Справа № 309/3113/24
Провадження № 2/309/776/24
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 вересня 2024 року м. Хуст
Хустський районний суд Закарпатської області в складі
головуючого судді Ткач О.О.
за участю секретаря судового засідання Гелетей Д.В.,
прокурора ОСОБА_1 ,
розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження, у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом керівника Хустської окружної прокуратури Зовдун С. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України до ОСОБА_2 , третя особа : КНП «Хустська районна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення, -
В С Т А Н О В И В:
Керівник Хустської окружної прокуратури Зовдун С. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України звернувся до суду з позовом до ОСОБА_2 , третя особа: КНП «Хустська районна лікарня ім..Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення.
Свої позовні вимоги обґрунтовує тим, що вироком Хустського районного суду від 05.03.2024 у кримінальному провадженні №12023071050000538 (справа №309/5813/23) ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України та призначено покарання у виді 4 років позбавлення волі без позбавлення права керування транспортними засобами. На підставі ст.75 КК України ОСОБА_2 звільнено від відбування покарання з випробувальним терміном 1 рік та покладено обов`язки, передбачені ч.1 ст.76 КК України. Зазначений вирок суду набрав законної сили 05.04.2024.
Потерпілим у вказаному провадженні є неповнолітній ОСОБА_3 , якому внаслідок порушення обвинуваченим ОСОБА_2 ПДР України було завдано тілесних ушкоджень, а саме: ВЧМТ, забій головного мозку, тразматичний набряк головного мозку, відкритий уламковий імпресивний перелом лобної кістки із зміщенням уламків в черепну коробку, обширна забійно-рвана рана лобно-тімяної ділянки голови, сполучена з переломом, які кваліфікуються як тяжкі тілесні ушкодження.
У зв`язку з отриманими тілесними ушкодженнями потерпілий ОСОБА_4 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП «Хустська центральна лікарня імені Віцинського О.П.» Хустської міської ради.
Відповідно до інформації КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» неповнолітній ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на стаціонарному лікуванні у КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» 11 ліжко- днів з 03.09.2023 по 15.09.2023. Вартість його перебування на стаціонарному лікуванні становить 16 347,54 грн.
Також, за змістом вищезазначеного листа вбачається, що послуги КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, зокрема і щодо стаціонарного лікування ОСОБА_3 , оплачено Національною службою здоров`я України як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України. Цивільний позов про стягнення коштів на користь держави в особі НСЗУ, витрачених на лікування потерпілого, в межах кримінального провадження не заявлявся. Таким чином, кошти у розмірі 16347,54 грн., витрачені на лікування потерпілого від кримінального правопорушення передбаченого ч.2 ст.286 КК України ОСОБА_3 , підлягають стягненню з винної особи ОСОБА_2 , оскільки, надання медичних послуг здійснювалося за програмою медичних гарантій пацієнтам та оплачено Національною службою здоров`я України, що підтверджено листами КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області та Національної служби здоров`я України.
КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області згідно Статуту, затвердженим рішенням Хустської міської ради № 15 від 05.01.2021, є лікарняним закладом охорони здоров`я - комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної медичної допомоги.
Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.
Відповідно до інформації Національної служби здоров`я України № 19292/2-16-24 від 07.06.2024, послуги КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України (договори №1769-Е 123-Р000 від 07.02.2023 та №42529-Е223-Р000 від 09.02.2023) (відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»).
Разом з тим, оскільки НСЗУ витратила кошти державного бюджету при наданні медичних послуг, а саме лікування потерпілого ОСОБА_3 , який перебував на стаціонарному лікуванні у вищевказаному закладі охорони здоров`я з вини ОСОБА_2 , ці кошти необхідно стягнути із останнього та зарахувати до Державного бюджету України.
Просить суд стягнути із ОСОБА_2 на користь держави в особі Національної служби здоров`я України кошти, витрачені на лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 у розмірі 16347,54 грн.
Прокурор Хустської окружної прокуратури Молнар М.П. в судовому засіданні позовні вимоги підтримала, з мотивів, викладених в позовній заяві, просить суд позов задовольнити.
Представник Національної служби здоров`я України для участі в розгляді справи не з`явився, подав до суду заяву, просить суд справу розглядати в їх відсутність, позовні вимоги підтримав, з мотивів, викладених в позовній заяві, просить суд позов задовольнити.
Відповідач ОСОБА_2 в судове засідання не з`явився, про судове засідання повідомлений належним чином, що підтверджується відповідною розпискою про отримання ним повідомлення про вручення поштового відправлення судової повістки.
Представник КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Закарпатської області для участі в розгляді справи не з`явився, про судове засідання повідомлений належним чином, що підтверджується відповідною розпискою про отримання ним повідомлення про вручення поштового відправлення судової повістки.
Засл ухавши прокурора ОСОБА_1 , дослідивши матеріали справи, всебічно та повно з`ясувавши обставини справи, на яких ґрунтуються позовні вимоги, об`єктивно оцінивши в сукупності докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд приходить до наступних висновків.
Як вбачається з матеріалів справи, вироком Хустського районного суду від 05.03.2024 у кримінальному провадженні №12023071050000538 (справа №309/5813/23) ОСОБА_2 визнано винним у вчиненні кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 286 КК України та призначено покарання у виді 4 років позбавлення волі без позбавлення права керування транспортними засобами. На підставі ст.75 КК України ОСОБА_2 звільнено від відбування покарання з випробувальним терміном 1 рік та покладено обов`язки, передбачені ч.1 ст.76 КК України. Зазначений вирок суду набрав законної сили 05.04.2024 (а.с.16-19).
Потерпілим у вказаному провадженні є неповнолітній ОСОБА_3 .
У зв`язку з отриманими тілесними ушкодженнями потерпілий ОСОБА_4 перебував на стаціонарному лікуванні в КНП «Хустська центральна лікарня імені Віцинського О.П.» Хустської міської ради.
Відповідно до інформації КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» неповнолітній ОСОБА_4 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , перебував на стаціонарному лікуванні у КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» 11 ліжко- днів з 03.09.2023 по 15.09.2023. Вартість його перебування на стаціонарному лікуванні становить 16 347,54 грн. (а.с.22).
Згідно листа Національної служби здоров`я України № 19292/2-16-24 від 07.06.2024 встановлено, що між НСЗУ та КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області у 2023 році було укладено договір про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій договори №1769-Е 123-Р000 від 07.02.2023 та №42529-Е223-Р000 від 09.02.2023. У пункті 9 Типової форми договору про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, затвердженого постановою КМУ України від 25.04.2018 №410, передбачено, що надавач зобов`язується надавати медичні послуги за програмою медичних гарантій пацієнтам, а замовник зобов`язується оплачувати такі послуги відповідно до встановленого тарифу та коригувальних коефіцієнтів.
Послуги КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачуються Національною службою здоров`я України як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України. Положенням про Національну службу здоров`я України, затвердженого постановою КМУ від 27.12.2017 №1101, НСЗУ не наділена повноваженнями представляти інтереси держави у справах про відшкодування коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від злочину ( а.с. 28-31).
Відповідно до пункту 3 статті 131-1 Конституції України в Україні діє прокуратура, яка здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і у визначеному законом порядку.
Згідно ч.3 ст.23 Закону України «Про прокуратуру» прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу.
Відповідно до ч. ч. 1, 2 ст. 127 КПК України підозрюваний, обвинувачений, а також за його згодою будь-яка інша фізична чи юридична особа має право на будь-якій стадії кримінального провадження відшкодувати шкоду, завдану потерпілому, територіальній громаді, державі внаслідок кримінального правопорушення. Шкода, завдана кримінальним правопорушенням або іншим суспільно небезпечним діянням, може бути стягнута судовим рішенням за результатами розгляду цивільного позову в кримінальному провадженні.
Цивільний позов в інтересах держави, відповідно до ч. 3 ст. 128 КПК України, пред`являється прокурором.
Відповідно до ч. 7 ст. 128 КПК України особа, яка не пред`явила цивільного позову в кримінальному провадженні, а також особа, цивільний позов якої залишено без розгляду, має право пред`явити його в порядку цивільного судочинства.
Частиною 2 ст. 1191 ЦК України передбачено, що держава, Автономна Республіка Крим, територіальні громади, юридичні особи мають право зворотної вимоги до фізичної особи, винної у вчиненні кримінального правопорушення, у розмірі коштів, витрачених на лікування особи, яка потерпіла від цього кримінального правопорушення.
За змістом п. 3 постанови Пленуму Верховного Суду України № 11 від 07.07.1995 «Про відшкодування витрат на стаціонарне лікування особи, яка потерпіла від злочину та судових витрат» питання про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого вирішується згідно з «Порядком обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнених з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16.07.1993. Витрачені на стаціонарне лікування кошти підлягають відшкодуванню у повному обсязі і зараховуються до відповідного державного бюджету залежно від джерел фінансування закладу охорони здоров`я або на рахунок юридичної особи, якій належить останній.
Пунктом 2 Порядку обчислення розміру фактичних витрат закладу охорони здоров`я на стаціонарне лікування потерпілого від злочинного діяння та зарахування стягнення з винних осіб коштів до відповідного бюджету і їх використання, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 545 від 16.07.1993, визначено, що сума коштів, яка підлягає відшкодуванню, визначається закладом охорони здоров`я, в якому перебував на лікуванні потерпілий, виходячи з кількості ліжко-днів, проведених ним в стаціонарі та вартості витрат на його лікування в день.
Кількість ліжко-днів визначається на підставі медичної картки стаціонарного хворого (форма 003/у) або інших документів, які підтверджують дату госпіталізації та виписки хворого із стаціонару лікувального закладу. Визначення суми витрат на лікування потерпілого за один ліжко-день провадиться виходячи з фактичної кількості ліжко-днів і загальної суми фактичних витрат за місяць (в якому проводилось лікування) на утримання лікувального закладу, за винятком витрат на капітальні вкладення, капітальний ремонт і придбання інвентарю та обладнання.
За приписами п. 4 зазначеного Порядку стягнені в установленому порядку кошти залежно від джерела фінансування закладу охорони здоров`я, у якому перебував на стаціонарному лікуванні потерпілий, зараховуються до відповідного бюджету або на користь юридичної особи (відомства), якій належить заклад охорони здоров`я.
Судом безспірно встановлено, що Національною службою здоров`я України було проведено фінансування КНП «КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.»» Хустської міської ради Закарпатської області в розмірі 163347,54 грн. на лікування ОСОБА_3 .
Пунктом 5 частини першої статті 7 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» (далі Закон), однією з основних функцій НСЗУ, як Уповноваженого органу передбачено укладення договорів про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій.
Відповідно до статті 3 Закону України «Про основи законодавства України про охорону здоров`я» закладом охорони здоров`я є юридична особа будь-якої форми власності та організаційно-правової форми або її відокремлений підрозділ, що забезпечує медичне обслуговування населення на основі відповідної ліцензії та професійної діяльності медичних (фармацевтичних) працівників і фахівців з реабілітації.
Згідно з пунктом 1.1. статуту КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.», затвердженого рішенням виконавчого комітету Хустської міської ради від 06.01.2021 №384, КНП «Хустська ЦЛ ім. Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області є лікарняним закладом охорони здоров`я комунальним унітарним некомерційним підприємством, що надає послуги вторинної медичної допомоги.
Основною метою діяльності Підприємства є забезпечення медичного обслуговування населення шляхом надання йому медичних послуг в порядку та обсязі, встановлених законодавством (п.3.1 Статуту).
Джерелами формування майна та коштів Підприємства є комунальне майно, передане Підприємству відповідно до рішення про його створення; кошти державного, міського та місцевих бюджетів (бюджетні кошти); власні надходження Підприємства: кошти від здачі в оренду (зі згоди Засновника) майна, закрiпленого на правi оперативного управління; кошти та iнше майно, одержані вiд реалізацii продукції (робiт, послyг); цiльовi кошти; кошти, отриманi за договорами з центральним органом виконавчоi влади, що реалiзуе державну полiтику у сферi державних фiнансових гарантiй медичного обслyговування населення; кредити банкiв; майно, придбане у iнших юридичних або фiзичних осiб; майно, що надходить безоплатно або у виглядi безповоротної фiнансової допомоги чи добровiльних благодiйних внесків, пожертвувань юридичних i фiзичних осiб; надходження коштiв на виконашня програм соцiально-економiчного розвитку регiону, програм розвитку медичної галузі; майно та кошти, отриманi з iнших джерел, не заборонених законодавством України.
Таким чином, зі змісту викладеного вбачається, що вищевказана юридична особа є закладом охорони здоров`я та надавала медичні послуги потерпілому від кримінального правопорушення ОСОБА_3 за рахунок коштів НСЗУ відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення».
Згідно з ч. 3 ст. 1206 ЦК України якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, спільній власності територіальних громад, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету, за рахунок якого таке лікування фінансувалося. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, який за відповідні надані медичні послуги отримує кошти згідно з договором про медичне обслуговування населення за програмою медичних гарантій, такі кошти зараховуються до Державного бюджету України.
Відповідно до ч. 1 ст. 3 Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення» держава гарантує повну оплату згідно з тарифом за рахунок коштів Державного бюджету України надання громадянам необхідних їм медичних послуг та лікарських засобів, що передбачені програмою медичних гарантій. Тобто, послуги КНП «Хустська центральна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачені НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України.
Механізм використання коштів, передбачених у державному бюджеті за програмою «Реалізація програми державних гарантій медичного обслуговування населення», визначеною Порядком використання коштів, передбачених у державному бюджеті на реалізацію програми державних гарантій медичного обслуговування населення, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України № 1086 від 24.12.2019.
НСЗУ є розпорядником бюджетних коштів нижчого рівня та відповідальним виконавцем бюджетної програми.
Відповідно до інформації Національної служби здоров`я України № 19292/2-16-24 від 07.06.2024, послуги КНП «Хустська центральна лікарня ім.Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області, пов`язані з наданням медичних послуг за програмою медичних гарантій пацієнтам, оплачено НСЗУ як замовником медичних послуг за рахунок коштів Державного бюджету України (договори №1769-Е 123-Р000 від 07.02.2023 та №42529-Е223-Р000 від 09.02.2023) (відповідно до Закону України «Про державні фінансові гарантії медичного обслуговування населення»).
Разом з тим, оскільки НСЗУ витратила кошти державного бюджету при наданні медичних послуг, а саме лікування потерпілого ОСОБА_3 , який перебував на стаціонарному лікуванні у вищевказаному закладі охорони здоров`я з вини, ці кошти необхідно стягнути із останнього та зарахувати до Державного бюджету України
Частинами 1 та 3 ст.1206 ЦК України передбачено, що особа, яка вчинила злочин, зобов`язана відшкодувати витрати закладові охорони здоров`я на лікування потерпілого від цього злочину, крім випадку завдання шкоди при перевищенні меж необхідної оборони або у стані сильного душевного хвилювання, що виникло раптово внаслідок насильства або тяжкої образи з боку потерпілого. Якщо лікування проводилося закладом охорони здоров`я, що є у державній власності, у власності Автономної Республіки Крим або територіальної громади, кошти на відшкодування витрат на лікування зараховуються до відповідного бюджету.
Враховуючи викладене вище, суд приходить до висновку про законність та обґрунтованість позову прокурора в інтересах держави щодо стягнення з ОСОБА_2 витрат медичного закладу на стаціонарне лікування потерпілого, у зв`язку з чим такі позовні вимоги підлягають задоволенню у повному обсязі.
Оскільки прокурор, звертаючись з даним позовом до суду, діяв в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України, та звільнений від сплати судового збору за подачу позову до суду, сума судового збору підлягає стягненню з відповідача ОСОБА_2 на користь держави.
Керуючись ст. ст. 4, 10, 133, 141, 259, 263, 265, 268, 273, 352, 354 ЦПК України, ст.ст. 1191, 1206 ЦК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов керівника Хустської окружної прокуратури Зовдун С. в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України до ОСОБА_2 , третя особа : КНП «Хустська районна лікарня ім..Віцинського О.П.» Хустської міської ради Закарпатської області про відшкодування витрат на стаціонарне лікування потерпілого від кримінального правопорушення - задовольнити.
Стягнути з ОСОБА_2 , ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований та фактично проживає АДРЕСА_1 ) на користь держави в особі Національної служби здоров`я України (просп. Степана Бандери, 19, м. Київ, 04073, код ЄДРПОУ 42032422) кошти, витрачені на лікування потерпілого від кримінального правопорушення ОСОБА_3 , в сумі 16347,54 (шістнадцять тисяч триста сорок сім гривень п`ятдесят чотири копійки) які перерахувати в дохід Державного бюджету України (одержувач ГУК у м. Києві/Шевченківський р-н/24060300, код одержувача (ЄДРПОУ) 37993783, банк одержувача Казначейство України (ЕАП), розрахунковий рахунок UA 978999980313080115000026011).
Стягнути з ОСОБА_2 , ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований та фактично проживає АДРЕСА_1 )на користь Держави судовий збір в розмірі 3028 гривень.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Закарпатського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Найменування сторін:
- позивач : Керівник Хустської окружної прокуратури Зовдун С. (адреса м. Хуст, вул. 900 річчя Хуста, 16, Хустського району Закарпатської області);
- в інтересах держави в особі Національної служби здоров`я України (адреса : 04073, м. Київ, вул. Степана Бандери, 19);
- відповідач : ОСОБА_2 , ( ІНФОРМАЦІЯ_2 , зареєстрований та фактично проживає АДРЕСА_1 ).
- третя особа : КНП «Хустська центральна лікарня» Хустської міської ради Закарпатської області ( адреса : вул. І.Франка, 113, м. Хуст, Закарпатська область).
Суддя Хустського
районного суду: Ткач О.О.
Суд | Хустський районний суд Закарпатської області |
Дата ухвалення рішення | 04.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121565599 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них |
Цивільне
Хустський районний суд Закарпатської області
Ткач О. О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні