РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
У Х В А Л А
з питань забезпечення позову
12 вересня 2024 року м. Рівне№460/8692/24
Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді Максимчука О.О., розглянувши у письмовому провадженні без повідомлення учасників справи заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Робота за кордоном від ОСОБА_1 " про забезпечення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Робота за кордоном від ОСОБА_1 " до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправною та скасування постанови,
В С Т А Н О В И В :
Товариство з обмеженою відповідальністю "Робота за кордоном від ОСОБА_1 " (далі - позивач) звернулось через свого адвоката Перепечай Катерину Віталіївну (далі - представник/адвокат позивача) до Рівненського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом (позовною заявою) до Західного міжрегіональне управління Державної служби з питань праці (далі - відповідач), в якому позивач просить суд визнати протиправною та скасувати постанову відповідача про накладення на позивача штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024.
Ухвалою від 12.08.2024 суд прийняв вказану позовну заяву до розгляду і відкрив провадження в адміністративній справі, вирішив розгляд справи здійснювати суддею одноособово за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
10.09.2024 позивач звернувся через свого адвоката ОСОБА_2 до Рівненського окружного адміністративного суду з заявою про забезпечення адміністративного позову, в якій просить суд зупинити стягнення на підставі постанови Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 у виконавчому провадженні №75998403 та зупинити дію вказаної постанови.
Обґрунтовуючи вказану заяву про забезпечення позову, заявник зазначає про те, що звернувшись до суду із позовною заявою позивач має на меті захистити своє порушено право шляхом визнання протиправною та скасування постанови про накладення штрафу уповноваженими посадовими особами Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 року. Однак 09.09.2024 року головним державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби у місті Рівному Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кирилюк Надією Михайлівною винесено постанову про відкриття виконавчого провадження зі стягнення із позивача на користь держави штрафу в сумі 128000,00 грн на підставі постанови відповідача №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 року. Вважає, що в межах цієї справи в разі невжиття заходів забезпечення позову виникнуть обставини, які істотно ускладнять виконання рішення суду та поновлення порушених прав та інтересів позивача, а тому є необхідність в забезпеченні позову шляхом зупинення стягнення на підставі виконавчого документа. Також позивач зазначає про те, що ухвалою про забезпечення позову до вирішення справи по суті взаємовідносини між учасниками справи будуть зафіксовані у певному незмінному стані (на етапі відкриття виконавчого провадження), матимуть наслідком реальне виконання судового рішення як про задоволення позову, так і про відмову в задоволенні позову. Зокрема, якщо в задоволені позову буде відмовлено, то від перенесення на деякий час терміну стягнення коштів негативних наслідків не настане.
При вирішенні по суті вказаної заяви про забезпечення позову суд виходить з такого.
Відповідно до частини 1 статті 154 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) заява про забезпечення позову розглядається судом, у провадженні якого перебуває справа або до якого має бути поданий позов, не пізніше двох днів з дня її надходження, без повідомлення учасників справи, а тому суд вважає за можливе розглянути вказану заяву про забезпечення позову без повідомлення учасників справи у письмовому провадженні .
Відповідно до частини 1 статті 150 КАС України суд за заявою учасника справи або з власної ініціативи має право вжити визначені цією статтею заходи забезпечення позову. Згідно з пунктами 1 та 2 частини 2 статті 150 КАС України забезпечення позову допускається як до пред`явлення позову, так і на будь-якій стадії розгляду справи, якщо невжиття таких заходів може істотно ускладнити чи унеможливити виконання рішення суду або ефективний захист або поновлення порушених чи оспорюваних прав або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся або має намір звернутися до суду або очевидними є ознаки протиправності рішення, дії чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень, та порушення прав, свобод або інтересів особи, яка звернулася до суду, таким рішенням, дією або бездіяльністю.
Частинами 1 та 2 статті 151 КАС України передбачено, що позов може бути забезпечено: 1) зупиненням дії індивідуального акта або нормативно-правового акта; 2) забороною відповідачу вчиняти певні дії; 4) забороною іншим особам вчиняти дії, що стосуються предмета спору; 5) зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку. Суд може застосувати кілька заходів забезпечення позову. Заходи забезпечення позову мають бути співмірними із заявленими позивачем вимогами. Суд також повинен враховувати співвідношення прав (інтересу), про захист яких просить заявник, із наслідками вжиття заходів забезпечення позову для заінтересованих осіб.
Згідно з частиною 4 статті 150 КАС України подання позову, а також відкриття провадження в адміністративній справі не зупиняють дію оскаржуваного рішення суб`єкта владних повноважень, якщо суд не застосував відповідні заходи забезпечення позову.
Пунктом 5 частини 1 статті 151 КАС України передбачено, що позов може бути забезпечено, зокрема, зупиненням стягнення на підставі виконавчого документа або іншого документа, за яким стягнення здійснюється у безспірному порядку.
Регулювання підстав та порядку забезпечення позову здійснюється в інтересах не лише певної особи, а й інших осіб - учасників провадження, суспільства, держави в цілому з дотриманням критеріїв адекватності (відповідності вимогам, виключно в межах яких допускається застосування відповідних заходів; наявності зв`язку між конкретним заходом забезпечення позову і предметом позовної вимоги, зокрема чи спроможний такий захід забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення позову) та співмірності (співвідношення негативних наслідків від вжиття заходів забезпечення позову з тими негативними наслідками, які можуть настати в результаті невжиття цих заходів). Розглядаючи заяву про забезпечення позову, суд має здійснити оцінку обґрунтованості доводів заявника щодо необхідності вжиття відповідних заходів з урахуванням імовірності утруднення виконання або невиконання рішення суду в разі невжиття таких заходів; запобігання порушенню у зв`язку із вжиттям таких заходів прав та охоронюваних законом інтересів осіб, що не є учасниками даного судового процесу. Не допускається вжиття заходів забезпечення позову, які за змістом є тотожними задоволенню заявлених позовних вимог, якщо при цьому спір не вирішується по суті.
Аналогічних висновків дійшов Верховний суд у постановах від 05.03.2019 у справі №826/16911/18, від 25.04.2019 у справі №826/10936/18, від 26.06.2019 у справі №826/13396/18, від 30.09.2019 у справі №420/5553/18, від 30.09.2019 у справі №640/868/19, від 30.09.2019 у справі №840/3517/18, від 29.01.2020 у справі № 640/9167/19.
Важливим є те, що розгляд справи по суті - це безпосередньо вирішення спору судом з ухваленням відповідного рішення. У свою чергу, забезпечення позову - це вжиття заходів щодо охорони інтересів позивача від можливих недобросовісних дій з боку відповідача до вирішення справи по суті з метою створення можливості реального та ефективного виконання рішення суду. А тому, сам факт прийняття суб`єктом владних повноважень (відповідачем) рішення чи вчинення дій, які на думку заявника порушують його права та інтереси, не може автоматично свідчити про те, що таке рішення чи дії є очевидно протиправними і що невжиття заходів забезпечення позову може істотно ускладнити виконання майбутнього рішення суду, адже факт порушення прав та інтересів особи (позивача) підлягає доведенню у встановленому законом порядку.
Наведений аналіз змісту вказаних норм та правових висновків вказує на те, що обов`язковою передумовою вжиття заходів забезпечення позову є обґрунтованість відповідних вимог сторони, в тому числі й із зазначенням очевидних ознак протиправності оскаржуваного рішення, дії або бездіяльності, очевидної небезпеки заподіяння шкоди правам, свободам та інтересам останньої, неможливості у подальшому без вжиття таких заходів відновлення прав особи та обов`язковим поданням доказів наявності фактичних обставин, з якими пов`язується застосування певного заходу забезпечення позову.
З урахуванням наведеного та за результатам розгляду заяви про забезпечення позову і доданих до неї документів суд дійшов до висновків про таке.
Предметом спору в адміністративній справі є визнання протиправною та скасування постанови відповідача про накладення на позивача штрафу за порушення законодавства про працю та зайнятість населення №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024.
Пунктом 1 частини 1 статті 26 Закону України "Про виконавче провадження" від 02.06.2016 №1404-VIII передбачено, що за заявою стягувача про примусове виконання рішення виконавець розпочинає примусове виконання рішення на підставі виконавчого документа, зазначеного у статті 3 цього Закону.
Суд встановив, що 09.09.2024 головним державним виконавцем Відділу державної виконавчої служби у місті Рівному Західного міжрегіонального управління Міністерства юстиції Кирилюк Надією Михайлівною винесено постанову про відкриття виконавчого провадження зі стягнення із позивача на користь держави штрафу в сумі 128 000,00 грн на підставі оскаржуваної позивачем у цій справі постанови відповідача №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 року.
Отже, відповідач вчинив дії щодо примусового виконання оспорюваної постанови. Це свідчить про те, що у випадку невжиття заходів забезпечення позову виконання рішення суду, ефективний захист прав або поновлення порушених чи оспорюваних прав, або інтересів позивача, за захистом яких він звернувся, може стати істотно ускладненим чи унеможливленим. При цьому, вжиття таких заходів не зумовлює фактичного вирішення спору по суті, а спрямоване лише на збереження існуючого становища.
Такі висновки суду узгоджуються з висновками Верховного Суду, викладеними у постанові від 10.10.2019 у справі №640/7046/19, які в силу вимог ч.5 ст.242 КАС України враховуються судом при прийняті даного рішення.
Отже суд вважає, що запропоновані заявником заходи забезпечення його позову до відповідача є відповідними (адекватним) тим позовним вимогам, з якими заявник звернувся до суду. Відтак, такі заходи спроможні забезпечити фактичне виконання судового рішення в разі задоволення майбутнього позову.
З огляду на вказане суд вважає, що наявні визначені законом підстави для забезпечення позову шляхом зупинення стягнення на підставі постанови Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 у виконавчому провадженні №75998403 та зупинення дії вказаної постанови.
Керуючись статтями 150-158, 248, 256, 294, 295 КАС України, суд
У Х В А Л И В :
Заяву Товариства з обмеженою відповідальністю "Робота за кордоном від ОСОБА_1 ", яка подана до суду його представником ОСОБА_2 , про забезпечення адміністративного позову Товариства з обмеженою відповідальністю "Робота за кордоном від ОСОБА_1 " до Західного міжрегіонального управління Державної служби з питань праці про визнання протиправною і скасування постанови задовольнити повністю та забезпечити вказаний позов.
Зупинити дію постанови Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 року до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №460/8692/24.
Зупинити стягнення на підставі постанови Західного міжрегіонального управління державної служби з питань праці №ЗХ/РВ/14805/133/НП-ФС від 11.07.2024 у виконавчому провадженні №75998403 до набрання законної сили судовим рішенням в адміністративній справі №460/8692/24.
Ухвала набирає законної сили негайно після її підписання.
Ухвала може бути оскаржена. Апеляційна скарга на ухвалу суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом п`ятнадцяти днів з дня складення (підписання) повного судового рішення (ухвали).
Оскарження ухвали про забезпечення позову не зупиняє її виконання, а також не перешкоджає подальшому розгляду справи.
Повний текст ухвали складений і підписаний судом 12 вересня 2024 року.
Суддя Олександр МАКСИМЧУК
Суд | Рівненський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121574410 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо праці, зайнятості населення, у тому числі праці |
Адміністративне
Восьмий апеляційний адміністративний суд
Хобор Романа Богданівна
Адміністративне
Рівненський окружний адміністративний суд
О.О. Максимчук
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні