Справа № 420/17648/24
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
10 вересня 2024 року м. Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді - Завальнюка І.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін справу за адміністративним позовом Керівника Біляївської окружної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) до Одеської обласної державної (військової) адміністрації про визнання протиправною бездіяльності щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці,
ВСТАНОВИВ:
Позивач звернувся до суду із вказаним позовом, в якому просить суд визнати протиправною бездіяльність Одеської обласної державної (військової) адміністрації щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386, зобов`язавши Одеську обласну державну (військову) адміністрацію вжити заходів щодо ліквідації вказаного стихійного сміттєзвалища.
В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначив, що на виконання доручення Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) №1638 від 03.11.2023 Інспекцією сумісно з фахівцями Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації та Одеської районної адміністрації 09.11.2023 проведено комісійне обстеження, в ході якого встановлено, що несанкціоноване сміттєзвалище побутових відходів розміщено за межами населеного пункту с. Вигода на несформованих земельних ділянках комунальної власності, орієнтовною площею 2,2 га (за географічними координатами: 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386). За результатами комісійного обстеження складено відповідний акт. Листом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) № 897/2.3 від 28.02.2024 Одеську районну військову адміністрацію було повідомлено про наявність стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області, за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області та зобов`язано вжити заходи за вказаними у листі Інспекції фактами порушень. Однак до теперішнього часу відповідь районною адміністрацією не надана. В ході відпрацювання інформації Інспекції з метою перевірки усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження 3 відходами B рамках кримінального провадження № 12023162250000826 від 02.11.2023 було проведено повторний огляд вищевказаної земельної ділянки та встановлено, що несанкціоноване стихійне сміттєзвалище будівельних та побутових відходів не ліквідовано. Тобто органом контролю надавався розумний та достатній строк на усунення виявлених порушень, однак законі вимоги Інспекції у визначений строк виконані не були. Крім того, Біляївською окружною прокуратурою було надіслано запит до Одеського обласної державної (військової) адміністрації за № 56-912ВИХ- 24 від 14.03.2024 щодо вжиття адміністрацією заходів в межах своїх повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища за вказаним фактом, у тому числі шляхом ліквідації вказаного стихійного сміттєзвалища. Разом з тим, листом Одеського обласної державної (військової) адміністрації № 3541/7/01-46/3915/2-24 від 27.03.2024 окружну прокуратуру повідомлено, що адміністрацією вжиття заходів 3 ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ виявлених за межами населених пунктів буде вирішуватись після прийняття відповідних актів Кабінету Міністрів України з цього приводу, а саме Порядку виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений. Вищевикладене свідчить про бездіяльність відповідача, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386, що є порушенням ст. ст. 18, 21, 25 Закону України «Про управління відходами», ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 46 Закону України «Про охорону земель».
Ухвалою судді від 11.06.2024 відкрито провадження у справі та призначено розгляд справи в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
27.06.2024 до суду від Одеської обласної державної (військової) адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, відповідно до якого відповідач позовні вимоги не визнав у повному обсязі, в задоволенні позову просив відмовити, зазначивши, що протягом більше 10 років (до набрання чинності Закону України «Про управління відходами» від 20.06.2022 № 2320-IX) на території Вигодянської територіальної громади Одеського району Одеської області мешканцями територіальної громади здійснюється несанкціонований вивіз побутових та будівельних відходів на несанкціоноване сміттєзвалище утворене за географічними координатами: 46.618543, 30.419344. Вигодянська сільська рада Одеського району Одеської області вживала наступні заходи щодо ліквідації сміттєзвалища: - розпорядженням сільського голови утворено тимчасову комісію відповідальну за виконання заходів щодо ліквідації стихійного сміттєзвалища; - 23.10.2013 отримано комерційну пропозицію від ТОВ «ЕКО-ЛІДЕР», згідно якої очікувана вартість послуг з ліквідації стихійного сміттєзвалища становила 2 414 500,0 грн. з ПДВ; - рішенням сесії Вигодянської сільської ради від 26.10.2023 виділено кошти у розмірі 519 100 грн, для початку проведення заходів з ліквідації. 03.11.2023 на виконання доручення Державної екологічної інспекції України № 1638 було утворено комісію з обстеження Великодолинської, Вигодянської та Дачненської територіальних громад Одеського району Одеської області для перевірки вжитих заходів направлених на ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, до складу якої також були включені представники Одеської обласної державної (військової) адміністрації та Одеської районної державної (військової) адміністрації. За результатами комісійного обстеження 09.11.2023, у складі вищезазначених представників, було встановлено, що несанкціоноване сміттєзвалище біля с. Вигода Одеського району Одеської області утворено в результаті несанкціонованого вивозу твердих побутових відходів мешканцями населених пунктів Вигодянської сільської територіальної громади Одеського району Одеської області, що свідчить про невиконання у повному обсязі посадовими особами Вигодянської сільської ради Одеського району Одеської області обов`язків передбачених вимогами Закону України «Про управління відходами». За результатами проведеної перевірки 09.11.2023, Інспекцією були складені акти обстеження та надані головам Великодолинської, Вигодянської та Дачненської територіальних громад Одеського району Одеської області приписи щодо необхідності вжиття заходів з ліквідації виявлених несанкціонованих сміттєзвалищ. Одеська обласна державна адміністрація також неодноразово зверталась до Вигодянської сільської територіальної громади Одеського району Одеської області, з листами про вжиття заходів щодо ліквідації зазначеного сміттєзвалища, як до моменту вступу в дію Закону України «Про управління відходами» так і після. Зокрема, на лист Одеської обласної державної (військової) адміністрації від 07.02.2024 № 311/06/04-16/2-24/57 Вигодянська сільська рада відповіла листом від 08.02.2024 № 254/02-13/09 про те, що кошти, які було виділено на ліквідацію несанкціонованого сміттєзвалища за межами населеного пункту було перерозподілено, у зв`язку з тим що відповідно до п. 7 п. 2 ст. 26 Закону України «Про управління відходами» до повноважень виконавчих органів сільських рад у сфері управління відходами належить забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ лише у межах населених пунктів. Це не зважаючи на приписи Інспекції, та того факту, що сміттєзвалище утворилось ще до вступу у дію цього Закону. Власником земельної ділянки на якій знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище у даному випадку є Вигодянська сільська рада Одеського району Одеської області, в силу ст. 12 Закону України «Про управління відходами». Таким чином, виходячи з того, що Вигодянська сільська рада є власником земельної ділянки, то саме сільська рада зобов`язана вчиняти заходи щодо захисту земельної ділянки від засмічення. Вигодянською сільською радою Одеського району Одеської області відповідна комісія не утворювалася, відповідний акт обстеження зазначеного несанкціонованого сміттєзвалища не складався та відповідно до Одеської обласної державної (військової) адміністрації не надходив. Також слід зазначити, що наявне нормативно-правове регулювання сфери управління відходами провокує створення великої кількості несанкціонованих сміттєзвалищ, оскільки позбавляє відповідальності та вмотивованості органів місцевого самоврядування контролювати сферу управління відходами в межах територіальних громад, в частині координування діяльності з укладання договорів на санкціонований збір та вивіз сміття та утримання місць видалення відходів, оскільки виходить, що відходи, які вивезені «без свідків» несвідомими мешканцями або працівниками підприємств територіальної громади за межі населеного пункту, вже не є зоною відповідальності органів місцевого самоврядування, та заходи зі збирання, перевезення та/або оброблення відходів повинні здійснювати обласні державні адміністрації, витрачаючи державні кошти на заходи, які повинні здійснювати органи місцевого самоврядування. З питання внесення змін до Закону України «Про утворення відходів» Одеська обласна державна (військова) адміністрація зверталася з відповідною пропозицією до Міністерства захисту довкілля та природних ресурсів України листом від 02.04.2024 №2/01-39/4135/2-24. Наразі з метою проведення громадського обговорення даний законопроект розміщений на вебсайті Міндовкілля. Таким чином, твердження позивача про протиправну бездіяльність Одеської обласної державної (військової) адміністрації повністю спростовується, оскільки з моменту отримання інформації про несанкціоноване сміттєзвалище одразу вживалися заходи по вирішенню питання щодо його ліквідації навіть у площині нормативно-правового врегулювання.
Розгляд справи здійснюється без проведення судового засідання та по суті розпочатий через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі відповідно до ч. 2 ст. 262 КАС України.
Дослідивши матеріали справи, суд дійшов висновку про обґрунтованість адміністративного позову та наявність підстав для його задоволення, з огляду на наступне.
Судом встановлено, що слідчим відділом Одеського районного управління поліції № 2 ГУНП в Одеській області здійснюється досудове розслідування у кримінальному провадженні, внесеному до ЄРДР № 12023162250000826 від 02.11.2023, розпочатого за ознаками складу кримінального правопорушення, передбаченого ч.1 ст. 239 КК України.
Процесуальне керівництво у вказаному кримінальному провадженні забезпечується прокурорами Біляївської окружної прокуратури.
Так, під час досудового розслідування зазначеного кримінального провадження, із залученням фахівців Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) в якості спеціалістів, було проведено огляд стихійного сміттєзвалища за межами с. Вигода Одеського району Одеської області, за 300 м і 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області, відібрані проби ґрунту та складено відповідний акт № 33 від 02.11.2023.
Відповідно до протоколу вимірювань показників складу та властивостей проб ґрунтів, складеного працівниками Інспекції № 33 від 21.12.2023 виявлено перевищення показників відносно контрольного вмісту речовин та ГДК (гранично допустима концентрація).
Ділянка №2: Візуально забруднена земельна ділянка стихійного сміттєзвалища за межами с. Вигода, 500 м, від вул. Шилова, в напрямку с. Зоряна по: - нітратам (перевищення ГДК у 1,39 рази), сульфатам (перевищення ГДК у 2,44 рази), хлоридам (перевищення фонового показника у 2,55 разів), органічним речовинам (перевищення фонового показника у 1,59 разів), фосфору (перевищення фонового показника у 3,81 рази).
Ділянка №3: Візуально забруднена земельна ділянка стихійного сміттєзвалища за межами с. Вигода, 300 м, від вул. Шилова, в напрямку с. Зоряна по: амонію (перевищення фонового показника у 1,03 рази), нітратам (перевищення ГДК у 1,42 рази), сульфатам (перевищення ГДК у 14,93 рази), хлоридам (перевищення фонового показника у 4,91 рази), фосфору (перевищення фонового показника у 9,46 разів), органічним речовинам (перевищення фонового показника у 9,46 разів), що призвело до забруднення земель та є порушенням статті 91 Земельного кодексу України, статей 35, 46 Закону України «Про охорону земель».
В подальшому, на виконання доручення Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська область) №1638 від 03.11.2023 Інспекцією сумісно з фахівцями Департаменту екології та природних ресурсів Одеської обласної державної адміністрації та Одеської районної адміністрації 09.11.2023 проведено комісійне обстеження, в ході якого встановлено, що несанкціоноване сміттєзвалище побутових відходів розміщено за межами населеного пункту с. Вигода на несформованих земельних ділянках комунальної власності, орієнтовною площею 2,2 га (за географічними координатами: 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386).
За результатами комісійного обстеження складено відповідний акт. Листом Державної екологічної інспекції Південно-Західного округу (Миколаївська та Одеська області) № 897/2.3 від 28.02.2024 Одеську районну військову адміністрацію було повідомлено про наявність стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області, за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області та зобов`язано вжити заходи за вказаними у листі Інспекції фактами порушень. Однак до теперішнього часу відповідь районною адміністрацією не надана.
В ході відпрацювання інформації Інспекції з метою перевірки усунення виявлених порушень вимог природоохоронного законодавства у сфері поводження 3 відходами B рамках кримінального провадження № 12023162250000826 від 02.11.2023 було проведено повторний огляд вищевказаної земельної ділянки та встановлено, що несанкціоноване стихійне сміттєзвалище будівельних та побутових відходів не ліквідовано.
Тобто органом контролю надавався розумний та достатній строк на усунення виявлених порушень, однак законі вимоги Інспекції у визначений строк виконані не були.
Крім того, Біляївською окружною прокуратурою було надіслано запит до Одеського обласної державної (військової) адміністрації за № 56-912ВИх- 24 від 14.03.2024 щодо вжиття адміністрацією заходів в межах своїх повноважень у сфері охорони навколишнього природного середовища за вказаним фактом, у тому числі шляхом ліквідації вказаного стихійного сміттєзвалища.
Разом з тим, листом Одеського обласної державної (військової) адміністрації № 3541/7/01-46/3915/2-24 від 27.03.2024 окружну прокуратуру повідомлено, що адміністрацією вжиття заходів 3 ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ виявлених за межами населених пунктів буде вирішуватись після прийняття відповідних актів Кабінету Міністрів України з цього приводу, а саме Порядку виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений.
Зважаючи на бездіяльність відповідача, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386, що є порушенням ст. ст. 18, 21, 25 Закону України «Про управління відходами», ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 46 Закону України «Про охорону земель», прокурор звернувся до суду із даним адміністративним позовом.
Оцінивши належність, допустимість, достовірність наданих сторонами доказів, а також достатність та взаємний зв`язок у їх сукупності, суд вважає позовні вимоги підлягаючими задоволенню у зв`язку з наступним.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2017 № 275 (далі Положення № 275), Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи (пункт 7 Положення № 275).
У контексті правовідносин у даній справі йдеться про екологічну безпеку та суспільний екологічний інтерес і безпечне довкілля. Органи місцевого самоврядування є рівними за статусом носіями державної влади, як і державні органи. Аналогічна позиція викладена у постанові Верховного Суду від 08.02.2019 у справі № 915/201/18.
Інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, що би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою. Звернення прокурора до суду спрямоване на дотримання встановлених Конституцією України принципів верховенства права та законності, а також задоволення суспільної потреби у дотриманні вимог чинного законодавства під час користування майном територіальної громади.
Відповідно до статті 50 Конституції України кожен має право на безпечне для життя і здоров`я довкілля та на відшкодування завданої порушенням цього права шкоди. Екологічні інтереси населення можуть підлягати судовому захисту на підставі частини 7 статті 41 Конституції України, відповідно до якої використання власності не може завдавати шкоди правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі, а також приписів статті 66 Основного Закону, відповідно до якої кожен зобов`язаний не заподіювати шкоду природі, культурній спадщині, відшкодовувати завдані ним збитки. Згідно зі статтею 13 Конституції України природні ресурси, що знаходяться у межах території України, є об`єктами права власності українського народу й повинні використовуватися відповідно до закону.
Відповідно до статті 5 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-ХІІ (далі Закон № 1264) державній охороні і регулюванню використання на території України належать: навколишнє природне середовище, як сукупність природних і природно-соціальних умов та процесів, природні ресурси, як залучені в господарський обіг, так і невикористовувані в економіці в даний період (земля, надра, води, атмосферне повітря, ліс та інша рослинність, тваринний світ), ландшафти та інші природні комплекси.
Правові, організаційні та економічні засади діяльності, пов`язаної із запобіганням або зменшенням обсягів утворення відходів, їх збиранням, перевезенням, зберіганням, сортуванням, обробленням, утилізацією та видаленням, знешкодженням та захороненням, а також з відверненням негативного впливу відходів на навколишнє природне середовище та здоров`я людини на території України визначає Закон України «Про відходи» від 05.03.1998 № 187/98-ВР (далі Закон № 187/98).
Відповідно до ст. 1 Закону № 187/98 відходи будь-які речовини, матеріали і предмети, що утворилися у процесі виробництва чи споживання, а також товари (продукція), що повністю або частково втратили свої споживчі властивості і не мають подальшого використання за місцем їх утворення чи виявлення і від яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися шляхом утилізації чи видалення; небезпечні відходи - відходи, що мають такі фізичні, хімічні, біологічні чи інші небезпечні властивості, які створюють або можуть створити значну небезпеку для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та які потребують спеціальних методів і засобів поводження з ними.
Згідно зі ст. 8 Закону № 187/98 всі відходи є об`єктом права власності, а відповідно до положень Цивільного кодексу України власник не може використовувати право власності на шкоду правам, свободам та гідності громадян, інтересам суспільства, погіршувати екологічну ситуацію та природні якості землі.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 9 Закону № 187/98 встановлено, що суб`єктами права власності на відходи є громадяни України, іноземці, особи без громадянства, підприємства, установи та організації усіх форм власності, територіальні громади, Автономна Республіка Крим і держава.
Згідно зі ст. 11 Закону № 187/98 при зміні власника чи користувача земельної ділянки, на якій розміщені відходи, питання про право власності на відходи вирішується окремо, відповідно до закону.
Як передбачено положеннями ст. 12 Закону № 187/98 власники або користувачі земельних ділянок, на яких виявлено безхазяйні відходи, зобов`язані у п`ятиденний строк повідомити про них місцеві органи виконавчої влади чи органи місцевого самоврядування.
Відповідно до ст. 21 Закону № 187/98 органи місцевого самоврядування у сфері поводження з відходами забезпечують зокрема організацію збирання і видалення побутових відходів, у тому числі відходів дрібних виробників, створення полігонів для їх захоронення, а також організацію роздільного збирання корисних компонентів цих відходів; ліквідацію несанкціонованих і неконтрольованих звалищ відходів; здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з виробничими та побутовими відходами відповідно до закону та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Відповідно до ст. 29 Закону № 187/98 з метою визначення та прогнозування впливу відходів на навколишнє природне середовище, своєчасного виявлення негативних наслідків, їх відвернення та подолання виробники відходів, їх власники; а також центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища, обласні, Київська та Севастопольська міські державні адміністрації, а на території Автономної Республіки Крим - орган виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища здійснюють моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів.
Відповідно до ч.ч. 1, 7 ст. 33 Закону № 187/98 встановлено, що зберігання та видалення відходів здійснюються відповідно до вимог екологічної безпеки та способами, що забезпечують максимальне використання відходів чи передачу їх іншим споживачам (за винятком захоронення). Забороняється несанкціоноване скидання і розміщення відходів, у тому числі побутових, у підземних горизонтах, на території міст та інших населених пунктів, на територіях природно-заповідного фонду, на землях природоохоронного, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення, в межах водоохоронних зон та зон санітарної охорони водних об`єктів, в інших місцях, що може створювати небезпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людини.
Викидання сміття у місцях, спеціально не пристосованих для цієї мети, тягне за собою відповідальність, встановлену законом.
Відповідно до ст. 42 Закону № 187/98 зазначено, що особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність за порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків.
Згідно з ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» від 25.06.1991 № 1264-XII суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення.
Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.
Відповідно до ст. 96 Земельного кодексу України та статті 35 Закону України «Про охорону земель» визначено, що власники та землекористувачі, у тому числі орендарі, земельних ділянок під час здійснення господарської діяльності зобов`язані дотримуватися вимог земельного та природоохоронного законодавства України, забезпечувати використання земельних ділянок за цільовим призначенням, забезпечувати захист земель від забруднення та засмічення.
Згідно з ст. 40 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» використання природних ресурсів громадянами, підприємствами, установами та організаціями здійснюється з додержанням обов`язкових екологічних вимог, зокрема щодо раціонального і економного використання природних ресурсів на основі широкого застосування новітніх технологій; здійснення заходів щодо запобігання псуванню, забрудненню, виснаженню природних ресурсів, негативному впливу на стан навколишнього природного середовища.
Відповідно до ст. 55 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» суб`єкти права власності на відходи повинні вживати ефективних заходів для зменшення обсягів утворення відходів, а також для їх утилізації, знешкодження або розміщення. Здійснення операцій у сфері поводження з відходами дозволяється лише за наявності дозволу на здійснення операцій у сфері поводження з відходами на визначених місцевими радами територіях із додержанням санітарних та екологічних норм у спосіб, що забезпечує можливість подальшого використання відходів як вторинної сировини і безпеку для навколишнього природного середовища та здоров`я людей.
Відповідно до ст. 45 Закону України «Про охорону земель» забороняється господарська та інша діяльність, яка зумовлює забруднення земель і ґрунтів понад установлені гранично допустимі концентрації небезпечних речовин.
Згідно зі статтею 52 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані додержувати правил транспортування, зберігання і застосування засобів захисту рослин, стимуляторів їх росту, мінеральних добрив, нафти і нафтопродуктів, токсичних хімічних речовин та інших препаратів, з тим щоб не допустити забруднення ними або їх складовими навколишнього природного середовища і продуктів харчування.
Відповідно до ст. 189 Земельного Кодексу України, самоврядний контроль за використанням та охороною земель здійснюється сільськими, селищними, міськими, районними та обласними радами.
Статтею 12 Закону України «Про відходи» передбачено, що виявлення та облік безхазяйних відходів, а також вжиття заходів, спрямованих на визначення їх власника, здійснюється органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування в порядку визначеному Кабінетом Міністрів України.
Правові, організаційні, економічні засади діяльності щодо запобігання утворенню, зменшення обсягів утворення відходів, зниження негативних наслідків від діяльності з управління відходами, сприяння підготовці відходів до повторного використання, рециклінгу і відновленню з метою запобігання їх негативному впливу на здоров`я людей та навколишнє природне середовище визначає Закон України від 20.06.2022 № 2320-IX «Про управління відходами».
Відповідно до статті 3 Закону України «Про управління відходами» основними цілями державної політики у сфері запобігання утворенню та управління відходами є зокрема захист здоров`я людей та навколишнього природного середовища від негативного впливу відходів.
Положеннями статті 7 Закону України «Про управління відходами» визначено, що відходи поділяються на два класи: небезпечні відходи та відходи, що не є небезпечними.
Згідно зі статтею 1 Закону України «Про управління відходами» відходи - будь-які речовини, матеріали і предмети, яких їх власник позбувається, має намір або повинен позбутися; небезпечні відходи - відходи, що мають одну чи більше властивостей, що роблять їх небезпечними, наведених у Переліку властивостей, що роблять відходи небезпечними.
Статтею 11 Закону України «Про управління відходами» визначено, що суб`єктами права власності на відходи є фізичні та юридичні особи, територіальні громади, держава.
За приписами частин четвертої та п`ятої статті 12 Закону України «Про управління відходами» якщо власник відходів не встановлений, передача відходів до суб`єкта господарювання у сфері управління відходами та усунення негативних наслідків, спричинених відходами, здійснюється за рахунок державного або місцевого бюджету. Збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений організовують у тому числі органи місцевого самоврядування.
До повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить: розроблення та реалізація місцевих планів управління відходами; організація управління побутовими відходами, відходами будівництва та знесення; визначення у встановленому порядку суб`єктів господарювання, які здійснюють збирання, перевезення, відновлення та видалення побутових відходів; визначення адміністратора послуги з управління побутовими відходами; запровадження роздільного збирання побутових відходів та забезпечення виконання цільових показників щодо підготовки для повторного використання та рециклінгу побутових відходів; організація роботи пунктів роздільного збирання побутових відходів; забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених, пунктів; передача відходів, власник яких не встановлений, суб`єктам господарювання у сфері управління відходами для їх оброблення; надання інформації, проведення роз`яснювальної та просвітницької роботи серед населення щодо управління відходами; визначення одиниці вимірювання обсягу наданої послуги з управління побутовими відходами; затвердження норм надання послуги з управління побутовими відходами; затвердження інвестиційних програм суб`єктів господарювання у сфері управління побутовими відходами; встановлення тарифів на послугу з управління побутовими відходами, а також тарифів на збирання, перевезення, відновлення, видалення побутових відходів окремо за видами побутових відходів (змішані, великогабаритні, ремонтні, небезпечні); укладення договорів з організаціями розширеної відповідальності виробників щодо запровадження приймання та роздільного збирання видів побутових відходів, на які поширюється розширена відповідальність виробника (частина друга статті 26 Закону «Про управління відходами»).
У відповідності до частини другої статті 27 Закону України «Про управління відходами» власники небезпечних відходів, крім небезпечних відходів у складі побутових відходів, зобов`язані: 1) зберігати небезпечні відходи окремо від інших видів відходів у спосіб, що не становить загрози для здоров`я людини та навколишнього природного середовища; 2) забезпечувати збирання, перевезення, оброблення відходів самостійно, за наявності дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами, або шляхом укладення договору з суб`єктом господарювання у сфері управління відходами; 3) не допускати передачі небезпечних відходів суб`єктам господарювання, які не мають дозволу на здійснення операцій з оброблення відходів та ліцензії на здійснення господарської діяльності з управління небезпечними відходами.
Положеннями статті 3 Закону України «Про пестициди і агрохімікати» встановлено, що одними із основних принципів державної політики у сфері діяльності пов`язаної з пестицидами і агрохімікатами визначено пріоритетність збереження здоров`я людини і охорони навколишнього природного середовища у співвідношенні до економічного ефекту від їх застосування, а також безпечність для здоров`я людини та навколишнього природного середовища під час їх виробництва, транспортування, зберігання, випробування і застосування за умови дотримання вимог, встановлених санітарними нормами та іншими нормативно правовими актами.
Статтею 25 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР (далі - Закон № 280/97-ВР) визначено, що сільські, селищні, міські ради правомочні розглядати і вирішувати питання, віднесені Конституцією України, цим та іншими законами до їх відання.
Згідно з підпунктами 6, 15 пункту «а» частини першої статті 30 Закону № 280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад в галузі житлово-комунального господарства, побутового, торговельного обслуговування, громадського харчування, транспорту і зв`язку належить, зокрема: вирішення питань поводження з побутовими відходами, знешкодження та захоронення трупів тварин; затвердження схем санітарного очищення населених пунктів та впровадження систем роздільного збирання побутових відходів.
Відповідно до частини першої статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належить підготовка і подання на затвердження ради проектів місцевих програм охорони довкілля, участь у підготовці загальнодержавних і регіональних програм охорони довкілля, здійснення контролю за додержанням природоохоронного законодавства, визначення території для розміщення відходів відповідно до законодавства, здійснення контролю за діяльністю суб`єктів підприємницької діяльності у сфері поводження з відходами, здійснення контролю за додержанням юридичними та фізичними особами вимог у сфері поводження з побутовими та виробничими відходами та розгляд справ про адміністративні правопорушення або передача їх матеріалів на розгляд інших державних органів у разі порушення законодавства про відходи.
Згідно з пп. 26 п. 2) ст. 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать а) власні (самоврядні) повноваження: забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів.
Відповідно до р. 7 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про управління відходами» до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів.
Вирішуючи спір, суд враховує, що несанкціоноване сміттєзвалище побутових та будівельних відходів у с. Вигода розміщено на несформованих земельних ділянках, орієнтовною площею 2,2 га (за межами с. Вигода Одеського району Одеської області, за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області).
З огляду на вищевикладене, посилання відповідача на те, що власником земельної ділянки, на якій знаходиться несанкціоноване сміттєзвалище, у даному випадку є Вигодянська сільська рада Одеського району Одеської області, а тому остання зобов`язана вчиняти заходи щодо захисту земельної ділянки від засмічення - на увагу не заслуговує, оскільки сільська рада законодавчо не уповноважена забезпечувати ліквідацію несанкціонованих сміттєзвалищ, що розташовані поза межами населених пунктах (в даному випадку поза межами населеного пункту с. Вигода).
При цьому така позиція відповідача суперечить його ж позиції, викладеній у листі від 27.03.2024 № 3541/7/01-46/3915/2-24, згідно з якою Одеською обласною державною (військовою) адміністрацією вжиття заходів з ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ, виявлених за межами населених пунктів, буде вирішуватися після прийняття відповідних актів Кабінетом Міністрів України з цього приводу, а саме Порядку виявлення та обліку відходів, власник яких не встановлений.
Тобто до подання прокурором позову до суду, Одеською обласною державною (військовою) адміністрацією спірне сміттєзвалище сприймалося як таке, власник якого не встановлений. Але вже під час судового розгляду відповідач заперечив це та навпаки стверджує, що власником спірного сміттєзвалища є Вигодянська сільська рада Одеського району Одеської області.
Поряд із тим, відповідно до п. 6 Порядку виявлення та обліку безхазяйних відході, затвердженого постановою КМУ № 1217 від 03.08.1998, комісія визначає кількість, склад, властивості, вартість відходів, ступінь їх небезпеки для навколишнього природного середовища і здоров`я людини та вживає заходів до визначення власника відходів. У разі необхідності для визначення власника відходів та їх оцінки можуть залучатися правоохоронні органи, відповідні спеціалісти та експерти.
Проте в матеріалах справи відсутній висновок комісії з питань поводження з безхазяйними відходами, яким би було визначено власником відходів Вигодянську сільську раду Одеського району Одеської області.
Водночас, відповідно до п. 7, п. 8 ч. 1 ст. 25 Закону України «Про управління відходами» до повноважень Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської і Севастопольської міських державних адміністрацій у сфері управління відходами належить облік несанкціонованих сміттєзвалищ та відходів, власник яких не встановлений; ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ.
Згідно з ч. 5 ст. 12 Закону України «Про управління відходами» (набув чинності 09 липня 2023 року) збирання, перевезення та/або оброблення відходів, власник яких не встановлений організовують:
1) виявлених за межами населених пунктів - Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації;
2) виявлених у межах населених пунктів - органи місцевого самоврядування.
Відповідно до пункту 7 частини 2 статті 26 того ж Закону до повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами належить забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів.
Аналогічного змісту зміни внесені до підпункту 26 пункту «а» частини 1 статті 30 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі Закон України №280/97-ВР), який визначає перелік власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.
Натомість до повноважень сільських, селищних, міських рад у сфері управління відходами, згідно приписів частини 1 статті 26 Закону України №2320-ІХ, залежать: 1) участь у реалізації державної політики у сфері управління відходами; 2) участь у розробленні та реалізації регіональних планів управління відходами; 3) затвердження місцевих планів управління відходами; 4) вирішення питань щодо розміщення на території відповідних територіальних громад об`єктів оброблення відходів; 5) створення пунктів роздільного збирання побутових відходів.
Аналіз наведених вище положень законодавства дає підстави для висновку, що на момент звернення до суду з відповідним позовом, ліквідація несанкціонованих сміттєзвалищ належить до компетенції обласної державної адміністрації, натомість забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ у межах населених пунктів віднесено до власних (самоврядних) повноважень виконавчих органів, зокрема, міських рад.
Згідно приписів частини 1 статті 5 Закону України №280/97-ВР система місцевого самоврядування включає: територіальну громаду; сільську, селищну, міську раду; сільського, селищного, міського голову; виконавчі органи сільської, селищної, міської ради; районні та обласні ради, що представляють спільні інтереси територіальних громад сіл, селищ, міст; органи самоорганізації населення.
Отже, рада та виконавчий орган такої є різними суб`єктами, що мають відмінні повноваження. При цьому до повноважень першого, на момент звернення до суду, не належить ані ліквідація, ані забезпечення ліквідації несанкціонованих сміттєзвалищ.
Отже сміттєзвалище за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386 виявлено за межами населених пунктів, та його власник не встановлений, що обумовлює компетенцію ліквідації такого сміттєзвалища за державною адміністрацією.
З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку про неправомірну бездіяльність Одеської обласної державної (військової) адміністрації, яка полягає у невжитті заходів щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386, що є порушенням ст. ст. 18, 21, 25 Закону України «Про управління відходами», ст. 16 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», ст. 46 Закону України «Про охорону земель».
Невжиття відповідачем заходів щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища суперечить інтересам держави у сфері охорони земель, охорони навколишнього середовища та поводження з відходами, що спричиняє небезпеки для життя та здоров`я людей.
Суд звертає увагу на те, що зазначений в адміністративному позову захід реагування до відповідача, має спонукаючий характер, направлений на забезпечення вимог законодавства у сфері охорони земель, охорони навколишнього середовища та поводження з відходами. Цей захід не є санкцією за порушення вимог законодавства, а є превентивним заходом, який спрямований на недопущення існування невиправданого ризику завдання шкоди життю і здоров`ю населення.
При цьому необхідність застосування зазначеного у позові заходу реагування, на думку суду, відповідає характеру існуючих недоліків, а тому він буде співмірним до мети його застосування і таке втручання у права відповідача буде пропорційним.
Судом також враховується, що згідно п. 41 висновку №11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Проте, відповідно до ч. 2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Суд звертає увагу, що прокуратура при зверненні до суду з даним адміністративним позовом в інтересах держави виступає як суб`єкт владних повноважень, а відтак судові витрати по сплаті судового збору у відповідності до ч. 2 ст. 139 КАС України розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 242-246, 262 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Керівника Біляївської окружної прокуратури (67600, Одеська обл., Одеський р-н, м. Біляївка, вул. Костіна, 17; ЄДРПОУ 03528552) в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції Південно-західного округу (Миколаївська та Одеська області) (65114, м. Одеса, Лінія 12, 6 ст. Люстдорфської дороги, 22; ЄДРПОУ 43879780) до Одеської обласної державної (військової) адміністрації (65032, м. Одеса, просп. Шевченка, 4; ЄДРПОУ 00022585) про визнання протиправною бездіяльності щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці задовольнити.
Визнати протиправною бездіяльність Одеської обласної державної (військової) адміністрації щодо ліквідації несанкціонованого стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386.
Зобов`язати Одеську обласну державну (військову) адміністрацію вжити заходи щодо ліквідації стихійного сміттєзвалища на земельній ділянці, розташованій за межами с. Вигода Одеського району Одеської області за 300 м і за 500 м від вул. Шилова в напрямку с. Зоряна Одеського району Одеської області за географічними координатами 46.618543,30.419344 та 46.617815,30.420386.
Рішення суду набирає законної сили в порядку, передбаченому ст. 255 КАС України.
Рішення може бути оскаржене до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складання повного судового рішення.
Суддя І.В. Завальнюк
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 10.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121530422 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Завальнюк І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні