Харківський окружний адміністративний суд 61022, м. Харків, майдан Свободи, 6, inbox@adm.hr.court.gov.ua, ЄДРПОУ: 34390710
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
10 вересня 2024 р. № 520/2483/24
Харківський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Спірідонова М.О., розглянувши в порядку спрощеного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради (вул. Вишнева, буд. 3,м. Харків,61124) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії, -
В С Т А Н О В И В :
Позивач, ОСОБА_1 , звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з позовом до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, в якому просить суд:
1. Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, яка призвела до не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячної грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 1 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року;
2. Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, яка призвела до не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2021 2023 роки;
3. Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради поновити нарахування та виплату ОСОБА_1 щомісячної грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи;
4. Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради поновити нарахування та виплату ОСОБА_1 щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи
5. Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити щомісячну ОСОБА_1 грошову компенсацію вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за період з 1 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року 2023 року;
6. Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити щомісячну ОСОБА_1 щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2021 2023 роки.
В обґрунтування позову зазначено, що бездіяльність відповідача, яка призвела до не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячної грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 1 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року та не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2021 2023 роки є протиправною та такою, що порушує права позивача.
Ухвалою суду від 02.02.2024 року позовну заяву було залишено без руху та надано позивачу строк для надання усунення недоліків.
Ухвалою суду від 12.02.2024 року позовну заяву ОСОБА_1 до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - повернуто позивачу.
Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 26.04.2024 року апеляційну скаргу позивача задоволено, ухвалу ХОАС від 12.02.2024 скасовано. Справу направлено до ХОАС для продовження розгляду.
Ухвалою суду від 27.06.2024 року відкрито спрощене провадження по справі та запропоновано відповідачу надати відзив на позов.
Представником відповідача 08.07.2024 року надано відзив на позовну заяву, в якому він просив відмовити позивачу в задоволенні позовних вимог, та зазначає, що в спірних правовідносинах діяв в межах чинного законодавства України.
Відповідно до п. 10 ч. 1 ст. 4 Кодексу адміністративного судочинства України зазначено, що письмове провадження - розгляд і вирішення адміністративної справи або окремого процесуального питання в суді першої, апеляційної чи касаційної інстанції без повідомлення та (або) виклику учасників справи та проведення судового засідання на підставі матеріалів справи у випадках, встановлених цим Кодексом.
Відповідно до ч. 4 ст. 229 КАС України зазначено, що у разі неявки у судове засідання всіх учасників справи або якщо відповідно до положень цього Кодексу розгляд справи здійснюється за відсутності учасників справи (у тому числі при розгляді справи в порядку письмового провадження), фіксування судового засідання за допомогою звукозаписувального технічного засобу не здійснюється.
З огляду на вищезазначені приписи Кодексу адміністративного судочинства України, суд вважає за можливе розглянути справу за відсутності сторін в порядку письмового провадження за наявними в матеріалах справи доказами.
Суд, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши докази у їх сукупності, вивчивши норми матеріального та процесуального права, якими врегульовані спірні правовідносини вважає, що позов підлягає задоволенню з наступних підстав та мотивів.
Судом встановлено, що позивач - ОСОБА_1 , є учасником ліквідації наслідків Чорнобильській АЕС у 1986 році І категорії та особою з інвалідністю внаслідок війни 2 групи, у зв`язку з чим з 25.02 .2013 року перебуває на обліку в Управлінні соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради як особа, яка має право на пільги, а саме - як учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС у 1986 році та як особа з інвалідністю 2 групи внаслідок війни.
31.08.2021 р. Комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян було вирішено: визнати необгрутновано виданим та таким, що підлягає вилученню посвідчення «Особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи» категорії 1 серії № 430582, видане ХОДА 26.11.2004 р. на ім`я ОСОБА_1 через не підтвердження виконання робіт у зоні відчуження у 1986 р. відмовити ОСОБА_1 у зміні посвідчення відповідно до вимог Постанови КМУ від 11.07.2018 р. № 551, що підтверджується витягом з протоколу № 9 від 31.08.2021р.
Позивач, не погодившись з зазначеним рішення засідання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, що діє при Харківській обласній державній адміністрації, оформлене витягом з протоколу від 31 серпня 2021 № 9 щодо визнання необґрунтованою видачу ОСОБА_1 посвідчення Особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії НОМЕР_1 , видане Харківською обласною державною адміністрацією від 26 листопада 2004 року з його подальшим примусовим вилученням у ОСОБА_1 , та стосовно не підтвердження ОСОБА_1 статусу учасника ліквідації аварії на ЧАЕС категорії 1 (виконання робіт у зоні відчуження у 1986 році) та щодо відмови ОСОБА_1 у заміні посвідчення відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11 липня 2018 року № 551 "Деякі питання видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян", звернувся за захистом своїх прав до суду.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 24.10.2024 року по справі № 520/20243/21 адміністративний позов ОСОБА_1 до Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, що діє при Харківській обласній державній адміністрації про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено частково.
Визнано протиправним та скасовано Рішення засідання Комісії з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, що діє при Харківській обласній державній адміністрації, оформлене протоколом від 31 серпня 2021 № 9 щодо визнання необґрунтовано виданим та таким, що підлягає вилученню посвідчення Особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії НОМЕР_1 , видане Харківською обласною державною адміністрацією від 26.11.2004 року на ім`я ОСОБА_1 та відмови у заміні посвідчення відповідно до до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551.
Зобов`язано Комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, що діє при Харківській обласній державній адміністрації повторно здійснити розгляд питання щодо заміни ОСОБА_1 посвідчення відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018р. № 551, за результатами якого прийняти відповідне рішення, з урахуванням висновків суду та замінити ОСОБА_1 відповідне посвідчення.
В іншій частині позовні вимоги залишено без задоволення.
На виконання вказаного рішення суду 29.03.2023 р. Комісією з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян було вирішено провести заміну посвідчення «Особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи» категорії 1 серії № 430582, видане ХОДА 12.12.1992 р. на ім`я ОСОБА_1 та видати ОСОБА_1 (Слобідський р-н, м. Харків) посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорія 1 серія А синього кольору, відповідно до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018р. № 551.
29.07.2023 р. позивачу було видано нове посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» категорія 1 серія НОМЕР_2 .
Також судом встановлено, що 21.08.2023 р. ОСОБА_1 звернувся до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради з проханням надати інформацію стосовно пільг та компенсацій, які встановлені законодавством, а саме, компенсації 50 відсотків вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я; щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи; та повернути кошти за оплату житлово-комунальних послуг за період з 31.08.2021 р. по 31.08.2023 р.
Відповідач листом від 04.09.2023 року зокрема повідомив, що призначення щорічної допомоги на оздоровлення та компенсації вартості продуктів харчування буде проведено відповідно до норм чинного законодавства з дня подання заяви, але не раніше дня видачі посвідчення встановленого зразка.
Позивач, вбачаючи в зазначеному порушення своїх прав, звернувся за їх захистом до суду.
Суд, надаючи оцінку спірним правовідносинам, зазначає наступне.
Основні положення щодо реалізації конституційного права громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, на охорону їх життя і здоров`я та створює єдиний порядок визначення категорій зон радіоактивно забруднених територій, умов проживання і трудової діяльності на них, соціального захисту потерпілого населення, визначає Закон України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року № 796-ХІІ.
Відповідно до статі 10 Закону № 796-ХІІ учасниками ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС вважаються громадяни, які безпосередньо брали участь у будь-яких роботах, пов`язаних з усуненням самої аварії, її наслідків у зоні відчуження у 1986-1987 роках незалежно від кількості робочих днів, а у 1988-1990 роках - не менше 30 календарних днів, у тому числі проведенні евакуації людей і майна з цієї зони, а також тимчасово направлені або відряджені у зазначені строки для виконання робіт у зоні відчуження, включаючи військовослужбовців, працівники державних, громадських, інших підприємств, установ і організацій незалежно від їх відомчої підпорядкованості, а також ті, хто працював не менше 14 календарних днів у 1986 році на діючих пунктах санітарної обробки населення і дезактивації техніки або їх будівництві. Перелік цих пунктів визначається Кабінетом Міністрів України.
Згідно з ст. 65 Закону № 796-ХІІ посвідчення "Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС" та "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом.
Відповідно до статті 19 Закону №796-ХІІ, компенсації та пільги, встановлені розділом ІV, стосуються всіх громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, відповідно до встановлених категорій.
Положеннями ст.18 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено, що для громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи. Кабінетом Міністрів України за рекомендаціями центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я, встановлюються додаткові норми раціонального харчування у спеціалізованих лікувальних, лікувально-санаторних і курортних закладах.
Пунктом 14 ч. 1 ст. 20 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» визначено, що особам, віднесеним до категорії 1 (пункт 1 статті 14), надаються такі гарантовані державою компенсації та пільги забезпечення продуктами харчування за медичними нормами з обов`язковим прикріпленням до відповідних магазинів за місцем проживання. Зазначеним особам компенсується 50 процентів вартості продуктів харчування за медичними нормами, встановлюваними центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Фізіологічні (медичні) норми забезпечення продуктами харчування розроблені Міністерством охорони здоров`я України згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 1992 року № 258 «Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок внаслідок Чорнобильської катастрофи» (Додаток № 4 до постанови Кабінету Міністрів України від 21.05.1992 року № 258).
При цьому, ст. 62 Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" передбачено, що роз`яснення порядку застосування цього Закону провадиться у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України, рішення якого є обов`язковими для виконання міністерствами та іншими центральними та місцевими органами виконавчої влади, всіма суб`єктами господарювання незалежно від їх відомчої підпорядкованості та форм власності.
20 вересня 2005 року прийнято постанову Кабінету Міністрів України № 936 "Про затвердження порядку використання коштів державного бюджету для виконання програм, пов`язаних із соціальним захистом громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" (далі - Постанова № 936).
Згідно з пунктом 9 Постанови № 936 Мінсоцполітики у місячний строк після прийняття закону про Державний бюджет України на відповідний рік визначає з урахуванням розроблених МОЗ фізіологічних (медичних) норм затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 21 травня 1992 року № 258 "Про норми харчування та часткову компенсацію вартості продуктів для осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи", і даних Держстату щодо середніх цін на продукти харчування, що склалися в регіонах за попередні три місяці, в розрізі областей та м. Києва розмір грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону для громадян, категорій 1 і 2.
Таким чином, функції з визначення розміру грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи" покладено на Мінсоцполітики.
Тобто, позивач має право на отримання грошової компенсації вартості продуктів харчування відповідно до Закону України "Про статус та соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи".
Суд зазначає, що до вилучення посвідчення за підсумками засідання Регіональної комісії, позивач користувався вищезазначеною компенсацією визначеною Законом України Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи від 28 лютого 1991 року №769-ХІІ, про що не заперечується відповідачем відзиві на позовну заяву.
При цьому, суд не приймає до уваги твердження відповідача про те, що чинним законодавством не передбачено здійснення перерахунку грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок ЧАЕС, оскільки врегулювання порядку поновлення даних соціальних виплат жодним чином не повинно зачіпати інтереси позивача, та порушувати його право на отримання таких пільг. До того ж, відповідачем не заперечується право позивача на отримання даних пільг, припинення яких відбулось внаслідок рішення Регіональної комісії, яке вже було скасовано рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 24.10.2022 року по справі №520/20243/21, що набрало законної сили.
Крім того суд зазначає, що відповідно до ч. 2 ст. 48 Закону № 796-XII, щорічна допомога на оздоровлення виплачується громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, які брали участь у ліквідації наслідків інших ядерних аварій, у ядерних випробуваннях, у військових навчаннях із застосуванням ядерної зброї, у складанні ядерних зарядів та здійсненні на них регламентних робіт, і постраждалим за інших обставин від радіаційного опромінення не з власної вини, віднесеним до категорії 1.
Відповідно до п. 1 Постанови КМУ від 12.07.2005 р. № 562 «Про щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» розмір щорічної допомоги на оздоровлення особам з інвалідністю І та ІІ групи складає 120 грн.
Суд наголошує, що до вилучення посвідчення за підсумками засідання Комісії, позивач користувався вищезазначеними пільгами.
З огляду на вищевикладене суд дійшов висновку, що оскільки ненарахування та невиплата позивачу пільг у період з 01 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року відбулася внаслідок протиправної бездіяльності відповідача, то вимоги позивача є законними та обґрунтованими.
Відповідно до частини 1 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Отже, розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до висновку про те, що позовні вимоги підлягають задоволенню.
Керуючись статтями 14, 243-246, 293, 295-296 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 ) до Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради (вул. Вишнева, буд. 3,м. Харків,61124) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити в повному обсязі.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, яка призвела до не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щомісячної грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи з 01 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради поновити нарахування та виплату ОСОБА_1 щомісячної грошової компенсації вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити щомісячну ОСОБА_1 грошову компенсацію вартості продуктів харчування громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за період з 01 вересня 2021 року по 25 грудня 2023 року.
Визнати протиправною бездіяльність Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради, яка призвела до не нарахування та невиплати ОСОБА_1 щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2021 2023 роки.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради поновити нарахування та виплату ОСОБА_1 щорічної допомоги на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Зобов`язати Управління соціального захисту населення адміністрації Слобідського району Харківської міської ради нарахувати та виплатити щомісячну ОСОБА_1 щорічну допомогу на оздоровлення громадянам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи за 2021 2023 роки.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Спірідонов М.О.
Суд | Харківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 12.09.2024 |
Номер документу | 121512289 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Харківський окружний адміністративний суд
Спірідонов М.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні