Рішення
від 12.09.2024 по справі 600/5358/23-а
ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЧЕРНІВЕЦЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

12 вересня 2024 р. м. Чернівці Справа № 600/5358/23-а

Чернівецький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Брезіної Т.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області", Міністерства внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України, третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області про визнання протиправною бездіяльність та зобов`язання вчинити дії,-

ВСТАНОВИВ:

Описова частина

Короткий виклад позиції позивача та заперечень відповідача

В поданому до суду адміністративному позові позивач просить суд винести рішення, яким:

- визнати протиправною бездіяльністю Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" у відмові ОСОБА_1 виготовити та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку про грошове забезпечення за прирівняною посадою старший інспектор поліції ВП ГУНП станом за лютий 2023 року з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення, премії, індексації у розмірі за грудень 2022 року, для проведення перерахунку пенсії з 01.03.2023 року;

- зобов`язати Міністерство внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України виготовити на ім`я ОСОБА_1 та надіслати до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку про грошове забезпечення за прирівняною посадою старший інспектор поліції ВП ГУНП станом за лютий 2023 року, з урахуванням - посадового окладу 2500 грн; окладу за спеціальне звання - 2200 грн; надбавки за вислугу років 45% - 2115 грн; надбавки за специфічні умови проходження служби 44,91% - 3060,62 грн; премії 192,797% 19039,26 грн.; індексації у розмірі 2842,36 грн, для проведення перерахунку пенсії з 01.03.2023 року.

В обґрунтування позовних вимог позивач стверджує про виникнення у відповідача обов`язку для складання нової довідки про грошове забезпечення станом за лютий 2023 р. на підставі постанови КМУ від 28.02.2022 р. №168, №988, наказу МВС №260 та відповідно до доручень Кабінету Міністрів України від 29.06.2022 р. №16355/0/1-22 та від 08.07.2022 р. Таким чином, позивач вказує, що з 01.02.2023 р. почали діяти суттєві зміни, які стосувались збільшення грошових винагород працівникам Національної поліції України, а тому виникли підстави для складання нової довідки про грошове забезпечення за прирівняною посадою старший інспектор поліції ВП ГУНП станом за лютий 2023 року. При цьому, позивач зазначає, що у вказаній довідці повинні бути вказані наступні складові: - посадового окладу 2500 грн; окладу за спеціальне звання - 2200 грн; надбавки за вислугу років 45% - 2115 грн; надбавки за специфічні умови проходження служби 44,91% - 3060,62 грн; премії 192,797% 19039,26 грн.; індексації у розмірі 2842,36 гривень.

Відповідач - Державна установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" подала до суду відзив на позов, в якому вказала про необґрунтованість позовних вимог та повідомила, що збільшення у лютому 2023 р. відсотку премії поліцейського за прирівняною посадою «старший інспектор поліції ВП ГУНП» не є тією обставиною, відповідно до якої відповідач зобов`язаний скласти на направити до пенсійного органу оновлену довідку про грошове забезпечення позивача.

Відповідач - Міністерство внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України не подало відзив на позов.

Третя особа, яка не заявляє самостійні вимоги на предмет спору Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області у письмових поясненнях зазначає, що підвищення грошового забезпечення позивача у 2023 не відбувалось, а тому підстав для перерахунку пенсій немає.

Рух справи у суді

Судом відкрито провадження у адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження.

15.05.2024 р. до суду надійшла заява позивача про залучення Міністерства внутрішніх справ України (в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України) в якості другого відповідача.

20.05.2024 р. представник відповідача надіслав до суду заяву про заміну первинного відповідача його правонаступником Регіональним сервісним центром МВС України в Чернівецькій області.

Ухвалою суду від 22.05.2024 р. клопотання позивача про залучення другого відповідача по справі задовольнити частково. Залучено Регіональний сервісний центр МВС України в Чернівецькій області як співвідповідача в адміністративній справі №600/5358/23-а.

20.06.2024 р. від Регіонального сервісного центру ГСЦ МВС в Чернівецькій області надійшли письмові пояснення, в яких зазначено, що РСЦ ГСЦ МВС в Чернівецькій області є неналежним відповідачем по справі.

Крім того, 25.06.2024 р. від позивача надійшло клопотання про залучення в якості другого відповідача по справі Міністерство внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України.

Ухвалою суду від 27.06.2024 р. замінено неналежного співвідповідача в даній справі - Регіональний сервісний центр ГСЦ МВС в Чернівецькій області на належного співвідповідача - Міністерство внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України (01601, м. Київ, вул. Академіка Богомольця, 10, код ЄДРПОУ 00032684).

21.06.2024 р. позивач подав клопотання про витребування додаткових доказів по справі, а саме відомості про середні розміри додаткових виді грошового забезпечення старших інспекторів поліції ВП ГУНП за лютий 2023 р.

Ухвалою суду від 03.07.2024 р. відмовлено у задоволенні клопотання позивача про витребування доказів.

Фактичні обставини справи, встановлені судом

Позивач перебуває на обліку пенсійного фонду та отримує пенсію за вислугу років на підставі Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб". (а.с. 20-22 ).

Матеріали справи містять довідку про грошове забезпечення позивача за листопад 2019 р. №33/46-94/6339 від 13.05.2021 року. (а.с. 24).

Позивач звертався до Міністерства внутрішніх справ України та ГУНП в Чернівецькій області із заявами від 14.06.2023 р., від 20.07.2023 р., від 10.08.2023 р., від 22.12.2023, щодо підвищення грошового забезпечення поліцейських протягом з лютого 2023 року та отримав відповіді від 03.07.2023 р., від 19.06.2023 р. із розрахунковими листами, а також відповіді від 09.08.2023 р., від 15.08.2023 р. та від 11.01.2024 року. (а.с. 27-40, 90-97, 107-109).

22.06.2023 р. позивач звернувся до Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" із заявою щодо виготовлення та надіслання до Головного управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області довідку про грошове забезпечення за прирівняною посадою старший інспектор поліції ВП ГУНП станом за лютий 2023 року з урахуванням основних та додаткових видів грошового забезпечення, премії, індексації у розмірі за грудень 2022 року, для проведення перерахунку пенсії з 01.03.2023 року. Однак, зазначений відповідач у листі від 12.07.2023 р. вказав про відсутність законодавчих підстав для виготовлення довідки станом на лютий 2023 року. (а.с. 47-21).

Мотивувальна частина

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Суд звертає увагу, що відповідно до п.1 ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України.

Правовідносини у сфері пенсійного забезпечення осіб, які перебували на військовій службі, та деяких інших осіб, врегульовані Законом України № 2262-ХІІ від 09.04.1992 "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" (далі - Закон № 2262-ХІІ).

Відповідно до положень ч. 4 ст. 63 Закону № 2262-XII усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.

Тобто, в розумінні вказаної правової норми підставою для проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону № 2262-XII, є підвищення грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, а умови і порядок проведення такого перерахунку законодавцем делеговано Кабінету Міністрів України.

Суд враховує, що саме у відповідності до вказаних положень ст. 63 Закону № 2262-XII п.3 постанови Кабінету Міністрів України від 21 лютого 2018 р. № 103 "Про перерахунок пенсій особам, які звільнені з військової служби, та деяким іншим категоріям осіб" (в первинній редакції) було передбачено проведення з 01.01.2016 року перерахунку пенсій особам начальницького і рядового складу органів внутрішніх справ (міліції) за прирівняною посадою з розміру грошового забезпечення поліцейського, враховуючи відповідні оклади за посадою, спеціальним званням, відсоткову надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, за січень 2016 р. відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 «Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції». Розмір премії визначається у середніх розмірах, що фактично виплачені за відповідною посадою (посадами) поліцейського за січень 2016 року.

Суд звертає увагу, що з 19.11.2019 року, з дня набрання чинності Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.12.2018 (справа № 826/3858/18) у позивача виникли підстави для перерахунку пенсії, призначених згідно із Законом №2262-ХІІ.

При цьому, як повідомлено сторонами, позивачем реалізовано його право на перерахунок розміру призначеної пенсії із врахуванням грошового забезпечення поліцейського станом на 19.11.2019 р. на підставі рішення Чернівецького окружного адміністративного суду в адміністративній справі №600/2584/21-а.

Суть спору між сторонами зведена до наявності чи відсутності підстав, передбачених чинними законодавством, для проведення перерахунку пенсії позивача, призначеної відповідно до вимог Закону №2262-ХІІ, станом на лютий 2023 року та наявності чи відсутності у відповідача обов`язку підготувати та видати безпосередньо позивачу довідку про розмір його грошового забезпечення для перерахунку пенсії.

Позивач вважає, що зміна з лютого 2023 року порядку виплати додаткової винагороди, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану", та збільшення розміру премії працівника поліції на аналогічній посаді, яку він займав на момент звільнення, свідчить про зміну грошового забезпечення та про підставу для перерахунку призначеної пенсії.

Суд звертає увагу, що за приписами ч.18 ст.43 Закону №2262-ХІІ у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.

Разом з тим, позивач не врахував, що розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, врегульовано правовими нормами постанови Кабінету Міністрів України від 11 листопада 2015 р. № 988 "Про грошове забезпечення поліцейських Національної поліції" (далі - Постанова № 988) із змінами, внесеними згідно з постановою Кабінету Міністрів України № 3 від 11.01.2017 року.

Водночас, після 11.01.2017 року жодних змін до вказаної Постанови №988 не вносилося, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, не змінювалися.

Суд враховує, що критерії виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції України визначені Порядком та умовами виплати грошового забезпечення поліцейським Національної поліції та здобувачам вищої освіти закладів вищої освіти із специфічними умовами навчання, що здійснюють підготовку поліцейських, затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України від 06.04.2016 № 260.

В розумінні п.12 розділу II Порядку № 260 преміювання поліцейських здійснюється щомісячно відповідно до особливостей проходження служби та особистого внеску поліцейського в загальні результати служби з урахуванням специфіки і особливостей виконання покладених на нього завдань та в межах асигнувань, затверджених на грошове забезпечення для утримання Національної поліції України.

Відповідно до пп. 2 п. 4 Постанови №988 преміювання поліцейських здійснюється відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби.

У зв`язку з цим суд погоджується із доводами відповідача, що зміна розміру преміювання конкретного працівника органів поліції за відповідний місяць носить виключно індивідуальний характер, залежить від особистого внеску в загальний результат служби та не ототожнюється із зміною розміру грошового забезпечення, що підлягає врахуванню для перерахунку призначених пенсій.

Суд також вважає помилковими доводи позивача щодо наявності підстав для перерахунку пенсії, зумовлених постановою Кабінету Міністрів України від 28.02.2022 року №168 "Питання деяких виплат військовослужбовцям, особам рядового і начальницького складу, поліцейським та сім`ям під час дії воєнного стану" (далі - Постанова №168) із змінами до доповненнями, в тому числі внесених постановою Кабінету Міністрів України від 7 липня 2022 р. № 793.

Позивач не врахував, що передбачена цією Постановою №168 додаткова винагорода призначається та виплачується виключно на період воєнного стану та виключно поліцейським, які беруть безпосередню участь у бойових діях або забезпечують здійснення заходів з національної безпеки і оборони, відсічі і стримування збройної агресії, перебуваючи безпосередньо в районах їх ведення (здійснення), зокрема на тимчасово окупованій Російською Федерацією території України, на території між позиціями сил оборони та позиціями військ держави-агресора, у період здійснення зазначених заходів. Розмір такої додаткової винагороди також залежить від безпосередньої участі такої особи в бойових діях та від виду бойових (спеціальних) завдань.

Така додаткова винагорода також не носить постійний характер, а тому її виплата конкретному поліцейському, що брав безпосередню участь в конкретний період в бойових діях чи виконанні тих чи бойових (спеціальних) завдань не може впливати на розмір уже призначених пенсій особам, які не брали та не беруть участі в таких бойових діях.

Позивач не врахував, що в розумінні вимог ст. 43 та ст. 63 Закону № 2262-ХІІ перерахунок призначених відповідно до цього Закону пенсій здійснюється за наявності: підвищення (зміни) грошового забезпечення, в тому числі розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або введення для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, рішення Кабінету Міністрів України про умови, порядку та розміри такого перерахунку.

Як було встановлено судом, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, врегульовано правовими нормами Постанови №988. Після 11.01.2017 року жодних змін до вказаної Постанови №988 не вносилося, розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, не змінювалися. Тобто, в порядку встановленому законодавством розмір грошового забезпечення поліцейських, складові такого грошового забезпечення, в тому числі основні та додаткові його види, які б надавали право поліцейським, в тому числі позивачу, для перерахунку пенсії станом на лютий 2023 року не змінювалися.

В свою чергу, суд наголошує, що збільшення розміру премії поліцейському за посадою, з якої звільнився позивач, передбаченої Постановою № 988, не є введенням нового додаткового виду грошового забезпечення для відповідної категорій осіб в розумінні ч. 18 ст. 43 Закону № 2262-ХІІ, а відтак не зумовлює виникнення підстав для перерахунку пенсії.

Судом враховано, що в постанові від 13.05.2020 року у справі № 592/5164/16-а Велика Палата Верховного Суду підтримала правовий висновок Верховного Суду України, визначивши, що накази внутрішніх відомств, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців відповідно до ч. 3 ст. 63 Закону України № 2262.

Суд вважає помилковими доводи позивача, що з лютого 2023 року за посадою, з якої він звільнений на пенсію, збільшилися розміри щомісячних премій на підставі доручень Кабінету Міністрів України від 29.06.2022 № 16355/0/1-22 та від 08.07.2022 № 16355/0/1-22, доручення Міністерства економіки України від 13.09.2022 №16355/6/1-22, так як зазначенні доручення не впливають на розмір пенсії позивача та не можуть бути підставою для проведення перерахунку пенсії, оскільки стосувалися умов здійснення виплат додаткової грошової допомоги, передбаченої постановою Кабінету Міністрів України № 168, а не складових грошового забезпечення поліцейського, передбачених Постановою № 988.

Суд наголошує, що станом на 01.02.2023 року, в розумінні вимог ст. 63 Закону № 2262-XII, відсутнє рішення Кабінету Міністрів України, яке б передбачало умови, порядок та розміри проведення перерахунку пенсій, призначених у відповідності до вказаного Закону.

Збільшення розміру грошового забезпечення конкретного поліцейського за аналогічною посадою, яке зумовлено особистою участю такого поліцейського в загальний результат служби чи його участю в бойових діях для захисту України, не може розцінюватися як передбачена законодавством підстава для перерахунку пенсії позивачу, а тому заявлені позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними.

Таким чином, оскільки суд встановив, що у відповідача відсутні підстави для складання нової довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом за лютий 2023 р., позовні вимоги в частині визначення складових грошового забезпечення у зазначеній довідці є також безпідставними, а тому суд не надає оцінки вказаним доводам.

Висновки за результатами розгляду справи

Відповідно до ч.1 ст. 9 КАС України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно з ч.1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

За результатами розгляду справи суд дійшов висновку, що відповідачем доведено суду правомірність відмови у підготовці та наданні до ГУ ПФУ в Чернівецькій області оновленої довідки про розмір грошового забезпечення позивача станом на лютий 2023 р., в той час як позивач помилково вважає, що у лютому 2023 році виникли законодавчі підстави для складання відповідної довідки для перерахунку його пенсії з 01.03.2023 року.

У зв`язку із зазначеним, суд дійшов висновку про відмову у задоволенні позовних вимог.

Судові витрати

Відповідно до ч.2 ст. 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідач не поніс відповідні витрати з розглядом справи, суд не вирішує питання про їх стягнення.

Керуючись статтями 9, 14, 77, 78, 90, 139, 143, 241 - 246, 250, 262 Кодексу адміністративного судочинства України ,-

В И Р І Ш И В:

1. У задоволенні адміністративного позову відмовити повністю.

Згідно статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У відповідності до статей 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду першої інстанції можуть бути оскаржені в апеляційному порядку повністю або частково. Апеляційна скарга на рішення подається до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його складання.

Найменування учасників справи:

позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 );

відповідачі: Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Чернівецькій області" (вул. Героїв Майдану, 228, м. Чернівці, 58013, код ЄДРПОУ 08734606), Міністерство внутрішніх справ України в особі Відділу координації пенсійних питань Міністерства внутрішніх справ України (01601, м. Київ, вул. Академіка Богомольця, 10, код ЄДРПОУ 00032684);

третя особа: Головне управління Пенсійного фонду України в Чернівецькій області (площа Центральна, 3, м. Чернівці, 58002, код ЄДРПОУ 40329345).

Суддя Т.М. Брезіна

СудЧернівецький окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення12.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121575338
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них осіб, звільнених з публічної служби

Судовий реєстр по справі —600/5358/23-а

Рішення від 12.09.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 03.07.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 22.05.2024

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

Ухвала від 08.08.2023

Адміністративне

Чернівецький окружний адміністративний суд

Брезіна Тетяна Миколаївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні