Постанова
від 11.09.2024 по справі 320/41852/24
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/41852/24 Суддя (судді) першої інстанції: Шевченко А.В.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2024 року м. Київ

Колегія суддів Шостого апеляційного адміністративного суду у складі:

головуючого судді Кучми А.Ю.,

суддів Аліменка В.О., Безименної Н.В.

за участю секретаря Островської О.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в залі суду апеляційну скаргу Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» на рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року (м. Київ, дата складання повного тексту - 05.09.2024) у справі за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Юкаторг» до Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-

В С Т А Н О В И Л А :

Товариство з обмеженою відповідальністю «Юкаторг» звернулося з позовом до суду, в якому просить:

- визнати протиправними та скасувати рішення уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» про відміну спрощеної закупівлі Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ідентифікатор закупівлі - UA-2024-07-01-006136-a), оформлене протоколом Уповноваженої особи №22.08.2024-4 від 22.08.2024;

- зобов`язати Державне підприємство Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» укласти з ТОВ «Юкаторг» відповідний договір як з переможцем спрощеної закупівлі за лотом 2 Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування) в кількості 20 000 шт. (інформацію опубліковано в електронній системі закупівель за номером UA-2024-07-01-006136-a).

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що замовник у протоколі про відміну закупівлі на підставі пункту 2 частини сімнадцятої статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі», мав довести, що не мав можливості усунути порушення. Позивач зазначає, що зазначена норма надає замовнику право скасувати проведення закупівлі у разі, коли неможливо виправити порушення, що виникли внаслідок порушень законодавства у галузі публічних закупівель. Норма, яка передбачає можливість відміни торгів через такі порушення, вимагає докладного опису цих порушень в системі PROZORRO. Відтак, позивач вказує, що в спірному рішенні (протоколі), відповідачем не описано яке саме порушення законодавства у галузі публічних закупівель виникли на стадії розгляду пропозицій учасників закупівлі і стали передумовою відміни закупівлі. Позивач також зазначає, що відміна закупівлі можлива лише у передбачених Законом України «Про публічні закупівлі» випадках, серед яких відсутня така підстава як «допущення технічної помилки». Крім того, позивач акцентує увагу на необґрунтованості прийнятого рішення, зокрема посилається на відсутність доказів щодо того, що помилка в обрахуваннях дійсно мала місце. Позивач стверджує, що протокол № 22.08.2024-4 від 22.08.2024 про відміну закупівлі не містить обґрунтування підстав такої відміни; на сайті PROZORRO відсутня інформація щодо здійснення моніторингу процедури закупівлі відповідним контролюючим органом та відсутні висновки про результати такого моніторингу; не зазначено яку саме норма законодавства про закупівлю було порушено, відсутнє підтвердження неможливості усунення такого порушення. Відтак, позивач стверджує, що в даному випадку немає наявності порушень, які неможливо усунути і які виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель.

Відповідач у відзиві на позовну заяви заперечував проти задоволення позову, зазначив, що у зв`язку з допущенням ДП «ДОТ» технічної помилки при оголошенні закупівлі, а саме зазначенням неправильних строків поставки товару, а також враховуючи неможливість внесення змін у межах оголошеної закупівлі, у ДП «ДОТ», як у замовника спрощеної процедури закупівлі, керуючись частиною 17 статті 14 Закону, виникла необхідність відмінити закупівлю та оголосити закупівлю з коректними строками поставки. Виправити дану помилку в межах оголошеної закупівлі було вже не можливо, оскільки та була виявлена поза межами строків для уточнення інформації, встановленого пунктом 8 частини третьої статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі». В разі проведення такої закупівлі, він порушив би принцип недопущення наявності в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, закріплений статтею 5 Закону України «Про публічні закупівлі». Допущена помилка могла суттєво вплинути на можливість участі інших учасників у закупівлі, оскільки останні, оцінивши строки поставки, могли не взяти участь у закупівлі.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року адміністративний позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано рішення уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» про відміну спрощеної закупівлі Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ідентифікатор закупівлі - UA-2024-07-01-006136-a), оформлене протоколом Уповноваженої особи № 22.08.2024-4 від 22.08.2024. У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовлено.

Не погоджуючись з судовим рішенням, відповідач подав апеляційну скаргу, в якій просить скасувати рішення суду першої інстанції та постановити нове рішення, яким відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.

Апеляційну скаргу обґрунтовано тим, що рішення суду першої інстанції прийнято з порушенням норм матеріального та процесуального права, без повного з`ясування усіх фактичних обставин у справі. Апелянт зазначає, що позовна заява надійшла від позивача, 02.09.2024 о 17 год. 52 хв., розгляд справи, за правилами статті 282, з урахуванням положень статті 270 КАС України, повинен був бути здійснений до 17 год. 52 хв. 04.09.2024, однак, порушуючи норми процесуального права, закінчення розгляду справи відбулося 05.09.2024, про що свідчить відмітка, про складання повного тексту рішення, а саме, 05.09.2024, а рішення у справі у кабінеті підсистем електронний суд опубліковане 06.09.2024 о 05 год. 32 хв. Враховуючи, що після оголошення спрощеної процедури закупівлі, ДП «ДОТ» було виявлено, технічну помилку у строках, що порушує законодавство з питань публічних закупівель, користуючись своїм правом передбаченим частиною 17 статті 14 Закону, ДП «ДОТ» відмінив процедуру, про що 22.08.2024 в електронній системі закупівель оприлюднено протокол уповноваженої особи державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» № 22.08.2024-4 від 22.08.2024. Таким чином, дії відповідача є правомірними та направленні на уникнення порушень законодавства та недопущення порушення вільної та прозорої конкуренції.

Позивачем подано відзиви на апеляційну скаргу в яких зазначено про безпідставність доводів апеляційної скарги, відсутність підстав для її задоволення та відсутність підстав для скасування рішення суду першої інстанції.

Розглянувши доводи апеляційної скарги, перевіривши матеріали справи, правильність застосування судом першої інстанції норм законодавства, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга підлягає залишенню без задоволення, а рішення суду - без змін.

Згідно ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Як вбачається з матеріалів справи та встановлено судом першої інстанції, ТОВ «Юкаторг» зареєстровано як юридична особа, що підтверджується відповіддю на запит суду № 768518 від 04.09.2024 з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань.

Основними видами економічної діяльності Товариства з обмеженою відповідальністю «Юкаторг», згідно даних реєстру, є 46.90 «Неспеціалізована оптова торгівля».

Державним підприємством Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» 01.07.2024 о 15:05 на веб-порталі Уповноваженого органу PROZORRO було оприлюднено Оголошення про проведення спрощеної закупівлі за предметом закупівлі: 35810000-5: Індивідуальне обмундирування - Чохол для шолома бойового балістичного, типу 3, вид 6, тканина № 3, за ідентифікатором доступу- UA -2024-07-01-006136-a (далі-Оголошення), затверджене рішенням уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» від 01.07.2024 (зі змінами від 03.07.2024).

Пунктом 3 Оголошення «Назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником» визначено предмет закупівлі: Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)?.

Відповідно до пункту 5 Оголошення «Кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг» визначено поділ на лоти та кількість товару по кожному з них, зокрема: Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування); Місце поставки - Україна; Лот 1: 100 000 шт; Лот 2: 20 000 шт.

Пунктом 6 Оголошення - «Строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг» визначено, що строк поставки товару зазначено у Додатку №3.

Додатком № 3 Оголошення «Інформація про технічні, якісні та кількісні характеристики предмета закупівлі» встановлено, що Лот 1 у кількості 100 000 одиниць товару повинен бути поставлений до 20.09.2024, Лот 2, у кількості 20 000 одиниць товару повинен бути поставлений у строк до 10.09.2024.

ТОВ «Юкаторг» подав відповідачу свою цінову пропозицію за Лотом 2 - Чохол для шолома бойового балістичного, типу 3, вид 6, тканина № 3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування) у кількості 20 000 шт.

Згідно даних сайту PROZORRO, відповідно до протоколу № 12.08.2024-5 від 12.08.2024 уповноваженої особи державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу», за результатами розгляду пропозицій учасників, ТОВ «Юкаторг» визначено переможцем спрощеної закупівлі.

12.08.2024 о 15:50 опубліковано повідомлення про намір укласти договір про закупівлю UA-2024-07-01-006136-a за лотом № 2 - Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування) ?із переможцем процедури закупівлі - ТОВ «Юкаторг».

В подальшому, уповноваженою особою Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» прийнято рішення про відміну процедури закупівлі, оформлене протоколом № 22.08.2024-4 від 22.08.2024, відповідно до якого вирішено:

1. Відмінити спрощену закупівлю за предметом закупівлі «Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ідентифікатор закупівлі - UA-2024-07-01-006136-a) на підставі пункту 2 частини 17 статті 14 Закону.

2. Оприлюднити в електронній системі закупівель інформацію про відміну спрощеної закупівлі за предметом закупівлі «Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування)» (ідентифікатор закупівлі - UA-2024-07-01-006136-a) протягом одного дня з дня прийняття цього рішення.

В обґрунтування вказаного рішення у протоколі № 22.08.2024-4 від 22.08.2024 уповноважена особа посилається на пункт 2 частини 17 статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі», згідно якого замовник відміняє спрощену закупівлю в разі неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель. Зазначено, що у зв`язку з допущенням технічної помилки при оголошенні закупівлі, зокрема зазначенням неправильних строків поставки товару, а також враховуючи неможливість внесення змін у межах оголошеної закупівлі, виникла необхідність відмінити закупівлю та оголосити закупівлю з коректними строками поставки.

Не погоджуючись з прийнятим рішенням щодо відміни закупівлі з ідентифікатором № UA-2024-07-01-006136-a, як з таким, що прийнято протиправно та із порушенням законодавства про закупівлі, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що приймаючи рішення про відміну процедури спрощеної закупівлі, відповідач діяв не у спосіб, передбачений Законом України «Про публічні закупівлі»№ 922-VIII та допустив порушення статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі», пункту 8 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 1275 від 11.11.2022.

Колегія суддів погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Порядок, засади планування та особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони, а також інших товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони регулюється Законом України «Про оборонні закупівлі» (далі також - Закон №808-ІХ) та Законом України «Про публічні закупівлі» (далі також - Закон №922-VIII).

Частиною першою статті 2 Закону України «Про обороні закупівлі» визначено, що цей Закон застосовується за умови, що: вартість предмета закупівлі для товарів і послуг оборонного призначення, інших товарів і послуг для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони дорівнює або перевищує 200 тисяч гривень, для робіт оборонного призначення та робіт для гарантованого забезпечення потреб безпеки і оборони - 1,5 мільйона гривень, до визначених цим Законом державних замовників, які здійснюють оборонні закупівлі; закупівля товарів, робіт і послуг оборонного призначення містить відомості, що становлять державну таємницю, а також у разі закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями незалежно від вартості такої закупівлі.

Відповідно до статті 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.

Стаття 7 Закону України «Про обороні закупівлі» встановлює, що державний замовник здійснює планування оборонних закупівель, на підставі чого: формує пропозиції до зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями відповідно до державних програм та надсилає їх до головного органу у сфері планування оборонних закупівель у встановлений зазначеним органом строк; складає та затверджує трирічний та річний плани закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, вносить зміни до них. Ці плани та зміни до них попередньо погоджуються з комітетом Верховної Ради України, до повноважень якого належать питання національної безпеки, оборони та розвідки; організовує та здійснює закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення; подає звіти про результати здійснення закупівель, укладання та виконання державних контрактів (договорів) головному органу у сфері планування оборонних закупівель, у визначений ним строк; укладає договори про закупівлю та державні контракти (договори), у тому числі за імпортом; забезпечує оплату відповідно до умов державних контрактів (договорів), у тому числі попередню оплату (авансування); надає виконавцям державних контрактів (договорів) технічну специфікацію; організовує випробування (державні, міжвідомчі, визначальні відомчі та інші випробування державного замовника, а у разі необхідності - сертифікацію) зразків озброєння, військової та спеціальної техніки, приймає їх на озброєння (використання), постачання, допускає до експлуатації; бере участь у випробуваннях макетних, дослідних та серійних зразків (комплексів, систем) озброєння, військової та спеціальної техніки, матеріалів і комплектуючих виробів; здійснює оцінювання наданої учасником відбору інформації щодо вартості життєвого циклу товарів оборонного призначення; проводить оцінювання відповідності та визначає способи гарантування відповідності товарів, робіт і послуг оборонного призначення встановленим вимогам державного замовника; проводить ідентифікацію та аналіз ризиків щодо товарів, робіт і послуг оборонного призначення та учасників відбору, а також безпосередньо або через закупівельну організацію подає запити на здійснення державного гарантування якості товарів, робіт і послуг оборонного призначення у визначеному ним порядку; здійснює контроль якості товарів, робіт і послуг у разі встановлення їх відповідності вимогам законодавства та умовам державних контрактів (договорів) - забезпечує їх приймання; затверджує технічну документацію на виробництво товарів оборонного призначення, замовником яких він є; здійснює облік результатів науково-технічної діяльності, отриманих під час здійснення оборонних закупівель за рахунок або із залученням коштів державного бюджету; здійснює ідентифікацію предметів закупівлі та готує вихідні дані для їх кодифікації; звітує перед спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади в галузі статистики про укладення державних контрактів (договорів), результати їх виконання, використання бюджетних коштів; здійснює перегляд ціни державного контракту (договору) за обґрунтованими пропозиціями виконавців у разі істотних змін фінансово-економічних та технічних умов виконання такого контракту (договору); має право уповноважувати та в установленому законодавством порядку надавати відповідні довіреності суб`єкту господарювання, який належить до сфери його управління і якому надане право здійснювати закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення за імпортом, укладати державні контракти (договори) за імпортом виключно для забезпечення власних потреб; веде реєстр конструкторської документації на озброєння, військову та спеціальну техніку, державним замовником яких він є; здійснює міжнародне співробітництво у сфері оборонних закупівель; взаємодіє з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері оборонних закупівель; здійснює контроль витрат виконавця державного контракту (договору) у разі закупівлі у єдиного виконавця.

Постановою Кабінету Міністрів України від 11.11.2022 №1275 затверджено Особливості здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану (далі - Особливості).

Пунктами 1-8 Особливостей визначено, що ці особливості встановлюють порядок та умови здійснення оборонних закупівель (далі - закупівлі) для державних замовників у сфері оборони, служб державного замовника, а також військових частин, організацій (установ, закладів), що уповноважуються рішенням державного замовника у сфері оборони на здійснення закупівель та укладення державних контрактів (договорів), (далі - державні замовники) із забезпеченням захищеності державних замовників від воєнних загроз на період дії правового режиму воєнного стану.

Державні замовники здійснюють закупівлі товарів, робіт і послуг у період дії правового режиму воєнного стану відповідно до цих особливостей.

Зведений трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями не складається та не подається на затвердження Кабінетові Міністрів України. Пропозиції до проекту зведеного трирічного плану закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення за закритими закупівлями подаються державними замовниками Мінстратегпрому протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування воєнного стану.

Трирічний план закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення не складається та не затверджується.

Подання та оприлюднення інформації, передбаченої частинами другою та третьою статті 15 Закону України Про оборонні закупівлі, здійснюється протягом трьох місяців з дня припинення чи скасування правового режиму воєнного стану в Україні.

Для планування закупівель та звітування про їх здійснення відповідно до цих особливостей рішеннями державних замовників, що здійснюють такі закупівлі, визначаються переліки та обсяги закупівель товарів, робіт і послуг.

Відповідальною за організацію та проведення оборонних закупівель може бути уповноважена особа/інша особа державного замовника та/або колегіальний орган, що утворюється державним замовником та складається не менше ніж із трьох осіб такого державного замовника. Порядок організації діяльності такого колегіального органу визначається державним замовником.

Державні замовники здійснюють закупівлі товарів (крім товарів, визначених у додатку 1), робіт і послуг без застосування видів (процедур) закупівель, визначених Законами України «Про оборонні закупівлі» та «Про публічні закупівлі».

Державні контракти (договори), крім тих, що укладаються із застосуванням рамкової угоди для потреб оборони, передбаченої цими особливостями, укладаються державними замовниками з урахуванням положень постанови Кабінету Міністрів України від 20.03.2022 №335 «Деякі питання здійснення оплати товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб сектору безпеки і оборони в умовах воєнного стану» (Офіційний вісник України, 2022р., № 26, ст. 1419).

Під час здійснення закупівель товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) державний замовник готує оголошення про закупівлю, в якому зазначається інформація згідно з додатком 2, та надсилає його для оприлюднення відповідно до пункту 1 частини третьої статті 30 Закону №808-ІХ.

Придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг (крім закупівель товарів, робіт і послуг оборонного призначення, що становлять державну таємницю, а також закупівлі озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин та послуг із розроблення, ремонту, модернізації озброєння, військової і спеціальної техніки, боєприпасів та їх складових частин) може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», в електронній системі закупівель.

Під час здійснення закупівель державні замовники визначають предмет закупівлі відповідно до вимог Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Мінекономіки від 15.04.2020 №708.

Отже, на період дії правового режиму воєнного стану застосовуються приписи статті 30 Закону України «Про публічні закупівлі» та Особливостей, відповідно до яких придбання державними замовниками товарів, робіт і послуг може здійснюватися в порядку проведення спрощених закупівель, визначених Законом України «Про публічні закупівлі», в електронній системі закупівель.

Таким чином, враховуючи приписи статті 30 Закону України «Про публічні закупівлі» та абзацу четвертого пункту 8 Особливостей, процедура закупівлі, проводиться відповідно до статті 14 Закону України «Про публічні закупівлі, яка врегульовує процедуру проведення спрощеної закупівлі.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону №922-VIII, закупівля здійснюються за такими принципами: 1) добросовісна конкуренція серед учасників; 2) максимальна економія, ефективність та пропорційність; 3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель; 4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них; 5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/ спрощеної закупівлі; 6) запобігання корупційним діям і зловживанням.

Згідно зі статтею 3 Закону України «Про оборонні закупівлі» оборонні закупівлі здійснюються на основі таких принципів: своєчасність та відповідність прийнятим рішенням щодо захисту національних інтересів України, забезпечення потреб безпеки і оборони; послідовність прийняття та виконання рішень щодо розроблення, закупівлі товарів, робіт і послуг оборонного призначення, систематичність їх виконання; конкурентність; ефективність використання коштів, результативність; відкритість та прозорість (крім відомостей, що становлять державну таємницю і розголошення яких може завдати шкоди національній безпеці); запобігання корупції, зловживанням та дискримінації; цілісність, узгодженість, системність планування та фінансування оборонних закупівель, урахування пріоритетів і обмежень, встановлених державними програмами у сферах національної безпеки і оборони.

Статтею 12 Закону №922-VIII передбачено, що електронна система закупівель повинна бути загальнодоступною та гарантувати недискримінацію, рівні права під час реєстрації всім заінтересованим особам та рівний доступ до інформації всім особам, обмін і збереження інформації та документів має відбуватися з гарантуванням непорушності даних про учасників і їхніх пропозицій під час проведення процедури закупівлі та їх конфіденційність до моменту розкриття тендерних пропозицій.

Статтею 14 Закону №922-VIII визначено, що спрощена закупівля проводиться замовником із застосуванням електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону.

Спрощена закупівля складається з таких послідовних етапів: оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі; уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі; подання пропозицій учасниками; проведення електронного аукціону відповідно до статті 30 цього Закону; розгляд на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі та вимогам до предмета закупівлі, пропозиції учасника; визначення переможця спрощеної закупівлі та укладення договору про закупівлю; розміщення звіту про результати проведення закупівлі відповідно до статті 19 цього Закону.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначаються: найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, його категорія; назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися стосовно кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності); інформація про технічні, якісні та інші характеристики предмета закупівлі; кількість та місце поставки товарів або обсяг і місце виконання робіт чи надання послуг; строк поставки товарів, виконання робіт, надання послуг; умови оплати; очікувана вартість предмета закупівлі; період уточнення інформації про закупівлю (не менше трьох робочих днів з дня оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі в електронній системі закупівель); кінцевий строк подання пропозицій (строк для подання пропозицій не може бути менше ніж два робочі дні з дня закінчення періоду уточнення інформації про закупівлю); перелік критеріїв та методика оцінки пропозицій із зазначенням питомої ваги критеріїв; розмір та умови надання забезпечення пропозицій учасників (якщо замовник вимагає його надати); розмір та умови надання забезпечення виконання договору про закупівлю (якщо замовник вимагає його надати); розмір мінімального кроку пониження ціни під час електронного аукціону в межах від 0,5 відсотка до 3 відсотків або в грошових одиницях очікуваної вартості закупівлі.

В оголошенні про проведення спрощеної закупівлі може зазначатися інша інформація.

Вимоги до предмета закупівлі, визначені замовником, можуть зазначатися шляхом завантаження окремих файлів до оголошення про проведення спрощеної закупівлі або в електронній формі з окремими полями в електронній системі закупівель.

У вимогах до предмета закупівлі, що містять посилання на конкретну торговельну марку чи фірму, патент, конструкцію або тип предмета закупівлі, джерело його походження або виробника, замовник може вказати, які аналоги та/або еквіваленти приймаються у пропозиціях учасників.

Оголошення про проведення спрощеної закупівлі та вимоги до предмета закупівлі не повинні містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників.

Замовником визначаються вимоги щодо надання забезпечення пропозиції відповідно до статті 25 цього Закону та забезпечення виконання договору про закупівлю відповідно до статті 27 цього Закону.

У період уточнення інформації учасники спрощеної закупівлі мають право звернутися до замовника через електронну систему закупівель за роз`ясненням щодо інформації, зазначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, щодо вимог до предмета закупівлі та/або звернутися до замовника з вимогою щодо усунення порушення під час проведення спрощеної закупівлі.

Усі звернення за роз`ясненнями, звернення з вимогою щодо усунення порушення автоматично оприлюднюються в електронній системі закупівель без ідентифікації особи, яка звернулася до замовника.

Замовник протягом одного робочого дня з дня їх оприлюднення зобов`язаний надати роз`яснення на звернення учасників спрощеної закупівлі, які оприлюднюються в електронній системі закупівель, та/або внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі, та/або вимог до предмета закупівлі.

У разі внесення змін до оголошення про проведення спрощеної закупівлі строк для подання пропозицій продовжується замовником в електронній системі закупівель не менше ніж на два робочі дні.

Замовник має право з власної ініціативи внести зміни до оголошення про проведення спрощеної закупівлі та/або вимог до предмета закупівлі, але до початку строку подання пропозицій. Зміни, що вносяться замовником, розміщуються та відображаються в електронній системі закупівель у вигляді нової редакції документів.

Для проведення спрощеної закупівлі із застосуванням електронного аукціону має бути подано не менше двох пропозицій.

У разі якщо була подана одна пропозиція, електронна система закупівель після закінчення строку подання пропозицій автоматично переходить до етапу розгляду на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозиції учасника.

Пропозиції подаються учасниками після закінчення строку періоду уточнення інформації, зазначеної замовником в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, в електронному вигляді шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну та інші критерії оцінки (у разі їх встановлення замовником), шляхом завантаження необхідних документів через електронну систему закупівель, що підтверджують відповідність вимогам, визначеним замовником.

Електронна система закупівель автоматично формує та надсилає повідомлення учаснику про отримання його пропозиції із зазначенням дати та часу.

Кожен учасник має право подати лише одну пропозицію, у тому числі до визначеної в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі частини предмета закупівлі (лота).

Пропозиції учасників, подані після закінчення строку їх подання, електронною системою закупівель не приймаються.

Пропозиція учасника повинна містити підтвердження надання учасником забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення передбачено оголошенням про проведення спрощеної закупівлі.

Учасник має право внести зміни або відкликати свою пропозицію до закінчення строку її подання без втрати свого забезпечення пропозиції.

Такі зміни або заява про відкликання пропозиції враховуються, якщо вони отримані електронною системою закупівель до закінчення строку подання пропозицій.

Розкриття пропозицій відбувається у порядку, передбаченому абзацами першим і другим частини першої статті 28 цього Закону.

Замовник розглядає на відповідність умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі пропозицію учасника, яка за результатами електронного аукціону (у разі його проведення) визначена найбільш економічно вигідною.

Строк розгляду найбільш економічно вигідної пропозиції не повинен перевищувати п`ять робочих днів з дня завершення електронного аукціону.

За результатами оцінки та розгляду пропозиції замовник визначає переможця.

Повідомлення про намір укласти договір про закупівлю замовник оприлюднює в електронній системі закупівель.

У разі відхилення найбільш економічно вигідної пропозиції відповідно до частини тринадцятої цієї статті замовник розглядає наступну пропозицію учасника, який за результатами оцінки надав наступну найбільш економічно вигідну пропозицію.

Наступна найбільш економічно вигідна пропозиція визначається електронною системою закупівель автоматично.

Замовник відхиляє пропозицію в разі, якщо: пропозиція учасника не відповідає умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі; учасник не надав забезпечення пропозиції, якщо таке забезпечення вимагалося замовником; учасник, який визначений переможцем спрощеної закупівлі, відмовився від укладення договору про закупівлю; якщо учасник протягом одного року до дати оприлюднення оголошення про проведення спрощеної закупівлі відмовився від підписання договору про закупівлю більше двох разів із замовником, який проводить таку спрощену закупівлю.

Інформація про відхилення пропозиції протягом одного дня з дня прийняття рішення замовником оприлюднюється в електронній системі закупівель та автоматично надсилається учаснику, пропозиція якого відхилена через електронну систему закупівель.

Учасник, пропозиція якого відхилена, може звернутися до замовника з вимогою надати додаткову аргументацію щодо причин невідповідності його пропозиції умовам, визначеним в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, та вимогам до предмета закупівлі. Не пізніше ніж через три робочих дні з дня надходження такого звернення через електронну систему закупівель замовник зобов`язаний надати йому відповідь.

Замовник може укласти договір про закупівлю з учасником, який визнаний переможцем спрощеної закупівлі, на наступний день після оприлюднення повідомлення про намір укласти договір про закупівлю, але не пізніше ніж через 20 днів.

Договір про закупівлю укладається згідно з вимогами статті 41 цього Закону.

Звіт про результати проведення закупівлі оприлюднюється у порядку, передбаченому статтями 10 і 19 цього Закону.

Замовник відміняє спрощену закупівлю в разі: 1) відсутності подальшої потреби в закупівлі товарів, робіт і послуг; 2) неможливості усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель; 3) скорочення видатків на здійснення закупівлі товарів, робіт і послуг (частина 17 статті 14 Закону №922-VIII).

Спрощена закупівля автоматично відміняється електронною системою закупівель у разі: 1) відхилення всіх пропозицій згідно з частиною 13 цієї статті; 2) відсутності пропозицій учасників для участі в ній.

Спрощена закупівля може бути відмінена частково (за лотом) (частина 18 статті 14 Закону №922-VIII).

Повідомлення про відміну закупівлі оприлюднюється в електронній системі закупівель: замовником протягом одного робочого дня з дня прийняття замовником відповідного рішення; електронною системою закупівель протягом одного робочого дня з дня автоматичної відміни спрощеної закупівлі внаслідок відхилення всіх пропозицій згідно з частиною тринадцятою цієї статті або відсутності пропозицій учасників для участі у ній.

Повідомлення про відміну закупівлі автоматично надсилається всім учасникам електронною системою закупівель в день його оприлюднення.

З метою захисту своїх прав та охоронюваних законом інтересів учасник спрощеної закупівлі може звернутися до замовника та/або до органу, що здійснює контроль над замовником, або до суду (частини 19, 20 статті 14 Закону № 922-VIII).

З вищевикладеного вбачається, що підстави відміни спрощеної закупівлі мають вичерпаний перелік таких випадків, отже, відміна закупівлі можлива лише за певних обставин.

В рамках даних спірних правовідносин, відповідач в оскаржуваному рішенні (протоколі) посилається, на пункт 2 частини 17 статті 14 Закону №922-VIII, як підставу відміни процедури закупівлі - через неможливість усунення порушень, що виникли через виявлені порушення законодавства з питань публічних закупівель, зокрема через виявлення технічної помилки при зазначенні строку поставки товару в оголошенні.

Відповідно до пункту 5 частини третьої статті 14 Закону №922-VIII, в оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, що оприлюднюється замовником відповідно до статті 10 цього Закону, обов`язково зазначається строк поставки товару, виконання робіт, надання послуг.

З матеріалів справи вбачається, що Оголошення про проведення закупівлі за ідентифікатором UA-2024-07-01-006136-a є таким, що відповідає нормам пункту 5 частини третьої статті 14 Закону №922-VIII, оскільки, строк поставки товару чітко зазначено в Додатку № 3, а саме до 10.09.2024 (для Лоту-№2).

Відтак, не вбачається наявності факту порушень законодавства, на які посилається в рішенні відповідач.

Крім того, протокол № 22.08.2024-4 від 22.08.2024 взагалі не містить обґрунтування підстав відміни процедури, відсутні будь-які підтвердження неможливості усунення такого порушення.

Суд першої інстанції обґрунтовано не взяв до уваги твердження відповідача про те, що допущена помилка могла суттєво вплинути на можливість участі інших учасників у закупівлі, оскільки замовником не надано належних та допустимих доказів на підтвердження того, що вказані в оголошенні строки поставки товару були дискримінуючими по відношенню до інших можливих учасників закупівлі.

Крім того, згідно даних сайту PROZORRO на сторінці закупівлі за ідентифікатором UA-2024-07-01-006136-a, у розділі «Роз`яснення до процедури» судом не виявлено жодного звернення потенційних учасників до замовника із запитами (вимогами) щодо зміни строку поставки товару, у відповідності до частини сьомої статті 14 Закону № 922-VIII.

При цьому, з урахуванням забезпечення ефективного та прозорого здійснення закупівель, створення конкурентного середовища у сфері публічних закупівель, запобігання проявам корупції у цій сфері, розвиток добросовісної конкуренції, замовнику під час проведення процедури закупівлі необхідно дотримуватись принципів здійснення закупівель, закріплених у статті 5 Закону № 922-VIII, не призводячи своїми діями до штучного та/або формального обмеження потенційного кола учасників. Таким чином кожне рішення тендерного комітету чи уповноваженої особи, якщо вона проводить тендер, у разі його відміни або визнання його таким, що не відбувся, має бути документально обґрунтоване та підтверджене відповідними документами, оскільки учасники в силу статті 18 Закону № 922-VIII мають право його оскаржити.

Аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 01.09.2022 у справі №640/23977/21.

Таким чином, оскільки відповідачем не надано доказів того, що участь у даному електронному аукціоні не могли приймати інші учасники закупівлі, у зв`язку із тим, що їх не влаштовують строки поставки, які визначенні відповідачем у Додатку №3, тому вище вказане твердження відповідача є безпідставним.

Відповідачем в якості доказу було подано лист Командування сил логістики Збройних сил України Міністерства оборони України № 2398/1/3474 від 31.07.2024 про внесення змін по кількості та строкам поставки товару, із додатком 1, з якого вбачається, що товар має бути поставлений у ІІІ кварталі 2024 року у кількості 100 000 штук та у ІV кварталі 2024 року у кількості 200 000 штук.

Разом із тим, Лот 2 -Чохол для шолома бойового балістичного, типу 3, вид 6, тканина № 3 (35810000-5: Індивідуальне обмундирування) у кількості 20 000 шт. зі строком поставки до 10.09.2024, цілком підпадає під кількість та строки поставки, зазначені в додатку 1 Листа у графі «Підлягає закупівлі - ІІІ квартал 2024 року».

Крім того, відповідно до пункту 4 частини п`ятої статті 41 Закону України «Про публічні закупівлі», істотні умови договору про закупівлю не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадків: продовження строку дії договору про закупівлю та строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Дана норма кореспондується із положеннями пункту 4 статті 19 Особливостей здійснення публічних закупівель товарів, робіт і послуг для замовників, передбачених Законом України «Про публічні закупівлі», на період дії правового режиму воєнного стану в Україні та протягом 90 днів з дня його припинення або скасування», згідно якої істотні умови договору про закупівлю, укладеного відповідно до пунктів 10 і 13 (крім підпунктів 13 та 15 пункту 13) цих особливостей, не можуть змінюватися після його підписання до виконання зобов`язань сторонами в повному обсязі, крім випадку продовження строку дії договору про закупівлю та/або строку виконання зобов`язань щодо передачі товару, виконання робіт, надання послуг у разі виникнення документально підтверджених об`єктивних обставин, що спричинили таке продовження, у тому числі обставин непереборної сили, затримки фінансування витрат замовника, за умови, що такі зміни не призведуть до збільшення суми, визначеної в договорі про закупівлю.

Відтак, з огляду на дані норми, законодавцем не виключена можливість узгодити інші строки поставки товару, зокрема шляхом укладення додаткової угоди до договору, а тому інформація, зазначена у листі Командування сил логістики Збройних сил України Міністерства оборони України № 2398/1/3474 від 31.07.2024, не була достатньою підставою для відміни закупки.

З вищевикладеного вбачається, що приймаючи рішення про відміну процедури спрощеної закупівлі, відповідач діяв не у спосіб, передбачений Законом № 922-VIII та допустив порушення статті 14 Закону №922-VIII, пункту 8 Особливостей здійснення оборонних закупівель на період дії правового режиму воєнного стану, затвердженими постановою Кабінету Міністрів України № 1275 від 11.11.2022.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що рішення уповноваженої особи Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» (ідентифікаційний код юридичної особи 44830311) про відміну спрощеної закупівлі (ідентифікатор закупівлі - UA-2024-07-01-006136-а) Чохол для шолома бойового балістичного, тип 3, вид 6, тканина №3 (35810000-5; Індивідуальне обмундирування), оформлене протоколом Уповноваженої особи № 22.08.2024-4 від 22.08.2024, є протиправним та підлягає скасуванню.

Щодо доводів апелянта про порушення судом першої інстанції норм процесуального права, оскільки позовна заява надійшла від позивача 02.09.2024 о 17 год. 52 хв., а закінчення розгляду справи відбулося 05.09.2024, тобто з порушенням встановленого ст.282 КАС України дводенного строку, колегія суддів вказує, що дана обставина не є та не може бути єдиною і беззаперечною підставою для скасування судового рішення.

При цьому, колегія суддів звертає вагу, що справу було розглянуто у строк, який був необхідний саме для повного та всебічного розгляду справи, з метою встановлення всіх необхідних обставин.

Відповідно до ч. 1 ст. 308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Враховуючи, що рішення суду першої інстанції не оскаржувалось сторонами в частині відмови в задоволенні позовних вимог, в цій частині судове рішення не переглядається судом апеляційної інстанції.

Відповідно до пункту 30 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Hirvisaari v. Finland» від 27 вересня 2001 року, рішення судів повинні достатнім чином містити мотиви, на яких вони базуються для того, щоб засвідчити, що сторони були заслухані, та для того, щоб забезпечити нагляд громадськості за здійсненням правосуддя .

Згідно пункту 29 рішення Європейського Суду з прав людини у справі «Ruiz Torija v. Spain» від 9 грудня 1994 року, статтю 6 не можна розуміти як таку, що вимагає пояснень детальної відповіді на кожний аргумент сторін. Відповідно, питання, чи дотримався суд свого обов`язку обґрунтовувати рішення може розглядатися лише в світлі обставин кожної справи

Згідно пункту 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення.

Доводи апеляційної скарги зазначених вище висновків суду попередньої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права.

З урахуванням вищевикладеного, колегія суддів приходить до висновку, що рішення суду є законним і обґрунтованим, ухваленим з дотриманням норм матеріального та процесуального права, а тому підстав для його скасування не має.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 251, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, колегія суддів -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Державного підприємства Міністерства оборони України «Державний оператор тилу» - залишити без задоволення, а рішення Київського окружного адміністративного суду від 05 вересня 2024 року - без змін

Постанова набирає законної сили з моменту її прийняття та оскарженню не підлягає.

Повний текст постанови виготовлено 11.09.2024.

Головуючий суддя: А.Ю. Кучма

В.О. Аліменко

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено13.09.2024
Номер документу121538617
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони

Судовий реєстр по справі —320/41852/24

Постанова від 11.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 10.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Ухвала від 09.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Кучма Андрій Юрійович

Рішення від 05.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

Ухвала від 03.09.2024

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Шевченко А.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні