Постанова
від 11.09.2024 по справі 320/9256/22
ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ШОСТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУДСправа № 320/9256/22 Суддя (судді) першої інстанції: Головенко О.Д.

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 вересня 2024 року м. Київ

Шостий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого: Бєлової Л.В.

суддів: Аліменка В.О., Безименної Н.В.,

розглянувши у порядку письмового провадження у місті Києві апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Керівника Дарницької окружної прокуратури міста Києва, що діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" про зобов`язання вчинити певні дії,

В С Т А Н О В И В:

У жовтні 2022 року Керівник Дарницької окружної прокуратури міста Києва в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві звернувся до суду з адміністративним позовом, в якому просив зобов`язати привести захисну споруду цивільного захисту - сховище № 101385, що знаходиться за адресою: вул. Бориспільська, 7 у м. Києві у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.

Рішенням Київського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року позовні вимоги задоволено.

Зобов`язано Товариство з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" привести захисну споруду цивільного захисту - сховище № 101385, що знаходиться за адресою: вул. Бориспільська, 7 у м. Києві, у стан готовності до використання за призначенням відповідно до Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579.

Контроль за виконанням рішення суду покласти на Головне управління ДСНС у м. Києві.

Не погоджуючись з таким рішенням суду, ТОВ "НПО Веста" подало апеляційну скаргу, у якій просить рішення суду першої інстанції скасувати та прийняти нове рішення, яким у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. Апелянт мотивує свої вимоги тим, що судом першої інстанції не повністю досліджено обставини у справі, неправильно застосовано норми матеріального та процесуального права.

Апелянт в обґрунтування доводів апеляційної скарги вказує, що ТОВ "НПО Веста" стало власником нежилого будинку із спірним приміщенням в кінці 2020 року. А згідно з Оцінкою технічного стану конструкцій захисної споруди цивільної оборони, яка розташована за адресою: вул. Бориспільська, 7, м. Київ, від 01.04.2015 Державним підприємством «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій» зроблено висновок, що зафіксовані пошкодження свідчать про втрату експлуатаційних властивостей конструктивних елементів бомбосховища, що фактично унеможливлює його експлуатацію та відновлення. Тому, ТОВ "НПО Веста" не може нести юридичну відповідальність за будь-які порушення, або не усунуті недоліки попереднім власником спірного приміщення в період з 2016 по 2019 роки.

Також апелянт зазначає, що перевірка TOB «НПО Веста» Дарницьким РУ ТУ ДСНС України у м. Києві відбулась тільки один раз, 22.09.2022, тому інформація у позові про те, що ТОВ «НПО Веста» упродовж тривалого часу не виконує вимоги законодавства у сфері цивільного захисту та вимог органів ДСНС України, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей, з чим погодився суд першої інстанції, не відповідає дійсним обставинам справи.

Крім того, апелянт стверджує, що приміщення сховища постійно затоплені ґрунтовими водами (глибина води складає від 30 до 50 см), про що неодноразово зазначалося органами ДСНС України в Актах комплексної перевірки, тому внаслідок постійних затоплень заходи із водозниження (водовідведення) та відновлення гідроізоляції захисної споруди є технічно неможливими та економічно недоцільними.

Ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 18 вересня 2023 року відкрито апеляційне провадження за апеляційною скаргою Товариства з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року у справі за адміністративним позовом Керівника Дарницької окружної прокуратури міста Києва, що діє в інтересах Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" про зобов`язання вчинити певні дії.

Керівник Дарницької окружної прокуратури міста Києва подав відзив на апеляційну скаргу, в якому просить відмовити в її задоволенні та залишити без змін рішення суду першої інстанції. Керівник прокуратури зазначає, що з часу укладення договору купівлі-продажу нежилого будинку, у тому числі сховища цивільної оборони, яке перебуває на обліку у відділі з питань цивільного захисту Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації, тобто з 23.10.2020, відповідач обізнаний про придбання сховища вже майже 3 роки, але протягом цього часу не вжив жодних заходів до приведення його у придатний для використання за призначенням стан.

Також Керівник прокуратури вказує про безпідставне посилання апелянта на Оцінку технічного стану конструкцій захисної споруди цивільної оборони, яка розташована за адресою: вул. Бориспільська, 7, м. Київ, від 01.04.2015, згідно з якою властивості конструктивних елементів бомбосховища унеможливлюють його експлуатацію та відновлення, оскільки згідно з висновками у вказаній Оцінці експлуатація споруди сховища за призначенням не можлива на момент обстеження.

Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві у додаткових поясненнях просить апеляційну скаргу залишити без задоволення, а рішення суду - без змін. ГУ ДСНС у м. Києві зазначає, що з часу укладання договору купівлі-продажу нежитлового будинку, зокрема, захисної споруди цивільного захисту, відповідач жодних заходів для приведення її у придатний для використання за призначенням стан не вживав. Під час останнього виходу на об`єкт складено Акт оцінки стану готовності захисної споруди від 19.06.2024 №13, в якому зазначається, що захисна споруда №101385, не готова до використання за призначенням.

ТОВ «НПО Веста» подало до суду відповідь на додаткові пояснення, в якій зазначило, що Акт оцінки стану готовності захисної споруди від 19.06.2024 представниками Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві складений після потужної зливи, яка відбулась 12.06.2024 у місті Києві, і охопила у тому числі і Дарницький район міста, за результатами якої відбулось чергове підтоплення сховища. Такі часті підтоплення унеможливлюють знаходження у даному приміщенні великого скупчення людей та використання її як захисної споруди. Також відповідач зазначає, що ТОВ «НПО ВЕСТА» неодноразово повідомляло, що після набуття права власності, здійснювались поточні косметичні ремонтні роботи сховища, однак внаслідок постійних замокань та затоплень, які виникають періодично і по сьогоднішній день, всі зусилля по відновленню приміщення є без сподіваних наслідків.

Після надходження матеріалів справи, ухвалою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10 червня 2024 року призначено справу до апеляційного розгляду у порядку письмового провадження.

Відповідно до статті 311 КАС України справа розглядається в порядку письмового провадження.

Заслухавши доповідь судді-доповідача, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню з наступних підстав.

Як встановлено судом першої інстанції, Дарницькою окружною прокуратурою міста Києва здійснюється нагляд за додержанням законів під час проведення слідчим відділом Дарницького управління поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42022102020000107 від 16.09.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом належного утримання захисних споруд.

Під час досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні встановлено, що на обліку у відділі з питань цивільного захисту Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації перебуває сховище II класу № 101385, яке розташовано за адресою: вул. Бориспільська, 7, м. Київ.

Вказане сховище загальною площею 482,4 кв.м (вбудоване під 3-х поверховим цехом) введене в експлуатацію у 1980 році та розраховане на укриття 600 осіб, яке належало ВАТ «Будмаш».

Між ПАТ «Київський завод «Будмащ» що є правонаступником ВАТ «Будмаш» та ТОВ «ТД ВС» 26.07.2012 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, в тому числі сховища цивільної оборони під цехом № 11, який посвідчений приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Шевченком А.В. та зареєстровано в реєстрі за № 4561.

У подальшому, між ТОВ«ТДВС» та ТОВ «НПО Веста» 23.10.2020 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, який посвідчено приватним нотаріусом Київського міського нотаріального округу Немм О.В. та зареєстровано в реєстрі за № 2030.

Згідно з п. п. 1.1. п. 1 даного договору, до ТОВ «НПО Веста» перейшло право власності на сховище цивільної оборони під цехом № 11.

Отже, наразі власником сховища цивільної оборони № 101385, є ТОВ «НПО Веста».

Сховище № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у Дарницькому районі міста Києва є важливою захисною спорудою цивільного захисту, яка при необхідності, а саме; внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів, здатна розмістити 600 мешканців району, що проживають поблизу вказаного укриття, або працівників самого підприємства.

Після початку 24.02.2022 повномасштабної військової агресії російської федерації проти України та введення на всій території України воєнного стану виникли обґрунтовані та реальні підстави для використання укриття безпосередньо за призначенням для захисту цивільного населення.

Разом з цим, Керівник Дарницької окружної прокуратури міста Києва зазначає про те, що ТОВ «НПО Веста» упродовж тривалого часу не вжито жодних заходів до приведення сховища у стан готовності до використання за призначенням, що може призвести до порушень інтересів держави в частині завдання шкоди життю та здоров`ю людей, що і зумовило звернення до суду з цим позовом.

Суд першої інстанції позовні вимоги задовольнив та зазначив, що відповідачем, в порушення вимог ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 9, 10 Порядку, розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту, упродовж тривалого часу не виконуються вказані вимоги законодавства, у зв`язку з чим сховище по вул. Бориспільська, 7 у м. Києві не готове для використання за призначенням, що підтверджується актами комплексних перевірок, актами оцінки стану, протоколом огляду місця події. Тому, наявні підстави для зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, з огляду на наступне.

Згідно з частиною першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

У цій справі, суд першої інстанції правильно зазначив, що спеціально уповноваженим державною органом на здійснення контролю за утриманням та станом готовності захисних споруд цивільного захисту є ГУ ДСНС у м. Києві. Разом з тим, знаючи про невиконання відповідачами вимог чинного законодавства щодо приведення у відповідність захисної споруди № 101385, ГУ ДСНС у м. Києві не виконує свої обов`язки та не вживає необхідних заходів з метою зобов`язання власника та балансоутримувача вчинити відповідні дії. Наведене стало підставою для звернення прокурора до суду з цим позовом.

Статтею 27 Конституції України також визначено, що кожна людина має невід`ємне право на життя, обов`язок держави - захищати життя людини.

Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24 лютого 2022 року № 64/2022 (затвердженим Законом України від 24.02.2022 № 2102-ІХ), у зв`язку з військовою агресією РФ проти України, введено в Україні воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб. Станом на теперішній час воєнний стан не скасований.

Відповідно до статті 2 Закону України «Про оборону України» оборона України базується на готовності та здатності органів державної влади, усіх складових сектору безпеки і оборони України, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту, національної економіки до переведення, при необхідності, з мирного на воєнний стан та відсічі збройній агресії, ліквідації збройного конфлікту, а також готовності населення і території держави до оборони.

Згідно із статтею 3 Закону України «Про оборону України» підготовка держави до оборони в мирний час, серед іншого, включає: забезпечення готовності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, єдиної державної системи цивільного захисту об`єктів критичної інфраструктури до виконання завдань цивільного захисту в особливий період, зокрема у воєнний час, з урахуванням норм міжнародного гуманітарного права.

Відповідно до пункту 14 частини першої статті 2 Кодексу цивільного захисту України (далі - Кодекс) захисні споруди цивільного захисту - інженерні споруди, призначені для захисту населення від впливу небезпечних факторів, що виникають внаслідок надзвичайних ситуацій, воєнних дій або терористичних актів. До захисних споруд цивільного захисту належать сховища та протирадіаційні укриття, а також споруди подвійного призначення.

Цивільним захистом, відповідно до статті 4 Кодексу, є функція держави, спрямована на захист населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій шляхом запобігання таким ситуаціям, ліквідації їх наслідків і надання допомоги постраждалим у мирний час та в особливий період.

Частиною 1 ст. 20 КЦЗ України визначено, що до завдань та обов`язків суб`єктів господарювання у сфері цивільного захисту, серед інших, належить організація виконання вимог законодавства щодо створення, використання, утримання та реконструкції фонду захисних споруд цивільного захисту; планування та організація роботи з дообладнання або спорудження в особливий період підвальних та інших заглиблених приміщень для укриття населення; організація обліку фонду захисних споруд; здійснення контролю за утриманням та станом їх готовності; проведення їх технічної інвентаризації, тощо.

Відповідно до положень ч. 4 ст. 32 КЦЗ України для вирішення питань щодо укриття населення в захисних спорудах цивільного захисту центральні органи виконавчої влади, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання завчасно створюють фонд таких споруд.

Згідно з ч. 5 ст. 32 КЦЗ України порядок створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку визначається Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до п. 4 Порядку створення, утримання фонду захисних споруд цивільного захисту та ведення його обліку затвердженого Постановою КМУ від 10.03.2017 № 138 (далі - Порядок № 138) фонд захисних споруд створюється міністерствами, іншими центральними органами виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, районними, Київською та Севастопольською міськими держадміністраціями, органами місцевого самоврядування, суб`єктами господарювання відповідно до КЦЗ України.

Згідно з ч. 8 ст. 32 КЦЗ України утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням здійснюється їх власниками, користувачами, юридичними особами, на балансі яких вони перебувають (у тому числі споруд, що не увійшли до їх статутних капіталів у процесі приватизації (корпоратизації), за рахунок власних коштів.

Відповідно до п. 10 Порядку № 138 балансоутримувач забезпечує утримання захисних споруд та інших споруд, що повинні використовуватися для укриття населення, а також підтримання їх у стані, необхідному для приведення у готовність до використання за призначенням відповідно до вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд.

Згідно з п. 12 Порядку № 138 здійснення контролю за готовністю захисних споруд цивільного захисту до використання за призначенням забезпечує ДСНС разом з відповідними органами та підрозділами цивільного захисту, місцевими держадміністраціями.

Відповідно до пункту 1 Розділу ІІ «Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту», затверджених наказом Міністерства внутрішніх справ України від 09.07.2018 № 579 (далі - Вимоги), споруди фонду захисних споруд мають утримуватися та експлуатуватися у стані, що дозволяє привести їх у готовність до використання за призначенням у визначені законодавством терміни.

Балансоутримувач відповідно до норм цих Вимог забезпечує утримання, контроль за станом, проведення перевірок, технічного обслуговування, поточних та капітальних ремонтів конструктивних елементів, спеціального обладнання, інженерних мереж та систем життєзабезпечення захисних споруд під час усього періоду використання сховищ у режимі ПРУ (пункт 6 Розділу VIII Вимог).

Відповідно до п. п. 1 п. 2 розділу VI Вимог для забезпечення готовності захисних споруд до використання за призначенням їх балансоутримувачі здійснюють оцінку стану їх готовності, організовують періодичні огляди стану захисних споруд, перевірку працездатності їх основного обладнання, планують і проводять технічне обслуговування обладнання та систем життєзабезпечення захисних споруд.

Оцінка стану готовності захисних споруд здійснюється щороку з метою виявлення недоліків у стані утримання та експлуатації захисних споруд, передбачення заходів щодо приведення захисної споруди в готовність до використання за призначенням. Крім того, оцінка стану готовності здійснюється в таких випадках: у разі проведення технічної інвентаризації захисної споруди як об`єкта нерухомого майна; у разі підготовки пропозицій щодо подальшого використання захисної споруди; після пожеж, аварій, катастроф та інших надзвичайних ситуацій, що могли негативно вплинути на технічний стан захисної споруди; у разі здійснення ДСНС заходів державного нагляду (контролю) за станом готовності захисних споруд відповідно до Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності.

За результатами оцінки стану готовності складається акт оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту за формою згідно з додатком 11 до цих Вимог.

Результати оцінки стану готовності, отримані під час нагляду, ураховуються під час складення документів (актів, приписів) за його результатами (підпункт 4 пункту 2 Розділу VI Вимог).

За результатами оцінки стану готовності захисну споруду може бути визнано як готову, обмежено готову або неготову до використання за призначенням. Захисна споруда вважається обмежено готовою або неготовою, якщо вона має хоча б один із недоліків, зазначених в основних недоліках в утриманні захисних споруд, що погіршують стан їх готовності, наведених у додатку 13 до цих Вимог.

У разі відсутності таких недоліків захисна споруда вважається готовою до використання за призначенням (підпункт 8 пункту 2 Розділу VI Вимог).

Отже, утримання захисних споруд цивільного захисту у готовності до використання за призначенням покладається на суб`єктів господарювання, на балансі яких вони перебувають, за рахунок власних коштів, що передбачено Кодексом цивільного захисту України та Порядком № 138.

Пунктом 4 глави 1 розділу VII Вимог доповнено новим абзацом згідно з Наказом Міністерства внутрішніх справ № 440 від 19.07.2022 (набрання чинності, відбулась 13.09.2022), а саме: план приведення захисної споруди (споруди подвійного призначення, найпростішого укриття) у готовність складається завчасно з призначенням відповідальних осіб і затверджується балансоутримувачем. Роботи з підготовки виконує особовий склад формувань з обслуговування захисних споруд. У разі введення в Україні або її окремих місцевостях правового режиму воєнного стану першочергові заходи з приведення в готовність сховищ мають бути спрямовані на забезпечення можливості їх використання для укриття населення від звичайних засобів ураження.

Відсутність вчинення відповідачем заходів щодо приведення в належний технічний стан та готовність до укриття населення захисної споруди свідчить про протиправну бездіяльність відповідача, що, зважаючи на цільове призначення вказаної захисної споруди цивільного захисту, може не захистити належним чином від загрози життю та/або здоров`ю людей та у разі їх не усунення, можуть призвести до незворотних наслідків.

Колегія суддів наголошує, що в умовах військової агресії російської федерації проти України недодержання та порушення відповідачем вимог законодавства України в сфері використання та забезпечення функціонування об`єктів цивільного захисту (захисних споруд) призвело до його обмеженої готовності до використання за призначенням, через що захисна споруда не здатна у належному обсязі забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Невжиття відповідачем визначених законодавством заходів з метою приведення укриття до стану готовності суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людини.

Керівник Дарницької окружної прокуратури міста Києва у адміністративному позові зазначає, що Дарницькою окружною прокуратурою міста Києва здійснюється нагляд за додержанням законів під час проведення слідчим відділом Дарницького управління поліції Головного управління Національної поліції у м. Києві у формі процесуального керівництва досудовим розслідуванням у кримінальному провадженні № 42022102020000107 від 16.09.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, за фактом належного утримання захисних споруд.

Під час досудового розслідування у вказаному кримінальному провадженні встановлено, що на обліку у відділі з питань цивільного захисту Дарницької районної в місті Києві державної адміністрації перебуває сховище II класу № 101385, яке розташовано за адресою: вул. Бориспільська, 7, м. Київ.

Вказане сховище загальною площею 482,4 кв.м (вбудоване під 3-х поверховим цехом) введене в експлуатацію у 1980 році та розраховане на укриття 600 осіб, яке належало ВАТ «Будмаш», що підтверджується паспортом сховища та обліковою карткою на нього.

Також, встановлено, що між ПАТ «Київський завод «Будмаш», що є правонаступником ВАТ «Будмаш» та ТОВ «ТД ВС» 26.07.2012 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна, в тому числі сховища цивільної оборони під цехом № 11.

У подальшому, між ТОВ«ТДВС» та ТОВ «НПО Веста» 23.10.2020 укладено договір купівлі-продажу нерухомого майна.

Згідно з п. п. 1.1. п. 1 даного договору, до ТОВ «НПО Веста» перейшло право власності на сховище цивільної оборони під цехом № 11.

Отже, суд першої інстанції достовірно встановив, що станом на теперішній час, власником сховища цивільної оборони № 101385, є ТОВ «НПО Веста».

У ході досудового розслідування з`ясовано, що спеціалістами ДСНС України неодноразово проводились перевірки та оцінки стану готовності захисної споруди цивільної оборони № 101385, зокрема 16.06.2016, 28.09.2017, 03.04.2019, 23.09.2022, якими встановлено, що сховище не придатне до використання за цільовим призначенням.

Так, 16.06.2016 комісією у складі спеціалістів ДН(К) у СПТБ та ЦЗ Дарницького РУ ГУ ДСНС України у м. Києві, відділу цивільного захисту Дарницького РУ ГУ ДСНС України у м. Києві та управління з питань надзвичайних ситуацій Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації за участі директора ТОВ «ТДВС» проведено комплексну перевірку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 101385 по вул. Бориспільській,7 у м. Києві, про що складено акт.

За висновком комісії, сховище № 101385 не готове до прийняття осіб, що укриваються.

ТОВ «ТД ВС» листами № 01 від 19.03.2014, № 2 від 19.01.2015, № 04 від 04.05.2017, № 05 від 26.06.2017 інформовано Дарницьке РУ ГУ ДСНС України в м. Києві, що товариство є балансоутримувачем сховища № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у м. Києві, товариством вжито організаційних заходів до усунення виявлених в ході комплексної перевірки (спеціального огляду) захисної споруди цивільної оборони від 16.06.2016, однак відсутня фінансова можливість привести дану захисну споруду у належний стан.

У подальшому, 28.09.2017 комісією у складі спеціалістів ВЦЗ Дарницького РУГУ ДСНС України у м. Києві та відділу з питань надзвичайних ситуацій Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації проведено комплексну перевірку стану готовності, експлуатації і використання сховища № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у м. Києві, про що складено акт, який підписаний керівником ТОВ «ТДВС».

За висновком комісії, сховище № 101385 не готове до прийняття осіб, що укриваються.

Комісією у висновках даного акту керівництву ТОВ «ТДВС» вказано вжити заходів щодо усунення зазначених в акті недоліків. В найкоротший час провести технічну інвентаризацію сховища (на виконання вимог розпорядження Кабінету Міністрів України № 1473-р від 26.11.2008 та Методичних рекомендацій, затверджених наказом МНС України № 390 від 10.06.2009), у термін до 06.12.2017 надати до Дарницького РУ ГУ ДСНС України в м. Києві план усунення недоліків, а до 21.02.2018 письмово інформувати про усунення недоліків.

ТОВ «ТД ВС» не усунуло виявлені під час перевірки порушення та не привело сховище № 101385 у належний стан.

Також, 03.04.2019 спеціалістами ВЦЗ Дарницького РУГУ ДСНС України у м. Києві, відділу ЗСН Дарницького РУ ГУ ДСНС України у м. Києві, у присутності представників власника ТОВ «ТД ВС» проведено оцінку стану готовності, експлуатації та використання указаного сховища, про що складено акт.

Комісією виявлено низку порушень вимог законодавства щодо утримання сховища. Зокрема встановлено, що захисна споруда непридатна для нормальної експлуатації, затоплена водою, у зв`язку з чим не можливо провести перевірку: стану входів і аварійних виходів; противибухових пристроїв; систем вентиляції; водопостачання, каналізації, опалення, електропостачання, електроосвітлення, зв`язку та оповіщення, гідроізоляції.

Згідно з даним актом станом на 03.04.2019 сховище № 101385 не готове до використання за призначенням. ТОВ «ТД ВС» вказано на необхідність вжиття заходів щодо усунення зазначених в акті недоліків та приведення сховища у стан готовності за призначенням.

ТОВ «НПО «Веста» листом № 300822-1 від 30.08.2022 інформовано Дарницьку районну в м. Києві державну адміністрацію про неможливість приведення захисної споруди цивільної оборони № 101385 у належний стан, у зв`язку з відсутністю фінансової можливості.

Проте, доказів неможливості приведення сховища у придатний до використання за цільовим призначенням стан товариством не надано.

Як встановлено в ході реалізації функцій прокуратури, сховище № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у Дарницькому районі міста Києва на цей час перебуває в стані неготовності до використання за призначенням, через що не здатне забезпечити захист цивільного населення та у разі використання за призначенням може створювати загрозу для життя та здоров`я людей.

Вказане підтверджується актом оцінки стану готовності захисної споруди цивільного захисту та протоколом огляду місця події від 23.09.2022.

Так, 23.09.2022 в межах досудового розслідування у кримінальному провадженні № 42022102020000107 від 16.09.2022 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 1 ст. 367 КК України, слідчим Дарницького управління поліції ГУНП у м. Києві, за участю Відділу Дарницького РУГУ ДСНС України у м. Києві, відділу з питань цивільного захисту апарату Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації проведено огляд сховища № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у місті Києві.

Крім того, 23.09.2022 спеціалістами Відділу Дарницького РУГУ ДСНС України у м. Києві, відділу з питань цивільного захисту апарату Дарницької районної в м. Києві державної адміністрації, у присутності представника власника ТОВ «НПО Веста» проведено оцінку стану готовності, експлуатації та використання указаного сховища, про що складено акт.

У ході проведення оцінки стану готовності, експлуатації і використання сховища № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у м. Києві встановлено, що останнє непридатне до експлуатації за призначенням, зокрема: стан приміщення сирий, з ознаками підтоплення; захисно-герметичні двері потребують ремонту; стан систем вентиляції перевірити неможливо; системи водопостачання, опалення, та каналізації не справні; відсутні системи зв`язку та оповіщення, не укомплектовано первинними засобами пожежогасіння, дизельна електростанція не справна.

За висновком оцінки стану готовності сховища № 101385 станом на 23.09.2022, останнє не готове до використання за призначенням. Керівнику ТОВ «НПО Веста» вказано вжити заходів щодо усунення зазначених в акті недоліків та приведення сховища у стан готовності за призначенням.

З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про те, що, незважаючи на збройну агресію російської федерації проти України та на виявлені органами контролю численні порушення вимог законодавства у сфері цивільного захисту щодо утримання захисної споруди цивільної оборони, ТОВ «НПО Веста» не вжито заходів, спрямованих на приведення сховища № 101385 у стан, придатний для його використання за призначенням з метою захисту населення району.

Доводи апелянта про те, що нежитлову будівлю, у якій знаходиться сховище придбано у 2020 році, а його непридатність до використання встановлено ще за попередніх власників, є безпідставними, оскільки така причина не є підставою для не приведення сховища до стану готовності до експлуатації за приписами п. 8 ст. 32 Кодексу цивільного захисту України та п. 9 Порядку № 138 від 10.03.2017. Крім того, з початку повномасштабного вторгнення російської федерації в Україну 24.02.2022, готовність до експлуатації захисної споруди є життєво необхідним та важливим для держави. Більше того, відповідач під час розгляду цього спору не надав суду жодних доказів про вжиття будь-яких заходів, направлених на покращення стану укриття та виправлення виявлених порушень, з урахуванням того, що діючим законодавством України встановлено обов`язок власників захисних споруд цивільного захисту утримувати такі споруди у стані готовності для використання за призначенням.

Щодо посилання апелянта на Оцінку технічного стану конструкцій захисної споруди цивільної оборони ДП «Державний науково-дослідний інститут будівельних конструкцій» від 01.04.2015, якою зафіксовані пошкодження, які свідчать про втрату експлуатаційних властивостей конструктивних елементів бомбосховища, що фактично унеможливлює його експлуатацію та відновлення, то колегія суддів не приймає до увагу вказану Оцінку, оскільки згідно з висновками у Оцінці експлуатація споруди сховища за призначенням не можлива на момент обстеження. Крім того, вказані висновки не містять відомостей про неможливість відновлення експлуатаційних властивостей бомбосховища.

Безпідставним також є посилання апелянта на п. 24 актів від 16.06.2016, 28.09.2017, 03.04.2019, 22.09.2022 щодо неможливості приведення захисної споруди у готовність згідно з планом, адже у вказаному пункті мова йде про неможливість приведення сховища у придатний для використання за призначенням стан протягом 12 годин, а не неможливість приведення сховища у готовність у цілому.

Твердження апелянта про те, що після набуття права власності у сховищі проводилися поточні косметичні ремонтні роботи, проте вони не дали позитивного результату, колегія суддів не приймає, оскільки такі твердження не підтверджуються жодними доказами. Також, апелянтом не надано жодного доказу про фінансову неможливість товариства привести сховище у стан готовності до використання за призначенням.

Отже, суд першої інстанції правильно зазначив, що невжиття відповідачем, як власником сховища, визначених чинним законодавством України заходів щодо приведення сховища № 101385 по вул. Бориспільській, 7 у Дарницькому районі міста Києва до стану готовності, суперечить інтересам держави у сфері підготовки країни до оборони в умовах воєнного стану та захисту життя людей. Відповідачем, в порушення вимог ст. 32 Кодексу цивільного захисту України, пунктів 9, 10 Порядку, розділу II Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту упродовж тривалого часу не виконуються вказані вимоги законодавства і сховище по вул. Бориспільська, 7 у м. Києві не готове для використання за призначенням, що підтверджується актами комплексних перевірок, актами оцінки стану, протоколом огляду місця події.

Тому, з огляду на наявність правових підстав для звернення прокурора із цим позовом та встановлену в ході розгляду цієї справи протиправну бездіяльність відповідача, суд першої інстанції дійшов обґрунтованого висновку про наявність підстав для зобов`язання відповідача вчинити дії, спрямовані на приведення у стан готовності захисної споруди, з метою використання її за призначенням відповідно до "Вимог щодо утримання та експлуатації захисних споруд цивільного захисту", затверджених Наказом Міністерства внутрішніх справ України № 579 від 09.07.2018.

Доводи апеляційної скарги жодним чином не спростовують висновків суду першої інстанції і не дають підстав для висновку, що судом першої інстанції при розгляді справи неповно з`ясовано обставини, що мають значення для справи, неправильно застосовано норми матеріального права, які регулюють спірні правовідносини, чи порушено норми процесуального права, тому не є підставою для скасування оскаржуваного рішення суду.

Крім того, судом апеляційної інстанції враховується, що згідно п. 41 висновку № 11 (2008) Консультативної ради європейських суддів до уваги Комітету Міністрів Ради Європи щодо якості судових рішень, обов`язок суддів наводити підстави для своїх рішень не означає необхідності відповідати на кожен аргумент захисту на підтримку кожної підстави захисту. Обсяг цього обов`язку може змінюватися залежно від характеру рішення. Згідно з практикою Європейського суду з прав людини, очікуваний обсяг обґрунтування залежить від різних доводів, що їх може наводити кожна зі сторін, а також від різних правових положень, звичаїв та доктринальних принципів, а крім того, ще й від різних практик підготовки та представлення рішень у різних країнах. З тим, щоб дотриматися принципу справедливого суду, обґрунтування рішення повинно засвідчити, що суддя справді дослідив усі основні питання, винесені на його розгляд.

Враховуючи викладене, з`ясувавши та перевіривши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, що мають юридичне значення, враховуючи основні засади адміністративного судочинства, вимоги законодавства України та судову практику, колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про наявність правових підстав для задоволення позовних вимог.

Згідно з положеннями статті 242 Кодексу адміністративного судочинства України, рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Відповідно до вимог статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Суд апеляційної інстанції зазначає, що рішення суду першої інстанції постановлене з додержанням норм матеріального і процесуального права, обставини справи встановлено повно та досліджено всебічно.

Заслухавши доповідь головуючого судді, перевіривши матеріали справи, доводи апеляційної скарги, відзиву на скаргу, колегія суддів вважає, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню.

Керуючись ст. 243, 315, 316, 322 Кодексу адміністративного судочинства України, апеляційний суд

П О С Т АН О В И В:

Апеляційну скаргу Товариства з обмеженою відповідальністю "НПО Веста" на рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року - залишити без задоволення.

Рішення Київського окружного адміністративного суду від 11 серпня 2023 року - залишити без змін.

Постанова суду набирає законної сили з дати її прийняття та оскарженню не підлягає, за виключенням випадків передбачених п. 2 ч. 5 ст. 328 КАС України.

Головуючий суддя Л.В. Бєлова

Судді В.О. Аліменко,

Н.В. Безименна

СудШостий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення11.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121576359
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —320/9256/22

Постанова від 11.09.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 10.06.2024

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Ухвала від 18.09.2023

Адміністративне

Шостий апеляційний адміністративний суд

Бєлова Людмила Василівна

Рішення від 11.08.2023

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Київський окружний адміністративний суд

Головенко О.Д.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні