Рішення
від 13.09.2024 по справі 300/3530/24
ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ІВАНО-ФРАНКІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"13" вересня 2024 р. справа № 300/3530/24

м. Івано-Франківськ

Івано-Франківський окружний адміністративний суд у складі судді Чуприни О.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 , в інтересах якої діє адвокат Романків Ігор Михайлович, до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про визнання протиправною відмову щодо зарахування періоду роботи в подвійному розмірі та зобов`язання зарахувати період роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022, з 17.03.2023 по 17.01.2024 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 23.01.2024, -

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 (надалі по тексту також - позивач, ОСОБА_1 ) в інтересах якого діє адвокат Романків Ігор Михайлович (надалі по тексту - представник позивача, адвокат, адвокат Романків І.М., ОСОБА_2 ), звернулася в суд з адміністративним позовом до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (надалі по тексту також відповідач, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області, Управління, орган пенсійного забезпечення) про визнання протиправною відмову щодо зарахування періоду роботи в подвійному розмірі та зобов`язання зарахувати період роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022, з 17.03.2023 по 17.01.2024 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 23.01.2024.

Підставою звернення ОСОБА_1 із вказаним позовом є протиправні, на переконання позивача, дії відповідача щодо відмови у проведенні перерахунку пенсії з 23.01.2024 та у зарахуванні до стажу період роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022, з 17.03.2023 по 17.01.2024 в подвійному розмірі відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ (надалі по тексту також Закон №1788-ХІІ).

Позовні вимоги мотивовано тим, що ОСОБА_1 перебуває на обліку в ГУ ПФУ в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком на пільгових умовах за Списком №2 відповідно до Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV (надалі по тексту також Закон №1058-IV). В період з 26.07.1982 по 31.03.2022 працювала і з 17.03.2023 продовжує працювати у закладі з надання психіатричної допомоги, в Комунальному некомерційному підприємстві "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" (надалі по тексту також заклад, заклад психіатричної допомоги, спеціальний заклад надання психологічної допомоги, КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради").

Позивач 23.01.2024 зверталась до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою про зарахування до стажу періоду її роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022 та з 17.03.2023 по 17.01.2024 в закладі надання психіатричної допомоги в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону №1788-ХІІ. ОСОБА_1 звертає увагу на ненадання відповідачем відповіді за результатами розгляду заяви останньої від 23.01.2024.

Представник позивача адвокат Романків І.М. 23.04.2024 скерував до відповідача адвокатський запит з метою отримання інформації про періоди страхового стажу ОСОБА_1 та заробітної плати, яка врахована при розрахунку пенсії позивача. ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 26.04.2024 за №0900-0202-8/25525 надало документи із пенсійної справи позивача та вказало про звернення ОСОБА_1 із заявою про перерахунок пенсії допризначення у зв`язку з додатковими документами. Відповідач у коментованому листі звернув увагу на відсутність підстав зарахування органом пенсійного забезпечення стажу роботи позивача зі шкідливими і важкими умовами праці після 01.01.2004 у подвійному розмірі. Просить задовольнити позовні вимоги у повному обсязі.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 10.05.2024 відкрито провадження в даній адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні). Одночасно судом витребувано у сторін докази необхідні для розгляду даної адміністративної справи (а.с.36-37).

Відповідач скористався правом на подання відзиву на позовну заяву. Так, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області 27.05.2024 подало до суду відзив від 23.05.2024 за №0900-0902-8/29934, реєстрацію якого з відповідними доказами проведено судом 27.05.2024 за вх.№16169/24 (а.с.42-123). Орган пенсійного забезпечення не погоджується з доводами позивача, викладеними у позовній заяві, вказує на їх безпідставність та вважає, що такі не підлягають задоволенню, з огляду на наступні обставини. Представник органу пенсійного забезпечення вказує на те, що з 01.01.2004 набрав чинності Закон України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09.07.2003 за №1058-IV, тобто з 01.01.2004 всі періоди страхового стажу враховуються в одинарному розмірі. Згідно з абзацом 3 частини 4 статті 24 Закону №1058-IV пільговий порядок обчислення страхового стажу передбачений законодавством, що діяло раніше, за період з 01.01.2004 застосовується виключно в частині визначення права на пенсію за віком на пільгових умовах та за вислугу років. На переконання представника відповідача, у зв`язку з набранням Законом №1058-IV з 01.01.2004 чинності, в подвійному розмірі на підставі статті 60 Закону №1788-ХІІ підлягають зарахуванню періоди роботи виключно до 01.01.2004. Просить відмовити в задоволенні позовних вимог у повному обсязі.

Розглянувши матеріали адміністративної справи, вивчивши адміністративний позов, відзив на позовну заяву, дослідивши і оцінивши зібрані по справі докази, в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального права, які врегульовують спірні правовідносини, суд встановив наступні обставини.

ОСОБА_1 з 10.06.2013 перебуває на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області та отримує пенсію за віком за Списком №2 відповідно до пункту 2 частини 1 Прикінцевих положень Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" та пункту "б" статті 13 Закону України "Про пенсійне забезпечення".

Позивач з 26.07.1982 та після призначення пенсії по 31.03.2022 працювала і з 17.03.2023 продовжує працювати в закладі надання психіатричної допомоги, що підтверджується наявними записами у трудовій книжці ОСОБА_1 (а.с.11-12), а також довідкою Комунального некомерційного підприємства "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" від 17.01.2024 за №862 (а.с.28).

Як слідує із наявних в матеріалах справи трудової книжки серії НОМЕР_1 , рішення (протоколу) про перерахунок пенсії позивача по особовому рахунку № НОМЕР_2 від 06.02.2024 та формою РС-право до такого протоколу, загальний страховий стаж позивача складає: 61 рік 03 місяці 11 днів, в тому числі робота за Списком №2 11 років і 5 днів (стаж враховано по 28.02.2022), зокрема (а.с.11-12, 115-116):

- з 01.09.1980 по 03.07.1982 період навчання у вищих/середніх навчальних закладах;

- з 26.07.1982 по 24.03.1987 робота на посаді медичної сестри в Обласній психлікарні №2 (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- з 25.03.1987 по 02.01.1988 робота за Списком №2;

- з 03.01.1988 по 29.12.1993 робота на посаді медичної сестри в Обласній психлікарні №2 (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- 30.12.1993 по 01.10.1994 робота за Списком №2;

- з 02.10.1994 по 31.05.1996 робота на посаді медичної сестри в Обласній психлікарні №2 (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- з 01.06.1996 по 15.06.1996 робота на посаді медичної сестри в Обласній психлікарні №2 (зараховано до загального стажу в одинарному розмірі);

- з 16.06.1996 по 29.12.1998 робота на посаді сестри медичної в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- з 30.12.1998 по 14.03.1999 робота на посаді сестри медичної в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради"(стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- з 15.03.1999 по 31.12.2003 робота на посаді сестри медичної в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (стаж в медичному закладі, відповідно до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", зараховано в подвійному розмірі);

- з 01.01.2004 по 24.10.2005 - робота за Списком №2;

- з 01.11.2005 по 30.06.2013 - робота за Списком №2.

Періоди роботи з 01.07.2013 по 25.12.2014, з 01.01.2015 по 29.02.2016, з 01.03.2016 по 28.02.2018, з 01.03.2018 по 31.03.2018, з 01.04.2018 по 29.02.2020, з 01.03.2020 по 31.03.2020 та з 01.04.2020 по 28.02.2022 ОСОБА_1 на посаді сестри медичної в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" зараховано до загального стажу в одинарному розмірі.

ОСОБА_1 23.01.2024 через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України подала заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсії, в якій у розділі "вид пенсії" визначила відомості наступного змісту "допризначення у зв`язку з наданими додатковими документами" (а.с.117).

У адміністративному позові позивач стверджує, що такою заявою ставила перед органом пенсійного забезпечення вимогу в зарахуванні до стажу період її роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022 та з 17.03.2023 по 17.01.2024 у в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону №1788-ХІІ.

Відповідач, у відзиві на позовну заяву, не заперечив та не спростував зміст вимог за заявою ОСОБА_1 23.01.2024.

До означеної вище заяви, позивачем долучено довідку Комунального некомерційного підприємства "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" від 17.01.2024 за №862 (а.с.118).

Зі змісту коментованої довідки слідує:

- ОСОБА_1 з 26.07.1982 (наказ №146 від 26.07.1982) по 31.03.2022 (наказ №22-к від 31.03.2022) працювала та з 17.03.2023 (наказ№42-к від 16.03.2023) і по теперішній час (17.01.2024 дата видачі довідки) працює зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV;

- довідка видана для подання в Галицьке об`єднане управління ПФУ (а.с.118).

Представник позивача адвокат Романків І.М. 23.01.2024 подав до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області адвокатський запит з метою отримання інформації про періоди страхового стажу ОСОБА_1 та заробітної плати, яка врахована при розрахунку пенсії позивача (а.с.13).

За результатами розгляду адвокатського запиту, ГУ ПФУ в Івано-Франківській області листом від 31.01.2024 за №0900-0202-8/6120 надало адвокату Романківу І.М. запитувані ним матеріали (а.с.14).

В подальшому, 23.04.2024 представник позивача звернувся до відповідача із адвокатським запитом в якому просив надати належним чином засвідчені копії відповіді на звернення ОСОБА_1 про перерахунок пенсії, допризначення у зв`язку з наданням додаткових документів (а.с.29).

Відповідач листом від 26.04.2024 за №0900-0202-8/25525 повідомив адвоката Романківа І.М., про те, що періоди страхового стажу позивача згідно з довідкою №862 від 17.01.2024 взяті до розрахунку пенсії та після проведеного перерахунку розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 залишився без змін. Вказав, що стаж в медичному закладі відповідно до статті 60 Закону №1788-ХІІ враховується в подвійному розмірі до 01.01.2004 (а.с.30).

Позивач через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України 30.04.2024 звернулась до ГУ ПФУ в Івано-Франківській області із заявою, в якій у розділі "прошу пенсію:" обрала варіант опції "призначити", а в розділі "вид пенсії" - "перехід на пенсію за іншим Законом" (а.с.119).

Головним управління Пенсійного фонду України у Київській області за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 30.04.2024, за принципом екстериторіальності, прийняло рішення від 04.05.2024 за №28903/03-16 про відмову в проведенні перерахунку пенсії. Таке рішення мотивовано тим, що відповідно до переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється відповідно до частини 3 статті 45 Закону №1058-XII з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться в пенсійній справі на час переведення з одного виду пенсії на інший. До заяви ОСОБА_1 додано індивідуальні відомості про застраховану особу, що надаються відділом персоніфікованого обліку, та відомості про відсутність інформації про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця за наявними в органі, що призначає пенсію даними, та скан-копію трудової книжки НОМЕР_1 від 02.08.1982 (а.с.120).

В контексті обставин спірних правовідносин, дослідженні поданих матеріалів пенсійної справи позивача, та зважаючи на зміст позовних вимог, наслідки розгляду заяви позивача від 30.04.2024 і рішення органу пенсійного забезпечення №28903/03-16 від 04.05.2024 не є предметом оскарження у даній справі.

ОСОБА_1 , вважаючи протиправною відмову відповідача щодо зарахування періоду роботи з 01.01.2004 по 31.03.2022, з 17.03.2023 по 17.01.2024 в подвійному розмірі, звернулась до суду з адміністративним позовом, в якому просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати вказаний період роботи останньої в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 23.01.2024.

Надаючи правову оцінку публічно-правовим відносинам, суд виходить із наступних підстав та мотивів.

Статтею 46 Конституції України визначено, що громадяни мають право на соціальний захист, що включає право на забезпечення їх у разі повної, часткової або тимчасової втрати працездатності, втрати годувальника, безробіття з незалежних від них обставин, а також у старості та в інших випадках, передбачених законом.

За приписами пункту 6 частини першої статті 92 Конституції України, основи соціального захисту, форми і види пенсійного забезпечення визначаються виключно законами України.

Правовідносини, що виникають у сфері пенсійного забезпечення громадян регулюються Законом України "Про пенсійне забезпечення" №1788-ХІІ від 05.11.1991 та Законом України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" №1058-IV від 09.07.2003 (в редакціях чинних на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до статті 24 Закону України №1058-IV, страховий стаж - це період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Страховий стаж обчислюється територіальними органами Пенсійного фонду відповідно до вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку, а за періоди до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документів та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим Законом, а також даних, включених на підставі цих документів до реєстру застрахованих осіб Державного реєстру загальнообов`язкового державного соціального страхування.

Періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

Закон України №1058-IV набрав чинності 1 січня 2004 року. До цього моменту пенсійні відносини врегульовувалися Законом України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ.

Основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (стаття 62 Закону №1788-ХІІ).

Згідно відомостей трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 , копія якої наявна в матеріалах справи (а.с.11-12), суд встановив, що позивач:

- з 26.07.1982 прийнята на посаду медичної сестри в Обласній психіатричній лікарні №2 (запис №1);

- 01.01.2019 назву посади "медична сестра" змінено на "сестра медична" (запис №2);

- 17.10.2019 Обласна психіатрична лікарня №2 реорганізована в КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (запис №3);

- з 17.09.2021 переведена сестрою медичною психіатричного відділення №3 (запис №4);

- з 31.03.2022 звільнена з роботи у зв`язку із скороченням (запис №5);

- з 17.03.2023 прийнята на посаду сестри медичної психіатричного відділення №2 (запис №6);

- з 31.08.2023 звільнена з роботи у зв`язку з переведенням в КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" (запис №7);

- з 01.09.2023 прийнята на посаду сестри медичної психіатричного відділення №2.2 віддаленого структурного підрозділу №2.

Наявна в матеріалах справи копія трудової книжки ОСОБА_1 серії НОМЕР_1 не містить запису про звільнення останньої з КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради".

Відповідач не заперечив, що трудова книжка позивача містить всі необхідні записи, які засвідчені роботодавцем та дають можливість встановити дату прийняття на роботу, місце роботи, найменування посади та накази, на підставі яких остання прийнята/переведена на таку посаду (роботу).

Згідно протоколу за пенсійною справою №2566 позивачу 23.07.2013 призначено пенсію за списком №2, страховий стаж (повний) склав 49 років 01 місяць 27 днів (а.с.49).

ОСОБА_1 31.10.2013 проведено перерахунок пенсії у зв`язку зі зміною виду розрахунку, внаслідок чого страховий стаж (повний) останньої склав 52 роки 07 місяців 29 днів, свідченням чого є наявне в матеріалах справи розпорядження на перерахунок пенсії за №139152 (а.с.85);

В подальшому, ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про перерахунок пенсії у зв`язку із дорахуванням стажу (а.с.92). Згідно із розпорядженням №139159 від 23.03.2016, відповідачем проведено перерахунок стажу позивача, її страховий стаж (повний) склав 55 років 03 місяці 24 дні (а.с.88).

У відповідності до розпорядження про перерахунок пенсії від 23.03.2018 за №139153 здійснено перерахунок пенсії позивача у зв`язку зі зміною стажу та заробітку, у підсумку страховий стаж (повний) склав 57 років 03 місяці 24 дні (а.с.94);

ГУ ПФУ в Івано-Франківській області 03.04.2020 провело масовий перерахунок по стажу пенсії ОСОБА_1 , внаслідок якого з 01.04.2020 страховий стаж (повний) склав 59 років 03 місяці 24 дні, та підтверджується рішенням (протоколом) перерахунку від 03.04.2020, формою РС-право (а.с.100-101).

22.05.2022 відповідач провів масовий перерахунок пенсії позивача по стажу, у результаті чого страховий стаж (повний) склав 61 рік 03 місяці 24 дні (а.с.107-108), згідно розрахунку стажу та формою РС-право (стаж зараховано по 28.02.2022).

Відповідно до довідки від 17.01.2024 за №862 ОСОБА_1 з 26.07.1982 (наказ №146 від 26.07.1982) по 31.03.2022 (наказ №22-к від 31.03.2022) працювала та з 17.03.2023 (наказ№42-к від 16.03.2023) і по теперішній час (17.01.2024 дата видачі довідки) працює зі шкідливими та важкими умовами праці, виконання якої надає право на подвоєння стажу згідно Закону України "Про внесення зміни до статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 10.04.2003 за №1110-IV. Рішенням Івано-Франківської міської ради від 20.09.2019 за №1236-30/2019 Обласна психіатрична лікарня №2 з 17 жовтня 2019 року реорганізована в Комунальне некомерційне підприємство "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (а.с.28).

Втім, з матеріалів пенсійної справи, зокрема, з протоколу про перерахунок пенсії у зв`язку з уточненням даних в електронній пенсійній справі, з 29.01.2024 та форми РС-право, слідує, що до трудового/страхового стажу ОСОБА_1 зараховано періоди з 01.09.1980 по 28.02.2022 (а.с.116). Страховий стаж (повний) складає 61 рік 03 місяці 24 дні (а.с.115).

В силу правового регулювання пункту 16 розділу XV "Прикінцеві положення" Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" до приведення законодавства України у відповідність із цим Законом закони України та інші нормативно-правові акти застосовуються в частині, що не суперечить цьому Закону.

Пільги щодо обчислення стажу роботи в деяких медичних закладах передбачені статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", згідно якої робота в лепрозорних і протичумних закладах охорони здоров`я, у закладах (відділеннях) з лікування осіб, заражених вірусом імунодефіциту людини або хворих на СНІД, в інших інфекційних закладах (відділеннях) охорони здоров`я, у патолого-анатомічних і реанімаційних відділеннях закладів охорони здоров`я, а також у закладах з надання психіатричної допомоги зараховується до стажу роботи у подвійному розмірі.

Згідно статті 1 Закону України "Про психіатричну допомогу" від 22.02.2000 за №1489-III заклад з надання психіатричної допомоги - психіатричний, наркологічний чи інший спеціалізований заклад охорони здоров`я, центр, відділення, кабінет тощо, інші заклади та установи будь-якої форми власності, діяльність яких пов`язана з наданням психіатричної допомоги.

Як свідчать публічні відомості, які містяться в Єдиному державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань (ідентифікаційний код юридичної особи 01993262), до видів діяльності КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" належать спеціалізована медична практика 86.22 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері спеціальної медицини лікарями-спеціалістами та хірургами), діяльність лікарняних закладів 86.10 (цей клас включає короткострокове та тривале перебування пацієнтів у лікарнях широкого профілю, які здійснюють медичну, діагностичну та лікувальну діяльність (наприклад, громадські та обласні лікарні, лікарні некомерційних організацій, університетські лікарні, військові шпиталі та в`язничні лікарні), та лікарняні установи спеціального призначення (наприклад, наркологічні та психіатричні клініки, інфекційні лікарні, пологові будинки, санаторно-курортні заклади) та загальна медична практика код 86.21 (цей клас включає медичне консультування та лікування у сфері загальної медицини, які надають лікарі загального профілю).

Отже, КНП "Івано-Франківський спеціальний заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради", як лікарняний заклад призначений для надання психіатричної допомоги, і в розумінні статті 60 Закону №1788-ХІІ є закладом з надання психіатричної допомоги.

Повертаючись до фактичних обставин у справі, слід зазначити, що заяві про перерахунок пенсії від 30.01.2024 (а.с.117) передувала заява позивача від 16.03.2016 (а.с.92).

Здійснення перерахунку пенсії позивача за заявою 16.03.2016 мало місце у зв`язку із зміною стажу та заробітку за останній період роботи з 01.01.2015 по 29.02.2016 (а.с.88-89).

Також ГУ ПФУ в Івано-Франківській області проведено:

- перерахунок пенсії відповідно до розпорядження від 23.03.2018 за №139153 у зв`язку зі зміною стажу та заробітку, у підсумку страховий стаж (повний) склав 57 років 03 місяці 24 дні (а.с.94) Згідно розрахунку стажу за вказаним перерахунком позивачу зараховано до стажу періоди роботи з 01.03.2016 по 28.02.2018 (а.с.95);

- масовий перерахунок пенсії по стажу, на підставі абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону №1058-IV, внаслідок якого з 01.04.2020 страховий стаж (повний) склав 59 років 03 місяці 24 дні, та підтверджується протоколом перерахунку від 03.04.2020 (а.с.100). Згідно форми РС-право за вказаним перерахунком позивачу зараховано до стажу періоди роботи з 01.04.2018 по 29.02.2020 (а.с.101);

- масовий перерахунок пенсії позивача по стажу, на підставі абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону №1058-IV, внаслідок якого з 01.04.2022 страховий стаж (повний) склав 61 рік 03 місяці 24 дні (а.с.107). Згідно форми РС-право за вказаним перерахунком позивачу зараховано до стажу періоди роботи з 01.03.2020 по 31.03.2020 та з 01.04.2020 по 28.02.2022 (а.с.108);

- перерахунок пенсії у зв`язку з уточненням даних в електронній пенсійній справі з 01.02.2024 (перерахунок проведено 29.01.2024), страховий стаж (повний) склав 61 рік 03 місяці 24 дні (а.с.115). Згідно форми РС-право за вказаним перерахунком позивачу зараховано до стажу періоди по 28.02.2022 (а.с.116).

Останній, із наявних серед матеріалів пенсійної справи, протокол про перерахунок пенсії, зв`язку з уточненням даних в електронній пенсійній справі, свідчить, що включені відомості про коефіцієнт стажу без врахування та з урахуванням кратності є однаковим, зокрема, за протоколом від 29.01.2024 "коефіцієнт стажу з урахування кратності ((735/100*12)*1)" 0,61250, "коефіцієнт стажу без урахування кратності " 0,61250, при тривалості стажу 61 рік 03 місяці 11 днів (а.с.115).

Слід вказати, що органом пенсійного забезпечення здійснено розрахунок стажу позивача у подвійному значенні як "стаж для розрахунку права", однак фактично для визначення коефіцієнта стажу з врахування кратності такий перерахунок не проводиться.

Відповідно до статті 22 Конституції України, конституційні права і свободи гарантуються і не можуть бути скасовані. При прийнятті нових законів або внесенні змін до чинних законів не допускається звуження змісту та обсягу існуючих прав і свобод.

Отже, відмова відповідача зарахувати до стажу позивача у подвійному розмірі періоди роботи в психіатричному закладі охорони здоров`я після 01.01.2004 не ґрунтується на вимогах чинного законодавства України та є протиправною.

Аналогічні правові висновки викладені Верховним Судом у постановах від 27.04.2023 в справі №160/14078/22, від 08.06.2022 в справі №689/1593/16-а, від 08.06.2022 в справі №510/1593/16-а, від 20.04.2022 в справі № 214/3705/17, від 22.12.2021 у справі №688/2916/17, від 27.02.2020 у справі №462/1713/17, від 23.01.2019 у справі №485/103/17 та від 04.12.2019 у справі №689/872/17, які були враховані судом при вирішенні спірних правовідносин.

При виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду (частина 5 статті 242 КАС України).

Суд також зазначає, що у постанові від 03.11.2021 у справі №360/3611/20, Велика Палата Верховного Суду, визначаючи співвідношення між Законом №1058-IV та Законом №1788-ХІІ вказала, що Конституція України не передбачає можливості надання певному закону вищої юридичної сили щодо інших законів, або можливості передбачити законом заборону законодавцю приймати інші закони, що регулюють однопредметні відносини. Крім того, Закон №1788-ХІІ був прийнятий раніше за Закон №1058-IV.

Окрім того, Велика Палата Верховного Суду зазначила, що якби законодавець мав намір обмежити сферу застосування Закону України "Про пенсійне забезпечення", то він мав би виключити із Закону України "Про пенсійне забезпечення" усі інші положення, чого зроблено не було.

У позовній заяві ОСОБА_1 просить зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області зарахувати період роботи в закладі з надання психіатричної допомоги з 01.01.2004 по 31.03.2022 та з 17.03.2023 по 17.01.2024 в подвійному розмірі, а також провести перерахунок та виплату пенсії, з 23.01.2024.

Стосовно зарахування в подвійному розмірі періоду роботи позивача в КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" з 01.03.2022 по 31.03.2022, суд зазначає про наступне.

Відповідач 29.01.2024 провів перерахунок пенсії у зв`язку з уточненням даних в електронній пенсійній справі з 01.02.2024 (перерахунок проведено), страховий стаж (повний) склав 61 рік 03 місяці 24 дні.

З форми РС-право за вказаним перерахунком слідує, що кінцевим зарахованим до трудового/страхового стажу позивача є період з 01.04.2020 по 28.02.2022 (а.с.116).

Згодом Управлінням проведено 25.02.2024 масовий перерахунок пенсії позивача у зв`язку з індексацією заробітку, внаслідок якого з 01.03.2024 страховий стаж (повний) позивача становить 61 рік 03 місяці 11 днів (а.с.123).

Матеріалами пенсійної справи ОСОБА_1 підтверджено, що до стажу роботи останньої зараховано період роботи з 01.04.2020 по 28.02.2022.

Частинами 1 та 2 статті 24 Закону №1058-IV визначено, що страховий стаж період (строк), протягом якого особа підлягає загальнообов`язковому державному пенсійному страхуванню та за який щомісяця сплачені страхові внески в сумі не меншій, ніж мінімальний страховий внесок.

Згідно абзацу 9 частини 3 статті 24 Закону №1058-IV страховий стаж враховується в одинарному розмірі, крім випадків, передбачених цим Законом.

Частиною 4 статті 24 Закону №1058-IV визначено, що періоди трудової діяльності та інші періоди, що враховувалися до стажу роботи для призначення пенсії до набрання чинності цим Законом, зараховуються до страхового стажу в порядку і на умовах, передбачених законодавством, що діяло раніше, крім випадків, передбачених цим Законом.

У відповідності до частини 1 статті 44 Закону №1058-IV призначення (перерахунок) пенсії здійснюється за зверненням особи або автоматично (без звернення особи) у випадках, передбачених цим Законом.

Звернення за призначенням (перерахунком) пенсії здійснюється шляхом подання заяви та інших документів, необхідних для призначення (перерахунку) пенсії, до територіального органу Пенсійного фонду або до уповноваженого ним органу чи уповноваженої особи застрахованою особою особисто або через законного представника недієздатної особи, особи, дієздатність якої обмежена, малолітньої або неповнолітньої особи.

ОСОБА_1 23.01.2024 через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України подала заяву до Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області про перерахунок пенсії (а.с.117).

З наданого представником позивача адвокатом Романківим І.М. витягу із електронної пенсійної справи позивача, сформованого 30.04.2024 о 11:39 годині, 29.01.2024 органом пенсійного забезпечення розглянуто заяву позивача від 23.01.2024 (допризначення у зв`язку з наданими додатковими документами) та за результатом обробки звернення "призначено" (а.с.26-27).

В подальшому, 23.04.2024 представник позивача звернувся до відповідача із адвокатським запитом, в якому просив повідомити про результат розгляду заяви позивача від 23.01.2024 (а.с.29). За результатами розгляду адвокатського запиту, відповідач листом від 26.04.2024 за №0900-0202-8/25525 повідомив про те, що періоди страхового стажу позивача згідно з довідкою №862 від 17.01.2024 взяті до розрахунку пенсії та після проведеного перерахунку розмір пенсійної виплати ОСОБА_1 залишився без змін (а.с.30).

Позивач подала через Портал електронних послуг Пенсійного фонду України заяву від 30.04.2024, якою ставила питання про призначення пенсії, визначивши вид пенсії "перехід на пенсію за іншим Законом" (а.с.119).

Головним управління Пенсійного фонду України у Київській області за результатом розгляду заяви ОСОБА_1 від 30.04.2024, за принципом екстериторіальності, прийняло рішення від 04.05.2024 за №28903/03-16 про відмову в проведенні перерахунку пенсії. Таке рішення мотивовано тим, що відповідно до переведення з одного виду пенсії на інший здійснюється відповідно до частини 3 статті 45 Закону №1058-XII з дня подання заяви на підставі документів про страховий стаж, заробітну плату (дохід) та інших документів, що знаходяться в пенсійній справі на час переведення з одного виду пенсії на інший. До заяви ОСОБА_1 додано індивідуальні відомості про застраховану особу, що надаються відділом персоніфікованого обліку, та відомості про відсутність інформації про державну реєстрацію фізичної особи-підприємця за наявними в органі, що призначає пенсію даними, та скан-копію трудової книжки НОМЕР_1 від 02.08.1982 (а.с.120).

Слід зазначити, що рішення Головного управління Пенсійного фонду України у Київській області від 04.05.2024 за №28903/03-16 не є предметом оскарження позивачем у цій адміністративній справі.

У відзиві від 23.05.2024 на позовну заяву відповідач зазначив, що за результатом розгляду заяви позивача від 23.01.2024 Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області листом від 26.04.2023 за №0900-0202-8/25525 повідомило останню про відмову у перерахунку пенсії в подвійному розмірі (сторінка 2 відзиву на позовну заяву від 23.05.2024) (а.с.43).

Проте, вказаний відповідачем, як відмову у перерахунку пенсії, лист від 26.04.2023 за №0900-0202-8/25525, є відповіддю наданою представнику позивача ОСОБА_2 за результатами розгляду адвокатського запиту від 23.04.2024, незважаючи на те, що такий лист дійсно містить інформацію про розгляд заяви позивача від 23.01.2024 та про незмінність розміру пенсійної виплати ОСОБА_1 (а.с.30).

Відтак, матеріали адміністративної справи не містять рішення відповідача, прийнятого за наслідками розгляду заяви ОСОБА_1 від 23.01.2024.

Суд повторюючись вказує на те, що основним документом, що підтверджує стаж роботи, є трудова книжка (стаття 62 Закону №1788-ХІІ).

Згідно записів, що містяться в трудовій книжці серії НОМЕР_1 за №№4-5 ОСОБА_1 з 17.09.2021 переведена сестрою медичною психіатричного відділення №3 та з 31.03.2022 звільнена з КНП "Івано-Франківський заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" (а.с.11-12).

Після 31.03.2022 (дата звільнення з роботи) відповідачем проведено 13.04.2022 перерахунок пенсії позивача у зв`язку з фактом працевлаштування/звільнення страховий стаж (повний) склав 59 років 03 місяці 24 дні (а.с.106).

Управління провело з 22.05.2022 масовий перерахунок по стажу, абзац 3 частина 4 статті 42 Закону №1058-IV, страховий стаж (повний) ОСОБА_1 склав 61 рік 03 місяці 24 дні (а.с.107). Формою РС-право за вказаним перерахунком підтверджено зарахування періодів стажу з 01.04.2020 по 28.02.20222 (а.с.108).

Окрім того, сторонами не надано суду доказів зарахування до стажу роботи ОСОБА_1 періоду з 01.03.2022 по 31.03.2022, а також не зазначено про причини незарахування до стажу роботи останньої періоду роботи в КНП "Івано-Франківський заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 01.03.2022 по 31.03.2022 (а.с.116).

Матеріали адміністративної справи не містять доказів, з яких суд міг би з`ясувати причини незарахування вказаного періоду роботи позивача в закладі надання психіатричної допомоги до стажу роботи. Зокрема, суду невідомо про відрахування із доходу (заробітної плати, додаткової винагороди, тощо) ОСОБА_1 страхових внесків за вказаний період.

Відповідно до абзацу першого частини 2 статті 24 Закону № 1058-ІV страховий стаж обчислюється територіальним органом Пенсійного фонду відповідно вимог цього Закону за даними, що містяться в системі персоніфікованого обліку з 01.01.2004, а за період до впровадження системи персоніфікованого обліку - на підставі документі в та в порядку, визначеному законодавством, що діяло до набрання чинності цим законом.

Довідка, видана КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" від 17.01.2024 за №862, не містить відомостей про перебування ОСОБА_1 у період з 01.03.2022 по 31.03.2022 у відпустках без збереження заробітної плати (а.с.118).

Необхідно зазначити про відсутність спору між позивачем та відповідачем з приводу незарахування органом пенсійного забезпечення до страхового стажу ОСОБА_1 періоду роботи в КНП "Івано-Франківський заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 01.03.2022 по 31.03.2022.

Реалізація суб`єктами владних повноважень своїх повноважень, які є законодавчо визначеними, що слідує з положень частини 2 статті 19 Конституції України, здійснюється в межах відповідної законної дискреції.

У свою чергу, під дискреційними повноваженнями слід розуміти надання органу або посадовій особі повноважень діяти на власний розсуд в межах закону. Зокрема, дискреційні повноваження полягають у тому, що суб`єкт владних повноважень може обирати у конкретній ситуації альтернативне рішення, яке є законним.

Водночас, адміністративний суд під час розгляду та вирішення публічно-правових спорів перевіряє, чи рішення суб`єкта владних повноважень прийняте у межах законної дискреції.

Суд не може підміняти державний орган, дії якого оскаржуються, приймати замість нього рішення, і давати вказівки, які б свідчили про вирішення питань, що належать до компетенції такого суб`єкта владних повноважень, оскільки такі дії виходять за межі визначених йому повноважень законодавцем.

Позивач не ініціювала в позасудовому порядку, в тому числі до порушення провадження у даній справі, питання про не зарахування до страхового стажу період роботи з 01.03.2022 по 31.03.2022. Не заявляє і в даній справі ОСОБА_1 вимоги про протиправність неврахування коментованого періоду до страхового стажу.

Так як передумовою вирішення питання про застосування/не застосування до страхового стажу положень статтею 60 Закону №1788-ХІІ є саме віднесення певного періоду до страхового, то, зважаючи на принцип диспозитивності адміністративного судочинства, визначеного статтею 9 КАС України, суд, беручи до уваги надання правової допомоги позивачу професійним фахівцем у галузі права (адвокатом), самостійно у даній справі не ініціює питання правомірності/не правомірності не зарахування до страхового стажу період роботи з 01.03.2022 по 31.03.2022.

Отже, не підлягає зарахуванню в подвійному розмірі період роботи ОСОБА_1 в КНП "Івано-Франківський заклад надання психіатричної допомоги Івано-Франківської обласної ради" з 01.03.2022 по 31.03.2022 згідно зі статтею 60 Закону №1788-ХІІ, оскільки такий не зараховано до стажу роботи позивача.

З огляду на вищезазначене, відповідно до статті 60 Закон №1788-ХІІ та пункту 16 "Прикінцеві положення" Закон №1058-IV період роботи позивача в КНП "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" з 01.11.2004 по 28.02.2022 підлягає зарахуванню до стажу роботи у подвійному розмірі, а рішення відповідача, саме з таких мотивів, є протиправним.

Обираючи ефективний спосіб захисту порушеного права, та періоду, що підлягає захисту, суд керується такими мотивами.

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Так, суд у досліджуваному випадку враховує наступні обставини:

- позивач, на дату звернення як із заявою від 23.01.2024 (а.с.117) про перерахунок пенсії, продовжувала працювати в закладні з надання психіатричної допомоги;

- при призначенні позивачу з липня 2013 року (а.с.49) пенсії відповідачем безпідставно не зараховано до страхового стажу в подвійному розмірі стаж з 01.01.2004 по 30.06.2013 (дата, що передує місяцю звернення з первинною заявою про призначення пенсії);

- при наступних перерахунках пенсії у зв`язку з уточненням даних в електронній пенсійній справі, такий стаж по 28.02.2022 (а.с.115-116) також не зараховано до страхового стажу в подвійному розмірі;

- довідка від 17.01.2024 за №862 підтверджує стаж ОСОБА_1 , що підлягає зарахуванню в подвійному розмірі, по 17.01.2024 день видачі довідки.

Надаючи правову оцінку позовній вимозі про зарахування періоду роботи ОСОБА_1 з 17.03.2023 по 17.01.2024 в закладі надання психіатричної допомоги в подвійному розмірі відповідно до статті 60 Закон №1788-ХІІ та пункту 16 "Прикінцеві положення" Закон №1058-IV, суд виходить із наступних аргументів.

В контексті вказаних обставин суд застосовує приписи частини 4 статті 42 Закону №1058-IV, за змістом яких, в разі якщо застрахована особа після призначення пенсії продовжувала працювати, перерахунок пенсії проводиться з урахуванням не менш як 24 місяців страхового стажу після призначення (попереднього перерахунку) пенсії незалежно від перерв у роботі. Перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати (доходу), з якої обчислена пенсія.

За бажанням пенсіонера перерахунок пенсії проводиться із заробітної плати за періоди страхового стажу, зазначені в частині першій статті 40 цього Закону, із застосуванням показника середньої заробітної плати (доходу), який враховувався під час призначення (попереднього перерахунку) пенсії.

В разі якщо застрахована особа після призначення (перерахунку) пенсії має менш як 24 місяці страхового стажу, перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію.

Отже, враховуючи приписи абзацу 3 частини 4 статті 42 Закону України №1058-IV, за змістом яких перерахунок пенсії проводиться не раніше ніж через два роки після призначення (попереднього перерахунку) з урахуванням страхового стажу після її призначення (попереднього перерахунку) та заробітної плати, з якої призначено (попередньо перераховано) пенсію, суд вказує не те, що ОСОБА_1 набуде право на зарахування страхового стажу за період з 17.03.2023 по 17.01.2024 при перерахунку пенсії лише з 17.03.2025.

Зважаючи на вказане, позовні вимоги в цій частині є передчасними і такими, що не підлягають до задоволення.

Вирішуючи питання, з якого часу підлягають відновленню порушене право позивача, суд застосовує положення частини 4 статті 45 Закону №1058-IV, у відповідності до яких перерахунок призначеної пенсії, крім випадків, передбачених частиною 1 статті 35,частиною 2 статті 38, частиною 3 статті 42 і частиною 5 статті 48 цього Закону, провадиться в такі строки:

у разі виникнення права на підвищення пенсії - з першого числа місяця, в якому пенсіонер звернувся за перерахунком пенсії, якщо відповідну заяву з усіма необхідними документами подано ним до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо заяву з усіма необхідними документами подано ним після 15 числа;

у разі настання обставин, які тягнуть за собою зменшення пенсії, - з першого числа місяця, в якому настали ці обставини, якщо вони мали місце до 15 числа включно, і з першого числа наступного місяця, якщо вони мали місце після 15 числа.

Так як позивач подала заяву про перерахунок пенсії 23.01.2024 (а.с.117), то спірний перерахунок повинен бути здійснений з 01.02.2024.

В силу правового регулювання частини 2 статті 87 Закону №1058-IV суми пенсії, не одержані своєчасно з вини органу, що призначає або виплачує пенсію, виплачуються за минулий час без обмеження будь-яким строком.

В позовній заяві ОСОБА_3 просить здійснити перерахунок та виплату перерахованої пенсії з 23.01.2024.

Відповідно до частини 2 статті 9 КАС України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог. Суд може вийти за межі позовних вимог, якщо це необхідно для ефективного захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Суд пам`ятає, що завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень. Відповідно до положень статті 245 КАС України у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: визнання протиправним та скасування індивідуального акта чи окремих його положень; визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій; визнання бездіяльності суб`єкта владних повноважень протиправною та зобов`язання вчинити певні дії; інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів.

Встановлені судом обставини, з огляду на критерії правомірності поведінки суб`єкта владних повноважень, вказують на протиправність відмови ГУ ПФУ в Івано-Франківській області у зарахуванні стажу в подвійному розмірі за період з 01.01.2004 по 28.02.2022, який був не врахований при призначенні пенсії відповідачем.

Відповідно до статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, ратифікованої Україною Законом №475/97-ВР від 17 липня 1997 року, кожен, чиї права і свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.

Отже, обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод. У пункті 145 рішення від 15 листопада 1996 року у справі "Чахал проти Об`єднаного Королівства" (Chahal v. the United Kingdom, (22414/93) [1996] ECHR 54) Європейський суд з прав людини зазначив, що згадана норма гарантує на національному рівні ефективні правові засоби для здійснення прав і свобод, що передбачаються Конвенцією, незалежно від того, яким чином вони виражені в правовій системі тієї чи іншої країни.

Стаття 13 Конвенції вимагає, щоб норми національного правового засобу стосувалися сутності "небезпідставної заяви" за Конвенцією та надавали відповідне відшкодування. Зміст зобов`язань за статтею 13 також залежить від характеру скарги заявника за Конвенцією. Тим не менше, засіб захисту, що вимагається згаданою статтею, повинен бути "ефективним" як у законі, так і на практиці, зокрема, в тому сенсі, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави (п. 75 рішення Європейського суду з прав людини у справі "Афанасьєв проти України" від 5 квітня 2005 року (заява №38722/02)).

Отже, "ефективний засіб правого захисту" в розумінні статті 13 Конвенції повинен забезпечити поновлення порушеного права й одержання особою бажаного результату; винесення рішень, які не призводять безпосередньо до змін в обсязі прав та забезпечення їх примусової реалізації, не відповідає розглядуваній міжнародній нормі.

Дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають у застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень. У більш звуженому розумінні дискреційні повноваження - це можливість діяти за власним розсудом, в межах закону, можливість застосувати норми закону та вчиняти конкретні дії (або дію) серед інших, кожні з яких окремо є відносно правильними (законними).

Згідно з частиною 1 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або інтереси.

Отже, суд наділений повноваженнями щодо зобов`язання відповідача вчинити певні дії, і це прямо вбачається з статті 245 Кодексу адміністративного судочинства України.

При цьому, спосіб відновлення порушеного права має бути ефективним та таким, який виключає подальші протиправні рішення, дії чи бездіяльність суб`єкта владних повноважень, а у випадку невиконання або неналежного виконання рішення не виникала б необхідність повторного звернення до суду, а здійснювалося примусове виконання рішення.

Зважаючи на вказане, суд дійшов висновку, що ефективним способом відновлення порушених відповідачем прав позивача буде зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести з 01.02.2024, перерахунок пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до страхового стажу період її роботи з 01.01.2004 по 28.02.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно із статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення", з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.

Таким чином, позов належить задовольнити частково.

Вирішуючи питання розподілу судових витрат суд зазначає, що позивачем за подання до суду адміністративного позову сплачено судовий збір в розмірі 1 211,20 гривень згідно квитанції №E7CT-C4PX-7AXT-9ACA від 30.04.2024 (а.с.33).

При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог (частина 3 статті 139 КАС України).

Враховуючи те, що спірні правовідносини виникли з вини Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області, то з останнього підлягають стягненню за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача понесені ним судові витрати по оплаті судового збору в розмірі 605,60 гривень, що пропорційно становить 50 відсотків задоволених позовних вимог від загального розміру сплаченого судового збору.

Сторонами не подано до суду будь-яких доказів про понесення ними інших витрат, пов`язаних з розглядом справи, відтак у суду відсутні підстави для вирішення питання щодо їх розподілу.

На підставі статті 1291 Конституції України, керуючись статтями 139, 241-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -

В И Р І Ш И В:

Позов задовольнити частково.

Визнати протиправними дії Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області щодо відмови в здійснення ОСОБА_1 зарахування до стажу період її роботи з 01.01.2004 по 28.02.2022 у подвійному розмірі.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області провести з 01.02.2024 перерахунок та виплату пенсії ОСОБА_1 , зарахувавши до стажу період її роботи з 01.01.2004 по 28.02.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно статті 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ.

Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області здійснити з 01.02.2024 нарахування і виплату пенсії ОСОБА_1 , перерахованої внаслідок зарахування до страхового стажу період її роботи з 01.01.2004 по 28.02.2022 в Комунальному некомерційному підприємстві "Прикарпатський обласний клінічний центр психічного здоров`я Івано-Франківської обласної ради" в подвійному розмірі згідно із статтею 60 Закону України "Про пенсійне забезпечення" від 05.11.1991 за №1788-ХІІ, з урахуванням уже проведених платежів за вказаний період пенсійних виплат.

В задоволенні решти вимог відмовити.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 20551088) на користь ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ) судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 605,60 гривень (шістсот п`ять гривень шістдесят копійок).

Рішення може бути оскаржене в апеляційному порядку.

Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення рішення в повному обсязі.

Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Строк на апеляційне оскарження також може бути поновлений в разі його пропуску з інших поважних причин, крім випадків, визначених частиною другою статті 299 цього Кодексу.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Учасники справи:

позивач - ОСОБА_1 (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_3 ), АДРЕСА_1 ;

представник позивача адвокат Романків Ігор Михайлович (реєстраційний номер облікової картки платника податків НОМЕР_4 , свідоцтво про право на заняття адвокатською діяльністю серії ІФ №001792, ордер на надання правничої (правової) допомоги серії АТ №1059349 від 23.01.2024), АДРЕСА_2 ;

відповідач - Головне управління Пенсійного фонду України в Івано-Франківській області (ідентифікаційний код юридичної особи 20551088), вул. Січових Стрільців, 15, м.Івано-Франківськ, 76018.

Суддя Чуприна О.В.

СудІвано-Франківський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення13.09.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121601947
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо управління, нагляду, контролю та інших владних управлінських функцій (призначення, перерахунку та здійснення страхових виплат) у сфері відповідних видів загальнообов’язкового державного соціального страхування, з них загальнообов’язкового державного пенсійного страхування, з них

Судовий реєстр по справі —300/3530/24

Постанова від 04.12.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 07.11.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 21.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Ухвала від 08.10.2024

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Шевчук Світлана Михайлівна

Рішення від 13.09.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

Ухвала від 10.05.2024

Адміністративне

Івано-Франківський окружний адміністративний суд

Чуприна О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні