Рішення
від 09.09.2024 по справі 907/534/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАКАРПАТСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Коцюбинського, 2А, м. Ужгород, 88000, e-mail: inbox@zk.arbitr.gov.ua, вебадреса: http://zk.arbitr.gov.ua

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 р. м. УжгородСправа № 907/534/24

Господарський суд Закарпатської області у складі судді Пригузи П.Д., розглянувши справу у порядку спрощеного позовного провадження,

за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕПЛА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" код ЄДРПОУ - 39624119, м. Київ, вул. Ірининська, 5/24

до відповідача: Відділу освіти, молоді та спорту, культури, туризму Великолучківської сільської ради, код ЄДРПОУ - 44399987, 89625, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Великі Лучки, вул. Центральна, 37,

про стягнення коштів,

Без виклику учасників справи,

в с т а н о в и в:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ТЕПЛА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" код ЄДРПОУ - 39624119 звернулось до суду з позовною заявою про стягнення з Відділу освіти, молоді та спорту, культури, туризму Великолучківської сільської ради, код ЄДРПОУ - 44399987, заборгованості за Договором на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими №29/03 від 30.03.2023 в сумі 1170,66 грн., збитків за недотримання планових обсягів споживання природного газу за Договором на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими № 290/03 від 30.03.2023 в сумі 26 464.77 грн.

Описова частина рішення.

Ухвалою суду від 07.06.2024 позовну заяву залишено без руху. Повідомлено позивача про необхідність усунення недоліків позовної заяви шляхом подання до Господарського суду Закарпатської області зазначених в мотивувальній частині даної ухвали доказів у строк не пізніше п`яти днів з дня вручення йому ухвали про залишення позовної заяви без руху.

В подальшому, на адресу суду надійшла заява про усунення недоліків від позивача (вх. №02.3.1-02/4865/24 від 13.06.2024 року), за результатами розгляду якої суд дійшов висновку, що позивач усунув недоліки позовної заяви.

Відтак, ухвалою суду від 02.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі. Постановлено здійснювати розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін. Встановлено сторонам строки для подання заяв по суті справи.

Від відповідача надійшов відзив на позовну заяву (вх. №02.3.1-02/5506/24 від 11.07.2024 року), в якому він просив відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

Від позивача надійшла відповідь на відзив (вх. №02.3.1-02/5628/24 від 16.07.2024 року), в якій він просить задовольнити позовні вимоги в повному обсязі. Також, від позивача надійшло клопотання про долучення доказів (вх. №02.3.1-02/5670/24 від 17.07.2024 року).

Надалі, від відповідача надійшло заперечення на відповідь на відзив (вх. №02.3.1-02/5773/24 від 23.07.2024 року).

Від позивача надійшли додаткові пояснення у справі (вх. №02.3.1-02/5861/24 від 26.08.2024 року). Водночас, від відповідача надійшли заперечення на додаткові пояснення позивача (вх. №02.3.1-02/5916/24 від 30.07.2024 року).

Ухвалою суду від 15.08.2024 в межах даної справи поновлено позивачу ТОВ "Тепла енергетична компанія" процесуальний строк для подання до суду відповіді на відзив.

Відповідно до ст. 233 Господарського процесуального кодексу України, рішення у справі прийнято у нарадчій кімнаті за результатами дослідження та оцінки доказів, поданих сторонами у спорі, наявних у справі.

Згідно з частиною 4 ст. 240 ГПК України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи, суд підписує рішення без його проголошення.

Правова позиція позивача.

Позовні вимоги позивача обґрунтовані тим, що між сторонами спору було укладено договір на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими №29/03 від 30.03.2023 року, відповідно до умов якого постачальник (позивач) зобов`язався поставити споживачеві (відповідач) природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач, в свою чергу, зобов`язався прийняти та своєчасно оплатити вартість природного газу у розмірі, строки та порядку, на умовах даного договору.

Позивач зазначає, що за результатом постачання природного газу у квітні - вересні 2023 року сторонами підписано акти приймання - передачі природного газу, які підтверджують фактичний обсяг споживання споживачем природного газу з ресурсу постачальника у період з квітня-вересня 2023 року у кількості 13 969.32 м. куб. на загальну суму 210 737.96 грн.

Згідно тверджень позивача, відповідач в порушення пунктів 2.11 та 4.3. договору не повністю розрахувався за спожитий природний газ. Так, при загальній вартості спожитого протягом дії договору природного газу 210 737.96 грн. з ПДВ, Відділ освіти сплатив лише 209 567.30 грн. Тобто, заборгованість відповідача за спожитий природний газ складає - 1170.66 грн. з урахуванням ПДВ.

Крім того, як вказує позивач, у вересні 2023 відповідач порушив умови договору в частині фактично спожитого щомісячного обсягу, який не відповідав плановому. Відтак, розмір збитків постачальника склав 26 464.77 грн.

Загальний розмір заборгованості відповідача з урахуванням суми збитків складає - 1170.66 грн. сума боргу та 26 464.77 грн. сума збитків, а разом 27 635.43 грн., стягнення яких і стало предметом розгляду у даній справі.

Також, 16.07.2024 на адресу суду надійшла відповідь на відзив від позивача (вх. №02.3.1-02/5628/24 від 16.07.2024 року), в якій він зазначає, що 12.10.2022 було прийнято Постанову КМУ №1178, якою затверджено "Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених ЗУ "Про публічні закупівлі" на період дії правого режиму воєнного стану в Україні". Згідно такої постанови, зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення.

Позивач підкреслює, що на період дії воєнного стану, норми ст. 41 ЗУ "Про публічні закупівлі" має застосовуватися з урахуванням вказаної вище постанови КМУ. Крім того, позивач вказує, що коливання ціни природного газу на внутрішньому ринку України було документально підтверджено постачальником за допомогою цінових довідок, виданих Харківською торгово - промисловою палатою.

У додаткових поясненнях, які надійшли на адресу суду 26.07.2024 (вх. №02.3.1-02/5861/24 від 26.07.2024 року), позивач зазначає, що договір між сторонами щодо поставки природного газу був укладений уже після набранням законної сили вказаної вище Постанови КМУ.

Позиція відповідача у справі.

На адресу суду, 11.07.2024 надійшов відзив на позовну заяву (вх. №02.3.1-02/5506/24 від 11.07.2024 року), в якому відповідач просить відмовити в задоволенні позовних вимог в повному обсязі з огляду на наступне.

Відповідач зазначає, що зазначений договір №29/03 від 03.03.2023 на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими, був укладений між сторонами за результатами процедури відкритих торгів на виконання вимог ЗУ "Про публічні закупівлі". Зокрема, даний договір був укладений відповідачем з позивачем, як переможцем торгів, який запропонував найнижчу ціну за природний газ.

Відповідач вказує, що позивач з порушенням спеціального законодавства, що регулює процедуру публічних закупок загалом збільшив ціну за природний газ на 4220.75 за 1000 куб. м., що сукупно складає збільшення ціни від першопочаткової на 28.04 % підвищення цінової політики. Відповідач підкреслює, що викладення у новій редакції п. 2.4 додаткових угод №1 від 18.08.2023 та №2 від 29.09.2023 є нікчемними згідно ч. 4 ст. 41, ст. 37 ЗУ "Про публічні закупівлі", як такі, що порушують пряму норму закону і відповідно не породжують правових наслідків. Відповідач також зазначає, що в даному випадку позивачем не надано жодного документу на підтвердження підставності збільшення ціни за природний газ.

Також, 23.07.2024 на адресу суду надійшли заперечення на відповідь на відзив від відповідача (вх. №02.3.1-02/5773/24 від 23.07.2024 року), в яких зазначено, що Постанова КМУ №1178 від 12.10.2022 застосовується до закупівель товарів, робіт та послуг, які були розпочаті після набрання нею чинності.

Щодо нарахованої суми збитків, відповідач зазначає, що умовами укладеного між сторонами договору не передбачено умов для покладення на споживача відповідальності у вигляді відшкодування збитків за недотримання ним підтверджених обсягів природного газу за відповідний період, у вигляді недовикористаного обсягу газу за звітний період. Позивач, за твердженням відповідача, не довів втрат, спричинених відхиленням відповідачем від обумовлених обсягів природного газу. Відповідач підкреслює, що враховуючи те, що позивачем не було доведено наявності усіх елементів складу господарського правопорушення, необхідних для застосування такого заходу відповідальності, як стягнення збитків, підстави для задоволення такої позовної заяви не має.

Мотивувальна частина.

Фактичні обставини, встановлені судом та зміст спірних правовідносин. Дослідивши матеріали справи та давши їм правову оцінку, судом встановлено таке:

Повідомленням про намір укласти договір про закупівлю UA-2023-03-22-002898-a підтверджується, що переможцем процедури закупівлі являється позивач ТОВ "Тепла енергетична компанія". Ціна тендерної пропозиції - 287 435.90 грн. з ПДВ. Обсяг поставки - 19 100 метри кубічні.

Дійсно, 30.03.2023 між сторонами був укладений договір №29/03 на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими (далі - договір), згідно п. 1.1. якого постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ за визначеним предметом закупівлі: природний газ (ДК 021:2015 09120000 - 6 Газове паливо) належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язуться прийняти та своєчасно оплатити вартість природного газу в розмірі, строки та порядку, на умовах даного договору. Споживачу присвоєний наступний ЕІС - код - 56XS00018BB3RF00A.

Приписами п. 1.2. договору передбачено, що загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає - 19100 куб. м., у т.ч. за місяцями та кварталами: квітень - 17000, травень - 800, червень - 200 (ІІ кв. 18000); липень - 200, серпень - 200, вересень - 700 (ІІІ кв. - 1100).

Дані обсяги є плановими та можуть змінюватися як в більшу, так і в меншу сторону на відповідний місяць, але загальний обсяг споживання на рік не повинен перевищувати загального об`єму постачання.

Споживання підтверджених обсягів природного газу протягом місяця здійснюється рівномірно, виходячи із середньодобової норми, яка визначається шляхом ділення місячного підтвердженого обсягу природного газу на кількість днів протягом цього місяця, або згідно узгодженого сторонами графіку, який затверджується сторонами не пізніше 20 числа місяця, що передує місяцю постачання, у випадку, якщо споживання здійснюється протягом місяця нерівномірно. Допустиме відхилення споживання обсягу природного газу протягом кожної газової доби встановлюється сторонами у розмірі +/- 3 % від затвердженого обсягу газу на відповідну газову добу.

Якщо впродовж газового місяця щодобовий плановий обсяг газу зменшується або збільшується, споживач зобов`язаний до 12.00 год. дня, що передує дню, з якого змінюється плановий обсяг газу, надати постачальнику заяву про збільшення/зменшення планового обсягу газу, з зазначенням щодобових обсягів споживання планового обсягу газу на наступний (залишковий) період у кожному звітному періоді (місяці). Не підлягають зміни обсяги газу, що вже фактично про транспортовані споживачу (спожиті).

Розрахунки за реалізований споживачеві газ здійснюються виключно грошовими коштами в національній валюті на банківський рахунок постачальника (п. 2.3. договору).

Відповідно до п. 2.4. договору, ціна за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування становить - 15 049.00 грн. Загальна вартість цього договору на дату його укладання становить 287 435.90 грн. з ПДВ.

Сторони домовились, що ціна газу, розрахована відповідно до п. 2.4. цього договору є обов`язковою для сторін. Визначена на її основі вартість газу буде застосовуватись сторонами при складанні актів приймання - передачі газу та розрахунках за газ згідно з умовами цього договору (п. 2.5. договору).

Згідно приписів п. 2.6. договору, ціна договору, яка зазначена у п. 2.4. договору може змінюватись протягом дії договору у разі ринкового коливання цін на природний газ та/або зміни біржових котирувань або показників ARGUS та/або у зв`язку зі зміною цін (тарифів) і нормативів, які застосовується для цього договору, ставок ПДВ, зміни бази оподаткування, індексу споживчих цін, прийняттям урядових рішень та інших обґрунтованих причин, що впливають на формування ціни природного газу за цим договором. Зміна ціни в такому випадку є обов`язковою для сторін та узгоджується шляхом підписання додаткової угоди до договору. У випадку непогодження будь-якою із сторін зміни ціни сторони мають право припинити постачання (споживання) газу та відмовитися від договору. Про відмову від договору сторона має повідомити іншу письмово протягом 3 робочих днів з моменту отримання повідомлення про зміну ціни.

В разі коливання курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS, для визначення для уточненої ціни використовуються біржові котирування або показники Platts, ARGUS у будь - який період в межах 30 попередніх днів до дати уточнення ціни. Перегляд ціни відбувається в межах коливання величини приведеної вартості природного газу (у відсотках) за обраний період відносно до попередньо встановленої ціни договору.

Постачальник повідомляє споживачу ціну природного газу в межах, що не перевищують величину коливання, визначеного відповідно до наведеного порядку.

Належним підтвердженням підстав для зміни ціни є довідки/сертифікати/висновки, надані суб`єктами, які на достатніх правових підставах володіють інформацією про показники, що впливають на ціну природного газу.

Оплата здійснюється на підставі актів приймання - передачі природного газу протягом 3 банківських днів з дня підписання актів. Місячна вартість газу визначається як добуток ціни газу та загального обсягу фактично поставленого (спожитого) газу протягом місяця (п. 2.11. договору).

Пунктом 3.2.1. договору передбачає, що постачальник має право: отримувати від споживача оплату поставленого газу відповідно до умов договору.

Споживач в свою чергу зобов`язаний оплатити постачальнику планову вартість газу у порядку та у строки, передбачені договором (п. 3.3.3. договору); здійснювати коригування обсягів природного газу у випадку їх відхилення від замовлених обсягів (п. 3.3.6. договору); відшкодувати постачальнику збитки в розмірі та у випадках, передбачених правилами постачання природного газу; відшкодувати постачальнику понесені ним витрати, пов`язані з проведенням заходів обмеження або припинення газопостачання споживачу (п. 3.3.8. договору).

Споживач має право: зменшувати обсяг закупівлі товару та загальну вартість цього договору залежно від реального фінансування видатків та узгодженого зменшення сторонами договору ціни договору. У такому разі сторони вносять відповідні зміни до цього договору (п. 3.4.3. договору).

Приписами п. 4.3. договору передбачено, що якщо за підсумками розрахункового періоду (газового місяця) фактичний об`єм (обсяг) постачання газу споживачу постачальником буде перевищувати підтверджений обсяг газу на цей період, споживач компенсує постачальнику вартість різниці між підтвердженим обсягом газу та фактичним об`ємом (обсягом) споживання газу за ціною вартості газу, визначеною договором з урахуванням необхідності відшкодування збитків. В разі відшкодування споживачем збитків відповідно до порядку, передбаченого правилами постачання природного газу, застосовується коефіцієнт 0.5.

Зміни до даного договору оформляються додатковою угодою до договору і є невід`ємною частиною (п. 7.4. договору).

Даний договір набирає чинності з моменту підписання його сторонами і діє до 30.09.2023 року, але в будь - якому разі до повного виконання сторонами своїх зобов`язань (п. 7.12. договору).

Судом встановлено, що даний договір підписано уповноваженими представниками сторін.

Додаткова угода №1 до вказаного вище договору була укладена сторонами 18.08.2023 року. Згідно умов даної додаткової угоди, сторони, керуючись п. 7.12. договору, особливостями, затвердженими постановою КМУ від 12.10.2022 №1178, на підставі цінової довідки Торгово-промислової палати України від 04.08.2023, дійшли згоди внесення змін до п. 2.4. договору, а саме сторони змінили ціну за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування, становить - 15 339.73 грн. з ПДВ.

Загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає 18 738 куб. м., у тому числі за місяцями та кварталами: квітень - 12.59382, травень - 0.72409, червень - 0.36331 (ІІ квартал - 13.68122), липень - 0.200, серпень - 0.200, вересень - 4.65678 (ІІІ квартал - 5.05678).

Інші умови вищевказаного договору залишились незмінними для сторін. Така додаткова угода набуває чинності з дати її підписання і поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.08.2023 року.

Підтвердженням необхідності внесення змін до договору в частині ціни товару є цінова довідка №676/23 від 04.08.2023, видана Харківською торгово - промисловою палатою, яка міститься в матеріалах справи.

Додаткова угода №2 до вказаного вище договору була укладена сторонами 29.09.2023 року. Згідно умов даної додаткової угоди, сторони, керуючись п. 7.12. договору, особливостями, затвердженими постановою КМУ від 12.10.2022 №1178, на підставі цінової довідки Торгово-промислової палати України від 06.09.2023, дійшли згоди внесення змін до п. 2.4. договору, а саме сторони змінили ціну за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування, становить - 19 269.75 грн. з ПДВ.

Загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає 18 102.89 куб. м., у тому числі за місяцями та кварталами: квітень - 12.59382, травень - 0.72409, червень - 0.36331 (ІІ квартал - 13.68122), липень - 0.7779, серпень - 0.09515, вересень - 3.54862 (ІІІ квартал - 4421.67).

Інші умови вищевказаного договору залишились незмінними для сторін. Така додаткова угода набуває чинності з дати її підписання і поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.09.2023 року.

Підтвердженням необхідності внесення змін до договору в частині ціни товару є цінова довідка №911-3/23 від 06.09.2023, видана Харківською торгово - промисловою палатою, яка міститься в матеріалах справи.

Актом №ТЕК00000909 приймання - передачі природного газу від 30.04.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 12.59382 тис. м. куб. загальною вартістю 189 524.35 грн.

Актом №ТЕК00001283 приймання - передачі природного газу від 31.05.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.72409 тис. м. куб. загальною вартістю 10 896.83 грн.

Актом №ТЕК00001720 приймання - передачі природного газу від 30.06.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.36331 тис. м. куб. загальною вартістю 5 467.45 грн.

Актом №ТЕК00002041 приймання - передачі природного газу від 31.07.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.07779 тис. м. куб. загальною вартістю 1170.66 грн.

Актом №ТЕК00002507 приймання - передачі природного газу від 31.08.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.09515 тис. м. куб. загальною вартістю 1459.57 грн.

Актом №ТЕК00002779 приймання - передачі природного газу від 30.09.2024 підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.11516 тис. м. куб. загальною вартістю 2219.10 грн.

Судом встановлено, що дані акти підписано уповноваженими представниками сторін.

Відтак, вказаними вище доказами підтверджується поставка позивачем відповідачу природного газу на загальну суму 210 737.96 грн. Дані акти підписані уповноваженими представниками обох сторін, на них містяться відтиски печаток обох сторін.

Платіжними інструкціями, які долучені до матеріалів справи відповідачем, підтверджується сплата відповідачем на користь позивача 209 567.30 грн. за поставлений газ.

Судом встановлено, що позивачем направлялась відповідачу акт - претензія від 26.03.2024, в якій він просив сплатити заборгованість за поставлений газ у розмірі 1170.66 грн. та 26 464.77 грн. збитків.

Висновки суду та норми права, що підлягають застосуванню.

Положеннями ст. 11 ЦКУ передбачено, що цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.

Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: 1) договори та інші правочини.

Господарські зобов`язання можуть виникати зокрема з господарського договору та інших угод, передбачених законом, а також з угод, не передбачених законом, але таких, які йому не суперечать (ст. 174 ГКУ).

Правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків (ч. 1 ст. 202 ЦКУ).

Згідно положень ст. 509 ЦКУ, зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.

Зобов`язання має ґрунтуватися на засадах добросовісності, розумності та справедливості.

Відповідно до положень ст. 173 ГКУ, господарським визнається зобов`язання, що виникає між суб`єктом господарювання та іншим учасником (учасниками) відносин у сфері господарювання з підстав, передбачених цим Кодексом, в силу якого один суб`єкт (зобов`язана сторона, у тому числі боржник) зобов`язаний вчинити певну дію господарського чи управлінсько-господарського характеру на користь іншого суб`єкта (виконати роботу, передати майно, сплатити гроші, надати інформацію тощо), або утриматися від певних дій, а інший суб`єкт (управнена сторона, у тому числі кредитор) має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку.

Майново-господарськими визнаються цивільно-правові зобов`язання, що виникають між учасниками господарських відносин при здійсненні господарської діяльності, в силу яких зобов`язана сторона повинна вчинити певну господарську дію на користь другої сторони або утриматися від певної дії, а управнена сторона має право вимагати від зобов`язаної сторони виконання її обов`язку. Майнові зобов`язання, які виникають між учасниками господарських відносин, регулюються Цивільним кодексом України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ст. 175 ГКУ).

Зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог - відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться (ч. 1 ст. 526 ЦКУ).

Якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін) (ч. 1 ст. 530 ЦКУ).

Зобов`язання припиняється виконанням, проведеним належним чином (ст. 599 ЦКУ). Порушенням зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання) (ч. 1 ст. 610 ЦКУ).

Згідно ч. 1 ст. 612 ЦКУ, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.

Відповідно до положень ст. 193 ГКУ, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для належного виконання нею зобов`язання, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу. Порушення зобов`язань є підставою для застосування господарських санкцій, передбачених цим Кодексом, іншими законами або договором.

Господарське зобов`язання припиняється: виконанням, проведеним належним чином; зарахуванням зустрічної однорідної вимоги або страхового зобов`язання; у разі поєднання управненої та зобов`язаної сторін в одній особі; за згодою сторін; через неможливість виконання та в інших випадках, передбачених цим Кодексом або іншими законами (ст. 202 ГКУ).

Майново-господарські зобов`язання, які виникають між суб`єктами господарювання або між суб`єктами господарювання і не господарюючими суб`єктами - юридичними особами на підставі господарських договорів, є господарсько-договірними зобов`язаннями (ст. 179 ГКУ).

Відповідно до положень ч. 1 ст. 626 ЦКУ, договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків. Відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (ст. 627 ЦКУ).

Договір є обов`язковим для виконання сторонами (ст. 629 ЦКУ).

Згідно ст. 631 ЦКУ, строком договору є час, протягом якого сторони можуть здійснити свої права і виконати свої обов`язки відповідно до договору. Договір набирає чинності з моменту його укладення, якщо інше не визначено законом або договором. Закінчення строку договору не звільняє сторони від відповідальності за його порушення, яке мало місце під час дії договору.

Нормою ст. 638 ЦКУ передбачено, що договір є укладеним, якщо сторони досягли згоди з усіх істотних умов договору. Істотними умовами договору є умови про предмет договору, умови, що визначені законом як істотні або є необхідними для договорів даного виду, а також усі ті умови, щодо яких за заявою хоча б однієї із сторін має бути досягнуто згоди.

При укладенні господарського договору сторони зобов`язані у будь-якому разі погодити предмет, ціну та строк дії договору (ч. 3 ст. 180 ГКУ).

Ціна є істотною умовою господарського договору. Ціна зазначається в договорі у гривнях. Ціни у зовнішньоекономічних договорах (контрактах) можуть визначатися в іноземній валюті за згодою сторін (ст. 189 ГКУ).

Господарський договір укладається в порядку, встановленому Цивільним кодексом України, з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом (ст. 181 ГКУ).

Щодо стягнення основної суми боргу.

Згідно приписів Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Закон) у редакції, чинній на момент укладення договору - 01.01.2023 року), такий Закон визначає правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави, територіальних громад та об`єднаних територіальних громад. Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 1 Закону, договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Переможець процедури закупівлі - учасник, тендерна пропозиція якого відповідає всім критеріям та умовам, що визначені у тендерній документації, і визнана найбільш економічно вигідною, та якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю, або учасник, якому замовник повідомив про намір укласти договір про закупівлю за результатами застосування переговорної процедури закупівлі (п. 18 ч. 1 ст. 1 Закону).

Договір про закупівлю укладається відповідно до норм Цивільного та Господарського кодексів України з урахуванням особливостей, визначених цим Законом (ч. 1 ст. 41 Закону).

Умови договору про закупівлю не повинні відрізнятися від змісту тендерної пропозиції/пропозиції за результатами електронного аукціону (у тому числі ціни за одиницю товару) переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі або узгодженої ціни пропозиції учасника у разі застосування переговорної процедури, крім випадків визначення грошового еквівалента зобов`язання в іноземній валюті та/або випадків перерахунку ціни за результатами електронного аукціону в бік зменшення ціни тендерної пропозиції/пропозиції учасника без зменшення обсягів закупівлі (ч. 4 ст. 41 Закону).

Відповідно до приписів ч. 5 ст. 41 Закону, істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) збільшення ціни за одиницю товару до 10 відсотків пропорційно збільшенню ціни такого товару на ринку у разі коливання ціни такого товару на ринку за умови, що така зміна не призведе до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю, - не частіше ніж один раз на 90 днів з моменту підписання договору про закупівлю/внесення змін до такого договору щодо збільшення ціни за одиницю товару. Обмеження щодо строків зміни ціни за одиницю товару не застосовується у випадках зміни умов договору про закупівлю бензину та дизельного пального, природного газу та електричної енергії; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг), у тому числі у разі коливання ціни товару на ринку; 7) зміни встановленого згідно із законодавством органами державної статистики індексу споживчих цін, зміни курсу іноземної валюти, зміни біржових котирувань або показників Platts, ARGUS регульованих цін (тарифів) і нормативів, що застосовуються в договорі про закупівлю, у разі встановлення в договорі про закупівлю порядку зміни ціни;

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених частиною п`ятою цієї статті, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю (ч. 7 ст. 41 Закону).

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю повинно містити таку інформацію: 1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; 2) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі/спрощеної закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю (у разі застосування переговорної процедури закупівлі); 3) дата укладення та номер договору про закупівлю; 4) найменування (для юридичної особи) або прізвище, ім`я, по батькові (за наявності) (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 5) ідентифікаційний код в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань/реєстраційний номер облікової картки платника податків учасника, з яким укладено договір про закупівлю; 6) місцезнаходження (для юридичної особи) або місце проживання (для фізичної особи) учасника, з яким укладено договір про закупівлю, номер телефону; 7) дата внесення змін до договору про закупівлю; 8) випадки для внесення змін до істотних умов договору відповідно до цієї статті; 9) опис змін, що внесені до істотних умов договору.

Повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю може містити іншу інформацію (ч. 8 ст. 41 Закону).

Приписами ст. 43 Закону в редакції, чинній на момент укладення даного договору, передбачено, що договір про закупівлю є нікчемним у разі: 1) якщо замовник уклав договір про закупівлю до/без проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі згідно з вимогами цього Закону; 2) укладення договору з порушенням вимог частини четвертої статті 41 цього Закону; 3) укладення договору в період оскарження процедури закупівлі відповідно до статті 18 цього Закону; 4) укладення договору з порушенням строків, передбачених частинами п`ятою і шостою статті 33 та частиною сьомою статті 40 цього Закону, крім випадків зупинення перебігу строків у зв`язку з розглядом скарги органом оскарження відповідно до статті 18 цього Закону; 5) якщо назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником не відповідає товарам, роботам чи послугам, що фактично закуплені замовником.

Пунктом 3-7 Прикінцевих та Перехідних положень Закону встановлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

12.10.2022 було прийнято постанову КМУ №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування" (далі - Постанова КМУ).

Постанова №1178 набрала чинності 19.10.2022 та затверджені нею Особливості застосовуються до закупівель товарів, робіт та послуг, які були розпочаті після набрання нею чинності.

Ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення публічних закупівель (далі - закупівлі) товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі (далі - замовники), із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (п. 1 Постанови КМУ в редакції, чинній на момент укладення спірного договору від 30.03.2023 року - редакція від 25.02.2023).

Замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону, проводять закупівлі відповідно до Закону з урахуванням цих особливостей (п. 3 Постанови КМУ).

Пунктом 10 такої Постанови КМУ передбачено, що замовники, у тому числі централізовані закупівельні організації, здійснюють закупівлі товарів і послуг (крім послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі яких визначається відповідно до пункту 3 розділу II Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15 квітня 2020 р. № 708 (далі - послуги з поточного ремонту), вартість яких становить або перевищує 100 тис. гривень, послуг з поточного ремонту, вартість яких становить або перевищує 200 тис. гривень, робіт, вартість яких становить або перевищує 1,5 млн. гривень, шляхом застосування відкритих торгів у порядку, визначеному цими особливостями, та/або шляхом використання електронного каталогу для закупівлі товару відповідно до порядку, встановленого постановою Кабінету Міністрів України від 14 вересня 2020 р. № 822 Про затвердження Порядку формування та використання електронного каталогу, з урахуванням положень, визначених особливостями.

Згідно приписів п. 17 даної Постанови, договір про закупівлю за результатами проведеної закупівлі згідно з пунктами 10 і 13 цих особливостей укладається відповідно до Цивільного і Господарського кодексів України з урахуванням положень статті 41 Закону, крім частин другої - п`ятої, сьомої - дев`ятої статті 41 Закону, та цих особливостей.

Пунктом 19 Постанови КМУ передбачено, що істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: 1) зменшення обсягів закупівлі, зокрема з урахуванням фактичного обсягу видатків замовника; 2) погодження зміни ціни за одиницю товару в договорі про закупівлю у разі коливання ціни такого товару на ринку, що відбулося з моменту укладення договору про закупівлю або останнього внесення змін до договору про закупівлю в частині зміни ціни за одиницю товару. Зміна ціни за одиницю товару здійснюється пропорційно коливанню ціни такого товару на ринку (відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання (збільшення) ціни такого товару на ринку) за умови документального підтвердження такого коливання та не повинна призвести до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю на момент його укладення; 5) погодження зміни ціни в договорі про закупівлю в бік зменшення (без зміни кількості (обсягу) та якості товарів, робіт і послуг).

У разі внесення змін до істотних умов договору про закупівлю у випадках, передбачених цим пунктом, замовник обов`язково оприлюднює повідомлення про внесення змін до договору про закупівлю відповідно до вимог Закону з урахуванням цих особливостей.

Так, відповідно до пп.2 п. 19 Постанови Кабінету Міністрів України №1178 відсоток збільшення ціни за одиницю товару не може перевищувати відсоток коливання ціни такого товару на ринку. При цьому обмеження максимального відсотка збільшення ціни товару відсутні.

Таким чином, суд констатує, що Постановою КМУ №1178 на час дії воєнного стану знято обмеження на допустимий відсоток підвищення ціни та на періодичність такого підвищення.

Суд зазначає, що спірний договір, який укладений між сторонами 30.03.2023 за результатами проведених відкритих торгів, переможцем у яких було визначено позивача згідно повідомлення про намір укласти договір на закупівлю від 22.03.2023 року, вже був погоджений та підписаний сторонами після набрання законної сили вказаною вище Постановою КМУ №1178.

Закупівлі природного газу відповідачем за договором №29/03, що входить до предмету позовних вимог, здійснювалися за період з 01.04.2024 по 30.09.2023 року. Тобто, договірні відносини між сторонами склалися в період чинності Постанови КМУ №1178 та підпадали під її регулювання.

Таким чином, сторони, керуючись особливостями, визначеними Постановою Кабінетом Міністрів України від 12.10.2022 №1178, мали право підвищувати відсоток ціни за одиницю товару пропорційно коливанню відсотку ціни такого товару на ринку без обмежень, встановлених нормами ч.5 ст.41 Закону України "Про публічні закупівлі". При цьому, внесення змін до договору про закупівлю повинно бути обґрунтованим та документально підтвердженим.

Коливання ціни на ринку повинно розцінюватися саме після підписання договору, оскільки ч. 5 ст. 41 Закону України "Про публічні закупівлі" урегульовано саме зміну істотних умов у разі виникнення такого явища як коливання ціни на ринку.

Виходячи із викладеного, внесення змін до договору є правомірним лише у випадку документального підтвердження коливання ціни на товар у період з моменту укладення договору до моменту укладення додаткової угоди.

При цьому існування обставин, які є підставою для зміни ціни товару, повинні бути доведені належними та допустимими доказами та такі коливання ціни товару на ринку повинні бути наявні саме на момент внесення таких змін.

Суд зазначає, що чинне законодавство про публічні закупівлі не визначає, які органи, установи чи організації мають право надавати інформацію щодо коливання цін на ринку і які документи можуть підтверджувати таке коливання.

Законом України «Про публічні закупівлі» не передбачено ані переліку органів, які уповноважені надавати інформацію щодо коливання ціни на товар на ринку, ані форму/вигляд інформації щодо такого коливання, внесення змін до договору про закупівлю можливе у випадку саме відповідного до зміни ціни в договорі факту коливання ціни такого товару на ринку та повинно бути обґрунтованим і документально підтвердженим (аналогічний правовий висновок наведено у постанові Верховного Суду від 12.02.2020 по справі №913/166/19).

Разом з тим, судом враховується, що у документах, які видає компетентна організація, має бути зазначена чинна ринкова ціна на товар і її порівняння з ринковою ціною станом на дату, з якої почалися змінюватися ціни на ринку, як у бік збільшення, так і у бік зменшення (тобто наявності коливання). Необхідність зазначення такої інформації зумовлюється також тим, що у випадку коливання цін, зміни до договору про закупівлю вносяться з урахуванням показників такого коливання, що стали підставою для здійснення попередніх змін до договору. Кожна зміна до договору має містити окреме документальне підтвердження. Документ про зміну ціни повинен містити належне підтвердження викладених в ньому даних, проведених досліджень коливання ринку, джерел інформації тощо (правова позиція Верховного Суду, викладена у постанові від 13.10.2020 у справі № 912/1580/18).

Одночасно постачальнику треба не лише довести підвищення ціни на певний товар на певному ринку за допомогою доказів, але й обґрунтувати для замовника самі пропозиції про підвищення ціни, визначеної у договорі. Постачальник повинен обґрунтувати, чому таке підвищення цін на ринку зумовлює неможливість виконання договору по запропонованій замовнику на тендері ціні, навести причини, через які виконання укладеного договору стало для нього вочевидь невигідним. Постачальник також має довести, що підвищення ціни є непрогнозованим (його неможливо було передбачити і закласти в ціну товару на момент подання постачальником тендерної пропозиції) (правова позиція викладена Верховним Судому складі Об`єднаної палати Касаційного господарського суду у постанові від 18.06.2021 року у справі № 927/491/19).

Суд зазначає, що дійсно, 30.03.2023 між сторонами був укладений договір №29/03 на постачання природного газу для потреб споживачів, що не є побутовими (далі - договір), згідно п. 1.1. якого постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ за визначеним предметом закупівлі: природний газ (ДК 021:2015 09120000 - 6 Газове паливо) належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язуться прийняти та своєчасно оплатити вартість природного газу в розмірі, строки та порядку, на умовах даного договору. Споживачу присвоєний наступний ЕІС - код - 56XS00018BB3RF00A.

Приписами п. 1.2. договору передбачено, що загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає - 19100 куб. м., у т.ч. за місяцями та кварталами: квітень - 17000, травень - 800, червень - 200 (ІІ кв. 18000); липень - 200, серпень - 200, вересень - 700 (ІІІ кв. - 1100).

Відповідно до п. 2.4. договору, ціна за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування становить - 15 049.00 грн. Загальна вартість цього договору на дату його укладання становить 287 435.90 грн. з ПДВ.

Додаткова угода №1 до вказаного вище договору була укладена сторонами 18.08.2023 року. Згідно умов даної додаткової угоди, сторони, керуючись п. 7.12. договору, особливостями, затвердженими постановою КМУ від 12.10.2022 №1178, на підставі цінової довідки Торгово-промислової палати України від 04.08.2023, дійшли згоди внесення змін до п. 2.4. договору, а саме сторони змінили ціну за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування, становить - 15 339.73 грн. з ПДВ.

Загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає 18 738 куб. м., у тому числі за місяцями та кварталами: квітень - 12.59382, травень - 0.72409, червень - 0.36331 (ІІ квартал - 13.68122), липень - 0.200, серпень - 0.200, вересень - 4.65678 (ІІІ квартал - 5.05678).

Інші умови вищевказаного договору залишились незмінними для сторін. Така додаткова угода набуває чинності з дати її підписання і поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.08.2023 року.

Підтвердженням необхідності внесення змін до договору в частині ціни товару є цінова довідка №676/23 від 04.08.2023, видана Харківською торгово - промисловою палатою, яка міститься в матеріалах справи.

За даними вказаної цінової довідки, коливання ціни природного газу в порівнянні цін липня 2023 та червня 2023 склало + 14.14% .

Додаткова угода №2 до вказаного вище договору була укладена сторонами 29.09.2023 року. Згідно умов даної додаткової угоди, сторони, керуючись п. 7.12. договору, особливостями, затвердженими постановою КМУ від 12.10.2022 №1178, на підставі цінової довідки Торгово-промислової палати України від 06.09.2023, дійшли згоди внесення змін до п. 2.4. договору, а саме сторони змінили ціну за 1000 куб. м. природного газу, з урахуванням вартості транспортування, становить - 19 269.75 грн. з ПДВ.

Загальний об`єм постачання природного газу споживачеві у 2023 році за договором складає 18 102.89 куб. м., у тому числі за місяцями та кварталами: квітень - 12.59382, травень - 0.72409, червень - 0.36331 (ІІ квартал - 13.68122), липень - 0.7779, серпень - 0.09515, вересень - 3.54862 (ІІІ квартал - 4421.67).

Інші умови вищевказаного договору залишились незмінними для сторін. Така додаткова угода набуває чинності з дати її підписання і поширює свою дію на відносини, що склалися між сторонами з 01.09.2023 року.

Підтвердженням необхідності внесення змін до договору в частині ціни товару є цінова довідка №911-3/23 від 06.09.2023, видана Харківською торгово - промисловою палатою, яка міститься в матеріалах справи.

За даними вказаної цінової довідки, коливання ціни природного газу в порівнянні цін липня 2023 та серпня 2023 склало + 25.62% .

Оцінивши дані цінові довідки, видані Харківською торгово - промисловою палатою, суд зазначає, що вони відображають повну інформацію про коливання ціни на природний газ, що склалася на момент підписання Додаткової угоди №1 та Додаткової угоди №2 (18.08.2023 і 29.09.2023) у порівнянні з ціною на дату підписання Договору (30.03.2023).

Підсумовуючи викладене, суд зазначає, що при укладенні вказаних вище додаткових угод, ціна одиниці товару збільшилася пропорційно коливанню ціни на ринку, що було підтверджено вказаними вище ціновими довідками, виданими Харківською торгово - промисловою палатою, а збільшення ціни за одиницю товару не призвело до збільшення загальної суми визначеної в Договорі на момент його укладення, що кореспондує положенням Закону України «Про публічні закупівлі» та Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178. Зменшення об`ємів постачання природного газу підтверджується також і відповідачем у своєму відзиві на позовну заяву.

Таким чином, суд відхиляє твердження відповідача, висловлені ним у своєму відзиві та в запереченнях на відповідь на відзив, щодо того, що укладені додаткові угоди до договору, якими збільшено ціну за одиницю товару, є нікчемними в силу закону та не створюють жодних правових наслідків, оскільки порушують спеціальне законодавство, що регулює процедуру публічних закупок.

Суд підкреслює увагу позивача, що вказаний вище договір на постачання природного газу був укладений сторонами 30.03.2023, вже після набрання законної сили постановою КМУ №1178 "Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України Про публічні закупівлі, на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування", приписи якої, в свою чергу, встановлюють можливість зміни ціни без обмеження максимального відсотка збільшення ціни товару. Постановою КМУ №1178 на час дії воєнного стану знято обмеження на допустимий відсоток підвищення ціни та на періодичність такого підвищення.

Крім того, суд підкреслює, що позивачем заявлено позовну вимогу стосовно стягнення основної суми боргу у розмірі 1170.66 грн.

Суд зазначає, що Актом №ТЕК00002041 приймання - передачі природного газу від 31.07.2024, який підписаний обома сторонами та який міститься в матеріалах справи, підтверджується поставка газу позивачем відповідачу у кількості 0.07779 тис. м. куб. загальною вартістю 1170.66 грн. Платіжними інструкціями, які долучені до матеріалів справи відповідачем, підтверджується сплата відповідачем на користь позивача 209 567.30 грн. за поставлений газ.

Відтак, відповідачем не сплачено на користь позивача суму боргу за природний газ, поставлений ще у липні 2023 року, тобто до моменту внесення змін сторонами до договору додатковою угодою №1 від 18.08.2023 та додатковою угодою №2 від 29.09.2023 року, зокрема до збільшення ціни за природний газ.

Відповідачем не долучено до матеріалів справи копію платіжної інструкції, яка б підтверджувала та містила призначення платежу - "оплата за природний газ за липень 2023 року".

Таким чином, суд задовольняє позовну вимогу щодо стягнення з відповідача на користь позивача 1170.66 грн. основного боргу в повному обсязі.

Щодо стягнення збитків.

Позивач заявляє у своїй позовній заяві, що відповідачем у вересні 2023 року ним порушено умови договору в частині фактично спожитого щомісячного обсягу, який не відповідав плановому. Так, договором, в редакції Додаткової угоди №2, сторони визначили плановий обсяг споживання у вересні 2023 в кількості 3548.62 куб. м. на місяць. Натомість, відповідно до підписаного сторонами акту від 30.09.2023 фактично спожитий обсяг природного газу становив 115.16 куб. м. Тобто, за твердженням позивача, відхилення споживача від планового договірного обсягу в бік зменшення склало 3433.46 куб. м.

Суд зазначає, що приписами ст. 12 ЗУ "Про ринок природного газу" визначено, що постачання природного газу здійснюється відповідно до договору, за яким постачальник зобов`язується поставити споживачеві природний газ належної якості та кількості у порядку, передбаченому договором, а споживач зобов`язується оплатити вартість прийнятого природного газу в розмірі, строки та порядку, передбачених договором.

Права та обов`язки постачальників і споживачів визначаються цим Законом, Цивільним і Господарським кодексами України, правилами постачання природного газу, іншими нормативно-правовими актами, а також договором постачання природного газу.

Договір постачання повинен містити такі істотні умови зокрема: порядок відшкодування та визначення розміру збитків, завданих внаслідок порушення договору постачання.

Укладеним між сторонами договором підтверджується, що споживач (відповідач) зобов`язаний оплатити постачальнику планову вартість газу у порядку та у строки, передбачені договором (п. 3.3.3. договору); здійснювати коригування обсягів природного газу у випадку їх відхилення від замовлених обсягів (п. 3.3.6. договору); відшкодувати постачальнику збитки в розмірі та у випадках, передбачених правилами постачання природного газу; відшкодувати постачальнику понесені ним витрати, пов`язані з проведенням заходів обмеження або припинення газопостачання споживачу (п. 3.3.8. договору).

За невиконання або неналежне виконання договірних зобов`язань сторони несуть відповідальність у випадках, передбачених чинним законодавством України, а також цим договором. Сплата штрафних та господарських санкцій за договором не звільняє від виконання основного зобов`язання та відшкодування збитків в порядку, визначеному діючим законодавством та правилами постачання природного газу (п. 4.1. договору).

В разі відшкодування споживачем збитків відповідно до порядку, передбаченого правилами постачання природного газу, застосовується коефіцієнт 0.5.

Відтак, суд відхиляє твердження відповідача, висловлене ним в своїх заявах по суті справи, щодо того, що укладеним між сторонами договором на постачання природного газу не регламентується питання відшкодування збитків.

Порядок розрахунку збитків постачальника та випадки їх відшкодування визначено у Правилах постачання природного газу, затверджених Постановою Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг №2496 від 30.09.2015 року.

Пунктом 1 розділу 6 Правил передбачено, що відшкодування збитків споживачем, що не є побутовим (крім споживачів, постачання яким здійснюється в рамках виконання спеціальних обов`язків, покладених Кабінетом Міністрів України на суб`єктів ринку природного газу на підставі статті 11 Закону України «Про ринок природного газу»), постачальнику здійснюється таким чином та в таких випадках: 1) якщо за підсумками розрахункового періоду фактичний об`єм (обсяг) споживання природного газу, що закуплений постачальником за договором постачання природного газу, буде менший від підтвердженого обсягу природного газу (за умови, що підтверджений обсяг відповідав замовленому споживачем), постачальник має право вимагати від споживача відшкодування збитків у розмірі не більше подвійної облікової ставки Національного банку України від вартості недовикористаного обсягу газу за звітний період.

Згідно з пунктом 3 розділу VI Правил постачання природного газу (у відповідній редакції) за результатами виявлених порушень представником постачальника складається акт-претензія, який оформлюється з урахуванням таких вимог: 1) форма акта-претензії є довільною; 2) при порушенні, зазначеному в підпункті 3 пункту 1 цього розділу, акт-претензія складається представниками постачальника після пред`явлення ними відповідних посвідчень у присутності уповноваженого представника споживача (власника або наймача) і скріплюється їхніми підписами. У разі відмови споживача від підписання акта-претензії про це зазначається в акті-претензії. Акт-претензія щодо відмови споживача у доступі до території об`єкта споживача вважається дійсним, якщо його підписали представник постачальника та одна незаінтересована особа за умови посвідчення їх осіб або три представники постачальника. У разі відмови споживача від підписання акта-претензії про це робиться відмітка в обох примірниках цього акта, і другий його примірник надсилається споживачеві реєстрованим поштовим відправленням.

Акт-претензія, в якому зазначаються підстави та розмір нарахованих збитків, складається в двох примірниках, один з яких надсилається (надається) споживачу (з позначкою про вручення), а споживач зобов`язаний протягом двадцяти робочих днів з моменту його отримання відшкодувати постачальнику завдані збитки або написати мотивовану відмову від їх повного або часткового відшкодування.

У випадку нереагування у встановлений строк на акт-претензію або невідшкодування завданих збитків постачальник має право звернутись до суду.

Судом встановлено, що позивач звертався з таким актом-претензією №26/03-24/2 від 26.03.2024 до відповідача, який був отриманий ним 05.04.2024 року. Відповідач, не надав відповіді позивачу та відшкодування збитків не здійснив, що підтверджується ним у своїх заявах по суті справи.

Відповідно до умов договору та вказаних правил, прямим обов`язком відповідача було прийняття природного газу в обумовлених періодах та заявленій і погодженій кількості та узгодження із постачальником зміни кількості природного газу, що споживається, шляхом укладення відповідних додаткових угод.

Несплата споживачем збитків стала підставою для звернення позивача до суду з відповідними з вимогами про стягнення таких збитків.

Договором, в редакції Додаткової угоди №2, сторони визначили плановий обсяг споживання у вересні 2023 в кількості 3548.62 куб. м. на місяць. Натомість, відповідно до підписаного сторонами акту від 30.09.2023, що і підтверджує факт порушення відповідачем покладених на нього обов`язків, фактично спожитий обсяг природного газу склав 115.16 куб. м. Тобто, відхилення споживача від планового договірного обсягу в бік зменшення склало 3433.46 куб. м. (3548.62 куб. м. - 115.16 куб. м. = 3433.46 куб. м.).

Згідно розрахункової формули відшкодування збитків, яка передбачена в Правилах постачання природного газу, облікова ставка НБУ у вересні 2023 року (період порушення) становила 20 %, а договірна ціна в цей період дорівнювала 19 269.75 грн.

Розмір збитків постачальника складає = 3433.46 куб. м. (кількість недопоставленого товару) * 19 269.75 грн. (вартість товару згідно даних Додаткової угоди №2 від 29.09.2023 року) * 20 % (ставка НБУ, яка діяла на період порушення) = 13 232.38 грн. * 2 = 26 464.77 грн.

Відтак, суд погоджується з розрахунками, проведеними позивачем у своїй позовній заяві, які є коректними.

Натомість, суд відхиляє доводи відповідача, висловлені ним у своїх заявах по суті справи, щодо того, що позивач не надав доказів на підтвердження реальності понесення ним збитків, та не довів втрат, спричинених відхиленням від обумовлених обсягів природного газу, а також ті доводи, що позивачем не було доведено наявність усіх елементів складу господарського правопорушення, необхідних для застосування такого заходу відповідальності, як стягнення збитків.

Відповідно до ст. 22 ЦКУ, особа, якій завдано збитків у результаті порушення її цивільного права, має право на їх відшкодування.

Збитками є: 1) втрати, яких особа зазнала у зв`язку зі знищенням або пошкодженням речі, а також витрати, які особа зробила або мусить зробити для відновлення свого порушеного права (реальні збитки); 2) доходи, які особа могла б реально одержати за звичайних обставин, якби її право не було порушене (упущена вигода).

Приписами ст. 611 ЦКУ передбачено, що у разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом, зокрема: 1) припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом, або розірвання договору; 2) зміна умов зобов`язання; 3) сплата неустойки; 4) відшкодування збитків та моральної шкоди.

За змістом статей 224, 225 ГКУ, учасник господарських відносин, який порушив господарське зобов`язання або установлені вимоги щодо здійснення господарської діяльності, повинен відшкодувати завдані цим збитки суб`єкту, права або законні інтереси якого порушено.

Під збитками розуміються витрати, зроблені управненою стороною, втрата або пошкодження її майна, а також не одержані нею доходи, які управнена сторона одержала б у разі належного виконання зобов`язання або додержання правил здійснення господарської діяльності другою стороною.

До складу збитків, що підлягають відшкодуванню особою, яка допустила господарське правопорушення, включаються: вартість втраченого, пошкодженого або знищеного майна, визначена відповідно до вимог законодавства; додаткові витрати (штрафні санкції, сплачені іншим суб`єктам, вартість додаткових робіт, додатково витрачених матеріалів тощо), понесені стороною, яка зазнала збитків внаслідок порушення зобов`язання другою стороною; неодержаний прибуток (втрачена вигода), на який сторона, яка зазнала збитків, мала право розраховувати у разі належного виконання зобов`язання другою стороною; матеріальна компенсація моральної шкоди у випадках, передбачених законом.

Отже, з огляду на положення чинного законодавства щодо обов`язковості умов укладеного між сторонами договору, з урахуванням положень Закону України "Про ринок природного газу", в якому визначені істотні умови договору про постачання природного газу, зокрема, порядок відшкодування та визначення розміру збитків, завданих внаслідок порушення договору постачання, а також здійснення постачальником нарахування збитків за формулою та в порядку, визначеному договором та Правилами постачання природного газу, та здійснення належного повідомлення споживача про заподіяння та нарахування збитків шляхом складання та направлення акта-претензії, постачальник природного газу має право на відшкодування споживачем збитків за перевищення/зменшення фактично спожитого обсягу природного газу, що відрізняється від замовленого споживачем обсягу.

Зазначене узгоджується з висновками, викладеними у постановах Верховного Суду від 25.03.2021 у справі № 910/4608/20 та від 21.09.2021 у справі № 904/6992/20.

Таким чином, суд задовольняє позовну вимогу щодо стягнення 26 464.77 грн. збитків з відповідача - повністю.

Щодо обґрунтованості рішення.

Згідно зі ст. 73 Господарського процесуального кодексу України, доказами є будь які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Відповідно до статті 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Положеннями ст. 76 ГПК України визначено, що належними є докази, на підставі яких можна встановити обставини, які входять в предмет доказування. Суд не бере до розгляду докази, які не стосуються предмета доказування. Предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 ГПК України, обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватись іншими засобами доказування.

В силу приписів ст. 79 ГПК України, наявність обставини, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування. Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів) (ст. 86 Господарського процесуального кодексу України).

Відповідач доказів на спростування викладених позивачем обставин суду не надав.

З урахуванням вищевикладеного в сукупності, суд приходить до висновку про задоволення позову повністю.

Розподіл судових витрат.

Судові витрати на підставі статті 129 Господарського процесуального кодексу України покладаються на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Відтак, на відповідача покладаються витрати зі сплати судового збору у розмірі 2422.40 грн.

Суд зазначає, що питання розподілу судових витрат на професійну правничу допомогу буде вирішене судом окремо шляхом ухвалення судом додаткового рішення у даній справі.

Відповідно до ч. 5 ст. 240 ГПК України датою ухвалення рішення є дата його проголошення (незалежно від того, яке рішення проголошено - повне чи скорочене). Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.

Керуючись статтями 11, 13, 14, 73 - 79, 86, 129, 210, 220, 233, 236, 237, 238, 240 Господарського процесуального кодексу України, суд -

у х в а л и в:

1. Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту, культури, туризму Великолучківської сільської ради, код ЄДРПОУ - 44399987, 89625, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Великі Лучки, вул. Центральна, 37, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕПЛА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" код ЄДРПОУ - 39624119, м. Київ, вул. Ірининська, 5/24, суму боргу в загальному розмірі 27 635.43 грн. (двадцять сім тисяч шістсот тридцять п`ять гривень 43 копійок), з яких: 1170.66 грн. (одна тисяча сто сімдесят гривень 66 копійок) - сума основного боргу та 26 464.77 грн. (двадцять шість тисяч чотириста шістдесят чотири гривень 77 копійок) - сума збитків.

3. Судові витрати покласти на відповідача.

4. Стягнути з Відділу освіти, молоді та спорту, культури, туризму Великолучківської сільської ради, код ЄДРПОУ - 44399987, 89625, Закарпатська область, Мукачівський район, с. Великі Лучки, вул. Центральна, 37, на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "ТЕПЛА ЕНЕРГЕТИЧНА КОМПАНІЯ" код ЄДРПОУ - 39624119, м. Київ, вул. Ірининська, 5/24, сплачений судовий збір у розмірі 2422.40 грн. (дві тисячі чотириста двадцять дві гривень 40 копійок).

Накази видати після набрання рішенням законної сили.

На підставі ст. 241 Господарського процесуального кодексу України рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. Апеляційна скарга на рішення суду, згідно зі ст. 256 Господарського процесуального кодексу України, подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Рішення може бути оскаржене до Західного апеляційного господарського суду.

Повне судове рішення складено та підписано 09.09.2024 року

Суддя П. Д. Пригуза

СудГосподарський суд Закарпатської області
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено10.09.2024
Номер документу121463130
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори

Судовий реєстр по справі —907/534/24

Судовий наказ від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Судовий наказ від 11.12.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Повістка від 19.11.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 18.11.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Постанова від 04.10.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Панова Ірина Юріївна

Ухвала від 26.09.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 24.09.2024

Господарське

Західний апеляційний господарський суд

Панова Ірина Юріївна

Ухвала від 12.09.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Рішення від 09.09.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

Ухвала від 15.08.2024

Господарське

Господарський суд Закарпатської області

Пригуза П. Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні