухту для подальшого його використання в переробці в готову продукцію (згідно наказу від 01.09.2023 року).
В результаті проведення робіт по сортуванню та вибірки брухту інвентаризаційна комісія визначила кількість даного металобрухту, який можна використати для переробки в готову продукцію (дріт) під замовлення покупців або продаж як сировина для переробки в дріт, і кількість металобрухту, який зовсім не придатний для подальшого використання (наказ від 29.09.2023 року), за результатом чого, 02.10.2023, було складено акт оцінки майна згідно якого виконано відповідні бухгалтерські проводки.
Як вже зазначено судом, для бухгалтерського обліку мають значення лише ті документи, які підтверджують фактичне здійснення господарських операцій.
Ані наказ №0401-1 від 04.01.2022 про призначення інвентаризаційної комісії підприємства, ані акт інвентаризаційної комісії від 28.02.2022, складені ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» не відповідають вищезазначеним вимогам, а тому не можуть вважатися документами бухгалтерського обліку.
Суд відзначає, що позивачем не доведено, а матеріалами справи не підтверджено, що на ТОВ «ВП «МЕТАЛ МАРКЕТ» можливе виробництво дроту з металобрухту, під час розгляду справи не доведено можливість переведення металобрухту (бувших відходів) зі стану та обліку як металобрухту у катанку, яку передано у виробництво з відповідним відображенням у бухгалтерському обліку.
З огляду на те, що контролюючим органом не встановлено придбання металобрухту за період з 01.07.2021 по 31.10.2023, суд погоджується із висновками контролюючого органу щодо факту неправомірного списання відходів (металобрухту) у сумі 822748,78 грн. на рахунок 281 "ТМЦ" та заниження зобов`язання за період з 01.10.2023 по 31.11.2023 року на загальну суму 822749 грн. (ПДВ - 164550 грн.), а також відсутність факту реєстрації податкових накладних за жовтень 2023 року на суму (без ПДВ) 822750,00 грн.
Відповідно до ч.1 ст.77 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України), кожна сторона повинна, довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
За таких обставин, надаючи оцінку аргументам сторін та застосуванні норм права у спірних правовідносинах, оцінку правомірності винесення спірних податкових повідомлень-рішень та досліджуючи факт реальності господарських операцій, суд дійшов висновку, що оскаржені податкові повідомлення - рішення є правомірними, а тому у суду відсутні підстави для їх скасування.
Повно та всебічно дослідивши матеріали справи, проаналізувавши чинне законодавство України, суд дійшов висновку, що позовні вимоги є необгрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню судом.
Керуючись ст. ст. 77, 90, 139, 241-246, 250, 262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд-
УХВАЛИВ:
У задоволенні позовної заяви Товариства з обмеженою відповідальністю «Виробниче підприємство «Метал Маркет» (50029, Дніпропетровська область, м. Кривий Ріг, вул. Симбірцева, буд. 73; ідентифікаційний код юридичної особи 44300272) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (49005, м. Дніпро, вул. Сімферопольська, 17-А; ЄДРПОУ 44118658) про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень -рішень відмовити повністю.
Розподіл судових витрат не здійснюється.
Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повний текст рішення суду складений 02 серпня 2024 року.
Суддя О.В. Царікова
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 30.07.2024 |
Оприлюднено | 09.09.2024 |
Номер документу | 121441327 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Царікова Олена Василівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні