ПОСТАНОВА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 вересня 2024 р. Справа № 520/34907/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:
Головуючого судді: Подобайло З.Г.,
Суддів: Ральченка І.М. , Чалого І.С. ,
розглянувши в порядку письмового провадження у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою ОСОБА_1 на рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024, головуючий суддя І інстанції: Полях Н.А., повний текст складено 08.04.24 по справі № 520/34907/23
за позовом ОСОБА_1
до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області
про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити певні дії
ВСТАНОВИВ
ОСОБА_1 звернувся до Харківського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області, в якому просить: визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо нездійснення ОСОБА_1 перерахунку пенсії з 01.02.2020 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/4 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/5 від 25.09.2023 року, з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/6 від 25.09.2023 року, що складені на виконання рішення ХОАС від 25.08.2023 року по справі №520/19691/23; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати пенсію ОСОБА_1 з 01.02.2020 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/4 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ108163/5 від 25.09.2023 року, з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/6 від 25.09.2023 року і здійснити виплату позивачу перерахованої пенсії без обмеження її максимального розміру з 01.03.2023 року з урахуванням раніше виплачених сум.
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 року адміністративний позов ОСОБА_1 задоволено частково. Визнано протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо нездійснення ОСОБА_1 перерахунку пенсії з 01.02.2020 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/5 від 25.09.2023 року. Зобов`язано Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати пенсію ОСОБА_1 з 01.02.2020 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ 108163/5 від 25.09.2023 року та здійснити виплату позивачу перерахованої пенсії без обмеження її максимального розміру з урахуванням раніше виплачених сум. У задоволенні адміністративного позову в іншій частині позовних вимог відмовлено. Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань з Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області на користь ОСОБА_1 суму судового збору у розмірі 3435,52 грн (три тисячі чотириста тридцять п`ять гривень п`ятдесят дві копійки).
Не погодившись з рішенням суду першої інстанції, ОСОБА_1 подав апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на порушення судом норм матеріального та процесуального права, просить скасувати рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 року в частині відмови у задоволенні позову про зобов`язання відповідача здійснити перерахунок та виплату пенсії позивача з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 року та прийняти нове рішення в цій частині, яким задовольнити вказані вимоги, а саме: визнати протиправною бездіяльність Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області щодо нездійснення ОСОБА_1 перерахунку пенсії з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 року, що складені на виконання рішення ХОАС від 25.08.2023 року по справі №520/19691/23; зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати пенсію ОСОБА_1 з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 року, здійснивши виплату перерахованої пенсії без обмеження її максимального розміру з 01.03.2023 року, з урахуванням раніше виплачених сум.
В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що на виконання рішення Харківського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року по справі №520/19691/23 ІНФОРМАЦІЯ_2 направив до ГУ ПФУ в Харківській області та надав позивачу копії довідок про розмір грошового забезпечення №ФХ-108163/1 від 25.09.2023 року станом на 29.01.2020 року, №ФХ-108163/2 від 25.09.2023 року станом на 01.01.2021 року, №ФХ-108163/3 від 25.09.2023 року станом на 01.01.2022року, №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року станом на 01.02.2022 року, №ФХ-108163/5 від 25.09.2023 року станом на 01.01.2023 року, №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 року станом на 01.02.2023року з урахуванням додаткових видів грошового забезпечення для перерахунку пенсії ОСОБА_1 та копію супровідного листа про направлення зазначених довідок до ГУ ПФУ в Харківській області для проведення відповідного перерахунку пенсії позивача з 01.02.2020 року, з 01.02.2021 року, з 01.02.2022 року, з 01.03.2022 року, з 01.02.2023 року та з 01.03.2023 року. Тобто, рішенням суду у справі №520/19691/23, що набрало законної сили, визнано призначення вказаних довідок для здійснення перерахунку пенсії позивача, в тому числі з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року та №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 з 01.03.2023 року. Вказує, що згідно висновків Верховного Суду в рішенні від 17.12.2019 року у зразковій справі №160/8324/19, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган ПФУ. Зауважує, що відповідач по справі протиправно обмежив розмір перерахованої пенсії позивача максимальним розміром у 10 прожиткових мінімумів.
Відповідач по справі не скористався правом на подання відзиву на апеляційну скаргу, відповідно до вимог ст.304 КАС України.
Відповідно до ч.1 ст.308, п.3 ч.1 ст.311 КАС України справа розглянута в межах доводів апеляційної скарги, в порядку письмового провадження.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши рішення суду першої інстанції, дослідивши доводи апеляційної скарги, колегія суддів дійшла висновку про те, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.
Судом першої інстанції встановлено та підтверджено у суді апеляційної інстанції, що позивач перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Харківській області та отримує пенсію за вислугу років, призначену відповідно до Закону України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб".
Рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року №520/19691/23, яке набрало законної сили 26.09.2023 року, зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нові довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 29.01.2020, станом на 01.01.2021 року та станом на 01.01.2022 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону України №2262-ХІІ, з урахуванням положень Постанови №704, визначивши посадовий оклад та оклад за військове звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01 січня відповідного календарного року на відповідний тарифний коефіцієнт із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, а саме: надбавки вислуги років - 45% від посадового окладу та окладу за військове звання, надбавки за особливості проходження служби 65% від посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки вислуги років; надбавки за службу в умовах режимних обмежень - 15% від посадового окладу, премії - 35% для здійснення обчислення та перерахунку основного розміру пенсії ОСОБА_1 з 01.02.2020 року, з 01.02.2021 року та з 01.02.2022 року. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.02.2022 року та станом на 01.01.2023 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, з урахуванням положень Постанови №704, визначивши посадовий оклад та оклад за військове звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01.01.2022 року та на 01.01.2023 року на відповідний тарифний коефіцієнт, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, розмір якої визначений додатком 1 до телеграми МОУ №248/1210 від 04.03.2022 року та додатком 1 до доручення МОУ №2683/з від 01.02.2023 року, а саме: надбавки вислуги років - 45% від посадового окладу та окладу за військове звання, надбавки за особливості проходження служби 65% від посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки вислуги років; надбавки за службу в умовах режимних обмежень - 15% від посадового окладу, премії - 140% для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2022 року та з 01.02.2023 року. Зобов`язано ІНФОРМАЦІЯ_2 підготувати та надати до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області нову довідку про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 станом на 01.02.2023 року у відповідності до вимог статей 43 і 63 Закону №2262-ХІІ, з урахуванням положень Постанови №704, визначивши посадовий оклад та оклад за військове звання шляхом множення розміру прожиткового мінімуму для працездатних осіб на 01 січня 2023 року на відповідний тарифний коефіцієнт, із обов`язковим зазначенням відомостей про розміри щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії, розмір якої визначений додатком 2 до доручення МОУ №2683/з від 01.02.2023 року, а саме: надбавки вислуги років - 45% від посадового окладу та окладу за військове звання, надбавки за особливості проходження служби 65% від посадового окладу, окладу за військове звання та надбавки вислуги років; надбавки за службу в умовах режимних обмежень - 15 % від посадового окладу, премії - 390% для здійснення перерахунку пенсії ОСОБА_1 з 01.03.2023 року.
На виконання рішення суду у справі №520/19691/23, ІНФОРМАЦІЯ_2 виготовлено та надано до Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області довідки про розмір грошового забезпечення ОСОБА_1 від 25.09.2023 року №ФХ108163/1, №ФХ108163/2, №ФХ108163/3, №ФХ108163/4, №ФХ108163/5, №ФХ108163/6.
У відповідь на адвокатський запит представника позивача від 25.10.2023 року, Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області листом від 31.10.2023 року №2000-0203-8/155416 повідомило про відсутність підстав для перерахунку пенсії позивача згідно з довідками ІНФОРМАЦІЯ_1 від 25.09.2023 року №ФХ108163/1, №ФХ108163/2, №ФХ108163/3, №ФХ108163/4, №ФХ108163/5, №ФХ108163/6.
Не погоджуючись із такими діями суб`єкта владних повноважень та вважаючи свої права порушеними, позивач ініціював даний спір.
Задовольняючи частково позовні вимоги, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач протиправно не провів позивачу перерахунок пенсії з 01.02.2020 року по довідці №Ф108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці №ФХ108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці №ФХ108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці №ФХ108163/5 від 25.09.2023 року.
У зв`язку з чим, суд дійшов висновку, що належним способом захисту порушеного права позивача буде зобов`язання відповідача перерахувати пенсію позивачу з 01.02.2020 року по довідці №ФХ108163/1 від 25.09.2023 року, з 01.02.2021 року по довідці №ФХ108163/2 від 25.09.2023 року, з 01.02.2022 року по довідці №ФХ108163/3 від 25.09.2023 року, з 01.02.2023 року по довідці №ФХ108163/5 від 25.09.2023 року та здійснити виплату перерахованої пенсії без обмеження її максимального розміру з урахуванням раніше виплачених сум.
Відмовляючи у задоволенні позовних вимог в частині зобов`язання відповідача перерахувати пенсію позивачу з 01.03.2022 року по довідці №ФХ108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці №ФХ108163/6 від 25.09.2023 року, суд першої інстанції виходив з їх необґрунтованості.
Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.
Зі змісту апеляційної скарги вбачається, що рішення суду першої інстанції оскаржується позивачем в частині відмови у задоволенні позовних вимог про зобов`язання відповідача перерахувати пенсію позивачу з 01.03.2022 року по довідці №ФХ108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці №ФХ108163/6 від 25.09.2023 року, отже, в межах розгляду цієї справи надається правова оцінка рішенню суду першої інстанції в оскаржуваній позивачем частині.
Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції в оскаржуваній частині, з огляду на наступне.
Відповідно до ч.2 ст.19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно зі ст.46 Конституції України громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.
За приписами п.6 ч.1 ст.92 Конституції України основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.
Згідно з частиною першою статті 9 Закону України "Про соціальний і правовий захист військовослужбовців та членів їх сімей" від 20.12.1991 № 2011-ХІІ (далі - Закон № 2011-ХІІ) держава гарантує військовослужбовцям достатнє матеріальне, грошове та інші види забезпечення в обсязі, що відповідає умовам військової служби, стимулює закріплення кваліфікованих військових кадрів.
До складу грошового забезпечення входять: посадовий оклад, оклад за військовим званням; щомісячні додаткові види грошового забезпечення (підвищення посадового окладу, надбавки, доплати, винагороди, які мають постійний характер, премія); одноразові додаткові види грошового забезпечення (частина друга статті 9 Закону № 2011-ХІІ).
Грошове забезпечення визначається залежно від посади, військового звання, тривалості, інтенсивності та умов військової служби, кваліфікації, наукового ступеня і вченого звання військовослужбовця (частина третя статті 9 Закону № 2011-ХІІ).
Законом України "Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб" від 09.04.1992 № 2262-ХІІ (далі - Закон № 2262-ХІІ) визначені умови, норми і порядок пенсійного забезпечення громадян України із числа осіб, які перебували на військовій службі, службі в органах внутрішніх справ, Національній поліції, державній пожежній охороні, Державній службі спеціального зв`язку та захисту інформації України, органах і підрозділах цивільного захисту, податковій міліції чи Державній кримінально-виконавчій службі України, та деяких інших осіб, які мають право на пенсію за цим Законом.
У преамбулі Закону №2262-ХІІ зазначено, що Закон має на меті реалізацію особами, які мають право на пенсію за цим Законом, свого конституційного права на державне пенсійне забезпечення у випадках, передбачених Конституцією України та цим Законом, і спрямований на встановлення єдності умов та норм пенсійного забезпечення зазначеної категорії громадян України.
Згідно із частиною третьою статті 43 Закону №2262-ХІІ пенсії особам офіцерського складу, прапорщикам і мічманам, військовослужбовцям надстрокової служби та військової служби за контрактом, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, та членам їх сімей обчислюються з розміру грошового забезпечення, враховуючи відповідні оклади за посадою, військовим (спеціальним) званням, процентну надбавку за вислугу років, щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії в розмірах, установлених законодавством, з якого було сплачено єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, а до 1 січня 2011 року - страхові внески на загальнообов`язкове державне пенсійне страхування, у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.
Частина вісімнадцята статті 43 Закону №2262-ХІІ встановлює, що у разі якщо на момент призначення або виплати пенсії відбулася зміна розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення та/або були введені для зазначених категорій осіб нові щомісячні додаткові види грошового забезпечення (надбавки, доплати, підвищення) та премії у розмірах, встановлених законодавством, пенсія призначається з урахуванням таких змін та/або нововведень, а призначена пенсія підлягає невідкладному перерахунку.
Відповідно до положень статті 63 Закону №2262-ХІІ перерахунок раніше призначених пенсій військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом та членам їх сімей у зв`язку із введенням в дію цього Закону провадиться за документами, що є у пенсійній справі, а також додатковими документами, поданими пенсіонерами на час перерахунку.
Якщо пенсіонер згодом подасть додаткові документи, які дають право на подальше підвищення пенсії, то пенсія перераховується за нормами цього Закону. При цьому перерахунок провадиться за минулий час, але не більш як за 12 місяців з дня подання додаткових документів і не раніше, ніж з дня введення в дію цього Закону.
Усі призначені за цим Законом пенсії підлягають перерахунку у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію за цим Законом, на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України. У разі якщо внаслідок перерахунку пенсій, передбаченого цією частиною, розміри пенсій звільненим із служби військовослужбовцям, особам, які мають право на пенсію за цим Законом, є нижчими, зберігаються розміри раніше призначених пенсій.
Відповідно до частини третьої статті 51 Закону № 2262-ХІІ перерахунок пенсій у зв`язку із зміною розміру хоча б одного з видів грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на такий перерахунок згідно з цим Законом, або у зв`язку із введенням для зазначених категорій осіб нових щомісячних додаткових видів грошового забезпечення (надбавок, доплат, підвищень) та премій у розмірах, встановлених законодавством, не проведений з вини органів Пенсійного фонду України та/або державних органів, які видають довідки для перерахунку пенсії, провадиться з дати виникнення права на нього без обмеження строком.
Таким чином, підставою для вчинення дій, спрямованих на перерахунок раніше призначених пенсій, може бути як відповідна заява пенсіонера та додані до неї документи, так і рішення, прийняте Кабінетом Міністрів України, про що державні органи, визначені Порядком №45, повідомляють орган Пенсійного фонду України.
Згідно з пунктом 1 Порядку проведення перерахунку пенсій, призначених відповідно до Закону України «Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб», затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13 лютого 2008 року №45 пенсії, призначені відповідно до Закону України Про пенсійне забезпечення осіб, звільнених з військової служби, та деяких інших осіб, у зв`язку з підвищенням грошового забезпечення відповідних категорій військовослужбовців, осіб, які мають право на пенсію згідно із Законом, перераховуються на умовах та в розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України №704 "Про грошове забезпечення військовослужбовців, осіб рядового і начальницького складу та деяких інших осіб" надано право керівникам державних органів у межах асигнувань, що виділяються на їх утримання,
1) установлювати:
посадові оклади військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу, посади яких не передбачені цією постановою, у розмірах, визначених затвердженими цією постановою схемами, згідно з додатками 1-11 за аналогічними посадами;
посадові оклади заступникам керівників структурних підрозділів, посади яких не передбачені цією постановою, на 1-5 відсотків нижче від посадового окладу відповідного керівника;
надбавку за особливості проходження служби військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби) та особам рядового і начальницького складу в розмірі до 100 відсотків посадового окладу з урахуванням окладу за військовим (спеціальним) званням та надбавки за вислугу років.
Порядок та умови виплати такої надбавки визначати керівникам державних органів залежно від якості, складності, обсягу та важливості виконуваних обов`язків за посадою;
2) здійснювати преміювання військовослужбовців (крім військовослужбовців строкової військової служби), осіб рядового і начальницького складу відповідно до їх особистого внеску в загальний результат служби у межах фонду преміювання, утвореного в розмірі не менш як 10 відсотків (для військовослужбовців розвідувальних органів - не менш як 30 відсотків) посадових окладів та економії фонду грошового забезпечення;
3) надавати один раз на рік військовослужбовцям (крім військовослужбовців строкової військової служби), особам рядового і начальницького складу матеріальну допомогу для вирішення соціально-побутових питань у розмірі, що не перевищує їх місячного грошового забезпечення, та допомогу для оздоровлення в розмірі місячного грошового забезпечення.
Велика Палата Верховного Суду у постанові від 13.05.2020 у справі №592/5164/16-а вказала, що накази Міністра оборони України, якими встановлювався розмір премії для військовослужбовців, є відомчими, внутрішніми документами, які носять тимчасовий характер, не містять нормативно-правових приписів та не породжують будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсії військовослужбовців.
Також, Верховним Судом при розгляді справи №380/15276/21 у постанові від 14.03.2023 сформульовано висновок такого змісту: "Аналіз наведених норм права свідчить про те, що збільшення відсоткового розміру окремих видів грошового забезпечення військовослужбовців за посадою аналогічною тій, яку займав позивач на час звільнення зі служби, зокрема, надбавки за особливості проходження служби та премії, на підставі розпорядчих документів ДФС, не є тотожним підвищенню грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України, а тому таку зміну розміру грошового забезпечення за окремою посадою не можна розглядати як підвищення грошового забезпечення в цілому."
Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
У спірному випадку позивач просить суд зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Харківській області здійснити перерахунок пенсії позивача з 01.03.2022 року по довідках №ФХ108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року №ФХ108163/6 від 25.09.2023 року, виданих на виконання рішення суду у справі №520/19691/23, у зв`язку, зокрема, з виданням телеграми Департаменту фінансів Міністерства оборони України №248/1210 від 04.03.2022 та Окремого доручення Міністерства оборони України №2683/з від 01.02.2023.
Тобто, позивач пов`язує виникнення підстав для перерахунку пенсії, зокрема, з виданням телеграми Департаменту фінансів Міністерства оборони України №248/1210 від 04.03.2022 та Окремого доручення Міністерства оборони України №2683/з від 01.02.2023, які не є тотожними підвищенню грошового забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Суд звертає увагу, що Окреме доручення Міністра оборони України №2683/з від 01.02.2023 є відомчим, внутрішнім документом, який носить тимчасовий характер, не містить нормативно-правових приписів та не породжує будь-яких правових підстав для проведення перерахунку пенсій.
В цілому такий розпорядчий акт врегульовує правовідносини під час дії воєнного стану, передбачені у ньому виплати є тимчасовими (на період дії воєнного стану), цільовими (з метою належного соціального захисту військовослужбовців Збройних Сил України), стосуються окремих категорій військовослужбовців.
З урахуванням викладеного, колегія суддів вважає, що окреме доручення Міністра оборони України №2683/з від 01.02.2023 не може вважатися обставиною, яка відповідно до статей 43, 51, 63 Закону України №2262-XII є підставою для перерахунку пенсії.
Посилання апеляційної скарги позивача на те, що подія підвищення з 01.02.2022 та з 01.02.2023 року розміру грошового забезпечення військовослужбовців за посадою, яку обіймав позивач перед звільненням, та право позивача на перерахунок основного розміру його пенсії з 01.03.2022 та з 01.03.2023 року на підставі довідок уповноваженого органу про розмір його грошового забезпечення станом на 01.02.2022 та на 01.02.2023 вже встановлені рішенням Харківського окружного адміністративного суду від 25.08.2023 року №520/19691/23, яке набрало законної сили, тому в силу положень КАС України не підлягає доказуванню, колегія суддів вважає необґрунтованими, оскільки у справі №520/19691/23 предметом спору була видача довідок, а не наявність права позивача на проведення перерахунку пенсії.
При цьому, наявність довідок уповноваженого органу про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.02.2022 року та на 01.02.2023 року не є безумовною підставою для перерахунку пенсії з 01.03.2022 року та з 01.03.2023 за відсутності підстав для такого перерахунку.
Крім того, наявність чи відсутність права не є фактичною обставиною, яку може бути встановлено судом в ході розгляду справи.
Висновок суду про наявність або відсутність права на перерахунок пенсії є правовою оцінкою, наданою судом певному факту при розгляді іншої справи, яка в силу положень ч.7 ст.78 КАС України не є обов`язковою для суду при розгляді даної справи.
Колегія суддів враховує, що довідки, видані ІНФОРМАЦІЯ_2 №ФХ108163/4 від 25.09.2023 року та №ФХ108163/6 від 25.09.2023 року станом на 01.02.2022 року та на 01.02.2023 року відповідно не є складеними на календарну дату, з якої підвищено грошове забезпечення на умовах, у порядку та розмірах, передбачених Кабінетом Міністрів України.
Судом в ході розгляду справи не встановлено наявності станом на 01.02.2022 року та на 01.02.2023 року обставин, з якими закон пов`язує виникнення підстав для перерахунку пенсій, призначених за Законом №2262-ХІІ, а відтак відповідачем правомірно відмовлено позивачу у перерахунку пенсії з 01.03.2022 року на підставі довідки від №ФХ108163/4 від 25.09.2023 року про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.02.2022 року, та з 01.03.2023 року на підставі довідки №ФХ108163/6 від 25.09.2023 року про розмір грошового забезпечення позивача станом на 01.02.2023 року.
Колегія суддів вважає, що наведені в апеляційній скарзі позивачем мотиви та доводи не спростовують висновків суду першої інстанції в частині відмови у задоволенні позову про зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Харківській області перерахувати пенсію ОСОБА_1 з 01.03.2022 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/4 від 25.09.2023 року та з 01.03.2023 року по довідці ІНФОРМАЦІЯ_1 №ФХ-108163/6 від 25.09.2023 року, ґрунтуються на помилковому тлумаченні норм прав і не дають підстав вважати, що судом допущено порушення норм матеріального та процесуального права при постановленні спірного рішення.
Таким чином, переглянувши рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги позивача, у відповідності до ч.1 ст.308 КАС України, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про відмову у задоволенні позовних вимог в оскаржуваній позивачем частині.
Згідно зі ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.
При цьому, суд враховує положення Висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів щодо якості судових рішень (пункти 32-41), в якому, серед іншого, звертається увага на те, що усі судові рішення повинні бути обґрунтованими, зрозумілими, викладеними чіткою і простою мовою і це є необхідною передумовою розуміння рішення сторонами та громадськістю; у викладі підстав для прийняття рішення необхідно дати відповідь на доречні аргументи та доводи сторін, здатні вплинути на вирішення спору; виклад підстав для прийняття рішення не повинен неодмінно бути довгим, оскільки необхідно знайти належний баланс між стислістю та правильним розумінням ухваленого рішення; обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент заявника на підтримку кожної підстави захисту; обсяг цього обов`язку суду може змінюватися залежно від характеру рішення. При цьому, зазначений Висновок також акцентує увагу на тому, що згідно з практикою Європейського суду з прав людини очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах.
Суд також враховує позицію Європейського суду з прав людини (в аспекті оцінки аргументів учасників справи у касаційному провадженні), сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain), серія A, 303-A, п. 29).
Частиною 1 ст. 315 КАС України визначено, що за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.
Відповідно до ст. 316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Під час апеляційного провадження, колегія суду не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції.
Доводи апеляційної скарги не знайшли свого підтвердження в ході розгляду справи судом апеляційної інстанції, спростовані зібраними по справі доказами та встановленими обставинами, з наведених підстав висновків суду не спростовують.
Таким чином, колегія суддів вважає, що рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийнятим на підставі з`ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, та ухваленим з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.
Враховуючи те, що справу розглянуто за правилами спрощеного позовного провадження, рішення суду апеляційної інстанції не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України, відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.
Керуючись ст.ст. 311, 315, 316, 321, 325, 327, 328, 329 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ПОСТАНОВИВ
Апеляційну скаргу залишити без задоволення.
Рішення Харківського окружного адміністративного суду від 08.04.2024 по справі № 520/34907/23 залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України відповідно до вимог ст.327, ч.1 ст.329 КАС України.
Головуючий суддя (підпис)З.Г. Подобайло Судді(підпис) (підпис) І.М. Ральченко І.С. Чалий
Суд | Другий апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121575556 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Другий апеляційний адміністративний суд
Подобайло З.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні