ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
13 вересня 2024 року Справа № 280/7932/23 м.Запоріжжя Запорізький окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Чернової Ж.М. розглянувши в порядку письмового провадження за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 про визнання протиправним рішення
ВСТАНОВИВ:
До Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі - позивач) до Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 (далі відповідач), в якій позивач просить суд визнати протиправним та скасувати рішення Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене у формі довідки від 20.09.2023 щодо визнання придатним до військової служби позивача.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що позивач 20.09.2023 звернувся до відповідача з метою зняття з обліку, оскільки відповідно до наявних медичних показань довідок, виписок має ряд захворювань. До 31.01.2022 внаслідок трудового каліцтва позивач мав 3 групу інвалідності, як вбачаєтсья з довідки МСЕК від 12.01.2022, що дійсна до 01.02.2024 має 25% втрати працездатності. Згідно виписки із медичної картки амбулаторного хворого №2888 з 05.09.2023 по 15.09.2023 позивач перебував на стаціонарному лікуванні та в нього були встановлені наступні діагнози: вестибуляний синдром, як наслідок пересеної ТЧМТ, струс головного мозку, стенозуючий атеросклероз судин головного мозку, венозна дисгемія. Згідно висновку УЗД від 09.09.2023 позивач має: ДС-і ознаки дифузного стенуючого атеросклерозу судин головного мозку, ДС-і ознаки звитості правої та лівої ХА-ій до взоду в кістковий канал, дегенеративно-дистрофічні процеси в ХВП у вигляді порушення ходу ХА-ій в кісковому каналі. Доплерографічні ознаки ангіоспазму в судинах в/б системи та венозної дісгемії. В той же час за наслідком проходження позивачем лікарської комісії, ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 було ухвалено рішення, оформлене у формі довідки від 20.09.2023. Згідно вказаної довідки позивача було визнано придатним до військової служби. Позивач вважає, що відповідачем були повністю проігноровані надані медичні виписки, діагнози та стан здоров`я позивача, який виключає придатність до військової служби у воєнний час. 20.09.2023 на вимогу позивача надати йому рішення у відповідь йому була надана повістка про необхідність прибуття до ІНФОРМАЦІЯ_2 , а також повідомили, що рішення ВЛК Заводського РТЦК не оскаржується. Позивач не погоджується із рішенням ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 , оформлене у формі довідки від 20.09.2023, яким було визнано його придатним до військової служби, оскільки відповідачем було знижено ступінь та важкість захворювань, не були взяті до уваги ряд захворювань, які обумовлюють визнання позивача обмежено придатним. Просить позовні вимоги задовольнити.
Ухвалою суду від 02 жовтня 2023 року відкрито загальне позовне провадження в адміністративній справі №280/7932/23. Витребувано від ІНФОРМАЦІЯ_1 засвідчені належним чином копії: рішення ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20.09.2023 за результатом проходження медичної комісії ОСОБА_1 ; акти дослідження стану здоров`я ОСОБА_1 та супровідні медичні документи. Призначено підготовче засідання на 13 жовтня 2023року.
13 жовтня 2023року підготовче засідання не відбулось у зв`язку з перебуванням головуючого судді на лікарняному. Наступне підготовче засідання призначене на 17 жовтня 2023року, про що повідомлено учасників справи за допомогою засобів телефонного зв`язку.
16 жовтня 2023року до суду від представника позивач надійшла заява про проведення судового засідання без участі. Також представник позивача просив суд розглянути клопотання про призначення судово-медичної експертизи в судовому засіданні без участі позивача та його представника.
Ухвалою суду від 17 жовтня 2023 року відкладено підготовче засідання в адміністративній справі №280/7932/23 на 02 листопада 2023 року.
Ухвалою суду від 17 жовтня 2023 року витребувано від Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , ІНФОРМАЦІЯ_3 засвідчені належним чином копії: рішення ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_1 від 20.09.2023 за результатом проходження медичної комісії ОСОБА_1 ; акти дослідження стану здоров`я ОСОБА_1 та супровідні медичні документи.
26 жовтня 2023року до суду від відповідача надійшли документи на виконання ухвали від 17 жовтня 2023 року про витребування доказів, а саме копія довідки військово-лікарської комісії від 20.09.2023 №2190, картка обстеження та медичного огляду від 20.09.2023, виписка із медичної картки хворого №4442, довідка про результати визначення ступеня втрати професійної працезданості у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії АБ №0035677 від 12.01.2022, виписка із медичної карти стаціонарного хворого №2888.
Ухвалою суду від 02 листопада 2023 рокуклопотання позивача про призначення судово-медичної експертизи задоволено частково. Призначено у справі №280/7932/23 судово-медичну експертизу, проведення якої доручено Комунальній установі «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради (69068, м. Запоріжжя, вул. Чарівна, 30, код ЄДРПОУ 02005177).
На вирішення експерта (експертів) поставлено наступні питання: 1. Чи наявні у ОСОБА_1 , описані статтями вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, викладених у Додатку №1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, та Пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, викладених у додатку №2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402?
2. До якого пункту та до яких статей Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, викладених у Додатку №1 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, з урахуванням Пояснень щодо застосування статей Розладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби, викладених у Додатку №2 до Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402, відносяться хвороби (захворювання) ОСОБА_1 ?
Направлено експерту (експертам) копію ухвали та матеріали адміністративної справи №280/7932/23. Провадження у справі зупинено до закінчення судово-медичної експертизи та надходження її висновку до Запорізького окружного адміністративного суду.
20 травня 2024 року до суду надійшов лист від Комунальної установи «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» Запорізької обласної ради, в якому зазначено, що за ухвалою Запорізького окружного адміністративного суду призначена судово-медична експертиза за матеріалами справи №280/7932/23 у відношенні ОСОБА_1 1973 р.н. Для її проведення необхідно надати на адресу КУ «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» ЗОР Висновок МСЕК за 2024 рік гр. ОСОБА_1 .
Ухвалою суду від 22 травня 2024 року витребувано від Комунальної установи «Обласний центр Медико-соціальної експертизи» Запорізької обласної ради (69000, м.Запоріжжя, пр.Соборний, буд.44, код ЄДРПОУ 19282314) Висновок МСЕК за 2024 рік відносно ОСОБА_1 .
24 травня 2024 року від Комунальної установи «Обласний центр Медико-соціальної експертизи» Запорізької обласної ради до суду надійшли документи на виконання ухвали від 22 травня 2024 року про витребування доказів, та 27.05.2024 копія медико-експертної справи за 2024 рік щодо гр. ОСОБА_1 була направлена судом на адресу КУ «Запорізьке обласне бюро судово-медичної експертизи» ЗОР.
08 серпня 2024 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшов висновок експерта №2217/к та матеріали справи №280/7932/23.
Ухвалою суду від 08 серпня 2024 рокупоновлено провадження у справі №280/7932/23 з 29 серпня 2024 року. Підготовче засідання призначено на 29 серпня 2024 року.
Ухвалою суду від 29 серпня 2024 року закрито підготовче провадження у справі та призначено справу до судового розгляду по суті на 13 вересня 2024 року.
Сторони усудове засідання 13 вересня 2024 року нез`явилися, про дату судового засідання повідомлені належним чином.
Відповідно до ч. 9 ст. 205 КАС України, якщо немає перешкод для розгляду справи у судовому засіданні, визначених цією статтею, але всі учасники справине з`явилисяусудове засідання,хоча і були належним чином повідомлені про дату, час і місце судового розгляду, суд має право розглянути справу у письмовому провадженні у разі відсутності потреби заслухати свідка чи експерта.
Виходячи із змісту спірних правовідносин, враховуючи, що під час підготовчого провадження позивачем надані докази по справі, суд доходить висновку, що неявка позивачанеперешкоджає подальшому розгляду та вирішенню справи.
На підставі матеріалів справи, судом установлено наступні обставини.
Позивач, ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_4 , є військовозобов`язаним та перебуває на обліку у ІНФОРМАЦІЯ_5 .
20.09.2023 позивач звернувся до відповідача з метою зняття з обліку.
Відповідно до довідки про результати визначення ступеня втрати професійної працезданості у відсотках, потреби у наданні медичної та соціальної допомоги серії АБ №0035677 від 12.01.2022, що дійсна до 01.02.2024, позивач має 25% втрати працездатності, група інвалідності не встановлена, огляд повторний.
Відповідно до виписки із медичної картки амбулаторного хворого №2888 з 05.09.2023 по 15.09.2023 позивач перебував на стаціонарному лікуванні та в нього були встановлені наступні діагнози: вестибуляний синдром, як наслідок пересеної ТЧМТ, струс головного мозку, стенозуючий атеросклероз судин головного мозку, венозна дисгемія.
Згідно з висновком УЗД від 09.09.2023 позивач має: ДС-і ознаки дифузного стенуючого атеросклерозу судин головного мозку, ДС-і ознаки звитості правої та лівої ХА-ій до взоду в кістковий канал, дегенеративно-дистрофічні процеси в ХВП у вигляді порушення ходу ХА-ій в кісковому каналі. Доплерографічні ознаки ангіоспазму в судинах в/б системи та венозної дісгемії.
За наслідком проходження позивачем лікарської комісії, ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 було ухвалено рішення, оформлене у формі довідки від 20.09.2023 №2190.
Відповідно до довідки від 20.09.2023 №2190 проведено медичний огляд ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_2 20.09.2023 солдата ОСОБА_1 1973 р.н. Діагноз та постанова ВЛК про причинний зв`язок захворювання (травми, поранення, контузії, каліцтва) зазначено: «наслідки ЧМТ (2020)». На підставі статті 75в графи Розкладу хвороб, графи позивача визнано придатним до військової служби.
Позивач вважає, що відповідачем були повністю проігноровані надані медичні виписки, діагнози та стан здоров`я позивача, який виключає придатність до військової служби у воєнний час, у зв`язку з чим звернувся з даним позовом до суду з вимогами про визнання протиправним та скасування рішення Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 , оформлене у формі довідки від 20.09.2023 щодо визнання його придатним до військової служби.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.
Відповідно до статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом, кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.
Статтею 65 Конституції України визначено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, шанування її державних символів є обов`язком громадян України. Громадяни відбувають військову службу відповідно до закону.
Відповідно до статі 106 Конституції України Президент України, зокрема, приймає відповідно до закону рішення про загальну або часткову мобілізацію та введення воєнного стану в Україні або в окремих її місцевостях у разі загрози нападу, небезпеки державній незалежності України.
Відповідно до частини першої статті 4 Закону України від 06.12.1991 № 1932-XII «Про оборону України» (далі Закон № 1932-ХІІ) у разі збройної агресії проти України або загрози нападу на Україну Президент України приймає рішення про загальну або часткову мобілізацію, введення воєнного стану в Україні або окремих її місцевостях, застосування Збройних Сил України, інших військових формувань, утворених відповідно до законів України, подає його Верховній Раді України на схвалення чи затвердження, а також вносить до Верховної Ради України подання про оголошення стану війни.
Правове регулювання відносин між державою і громадянами України у зв`язку з виконанням ними конституційного обов`язку щодо захисту Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України, а також визначає загальні засади проходження в Україні військової служби регламентовано Законом України від 25.03.1992 №2232-ХІІ «Про військовий обов`язок і військову службу» (далі - Закон №2232-XII у редакції, чинній на час спірних правовідносин).
Частинами першою-третьою статті 1 Закону № 2232-XII передбачено, що захист Вітчизни, незалежності та територіальної цілісності України є конституційним обов`язком громадян України. Військовий обов`язок установлюється з метою підготовки громадян України до захисту Вітчизни, забезпечення особовим складом Збройних Сил України, інших утворених відповідно до законів України військових формувань, а також правоохоронних органів спеціального призначення (далі - Збройні Сили України та інші військові формування), посади в яких комплектуються військовослужбовцями.
Військовий обов`язок включає: підготовку громадян до військової служби; приписку до призовних дільниць; прийняття в добровільному порядку (за контрактом) та призов на військову службу; проходження військової служби; виконання військового обов`язку в запасі; проходження служби у військовому резерві; дотримання правил військового обліку.
Щодо військового обов`язку громадяни України поділяються на такі категорії: допризовники - особи, які підлягають приписці до призовних дільниць; призовники - особи, приписані до призовних дільниць; військовослужбовці - особи, які проходять військову службу; військовозобов`язані - особи, які перебувають у запасі для комплектування Збройних Сил України та інших військових формувань на особливий період, а також для виконання робіт із забезпечення оборони держави; резервісти - особи, які проходять службу у військовому резерві Збройних Сил України, інших військових формувань і призначені для їх комплектування у мирний час та в особливий період (частина дев`ята статті 1 Закону №2232-XII).
Відповідно до частини десятої статті 1 Закону № 2232-XII громадяни України, які приписані до призовних дільниць або перебувають у запасі Збройних Сил України, Служби безпеки України, Служби зовнішньої розвідки України чи проходять службу у військовому резерві, зобов`язані:
прибувати за викликом районного (об`єднаного районного), міського (районного у місті, об`єднаного міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки (далі - відповідні районні (міські) територіальні центри комплектування та соціальної підтримки), Центрального управління або регіонального органу Служби безпеки України, відповідного підрозділу Служби зовнішньої розвідки України для оформлення військово-облікових документів (посвідчень про приписку до призовних дільниць, військових квитків, тимчасових посвідчень військовозобов`язаних), приписки, проходження медичного огляду, направлення на підготовку з метою здобуття або вдосконалення військово-облікової спеціальності, призову на військову службу або на збори військовозобов`язаних та резервістів;
проходити медичний огляд та лікування в лікувально-профілактичних закладах згідно з рішеннями комісії з питань приписки, призовної комісії або військово-лікарської комісії відповідного районного (міського) територіального центру комплектування та соціальної підтримки, закладів охорони здоров`я Служби безпеки України, а у Службі зовнішньої розвідки України - за рішенням керівників відповідних підрозділів або військово-лікарської комісії Служби зовнішньої розвідки України;
проходити підготовку до військової служби, військову службу і виконувати військовий обов`язок у запасі;
виконувати правила військового обліку, встановлені законодавством.
Частинами першою-третьою статті Закону № 2232-XII передбачено, що військова служба є державною службою особливого характеру, яка полягає у професійній діяльності придатних до неї за станом здоров`я і віком громадян України, іноземців та осіб без громадянства, пов`язаній з обороною України, її незалежності та територіальної цілісності.
Проходження військової служби здійснюється: громадянами України - у добровільному порядку (за контрактом) або за призовом; іноземцями та особами без громадянства - у добровільному порядку (за контрактом) на посадах, що підлягають заміщенню військовослужбовцями рядового, сержантського і старшинського складу Збройних Сил України, Державної спеціальної служби транспорту та Національної гвардії України.
Громадяни України, іноземці та особи без громадянства, які проходять військову службу, є військовослужбовцями.
Відповідно до частини четвертої статті 2 Закону № 2232-XII порядок проходження військової служби, права та обов`язки військовослужбовців визначаються цим та іншими законами, відповідними положеннями про проходження військової служби, що затверджуються Президентом України, та іншими нормативно-правовими актами.
Указом Президента України «Про введення воєнного стану в Україні» від 24.02.2022 № 64/2022, затвердженого Законом України від 24.02.2022 №2102-IX, на підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до пункту 20 частини першої статті 106 Конституції України, Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в Україні введено воєнний стан із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб, у зв`язку з військовою агресією російської федерації проти України, який у подальшому неодноразово продовжувався та діє на момент розгляду цієї справи.
Указом Президента України від 24.02.2022 № 69/2022, затвердженим Законом України від 03.03.2022 № 2105-IX, постановлено оголосити та провести загальну мобілізацію.
Згідно з пунктами 2, 4, 5 Указу Президента України від 24.02.2022 № 69/2022 мобілізацію провести на території Вінницької, Волинської, Дніпропетровської, Донецької, Житомирської, Закарпатської, Запорізької, Івано-Франківської, Київської, Кіровоградської, Луганської, Львівської, Миколаївської, Одеської, Полтавської, Рівненської, Сумської, Тернопільської, Харківської, Херсонської, Хмельницької, Черкаської, Чернівецької, Чернігівської областей, міста Києва.
Станом на час виникнення спірних правовідносин в Україні існував правовий режим воєнного стану та тривала загальна мобілізація.
Відповідно до частини 10 статті 2 Закон №2232-XII з метою якісного проведення призову громадян на строкову військову службу за станом здоров`я, прийняття громадян на військову службу за контрактом, проведення медичного огляду військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів для визначення ступеня придатності до військової служби та визначення ступеня придатності льотного складу до льотної роботи, наказом Міністра оборони України від 14 серпня 2008 року №402 затверджено Положення про військово-лікарську експертизу в Збройних Силах України (далі по тексту - Положення №402).
Згідно з пунктом 1.1 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза визначає придатність за станом здоров`я до військової служби призовників, військовослужбовців, військовозобов`язаних та резервістів, установлює причинний зв`язок захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) та визначає необхідність і умови застосування медико-соціальної реабілітації та допомоги військовослужбовцям.
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу І Положення №402 військово-лікарська експертиза - це: медичний огляд допризовників, призовників; військовослужбовців та членів їхніх сімей (крім членів сімей військовослужбовців строкової військової служби); військовозобов`язаних, офіцерів запасу, які призиваються на військову службу за призовом осіб офіцерського складу, резервістів (кандидатів у резервісти); громадян, які приймаються на військову службу за контрактом; кандидатів на навчання у вищих військових навчальних закладах, військових навчальних підрозділах закладів вищої освіти та закладах фахової передвищої військової освіти (далі - ВВНЗ), ліцеїстів військових (військово-морських, військово-спортивних) ліцеїв (далі - ліцеїсти); осіб, звільнених з військової служби; працівників Збройних Сил України, які працюють у шкідливих та небезпечних умовах праці та залучаються до роботи з джерелами іонізуючого випромінювання (далі - ДІВ), компонентами ракетного палива (далі - КРП), джерелами електромагнітних полів (далі - ЕМП), лазерного випромінювання (далі - ЛВ), мікроорганізмами I-II груп патогенності, особливо небезпечними інфекційними хворобами; працівників допоміжного флоту Військово-морських Сил Збройних Сил України (далі - ВМС Збройних Сил України); визначення ступеня придатності до військової служби, навчання у ВВНЗ, роботи за фахом; установлення причинного зв`язку захворювань, травм (поранень, контузій, каліцтв) військовослужбовців, військовозобов`язаних, резервістів.
Згідно з пунктом 2.1 глави 2 розділу І Положення №402 для проведення військово-лікарської експертизи створюються військово-лікарські комісії (далі - ВЛК), штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі).
Штатні та позаштатні (постійно і тимчасово діючі) ВЛК (лікарсько-льотні комісії (далі - ЛЛК)) приймають постанови. Постанови ВЛК (ЛЛК) оформлюються свідоцтвом про хворобу, довідкою військово-лікарської комісії, протоколом засідання штатної військово-лікарської комісії.
Постанови штатних та позаштатних ВЛК обов`язкові до виконання.
Відповідно до підпунктів 2.5.1 - 2.5.5 пункту 2.5 глави 2 розділу I Положення № 402, до позаштатних постійно діючих ВЛК (ЛЛК) належать: госпітальні ВЛК; гарнізонні ВЛК; ЛЛК; ВЛК Десантно-штурмових військ; ВЛК ТЦК та СП; ВЛК розвідувального органу Міністерства оборони України; ВЛК Сил спеціальних операцій Збройних Сил України; ВЛК інших закладів охорони здоров`я комунальної або державної форми власності.
Позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) призначаються у складі голови, заступника голови (може призначатись один з членів комісії), членів комісії (у гарнізонних, госпітальних ВЛК, ВЛК ТЦК та СП не менше ніж три лікарі, в інших ВЛК і ЛЛК - терапевта, хірурга, невропатолога, офтальмолога, стоматолога, оториноларинголога, психіатра) і секретаря з числа фахівців з медичною освітою. До складу ВЛК (ЛЛК) можуть призначатися лікарі інших спеціальностей.
До складу ВЛК (ЛЛК) ТЦК та СП входять медичні працівники закладу охорони здоров`я комунальної або державної форми власності, визначеного рішенням виконавчого органу сільської, селищної, міської ради (голови обласної, Київської міської військових адміністрацій, а також районних військових адміністрацій та військових адміністрацій населених пунктів), за погодженням з головою відповідної штатної ВЛК регіону.
Штатні і позаштатні (постійно та тимчасово діючі) ВЛК (ЛЛК) з питань військово-лікарської та лікарсько-льотної експертизи підпорядковуються вищим штатним ВЛК.
До участі в роботі позаштатних ВЛК на правах членів комісії залучаються головні (провідні) медичні спеціалісти, начальники відділень та інші лікарі-спеціалісти закладів охорони здоров`я в системі Міністерства оборони України, начальники медичної служби військових частин, де проходить службу військовослужбовець, що оглядається, та військові спеціалісти за клопотанням ВЛК.
Згідно із пунктом 2.8.4 пункту 2.8 глави 2 розділу I Положення №402, на ВЛК районного (міського) ТЦК та СП покладається огляд громадян відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу I, пункту 1.4 глави 1 розділу II цього Положення. Рішенням ВЛК регіону на ВЛК ТЦК та СП покладається огляд інших громадян.
Пунктом 1.1 глави 1 розділу II Положення № 402 передбачено, що медичний огляд включає в себе вивчення та оцінку стану здоров`я і фізичного розвитку громадян на момент огляду в цілях визначення ступеня придатності до військової служби, навчання за військово-обліковими спеціальностями, вирішення інших питань, передбачених цим Положенням, з винесенням письмового висновку (постанови). Під придатністю до військової служби у цьому Положенні розуміється такий стан здоров`я і фізичного розвитку громадян, який дозволяє їм виконувати передбачені статутами, інструкціями службові обов`язки з конкретної військової спеціальності у виді Збройних Сил України та інших військових формуваннях, утворених відповідно до закону (далі - інші військові формування), у мирний та воєнний час.
Медичний огляд проводиться ВЛК з метою визначення придатності, зокрема, до військової служби допризовників, призовників, військовозобов`язаних, резервістів (кандидатів у резервісти).
Відповідно до пункту 1.2 глави 1 розділу II Положення № 402 постанови ВЛК приймаються на підставі Розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби (далі - Розклад хвороб) (додаток 1), пояснень щодо застосування статей Розкладу хвороб (додаток 2) та таблиць додаткових вимог до стану здоров`я (далі - ТДВ) (додаток 3).
Розклад хвороб розроблений відповідно до вимог Міжнародної статистичної класифікації хвороб та споріднених проблем охорони здоров`я 10-го перегляду (далі - МКХ-10).
Згідно з пунктом 1.4 глави 1 розділу ІІ Положення № 402 медичний огляд громадян, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення та допризовників, проводиться в порядку, визначеному таблицею.
Згідно з п. 1.4 розділу ІІ Положення № 402 медичний оглядконтингентів, зазначених у пункті 1.2 розділу I цього Положення, проводиться в порядку, визначеному таблицею. Так, відповідно до таблиці медичний огляд резервістів, військовозобов`язаних, які призиваються та проходять воєнні навчальні (перевірочні) та спеціальні збори осіб рядового сержантського, старшинського та офіцерського складу; призиваються та проходять військову службу за призовом під час мобілізації, на особливий період здійснюють ВЛК ТЦК та СП, гарнізонні (госпітальні) ВЛК за графами Розкладу хвороб, ТДВ, за якими проводиться медичний огляд - II, III (залежно від військового звання), ТДВ "Б", "В", "Г".
Пунктом 3.1 глави 3 розділу ІІ Положення №402 передбачено, що медичний огляд військовозобов`язаних проводиться за рішенням керівників ІНФОРМАЦІЯ_6 на збірних пунктах районних (міських) ІНФОРМАЦІЯ_7 або за місцем провадження медичної практики у закладах охорони здоров`я комунальної або державної форми власності лікарями, які включаються до складу ВЛК ІНФОРМАЦІЯ_7 .
Відповідно до пункту 3.2 глави 3 розділу ІІ Положення №402 повторний медичний огляд військовозобов`язаних проводиться один раз на 5 років ВЛК районних, міських ІНФОРМАЦІЯ_7 . Офіцери запасу підлягають повторному медичному огляду зазначеними ВЛК під час чергового атестування, а рядовий, сержантський та старшинський склад запасу - у разі зміни призначення.
Кожний військовозобов`язаний оглядається хірургом, терапевтом, невропатологом, психіатром, офтальмологом, оториноларингологом, стоматологом, дерматологом, а за медичними показаннями - і лікарями інших спеціальностей.
Згідно з пунктом 3.8 глави 3 розділу ІІ Положення №402 за статтями (пунктами статей) Розкладу хвороб, які передбачають індивідуальне визначення придатності до військової служби і військової спеціальності, ВЛК щодо військовозобов`язаних, яких призивають на військову службу або приймають на військову службу за контрактом, виносить одну із таких постанов:
"Непридатний до військової служби у мирний час, обмежено придатний у воєнний час";
"Обмежено придатний до військової служби";
"Придатний (або непридатний) до військової служби за контрактом, за спеціальністю
"Придатний (або непридатний) до військової служби в миротворчій місії за спеціальністю
"Придатний до військової служби".
Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про ступінь придатності військовозобов`язаного до військової служби за призовом під час мобілізації, на особливий період оформлюється довідкою ВЛК (додаток 4 до цього Положення) у двох примірниках, яка дійсна протягом одного року з дня медичного огляду. Постанова ВЛК районних, міських ТЦК та СП про тимчасову непридатність або непридатність до військової служби з виключенням з військового обліку підлягає затвердженню штатною ВЛК. Копія довідки видається особі, яка пройшла медичний огляд.
Після закінчення медичного обстеження під час мобілізації ВЛК виносить щодо військовозобов`язаного одну із таких постанов:
"Придатний до військової служби";
"Тимчасово непридатний до військової служби (вказати дату повторного огляду)";
"Непридатний до військової служби з виключенням з військового обліку";
"Обмежено придатний до військової служби".
Аналіз зазначених норм дає підстави для висновку, що військовозобов`язані підлягають медичному огляду, після якого кожний лікар комісії записує в облікову картку призовника висновок про придатність (тимчасову непридатність або повну непридатність) до строкової військової служби, відповідну статтю розкладу хвороб, дату огляду та підписує висновок із зазначенням свого прізвища та ініціалів і скріплює особистою печаткою.
За результатами медичного огляду комісія приймає підсумкове рішення у формі довідки.
В обґрунтування своїх вимог позивач зазначає про заниження відповідачем ступеня та важкості наявних у позивача захворювань, які свідчать про його обмежену придатність до військової служби.
За наслідками проведеної у межах цієї справи судово-медичної експертизи, яка призначалась за клопотанням позивача, складено висновок експерта (експертиза за матеріалами справи) №2217/к, відповідно до якого Судово-медична експерна комісія прийшла до наступних підсумків: «1. За даними наданої медичної документації у ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_8 наявний діагноз: «ТМЧМТ (17.09.2022 р. травма). Струс головного мозку. САК. Перелом нижньої стінки лівої орбіти. Забійна рана м?яких тканин голови. Цефалгічний синдром. ДЕП І ст. змішаного генезу, помірно виражений вестибуло - атактичний с - м, емоційно - вольові розлади. Інсомнія. Фонова ретинопатія OU. Міопія слабкого ступеня лівого ока», який, згідно «Пояснень», що викладені в розділів УІІ п. 1 та XVII п.3 додатку № 2 до «Положення про військово - лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 № 402 має бути кваліфікований. 2. Вище зазначений діагноз, за медичними даними, має ознаки, викладені в розділі «Хвороби ока та придаткового апарату (Н00 - Н59), їх наслідки» ст. 26 п.в (помірно виражені, непрогресуючі з рідкими загостреннями на одному оці або незначно виражені на обох очах) і розділі «Травми, отруєння та деякі інші наслідки дії зовнішніх причин (S00 - Т98)» 75 п.в. (з незначними порушеннями функцій) додатку № 1 до «Положення про військово - лікарську експертизу в Збройних Силах України», затвердженого наказом Міністерства оборони України від 14.08.2008 №402.»
Суд зазначає, що відповідно, підпункту 2.3.3 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 встановлено, що на Центральну військово-лікарську комісію покладається організація військово-лікарської експертизи у Збройних Силах України, а також: розгляд заяв, пропозицій, скарг та прийом відвідувачів з питань військово-лікарської експертизи; прийняття та перегляд постанов ВЛК про ступінь придатності осіб, звільнених з військової служби, на період їх фактичного звільнення із Збройних Сил України.
Згідно з підпунктом 2.3.4 пункту 2.3 глави 2 розділу І Положення № 402 Центральна військово-лікарська комісія має право, зокрема, розглядати, переглядати, скасовувати, затверджувати, не затверджувати, контролювати згідно з цим Положенням постанови будь-якої ВЛК (лікарсько-льотної комісії (далі - ЛЛК)) Збройних Сил України.
Разом з тим, позивач не звертався до Центральної військово-лікарської комісії для перегляду висновку відповідача та не скористався своїм правом на проведення повторного медичного огляду щодо придатності до військової служби (докази іншого в матеріалах справи відсутні).
Суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач не був позбавлений права надати лікарям ВЛК свої медичні документи, що свідчать про наявність у позивача захворювань, які унеможливлюють проходження ним військової служби за станом здоров`я.
У постанові від 12.06.2020 у справі № 810/5009/18 Верховний Суд сформував правовий висновок про те, що до повноважень суду не належить надання оцінки діагнозу на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби з посиланням на пункт 3.13 глави 3 розділу II Положення № 402. Відповідно до цієї норми у спірних питаннях та складних випадках право на винесення остаточного рішення залишається за ЦВЛК. Для цього військовий комісаріат направляє в регіональну штатну ВЛК, на території якої проживає заявник, його заяву, медичні документи, які є в заявника або одержані військовим комісаріатом із цивільних (військових) лікувальних закладів, військовий квиток.
Згідно з правовим висновком Верховного Суду, викладеним у постанові №820/5570/16 від 12.02.2021, при розгляді по суті спору у справах, в яких оспорюються висновки за результатами медичного огляду, суд не може здійснювати власну оцінку підставності прийняття певного висновку, оскільки суди не є спеціалізованими установами в медичній сфері і тому оцінка підставності такого висновку виходить за межі необхідного дослідження в контексті застосування норм матеріального права. Суди вправі перевіряти законність висновку щодо стану здоров`я лише в межах дотримання процедури прийняття цього висновку, зокрема на підставі Положення № 402.
Тобто, суд не може самостійно на власний розсуд надавати оцінку діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності для проходження військової служби, оскільки це не входить до повноважень суду, а означені питання є дискреційними повноваженнями військово-лікарської комісії.
Таким чином, надання оцінки діагнозу позивача на предмет того, чи підпадає він під дію статей розкладу хвороб, станів та фізичних вад, що визначають ступінь придатності до військової служби виходить за межі судового розгляду (потребує спеціальних знань в галузі медицини), а висновком експерта не спростований висновок відповідача про придатність позивача до військової служби.
Також судом не установлено будь-якого порушення процедури проведення медичного огляду позивача, наслідком якої була б протиправність рішення відповідача про придатність позивача до військової служби. При цьому суд зауважує, що у своєму позові позивач не ставить під сумнів законність процедури прийняття відповідачем цього рішення.
Разом з цим, суд вважає за необхідне зазначити, що при проведенні повторного медичного огляду щодо придатності позивача до військової служби до уваги має бути взятий висновок експерта №2217/к та медична документація, на підставі якої був складений висновок експерта №2217/к.
Слід зазначити, що згідно практики Європейського суду з прав людини та зокрема, рішення у справі «Серявін та інші проти України» від 10.02.2010, заява 4909/04, відповідно до пункту 58 якого суд повторює, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» від 09.12.1994, серія A, № 303-A, пункт 29).
Решта доводів та аргументів сторін, що наведена у заявах по суті справи, не потребує окремої оцінки суду, оскільки жодного правового значення для правильного вирішення справи не мають.
Як зазначено у частині 1 статті 9 КАС України, розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Відповідно до статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Відповідно до положень статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.
Беручи до уваги вищенаведене в сукупності, перевіривши та проаналізувавши матеріали справи і надані сторонами докази за правилами, встановленимистаттею 90 Кодексу адміністративного судочинства України, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
У зв`язку з відмовою у задоволенні позовних вимог відсутні підстави для розподілу судових витрат.
Керуючись ст.ст.2, 5, 9, 77, 132, 139, 143, 243-246, 255, 295 КАС України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позовних вимог ОСОБА_1 (зареєстрований за адресою: АДРЕСА_1 ; адреса фактичного місця проживання: АДРЕСА_2 ; ІПН НОМЕР_1 ) до Військово-лікарської комісії ІНФОРМАЦІЯ_1 ( АДРЕСА_3 , код ЄДРПОУ НОМЕР_2 ) про визнання протиправним рішення - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі в 30-денний строк з дня його проголошення, а якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя Ж.М. Чернова
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121601879 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони здоров’я, з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Чернова Жанна Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні