Герб України

Рішення від 10.09.2024 по справі 420/12836/24

Одеський окружний адміністративний суд

Новинка

ШІ-аналіз судового документа

Отримуйте стислий та зрозумілий зміст судового рішення. Це заощадить ваш час та зусилля.

Реєстрація

Справа № 420/12836/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючої судді Лебедєвої Г.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження в порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до військової частини НОМЕР_1 (далі відповідач), в якій позивач просить суд:

- визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 , які виразились у відмові застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року;

- зобов`язати військову частину НОМЕР_1 застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 січня 2022 року по справі № 420/21338/21, та здійснити виплату донарахованих сум.

В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач з серпня 2002 року по липень 2019 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 . При цьому, за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року йому не була нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення.

Відповідно до спільної директиви Міністра оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 20.12.2020 року № Д321/10/дск та розпорядження Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 01.02.2021 року № 248/749, військова частина НОМЕР_2 ліквідовувалась та її правонаступником з фінансових питань визначено військову частину НОМЕР_1 .

В листопаді 2021 року за захистом своїх прав позивач звернувся до суду з позовом, в якому просив: визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 , яка виразились у не нарахуванні та не виплаті йому індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити йому індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з визначенням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців, січень 2008 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21 позовні вимоги задоволено частково: визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 , яка виразились у не нарахуванні та не виплаті позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року; зобов`язано військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити позивачу індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року.

На виконання даного рішення суду відповідачем була нарахована позивачу індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року. Вважаючи, дану суму такою, що не відповідає розміру індексації грошового забезпечення, обчисленої з урахуванням базового місяця січень 2008 року, в червні 2023 року позивач звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок індексації його грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, включно, враховуючи базовий місяць з моменту підвищення посадового окладу 01.01.2008 року, та здійснити виплату донарахованих сум з урахуванням виплаченої суми, та надати розрахунок виплаченої йому, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21, індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, помісячно, із зазначенням в ньому місяця, наступного за місяцем останнього підвищення посадового окладу відповідно до рішення Уряду (базового місяця).

Однак, листом від 21.08.2023 року за вих. № 2792 відповідач запропонував з даного питання звернутись до Державного галузевого архіву Міністерства оборони України.

Наголошуючи, що саме відповідачем, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21, була нарахована та виплачена позивачу індексація грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, в жовтні 2023 року позивач повторно звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок індексації його грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, включно, враховуючи базовий місяць з моменту підвищення посадового окладу 01.01.2008 року, та здійснити виплату донарахованих сум з урахуванням виплаченої суми, та надати розрахунок виплаченої йому, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21, індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, помісячно, із зазначенням в ньому місяця, наступного за місяцем останнього підвищення посадового окладу відповідно до рішення Уряду (базового місяця).

Однак, листом від 17.11.2023 року за вих. № 3873 відповідач відмовив позивачу у задоволенні його заяви, зазначаючи, що визначення базового місяця є його дискреційним повноваженням.

Такі дії відповідача позивач вважає, протиправними, та такими, що порушують встановлене статтею 43 Конституції України його право на заробітну плату, не нижчу від визначеної законом, а тому звернувся до суду з даною позовною заявою.

Ухвалою від 29.04.2024 року Одеський окружний адміністративний суд відкрив провадження у справі № 420/12836/24 та ухвалив розглядати справу за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) відповідно до ст. 262 КАС України.

08.05.2024 року до Одеського окружного адміністративного суду від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просив відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову, відповідач послався на те, що статтею 4 Закону України "Про індексацію грошових доходів населення" передбачено, що у разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку з індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України. Пунктом 5 Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 №1078 (далі Порядок) визначено, що у разі підвищення грошових доходів населення випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції під час визначення розміру підвищення грошових доходів у зв`язку з індексацією враховується рівень такого підвищення. Нарахування сум індексації або проведення чергового підвищення грошових доходів випереджаючим шляхом здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін, на підставі якого нарахована сума індексації перевищить розмір підвищення грошових доходів випереджаючим шляхом. Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року №1013 "Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів" було визначено завдання міністрам, керівникам державних органів і межах передбачених коштів державного бюджету, місцевих бюджетів та власних коштів вжити заходів для підвищення з 1 грудня 2015 року розмірів посадових окладів, перегляду розмірів надбавок, доплат, премій, спрямувавши на зазначені цілі всі виплати, пов`язані з сумою індексації, яка склалась у грудні 2015 року, з тим, щоб розмір підвищення всіх складових заробітної плати у сумарному виразі для кожного працівника у грудні 2015 року перевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити у грудні 2015 року. Для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 року відповідно до Порядку. Згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" (зі змінами) посадові оклади військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 були підвищені з 01.03.2018, що означало базовий місяць. Від так виплата індексації грошового забезпечення відповідно до вимог діючих нормативно-правових актів, проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін, відбувалась починаючи з грудня 2018 року. З пояснень начальника фінансово-економічної служби військової частини вбачається, що відповідно до визначеного завдання, рішенням Міністра оборони України, доведеного телеграмою від 31.12.2015 року №248/3/1/1150, в грудні 2015 року військовослужбовцям Збройних Сил України здійснено суттєве підвищення рівня доходів військовослужбовців за рахунок збільшення розміру щомісячних додаткових видів грошового забезпечення, зокрема премії та щомісячної додаткової винагороди для виплати грошового забезпечення військовослужбовцям в січні 2016 року за грудень 2015 року. Оскільки сума збільшення розміру грошового забезпечення за грудень 2015 року перевищила щомісячні розрахункові суми індексації з грудня 2015 року по лютий 2018 року (з урахуванням січня 2008 року як місяця підвищення грошових, то нарахована та виплачена сума індексації грошового забезпечення за період 01.01.2016 по 28.02.2018 становить 0 грн. щомісячно. Таким чином, на думку відповідача, будь-якої вини чи протиправних дій з боку військової частини НОМЕР_1 стосовно позивача допущено не було.

Також відповідач вказує, що існує спір між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав, в якому є рішення, що набрало законної сили. Так, сторонами у справі № 420/21338/21 є ОСОБА_1 (позивач) та військова частина НОМЕР_1 (відповідач), предметом розгляду є визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії, щодо нарахування та виплати позивачу індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 по 28.02.2018, з урахуванням базового місяця січень 2008 року, рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21 вказані позовні вимоги задоволено частково. В тексті позовної заяви по справі № 420/21338/21, позивач просить суд: - визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 , яка виразилась у не нарахуванні та не невиплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року; - зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, відповідно до вимог Закону України " Про індексацію грошових доходів населення", Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з визначенням місяця в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців, січень 2008 року. Разом з тим в матеріалах даної справи відсутнє клопотання про зміну позовних вимог. Таким чином, на думку відповідача, позивач повторно звернувся до суду з одними та тими самими вимогами. Відповідач вказує, що рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21 виконано. Позиція суду у справі № 420/21338/21 про те, що відповідачем на момент розгляду даної справи не здійснено відповідного розрахунку суми індексації грошового забезпечення позивача, у тому числі і встановлення базового місяця для її здійснення та саме у процесі виконання рішення суду у порядку встановленому Законом України «Про індексацію грошових доходів населення» та Порядку №1078, буде визначено базовий місяць для проведення індексації грошового забезпечення позивача, є передчасним, тобто, такі позовні вимоги заявлені на майбутнє. Відповідач вказує, що у разі не згоди з вказаним рішенням суду, воно могло бути оскаржене позивачем в апеляційній та касаційній інстанції. Натомість позивач вирішив повторно звернутися до суду з аналогічними вимогам, що на думку відповідача є зловживанням процесуальними правами.

Розглянувши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив таке.

ОСОБА_1 з серпня 2002 року по липень 2019 року проходив військову службу у військовій частині НОМЕР_2 .

При цьому, за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року йому не була нарахована та виплачена індексація грошового забезпечення.

Відповідно до спільної директиви Міністра оборони України та Головнокомандувача Збройних Сил України від 20.12.2020 року № Д321/10/дск та розпорядження Департаменту фінансів Міністерства оборони України від 01.02.2021 року № 248/749, військова частина НОМЕР_2 ліквідовувалась та її правонаступником з фінансових питань визначено військову частину НОМЕР_1 .

В листопаді 2021 року за захистом своїх прав позивач звернувся до Одеського окружного адміністративного суду з позовом до військової частини НОМЕР_1 , в якому просив: визнати протиправною бездіяльність військової частини НОМЕР_1 , яка виразились у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року; зобов`язати військову частину НОМЕР_1 нарахувати та виплатити ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, відповідно до вимог Закону України «Про індексацію грошових доходів населення», Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17.07.2003 року № 1078, з визначенням місяця, в якому відбулося підвищення посадових окладів військовослужбовців, січень 2008 року.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 12.01.2022 року по справі № 420/21338/21 адміністративний позов ОСОБА_1 до військової частини НОМЕР_1 задоволено частково. Визнано протиправними дії військової частини НОМЕР_1 , яка виразились у не нарахуванні та не виплаті ОСОБА_1 індексацію грошового забезпечення за період з 1 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року. Зобов`язано військову частину НОМЕР_1 (код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) нарахувати та виплатити ОСОБА_1 (РНОКПП НОМЕР_4 ) індексацію грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.

З судового рішення вбачається, що суд відмовив у задоволенні іншої частини позовних вимог у зв`язку їх передчасністю.

Позивач не погоджуючись з сумою індексації, нарахованої на виконання вказаного судового рішення, через свого представника, звернувся до відповідача із заявою, в якій просив здійснити перерахунок індексації його грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, включно, враховуючи базовий місяць з моменту підвищення посадового окладу 01.01.2008 року, та здійснити виплату донарахованих сум з урахуванням виплаченої суми.

Листом № 3873 від 17.11.2023 року відповідач на звернення позивача повідомив, що «У рішенні Одеського окружного адміністративного суду по справі № 420/21338/21 не зазначено базових місяців за якими встановлено виплату індексації. Тому визначення базового місяця є дискреційним повноваженням військової частини НОМЕР_1 .

Розрахунок індексації грошового забезпечення військова частини НОМЕР_1 здійснила відповідно до Закону України «Про індексацію грошових доходів населення» (далі - Закон України) та Порядку проведення індексації грошових доходів населення, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 р. № 1078 (далі - Порядок).

Статтею 4 Закону України передбачено, що у разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Мі ніс грів України.

Пунктом 5 Порядку визначено, що у разі підвищення грошових доходів населення випереджаючим шляхом з урахуванням прогнозного рівня інфляції під час визначення розміру підвищення грошових доходів у зв`язку з індексацією враховується рівень такого підвищення. Нарахування сум індексації або проведення чергового підвищення грошових доходів випереджаючим шляхом здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін, на підставі якого нарахована сума індексації перевищить розмір підвищення грошових доходів випереджаючим шляхом.

Пунктом 3 постанови Кабінету Міністрів України від 09 грудня 2015 року № 1013 «Про упорядкування структури заробітної плати, особливості проведення індексації та внесення змін до деяких нормативно-правових актів» було визначено завдання міністрам, керівникам державних органів і межах передбачених коштів державного бюджету, місцевих бюджетів та власних коштів вжити заходів для підвищення з 1 грудня 2015 року розмірів посадових окладів, перегляду розмірів надбавок, доплат, премій, спрямувавши на зазначені цілі всі виплати, пов`язані з сумою індексації, яка склалась у грудні 2015 року, з тим, щоб розмір підвищення всіх складових заробітної плати у сумарному виразі для кожного працівника у грудні 2015 року перевищив суму індексації, яку йому повинні були виплатити у грудні 2015. року. Для проведення подальшої індексації заробітної плати обчислення індексу споживчих цін починається з січня 2016 року відповідно до Порядку.

Відповідно до визначеного завдання, рішенням Міністра оборони України, доведеного телеграмою від 31.12.2015 року №248/3/1/1150, в грудні 2015 року військовослужбовцям Збройних Сил України здійснено суттєве підвищення рівня доходів військовослужбовців за рахунок збільшення розміру щомісячних додаткових видів грошового забезпечення в січні 2016 року за грудень 2015 року.

Оскільки сума збільшення розміру грошового забезпечення за грудень 2015 року перевищила щомісячні розрахункові суми індексації з грудня 2015 року по лютий 2018 року (з урахуванням січня 2008 року як місяця підвищення грошових доходів), тому нарахована та виплачена сума індексації грошового забезпечення за період 22.01.2018 по 28.02.2018 становить 0 грн. щомісячно.

Згідно Постанови Кабінету Міністрів України від 30.08.2017 року № 704 «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» (зі змінами) посадові оклади військовослужбовців військової частини НОМЕР_1 були підвищені з 01.03.2018р., що означало базовий місяць. Від так виплата індексації грошового забезпечення здійснювалась відповідно до вимог діючих нормативно-правових актів, проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін, відбулась починаючи з грудня 2018 року.».

Позивач вважає, що відповідачем протиправно відмовлено у застосуванні січня 2008 року як базовий місяць при нарахуванні йому індексації грошового забезпечення за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року, а тому звернувся до суду з вказаним позовом.

Надаючи правову оцінку вказаним обставинам справи, суд зазначає таке.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами першою-третьою статті 9 Закону України «Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей» від 20 грудня 1991 року № 2011-XII (надалі Закон №2011-XII) передбачено, що держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері праці та соціальної політики, інші центральні органи виконавчої влади відповідно до їх компетенції розробляють та вносять у встановленому порядку пропозиції щодо грошового забезпечення військовослужбовців.

До складу грошового забезпечення входять:

посадовий оклад, оклад за військовим званням;

щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія);

одноразові додаткові види грошового забезпечення.

Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця.

Правові, економічні та організаційні основи підтримання купівельної спроможності населення України в умовах зростання цін з метою дотримання встановлених Конституцією України гарантій щодо забезпечення достатнього життєвого рівня населення України визначає Закон України «Про індексацію грошових доходів населення» №1282-ХІІ від 03 липня 1991 року (надалі Закон №1282-ХІІ).

Положеннями статті 1 Закону № 1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення - встановлений законами та іншими нормативно-правовими актами України механізм підвищення грошових доходів населення, що дає можливість частково або повністю відшкодовувати подорожчання споживчих товарів і послуг.

Згідно з статтею 2 Закону №1282-ХІІ індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані ними в гривнях на території України і які не мають разового характеру, зокрема, оплата праці (грошове забезпечення).

Статтею 4 Закону №1282-ХІІ визначено, що індексація грошових доходів населення проводиться в разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який установлюється в розмірі 103 відсотка.

Обчислення індексу споживчих цін для індексації грошових доходів населення провадиться наростаючим підсумком, починаючи з місяця введення в дію цього Закону.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений у частині першій цієї статті.

Підвищення грошових доходів населення, у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, у якому опубліковано індекс споживчих цін.

У разі якщо грошові доходи населення підвищено з урахуванням прогнозного рівня інфляції випереджаючим шляхом, при визначенні обсягу підвищення грошових доходів у зв`язку із індексацією враховується рівень такого підвищення у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Постановою Кабінету Міністрів України від 17 липня 2003 року № 1078 затверджено Порядок проведення індексації грошових доходів населення, яким визначені правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення (надалі - Порядок № 1078).

Відповідно до пункту 1 цього Порядку він визначає правила обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації та сум індексації грошових доходів населення і поширюється на підприємства, установи та організації незалежно від форми власності і господарювання, а також на фізичних осіб, що використовують працю найманих працівників.

Згідно п.1-1 Порядку №1078 (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) підвищення грошових доходів громадян у зв`язку з індексацією здійснюється з першого числа місяця, що настає за місяцем, в якому офіційно опубліковано індекс споживчих цін.

Індексація грошових доходів населення проводиться у разі, коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації, який встановлюється в розмірі 103 відсотка (застосовується з 01 січня 2016 року).

Індекс споживчих цін обчислюється Держстатом і не пізніше 10 числа місяця, що настає за звітним, публікується в офіційних періодичних виданнях.

Для проведення подальшої індексації грошових доходів населення обчислення індексу споживчих цін починається за місяцем, у якому індекс споживчих цін перевищив поріг індексації, зазначений в абзаці другому цього пункту.

Згідно з пунктом 2 Порядку № 1078 індексації підлягають грошові доходи громадян, одержані в гривнях на території України, які не мають разового характеру, зокрема, грошове забезпечення військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, посадових осіб митної служби.

У пункті 4 Порядку №1078 визначено, що у разі несвоєчасної виплати сум індексації грошових доходів громадян провадиться їх компенсація відповідно до законодавства.

Пунктом 5 Порядку №1078 визначено, що у разі підвищення тарифних ставок (окладів), пенсій або щомісячного довічного грошового утримання, стипендій, виплат, що здійснюються відповідно до законодавства про загальнообов`язкове державне соціальне страхування, значення індексу споживчих цін у місяці, в якому відбувається підвищення, приймається за 1 або 100 відсотків. Обчислення індексу споживчих цін для проведення подальшої індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення зазначених грошових доходів населення.

Стаття 2 Закону України «Про компенсацію громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати» від 19 жовтня 2000 року № 2050-ІІІ (надалі - Закон № 2050-ІІІ) визначає, що компенсація громадянам втрати частини доходів у зв`язку з порушенням строків їх виплати (далі - компенсація) провадиться у разі затримки на один і більше календарних місяців виплати доходів, нарахованих громадянам за період починаючи з дня набрання чинності цим Законом.

Під доходами у цьому Законі № 2050-ІІІ слід розуміти грошові доходи громадян, які вони одержують на території України і які не мають разового характеру: пенсії; соціальні виплати; стипендії; заробітна плата (грошове забезпечення) та інші.

Відповідно до статті 3 Закону № 2050-ІІІ сума компенсації обчислюється шляхом множення суми нарахованого, але не виплаченого громадянину доходу за відповідний місяць (після утримання податків і обов`язкових платежів) на індекс інфляції в період невиплати доходу (інфляція місяця, за який виплачується доход, до уваги не береться).

Згідно з статтею 4 Закону № 2050-ІІІ виплата громадянам суми компенсації провадиться у тому ж місяці, у якому здійснюється виплата заборгованості за відповідний місяць.

З аналізу положень Закону №2011-XII та Закону №1282-ХІІ убачається, що індексація грошового забезпечення є однією із основних державних гарантій щодо оплати праці. Через вимоги законодавства проведення індексації у зв`язку зі зростанням споживчих цін (інфляцією) є обов`язком для всіх юридичних осіб-роботодавців, незалежно від форми власності та виду юридичної особи.

Враховуючи, що індексації підлягають всі грошові доходи населення, які не мають разового характеру, механізм індексації має універсальний характер. У свою чергу, правове регулювання виплати індексації визначає умови (коли величина індексу споживчих цін перевищила поріг індексації), з настанням яких виникає право на щомісячне отримання суми індексації у структурі заробітної плати (грошового забезпечення) до настання обставин (підвищення тарифних ставок, окладів), за яких виплата розрахованої суми індексації припиняється до повторного настання обставин, які обумовлюють наступне виникнення права на отримання індексації.

Крім цього, згідно з висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 19 липня 2019 року у справі №240/4911/18, від 7 серпня 2019 року у справі №825/694/17, від 20 листопада 2019 року у справі №620/1892/19, виплата індексації грошового забезпечення здійснюється за місцем перебування військовослужбовців на грошовому забезпеченні і обмежене фінансування жодним чином не впливає на право позивача отримати індексацію грошового забезпечення.

Відповідно до положень пунктів 2, 5 Порядку № 1078 для визначення базового місяця для проведення індексації доходів необхідно обрати місяць, у якому заробітна плата працівника зросла за рахунок її постійних складових.

Отже, підставою для встановлення базового місяця індексації є підвищення посадових окладів особи. Тобто, початок відліку для обчислення індексу споживчих цін є місяць підвищення посадового окладу. З цього місяця значення індексу споживчих цін приймають за 1 або 100 відсотків, а приріст індексу розраховується з наступного місяця. При цьому, нарахування індексації проводиться в місяці, наступному за місяцем, у якому був офіційно опублікований індекс інфляції.

Згідно з пунктом 10-2 Порядку №1078 для працівників, військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, яких переведено на іншу роботу (місце проходження служби) на тому самому підприємстві, в установі або організації, а також переведено на роботу на інше підприємство, в установу, організацію або іншу місцевість та у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці (умов проходження служби) у разі продовження такими особами роботи (проходження служби), для новоприйнятих працівників, військовослужбовців, поліцейських, осіб рядового і начальницького складу, а також для тих, які використали відпустку для догляду за дитиною до досягнення нею трирічного віку та відпустку без збереження заробітної плати (грошового забезпечення), передбачені законодавством про відпустки, обчислення індексу споживчих цін для проведення індексації здійснюється з місяця, наступного за місяцем підвищення тарифної ставки (посадового окладу), за посадою, яку займає працівник, військовослужбовець, поліцейський, особа рядового і начальницького складу.

Аналіз наведених норм законодавства України, дає підстави суду дійти висновку, що місяць, в якому відбулося підвищення оплати праці (суми її постійних складових), є базовим при проведенні індексації.

Постановою Кабінету Міністрів України від 07 листопада 2007 року № 1294 «Про упорядкування структури та умов грошового забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» затверджено схеми посадових окладів військовослужбовців.

Відповідно до пункту 13 указаної Постанови вона набрала чинності з 01 січня 2008 року.

Вищевказана постанова діяла до дати набрання чинності постанови Кабінету Міністрів України «Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб» від 30 серпня 2017 року № 704, якою встановлені нові розміри посадових окладів військовослужбовців, а саме: до 01 березня 2018 року.

Отже, відповідно до положень Порядку №1078, січень 2008 року є базовим місяцем для нарахування індексації грошового забезпечення позивача за період з 01.01.2016 року по 28.02.2018 року.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 26.01.2022 року у справі №400/1118/21.

Відповідно до ч. 5 ст. 242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Суд зазначає, що при розгляді справи № 420/21338/21 в частині зобов`язання відповідача нарахувати і виплатити на користь позивача індексацію грошового забезпечення із застосуванням січня 2008 року базовим місяцем для обчислення індексу споживчих цін для розрахунку, суд дійшов висновку, що вони є передчасними, скільки у спірний період індексація позивачу не виплачувалась взагалі.

Щодо посилань відповідача на те, що позивач повторно звернутися до суду з аналогічними вимогами, які вже були вирішені по справі № 420/21338/21, суд зазначає наступне.

На відміну від справи № 420/21338/21, у даній справі позивач змінив предмет позову та оскаржує вже дії військової частини щодо відмові застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні йому індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року.

В свою чергу, у справі № 420/21338/21 питання щодо правомірності здійсненого розрахунку спірної індексації позивачу не досліджувалося, оскільки такого здійснено не було, а предметом розгляду було лише питання щодо правомірної бездіяльності військової частини стосовно не нарахування та невиплати спірної індексації позивачу.

Тобто, питання правильності нарахування індексації грошового забезпечення ОСОБА_1 виникло лише після вчинення військовою частиною НОМЕР_1 дій з обрахунку такої індексації, що підтверджується листом-відповіддю № 3873 від 17.11.2023 року. При цьому, вчиненню військовою частиною НОМЕР_1 вказаних дій передувало зокрема чергове звернення позивача.

Таким чином, обґрунтування позовних вимог в даній справі доповнено результатом попереднього судового рішення та подальшої комунікації між сторонами щодо правильності виконання відповідачем судового рішення у конкретній справі. При цьому, вчинення суб`єктом владних повноважень нових дій, які порушують права позивача у спірних правовідносинах є, насамперед, свідченням зміни підстав позову, а відтак звернення з новим позовом не може трактуватися як звернення з аналогічними позовними вимогами попри їх відносну схожість за прохальними частинами.

Стосовно дискреційних повноважень, суд зазначає, що такими є повноваження суб`єкта владних повноважень обирати у конкретній ситуації між альтернативами, кожна з яких є правомірною. Прикладом таких повноважень є повноваження, які закріплені у законодавстві із застосуванням слова «може».

Повноваження ж державних органів щодо визначення базового місяця індексації грошового забезпечення не є дискреційними, оскільки законодавцем установлено один правомірний та законно обґрунтований варіант поведінки суб`єкта владних повноважень проведення індексації грошових доходів у разі перевищення величини індексу споживчих цін порогу індексації, встановленого в розмірі 103 відсотки.

Аналогічний висновок викладений у постанові Верховного Суду від 26.01.2022 року у справі №400/1118/21.

Зважаючи на вищевикладене, суд дійшов висновку, що дії військової частини НОМЕР_1 , які виразились у відмові застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року є протиправними.

Враховуючи протиправність дій військової частини НОМЕР_1 , у суду є всі підстави для зобов`язання відповідача застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 січня 2022 року по справі № 420/21338/21, та здійснити виплату донарахованих сум.

Оцінюючи правомірність дій та рішень органів владних повноважень, суд керується критеріями, закріпленими у ст. 2 КАС України які певною мірою відображають принципи адміністративної процедури.

Відповідно до ч. 1 ст. 72 КАС України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною 1 ст. 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно із ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

З огляду на вищевикладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги позивача підлягають задоволенню.

Відповідно до ч.1 ст. 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Оскільки позивач звільнений від сплати судового збору відповідно до п. 1 ч. 1 ст.5 Закону України «Про судовий збір», а відтак судові витрати розподілу не підлягають.

Керуючись статтями 2, 9, 72, 76, 77, 78, 80, 120, 139, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_4 ) до військової частини НОМЕР_1 ( АДРЕСА_2 , код ЄДРПОУ НОМЕР_3 ) про визнання протиправними дій та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.

Визнати протиправними дії військової частини НОМЕР_1 , які виразились у відмові застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року.

Зобов`язати військову частину НОМЕР_1 застосувати січень 2008 року як базовий місяць при нарахуванні ОСОБА_1 індексації грошового забезпечення за період з 01 січня 2016 року по 28 лютого 2018 року, на виконання рішення Одеського окружного адміністративного суду від 12 січня 2022 року по справі № 420/21338/21, та здійснити виплату донарахованих сум.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частину рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Повний текст рішення складено та підписано суддею 10.09.2024 року.

Суддя Г. В. Лебедєва

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено12.09.2024
Номер документу121511367
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо

Судовий реєстр по справі —420/12836/24

Ухвала від 25.06.2025

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Єресько Л.О.

Постанова від 10.06.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 22.04.2025

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 03.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Ухвала від 17.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Крусян А.В.

Рішення від 10.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

Ухвала від 29.04.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Лебедєва Г.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні