ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
"11" вересня 2024 р. справа № 300/3936/24
м. Івано-Франківськ
Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Романків Ігор Михайлович, до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправною відмову щодо зарахування періоду роботи в подвійному розмірі та зобов`язання зарахувати період роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 08.04.2024, -
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ), в інтересах якого діє адвокат Романків Ігор Михайлович (надалі по тексту - представник позивача, адвокат, адвокат Романків І.М., ОСОБА_2 ), звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі по тексту також - відповідач, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, Управління, орган пенсійного забезпечення) про визнання протиправною відмову щодо зарахування періоду роботи в подвійному розмірі та зобов`язання зарахувати період роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 08.04.2024.
Позовні вимоги мотивовані тим, що ОСОБА_1 з 17.01.2021 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV (надалі по тексту також Закон №1058-IV). Як стало відомо позивачу, стаж його роботи в медичному закладі в шкідливих і важких умовах праці Комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 17.08.2011 по 31.03.2022 зарахований органом пенсійного забезпечення в одинарному розмірі, що суперечить чинному законодавству України. 08.04.2024 представник позивача Романків І.М. скерував до відповідача адвокатський запит з метою отримання інформації про періоди страхового стажу ОСОБА_1 та заробітної плати, яка врахована при розрахунку пенсії позивача. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 12.04.2024 за №0900-0202-8/22591 надало документи із пенсійної справи позивача, із яких встановлено що під час проведених перерахунків з 17.03.2021, з 22.02.2022, з 24.05.2023 та з 28.02.2024 органом пенсійного забезпечення не зараховано стаж роботи ОСОБА_1 з шкідливими і важкими умовами праці після 01.01.2004 у подвійному розмірі.
Позивач 08.04.2024 подав до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області заяву про перерахунок пенсії, в якій просив зарахувати до стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 у КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ (надалі по тексту також Закон №1788-ХІІ). До коментованої заяви останнім долучено копії документів, які підтверджують, що ОСОБА_1 в період з 17.08.2011 по 31.03.2022 працював зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV (надалі по тексту також Закон №1110-IV).
Головне управління пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом від 08.05.2024 за №4913-3507/С-02/8-0900/24 повідомило позивача про те, що страховий стаж останнього становить 33 роки 05 місяців 10 днів (враховано по 31.03.2022). Коефіцієнт страхового стажу 0,33417. Заробітна плата для обчислення пенсії врахована за періоди з 01.07.2000 по 31.07.2000, з 01.06.2009 по 31.08.2009 та з 01.05.2010 по 31.12.2020. Стаж в медичному закладі відповідно до статті 60 Закону №1788-ХІІ враховується в подвійному розмірі до 01.01.2004, а отже відсутні законні підстав для обчислення періоду роботи ОСОБА_1 у закладі надання психіатричної допомоги з 17.08.2011 по 31.03.2022 у подвійному розмірі. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.
Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 24.05.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Одночасно судом витребувано у сторін докази необхідні для розгляду даної адміністративної справи (а.с.36-37).
Відповідач скористався правом подання відзиву на позовну заяву. Так, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області 10.06.2024 подало до суду відзив від 05.06.2024 за №0900-0902-8/31999, реєстрацію якого з відповідними доказами проведено судом 10.06.2024 за вх.№17795/24 (а.с.41-80). Орган пенсійного забезпечення не погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, вказує на їх безпідставність та вважає, що вони не підлягають задоволенню, виходячи з наступного.
Управління звертає увагу на те що, з 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV, тобто з 01.01.2004 всі періоди страхового стажу враховуються в одинарному розмірі. Згідно з абзацу 3 частини 4 статті 24 Закону №1058-IV пільговий порядок обчислення страхового стажу передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років. Відповідно до частини 3 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків передбачених цим законом. Як визначено абзацами 1, 2 частини 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону №1058-IV, до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому закону. Таким чином відповідач, зазначає, що органом пенсійного забезпечення правомірно не враховано стаж ОСОБА_1 з 17.08.2011 по 31.03.2022 у подвійному розмірі, оскільки відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" робота у закладах охорони здоров`я зараховується до стажу у подвійному розмірі тільки до 31.12.2003.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзиви на позовну заяву, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.
ОСОБА_1 з 17.01.2021 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком відповідно до Закону №1058-IV (а.с.71,76-80).
Як слідує із наявних в матеріалах справи атестату №3018, довідки від 03.03.2021 за №28 про проходження строкової військової служби, трудової книжки серії НОМЕР_1 , протоколу про перерахунок пенсії позивача по особовому рахунку № НОМЕР_2 від 25.02.2024 загальний страховий стаж позивача складає: 33 роки 05 місяців 10 днів (стаж враховано по 31.03.2022), зокрема (а.с. 12-17, 20-26, 55-56, 65-80):
- з 01.09.1976 по 15.07.1978 період навчання в міському професійно-технічному училищі №5 м. Калуша, Івано-Франківської області;
- з 18.04.1979 по 12.05.1981 період проходження строкової військової служби;
- з 01.07.1981 по 04.05.1984 робота столяром 4 розряду;
- з 01.11.1985 по 05.09.1989 робота завідувачем господарства;
- з 25.09.1989 по 20.04.1991 робота верстатником 3 розряду в заготовчому цеху;
- з 25.04.1991 по 13.05.1994 - робота на посаді столяра в Обласній психіатричній лікарні №2 (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі (06 років 1 місяць 8 днів));
- з 20.02.1997 по 19.08.1997 та з 25.12.1997 по 02.04.1998 призначено виплати допомоги по безробіттю;
- з 15.04.1998 по 15.07.2000 робота в сільськогосподарському виробничому кооперативі "Україна" (згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Форми-ОК-5) (а.с.51-54);
- з 01.06.2009 по 31.08.2009 робота в філії "Антонов-агро" ДП "Антонов" (згідно індивідуальних відомостей про застраховану особу Форми-ОК-5) (а.с.51-54);
- з 21.05.2010 по 16.08.2011 здійснення догляду за пенсіонером;
- 17.08.2011 по 31.08.2011 робота на посаді столяра 4-го розряду в Обласній психіатричній лікарні №2 (стаж в медичному закладі зараховано в одинарному розмірі);
- з 01.09.2011 по 31.01.2021 робота на посаді сторожа, інструктора з праці, підсобного робітника та молодшою медичною сестрою (санітар палатний) психіатричного відділення ПЗМХ №1 в Обласній психіатричній лікарні №2 (стаж в медичному закладі зараховано в одинарному розмірі);
- з 01.02.2021 по 31.03.2022 робота молодшим медичним братом (санітаром палатним) психіатричного відділення №3 в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (стаж в медичному закладі зараховано в одинарному розмірі).
Представник позивача адвокат Романків І.М. 08.04.2024 подав до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області адвокатський запит з метою отримання інформації про періоди страхового стажу ОСОБА_1 та заробітної плати, яка врахована при розрахунку пенсії позивача (а.с.18).
Відповідач листом від 12.04.2024 за №0900-0202-8/22591 надав документи із пенсійної справи позивача, із яких встановлено що під час проведених перерахунків з 17.03.2021, з 22.02.2022, з 24.05.2023 та з 28.02.2024 органом пенсійного забезпечення не зараховано стаж роботи ОСОБА_1 з шкідливими і важкими умовами праці після 01.01.2004 у подвійному розмірі (а.с.19-26).
ОСОБА_1 08.04.2024 звернувся до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області із заявою, в якій просив здійснити перерахунок та зарахувати до стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2021 у КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі, згідно статті 60 Закону №1788-ХІІ. До коментованої заяви останнім долучено довідку від 25.03.2024 за №5126 (а.с.27-28).
Згідно змісту довідки від 25.03.2024 за №5126, ОСОБА_1 працював в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 17.08.2011 (наказ №56-к від 17.08.2011) по 31.03.2022 (наказ №13-к від 31.03.2022). У такій довідці вказано посилання на приписи Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV, за змістом якого час роботи в психіатричних установах охорони здоров`я зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі. На підставі рішення Івано-Франківської міської ради від 20.09.2019 за №1236-30/2019 Обласна психіатрична лікарня №2 з 17 жовтня 2019 року реорганізована в Комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (а.с.28).
За результатами розгляду заяви позивача від 08.04.2024, Головне управління пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом від 08.05.2024 за №4913-3507/С-02/8-0900/24 повідомило ОСОБА_1 про відсутність законних підстав для обчислення періоду роботи останнього у закладі надання психіатричної допомоги з 17.08.2011 по 31.03.2022. Також відповідач посилається на те, що статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" передбачено зарахування стажу в подвійному розмірі особам, які працювали в психіатричних закладах охорони здоров`я до 01.01.2004 (дата введення в дію Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування"), а після 01.01.2004 зарахування стажу в подвійному розмірі із вказаної підстави законом не передбачено. у подвійному розмірі.
Додатково цим листом орган пенсійного забезпечення, підтвердив, що страховий стаж позивача становить 33 роки 05 місяців 10 днів (враховано по 31.03.2022). Звернув увагу, що надана позивачем довідка від 25.03.2024 за №5126 відсутня в матеріалах електронної пенсійної справи, а тому така повертається ОСОБА_1 (а.с.29).
ОСОБА_1 вважаючи протиправною відмову відповідача щодо зарахування періоду роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в подвійному розмірі, звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати вказаний період роботи останнього в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 08.04.2024.
Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.
Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991 та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин).
Відповідно до статті 24 Закону України №1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.
Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.
Закон України №1058-IV набрав чинності 1 січня 2004 року. До цього моменту пенсійні відносини врегульовувалися Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ.
Основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (стаття 62 Закону №1788-ХІІ).
Згідно відомостей трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , копія якої наявна в матеріалах справи (а.с.12-17, 74-75), суд встановив, що позивач працював, зокрема:
- з 17.08.2011 працював на посаді столяра 4-го розряду в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №22);
- з 02.09.2013 переведений на посаду сторожа в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №23);
- з 01.04.2014 переведений на посаду столяра 0,5 ставки та інструктора з праці 0,5 ставки в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №24);
- з 05.05.2015 переведений на посаду столяра в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №25);
- з 06.11.2015 переведений на посаду сторожа в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №26);
- з 01.06.2017 переведений на посаду столяра 0,5 ставки та підсобного робітника 0,5 ставки в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №27);
- з 16.11.2018 переведений на посаду сторожа в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №28);
- з 04.01.2019 переведений на посаду молодшої медичної сестри (санітара палатного) психіатричного відділення ПЗМХ №1 (запис №29);
- з 16.01.2019 переведений на посаду молодшої медичної сестри (санітара палатного) психіатричного відділення №1 (запис №30);
- з 17.10.2019 Обласна психіатрична лікарня №2 реорганізована в Комунальний некомерційний заклад "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги" (запис №31);
- з 01.09.2020 назву посади "молодша медична сестра (санітарка палатна)" змінено на "молодший медичний брат (санітар палатний)" (запис №32);
- з 31.03.2022 звільнений з роботи у зв`язку із скороченням чисельності працівників з Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (запис №33).
Суд зазначає, що трудова книжка містить всі необхідні записи, які засвідчені роботодавцем та дають можливість встановити дату прийняття на роботу, місце роботи, найменування посади та накази, на підставі яких позивач прийнятий/переведений на таку посаду (роботу).
Серед іншого, Управління, у поданому відзиві фактично підтвердило вказані періоди роботи ОСОБА_1 та не заперечує про їх зарахування до страхового стажу позивача в одинарному розмірі (а.с.41).
Відповідно до довідки Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" за №5126 від 25.03.2024 ОСОБА_1 з 17.08.2011 (наказ №56-к від 17.08.2011) по 31.03.2022 (наказ №13-к від 31.03.2022) працював зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV. Довідка також містить відомості про рішення Івано-Франківської міської ради від 20.09.2019 за №1236-30/2019, у відповідності до якого Обласна психіатрична лікарня №2 з 17 жовтня 2019 року реорганізована в Комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (а.с.28).
Відповідач не заперечує факт роботи позивача в закладі надання психіатричної допомоги (Комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради") у спірні періоди.
В силу правового регулювання пункту 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.
Пільги щодо обчислення стажу роботи в деяких медичних закладах передбачені статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", згідно якої робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.
Згідно статті 1 Закону України "Про психіатричну допомогу" від 22.02.2000 за №1489-III заклад з надання психіатричної допомоги - психіатричний, наркологічний чи інший спеціалізований заклад охорони здоров`я, центр, відділення, кабінет тощо, інші заклади та установи будь-якої форми власності, діяльність яких пов`язана з наданням психіатричної допомоги.
Як свідчать публічні відомості, які містяться в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ідентифікаційний код юридичної особи 01993262), до видів діяльності КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" належать спеціалізована медична практика 86.22 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері спеціальної медицини лікарями-спеціалістами та хірургами), діяльність лікарняних закладів 86.10 (цей клас включає короткострокове та тривале перебування пацієнтів у лікарнях широкого профілю, які здійснюють медичну, діагностичну та лікувальну діяльність (наприклад, громадські та обласні лікарні, лікарні некомерційних організацій, університетські лікарні, військові шпиталі та в`язничні лікарні), та лікарняні установи спеціального призначення (наприклад, наркологічні та психіатричні клініки, інфекційні лікарні, пологові будинки, санаторно-курортні заклади) та загальна медична практика код 86.21 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері загальної медицини, які надають лікарі загального профілю).
Отже, КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", як лікарняний заклад призначений для надання психіатричної допомоги, і в розумінні статті 60 Закону №1788-ХІІ є закладом з надання психіатричної допомоги.
Матеріали справи свідчать, що 22.02.2022, 12.04.2022, 12.11.2022, 25.02.2023, 24.05.2023, 25.02.2024 мали місце обставини перерахунків пенсії позивача, у зв`язку із індексацією заробітку, фактом працевлаштування/звільнення, масового перерахунку особам, яким не виповнилося 70 років, масового перерахунку по стажу (а.с.50-80).
Форма РС-право, як додаток до протоколів перерахунку за коментованими подіями, зокрема перерахунок з 24.05.2023 так як і протокол від 25.02.2024 свідчать, що позивачу зараховано стаж з 01.01.2004 в одинарному розмірі, свідченням чого є розрахунок стажу: 33 роки 5 місяців 10 днів "страховий стаж (неповний)" (а.с.78, 79, 80).
Вказані матеріали пенсійної справи засвідчують, що період з 25.04.1991 по 13.05.1994 зарахований відповідачем в подвійному розмірі із посиланням на статтю 60 Закону №1788-ХІІ (із позначкою "Мед.заклад").
При призначені пенсії відповідачем не застосовано подвійний розмір пенсії за період з 17.08.2011 по 31.12.2020, згідно наявної в матеріалах справи форми РС-право (а.с.47).
В подальшому, при перерахунку пенсії за віком у зв`язку із звільненням ОСОБА_1 з роботи, орган пенсійного забезпечення повторно не застосував подвійний розмір за період з 17.08.2011 по 31.03.2022 (день звільнення з роботи), що засвідчує перерахунок пенсії 12.04.2022 факт звільнення (а.с.71).
Останні із наявних серед матеріалів пенсійної справи протоколів про перерахунок пенсії у зв`язку із зміну даних про стаж "масовий перерахунок (МП) по стажу", свідчать, включені відомості про коефіцієнт стажу без врахування та з урахуванням кратності однаковий:
- за протоколом від 25.02.2023 "коефіцієнт стажу з врахування кратності" - 0,32167, "коефіцієнт стажу без врахування кратності ((386/100*12)*1)" - 0,32167 тривалість стажу 32 роки 2 місяців 10 днів (а.с.77);
- за протоколом від 24.05.2023 "коефіцієнт стажу з врахування кратності" - 0,33417, "коефіцієнт стажу без врахування кратності ((401/100*12)*1)" - 0,33417 тривалість стажу 33 роки 5 місяців 10 днів (а.с.78).
Слід зазначити, що період роботи позивача 17.08.2011 по 31.03.2022 стосується виключно трудових обов`язків в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради".
Відповідач у справі не спростував, що КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", як лікарняний заклад призначений для надання психіатричної допомоги і в розумінні статті 60 Закону України №1788-ХІІ є закладом з надання психіатричної допомоги.
Станом на день звернення до органу Пенсійного фонду України із заявою про призначення пенсії положення статті 60 Закону №1788-ХІІ в частині, що стосується пільг по обчисленню стажу за роботу з надання психіатричної допомоги, залишилися без змін, отже, норми чинного законодавства, що регулюють питання пенсійного забезпечення, передбачають пільгове (в подвійному розмірі) обчислення страхового стажу за таку роботу.
Таким чином, стаж роботи за період з 17.08.2011 по 31.03.2022 (відповідно до записів трудової книжки) в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" має зараховуватися до спеціального стажу в подвійному розмірі, як це передбачено статтею 60 Закону №1788-ХІІ.
В частині посилань відповідачів на неможливість зарахування до страхового стажу у подвійному розмірі періоду роботи позивача у психіатричному закладі після 01.01.2004, суд керується наступними мотивами:
- по перше, положення статті 60 Закону України №1788-ХІІ в редакції Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV, з 15.08.2023 є чинними по теперішній час;
- по друге, приписи статті 24 Закону №1058-IV не змінюють, не скасовують/не припиняють дію і правове регулювання, визначене статтею 60 Закону України №1788.
Відповідно до статті 22 Конституції України, конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.
Отже, відмова відповідача зарахувати до стажу позивача у подвійному розмірі періоди роботи в закладі з надання психіатричної допомоги не ґрунтується на вимогах чинного законодавства України та є протиправною.
Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 27.04.2023 в справі №160/14078/22, від 08.06.2022 в справі №689/1593/16-а, від 08.06.2022 в справі №510/1593/16-а, від 20.04.2022 в справі № 214/3705/17, від 22.12.2021 у справі №688/2916/17, від 27.02.2020 у справі №462/1713/17, від 23.01.2019 у справі №485/103/17 та від 04.12.2019 у справі №689/872/17, які були враховані судом при вирішенні спірних правовідносин.
При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 КАС України).
Суд також зазначає, що у постанові від 03.11.2021 у справі №360/3611/20, Велика Палата Верховного Суду, визначаючи співвідношення між Законом №1058-IV та Законом №1788-ХІІ вказала, що Конституція України не передбачає можливості надання певному закону вищої юридичної сили щодо інших законів, або можливості передбачити законом заборону законодавцю приймати інші закони, що регулюють однопредметні відносини. Крім того, Закон №1788-ХІІ був прийнятий раніше за Закон №1058-IV.
Окрім того, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що якби законодавець мав намір обмежити сферу застосування Закону України "Про пенсійне забезпечення", то він мав би виключити із Закону України "Про пенсійне забезпечення" усі інші положення, чого зроблено не було.
З огляду на вищезазначене, відповідно до статті 60 Закон №1788-ХІІ та пункту 16 "Прикінцеві положення" Закон №1058-IV період роботи позивача в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 17.08.2011 по 31.03.2022 підлягає зарахуванню до стажу роботи у подвійному розмірі.
При цьому, обираючи ефективний спосіб захисту порушеного права, та періоду, що підлягає захисту, суд керується такими мотивами.
Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Так, суд у досліджуваному випадку враховує наступні обставини:
- позивач, на дату звернення із заявами від 12.04.2022 (а.с.72-73) і 08.04.2024 (а.с.27) про перерахунок пенсії, не працював в закладі психіатричної допомоги;
- при проведенні перерахунку пенсії позивачу з березня 2022 року (а.с.72-73) відповідачем безпідставно не зараховано до страхового стажу в подвійному розмірі стаж з 17.08.2011 по 31.03.2022 (дата звільнення з роботи із закладі психіатричної допомоги);
- довідки за №05-08/3 від 04.02.2021 (а.с.63) та за №5126 від 25.03.2024 (а.с.28) підтверджують стаж роботи ОСОБА_1 в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", наявність якого підлягає зарахуванню в подвійному розмірі, з 17.08.2011 по 31.03.2022 (день звільнення з роботи із закладу надання психіатричної допомоги).
Щодо зауважень ГУ ПФУ в Івано-Франківській області стосовно форми заяви ОСОБА_1 від 08.04.2024, в якій позивач просив зарахувати до стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 у КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі та повернення йому довідки за №5126 від 25.03.2024, суд зазначає про таке.
Постановою правління Пенсійного фонду України від 25.11.2005 за №22-1 затверджено Порядок подання та оформлення документів для призначення (перерахунку) пенсій відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" (надалі по тексту також Порядок №22-1).
Порядком №22-1 не затвержена форма заяви про перерахунок пенсії в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону №1788-XII.
Крім того, а ні Порядок №22-1, а ні норми Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" не містять застережень, щодо звернення особами до органів ПФ України із заявами не передбаченими Порядком №22-1.
Окремо суд наголошує, що визначена Порядком №22-1 процедура є способом дій органом пенсійного забезпечення у відповідь на звернення громадян щодо того чи іншого "пенсійного" питання. У світлі вимог частини другої статті 19 Конституції України дотримання відповідним органом встановленої законом процедури є обов`язковим.
Аналогічна позиція викладена Верховним Судом у постанові від 22.11.2023 у справі №300/3457/20.
В контексті вказаного слід також враховувати приписи пункту 4.7 Порядку №22-1, за змістом якого право особи на одержання пенсії установлюється на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів органом, що призначає пенсію.
Відповідач, а ні в листі від 08.05.2024 за №4913-3507/С-02/8-0900/24, а ні у відзиві на позовну заяву не наводить мотивів того, з яких підстав довідка за №5126 від 25.03.2024 не взята останнім до уваги та повернена позивачу.
Жодних застережень, щодо форми/змісту чи порядку отримання ОСОБА_1 зазначеної довідки, відповідач не висловив.
Окремо необхідно зазначити, що в матеріалах пенсійної справи ОСОБА_1 міститься довідка від 04.02.2021 за №05-08/3, видана КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психологічної допомоги Івано-Франківської обласної ради", яка взята відповідачем до уваги.
Слід дійти висновку, що повертаючи ОСОБА_1 довідку за №5126 від 25.03.2024 ГУ ПФУ в Івано-Франківській області не здійснено всебічного, повного і об`єктивного розгляду документів (вказаної довідки) долучених до заяви позивача від 08.04.2024, чим порушено приписи пункту 4.7 Порядку №22-1.
Право органів, які призначають пенсію, вимагати від фізичних осіб дооформлення прийнятих і подання додаткових документів, передбачених законодавством, а також перевіряти обґрунтованість їх видачі, не повинно нівелювати обов`язок пенсійного органу щодо установлення права особи на одержання пенсії на підставі всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх поданих документів, як це визначено у абзаці 7 пункту 4.7 Порядку №22-1.
У спірних правовідносинах орган пенсійного забезпечення не здійснив жодних дій, спрямованих на отримання відомостей або додаткових документів, на підставі яких можна було б перевірити достовірність поданих документів на підтвердження стажу позивача, що, на переконання суду, є порушенням вищезазначених норм.
Згідно позовної заяви ОСОБА_1 просить зарахувати період роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії з 08.04.2024.
Згідно з частиною 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
В контексті вирішення питання ефективного способу відновлення порушеного права суд керується приписами частини 4 статті 45 Закону №1058-IV, за змістом яких перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною першою статті 35 (пенсія по інвалідності, зміни групи інвалідності), частиною другою статті 38 (пенсія у зв`язку із втратою годувальника), частиною третьою статті 42 (перерахунок пенсії у разі зміни прожиткового мінімуму для осіб, які втрати працездатність) і частиною п`ятою статті 48 (пенсії особам, які перебувають на повному державному утриманні) цього Закону, провадиться у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа.
Так як позивач подав заяву про перерахунок пенсії 08.04.2024 (а.с.27), то спірний перерахунок повинен бути здійснений з 01.04.2024.
В силу правового регулювання частини 2 статті 87 Закону №1058-IV суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.
В позовній заяві ОСОБА_1 просить здійснити перерахунок та виплату перерахованої пенсії з 08.04.2024.
Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.
Встановлені судом обставини, з огляду на критерії правомірності поведінки суб`єкта владних повноважень, вказують на протиправність відмови ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у зарахуванні стажу в подвійному розмірі за період з 17.08.2011 по 31.03.2022, який був не врахований при призначенні пенсії відповідачем.
Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом № 475/97-ВР від 17 липня 1997 року, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.
Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява № 38722/02)).
Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.
Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).
Згідно з частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.
Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача вчинити певні дії, і це прямо вбачається з статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України.
При цьому, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.
Зважаючи на вказане, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача буде зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести з 01.04.2024, перерахунок пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до страхового стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно із статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.
Таким чином, позов належить задовольнити частково.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що позивачем за подання до суду адміністративного позову сплачено судовий збір в розмірі 1 211,20 гривень згідно квитанції №2TK2-502E-49K6-5CE7 від 16.05.2024 (а.с.33).
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).
Враховуючи те, що спірні правовідносини виникли з вини Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, то з останнього підлягають стягненню за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 968,96 гривень, що пропорційно становить 80 відсотків задоволених позовних вимог від загального розміру сплаченого судового збору.
Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.
На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови в здійснення ОСОБА_1 зарахування до стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 у подвійному розмірі.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести з 01.04.2024 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 09.07.2003 за №1058-IV.
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити з 01.04.2024 нарахування і виплату пенсії ОСОБА_1 , перерахованої внаслідок зарахування до страхового стажу період його роботи з 17.08.2011 по 31.03.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно із статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 09.07.2003 за №1058-IV, з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.
В задоволенні решти вимог відмовити.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 20551088) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 968,96 гривень (дев`ятсот шістдесят вісім гривень дев`яносто шість копійок).
Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Учасники справи:
позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ), АДРЕСА_1 ;
представник позивача адвокат Романків Ігор Михайлович (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ІФ №001792, ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АТ №1065807 від 08.04.2024), АДРЕСА_2 ;
відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 20551088), вул. Січових Стрільців, 15, м. Івано-Франківськ, 76018.
Суддя Чуприна О.В.
Суд | Івано-Франківський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121527481 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Затолочний Віталій Семенович
Адміністративне
Івано-Франківський окружний адміністративний суд
Чуприна О.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні