ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 січня 2025 р. Справа № 440/1149/24Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: П`янової Я.В.,
Суддів: Русанової В.Б. , Присяжнюк О.В. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.09.2024, головуючий суддя І інстанції: Н.Ю. Алєксєєва, м. Полтава, повний текст складено 09.09.24 у справі № 440/1149/24
за позовом Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації
до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області
Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрбудпроектсіті"
про визнання протиправним та скасування висновку,
ВСТАНОВИВ:
Департамент будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) (далі за текстом також позивач, Департамент) звернувся до адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області (далі за текстом також відповідач), третя особа: Товариство з обмеженою відповідальністю "Укрбудпроектсіті", в якому просив визнати протиправним та скасувати висновок №UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024.
Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 09 вересня 2024 року позов задоволено.
Визнано протиправним та скасовано висновок UA-2023-09-13-013711-а від 17 січня 2024 року.
Стягнуто на користь Департаменту будівництва, містобудування і архітектури Полтавської обласної державної адміністрації за рахунок бюджетних асигнувань Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області витрати зі сплати судового збору в сумі 3028,00 грн.
Не погодившись із рішенням суду першої інстанції, відповідач оскаржив його в апеляційному порядку, оскільки вважає, що ухвалюючи рішення, суд першої інстанції не у повній мірі дослідив та з`ясував усі наведені відповідачем факти, які мають значення для справи.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги відповідач посилається на те, судом першої інстанції надано перевагу документу, наданому ТОВ «Укрбудпроектсіті» у складі тендерної пропозиції, а саме Додатку № 3 до проекту Договору підряду із зазначенням такого: «саме договір є визначальнім наслідком проведення процедури закупівлі». В свою чергу, з аналізу абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Особливостей слідує, що замовник за результатами аналізу тендерної пропозиції учасника процедури закупівлі відхиляє останню, у разі коли учасник процедури закупівлі пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації. Тобто законодавець не прив`язує факт відхилення тендерної пропозиції учасника до аналізу конкретного документу у складі тендерної пропозиції, а передбачає обов`язок замовника відхилення такої пропозиції, у разі встановлення факту пропонування таких товарів. Наведеною нормою передбачено відхилення тендерної пропозиції у разі виявлення факту пропонування учасником в тендерній пропозиції товарів походженням з Російської Федерації, що встановлено органом державного фінансового контролю та детально описано в оскаржуваному висновку. Вказує на неврахування судом першої інстанції того, що Управління при проведенні контрольного заходу та складанні висновку про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-а проаналізовано всі відомості, розміщені на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель щодо закупівлі, а також інформацію, розміщену у відкритих джерелах, та складено висновок з урахуванням усіх наявних відомостей, що мають відношення до проведення закупівлі. Крім цього, звертає увагу, що вказаний Управлінням у висновку моніторингу спосіб усунення порушення шляхом припинення зобов`язань за договором є пропорційним вчиненому порушенню, оскільки укладення договору з учасником, який у складі тендерної пропозиції пропонує товари походженням з Російської Федерації (на об`єкти виробництва, на які рішенням РНБО накладено санкції), чим в свою чергу недотримано вимоги тендерної документації та відповідно суперечить меті Закону України «Про публічні закупівлі», принципам проведення публічних закупівель, зокрема, принципу об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі, запобігання корупційним діям і зловживанням, а також принципам бюджетного законодавства щодо ефективного та раціонального використання бюджетних коштів.
За результатами апеляційного розгляду відповідач просить скасувати оскаржуване рішення суду першої інстанції та ухвалити нове судове рішення, яким в позові відмовити повністю.
Від позивача надійшов відзив на апеляційну скаргу, в якому він зазначає, що рішення суду першої інстанції є законним та обґрунтованим, а тому апеляційну скаргу просить залишити без задоволення, а рішення суду першої інстанції - без змін.
Третя особа правом на висловлення свого ставлення до апеляційної скарги не скористалася.
Відповідно до пункту третього частини першої статті 311 Кодексу адміністративного судочинства України (далі також КАС України) суд апеляційної інстанції розглядає справу в порядку письмового провадження за наявними у справі матеріалами, фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
Колегія суддів, переглянувши справу за наявними у ній доказами, перевіривши законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги, вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, з таких підстав.
Судом першої інстанції встановлено та у ході судового розгляду у суді апеляційної інстанції підтверджено, що Департамент будівництва, містобудування і архітектури, житлово-комунального господарства та енергетики Полтавської обласної державної адміністрації (облвійськадміністрації) зареєстрований в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань за кодом ЄДРПОУ 04013991, основним видом діяльності за КВЕД є: 8411 державне управління загального характеру /т.1, а.с.21-23/.
Департаментом 13.09.2023 на вебпорталі Уповноваженого органу з питань закупівель «РroZorro» розміщено оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю робіт по об`єкту «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення Комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспекту, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), а також тендерну документацію для загального доступу з інформацією про необхідні технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі.
Подана одна тендерна пропозиція, яка визначена найбільш економічно вигідною ТОВ «Укрбудпроектсіті». Протоколом № 250/Г від 27.09.2023 щодо прийняття рішення уповноваженою особою вирішено визнати ТОВ «Укрбудпроектсіті» переможцем в процедурі на закупівлю робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) та прийняте рішення про намір укласти договір з переможцем.
27.09.2023 розміщене повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у електронній системі закупівель (вебсайт системи електронних торгів «ProZorro»).
Відповідно до звіту про результати проведення процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-а від 05.04.2023 тендерна пропозиція ТОВ «Укрбудпроектсіті» відповідає кваліфікаційним критеріям, встановленим в тендерній документації, вимогам Закону та Особливостям закупівель. Відсутні підстави для відмови, передбачених вимогами Закону та пунктом 47 Особливостей закупівель.
04.10.2023 між Департаментом (як Замовником) та ТОВ «Укрбудпроектсіті» (як Підрядником) укладений Договір підряду №03-23/120 на виконання робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспекту, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) на суму - 64009509,80 грн з ПДВ, що становить 10256335,83 грн.
Управлінням Держаудитслужби прийнятий Наказ №111-3 «Про початок моніторингу процедур закупівель», яким відповідно до частини другої статті 8 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 10 Положення про Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області, затвердженого Наказом Північно-східного офісу Держаудитслужби від 25.08.2016 за №2, та на підставі інформації, отриманої від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, наказано почати моніторинг процедур закупівель. З 26.12.2023 по 17.01.2024 Управлінням Держаудитслужби, проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-а, DJ09.2023, за результатами якого складений висновок про результати моніторингу процедури закупівлі де встановлено про порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 /т.1, а.с.30-35/.
Скориставшись правом на оскарження висновку UA-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024 у судовому порядку, позивач звернувся до суду з позовом у цій справі.
Задовольняючи позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2023-09-13-013711-а від 17.01.2024, в якому зафіксовано порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178, складений без урахування обставин, які мали значення для його прийняття.
Надаючи оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, колегія суддів зазначає таке.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України «Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні» від 26 січня 1993 року № 2939-ХІІ (далі - Закон №2939-ХІІ, у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин).
Згідно з частиною 1 статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі /частина 2 статті 2 Закону № 2939-ХІІ/.
Відповідно до частин 1, 4 статті 5 Закону №2939-ХІІ контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України «Про публічні закупівлі», проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування. Моніторинг закупівлі здійснюється за місцезнаходженням органу державного фінансового контролю.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади на момент оголошення спірної закупівлі визначалися Законом України "Про публічні закупівлі" від 25 грудня 2015 року № 922-VIII (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) (далі - Закон № 922).
Пунктом 14 частини 1 статті 1 Закону №922 визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до частини 1 статті 8 Закону №922 моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону.
Згідно з частиною 2 статті 8 Закону №922 рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
- інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;
- інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
- інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Частиною 6 статті 8 Закону №922 передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно до частини 7 статті 8 Закону №922 у висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Принципами публічних закупівель відповідно до ст. 5 Закону №922 є: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Згідно з частиною 1 статті 10 Закону №922 замовник самостійно та безоплатно через авторизовані електронні майданчики оприлюднює на вебпорталі Уповноваженого органу в порядку, встановленому Уповноваженим органом та цим Законом, інформацію про закупівлю, а саме:
- оголошення про проведення процедури закупівлі та тендерну документацію - не пізніше ніж за 15 днів до дня розкриття тендерних пропозицій, якщо вартість закупівлі не перевищує межі, встановлені у частині четвертій цієї статті, та не пізніше 30 днів у разі перевищення таких меж;
- зміни до тендерної документації та роз`яснення до неї (у разі наявності) - протягом одного дня з дня прийняття рішення про їх внесення або надання роз`яснень;
- оголошення з відомостями про укладену рамкову угоду (у разі здійснення закупівлі за рамковими угодами) - не пізніше ніж через сім днів з дня укладення рамкової угоди;
- протокол розгляду тендерних пропозицій - протягом одного дня з дня його затвердження;
- повідомлення про намір укласти договір про закупівлю - протягом одного дня з дня прийняття рішення про визначення переможця процедури закупівлі;
- інформацію про відхилення тендерної пропозиції учасника - протягом одного дня з дня прийняття рішення про відхилення;
- договір про закупівлю - протягом двох днів з дня його укладення;
- повідомлення про внесення змін до договору - протягом трьох днів з дня внесення змін;
- звіт про виконання договору - протягом трьох днів з дня закінчення строку дії договору, виконання договору або його розірвання;
- звіт про укладені договори - протягом одного дня з дня укладення договору.
Згідно з частиною першою статті 21 Закону №922 інформування про проведення відкритих торгів здійснюється оголошенням про проведення відкритих торгів, яке безоплатно оприлюднюється в електронній системі закупівель відповідно до статті 10 цього Закону.
Відповідно до частини першої статті 22 Закону №922 тендерна документація безоплатно оприлюднюється замовником разом з оголошенням про проведення конкурентних процедур закупівель в електронній системі закупівель для загального доступу шляхом заповнення полів в електронній системі закупівель. Тендерна документація не є об`єктом авторського права та/або суміжних прав.
Згідно з пунктом 14 частини другої статті 22 Закону №922 у тендерній документації зазначається кінцевий строк подання тендерних пропозицій.
Відповідно до частини 1 статті 25 Закону №922 тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Документ з тендерною пропозицією подається в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, вимогам, визначеним у статті 17 цього Закону і в тендерній документації, та завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у тендерній документації. Документи, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям, та документи, що містять технічній опис предмета закупівлі, подаються в окремому файлі.
За приписами частин 1, 3 статті 27 Закону №922-VІІІ розкриття тендерних пропозицій з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі, здійснюється автоматично електронною системою закупівель відразу після закінчення електронного аукціону. Перед початком електронного аукціону автоматично розкривається інформація про ціни/приведені ціни тендерних пропозицій.
У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до положень частини четвертої статті 10 цього Закону у день і час закінчення строку подання тендерних пропозицій, зазначених в оголошенні про проведення процедури закупівлі, електронною системою закупівель автоматично розкривається частина тендерної пропозиції з інформацією та документами, що підтверджують відповідність учасника кваліфікаційним критеріям, та інформацією і документами, що містять технічний опис предмета закупівлі.
Протокол розкриття тендерних пропозицій формується та оприлюднюється електронною системою закупівель автоматично в день розкриття пропозицій за формою, установленою Уповноваженим органом.
За приписами частин 1, 4, 5 статті 28 Закону №922-VІІІ оцінка тендерних пропозицій проводиться автоматично електронною системою закупівель на основі критеріїв і методики оцінки, зазначених замовником у тендерній документації, та шляхом застосування електронного аукціону.
У разі якщо оголошення про проведення процедури закупівлі оприлюднюється відповідно до норм частини четвертої статті 10 цього Закону, проводиться оцінка лише тих тендерних пропозицій, що не були відхилені згідно з цим Законом.
Після оцінки пропозицій замовник розглядає тендерні пропозиції на відповідність вимогам тендерної документації з переліку учасників, починаючи з учасника, пропозиція якого за результатом оцінки визначена найбільш економічно вигідною. Строк розгляду тендерної пропозиції, яка за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, не повинен перевищувати п`яти робочих днів з дня визначення найбільш економічно вигідної пропозиції. Строк розгляду тендерної пропозиції може бути аргументовано продовжено замовником до 20 робочих днів. У разі продовження строку розгляду тендерної пропозиції замовник оприлюднює повідомлення в електронній системі закупівель.
У разі відхилення тендерної пропозиції, що за результатами оцінки визначена найбільш економічно вигідною, замовник розглядає наступну тендерну пропозицію з переліку учасників, що вважається найбільш економічно вигідною.
Відповідно до пункту 3-7 розділу X Закону №922 на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених цим Законом, визначаються Кабінетом Міністрів України із забезпеченням захищеності таких замовників від воєнних загроз.
На виконання вказаних положень Кабінетом Міністрів України Постановою від 12.10.2022 №1178 затверджені Особливості здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування (далі - Постанова №1178).
Відповідно до пункту 3 Постанови №1178 замовники, що зобов`язані здійснювати публічні закупівлі товарів, робіт і послуг відповідно до Закону №922, проводять закупівлі з урахуванням цих особливостей.
Згідно з абзацом 3 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 Замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі зазначив у тендерній пропозиції недостовірну інформацію, що є суттєвою для визначення результатів відкритих торгів, яку замовником виявлено згідно з абзацом першим пункту 42 цих особливостей.
Відповідно до абзацу 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 замовник відхиляє тендерну пропозицію із зазначенням аргументації в електронній системі закупівель у разі, коли учасник процедури закупівлі є громадянином Російської Федерацїї/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах); юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран; юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь/Ісламська Республіка Іран, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, крім випадків, коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління АРМА; або пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран (за винятком товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 р. №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування».
За матеріалами справи в ході проведення моніторингу процедури закупівлі UA-2023-09-13-013711-a Управлінням Держаудиитслужби встановлено, що Замовником допущено порушення абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178.
Так, абзацом 3 підпункту 1.2. пункту 1 Розділу III Тендерної документації (нова редакція) за закупівлю робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015:45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), затвердженої рішенням уповноваженої особи - протокол № 227/Г від 15.09.2023 (далі - тендерна документація) передбачено, що тендерна пропозиція подається в електронній формі через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, у яких зазначається інформація про ціну, інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним (кваліфікаційному) критеріям (у разі їх (його) встановлення, наявність/відсутність підстав, установлених у пункті 47 Постанови №1178 і в тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації, а саме інформацію на підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі (технічна специфікація), установленим Замовником. Інформація про необхідні технічні, якісні, кількісні та інші вимоги до предмету закупівлі (технічна специфікація) викладені у Додатку № 4 цієї тендерної документації.
Отже, позивачем у тендерній документації передбачена необхідність надання учасником закупівлі відомостей, з урахуванням приписів додатку №4, щодо підтвердження відповідності тендерної пропозиції учасника технічним, якісним, кількісним та іншим вимогам до предмета закупівлі.
Додаток №4 «Технічне завдання» до тендерної документації, в тому числі, містить розділ під назвою «Відомість ресурсів», відображений у табличній формі, який включає в себе, зокрема, найменування, одиницю виміру їх та кількість.
Так, розділ IV «Устаткування», під порядковим номером 993, містить найменування «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки.
Також Додаток №4 до тендерної документації містить розділ під назвою «Специфікація устаткування», відображений у табличній формі, який включає в себе, зокрема, найменування, одиницю виміру їх та кількість. У зазначеному розділі під порядковим номером 74 відображено «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS"» у кількості 3 штуки.
Тобто позивачем у додатку №4 до тендерної документації визначено, зокрема, устаткування та специфікацію устаткування, необхідні для виконання договірних зобов`язань, в тому числі холодильник фармацевтичний ХФ-140 "POZIS".
Водночас Департаментом у Додатку №4 до тендерної документації передбачено таке: «*Примітка: Дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості».
Наведене свідчить про надання позивачем права учасникам даної закупівлі альтернативного варіанту поведінки, який полягає у заміні певних товарів (що відображені у тендерній документації з посиланням на конкретну торгівельну марку) на подібні товари без факту погіршення якості таких.
Також з приводу заміни товару на еквівалент зазначено позивачем у позові: «У примітці до технічного завдання тендерної документації Замовника зазначено, що дані технічного завдання взяті з проектно-кошторисної документації, при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника можлива заміна на еквівалент негіршої якості».
В ході розгляду справи судом установлено про надання учасником ТОВ «Укрбудпроектсіті» в складі тендерної пропозиції проекту договору підряду (додаток №5 до тендерної документації) /т.1, а.с.189-209/ із додатками.
З дослідженого проекту договору підряду вбачається про зазначення в Додатку №3 до договору підряду «Специфікація на устаткування, що не монтується» у позиції номер 4 холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн /т.1,а.с.207/.
ТОВ «Укрбудпроектсіті» наданий гарантійний лист, за яким останнє, в особі директора Цапца Валерія Юрійовича, як учасник процедури закупівлі, гарантує те, що не є громадянином Російської Федерації/Реснубліки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах); не є юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь; не є юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства України, кінцевим бенефіціарним власником, членом або учасником (акціонером), що має частку в статутному капіталі 10 і більше відсотків (далі - активи), якої є Російська Федерація/Республіка Білорусь, громадянин Російської Федерації/Республіки Білорусь (крім того, що проживає на території України на законних підставах), або юридичною особою, утвореною та зареєстрованою відповідно до законодавства Російської Федерації/Республіки Білорусь, крім випадків коли активи в установленому законодавством порядку передані в управління Національному агентству з питань виявлення, розшуку та управління активами, одержаними від корупційних та інших злочинів; не пропонує в тендерній пропозиції товари походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь (за винятком товарів, необхідних для ремонту та обслуговування товарів, придбаних до набрання чинності Постановою Кабінету Міністрів України від 12 жовтня 2022 року №1178 «Про затвердження особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування.
Колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що з урахуванням положень пункту 6 частини першої статті 1 Закону №922 договір про закупівлю - господарський договір, що укладається між замовником і учасником за результатами проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі та передбачає платне надання послуг, виконання робіт або придбання товару.
Отже, саме договір є визначальним наслідком проведення процедури закупівлі.
В ході моніторингу процедури закупівлі відповідачем встановлено, що ТОВ «Укрбудпроектсіті» на виконання вимог тендерної документації у складі тендерної пропозиції завантажено файл «Частина 4 інформація про технічні характеристики266-274», де у специфікації устаткування під порядковим номером 74, таким учасником запропоновано «Холодильник фармацевтичний ХФ-140 «POZIS» у кількості 3 штуки.
Управлінням при проведенні моніторингу в ході аналізу інтернет-ресурсів, встановлено, що виробником холодильників фармацевтичних «ХФ-140 «POZIS» є «АО «производственное объединение «завод имени Серго» код 1648032420, зареєстроване 16.12.2011 за адресою: РФ, Республіка Татарстан, м. Зеленодольськ, вул. Привокзальна, 4».
Проект договору, запропонований ТОВ «Укрбудпроектсіті», наведеного не містить.
Відповідно, твердження відповідача, що незважаючи на наявність в примітці до технічного завдання тендерної документації положення про можливість визначення при посиланні на конкретну торгівельну марку або виробника заміни на еквівалент негіршої якості, ТОВ «Укрбудпроектсіті» не враховано наведені вище приписи тендерної документації, спростовується змістом запропонованого учасником проекту договору.
Відповідач у висновку від 17.01.2024 зазначив, що з метою підтвердження чи спростування встановлених порушень в ході моніторингу позивачу 02.01.2024 через електронну систему закупівель надано відповідний запит. Відповідь позивача, на переконання Управління Держаудитслужби від 05.01.2024, не свідчить про відсутність порушень із зазначеного питання /т.1, а.с. 30-35/.
Щодо зазначеного колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що Управлінням Держаудитслужби взяті до уваги виключно положення тендерної документації і не врахований зміст пропонованого проекту договору підряду, додатку №3 до договору «Специфікація на устаткування, що не монтується», де у позиції номер 4 холодильник фармацевтичний без маркування, у кількості - 3 штуки, вартість за одиницю - 46580,00 грн, загальна вартість - 139740,00 грн /т.1, а.с.207/ та листа ТОВ «Укрбудпроетусіті» від 20.09.2023 /т.1, а.с.210/.
Отже, відповідач не врахував усіх обставин проведення процедури закупівлі робіт по об`єкту: «Капітальний ремонт будівлі дитячого відділення комунального підприємства «Полтавська обласна клінічна інфекційна лікарня Полтавської обласної ради» по Першотравневому проспект, 22 в м. Полтава» (код ДК 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт), неповно вивчив тендерну документацію учасника ТОВ «Укрбудпроектсіті», що призвело до помилкових висновків моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно, висновок відповідача про порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178 щодо наявності в тендерній пропозиції товарів походженням з Російської Федерації/Республіки Білорусь/Ісламської Республіки Іран, є хибним, зробленим без урахування всього обсягу і повного змісту тендерної пропозиції ТОВ «Укрбудпроектсіті».
Водночас колегія суддів ураховує, що за інформацією, наведеною позивачем у відзиві на апеляційну скаргу, проектною організацією на вимогу Замовника внесені відповідні зміни до Специфікації обладнання розділу «Технологічні рішення», які не змінюють технічні рішення прийняті в проекті та вартісні показники об`єкту.
Придбання холодильника буде здійснюватися за параметрами, зазначеними в проекті серед постачальників, які працюють в Україні, в межах кошторисної вартості, визначеної в кошторисній документації проекту.
Відповідно до відкоригованої проектної документації, згідно з Локальним кошторисом на придбання устаткування, меблів та інвентарю до проекту в переліку технологічне обладнання, відділення буде забезпечуватися холодильниками:
- Холодильник побутовий без морозильної камери, SAMSUNG Bespoke RR39T7475AP/UA;
- Холодильник побутовий двокамерний ВЕКО RCSA240K20W ( маса=0,178);
- Холодильник побутовий без морозильної камери, SAMSUNG Bespoke RR39T7475AP/UA (маса=0,178);
- Холодильник двокамерний BOSCH KGN33NL206 ( маса=0,178);
- Холодильник побутовий двокамерний ВЕКО RCSA240K20W ( маса=0,178);
- Холодильник побутовий без морозильної камери SAMSUNG Bespoke RR39T7475AP/UA (маса=0,178).
З огляду на встановлені обставини справи колегія суддів погоджується з судом першої інстанції, що висновок відповідача, в якому зафіксовано порушення позивачем абзаців 3, 8 підпункту 1 пункту 44 Постанови №1178, складений без урахування обставин, які мали значення для його прийняття, що має наслідком визнання його протиправним та скасування.
Доводи апеляційної скарги не спростовують правильності доводів, якими мотивоване рішення суду першої інстанції, та не дають підстав вважати висновки суду першої інстанції помилковими, а застосування судом норм матеріального права - неправильним.
Відповідно до пункту першого частини першої статті 315 КАС України за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Згідно зі статтею 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно установив обставини справи та ухвалив судове рішення із додержанням норм матеріального і процесуального права.
Оскільки доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження та спростовуються висновками суду першої інстанції, які зроблені на підставі повного, всебічного та об`єктивного аналізу відповідних правових норм та фактичних обставин справи, колегія суддів дійшла висновку, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому оскаржуване рішення слід залишити без змін.
Ураховуючи положення статті 139 КАС України, підстави для зміни розподілу судових витрат відсутні.
Керуючись статтями 139, 242, 243, 250, 308, 311, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Управління Північно-східного офісу Держаудитслужби в Полтавській області залишити без задоволення.
Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 09.09.2024 у справі № 440/1149/24 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.
Головуючий суддя Я.В. П`янова Судді В.Б. Русанова О.В. Присяжнюк
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 29.01.2025 |
Оприлюднено | 31.01.2025 |
Номер документу | 124779569 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
П’янова Я.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні