номер провадження справи 15/115/24
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
09.09.2024 Справа № 910/6734/24
м. Запоріжжя Запорізької області
Господарський суд Запорізької області у складі судді Горохова І.С., розглянувши матеріали
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Іст Солюшн Груп», 69005, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 160, прим. 17.1; поштова адреса: 69005, м. Запоріжжя, пр. Соборний, 160, а/с 17
до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Дієса», 03150, м. Київ, вул. Велика Васильківська, 45
третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Товариство з обмеженою відповідальністю «Мадера Девелопмент», 01021, м. Київ, вул. Грушевського Михайла, буд. 9-Б
про стягнення коштів
установив
Ухвалою Господарського суду міста Києва від 03.06.2024 справу № 910/6734/24 за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Іст Солюшн Груп» до відповідача Товариства з обмеженою відповідальністю «Дієса» про стягнення заборгованості за договором суборенди № ІСГ-8/708 від 21.12.2020 в розмірі 361 504,38 грн, з яких: основна заборгованість в розмірі 318 279,61 грн, пеня в розмір 39 274,77 грн, 3% річних в розмірі 3950,00 грн направлено за територіальною підсудністю до Господарського суду Запорізької області.
Супровідним листом № 910/6734/24/3503/24 від 24.06.2024 матеріали справи № 910/6734/24 направлені до Господарського суду Запорізької області.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 05.07.2024, справу № 910/6734/24 передано на розгляд судді Горохову І.С.
Ухвалою суду від 11.07.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі № 910/6734/24 в порядку спрощеного позовного провадження. Присвоєно справі номер провадження 15/115/24. Постановлено здійснювати розгляд справи без повідомлення (виклику) учасників справи.
Запропоновано відповідачу в строк не пізніше 12.08.2024 подати відзив на позовну заяву і всі можливі докази у підтвердження його заперечень проти позову або його визнання, позивачу запропоновано у строк не пізніше 26.08.2024 подати письмову відповідь щодо відзиву на позовну заяву, оформлену згідно з вимогами ст. 166 ГПК України, а також запропоновано відповідачу у строк не пізніше 09.09.2024 подати заперечення на відповідь на відзив, оформлені відповідно до ст. 167 ГПК України.
Згідно з ч. 2, 3 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України розгляд справи по суті в порядку спрощеного провадження починається з відкриття першого судового засідання або через тридцять днів з дня відкриття провадження у справі, якщо судове засідання не проводиться. Якщо для розгляду справи у порядку спрощеного позовного провадження відповідно до цього Кодексу судове засідання не проводиться, процесуальні дії, строк вчинення яких відповідно до цього Кодексу обмежений першим судовим засіданням у справі, можуть вчинятися протягом тридцяти днів з дня відкриття провадження у справі.
Відповідно до ч. 5, 7 ст. 252 Господарського процесуального кодексу України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої із сторін про інше. За клопотанням однієї із сторін або з власної ініціативи суду розгляд справи проводиться в судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін. Клопотання про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням сторін відповідач має подати в строк для подання відзиву, а позивач - разом з позовом або не пізніше п`яти днів з дня отримання відзиву.
Клопотань про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін до суду не надходило.
Позов заявлено з тих підстав, що між сторонами у справі було укладено договір суборенди будівлі (нежитлові приміщення) Торгівельного комплексу. За час користування майном у відповідача виникла заборгованість, яку позивач просить стягнути з відповідача з урахуванням пені.
18.07.2024 від позивача надійшло клопотання про доручення доказів, а саме актів здачі-приймання робіт. Докази приєднано до матеріалів справи.
Відповідач щодо позову заперечив та зазначив, що ТОВ «Дієса» розпочало процедуру затвердження пану санації до відкриття провадження про банкрутство. Ухвалою Господарського суду м. Києва затверджено план санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство. ТОВ «Іст Солюшн Груп» включено до плану санації з даними про заборгованість в сумі 731 281,49 грн. Заборгованість по договору № ІСГ-8/708 яка внесена в план санації становить 383 027,30 грн. Введеним планом санації змінено строки виконання зобов`язання перед кредиторами. Посилається на наявність форс-мажорних обставин, які вплинули на виконання сторонами умов договору. Просить відмовити у позові щодо боргу в розмірі 348 254,19 грн, який включено в план санації та застосувати статтю 233 ГК України та відмовити у стягненні пені.
Позивач у відповіді на відзив зазначив, що умови плану санації щодо задоволення вимог кредиторів, які не брали участі в голосуванні або проголосували проти схвалення плану санації боржника, повинні бути не гіршими, ніж умови задоволення вимог кредиторів, які проголосували за схвалення плану санації. Бухгалтерська довідка, яка подана відповідачем не може бути доказом у справі, оскільки вона носить інформаційний характер. Між сторонами було укладено також інший договір суборенди за яким за відповідачем обліковується заборгованість в розмірі 813 480,55 грн, у т.ч. сума осново боргу, 3% річних та пеня. У плані санації вказана загальна сума боргу 731 281,49 грн, однак не конкретизовано з яких сум та за якими договорами вона сформована. Північним апеляційним господарським судом була виключена з ухвали від 28.02.2024 у справі № 910/15087/23 норма, яка накладала заборону на задоволення вимог кредиторів протягом дії мораторію. Підстави для застосування ст. 233 ГК України відсутні. Форс мажорні обставини не звільняють сторін договору від виконання зобов`язання і не змінює строків такого виконання.
Пояснення щодо спору від третьої особи до суду не надходили.
Враховуючи приписи ч. ч. 4, 5 ст. 240 Господарського процесуального кодексу України, у разі розгляду справи без повідомлення (виклику) учасників справи суд підписує рішення без його проголошення. Датою ухвалення рішення, ухваленого за відсутності учасників справи, є дата складення повного судового рішення.
З урахуванням обставин справи та наданих доказів, суд щодо спору зазначає наступне.
21 грудня 2020 року між Товариством з обмеженою відповідальністю «Мадера Девелопмент» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Іст Солюшн Груп» укладено договір оренди № 8/20-ІСГ (договір оренди), за яким ТОВ «Мадера Девелопмент» (Орендодавець) передало, а ТОВ «Іст Солюшн Груп» (орендар) прийняло в тимчасове платне користування об`єкт оренди.
Відповідно до Розділу «Терміни, які вживаються у цьому договорі» договору оренди: - Об`єкт оренди - будівля (нежитлові приміщення) Торгівельного Комплексу (ТК), розташованого за адресою: місто Запоріжжя, пр. Інженера Преображенського, буд. 13. Право власності на даний Торгівельний комплекс належить орендодавцеві.
Відповідно до п. 6.1.2 договору оренди, орендар має право, без попередньої згоди орендодавця передавати частини об`єкта оренди в суборенду третім особам на власний розсуд але з дотриманням профілю господарської діяльності (Додаток № 2 до договору оренди).
21 грудня 2020 року між ТОВ «Іст Солюшн Груп» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Дієса» укладено договір суборенди № ІСГ-8/708 (договір).
На виконання взятих зобов`язань за договором ТОВ «Іст Солюшн Груп» (орендар) передав, а ТОВ «Дієса» (суборендар) прийняв у тимчасове платне користування об`єкт суборенди, розташований у Торговельному комплексі.
Відповідно до Розділу «Терміни, які вживаються у цьому договорі:» договору суборенди, «Об`єкт суборенди» - частина нежитлового приміщення, розташованого в приміщенні за адресою: місто Запоріжжя, проспект Радянський, буд. 13, право власності на яке належить ТОВ «Мадреа Девелопмент» на підставі Свідоцтва від 21.12.2020 (об`єкт суборенди, приміщення). Орендар користується об`єктом суборенди згідно з договором оренди № 8/20-ІСГ від 21 грудня 2020 року, та надає суборендарю документальні підтвердження наявності у орендаря права на передачу приміщення у суборенду на умовах цього договору.
«Торговельний комплекс» - нежитлове приміщення, яке знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , складовою частиною якого є об`єкт суборенди («Торгівельний комплекс» або «ТК»).
19.02.2016 Запорізької міської ради прийнято рішення № 18 про перейменування проспекту Радянського в місті Запоріжжі на проспект Інженера Преображенського.
21 грудня 2020 року між сторонами підписано Акт приймання-передачі об`єкт суборенди.
Договір суборенди укладений строком до « 30» листопада 2023 року (включно), (п. 3.1 договору суборенди)
Підписавши даний договір суборенди, суборендар зобов`язався належним чином здійснювати оплату орендної плати, компенсацію плати за комунальні послуги, інших платежів по договору на умовах і в строки, встановлені у даному договорі (пп. 6.2.5. договору суборенди); та добросовісно виконувати усі свої обов`язки за цим договором та виконувати його умови, а також не здійснювати та не допускати здійснення будь-яких дій, які можуть викликати незручність або труднощі з реалізації орендарем його прав за даним договором, (пп. 6.2.2. договору суборенди).
Відповідно до п. 4.1. договору суборенди, за користування об`єктом суборенди суборендар зобов`язаний сплачувати орендарю орендну плату, яка встановлюється в наступних розмірах: з дати підписання Акту приймання-передачі об`єкту суборенди в суборенду, та протягом терміну дії договору суборендар зобов`язаний сплачувати орендарю орендну плату в розмірі 186,23 грн, у т.ч. ПДВ 20%, за 1 (один) м.кв. об`єкта суборенди на місяць і всього за місяць 105 219,95 грн, у т.ч. ПДВ 20 %, за користування об`єктом суборенди за календарний місяць, (пп. 4.1.1. договору суборенди).
За період з 01.01.2021 року по 31.01.2021 року включно, суборендар зобов`язаний сплачувати орендарю орендну плату в розмірі 139,68 грн, у т.ч. ПДВ 20%, за 1 (один) м.кв. Об`єкта суборенди на місяць і всього за місяць 78 919,20 грн, у т.ч. ПДВ 20 %, за користування Об`єктом суборенди за календарний місяць, (пп. 4.1.2. договору суборенди).
Орендна плата починає нараховуватись з дати підписання сторонами Акту прийому-передачі об`єкту суборенди в суборенду, як визначено в п. 2.1. договору та закінчує нараховуватись з дати фактичного повернення суборендарем об`єкту суборенди орендарю за Актом приймання-передачі, (п. 4.3. договору суборенди).
Відповідно п. 4.4. договору, орендна плата, визначена п. 4.1.1. договору, сплачується суборендарем в безготівковому порядку на поточний рахунок орендаря не пізніше 20 числа поточного місяця, за який здійснюється оплата, протягом 5 (п`яти) робочих днів з дати виставлення орендарем рахунку - фактури, оформленого належним чином.
Орендна плата сплачується у визначений пунктом 4.4. термін у будь-якому випадку, в тому числі у разі, якщо суборендар безпідставно відмовився від отримання рахунку-фактури від орендаря або рахунок - фактуру неможливо надати (передати) суборендарю в зв`язку з відсутністю його за місцезнаходженням. (абз. 2 п. 4.4. договору суборенди)
Орендна плата включає в себе плату за розміщення рекламних вивісок суборендаря, погоджених сторонами в Додатку № 6 до даного договору, а також реклами в об`єкті суборенди, ідентифікаційної вивіски над вхідною групою в об`єкт суборенди, (п. 4.5. договору суборенди).
Суборендар також повинен компенсувати орендарю: витрати орендаря на комунальні послуги, а саме: електроенергія, у тому числі витрачена на забезпечення функціонування системи вентиляції та кондиціювання, що розташовані на території об`єкту суборенди; опалення тощо, якими суборендар користується в межах об`єкта суборенди, надалі - «Плата за комунальні послуги», (пп. 4.7.1. договору суборенди).
Компенсація витрат на комунальні послуги, визначена цим пунктом, здійснюється суборендарем за державними регульованими тарифами щомісяця з моменту підписання сторонами Акту приймання-передачі приміщення у суборенду на підставі показників індивідуальних приборів обліку (лічильників) протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту виставлення орендарем рахунків-фактур відповідно до даного пункту договору. Орендар надає розшифрування та документальні підтвердження спожитих комунальних послуг з визначенням кількості та тарифів, (абз. 2, пп. 4.7.1. договору суборенди).
Якщо суборендар не має індивідуальних приборів обліку для визначена об`єму спожитих комунальних послуг (зокрема вентиляція, кондиціювання, опалення тощо), орендар здійснює розрахунки вартості таких послуг пропорційно займаній площі (площі об`єкта суборенди) згідно з Методикою, що є Додатком № 2 до цього договору. (абз. 3 пп. 4.7.1. договору суборенди).
Витрати орендаря на комунальні послуги, а саме: електроенергія, у тому числі витрачена на забезпечення функціонування системи вентиляції та кондиціювання, водопостачання; водовідведення (каналізація); опалення тощо, що забезпечують належне функціонування і утримання місць загального користування, (пп. 4.7.2. договору суборенди).
Відповідно до абз. 2, пп. 4.7.2. договору суборенди, компенсація витрат на комунальні послуги, визначена цим пунктом, здійснюється суборендарем у розмірі 7,00 грн, у т.ч. ПДВ 20%, за один кв.м. об`єкта суборенди на місяць і всього за місяць 3955,00 грн, у т.ч. ПДВ 20% на місяць в наступному порядку: щомісяця з моменту підписання сторонами Акту приймання-передачі об`єкта суборенди у суборенду в розмірі 100% (сто відсотків) від розміру компенсації зазначеного в абзаці 2 п. 4.7.2. договору.
Компенсація витрат на комунальні послуги, визначена цим пунктом, здійснюється суборендарем протягом 5 (п`яти) банківських днів з моменту виставлення орендарем рахунків-фактур відповідно до даного пункту договору, (абз. 4, пп. 4.7.2. договору суборенди)
Відповідно до пп. 4.7.3. договору суборенди, суборендар компенсує орендарю вартість експлуатаційних витрат у розмірі 24,00 грн, у т.ч. ПДВ 20%, за 1 (один) кв.м. об`єкта суборенди на місяць і всього за місяць 13 560,00 грн, у т.ч. ПДВ 20%.
Оплата експлуатаційних витрат (до них входять: технічне обслуговування інженерних мереж та комунікації, в т.ч. пожежної сигналізації, системи пожежогасіння, обслуговування систем кондиціювання та вентиляції на об`єкті суборенди, плата за забезпечення послугами із постійного та безперебійного функціонування ТК та об`єкту суборенди, вартість вивозу побутових відходів, вартість прибирання місць загального користування та прилеглої до будівлі громадського-торговельного центру території, витрати на розміщення рекламних конструкцій, адміністративні витрати, вартість непланових робіт з ремонту та обслуговуванню, вартість користування земельною ділянкою, на якій знаходиться об`єкт суборенди, та/або земельний податок (плата за землю), плата за користування місцями для завантаження та/або розвантаження товарів, охорона місць загального користування, технічне обслуговування й утримання площ загального користування, розрахованих відповідно до Методики розрахунків, відповідно з Додатком № 2 до договору) здійснюється суборендарем щомісяця на підставі виставлених рахунків до 20 (двадцятого) числа поточного місяця за наступний місяць, (абз. 2, пп. 4.7.3. договору суборенди).
Відповідачу були виставлені наступні рахунки на оплату орендної плати та експлуатаційних витрат: № 1898 від 01.08.2023 на суму 118 779,95 грн; № 2164 від 01.09.2023 на суму 47 733,70 грн; № 2418 від 01.10.2023 на суму 97 733,70 грн; № 2727 від 01.11.2023 на суму 118 779,95 грн. Рахунки на оплату витрат орендаря на комунальні послуги: № 2300 від 30.09.2023 від 14 209,37 грн; № 2572 від 9992,62 грн; № 2481 від 30.11.2023 на суму 29 830,27 грн.
10.02.2021 відповідно до п. 4.6. договору суборенди відповідачем (суборендарем) сплачено Гарантійний платіж на загальну суму 118 779,95 грн.
Орендар має право утримати з суми Гарантійного платежу суму заборгованості суборендаря з орендної плати та компенсації витрат орендаря на комунальні послуги, з обов`язковим письмовим повідомленням суборендаря за 3 (три) банківські дні до дати такого утримання, яка виникла з цього договору. У такому випадку суборендар на вимогу орендаря здійснює доплату для відновлення розміру Гарантійного платежу, встановленого цим договором, на підставі наданого орендарем рахунку, (абз. 3, п. 4.6. договору суборенди).
30.11.2023 Гарантійний платіж по даному договору направлені на часткове погашення боргу, а саме: закрито борг по рахунку на оплату № 1898 від 01.08.2023 (орендна плата та експлуатаційні витрати за серпень 2023 року) у сумі 118 779,95 грн.
За розрахунком позивача сума заборгованості складає: (383 027,30 + 54 032,26) - 118 779,95 = 318 279,61 грн.
Відповідно до статей 526, 530 Цивільного кодексу України (ЦК України) зобов`язання має бути виконане належним чином і в установлений строк. Крім того, згідно з ст. 525 ЦК України одностороння відмова від виконання зобов`язань є неприйнятним.
Згідно з статтею 193 Господарського кодексу України суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договору, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. До виконання господарських договорів застосовуються відповідні положення Цивільного кодексу України з урахуванням особливостей, передбачених цим Кодексом. Не допускаються одностороння відмова від виконання зобов`язань, крім випадків, передбачених законом, а також відмова від виконання або відстрочка виконання з мотиву, що зобов`язання другої сторони за іншим договором не було виконано належним чином.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Цивільного кодексу України підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.
Частина перша статті 202 Цивільного кодексу України передбачає, що правочином є дія особи, спрямована на набуття, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.
Зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від вчинення певної дії (негативне зобов`язання), а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку (ч. 1 ст. 509 ЦК України).
Зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, установлених договором або законом (ч. 1 ст. 598 ЦК України).
Положеннями статті 526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання повинні виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього кодексу, інших актів цивільного законодавства, а за відсутності таких умов та вимог відповідно до звичаїв ділового обороту або інших вимог, що звичайно ставляться.
16.04.2024 на адресу відповідача направлено претензію вих. № 8/1.24-ІСГ.
15.03.2024 за адресою: 01033, м. Київ, вул. Володимирська 79, другий поверх 15, зала «А» відбулись збори кредиторів ТОВ «Дієса».
На зборах кредиторів ТОВ «Дієса» кредиторами прийнято рішення про схвалення запропонованого плану санації ТОВ «Дієса» до відкриття провадження у справі про банкрутство. За схвалення плану санації віддано 1 745 662 голосів, що склало 69,7283% від загальної суми незабезпечених вимог, включених до плану санації, яке оформлено протоколом від 15.03.2024 № 1.
Кредиторами при схваленні плану санації були затверджені наступні умови погашення вимог, а саме:
- частка від суми основного боргу товариства перед кожним незабезпеченим кредитором, який зазначений в пункті 5.2 розділу 5 «Кредити боржника» плану санації, розстрочують ся на 60 календарних місяців із щомісячним погашенням рівними сумами, починаючи з місяця наступного за місяцем затвердження плану санації;
- частка від суми основного боргу товариства перед кожним незабезпеченим кредитором, який зазначений в пунктів 5.2 розділу 5 «Кредитори боржника» плану санації, відстрочується до дати отримання товариством відшкодування понесених збитків спричинених повномасштабною військовою агресією російської федерації проти України, але не пізніше 60 календарного місяця наступного за місяцем затвердження плану санації;
- частка від суми основного боргу товариства перед кожним незабезпеченим кредитором, який зазначений в пунктів 5.2 розділу 5 «Кредитори боржника» плану санації, прощається (списується) такими кредиторами товариству, наслідком чого є виключення даної заборгованості з бухгалтерського обліку як боржника так і кредиторів на 60-ий календарний місяць виконання плану санації (якщо план санації в частині сплати боржником щомісячних платежів виконується належним чином);
- 100 % від суми збитків (моральних, матеріальних), відсотків, курсових, інфляційних, що нараховані та/або можуть бути нараховані такими незабезпеченими кредиторами товариству у зв`язку із простроченням товариством виконання основного боргу, прощається кредиторами товариству, наслідком чого є виключення даної заборгованості з бухгалтерського обліку як боржника так і кредиторів на 60-ий календарний місяць виконання плану санації (якщо план санації в частині сплати боржником щомісячних платежів виконується належним чином);
- 100 % від суми штрафних санкцій (неустойки, штрафу, пені), що нараховані та/або можуть бути нараховані такими незабезпеченими кредиторами товариству у зв`язку із простроченням товариством виконання основного боргу, прощається кредиторами товариству, наслідком чого є виключення даної заборгованості з бухгалтерського обліку як боржника так і кредиторів на 60-ий календарний місяць виконання плану санації (якщо план санації в частині сплати боржником щомісячних платежів виконується належним чином).
Конкретний розмір часток та суми, що розстрочуються, відстрочуються та списуються в грошовій сумі, відносно кредиторів, зазначених в пункті 5.2 розділу 5 плану санації, зазначений в таблиці, що наведена в розділі 7 «Погашення вимог кредиторів» цього плану санації (п. 7.3 плану санації).
22.03.2024 Господарський суд м. Києва прийняв заяву ТОВ «Дієса» про затвердження плану санації у справі № 910/3368/24.
24.04.2024 Господарський суд м. Києва у справі № 910/3368/24 постановив ухвалу про задоволення заяви ТОВ «Дієса» про затвердження плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство задовольнив. Затвердив план санації ТОВ «Дієса» до відкриття провадження у справі про банкрутство, схвалений рішенням зборів кредиторів, яке оформлено протоколом від 15.03.2024 № 1, терміном дії 60 місяців.
Відповідно до ст. 5 Кодексу України з процедур банкрутства боржник за рішенням засновників (учасників, акціонерів) боржника має право ініціювати процедуру санації до відкриття провадження у справі про банкрутство.
Санація боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство здійснюється відповідно до плану санації боржника до відкриття провадження у справі про банкрутство (далі - план санації).
У плані санації визначаються:
- розміри, порядок і строки погашення вимог кредиторів, які беруть участь у санації;
- заходи щодо виконання плану санації та нагляду за виконанням плану санації;
- обсяг повноважень керуючого санацією (у разі його призначення).
Таким чином, станом на конкретно визначену дату, на яку розроблено та затверджено план санації, існує прострочена заборгованість, яку боржник неспроможний реально погасити без застосування процедури досудової санації.
У плані санації відсутнє посилання на договір № ІСГ-8/708 та про облік заборгованості в розмірі 838 027,30 грн. План санації містить посилання про облік заборгованості перед позивачем у розмірі 731 281,49 грн без посилання на документи виникнення заборгованості.
Позивач посилається на існування двох договорів за якими у відповідача виникла заборгованість перед позивачем, а саме: договір суборенди № ІСГ-8/708 від 21.12.2028 у розмірі 361 504,38 грн, у т.ч. сума основного боргу 318 279,61 грн, 3% річних 3950,00 грн, пеня 39 274,77 грн; договір суборенди № ІСГ-8/1428 від 01.12.2023 у розмірі 813 480,55 грн, у т.ч. сума основного боргу 778 248,27 грн; 3% річних у розмірі 1919,00 грн; пеня 33 313,28 грн. Тобто лише за основною сумою боргу розмір становить 1 096 527,88 грн і яка відповідно не співпадає з сумою зазначеною у плані санації.
Бухгалтерська довідка від 01.08.2024 № 0108-8юр, яка містить посилання на договір № ІСГ/8/708 від 21.12.2020 та заборгованість у розмірі 383 027,30 грн, підписана головним бухгалтером ТОВ «Дієса» Іриною Яковецька.
Згідно із Законом України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні» від 16.07.1999 р. № 996-XIV, первинним документом є документом, в якому міститься інформація про господарську операцію, а господарська операція, відповідно, - подія, що зумовлює зміну у структурі активів і зобов`язань або власному капіталі підприємства.
У даному випадку бухгалтерська довідка носить інформаційний характер та не може вважатися первинним документом, оскільки в ній не фіксуються відомості про будь-яку господарську операцію.
План санації містить посилання на наявність заборгованості позивача перед відповідачем у розмірі 118 779,95 грн за договором № ІСТ-8/708 від 21.12.2020, п. 6.2.6 плану санації, однак вказані кошти зараховані позивачем в рахунок погашення заборгованості за вказаним договором.
План санації затверджено ухвалою Господарського суду м. Києва від 24.04.2024 у справі № 910/3368/24. Тоді як за відповідачем заборгованість у розмірі 318 279,61 грн обліковувалась станом на 01.12.2023 та виникла до затвердження плану санації.
Таким чином, вимога про стягнення суми основного боргу є обґрунтованою.
Відповідно до ст. 610 Цивільного кодексу України порушення зобов`язання є його невиконання або виконання з порушенням умов, визначених змістом зобов`язання (неналежне виконання).
Згідно із ст. 612 ЦК України, боржник вважається таким, що прострочив, якщо він не приступив до виконання зобов`язання або не виконав його у строк, встановлений договором або законом.
Відповідно до ч. 2 ст. 625 ЦК України, боржник прострочив виконання грошового зобов`язання, на вимогу кредитора зобов`язаний сплатити суму боргу з урахуванням встановленого індексу інфляції за весь час прострочення, а також 3% річних від простроченої суми, якщо інший розмір процентів не встановлений договором або законом.
Позивачем заявлено до стягнення 3% річних за період з 01.12.2023 по 29.04.2024 у розмірі 3950,00 грн. Судом перевірено розрахунок 3% річних за допомогою інформаційної системи «Законодавство» та установлено, що правильним розміром 3% річних є 3941,51 грн.
Відповідно до п. 8.1. договору суборенди, за невиконання або неналежне виконання сторонами цього договору вони несуть відповідальність відповідно до умов цього Договору та чинного законодавства України.
Відповідно до ст. 611 ЦК України одним із наслідків порушення зобов`язання є неустойка.
Положеннями ст. 216, ч. 1 ст. 218 ГК України також визначено, що підставою господарсько-правової відповідальності у вигляді застосування господарських санкцій є вчинене учасником господарських відносин правопорушення у сфері господарювання. Одним із видів господарських санкцій згідно з ч. 2 ст. 217 ГК України є штрафні санкції, до яких віднесені штраф і пеня (ч. 1 ст. 230 ГК України).
Розмір штрафних санкцій відповідно до ч. 4 ст. 231 ГК України встановлюється законом, а в разі якщо розмір штрафних санкцій законом не визначено, санкції застосовуються в розмірі, передбаченому договором. При цьому розмір санкцій може бути встановлено договором у відсотковому відношенні до суми невиконаної частини зобов`язання або у певній, визначеній грошовій сумі, або у відсотковому відношенні до суми зобов`язання незалежно від ступеня його виконання, або у кратному розмірі до вартості товарів (робіт, послуг).
Відповідно до ч. 1, 3 ст. 549 ЦК України, неустойкою є грошова сума або інше майно, які боржник повинен передати кредиторові у разі порушення боржником зобов`язання. Пенею є неустойка, що обчислюється у відсотках від суми несвоєчасно виконаного грошового зобов`язання за кожен день прострочення виконання.
За приписом ст. 3 Закону України № 543/96 «Про відповідальність за несвоєчасне виконання грошових зобов`язань» розмір пені за прострочення платежу не може перевищувати подвійної облікової ставки НБУ, що діяла в період, за який сплачується пеня.
У зв`язку з неналежним виконанням договірних зобов`язань в частині своєчасної оплати орендної плати та інших платежів за договором, відповідачу нарахована пеня у розмірі 39 274,77 грн за загальний період з 01.12.2023 по 30.04.2024.
Судом перевірено розрахунок пені за допомогою інформаційної системи «Законодавство» та установлено, що правильним розміром пені є 39 146,11 грн.
Заперечення відповідача щодо позову є безпідставними, оскільки відповідно до абз. 4 ч. 7 ст. 5 Кодексу України з процедур банкрутства, господарський суд може обмежити дію мораторію у виняткових випадках, якщо такий мораторій може спричинити втрату предмета застави забезпеченого кредитора.
Постановою Північного апеляційного господарського суду від 28.02.2024 у справі № 910/15087/23 змінено ухвалу Господарського суду м. Києва від 13.10.2023 по справі № 910/15087/23 та виключено з пункту 3 резолютивної частини цієї ухвали наступні слова: "так і здійснення будь-яких інших дій або прийняття будь-яких рішень, направлених на безпосереднє задоволення вимог кредиторів, які включені до плану санації Товариства з обмеженою відповідальністю «Дієса» (ідентифікаційний код: 36483471)".
Також відповідачем не доведено наявність форс-мажорних обставин, які настали для відповідача та спричинили неможливість виконання зобов`язання саме за договором суборенди. Посилання на лист Торгово-промислової палати України № 2024/02.0-7.1 від 28.02.2022 є безпідставним, оскільки він носить загальний характер та не є сертифікатом про форс-мажорні обставини. Наданий Сертифікат Київської торгово-промислової палати № 3000-22-0460 про форс-мажорні обставини (обставини непереборної сили) не стосується договору суборенди. Підстав для застосування ст. 233 ГК України щодо зменшення розміру пені суд не вбачає. Прострочення виконання зобов`язання за договором суборенди настало до затвердження плану санації до відкриття провадження у справі про банкрутство. Документально не доведено, що заборгованість за договором суборенди включено до плану санації.
Відповідно до ст. 73 ГПК України, доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.
Відповідно до ч. ч. 1, 3 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
За наведених вище обставин та наданих доказів, суд вважає, що відповідачем не спростовано правомірність заявлених позовних вимог позивачем. Позов підлягає частковому задоволенню.
Втирати із сплати судового збору покладаються на відповідач пропорційно розміру задоволених вимог.
Керуючись ст.ст. 46, 74, 76-80, 129, 233, 236-242 Господарського процесуального кодексу України, суд
вирішив
Позов задовольнити частково.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Дієса» (вул. Велика Васильківська 45, м. Київ, 03150, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 36483471) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Іст Солюшн Груп» (пр. Соборний 160, приміщення 17.1, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69005, Україна, поштова адреса: пр. Соборний 160, а/с 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69005, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 41932936) суму основного боргу в розмірі 318 279,61 грн (триста вісімнадцять тисяч двісті сімдесят дев`ять гривень 61 коп.), пеню в розмірі 39 146,11 грн (тридцять дев`ять тисяч сто сорок шість гривень 11 коп.), 3% річних у розмірі 3941,51 грн (три тисячі дев`ятсот сорок одна гривня 51 коп.). Видати наказ.
У задоволенні іншої частини позову відмовити.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «Дієса» (вул. Велика Васильківська 45, м. Київ, 03150, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 36483471) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Іст Солюшн Груп» (пр. Соборний 160, приміщення 17.1, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69005, Україна, поштова адреса: пр. Соборний 160, а/с 17, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69005, Україна, ідентифікаційний код юридичної особи 41932936) судовий збір у розмірі 5420,51 грн (п`ять тисяч чотириста двадцять гривень 51 коп.). Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів з дня його проголошення безпосередньо до суду апеляційної інстанції. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення оформлено і підписано у відповідності до вимог ст. ст. 240, 241 ГПК України 11 вересня 2024 року.
Суддя І. С. Горохов
Суд | Господарський суд Запорізької області |
Дата ухвалення рішення | 09.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121542599 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань оренди |
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Центральний апеляційний господарський суд
Дармін Михайло Олександрович
Господарське
Господарський суд Запорізької області
Горохов І.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні