ПІВНІЧНИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД
вул. Шолуденка, буд. 1, літера А, м. Київ, 04116 (044) 230-06-58 inbox@anec.court.gov.ua
ОКРЕМА УХВАЛА
"11" вересня 2024 р. Справа№ 925/130/24
Північний апеляційний господарський суд у складі колегії суддів:
головуючого: Корсака В.А.
суддів: Алданової С.О.
Євсікова О.О.
за апеляційною скаргою Приватного підприємства «Стан-Агро»
на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.05.2024, повний текст якого складено та підписано 30.05.2024
у справі № 925/130/24 (суддя Кучеренко О.І.)
за позовом Акціонерного товариства «ПроКредит Банк»
до 1. Приватного підприємства «Стан-Агро»
2. ОСОБА_1
3. ОСОБА_2
про стягнення 614 912,61 грн
ВСТАНОВИВ:
У провадженні колегії суддів Північного апеляційного господарського суду у складі: головуючий суддя - Корсак В.А., судді: Євсіков О.О., Алданова С.О. перебуває справа №925/130/24 за апеляційною скаргою Приватного підприємства «Стан-Агро» на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.05.2024.
Ухвалою Північного апеляційного господарського суду від 16.07.2024 поновлено Приватного підприємства «Стан-Агро» пропущений строк на подання апеляційної скарги на рішення Господарського суду Черкаської області від 22.05.2024 у справі №925/130/24. Відкрито апеляційне провадження за цією апеляційною скаргою. Закінчено проведення підготовчих дій. Повідомлено учасників справи про призначення апеляційної скарги до розгляду на 09.09.2024. Роз`яснено учасникам справи право подати до суду апеляційної інстанції відзив на апеляційну скаргу в письмовій формі до 02.09.2024. Встановлено учасникам справи строк для подачі всіх заяв та клопотань в письмовій формі до 02.09.2024. Явка учасників справи не визнана обов`язковою.
17.07.2024 процесуальний документ суду було здано для доставки (вручення) до відділення Київ - 06002 на адресу:
- скаржника - Приватного підприємства «Стан-Агро» - 20611, Черкаська обл., Звенигородський р-н, с. Станіславчик, вул. Дружби, буд. 34 (трек-номер 06002 775 052 63) та
- відповідача-2 - ОСОБА_1 - АДРЕСА_1 (трек-номер НОМЕР_1 );
- відповідача-3 - ОСОБА_2 - АДРЕСА_2 (трек-номер НОМЕР_2 ).
Вказану вище судову кореспонденцію чи поштові повідомлення про вручення відповідної судової кореспонденції сторонам за трек-номером 06002 775 052 63, 06002 775 052 80 та 06002 775 052 98 повернуто до суду.
Дослідивши зазначені поштові повідомлення про вручення, колегією суддів встановлено, що поштове повідомлення трек-номер 06002 775 052 80, яке було направлено ОСОБА_1 повернулось до суду з відміткою поштової установи: «адресат відсутній за вказаною адресою».
Водночас, щодо поштових повернень, направлених Приватному підприємства «Стан-Агро» та ОСОБА_2 , то колегією суддів встановлено, що у графі «розписка про одержання» зазначених поштових відправлень міститься один і той самий підпис без зазначення прізвища та ініціалів особи, яка отримала ці поштові повернення (тобто одержувач невідомий).
Отже, з наведеного вбачається, що невідома особа отримала поштові повідомлення за обох одержувачів - Приватного підприємства «Стан-Агро» (06002 775 052 63) та ОСОБА_2 (06002 775 052 98).
З огляду на те, що інформація про вручення поштових відправлень Приватному підприємства «Стан-Агро» та ОСОБА_2 має значення для здійснення подальших процесуальних дій у справі, суд зазначає наступне.
Правові, соціально-економічні та організаційні основи діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку, а також регулювання відносин між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, операторами поштового зв`язку і користувачами їх послуг визначає Закон України "Про поштовий зв`язок", статтею 2 якого передбачено, що відносини у сфері надання послуг поштового зв`язку регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Однією з основних засад діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку є, зокрема, забезпечення надання послуг поштового зв`язку встановленого рівня якості (стаття 3 Закону України "Про поштовий зв`язок").
Згідно зі статтею 15 Закону України "Про поштовий зв`язок" національний оператор, яким є Акціонерне товариство "Укрпошта" (розпорядження Кабінету Міністрів України №10-р від 10 січня 2002 року "Про національного оператора поштового зв`язку"), забезпечує надання на всій території України універсальних послуг поштового зв`язку за переліком.
Відповідно до пункту 9 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Правил надання послуг поштового зв`язку" №270 від 05 квітня 2009 року (далі - Правила), національний оператор поштового зв`язку забезпечує надання універсальних послуг поштового зв`язку на всій території України. До універсальних послуг поштового зв`язку належать послуги з пересилання поштових карток, листів, бандеролей, секограм - простих та рекомендованих.
В даному випадку адресатом виступає фізична особа, у зв`язку з чим застосуванню підлягає пункт 82 Правил, який визначає, що рекомендовані листи з позначкою "Судова повістка", адресовані фізичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються особисто адресату (одержувачу), а в разі його відсутності - будь-кому з повнолітніх членів його сім`ї, який проживає разом з адресатом (одержувачем). У разі відсутності адресата (одержувача), будь-кого з повнолітніх членів його сім`ї за зазначеною на рекомендованому листі адресою працівник об`єкта поштового зв`язку інформує адресата (одержувача) за наявним номером телефону та/або вкладає до абонентської поштової скриньки повідомлення про надходження рекомендованого листа з позначкою "Судова повістка". (п. 82 Правил).
рекомендовані поштові відправлення з позначкою "Судова повістка", адресовані юридичним особам, під час доставки за зазначеною адресою вручаються представнику юридичної особи, уповноваженому на одержання пошти, під розпис.
У разі відсутності адресата за вказаною на рекомендованому листі адресою працівник поштового зв`язку робить позначку "адресат відсутній за вказаною адресою", яка засвідчується підписом з проставленням відбитку календарного штемпеля і не пізніше ніж протягом наступного робочого дня повертає його до суду.
Відповідальність за невиконання чи неналежне виконання послуг поштового зв`язку закріплена пунктами 114-115 Правил.
Разом з цим, порядок приймання, обробки, перевезення та доставки (вручення) поштових відправлень визначає Порядок пересилання поштових відправлень (далі - Порядок), затверджений наказом Українського державного підприємства поштового зв`язку "Укрпошта" № 211 від 12 травня 2006 року, дія якого, згідно з пунктом 2 поширюється на національного оператора поштового зв`язку, виконання функцій якого покладене на Українське державне підприємство поштового зв`язку "Укрпошта" (теперішнє найменування юридичної особи Акціонерне товариство "Укрпошта").
Положеннями Порядку передбачено, зокрема, здійснення обробки та вручення вхідної письмової кореспонденції в доставних відділеннях поштового зв`язку, не оснащених та оснащених автоматизовним робочим місцем відділення зв`язку (п.3.1.6 та 3.1.7).
Відповідно до пункту 3.1.6.5 Порядку рекомендовані поштові відправлення, урядові відправлення (прості та рекомендовані), рекомендовані повідомлення про вручення поштових відправлень, всі повторні повідомлення записуються до книги ф.8. Книги ф.8 ведуться за кожною доставною дільницею та окремо на відправлення, що підлягають видачі безпосередньо у відділенні поштового зв`язку. У книзі ф.8 нумерація запису поштових відправлень, що видаються в доставку, ведеться щодня, а тих, що видаються в об`єктах поштового зв`язку, - протягом місяця. У другій графі книги ф.8 при запису рекомендованих відправлень із повідомленнями про вручення додатково вказується "Повід." при запису рекомендованих листів і поштових карток з відміткою "Вручити особисто" -"В/особ.", рекомендованих листів з відміткою "Судова повістка" - "Суд. пов." При надходженні повернених або досланих рекомендованих відправлень у четвертій графі зазначаються відповідно літери "П" і "Д", вказується місце приймання та звідки повернене або дослане рекомендоване відправлення.
Так, згідно з пунктами 3.1.6.11, 3.1.6.15 Порядку в одержанні рекомендованих поштових відправлень одержувач розписується в книзі ф.8 та вказує своє прізвище.
Після кожної доставки листоноша звітує про вручення поштових відправлень. При цьому він здає працівнику, який контролює роботу листоноші, невручені поштові відправлення з довідками ф.20, а також гроші за надані послуги споживачам вдома.
За положеннями пункту 3.1.6.16 Порядку працівник, який контролює роботу листонош, зобов`язаний:
а) перевірити в книзі ф.8 (реєстрі ф.11) наявність розписок адресатів;
б) перевірити наявність відміток у книзі ф.8 та на відправленні щодо вкладання ф.22а до абонскриньки;
в) зробити відмітку в останній графі книги ф.8 про причину невручення згідно з довідкою ф.20;
г) перевірити правильність оформлення повідомлень про вручення поштових відправлень із відміткою "Вручити особисто";
ґ) одержати рекомендовані відправлення, прийняті листоношею на доставній дільниці;
д) прийняти письмову кореспонденцію, вийняту із поштових скриньок.
Після перевірки особа, яка здійснює контроль, розписується в книзі ф.8 (реєстрі ф.11).
Згідно з пунктом 3.1.7.6 Порядку передбачено, що після кожної доставки листоноша здає працівнику, який контролює роботу листонош, невручені поштові відправлення з довідками ф.20, грошову готівку за надані послуги споживачам вдома, окремі аркуші ф.8 із заповненим звітом. Звіт підписується працівником, який контролює роботу листонош, відділяється від ф.8 та передається листоноші.
Поштові відправлення досилаються (повертаються) і вручаються адресатам (відправникам) з довідками ф.20. При поверненні (досиланні) поштового відправлення причина повернення (досилання) зазначається на довідці ф. 20 (аналогічному відбитку штампа), яка акуратно прикріплюється на лицьовому боці відправлення. При поверненні (досиланні) посилки причина повернення (досилання) робиться й на зворотному боці бланка супровідної адреси, яка затверджується підписом працівника зв`язку та відбитком календарного штемпеля. Правильність оформлення реєстрованих поштових відправлень, що досилаються (повертаються) перевіряється начальниками цехів (дільниць), відділень поштового зв`язку (їхніми заступниками) (п.7.1.1., 7.1.2. та 7.1.3.).
На противагу зазначеному, працівниками Відділення поштового зв`язку Станіславчик Центру поштового зв`язку № 6 м. Сміла Черкаської дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку „Укрпошта" не було належно виконано покладені на них службові обов`язки по доставці поштового відправлення з трек-номерами 06002 775 052 63 та 06002 775 052 98, адресованих Приватному підприємству «Стан-Агро» та ОСОБА_2 у цій справі, як це встановлено в статті 242 Господарського процесуального кодексу України, пунктом 82 Правил надання послуг поштового зв`язку та пунктом 3.1.6, 3.1.7, 7.1.1. Порядку, оскільки рекомендоване повідомлення про вручення поштового відправлення не містить даних про одержувача, що не узгоджується із вище зазначеними нормами права, тобто працівники вказаного відділення поштового зв`язку діють не у спосіб, визначений нормами права, які регламентують діяльність організації поштового зв`язку Акціонерного товариства "Укрпошта".
Відповідно до умов пункту 3.2 Статуту АТ "Укрпошта", затвердженого наказом Міністерства інфраструктури України від 14 грудня 2018 року 611 (далі - Статут), та розміщеного за посиланням https://www.ukrposhta.ua/ua/statutni-dokumenty, АТ "Укрпошта" у своїй діяльності керується Конституцією України, законодавством України, в тому числі законодавством щодо запобігання корупції, актами Всесвітнього поштового союзу, Статутом, а також внутрішніми документами АТ Укрпошта, прийнятими відповідно до Статуту.
Відповідно до розпорядження Кабінету Міністрів України від 10 січня 2002 року №10-р "Про національного оператора поштового зв`язку" АТ "Укрпошта" є національним оператором поштового зв`язку.
Закон України від 04 жовтня 2001 року "Про поштовий зв`язок" (далі - Закон) згідно його преамбули визначає правові, соціально-економічні та організаційні основи діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку, а також регулює відносини між органами державної влади та органами місцевого самоврядування, операторами поштового зв`язку і користувачами їх послуг.
Відносини у сфері надання послуг поштового зв`язку регулюються Конституцією України, цим та іншими законами України і прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами (частина 1 статті 2 Закону).
Абзац 2 та 8 частини 1 статті 3 Закону основними засадами діяльності у сфері надання послуг поштового зв`язку зазначають захист інтересів користувачів у сфері надання послуг поштового зв`язку та єдність правил, стандартів і норм у сфері надання послуг поштового зв`язку.
В даному випадку, поштова установа формально віднеслась до направленого їй із суду (органу, який стоїть на захисті прав та законних інтересів осіб) поштового відправлення.
А тому, вказані обставини свідчать про неналежне виконання працівниками Відділення поштового зв`язку Станіславчик Центру поштового зв`язку № 6 м. Сміла Черкаської дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку „Укрпошта" положень Закону України "Про поштовий зв`язок", а відтак, вказане відділення своїми діями перешкоджає суду отримати достовірні дані з приводу вручення відправлення за трек-номерами 06002 775 052 63 та 06002 775 052 98, що є неприпустимим в демократичному суспільстві, де принцип верховенства права визнається як фундаментальним правовим принципом.
Характер порушень Відділення поштового зв`язку Станіславчик Центру поштового зв`язку № 6 м. Сміла Черкаської дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку „Укрпошта" свідчить не тільки про неналежне виконання своїх обов`язків працівниками такого відділення зв`язку, але й про неналежну організацію роботи самих відділень та про відсутність відповідного контролю зі сторони керівництва Черкаської дирекції АТ "Укрпошта".
Частиною 1 статті 246 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
Згідно з частинами 6, 7 статті 246 Господарського процесуального кодексу України окрема ухвала надсилається відповідним юридичним та фізичним особам, державним та іншим органам, посадовим особам, які за своїми повноваженнями повинні усунути виявлені судом недоліки чи порушення чи запобігти їх повторенню. Окрема ухвала щодо прокурора або адвоката надсилається органу, до повноважень якого належить притягнення до дисциплінарної відповідальності прокурора або адвоката відповідно. З метою забезпечення виконання вказівок, що містяться в окремій ухвалі, суд встановлює у ній строк для надання відповіді залежно від змісту вказівок та терміну, необхідного для їх виконання.
Враховуючи викладене, cуд вважає за необхідне постановити окрему ухвалу та направити її Черкаській дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" для вжиття відповідних заходів щодо усунення порушень у Відділенні поштового зв`язку Станіславчик Центру поштового зв`язку № 6 м. Сміла Черкаської дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку „Укрпошта".
Крім того, суд встановлює Черкаській дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" строк десять днів з дня отримання цієї окремої ухвали для надання інформації щодо відомостей про вручення поштових відправлень з трек-номерами 06002 775 052 63 та 06002 775 052 98 із детальним поясненням (розшифровкою) причини вручення вказаних різних поштових відправлень за одним і тим самим підписом із посиланням на конкретний пункт Правил надання послуг поштового зв`язку, затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 270 від 05 березня 2009 року або іншого нормативно-правового акту, що регулює відповідні відносини.
Суд звертає увагу Черкаської дирекції Акціонерного товариства "Укрпошта" та Відділення поштового зв`язку Станіславчик Центру поштового зв`язку № 6 м. Сміла Черкаської дирекції Українського державного підприємства поштового зв`язку „Укрпошта" на приписи статті 18 Закону України "Про поштовий зв`язок" та Главу 9 Господарського процесуального кодексу України, якими передбачено відповідальність операторів у сфері надання послуг поштового зв`язку та заходи процесуального примусу, відповідно.
Відповідно до ч. 1 ст. 246 ГПК України, суд, виявивши при вирішенні спору порушення законодавства або недоліки в діяльності юридичної особи, державних чи інших органів, інших осіб, постановляє окрему ухвалу, незалежно від того, чи є вони учасниками судового процесу.
Керуючись статтями 2, 43, 73, 91, 114, 234, 246, 253 Господарського процесуального кодексу України, статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, Північний апеляційний господарський суд
УХВАЛИВ:
Направити Акціонерному товариству "Укрпошта" в особі Черкаської дирекції окрему ухвалу у справі №925/130/24 з метою усунення порушень порядку вручення поштової кореспонденції.
Надати Акціонерному товариству "Укрпошта" в особі Черкаської дирекції строк 10 днів з дня отримання цієї окремої ухвали для формулювання інформації щодо вручення поштових відправлень з трек-номерами 06002 775 052 63 та 06002 775 052 98.
Про вжиті заходи повідомити Північний апеляційний господарський суд у десятиденний строк з дня отримання цієї ухвали.
Головуючий суддя В.А. Корсак
Судді С.О. Алданова
О.О. Євсіков
Суд | Північний апеляційний господарський суд |
Дата ухвалення рішення | 11.09.2024 |
Оприлюднено | 13.09.2024 |
Номер документу | 121559855 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань банківської діяльності кредитування |
Господарське
Північний апеляційний господарський суд
Корсак В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні