Постанова
від 09.09.2024 по справі 916/5375/23
ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД

ПІВДЕННО-ЗАХІДНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД


П О С Т А Н О В А

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 рокум. ОдесаСправа № 916/5375/23Південно-західний апеляційний господарський суд у складі:

головуючого судді Савицького Я.Ф.,

суддів: Богацької Н.С.,

Колоколова С.І.,

розглянувши у порядку письмового провадження апеляційні скарги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3, Южненської міської ради Одеського району Одеської області

на рішення Господарського суду Одеської області

від 23 лютого 2024 року (повний текст складено 23.02.2024)

у справі № 916/5375/23

за позовом: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3

до відповідачів:

1. Южненської міської ради Одеського району Одеської області

2. Виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області

про стягнення 9 345,48 грн.,-

суддя суду першої інстанції: Малярчук І.А.

місце винесення рішення: м. Одеса, проспект Шевченка, 29, Господарський суд Одеської області, -

В С Т А Н О В И В:

У грудні 2023 Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 звернулося до Господарського суду Одеської області з позовною заявою до Южненської міської ради Одеського району Одеської області та Виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області про стягнення 9345,48 грн.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначає, що Южненській міській раді Одеського району Одеської області на праві комунальної власності належить квартира, загальною площею 30,6 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 , яка перебуває в обслуговуванні ОСББ Генеральський 73/3. Протоколом загальних зборів від 21.08.2020 прийнято рішення щодо розміру внесків на управління багатоквартирним будинком (1 поверх - 6,50 грн, 2 поверх та вище - 6,80 грн), сплата за вивіз твердих побутових відходів нараховується на кожного проживаючого, згідно узгоджених тарифів між ОМР та сміттєзбірних компаній. Таким чином, Южненська міська рада як співвласник багатоквартирного будинку повиннна сплачувати цільові внески, однак, згідно акту звіряння взаємних розрахунків за період з 01.09.2020 по 20.11.2023 станом на 20.11.2023 за відповідачем перед позивачем рахується заборгованість зі сплати внесків на обслуговування/утримання багатоквартирного будинку, прибудинкової території у розмірі 9 345,48 грн.

У відзиві на позовну заяву Южненської міської ради вказує, що згідно з розпорядження Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 № 720-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області Новобілярська територіальна громада увійшла до складу Южненської міської територіальної громади, а Южненська міська рада стала правонаступником Новобілярської селищної ради. Згідно інформаційної довідки №324628427 від 02.03.2023 квартира АДРЕСА_2 належить на праві власності територіальній громаді с. Старі Біляри в особі Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області. Підставою виникнення права власності вказано договір міни, р.5560 від 30.06.2007, виданий приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Крицькою Н.В.

Відповідач-1 зауважує, що згідно пояснень старости Новобілярського старостинського округу Ірини Молотай від 17.03.2023 №01-09/24, в 2007 році гр. ОСОБА_1 був відселений з с. Старі Біляри Комінтернівського району Одеської області Новобілярською селищною радою до АДРЕСА_1 , де зареєстрований та проживає з грудня 2007 року і по теперішній час. Таким чином, відповідач стверджує, що кв. АДРЕСА_2 була передана громадянину(нам) України на підставі ордеру на жиле приміщення - письмового розпорядження на заселення жилого приміщення, що видається на підставі рішення виконавчого комітету органу місцевого самоврядування. Так, відповідач вважає, що відповідно до ч. 4 ст. 12 ЗУ Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку зобов`язання зі здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здавання в найм (оренду) квартир і/або нежитлових приміщень державної чи комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир і/або приміщень.

У відповіді на відзив позивач, з посиланням на судову практику вказує на те, що обов`язок сплати внесків в ОСББ покладається саме на співвласника, а також ОСББ не зобов`язане укладати договори з орендарем приміщення, і що обов`язки перед ОСББ несе власник приміщення, у зв`язку з чим, позивач вважає, що наймач/мешканець, який не є власником квартири АДРЕСА_2 не може бути відповідачем у даній справі, а тому обов`язок сплати вказаних внесків покладається на Южненську міську раду.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 (суддя Малярчук І.А.) позов Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 (з урахуванням ухвали суду першої інстанції від 13.03.2024 про виправлення описки в назві позивача) задоволено частково. Стягнуто з Южненської міської ради Одеського району Одеської області на користь Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 9 345,48 грн. основного боргу, 2 684,00 грн. судового збору. Відмовлено у задоволенні вимог Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 стосовно стягнення коштів з Виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області як солідарного боржника.

Ухвалюючи рішення суд першої встановив, що з урахуванням приписів ч. 2 ст. 7 Закону України "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" Южненська міська рада, якій на праві власності належить квартира, загальною площею 30,6 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 , зобов`язана виконувати прийняті відповідно до статуту рішення ОСББ Генеральський 73/3 та проводити оплату нарахованих платежів пов`язаних з утриманням об`єкту.

Суд зазначив, що відповідно до Витягу з Протоколу Загальних Зборів ОСББ Генеральський 73/3 від 21.08.2020 загальними зборами затверджено розмір внесків на управління багатоквартирним будинком (сплата за вивіз твердих побутових відходів нараховується на кожного проживаючого, згідно узгоджених тарифів між ОМР та сміттєзбірними компаніями), 1 поверх у розмірі 6,50 грн, 2 поверх та вище у розмірі 6,80 грн.

Разом з цим суд врахував наявність акту №1 від 20.11.2023 звіряння взаємних розрахунків за період з 01.09.2020 по 20.11.2023 між ОСББ Генеральський 73/3 та Южненською міською радою, згідно якого загальна сума заборгованості відповідача складає 9345,48грн.

Відтак, враховуючи подані позивачем докази, посилаючись на судову практику, та приймаючи до уваги відсутность підтвердження сплати відповідачем боргу за обслуговування/утримання багатоквартирного будинку прибудинкової території у розмірі 9 345,48 грн, суд першої інстанції дійшов висновку, що підлягає стягненню з Южненської міської ради на користь ОСББ Генеральський 73/3 заборгованость за обслуговування/утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території в сумі 9 345,48 грн.

Стосовно визначеності позивачем відповідачами за даним позовом Южненську міську раду Одеського району Одеської області, Виконавчий комітет Южненської міської ради Одеського району Одеської області, а саме як солідарних боржників, суд вказав, що згідно зі ст. 541 ЦК України солідарна відповідальність боржників виникає із договору або закону, Наразі, між сторонами даної справи не існує договірних взаємовідносин та чинне законодавство не передбачає можливої солідарної відповідальності виконавчого комітету територіальної громади у правовідносинах такої громади з іншими особами. З огляду на що місцевий господарський суд відмовив у задоволенні заявлених позивачем вимог щодо солідарної відповідальності у відношенні до Виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області.

Не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 звернулось безпосередньо до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить змінити та доповнити мотивувальну та резолютивну частини рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 шляхом зазначення, що стягнення з Южненської міської ради Одеського району Одеської області здійснюється за рахунок коштів міста Южне в особі Виконавчого комітету Южненської міської ради як безпосередньо виконавчого органу Южненської міської ради, який наділений правом розпоряджатись коштами місцевого бюджету, та стягнути з Южненської міської ради за рахунок коштів міста Южне в особі Виконавчого комітету Южненської міської ради, який наділений правом розпоряджатись коштами місцевого бюджету, на користь позивача 9 345,48 грн. основного боргу, 2 684,00 грн. судового збору за подання позовної заяви та 4 026,00 грн. судового збору за звернення позивача до суду апеляційної інстанції.

Так, скаржник зазначає, що Южненська міська рада не є розпорядником та одержувачем бюджетних коштів, не має рахунків в органах державного казначейства, відтак, з метою захисту прав позивача та подальшого реального виконання рішення суду у даній справі, стягнення присуджених грошових коштів слід здійснювати з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету - Виконавчого комітету Южненської міської ради.

За результатами автоматизованого розподілу справ між суддями, оформленого протоколом від 05.03.2024, для розгляду даної справи сформовано колегію суддів у складі: головуючого судді Савицького Я.Ф., суддів: Колоколова С.І., Богацької Н.С.

У зв`язку з тим, що апеляційна скарга подана безпосередньо до суду апеляційної інстанції, ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 07.03.2024 вирішення питання щодо можливості відкриття, повернення, залишення без руху або відмови у відкритті апеляційного провадження за апеляційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 було відкладене до надходження витребуваних цією ж ухвалою з Господарського суду Одеської області матеріалів справи №916/5375/23 до суду апеляційної інстанції.

11.03.2024 матеріали справи №916/5375/23 надійшли до Південно-західного апеляційного господарського суду.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.03.2024 апеляційну скаргу Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 на рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 залишено без руху; встановлено апелянту строк для усунення недоліків, виявлених при поданні апеляційної скарги, шляхом надання до суду доказів сплати судового збору у розмірі 4026,00 грн., протягом 10 днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху.

19.03.2024 від апелянта до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшла заява про усунення недоліків апеляційної скарги, до якої додано квитанцію АТ Таскомбанк від 19.03.2024 №2643-5577-9096-8161 на суму 4026,00 грн.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 25.03.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 на рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23. Вирішено розглянути апеляційну скаргу в порядку письмового провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами.

Також, не погоджуючись з рішенням суду першої інстанції, Южненська міська рада Одеського району Одеської області звернулась безпосередньо до Південно-західного апеляційного господарського суду з апеляційною скаргою, в якій просить скасувати рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 в частині задоволення позовних вимог та відмовити у задоволенні позову в цій частині.

Так, скаржник зазначає, що ч. 4 ст. 12 Закону України «Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку» встановлено, що зобов`язання зі здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком у разі здавання в найм (оренду) квартир і/або нежитлових приміщень державної чи комунальної власності несуть наймачі (орендарі) таких квартир і/або приміщень.

Таким чином, на думку скаржника, суд повинен застосувати дану імперативну норму та відмовити у позові, так як його заявлено відносно неналежного відповідача.

Крім того, скаржник вказує, що Господарський суд Одеської області, ставши на захист прав ОСББ, прийнявши рішення про стягнення коштів з Южненської міської ради, не врахувавши, що законодавством взагалі не передбачено механізму стягнення коштів з наймачів квартир комунальної власності, за утримання багатоквартирного будинку, на користь власників.

Поміж іншого, скаржник зауважує, що справа № 906/884/19, на яку посилається суд, не є релевантною справі 916/5375/23. Так, предметом позову у справі № 906/884/19 є зобов`язання щодо укладення договору орендарем нежитлових приміщень комунальної власності з ОСББ. Разом з тим, предметом у даній справі є стягнення ОСББ внесків на утримання квартири з органу місцевого самоврядування власника квартири, яку надано фізичним особам для постійного проживання.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 18.03.2024 апеляційну скаргу Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 залишено без руху; встановлено апелянту строк для усунення недоліків, виявлених при поданні апеляційної скарги, шляхом надання до суду доказів, які підтверджують повноваження ОСОБА_2 представляти інтереси Южненській міській раді Одеського району Одеської області в суді апеляційної інстанції у порядку самопредставництва або докази, що ОСОБА_2 є адвокатом, протягом 10 днів з дня вручення ухвали про залишення апеляційної скарги без руху.

01.04.2024 від апелянта до Південно-західного апеляційного господарського суду надійшло клопотання про усунення недоліків апеляційної скарги, до якої додано посадову інструкцію головного спеціаліста юридичного відділу Тимощук В.Г.; розпорядження Южненського міського голови Новацького В.М. №39/10-01 від 19.02.2024 року та розпорядження Южненського міського голови Новацького В.М. №59/05-22 від 04.03.2024 року.

Ухвалою Південно-західного апеляційного господарського суду від 05.04.2024 відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23. Об`єднано до сумісного розгляду апеляційну скаргу Южненської міської ради Одеського району Одеської області з апеляційною скаргою Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3.

Апеляційний суд враховує, що відповідно до ст. 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод кожній фізичній або юридичній особі гарантується право на розгляд судом упродовж розумного строку цивільної, кримінальної, адміністративної або господарської справи, а також справи про адміністративне правопорушення, в якій вона є стороною.

Разом з цим Європейський суд з прав людини щодо критеріїв оцінки розумності строку розгляду справи визначився, що строк розгляду має формувати суд, який розглядає справу. Саме суддя має визначати тривалість вирішення спору, спираючись на здійснену ним оцінку розумності строку розгляду в кожній конкретній справі, враховуючи її складність, поведінку учасників процесу, можливість надання доказів тощо.

Поняття розумного строку не має чіткого визначення, проте розумним слід вважати строк, який необхідний для вирішення справи відповідно до вимог матеріального та процесуального законів.

Розумність тривалості провадження повинна визначатися з огляду на обставини справи та з урахуванням таких критеріїв: складність справи, поведінка заявника та відповідних органів влади, а також ступінь важливості предмета спору для заявника (рішення Європейського суду з прав людини у справах Савенкова проти України від 02.05.2013, Папазова та інші проти України від 15.03.2012).

Європейський суд щодо тлумачення положення розумний строк в рішенні у справі Броуган та інші проти Сполученого Королівства роз`яснив, що строк, який можна визначити розумним, не може бути однаковим для всіх справ, і було б неприродно встановлювати один строк в конкретному цифровому виразі для усіх випадків. Таким чином, у кожній справі виникає проблема оцінки розумності строку, яка залежить від певних обставин.

З огляду на зазначене, з метою повного, об`єктивного та всебічного розгляду апеляційної скарги, враховуючи обставини, пов`язані зі запровадженням в Україні воєнного стану постійні тривали повітряні тривоги, відключення електропостачання та інші чинники тощо; приймаючи до уваги навантаження суду, перебування апеляційної колегії у відпустках, принцип незмінності складу суду, а також з огляду на положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та практику Європейського суду з прав людини, апеляційні скарги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 та Южненської міської ради Одеського району Одеської області розглядаються поза межами строку, встановленого статтею 273 Господарського процесуального кодексу України, але, у розумний строк, тобто такий, що є об`єктивно необхідним для виконання процесуальних дій і вирішення справи.

Статтею 269 Господарського процесуального кодексу України унормовано, що суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги. Суд апеляційної інстанції досліджує докази, що стосуються фактів, на які учасники справи посилаються в апеляційній скарзі та (або) відзиві на неї. Докази, які не були подані до суду першої інстанції, приймаються судом лише у виняткових випадках, якщо учасник справи надав докази неможливості їх подання до суду першої інстанції з причин, що об`єктивно не залежали від нього.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши доводи та вимоги апеляційної скарги, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду встановила наступне.

Згідно Інформації №324628427 від 02.03.2023 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об?єктів нерухомого майна щодо об?єкта нерухомого майна територіальній громаді с. Старі Біляри в особі Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області належить на праві власності квартира, загальною площею 30,6 кв.м., розташована за адресою м. Одеса, вул. Генерала Бочарова, буд. 71, корп 3, № 39.

На адвокатський запит адвоката Борогана В.В. №2/14-11/23 від 14.11.2023 відповідачем повідомлено, що Южненська міська рада Одеського району Одеської області є правонаступником всього майна, прав та обов?язків Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області відповідно до Закону України від 05.02.2015 №1577-VIII Про добровільне об?єднання територіальних громад, Постанови Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-IX Про утворення та ліквідацію районів, рішення Южненської міської ради Одеського району Одеської області від 16.12.2020 №25-VIII Про початок реорганізації Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області шляхом приєднання до Южненської міської ради Одеського району Одеської області, розпорядженням Кабінету Міністрів України від 12.06.2020 №720-р Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Одеської області, рішенням Южненської міської ради Одеського району Одеської області від 03.03.2021 №250-VIII Про затвердження Передавального акту майна, активів та зобов?язань Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області Южненській міській раді Одеського району Одеської області внаслідок реорганізації.

Згідно зі Статутом ОСББ Генеральський 71/3 метою створення об?єднання є забезпечення і захист прав співвласників, дотримання ними своїх обов?язків, належне утримання та використання спільного майна будинку, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та Статутом. Вищим органом управління об`єднання є загальні збори. Загальні збори вправі приймати питання з усіх питань діяльності об`єднання. Загальні збори проводяться один раз на рік. До виключної компетенції загальних зборів належать: затвердження Статуту об`єднання, внесення змін до нього; обрання членів правління об`єднання, управителя; питання про використання спільного майна; затвердження кошторису, балансу, об`єднання та річного звіту; попереднє (до їх укладення) погодження умов договорів, укладених на суму, що перевищує 30 мінімальних заробітних плат, а також договорів, предметом яких на відповідних умовах є цінні папери, майнові права або спільне майно співвласників чи їх частина; визначення порядку сплати, переліку та розмірів внесків і платежів співвласників; визначення розміру матеріального та іншого заохочення голови та членів правління; визначення обмежень по користуванню спільним майном. Рішення на загальних зборах приймаються шляхом відкритого голосування. Визначено, що більшістю голосів 51 % квартир (приміщень) (п. 1 розд. 2, п.п. 2, 3, 7 розділ 3 Статуту).

Згідно Витягу з Протоколу Загальних Зборів ОСББ Генеральський 71/3 від 21.08.2020 вбачається затвердження загальними зборами розмір внесків на управління багатоквартирним будинком (сплата за вивіз твердих побутових відходів нараховується на кожного проживаючого, згідно узгоджених тарифів між ОМР та сміттєзбірними компаніями), 1 поверх у розмірі 6,50 грн, 2 поверх та вище у розмірі 6,80 грн.

ОСББ Генеральський 71/3 було направлено Южненській міській раді досудове попередження про заборгованість у розмірі 12191,25грн зі сплати членських внесків за квартиру, загальною площею 30,6 кв.м., що розташована за адресою АДРЕСА_1 , на яке Южненською міською радою 23.03.2023 надано відповідь №289/20-05-03, в якій відповідач пропонує позивачу звернутись до мешканців квартири АДРЕСА_2 з вимогою щодо оплати заборгованості.

Листом від 20.03.2023 за вх.№0203/20-01-32 Фондом комунального майна Южненської міської ради повідомлено ОСББ Генеральський 71/3 про видачу ОСОБА_1 ордеру на житлове приміщення, а саме на квартиру АДРЕСА_2 .

В матеріалах справи наявні пояснення Старости Новобілярського старостинського округу, зі змісту яких вбачається, що ОСОБА_1 в 2007 році був відселений з села Старі Біляри Комінтернівського району Новобілярською селищною радою та з грудня 2007 року зареєстрований та проживає за адресою АДРЕСА_1 . Квартира до цього часу не приватизована, про що в усній формі Старосту повідомив ОСОБА_3 . В доповнення до пояснень старости доданий договір про організацію процесу відселення від 13.07.2006, рішення Новобілярської селищної ради Комінетрнівського району Одеської області Про затвердження договорів міни та уповноваження селищного Голови на укладання договорів міни, карточка прописки Соколова В.В., згідно з якої адреса реєстрації є АДРЕСА_3 .

Також, в матеріалах справи міститься акт №1 від 20.11.2023 звіряння взаємних розрахунків за період з 30.09.2020 по 30.10.2023 між ОСББ Генеральський 71/3 та Южненською міською радою на суму заборгованості у розмірі 9 345,48 грн., який засвідчений підписами та скріплений печаткою лише ОСББ Генеральський 71/3.

У зв`язку з несплатою відповідачем вказаних платежів, ОСББ Генеральський 71/3 звернулось до Господарського суду Одеської області з відповідним позовом.

Проаналізувавши доводи апеляційної скарги, перевіривши правильність юридичної оцінки встановлених фактичних обставин справи, застосування господарським судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права при винесені рішення, колегія суддів Південно-західного апеляційного господарського суду дійшла наступних висновків.

Відповідно до ст. 385 Цивільного кодексу України передбачено, що власники квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (будинках) для забезпечення експлуатації такого будинку (будинків), користування квартирами та нежитловими приміщеннями та управління, утримання і використання спільного майна багатоквартирного будинку (будинків) можуть створювати об`єднання співвласників багатоквартирного будинку (будинків). Таке об`єднання є юридичною особою, що створюється та діє відповідно до закону та статуту. Об`єднання власників квартир, житлових будинків є юридичною особою, яка створюється та діє відповідно до статуту та закону.

За положеннями ст. 1 Закону України "Про особливості здійснення права власності в багатоквартирному будинку" співвласником багатоквартирного будинку є власник квартири або нежитлового приміщення у багатоквартирному будинку; управління багатоквартирним будинком - вчинення співвласниками багатоквартирного будинку дій щодо реалізації прав та виконання обов`язків співвласників, пов`язаних з володінням, користуванням і розпорядженням спільним майном багатоквартирного будинку.

Згідно зі ст. 4 Закону України "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання створюється для забезпечення і захисту прав співвласників та дотримання їхніх обов`язків, належного утримання та використання спільного майна, забезпечення своєчасного надходження коштів для сплати всіх платежів, передбачених законодавством та статутними документами. Об`єднання створюється як непідприємницьке товариство для здійснення функцій, визначених законом. Порядок надходження і використання коштів об`єднання визначається цим Законом та іншими законами України. Основна діяльність об`єднання полягає у здійсненні функцій, що забезпечують реалізацію прав співвласників на володіння та користування спільним майном співвласників, належне утримання багатоквартирного будинку та прибудинкової території, сприяння співвласникам в отриманні житлово-комунальних та інших послуг належної якості за обґрунтованими цінами та виконання ними своїх зобов`язань, пов`язаних з діяльністю об`єднання.

Відповідно до ч. 1 ст. 85 Цивільного кодексу України непідприємницькими товариствами є товариства, які не мають на меті одержання прибутку для його наступного розподілу між учасниками.

Загальні збори учасників товариства мають право приймати рішення з усіх питань діяльності товариства, у тому числі і з тих, що належать до компетенції інших органів товариства. Загальні збори товариства своїм рішенням створюють виконавчий орган та встановлюють його компетенцію і склад (ч.1 ст. 98, ч.1 ст. 99 ЦК України).

Таким чином, Закон визначає ОСББ як юридичну особу, створену власниками для сприяння використання їх власного майна, управління, утримання і використання неподільного та загального майна.

Відповідно до ст. 6 ЗУ "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку" об`єднання може бути створено лише власниками квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному будинку (багатоквартирних будинках). Установчі збори об`єднання у новозбудованих багатоквартирних будинках можуть бути проведені після державної реєстрації права власності на більше половини квартир та нежитлових приміщень у такому будинку.

Частиною 2 ст. 10 ЗУ "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" передбачено, що до повноважень зборів співвласників належить прийняття рішень з усіх питань управління багатоквартирним будинком, у тому числі про визначення переліку та розміру витрат на управління багатоквартирним будинком.

За положеннями ч.ч. 1-3 ст. 12 ЗУ "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" витрати на утримання, реконструкцію, реставрацію, проведення поточного і капітального ремонтів, технічного переоснащення спільного майна у багатоквартирному будинку та інші витрати, передбачені рішенням співвласників або законом, входять до складу витрат на управління багатоквартирним будинком та, за загальним правилом, розподіляються між співвласниками пропорційно до їхніх часток співвласника, незалежно від факту використання ними належної їм квартири (нежитлового приміщення) та спільного майна, а також членства в ОСББ.

Як свідчать матеріали справи, Територіальній громаді с. Старі Біляри в особі Новобілярської селищної ради Комінтернівського району Одеської області належить на праві власності квартири, загальною площею 30,6 кв.м., за адресою АДРЕСА_4 , корп 3, № 39. Южненська міська рада Одеського району, Одеської області є правонаступником всього майна, прав та обов`язків Новобілярської селищної ради Лиманського району Одеської області, в тому числі щодо квартири АДРЕСА_2 .

За приписів ч. 2 ст. 7 ЗУ "Про особливості здійснення права власності у багатоквартирному будинку" прийняті відповідно до статуту рішення загальних зборів об`єднання з питань управління багатоквартирним будинком є обов`язковими для усіх власників квартир (нежитлових приміщень) у багатоквартирному будинку, які одночасно є співвласниками спільного майна такого будинку та зобов`язані його утримувати.

Таким чином, Южненська міська рада, якій на праві власності належить квартира, загальною площею 30,6 кв.м., розташована за адресою АДРЕСА_1 , зобов`язана виконувати прийняті відповідно до статуту рішення ОСББ Генеральський 71/3 та, відповідно, проводити оплату нарахованих платежів пов`язаних з утриманням об`єкту.

Як встановлено судом першої інстанції та перевірено колегіє суддів, згідно з Витягом з Протоколу Загальних Зборів ОСББ Генеральський 71/3 від 21.08.2020 загальними зборами затверджено розмір внесків на управління багатоквартирним будинком (сплата за вивіз твердих побутових відходів нараховується на кожного проживаючого, згідно узгоджених тарифів між ОМР та сміттєзбірними компаніями), 1 поверх у розмірі 6,50 грн, 2 поверх та вище у розмірі 6,80 грн.

Крім того, матеріали справи містять акт №1 від 20.11.2023 звіряння взаємних розрахунків за період з 01.09.2020 по 20.11.2023 між ОСББ Генеральський 71/3 та Южненською міською радою, з якого вбачається зазначена в позові сума заборгованості.

Разом з тим, колегія суддів зазначає, що у Постанові Верховного Суду від 02.09.2020 у справі №906/884/19, суд констатує, що визначаючи зобов`язання орендарів зі здійснення витрат на управління багатоквартирним будинком, чинне законодавство не передбачає механізму реалізації такого зобов`язання, у тому числі механізму захисту прав об`єднання співвласників, зокрема не встановлює для ОСББ права примусового стягнення відповідних коштів з орендарів у судовому порядку, передбачаючи таке право лише щодо співвласників майна (ч. 6 ст. 13 ЗУ "Про об`єднання співвласників багатоквартирного будинку").

Верховний Суд вважає обґрунтованими доводи касаційної скарги в пункті 10 Постанови та доходить висновку про те, що, з урахуванням приписів ст. 511 ЦКУ, прийняті відповідно до статуту рішення ОСББ "Житичі" є обов`язковими тільки для співвласників майна багатоквартирного будинку та самі по собі не встановлюють жодних зобов`язань для осіб, які не є власниками приміщень в такому будинку, у тому числі для орендарів нерухомого майна. Відповідно, висновки судів попередніх інстанцій щодо обов`язковості для орендарів рішень загальних зборів відповідача та положень статуту останнього зроблені внаслідок неправильного застосування вищевказаних норм матеріального права.

За таких обставин, враховуючи судову практику та подані позивачем докази, а також відсутність підтвердження сплати відповідачем боргу за обслуговування/утримання багатоквартирного будинку прибудинкової території у розмірі 9 345,48 грн, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про обгрунтованість позовних вимог.

Апеляційний господарський суд критично ставиться до тверджень Южненської міської ради про те, що висновки, викладені в Постанові Верховного Суду від 02.09.2020 у справі №906/884/19, не є релевантними даній справі, оскільки у вказаній постанові врегульовано аналогічні правовідносини.

Стосовно доводів апелянта - ОСББ Генеральський 71/3 про те, що Южненська міська рада не є розпорядником та одержувачем бюджетних коштів, не має рахунків в органах державного казначейства, відтак, з метою захисту прав позивача та подальшого реального виконання рішення суду у даній справі, стягнення присуджених грошових коштів слід здійснювати з рахунку розпорядника бюджетних коштів місцевого бюджету - Виконавчого комітету Южненської міської ради, колегія суддів зазначає наступне.

Як вбачається з резолютивної частини позовної заяви, позивач визначив Южненську міську раду Одеського району Одеської області та Виконавчий комітет Южненської міської ради Одеського району Одеської області як солідарних боржників.

Солідарне зобов`язання є інститутом цивільного права і на нього поширюється дія норм ЦК України, який визначає це поняття через "солідарну вимогу" та "солідарний обов`язок" (ст. ст. 541-544 ЦК України).

Солідарне зобов`язання є різновидом цивільно-правових зобов`язань із множинністю осіб, які характеризуються тим, що у разі солідарної вимоги кредиторів (солідарних кредиторів) кожний з них має право пред`явити боржникові вимогу в повному обсязі, а в разі солідарного обов`язку боржників (солідарних боржників) кредитор має право вимагати виконання обов`язку частково або в повному обсязі як від усіх боржників, так і від будь-кого з них окремо.

Солідарна відповідальність у зобов`язальному праві це - відповідальність кількох боржників перед кредитором, при якій кредиторові надається право на свій розсуд вимагати виконання зобов`язання у повному обсязі або частково від усіх боржників разом або від кожного з них окремо.

При цьому, як солідарне зобов`язання, так і солідарна відповідальність виникають лише у випадках, встановлених договором або законом.

Судове рішення не може бути підставою виникнення солідарності, оскільки, судовим рішенням підтверджуються права осіб, а не створюються заново. Судове рішення не може створювати й солідарну відповідальність там, де вона не випливає з самого правовідношення, яке зумовило виникнення спору.

Оскільки між сторонами даної справи не існує договірних взаємовідносин та чине законодавство не передбачає можливої солідарної відповідальності виконавчого комітету територіальної громади у правовідносинах такої громади з іншими особами, колегія суддів погоджується з твердженням суду першої інстанції про відмову у задоволенні заявлених позивачем вимог щодо солідарної відповідальності у відношенні до Виконавчого комітету Южненської міської ради Одеського району Одеської області.

Аналізуючи питання обсягу дослідження доводів скаржника та їх відображення у судовому рішенні, питання вичерпності висновків суду, суд апеляційної інстанції ґрунтується на висновках, що їх зробив Європейський суд з прав людини у справі "Проніна проти України" ( Рішення ЄСПЛ від 18.07.2006р. ).

Зокрема, Європейський суд з прав людини у своєму рішенні зазначив, що пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди давати обґрунтування своїх рішень, але це не може сприйматись як вимога надавати детальну відповідь на кожен аргумент. Межі цього обов`язку можуть бути різними в залежності від характеру рішення. Крім того, необхідно брати до уваги різноманітність аргументів, які сторона може представити в суд, та відмінності, які існують у державах-учасницях, з огляду на положення законодавства, традиції, юридичні висновки, викладення та формулювання рішень.

Таким чином, питання, чи виконав суд свій обов`язок щодо подання обґрунтування, що випливає зі статті 6 Конвенції, може бути визначено тільки у світлі конкретних обставин справи.

Тому інші доводи скаржників, що викладені в апеляційних скаргах, колегія суддів не бере до уваги, оскільки вони висновків суду не спростовують та з урахуванням всіх обставин даної справи, встановлених судом, не впливають на правильність вирішення спору по суті та остаточний висновок.

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 275 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції за результатами розгляду апеляційної скарги має право залишити судове рішення без змін, а скаргу без задоволення.

Згідно статті 276 Господарського процесуального кодексу України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на викладене, приймаючи до уваги положення чинного законодавства і встановлені обставини справи, оцінивши докази у справі в їх сукупності, колегія суддів приходить до висновку, що апеляційні скарги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 та Южненської міської ради Одеського району Одеської області на рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 задоволенню не підлягають, а оскаржуване рішення місцевого господарського суду залишається без змін.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України витрати по сплаті судового збору за подання апеляційної скарги покладаються на заявника апеляційної скарги.

Керуючись ст.ст. 129, 269, 270, 275, 276, 281-284 Господарського процесуального кодексу України, апеляційний господарський суд,

П О С Т А Н О В И В:

Апеляційні скарги Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку Генеральський 71/3 та Южненської міської ради Одеського району Одеської області залишити без задоволення, рішення Господарського суду Одеської області від 23.02.2024 у справі №916/5375/23 - без змін.

Постанова набирає законної сили з дня її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, встановлених п. 2 ч. 3 ст. 287 Господарського процесуального кодексу України.

Головуючий суддяСавицький Я.Ф.

СуддяБогацька Н.С.

СуддяКолоколов С.І.

СудПівденно-західний апеляційний господарський суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено10.09.2024
Номер документу121462000
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань надання послуг

Судовий реєстр по справі —916/5375/23

Постанова від 09.09.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 05.04.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 25.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 18.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 13.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Рішення від 06.03.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Ухвала від 07.03.2024

Господарське

Південно-західний апеляційний господарський суд

Савицький Я.Ф.

Ухвала від 29.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

Рішення від 23.02.2024

Господарське

Господарський суд Одеської області

Малярчук І.А.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні