Рішення
від 06.09.2024 по справі 480/4291/23
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

06 вересня 2024 року Справа № 480/4291/23

Сумський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Воловика С.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/4291/23 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" про стягнення штрафних санкцій,

У С Т А Н О В И В:

Позивач, Головне управління Держпродспоживслужби в Сумській області звернулося до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1", в якій, з урахуванням заяви про уточнення позовних вимог, просить суд:

- стягнути з відповідача штрафні санкції за порушення законодавства про рекламу в розмірі 1 700 грн. на підставі Рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №000057 від 03 травня 2023 року на користь Державного бюджету (р/р UA228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), код платежу 21081100).

Свої вимоги мотивує тим, що у зв`язку з порушенням ТОВ "Ресурс ЛТД-1" законодавства про рекламу до нього було застосовано штраф, який у добровільному порядку не сплачено, що стало підставою для звернення до суду.

Ухвалою суду від 10.05.2023 позовна заява прийнята до розгляду, відкрито провадження по справі №480/4291/23, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення, встановлені строки для подання відзиву, відповіді на відзив та заперечень.

Ухвалою суду від 19.06.2023 зупинено провадження в адміністративній справі №480/4291/23 за позовом Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" про стягнення штрафних санкцій до набрання законної сили судового рішення Сумського окружного адміністративного суду у справі №480/3212/23.

Ухвалою суду від 19.08.2024 поновлено провадження у справі.

Дослідивши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи та об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

У ході здійснення контролю за дотриманням порядку розповсюдження реклами щодо захисту прав споживачів реклами на території міста Суми, 05 січня 2023 року було виявлено рекламу, яка не відповідає вимогам Закону України "Про рекламу", в магазині "ТНЦ територія низьких цін", за адресою: м. Суми, вул. Горького, 5А, діяльність в якому, здійснює Товариство з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1", розміщений рекламний засіб у вигляді промо-стійки на бокових та фронтальній поверхнях якої розміщене зображення торгової марки горілки "NEMIROFF" та напис 1872 "NEMIROFF vodka YHE Originals", на бокових поверхнях розміщено зображення у вигляді трьох пляшок горілки "NEMIROFF" з текстом наступного змісту: "1872 NEMIROFF vodka YHE Originals НЕСТРИМНИЙ ДУХ з 1872 року", вказане є порушенням ч.7 ст. 22 ЗУ "Про рекламу".

Відповідно до ч.7 ст. 22 Закону України "Про рекламу" встановлено, що реклама алкогольних напоїв повинна супроводжуватись текстом попередження такого змісту "Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров`я», якому має бути відведено не менше 15 відсотків площі всієї реклами, колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим".

Вказана реклама не супроводжується попереджувальним текстом такого змісту: «Надмірне споживання алкоголю шкідливе для вашого здоров`я», якому має бути відведено не менше 15 відсотків площі всієї реклами, колір тексту попередження має бути чорним, а колір фону попередження - білим, як передбачено частиною 7 статті 22 Закону України «Про рекламу», а відтак, вищевказана реклама цим вимогам закону не відповідає.

Виявлені в ході контролю порушення були зафіксовані на відео і фото та складено протокол про порушення законодавства про рекламу №000001 від 06 січня 2023 року.

09.01.2023 винесено рішення №000001 про початок розгляду справ про порушення законодавства про рекламу.

09.01.2023, в порядку ч.2 ст.26 Закону, направлено вимогу №95-05.1/23, в якій зазначені встановлені порушення, повідомлено про необхідність надання письмових пояснень щодо виявлених порушень, зобов`язання надати їх у термін до 27.01.2023, а також повідомлено про розгляд справи на 01.02.2023 об 10.00 год. відносно нього про порушення законодавства про рекламу.

На момент розгляду справи 01.02.2023 о 10 год. 00 хв. була оголошена повітряна тривога, тому засідання комісії не відбулося. Наказом №40-ОД від 01.02.2023 було продовжено строк розгляду справи, та призначено розгляд справи на 22.02.2023. Лист щодо перенесення засідання направлено за місцем реєстрації Товариства та отримано ним 06.02.2023.

На момент розгляду справи 22.02.2023 о 10 год. 00 хв. була оголошена повітряна тривога, тому засідання комісії не відбулося. Наказом №81-ОД від 22.02.2023 було продовжено строк розгляду справи, та призначено розгляд справи на 22.03.2023. Лист щодо перенесення засідання направлено за місцем реєстрації Товариства та отримано ним 24.02.2023.

Відповідач на засідання справи 22.03.2023 не з`явився, інформацію про вартість розповсюдженої реклами чи пояснення по суті виявлених правопорушень не надав.

На підставі матеріалів справи (протокол, відео, фото реклами) було прийнято рішення №000033 від 22.03.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 5083,00 грн за порушення порядку розповсюдження та розміщення реклами та у зв`язку з неможливістю встановлення вартості розповсюдженої реклами з порушенням вимог Закону України «Про рекламу».

21.04.2023 Товариству з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" було направлено повторну вимогу №1451-05.4/23 у зв`язку з тим, що не була надана відповідь на вимогу (09.01.2023 №95-05.1/23) щодо надання необхідної інформації про вартість реклами, яка розповсюджувалась з порушенням законодавства про рекламу, а також повідомлено про розгляд справи на 03.05.2023 о 10 год. 00 хв. справи відносно нього про порушення законодавства про рекламу. Одночасно відповідача повідомлено про наслідки неподання або подання завідомо недостовірної вартості реклами, а також неможливості встановленя вартості реклами, розповсюдженої з порушенням та повідомлено про право та можливість звернутися з додатковою письмовою заявою про розгляд матеріалів без участі, або прийняти участь у розгляді справи підключившись до конференції ZOOM. Дану вимогу направлено за місцем реєстрації і місцем здійснення діяльності Товариства та отримано ним 24.04.2023.

На підставі неподання на вимогу органу державної влади, на яких згідно законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, документів, усних та/або письмових пояснень, відео та звукозаписів. інформації щодо вартості розміщеної реклами, було складено протокол про порушення законодавства про рекламу №000060 від 20.04.2023 та винесено рішення про початок розгляду справи №000060 від 20.04.2023.

Відповідач на засідання справи 03.05.2023 не з`явився, інформацію про вартість розповсюдженої реклами чи пояснення по суті виявлених правопорушень не надав.

На підставі матеріалів справи (протокол, відео, фото реклами) було прийнято рішення №000057 від 03.05.2023 про накладення на відповідача штрафу в розмірі 1 700,00 грн за недотримання встановлених органом державної влади, на який згідно із законом покладено контроль дотримання вимог законодавства про рекламу, у відповідності до вимог ч.6 ст. 27 Закону України "Про рекламу".

Відповідач до цього часу не надав Головному управлінню Держпродспоживслужби в Сумській області інформацію про сплату штрафних санкцій, тобто відповідачем в добровільному порядку не виконано рішення про накладення штрафу, в зв`язку з чим позивач змушений звернутись з даним позовом до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Відповідно до ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Спеціальним нормативно-правовим актом, що визначає засади рекламної діяльності в Україні, регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами є Закон України "Про рекламу" (далі - Закон № 270/96-ВР). Цей Закон регулює відносини, пов`язані з виробництвом, розповсюдженням та споживанням реклами на території України (ч. 1 ст. 2 Закону № 270/96-ВР).

Відповідно до ст. 1 вказаного Закону рекламою є інформація про особу чи товар, розповсюджена в будь-якій формі та в будь-який спосіб і призначена сформувати або підтримати обізнаність споживачів реклами та їх інтерес щодо таких особи чи товару; а зовнішньою рекламою - реклама, що розміщується на спеціальних тимчасових і стаціонарних конструкціях - рекламоносіях, розташованих на відкритій місцевості, а також на зовнішніх поверхнях будинків, споруд, на елементах вуличного обладнання, над проїжджою частиною вулиць і доріг.

Частиною першою статті 6 Закону № 270/96-ВР встановлено, що мовою реклами є державна мова.

Статтею 7 Закону №270/96-ВР встановлено наступні принципи реклами:

1. Основними принципами реклами є: законність, точність, достовірність, використання форм та засобів, які не завдають споживачеві реклами шкоди.

2. Реклама не повинна підривати довіру суспільства до реклами та повинна відповідати принципам добросовісної конкуренції.

3. Реклама не повинна містити інформації або зображень, які порушують етичні, гуманістичні, моральні норми, нехтують правилами пристойності.

4. Реклама повинна враховувати особливу чутливість дітей і не завдавати їм шкоди.

Абзацом шостим статті 1 Закону №270/96-ВР визначено поняття недобросовісної реклами - реклама, яка вводить або може ввести в оману споживачів реклами, завдати шкоди особам, державі чи суспільству внаслідок неточності, недостовірності, двозначності, перебільшення, замовчування, порушення вимог щодо часу, місця і способу розповсюдження.

Згідно з ч.1 ст. 10 Закону №270/96-ВР недобросовісна реклама забороняється.

Відповідно до ч. 2 статті 26 Закону № 270/96-ВР на вимогу органів державної влади, на які згідно із законом покладено контроль за дотриманням вимог законодавства про рекламу, рекламодавці, виробники та розповсюджувачі реклами зобов`язані надавати документи, усні та/або письмові пояснення, відео- та звукозаписи, а також іншу інформацію, необхідну для здійснення ними повноважень щодо контролю.

Крім того, відповідний орган державної влади має право:

- вимагати від рекламодавців, виробників та розповсюджувачів реклами усунення виявлених порушень вимог законодавства;

- вимагати припинення дій, що перешкоджають здійсненню державного контролю;

- надавати (надсилати) рекламодавцям, виробникам та розповсюджувачам реклами обов`язкові для виконання приписи про усунення порушень;

- приймати рішення про визнання реклами недобросовісною, прихованою, про визнання порівняння в рекламі неправомірним з одночасним зупиненням її розповсюдження;

- приймати рішення про зупинення розповсюдження відповідної реклами.

Частиною 7 ст. 27 Закону №270/96-ВР встановлено, що у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

Закон України «Про рекламу» не регулює відносини щодо виявлення та запобігання порушення вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, а лише визначає засади рекламної діяльності в Україні та регулює відносини, що виникають у процесі виробництва, розповсюдження та споживання реклами, тому контроль за дотриманням законодавства про рекламу не підпадає під дію Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності».

Згідно зі ст. 26 Закону №270/96-ВР контроль за дотриманням законодавства України про рекламу здійснює у межах своїх повноважень центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів - щодо захисту прав споживачів реклами.

Реалізацію повноважень центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів покладено на Держпродспоживслужбу та її територіальні органи в областях, як правонаступника Держспоживінспекції відповідно до постанови Кабінету Міністрів № 442 від 10.09.2014 та №1092 від 16.12.2015.

Питання щодо накладення штрафів на осіб, винних у порушенні законодавства про рекламу врегульовані Порядком накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 №693 (далі - Порядок).

За наявності ознак порушення законодавства про рекламу складається протокол та приймається рішення про початок розгляду справи (п. 9 - 11 Порядку).

Справа розглядається у місячний строк з дня прийняття рішення про початок її розгляду. До строку розгляду справи не зараховується час на отримання необхідних доказів і проведення експертизи.

Строк розгляду справи може бути продовжений Головою Держспоживінспекції, його заступниками, начальниками територіальних органів Держспоживінспекції, їх заступниками не більше ніж на три місяці.

За результатами розгляду справи приймається рішення, що оформляється у двох примірниках, один з яких залишається у Держспоживінспекції або її територіальному органі, другий - у 10-денний строк надсилається особі, стосовно якої було прийнято рішення, або видається її представникові під розписку.

Відповідно до ч. 7 ст. 27 Закону України "Про рекламу" у разі неможливості встановлення вартості реклами, розповсюдженої з порушенням вимог цього Закону, на рекламодавців та розповсюджувачів реклами рішенням центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням законодавства про захист прав споживачів, накладається штраф у розмірі до 300 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.

У відповідності до ст. 12 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» (далі - Закон № 877-V) у разі несплати суб`єктом господарювання застосованої до нього штрафної санкції за результатами здійснених заходів державного нагляду (контролю) протягом 15 календарних днів з дня вручення або направлення розпорядчого документа в порядку, передбаченому абзацами дванадцятим і тринадцятим частини дев`ятої статті 7 цього Закону, якщо розпорядчі документи не були оскаржені до органу державного нагляду (контролю) та/або в судовому порядку та залишені в силі, сума санкції стягується в судовому порядку.

Як встановлено судом, на виконання своїх повноважень, позивачем в межах розгляду справи про порушення законодавства про рекламу було прийнято рішення №000033 від 22.03.2023 про накладання штрафу у розмірі 5083,00 грн за порушення законодавства про рекламу, рішення №000057 від 03.05.2023 про накладання штрафу у розмірі 1700,00 грн за порушення законодавства про рекламу.

Відповідно до ч. 11 ст. 27 Закону України "Про рекламу" рішення у справах про порушення законодавства про рекламу можуть бути оскаржені до суду.

Не погодившись із рішенням №000033 від 22.03.2023 про накладання штрафу у розмірі 5083,00 грн за порушення законодавства про рекламу ТОВ "Ресурс ЛТД-1" звернулось до суду. Так, Рішенням Сумського окружного адміністративного суду від 25.03.2024 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" задоволено. Визнано протиправним та скасовано рішення про накладення штрафу в сумі 5083 грн. за порушення законодавства про рекламу від 00 березня 2023 року №000033.

Доказів щодо оскарження рішення рішення №000057 від 03.05.2023 про накладання штрафу у розмірі 1700,00 грн за порушення законодавства про рекламу відповідачем не надано, як і не надано доказів на спростування обставин, викладених у рішенні, чи підтвердження сплати штрафу, накладеного зазначеним рішенням.

Згідно з вимогами п.20 Постанови Кабінету Міністрів України від 26.05.2004 № 693 "Про затвердження Порядку накладення штрафів за порушення законодавства про рекламу" сума штрафів за порушення законодавства про рекламу сплачується добровільно або стягується в судовому порядку відповідно до законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Враховуючи встановлені судом обставини у справі та досліджені докази, приймаючи до уваги, що накладений чинним рішенням на відповідача штраф у добровільному порядку та законодавчо визначені строки ТОВ "Ресурс ЛТД-1" не сплачений, доказів на спростування зазначеного не надано, позовні вимоги про стягнення штрафу у розмірі 1 700 грн. є обґрунтованими та підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 2, 77, 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позовну заяву Головного управління Держпродспоживслужби в Сумській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" про стягнення штрафних санкцій задовольнити.

Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Ресурс ЛТД-1" (40000, м. Суми, вул. Кооперативна, 5, код ЄДРПОУ 14013621) штрафні санкції за порушення законодавства про рекламу в розмірі 1 700 грн. на підставі Рішення про накладення штрафу за порушення законодавства про рекламу №000057 від 03 травня 2023 року на користь Державного бюджету (р/р UA228999980313080106000018355, одержувач Сумська міська ОТГ, код одержувача 37970404, банк одержувача - Казначейство України (ЕАП), код платежу 21081100).

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя С.В. Воловик

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення06.09.2024
Оприлюднено09.09.2024
Номер документу121443478
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —480/4291/23

Рішення від 06.09.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 19.06.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

Ухвала від 10.05.2023

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

С.В. Воловик

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні