Ухвала
від 09.09.2024 по справі 520/22346/24
ХАРКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710

УХВАЛА

з питання закриття провадження в адміністративній справі

та з питання залучення відповідача

09 вересня 2024 року справа № 520/22346/24

Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Сліденка А.В., розглянувши у порядку письмового провадження питання про закриття провадження у справі та питання про залучення Виконавчого комітету Харківської міської ради у якості відповідача до участі у справі за позовом ОСОБА_1 (далі за текстом - позивач, заявник) до Виконавчого комітету Харківської міської ради (далі за текстом - Відповідач №1), Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради (далі за текстом - Відповідач №2, суб"єкт владних повноважень, адміністративний орган, владний суб"єкт, орган публічної адміністрації), третя особа - Комунальне підприємство "Жилкомсервіс", ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,

встановив:

Позивач звернувся до суду з вимогами: 1) визнати протиправними дії Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради з приводу відмови упорядкування нумерації об"єктів нерухомого майна у зв"язку із дублюванням адрес існуючих об`єктів шляхом зміни (коригування) поштової адреси квартири АДРЕСА_1 , наймачем якої є ОСОБА_1 ; 2) зобов"язати Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради упорядкувати нумерацію об"єктів нерухомого майна у зв"язку із дублюванням адрес існуючих об`єктів шляхом зміни (коригування) поштової адреси квартири АДРЕСА_1 , наймачем якої є ОСОБА_1 .

Ухвалою суду від 09.08.2024р. судом було прийнято рішення про розгляд адміністративної справи у порядку спрощеного позовного провадження без призначення судового засідання та без повідомлення (виклику) сторін; витребувано у відповідача докази.

За викладеними у позові твердженнями, ОСОБА_1 зареєстрований та проживає у неприватизованій квартирі АДРЕСА_1 .

Протоколом засідання громадської комісії по житловим питанням при виконкомі Червонозаводської районної Ради народних депутатів №11 від 24 березня 1992 року, затвердженого рішенням виконкому №55/1 від 07 квітня 1992 року, в зв`язку зі смертю наймача ОСОБА_3 , визнано ОСОБА_1 на підставі ст.106 ЖК УРСР наймачем двокімнатної квартири АДРЕСА_1 .

В жовтні 2023 року заявник звернувся до Відділу приватизації житлового фонду Харківської міської ради із зверненням з приводу оформлення передачу в приватну власність квартири АДРЕСА_1 (далі за текстом - Квартира).

Листом від 28.02.2024 року №1392 Управління комунального майна та приватизації Департаменту економіки та комунального майна Харківської міської ради повідомило позивача - ОСОБА_1 , що його заява на приватизацію квартири АДРЕСА_2 ( АДРЕСА_3 , Управлінням знята з розгляду у зв`язку з тим, що відповідно до відомостей Державного реєстру речових прав у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно відсутні відомості щодо квартири АДРЕСА_3 , а право власності на двокімнатну квартиру АДРЕСА_1 зареєстровано за фізичною особою, ОСОБА_2 .

За викладеними у позові твердженнями, позивач звертався до Комунального підприємства «Жилкомсервіс» з приводу дублювання адреси квартири АДРЕСА_4 . В зв`язку з цим КП «Жилкомсервіс» на адресу Департаменту містобудування та архітектури ХМР було направлено відповідний лист №18 від 21.02.2024 року.

Листом від 28.03.2024 року №902/0/605-24 Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради сповістив заявника про те, що відповідно до п.52 Постанови КМУ №690 від 07.07.2021 року у разі виявлення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна, один чи більше з яких не є об`єктами державної чи комунальної власності, зміна, коригування адреси здійснюється на підставі рішення суду.

Заявник у позові зазначає, що в даному випадку не впорядкування нумерації квартири АДРЕСА_1 шляхом зміни адреси нумерації квартири унеможливлює реалізацію позивачем права приватизації зазначеної квартири та подальшого проведення правочинів з таким об`єктом нерухомого майна, належної ідентифікації об`єкта нерухомого майна на місцевості для особистих цілей, оскільки виявлено дублювання адрес існуючих об`єктів нерухомості.

Суд, розглянувши матеріали справи зазначає, що суспільні відносини з присвоєння адрес об`єктам нерухомості регламентовані нормами Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», Порядку присвоєння адрес об`єктам будівництва, об`єктам нерухомого майна (затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 07.07.2021 №690; далі за текстом - Порядок №690) та Порядку присвоєння адрес об`єктам нерухомості, розташованим на території міста Харкова (затверджено рішенням 8 сесії Харківської міської ради 6 скликання від 06.07.2011 № 325/11; далі за текстом - Порядок №325/11, із змінами та доповненнями).

Так, відповідно до ч.1, ч.3 ст.26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», адресою об`єкта нерухомого майна (далі - адреса) є унікальна структурована сукупність реквізитів, що використовуються для ідентифікації об`єкта та визначення місця його розташування на місцевості. Адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна.

Згідно з ч.5 ст.26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», адреса (крім реквізиту, визначеного пунктом 10 частини четвертої цієї статті) присвоюється, змінюється, коригується, анулюється: виконавчим органом сільської, селищної, міської ради - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради.

Поряд з цим, відповідно до ст.26-5 Закону України від 17.02.2011 № 3038-VI "Про регулювання містобудівної діяльності", присвоєння, зміна, коригування адреси до запровадження електронної системи здійснюються у порядку, визначеному статтею 26-3 цього Закону з урахуванням особливостей, визначених цією статтею.

Документи для присвоєння, зміни, коригування адреси подаються відповідно до частини першої та абзацу другого частини четвертої статті 9 Закону України "Про адміністративні послуги". До запровадження електронної системи присвоєння адреси здійснюється за вибором замовника після отримання права на виконання будівельних робіт або після прийняття закінченого будівництвом об`єкта в експлуатацію.

Згідно з п.1.6 Порядку №325/11, розгляд питань щодо присвоєння, зміни або анулювання адреси об`єкта нерухомого майна здійснюється за заявами юридичних та фізичних осіб - власників об`єктів нерухомості, інших правонабувачів, у яких виникло право господарського відання або оперативного управління, спадкоємців (у разі зміни адреси об`єкта нерухомості, речові права на який входять до складу спадщини), відповідних органів місцевого самоврядування, а також органів державної виконавчої влади щодо об`єктів нерухомості державної власності (далі - заявники).

Відповідно до п. 1.9 Порядку №325/11, присвоєння, зміна та анулювання адрес житлових будинків, будівель, споруд, квартир, нежитлових приміщень здійснюється на підставі наказу Департаменту містобудування, архітектури та генерального плану Харківської міської ради (далі - Департамент містобудування).

Відповідно до ст.51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», виконавчим органом сільської, селищної, міської, районної у місті (у разі її створення) ради є виконавчий комітет ради, який утворюється відповідною радою на строк її повноважень. Після закінчення повноважень ради, сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради її виконавчий комітет здійснює свої повноваження до сформування нового складу виконавчого комітету.

Виконавчий комітет ради утворюється у складі відповідно сільського, селищного, міського голови, районної у місті ради - голови відповідної ради, заступника (заступників) сільського, селищного, міського голови, голови районної у місті ради, керуючого справами (секретаря) виконавчого комітету, а також керівників відділів, управлінь та інших виконавчих органів ради, інших осіб. Міська рада утворює у складі виконавчого комітету ради орган з питань містобудування та архітектури.

Пунктом 5.1 Порядку №325/11 передбачено, що для присвоєння, зміни або анулювання адреси об`єкта нерухомості подається заява на ім`я директора Департаменту містобудування за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку, до якої додаються документи, передбачені цим розділом.

Суд вказує, що Положенням про Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради (затверджене рішенням 2 сесії Харківської міської ради 8 скликання від 30.12.2020 №20/20; далі за текстом - Положення) передбачено, що Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради є самостійним виконавчим органом Харківської міської ради, який утворюється Харківською міською радою.

Відповідно до п. 4.1.20 вказаного Положення, на Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради покладено повноваження щодо підготовки розпорядчих актів щодо присвоєння, зміни чи анулювання адреси об`єктам нерухомості.

Відповідно до п.3 Порядку №690 перелік документів, що подаються для присвоєння, зміни, коригування, анулювання адреси, строки їх розгляду, підстави для відмови у присвоєнні адреси визначаються відповідно до положень статей 26-3, 26-4 і 26-5 Закону.

Пунктом 8 Порядку №690 визначено, що присвоєння адреси з реквізитом номер окремої частини об`єкта (номер квартири, гаражного боксу, машиномісця, іншого житлового та нежитлового приміщення, яке є самостійним об`єктом права на нерухоме майно у складі іншого об`єкта) здійснюється уповноваженими органами з присвоєння адрес за поданням забудовника: під час присвоєння адреси об`єкту нового будівництва, частинами якого є зазначені окремі частини об`єкта, - відповідно до затвердженої проектної документації та пропозицій замовника щодо нумерації окремих частин об`єкта; під час присвоєння адреси закінченому будівництвом об`єкту, частинами якого є зазначені окремі частини об`єкта, - відповідно до затвердженої проектної документації, матеріалів технічної інвентаризації та пропозицій замовника щодо нумерації окремих частин об`єкта; у випадку, визначеному абзацом тринадцятим частини четвертої статті 26-3 Закону, для об`єктів з існуючим поділом на окремі частини, - відповідно до матеріалів технічної інвентаризації та пропозицій замовника щодо нумерації окремих частин об`єкта; у порядку, визначеному частиною восьмою статті 26-3 Закону. Присвоєння адреси з реквізитом номер окремої частини об`єкта для об`єктів, що не мають поділу на окремі частини, здійснюється відповідно до абзаців другого і третього цього пункту з дотриманням вимог абзаців другого - п`ятого частини третьої статті 26-3 Закону.

Як-то указано у п.9 Порядку №690, зміна адреси з реквізитом номер окремої частини об`єкта, у тому числі у разі виявлення дублювання номерів окремих частин об`єкта здійснюється в порядку упорядкування нумерації окремих частин об`єкта.

У силу спеціального застереження п.43 Порядку №690 нумерування квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирному житловому будинку здійснюється окремо за годинниковою стрілкою у зростаючому порядку починаючи з номера 1 на першому поверсі. Нумерування здійснюється послідовно з першого під`їзду (орієнтуючись на фасад будинку з виходами під`їздів) від входу знизу - вгору. Квартири, нежитлові приміщення та місця для паркування (машиномісця) у вбудованих автостоянках у багатоквартирних житлових будинках нумеруються окремо. Не допускається повторення номерів квартир, приміщень тощо, зокрема збіг номерів квартир та нежитлових приміщень у багатоквартирних житлових будинках.

Згідно з п.50 Порядку №690 упорядкування нумерації об`єктів нерухомого майна здійснюється: у випадку виявлення невідповідності адреси фактичному розташуванню об`єкта; у випадку виявлення дублювання адрес існуючих об`єктів; у випадку подвоєння адрес внаслідок об`єднання населених пунктів; у випадках, визначених пунктами 9 та 41 цього Порядку; у випадках, встановлених законодавством та цим Порядком.

Суд зауважує, що за приписами ч.1 ст.2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Згідно з п.2 ч.1 ст.4 КАС України публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.

За визначенням п.7 ч.1 ст.4 КАС України суб`єкт владних повноважень - орган державної влади (у тому числі без статусу юридичної особи), орган місцевого самоврядування, орган військового управління, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.

З наведеного вбачається, що вчинення компетентним учасником суспільних відносин волевиявлення з приводу присвоєння адрес і нумерації окремих об"єктів нерухомого майна (рівно як і з приводу відмови у присвоєнні чи зміні нумерації) безумовно належить до сфери здійснення публічно-владних управлінських функцій, охоплюється виключно публічним інтересом суспільства на упорядкування території населених пунктів в частині належної ідентифікації окремих об"єктів нерухомого майна, не має жодного стосунку до реалізації власниками чи користувачами згаданих об"єктів власних цивільних або господарських прав.

Тому спір з приводу упорядування нумерації житлової квартири поза будь-яким розумним сумнівом є справою адміністративної юрисдикції.

Зі змісту наведених вище норм права слідує, що саме до повноважень Виконавчого комітету Харківської міської ради належить прийняття рішень щодо присвоєння, зміни, анулювання адрес, при цьому Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради лише готує проект рішення про присвоєння, зміну або анулювання адреси об`єктів нерухомості та виносить його на розгляд Виконавчого комітету Харківської міської ради або у разі необхідності повідомляє заявника про відсутності будь-якого із документів, передбачених Положенням.

Суд зауважує, що згідно з п.10 Порядку №690 (у редакції до внесення змін постановою КМУ від 05.07.2024р. №785) у разі виявлення дублювання номерів окремих частин об`єкта зміна (коригування) адреси здійснюється на підставі рішення суду, крім випадку, визначеного абзацом другим цього пункту.

У разі коли всі окремі частини об`єкта з однаковими адресами є комунальною або державною власністю та належать одному власнику, їх адреси можуть бути змінені в порядку упорядкування нумерації окремих частин об`єкта.

Відповідно до п.52 Порядку №690 (у редакції до внесення змін постановою КМУ від 05.07.2024р. №785) у разі виявлення дублювання номерів об`єктів нерухомого майна, один чи більше з яких не є об`єктами державної чи комунальної власності та не підпадають під випадки, зазначені у пункті 50 цього Порядку, зміна, коригування адреси здійснюються на підставі рішення суду.

У разі коли всі окремі частини об`єкта з однаковими адресами є комунальною або державною власністю та належать одному власнику, їх адреси можуть бути змінені в порядку, визначеному пунктом 53 цього Порядку, або в порядку, передбаченому у зв`язку із зміною, коригуванням адреси.

Постановою КМУ від 05.07.2024р. №785 з Порядку №690 було виключено п.10 Порядку №690 та п.52 Порядку №690.

За таких обставин, суд доходить до переконання про юридичну неспроможність клопотання Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради про закриття провадження у справі, позаяк даний суб"єкт владних повноважень замість належного виконання як судового рішення - ухвали Харківського окружного адміністративного суду від 09.08.2024р. у справі №520/22346/24, так і процесуальних обов"язків за ч.4 ст.44, ч.3 ст.79, ч.4 ст.162 КАС України та своєчасного і у повному обсязі подання витребуваних судом доказів стосовно обставин, які входять до предмету доказування у справі, вдався до штучного створення перешкод у реалізації права позивача на доступ до суду згідно з ст.55 Конституції України та ст.6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року, заявивши завідомо, явно та очевидно безпідставне клопотання.

Натомість суд вважає, що відповідно до ч.3 ст.48 КАС України якщо позов подано не до тієї особи, яка повинна відповідати за позовом, суд до ухвалення рішення у справі за згодою позивача замінює первісного відповідача належним відповідачем, не закриваючи провадження у справі, якщо це не потягне за собою зміни підсудності адміністративної справи. Суд має право за клопотанням позивача до ухвалення рішення у справі залучити до участі у ній співвідповідача.

Згідно з ч.5 ст.48 КАС України під час вирішення питання про залучення співвідповідача чи заміну належного відповідача суд враховує, зокрема, чи знав або чи міг знати позивач до подання позову у справі про підставу для залучення такого співвідповідача чи заміну неналежного відповідача

Згідно з ч. 4 ст. 48 КАС України, якщо позивач не згоден на заміну відповідача іншою особою, суд може залучити цю особу як другого відповідача. У разі відмови у задоволенні позову до такого відповідача понесені позивачем витрати відносяться на рахунок держави.

Відповідно до ч.6 ст.48 Кодексу адміністративного судочинства України після заміни сторони, залучення другого відповідача розгляд адміністративної справи починається спочатку.

Враховуючи, що саме до повноважень Виконавчого комітету Харківської міської ради належить прийняття рішень щодо присвоєння, зміни, анулювання адрес, при цьому Департамент містобудування та архітектури Харківської міської ради лише готує проект рішення про присвоєння, зміну або анулювання адреси об`єктів нерухомості та виносить його на розгляд Виконавчого комітету Харківської міської ради або у разі необхідності повідомляє заявника про відсутності будь-якого із документів, передбачених Положенням, суд дійшов висновку про необхідність залучення до участі у справі як другого відповідача Виконавчого комітету Харківської міської ради.

Керуючись ст.ст.8, 19, 124, 129 Конституції України, ст.ст. 4, 6-9, 48, 80, 241-243, 248, 256, 262, 295 КАС України, суд

ухвалив:

1.Клопотання Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради від 26.08.2024р. про закриття провадження в адміністративній справі - залишити без задоволення.

2.Залучити до участі у справі в якості відповідача Виконавчий комітет Харківської міської ради (майдан Конституції, 7, м. Харків, 61003, ЄДРПОУ 04059243).

3. Розгляд справи розпочати спочатку.

4.Зобов`язати відповідачів подати до суду: 1) відзив на позов, де чітко та однозначно зазначити про те, які з викладених у позові обставин визнаються, а які заперечуються; 2) усі докази на підтвердження власних аргументів проти позову, а також повного, вичерпного і всебічного висвітлення обставин спору та спростування доводів заявника, зокрема, але не виключно: докази про розмежування повноважень між Департаментом містобудування та архітектури Харківської міської ради та Виконавчим комітетом Харківської міської ради у сфері упорядкування поштових адрес об"єктів нерухомого майна; докази існування чи відсутності на території м.Харкова окремого підзаконного локального нормативно-правового акта з приводу упорядкування поштових адрес об"єктів нерухомого майна; 3) письмові пояснення та докази з приводу існування поважних причин ненадання відзиву на позов, 4) заяви про наявність наміру на вчинення відповідної процесуальної дії, котра залежить виключно від розсуду особи (подання відповіді на відзив та заперечень тощо) - у строк не пізніше 15 днів з дати одержання цієї ухвали.

5.Витребувати у Департаменту містобудування та архітектури Харківської міської ради докази про існування будь-яких перешкод в усуненні дублювання нумерації поштової адреси квартири АДРЕСА_1 , наймачем якої є ОСОБА_1 та поштової адреси квартири АДРЕСА_1 , власником чи наймачем якої є ОСОБА_2 .

Витребувані докази зобов"язати подати безпосередньо до суду протягом 5 днві від дати отримання цієї ухвали.

6. Копії ухвали направити учасникам справи.

7. Роз`яснити, що ухвала набирає законної сили з моменту підписання (проголошення), оскарженню не підлягає.

Суддя А.В. Сліденко

СудХарківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення09.09.2024
Оприлюднено11.09.2024
Номер документу121478049
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності

Судовий реєстр по справі —520/22346/24

Ухвала від 20.11.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Рішення від 30.10.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

Ухвала від 09.08.2024

Адміністративне

Харківський окружний адміністративний суд

Сліденко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні