Рішення
від 09.09.2024 по справі 440/1149/24
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

09 вересня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/1149/24

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Алєксєєвої Н.Ю., розглянувши у письмовому провадженні справу за адміністративним позовом Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрбудпроектсіті" про визнання протиправним та скасування висновку,

В С Т А Н О В И В:

Позивач Департамент будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування висновку №UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024.

В обґрунтування позовних вимог Департамент будівництва, містобудування і архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) (далі Департамент, позивач) зазначив про безпідставність та необґрунтованість висновку №UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024 Управління Північного офісу Держаудитслужби у Полтавській області (далі Держаудитслужба, відповідач).

Позивач вказав, що за наслідками моніторингу питання дотримання замовником вимог Закону України «Про публічні закупівлі» (далі Закон №922) та Постанови Кабінету Міністрів України від 12.10.2022 №1178 «Про затвердження особливостей публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування» (далі Постанова №1178, під час розгляду тендерної пропозиції учасника, відповідачем встановлено порушення абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178, що не відповідає дійсним обставинам справи.

Так, вимогами пункту 6.1. частини 6 Розділу 3 тендерної документації (нова редакція), затвердженої рішенням уповноваженої особи - протокол №227/Г від 15.09.2023 (далі-тендерна документація) позивача встановлено, що учасники процедури закупівлі повинні надати у складі тендерних пропозицій інформацію щодо відповідності тендерної пропозиції учасника необхідним технічним, якісним та кількісним характеристикам предмета закупівлі (технічна специфікація) відповідно до Закону та даної тендерної документації згідно Додатку № 4, а саме учасник повинен надати технічне завдання (Додаток № 4) на своєму фірмовому бланку (у разі наявності), підписане керівником або уповноваженою особою учасника та містити відбиток печатки (у разі наявності) з відображеною інформацією про відповідність тендерної пропозиції учасника вищевказаним вимогам.

ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вищевказаної вимоги тендерної документації у складі своєї тендерної пропозиції (документи: «Частина2 інформація про технічні, якісні характеристики-190-222». «Частина3 інформація технічні характеристики-223-265», «Частина4 інформація технічні характеристики-266-274») подано на фірмовому бланку за вихідним №2 від 20.09.2023 технічне завдання (Додаток №4 до тендерної документації) підписане керівником яке містить відбиток печатки. У примітці до технічного завдання тендерної документації зазначено, що дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості.

Додатково у пункті 6.2. частини 6 Розділу III тендерної документації передбачено, якщо в тексті технічної специфікації міститься посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб`єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва слід вважати, що таке посилання містить вираз «еквівалент».

Проект договору який міститься у Додатку №5 до тендерної документації містить додатки до договору, зокрема Додаток №3 Специфікація на устаткування, що не монтується та у позиції 4 запропоновано холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46 580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн, та є документом в якому учасник пропонує товари відповідно до технічного завдання позивача.

На запит відповідача чому тендерна пропозиція ТОВ «Укрбудпроектсіті» не була відхилена в зв`язку із поданням у тендерній пропозиції товару який виробляється в рф, надане пояснення, що документ в якому учасник пропонує холодильник фармацевтичний - Специфікація обладнання, що не монтується, де пропонується холодильники фармацевтичні без маркування, тобто не пропонується з походженням з рф. Відповідачем при прийнятті оскаржуваного висновку не врахована дана відповідь.

Відповідачем неправомірно у п.2,3 констатуючої частини висновку від 17.01.2024 встановлено порушення абзацу 3, підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178, оскільки для встановлення даної підстави порушення позивач повинен був звернутися до органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції, за підтвердженням інформації, наданої учасником/переможцем процедури закупівлі, чого вчинено не було.

Твердження відповідача про порушення абзацу 3 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 неправомірне, оскільки відповідач повинен встановити факт виявлення позивачем недостовірної інформації шляхом отримання відповідей на запити останнього від органів державної влади, підприємств, установ, організацій відповідно до їх компетенції.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 позовна заява була залишена буз руху, ухвалою від 20.02.2024, за усунення недоліків позовної заяви, вона прийнята до розгляду, відкрите провадження в адміністративній справі, вирішено розглядати справу за правилами загального позовного провадження.

08.03.2024 відповідачем до справи наданий відзив на позовну заяву, я якому останній просив у задоволенні позовних вимог відмовити у повному обсязі, посилаючись на те, що спірний висновок є обґрунтованим та вмотивованим.

Наголошував, що позивачем у тендерній документації передбачено необхідність надання учасником закупівлі відомостей, з урахуванням приписів додатку №4, щодо підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі. Додаток №4 «Технічне завдання» до тендерної документації, в тому числі, містить розділ IV «Устаткування», під порядковим номером 993, містить найменування «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки; розділ «Специфікація устаткування» під порядковим номером 74 містить «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки. Водночас, Департаментом у Додатку №4 до тендерної документації передбачено наступне: «*Примітка: Дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості».

Наведене свідчить про надання права учасникам даної закупівлі альтернативного варіанту поведінки, який полягає у заміні певних товарів (що відображені у тендерній документації з посиланням на конкретну торгівельну марку) на подібні товари без факту погіршення якості таких.

В ході моніторингу процедури закупівлі встановлено, що ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вимог тендерної документації у складі тендерної пропозиції завантажений файл «Частина 4 інформація про технічні характеристики266-274», де запропоновано холодильник фармацевтичний ХФ-140 «POZIS» у кількості 3 шт., що виробляється рф.

Відповідач вказує про неможливість врахування листа ТОВ «Укрбудпроектсіті» від 20.09.2023 №6, яким учасник закупівлі гарантує що останній, зокрема, не пропонує в тендерній пропозиції товари з рф, адже інформація зазначена у даному гарантійному листі не узгоджується з інформацією висвітленою у тендерній пропозиції цього учасника закупівлі, що в свою чергу спростовує твердження позивача: про відсутність порушень.

Також, Департаментом у позовній заяві зазначено: «Учасником ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вимог тендерної документації у складі тендерної пропозиції (документ: «Проект договору з додатками - 275-295») поданий заповнений Додаток №3 до договору підряду «Специфікація на устаткування», що не монтується та у позиції номер 4 запропоновано холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн, та є документом в якому учасник пропонує товари відповідно до технічного завдання». Дане не спростовує виявленого порушення, а отже висновок №UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024 є правомірним та обґрунтованим.

Відповідачем також заявлене клопотання про залучення до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ТОВ «Укрбудпроектсіті».

У відповіді на відзив, наданій позивачем 19.03.2024 до справи, Департамент на задоволенні позовних вимог наполягав, вказав, що у примітці до технічного завдання тендерної документації зазначено, що дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості.

Додатково у п. 6.2. частини 6 Розділу III тендерної документації передбачено, якщо в тексті технічної специфікації міститься посилання на конкретні марку чи виробника або на конкретний процес, що характеризує продукт чи послугу певного суб`єкта господарювання, чи на торгові марки, патенти, типи або конкретне місце походження чи спосіб виробництва слід вважати, що таке посилання містить вираз «еквівалент».

Пунктом 1.2. частини 1 Розділу III тендерної документації встановлено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 «Особливостей закупівель» і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме: зокрема, заповнений та підписаний проект договору з відбитком печатки (у разі наявності) відповідно до Додатку № 5 цієї тендерної документації.

Проект договору який міститься у Додатку №5 до тендерної документації містить додатки до договору, зокрема Додаток №3 «Специфікація на устаткування, що не монтується», які підлягають заповненню учасниками. Учасником ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вищевказаної вимоги тендерної документації у складі своєї тендерної пропозиції (документ: «Проект договору з додатками - 275-295») подано заповнений Додаток №3 до договору підряду Специфікація на устаткування, що не монтується та у позиції номер 4 запропоновано холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн, та є документом в якому учасник пропонує товари відповідно до технічного завдання.

У запереченнях відповідач вказав про наявність розбіжностей в тендерній документації учасника, окремі частини якої суперечать нормам чинного законодавства, та зазначив, що поданий заповнений Додаток №3 до договору підряду «Специфікація на устаткування, що не монтується» де у позиції номер 4 запропоновано холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн є документом в якому учасник пропонує товари відповідно до технічного завдання, не спростовує виявленого порушення, а отже висновок №UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024 є правомірним та обґрунтованим.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 24.04.2023 закрите підготовче провадження у справі, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору ТОВ «Укрбудпроектсіті» та призначено справу до судового розгляду у відкритому судовому засіданні.

Учасники справи у судове засідання не з`явилися, про дату, час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, надіслали до суду клопотання про розгляд справи в порядку письмового провадження.

Відповідно до приписів частини четвертої статті 229 Кодексу адміністративного судочинства України фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснювалося.

Згідно з частиною 9 статті 205 Кодексу адміністративного судочинства України якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справи не з`явилися у судове засідання, хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.

Зважаючи на відсутність перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених статтею 205 Кодексу адміністративного судочинства України, а також відсутність потреби заслухати свідка чи експерта, суд ухвалив розглянути справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, встановив наступне.

Департамент будівництва, містобудування і архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації), зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 04013991, основним видом діяльності за КВЕД є: 8411 державне управління загального характеру /т.1,а.с.21-23/.

Департаментом 13.09.2023 на веб-порталі Уповноваженого органу з питань закупівель «РroZorro» розміщено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю робіт по об`єкту «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), а також тендерну документацію для загального доступу з інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.

Подана одна тендерна пропозиція, яка визначена найбільш економічно вигідною ТОВ «Укрбудпроектсіті». Протоколом № 250/Г від 27.09.2023 щодо прийняття рішення уповноваженою особою вирішено визнати ТОВ «Укрбудпроектсіті» переможцем, в процедурі на закупівлю робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) та прийняте рішення про намір укласти договір з переможцем.

27.09.2023 розміщене повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у електронній системі закупівель (веб-сайт системи електронних торгів «ProZorro»

Відповідно до звіту про результати проведення процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-а від 05.04.2023 тендерна пропозиція ТОВ «Укрбудпроектсіті» відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації, вимогам Закону та Особливостям закупівель. Відсутні підстави для відмови, передбачених вимогами Закону та пунктом 47 Особливостей закупівель.

04.10.2023 між Департаментом (Замовник) та ТОВ «Укрбудпроектсіті» (Підрядник) укладений Договір підряду №03-23/120 на виконання робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) на суму - 64009509,80 грн з ПДВ, що становить 10256335,83 грн.

Управлінням Держаудитслужби прнйнятий наказ №111-3 «Про початок моніторингу процедур закупівель», яким відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 №2, та на підставі інформації, отриманої від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, наказано почати моніторинг процедур закупівель. З 26.12.2023 по 17.01.2024 Управлінням Держаудитслужби, проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-а, DJ09.2023, за результатами якого складений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі де встановлено про порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 /т1,а.с.30-35/.

Позивач не погодився із висновком UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024 і звернувся до суду з цим позовом.

Дослідивши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до таких висновків.

Відповідно до частини 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - Закон №2939-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).

Згідно з частиною 1 статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі /частина 2 статті 2 Закону № 2939-ХІІ/.

Відповідно до частин 1, 4 статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.

Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України «Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII (далі - Закон №922, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин). Метою цього Закону є забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції.

Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону №922 визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №922 моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.

Згідно із частиною 2 статті 8 Закону №922 рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:

1) дані автоматичних індикаторів ризиків;

2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;

4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;

5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:

- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;

- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;

- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Частиною 6 статті 8 Закону №922 передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

Відповідно до частини 7 статті 8 Закону №922 у висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.

Принципами публічних закупівель, відповідно до ст. 5 Закону №922, є: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно з частиною 1 статті 10 Закону №922 замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на веб- порталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:

- оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;

- зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень;

- оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;

- протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;

- повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі;

- інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;

- договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення;

- повідомлення про внесення змін до договору - протягом трьох днів з дня внесення змін;

- звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання;

- звіт про укладені договори - протягом одного дня з дня укладення договору.

Згідно із частиною першою статті 21 Закону №922-VІІІ інформування про проведення відкритих торгів здійснюється оголошенням про проведення відкритих торгів, яке безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.

Відповідно до частини першої статті 22 Закону №922-VІІІ тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.

Згідно пункту 14 частини другої статті 22 Закону №922-VІІІ у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.

Згідно із частиною 1 статті 25 Закону №922-VІІІ тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.

Відповідно до частин 1, 3 статті 27 Закону №922-VІІІ розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.

Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.

За приписами частин 1, 4, 5 статті 28 Закону №922-VІІІ оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.

У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.

Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.

У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.

Відповідно до пункту 3-7 розділу X Закону №922 установлено, що на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.

На виконання вказаних положень Кабінетом Міністрів України постановою від 12.10.2022 №1178 затверджені Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Постанова №1178).

Відповідно до пункту 3 Постанови №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.

Згідно зі змістом абзацу 3 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.

Відповідно до абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерацїї/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».

В ході проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-a Управлінням Держаудиитслужби встановлено, що Замовником допущено порушення абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178.

Так, абзацом 3 підпункту 1.2. пункту 1 Розділу III Тендерної документації (нова редакція) ва закупівлю робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), затвердженої рішенням уповноваженої особи - протокол № 227/Г від 15.09.2023 (далі - тендерна документація) передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Постанови №1178 і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме інформацію на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі (технічна специфікація), установленим Замовником. Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні та інші вимоги до предмету закупівлі (технічна специфікація) викладені у Додатку № 4 цієї тендерної документації.

Таким чином, позивачем у тендерній документації передбачена необхідність надання учасником закупівлі відомостей, з урахуванням приписів додатку №4, щодо підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі.

Додаток №4 «Технічне завдання» до тендерної документації, в тому числі, містить розділ під назвою «Відомість ресурсів», відображений у табличній формі, який включає в себе, зокрема, найменування, одиницю виміру їх та кількість.

Так, розділ IV «Устаткування», під порядковим номером 993, містить найменування «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки.

Також Додаток №4 до тендерної документації містить, розділ під назвою «Специфікація устаткування», відображений у табличній формі, який включає в себе, зокрема, найменування, одиницю виміру їх та кількість. У даному розділі, під порядковим номером 74 відображено «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки.

Тобто, позивачем у додатку №4 до тендерної документації визначено, зокрема, устаткування та специфікацію устаткування, необхідні для виконання договірних зобов`язань, в тому числі холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS".

Водночас, Департаментом у Додатку №4 до тендерної документації передбачено наступне: «*Примітка: Дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості».

Наведене свідчить, про надання позивачем права учасникам даної закупівлі альтернативного варіанту поведінки, який полягає у заміні певних товарів (що відображені у тендерній документації з посиланням на конкретну торгівельну марку) на подібні товари без факту погіршення якості таких.

Також, з приводу заміни товару на еквівалент зазначено позивачем у позові: «У примітці до технічного завдання тендерної документації Замовника зазначено, що дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості».

В ході розгляду справи судом встановлено про надання участником ТОВ «Укрбудпроектсіті» в складі тендерної пропозиції проекту договору підряду (додаток №5 до тендерної документації) /т.1, а.с.189-209/ із додатками.

З дослідженого проекту договору підряду вбачається про зазначення в Додатку №3 до договору підряду «Специфікація на устаткування, що не монтується» у позиції номер 4 холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн /т.1,а.с.207/.

ТОВ «Укрбудпроектсіті» наданий гарантійний лист, за яким останнє, в особі директора ОСОБА_1 , як учасник процедури закупівлі, гарантує те, що не є громадянином Російської Федерації/Реснубліки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); не є юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; не є юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; не пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.

З урахуванням положень пункту 6 частини першої статті 1 Закону №922 договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.

Таким чином, саме договір є визначальним наслідком проведення процедури закупівлі.

В ході моніторингу процедури закупівлі відповідачем встановлено, що ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вимог тендерної документації у складі тендерної пропозиції завантажено файл «Частина 4 інформація про технічні характеристики266-274», де у специфікації устаткування під порядковим номером 74, даним учасником запропоновано «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 «POZIS» у кількості 3 штуки.

Управління при проведенні моніторингу, в ході аналізу інтернет-ресурсів, встановлено, що виробником холодильників фармацевтичних «ХФ-140 «POZIS» є «АО «производственное объединение «завод имени серго» код 1648032420, зареєстроване 16.12.2011 за адресою: рф, республіка татарстан, м.Зеленодольск, вул.привокзальная, 4».

Проект договору, запропонований ТОВ «Укрбудпроектсіті» наведеного не містить.

Відповідно, твердження відповідача, що незважаючи на наявність в примітці до технічного завдання тендерної документації положення про можливість визначення при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника заміни на еквівалент негіршої якості, ТОВ «Укрбудпроектсіті» не враховано наведені вище приписи тендерної документації, спростовується змістом запропонованого учасником проекту договору.

Відповідач у висновку від 17.01.2024 зазначив, що з метою підтвердження чи спростування встановлених порушень в ході моніторингу позивачу 02.01.2024 через електронну систему закупівель надано відповідний запит. Відповідь позивача, на переконання Управління Держаудитслужби від 05.01.2024 не свідчить про відсутність порушень з даного питання /т.1,а.с.30-35/.

З даного приводу слід зауважити, що управлінням Держаудитслужби взяті до уваги виключно положення тендерної документації і не врахований зміст пропонованого проекту договору підряду, додатку №3 до договору «Специфікація на устаткування, що не монтується», де у позиції номер 4 холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн /т.1,а.с.207/ та листа ТОВ «Укрбудпроетусіті» від 20.09.2023 /т.1. а.с.210/.

Таким чином, відповідач не врахував всіх обставин проведення процедури закупівлі робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), неповно вивчив тендерну документацію частника ТОВ «Укрбудпроектсіті», що призвело до помилкових висновків моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно, висновок відповідача про порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 щодо наявності в тендерній пропозиції товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, є хибним, зробленим без урахування всього обсягу і повного змісту тендерної пропозиції ТОВ «Укрбудпроектсіті».

За наведених обставин, суд констатує, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024, в якому зафіксовано порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178, складений без урахування обставин, які мали значення для його прийняття, а тому є протиправним та підлягає скасуванню.

Суд зважає на позицію Європейського суду з прав людини, зокрема, у справах "Проніна проти України" (пункт 23) та "Серявін та інші проти України" (пункт 58), відповідно до якої: принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, передбачає, що у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення.

З огляду на такий підхід Європейського суду з прав людини до оцінки аргументів сторін, суд вважає, що ключові аргументи позицій сторін отримали достатню оцінку.

Згідно з частиною першою статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору у сумі 3028,00 грн /т.2,а.с.88/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.

Таким чином, стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північного офісу Держаудитслужби у Полтавській області підлягають витрати зі сплати судового збору у сумі 3028,00 грн.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (вул. Зигіна, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ 04013991) до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (вул. Шевченка, 1, м. Полтава, Полтавська область, 36011, код ЄДРПОУ 41127020), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрбудпроектсіті" (вул. Шеченка, 65А, м. Полтава, 36039, код ЄДРПОУ 44460586) про визнання протиправним та скасування висновку, задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати висновок UA-2023-09-13-013711-а від 17 січня 2024 року.

Стягнути на користь Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 (три тисячі двадцять вісім) грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Головуючий суддя Н.Ю. Алєксєєва

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено11.09.2024
Номер документу121477344
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них

Судовий реєстр по справі —440/1149/24

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

П’янова Я.В.

Рішення від 09.09.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 22.07.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 17.04.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 20.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

Ухвала від 05.02.2024

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

Н.Ю. Алєксєєва

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні