ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
13 вересня 2024 року м. ПолтаваСправа № 440/6867/24
Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Удовіченка С.О., розглянув за правилами спрощеного позовного провадження без участі сторін справу за адміністративним позовом Регіонального центру професійно-технічної освіти м. Зіньків до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: "Бізнес-сервіс груп" про визнання протиправним та скасування висновку, зобов`язання вчинити певні дії.
В С Т А Н О В И В:
Регіональний центр професійно-технічної освіти м. Зіньків звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: "Бізнес-сервіс груп" в якому просить визнати протиправним та скасувати Висновок управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області від 29.05.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-a на закупівлю послуг: Поточний ремонт покрівлі лабораторно-практичного корпусу Регіональний центр професійно-технічної освіти по вул. Погрібняка, 52 в м.Зіньків Полтавської області (будівля "Б-1") (ДК 021:2015 - 45260000-7 Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи).
В обгрунтування позовної заяви позивач зазначив, що у відповідності до положень Закону України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII зі змінами та доповненнями уповноваженою особою Регіонального центру професійно технічної освіти м. Зіньків 26.04.2024 через авторизований електронний майданчик було оприлюднено тендерну документацію та оголошення про проведення відкритих торгів на закупівлю послуги: Поточний ремонт покрівлі лабораторно практичного корпусу Регіонального центру професійно - технічної освіти по вул. Погрібняка, 52 в м. Зіньків Полтавської області (будівля "Б-1") (ДК 021:2015 - 45260000-7 Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи) ідентифікатор закупівлі: UA 2024-04-26-005930-а.
Відповідно до висновку Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області про результати моніторингу закупівлі UA 2024-04-26-005930-а за результатами аналізу питання відповідності тендерної документації замовника вимогам законодавства про закупівлі встановлено порушення частини восьмої статті 12 Закону №922, внаслідок чого на думку контролюючого органу процедура закупівлі проведена з недотриманням принципів публічних закупівель, визначених у пункту 3, пункту 5 частини першої статті 5 Закону №922.
В тендерній документації (пункт 10 розділу 4 Додатку 1 "Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для учасників юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб - підприємців") зафіксовано надання учасником: Акту обстеження (огляду) об`єкту в довільній формі про підтвердження виїзду учасника на місце надання послуг, для обстеження об`єкту, за підписом представника Замовника, що, в свою чергу, спростовує судження про наявність вимог щодо оформлення Акту обстеження в паперовому вигляді, вимог по засвідченню документів, які подаються у складі тендерної пропозиції, печаткою та підписом уповноваженої особи немає.
Позивач вважає, що Висновок був підготовлений та складений з порушеннями вимог чинного законодавства та при його складанні було порушено принцип безсторонності, розсудливості та неупередженості, а також не враховані всі істотні обставини та вимоги законодавства, які мають значення для здійснення обґрунтованих висновків.
За даних обставин позивач у справі не вимагав подання документів у паперовому форматі. Порушення вказаної норми не підтверджено належними, допустимими, достовірними доказами зі сторони Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області і є фактично припущенням контролюючого органу.
Частиною п`ятнадцятою статті 29 Закону України "Про публічні закупівлі" передбачено, що за результатами розгляду та оцінки тендерної пропозиції/пропозиції замовник визначає переможця процедури закупівлі та приймає рішення про намір укласти договір про закупівлю згідно з цим Законом.
Отже, у Замовника, по суті, є закріплене Законом право, перевіряти отриману від учасників інформацію, як шляхом звернення до підприємств, установ, організацій, так і шляхом засвідчення обставин (фактів) надання недостовірної інформації.
Щодо вимоги контролюючого органу з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель зобов`язати позивача здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, а саме: шляхом припинення договірних відносин, вважаємо, що у зв`язку із відсутністю порушень, вимога, щодо припинення договірних відносин є безпідставною.
Встановлення у висновку про результати моніторингу процедури закупівлі вимоги вчинення дій щодо розірвання укладеного договору не віднесено до повноважень органу державного фінансового контролю та порушує принцип обґрунтованості та пропорційності. А також нівелює саме визначення моніторингу, його мету аналіз дотримання Позивача законодавства у сфері публічних закупівель з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 14.06.2024 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
03.07.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшов відзив Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області на позов. У відзиві відповідач зазначив, що під час моніторингу проаналізовано: річний план закупівель Замовника на 2024 рік; тендерна документація, затверджена рішенням уповноваженої особи (протокол Уповноваженої особи від 26.04.2024 №37); протоколи про прийняття рішення уповноваженої особи, укладений договір. Відповідно до вимог, висунутих Замовником у п.10 розділу 4 «Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для учасників юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб підприємців)" Додатку 1 до ТД Замовником встановлено вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції Акту обстеження (огляду) об`єкту в довільній формі про підтвердження виїзду учасника на місце надання послуг, для обстеження об`єкту, за підписом представника Замовника. На виконання вказаної вимоги учасником ТОВ "БІЗНЕС- СЕРВІС ГРУП" в складі своєї тендерної пропозиції, яка була подана учасником 02.05.2024, було надано такий документ, датований 29.04.2024 та підписаний двостороньо представниками Замовника та учасника. Слід зазначити, що вільний доступ усім учасникам до інформації про закупівлю забезпечується замовником відповідно до частини третьої статті 5 Закону №922, у тому числі до інформації про обсяг робіт, технічної специфікації та інших вимог виключно шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель. Подання інформації та документів учасниками здійснюється відповідно до частини восьмої статті 12 Закону №922 в електронному вигляді через електронну систему закупівель, під час проведення процедури закупівлі, вимоги Замовника щодо оформлення документів в паперовому вигляді заборонено. Вищезазначена норма визначена з метою дотримання пункту 3, пункту 5 частини першої статті 5 Закону №922, зокрема принципів відкритості та прозористі на всіх стадіях закупівель, об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі. Зазначеними діями Замовником недотримано принципи, визначені у пункту 3, пункту 5 частини першої статті 5 Закону №922, адже зазначені вище положення ТД передбачають взаємодію між Замовником та учасниками поза межами електронної системи закупівель та без її використання. Також слід зазначити, що наявність в складі тендерної пропозиції Акту обстеження (огляду) об`єкту від 29.04.2024, підписаного двостороньо представниками Замовника та учасника, свідчить про взаємодію Замовника та учасника поза межами електронної системи закупівель. Вказаний факт є недотриманням учасниками тендеру принципів публічних закупівель, означених вище (а.с. 68-73).
05.07.2024 до Полтавського окружного адміністративного суду надійшла відповідь Регіонального центру професійно-технічної освіти м. Зіньків на відзив. У якому позивач зазначив, що тендерною документацією не вимагалося надання документів та інформації окрім, як через електронну систему закупівель, тим паче у паперовому вигляді, тому твердження органу державного фінансового контролю щодо порушення частини восьмої статті 12 Закону є хибним.
Вказаним, за висновком відповідача, замовником порушено вимоги пункту 3 і 5 частини першої статті 5 та частини восьмої статті 12 Закону №922-VIII.
За результатами дослідження питань відображення закупівлі у річному плані, розгляду тендерної пропозиції, оприлюднення інформації про закупівлю, дотримання порядку розгляду тендерних пропозицій порушень не встановлено.
Зазначив, що частиною четвертою статті 22 Закону №922-VIII визначено, що тендерна документація не повинна містити вимог, що обмежують конкуренцію та призводять до дискримінації учасників, а також вимог щодо документального підтвердження інформації про відповідність вимогам тендерної документації, якщо така інформація є публічною, що оприлюднена у формі відкритих даних згідно із Законом України "Про доступ до публічної інформації" та/або міститься у відкритих єдиних державних реєстрах, доступ до яких є вільним.
При цьому, абзацом 3 частини першої статті 8 Закону №922-VIII визначено, що моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону (а.с. 105-108).
Згідно з частиною п`ятою статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у справі матеріалами, за відсутності клопотання будь-якої зі сторін про інше.
Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступні обставини та відповідні до них правовідносини.
Регіональний центр професійно-технічної освіти м. Зіньків (код ЄДРПОУ 05537452) зареєстровано як юридична особа 20.01.1995, номер запису 15641200000000367 (а.с. 16-23).
Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області на виконання доручення Держаудитслужби від 16.05.2024 № 003100-18/6323-2024 та на підставі наказу від 20.05.2024 № 41-3 "Про початок моніторингу закупівель" (а.с. 74-77) проведено моніторинг процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-а "Поточний ремонт покрівлі лабораторно практичного корпусу Регіонального центру професійно - технічної освіти по вул. Погрібняка, 52 в м. Зіньків Полтавської області (будівля «Б-1») (ДК 021:2015 - 45260000-7 Покрівельні роботи та інші спеціалізовані будівельні роботи), 2774234 UAH, 45260000-7, ДК021, 1, послуга", очікуваною вартістю 2 774 234 грн.
За результатами моніторингу питання відповідності вимог тендерної документації вимогам Закону Управлінням Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області складено висновок про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-а від 29.05.2024 (а.с. 7-9), в якому зазначено, що: Відповідно до вимог, висунутих Замовником у пункті 10 розділу 4 "Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для учасників юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб підприємців)" Додатку 1 до ТД Замовником встановлено вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції Акту обстеження (огляду) об`єкту в довільній формі про підтвердження виїзду учасника на місце надання послуг, для обстеження об`єкту, за підписом представника Замовника. На виконання вказаної вимоги учасником ТОВ "БІЗНЕС- СЕРВІС ГРУП" в складі своєї тендерної пропозиції, яка була подана учасником 02.05.2024, було надано такий документ, датований 29.04.2024 та підписаний двостороньо представниками Замовника та учасника. Слід зазначити, що вільний доступ усім учасникам до інформації про закупівлю забезпечується замовником відповідно до частини третьої статті 5 Закону №922, у тому числі до інформації про обсяг робіт, технічної специфікації та інших вимог виключно шляхом оприлюднення в електронній системі закупівель. Подання інформації та документів учасниками здійснюється відповідно до частини восьмої статті12 Закону №922 в електронному вигляді через електронну систему закупівель, під час проведення процедури закупівлі, вимоги Замовника щодо оформлення документів в паперовому вигляді заборонено. Вищезазначена норма визначена з метою дотримання пункту 3, пункт 5 частини першої статті 5 Закону №922, зокрема принципів відкритості та прозористі на всіх стадіях закупівель, об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі. Зазначеними діями Замовником недотримано принципи, визначені у пункті 3, пункті 5 частини першої статті 5 Закону №922, адже зазначені вище положення ТД передбачають взаємодію між Замовником та учасниками поза межами електронної системи закупівель та без її використання. Також слід зазначити, що наявність в складі тендерної пропозиції Акту обстеження (огляду) об`єкту від 29.04.2024, підписаного двостороньо представниками Замовника та учасника, свідчить про взаємодію Замовника та учасника поза межами електронної системи закупівель. Вказаний факт є недотриманням учасниками тендеру принципів публічних закупівель.
Пунктом 3 "Зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель (у разі наявності таких порушень)" розділу ІІ вказаного висновку, з огляду на встановлені порушення законодавства у сфері публічних закупівель, керуючись статтями 5 та 10 Закону України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" та статтею 8 Закону України "Про публічні закупівлі", управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області, з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель зобов`язує здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, шляхом припинення договірних відносин, враховуючи норми Закону України "Про публічні закупівлі", Цивільного та Господарського кодексів України, протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення висновку оприлюднити через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про вжиття таких заходів.
Не погодившись із висновком Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області від 29.05.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-a, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Надаючи правову оцінку встановленим обставинам та доводам учасників справи, суд виходить з наступного.
Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні регламентовано Законом України "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" від 26.01.1993 №2939-XII /далі - Закон № 2939-XII /.
Згідно з частиною першою статті 1 Закону №2939-XII здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).
Відповідно до частини другої статті 2 Закону №2939-XII державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.
Постановою Кабінету Міністрів України від 28.10.2015 №868 "Про утворення Державної аудиторської служби України", яка набрала чинності 03.11.2015, утворено Державну аудиторську службу України як центральний орган виконавчої влади, діяльність якого спрямовується та координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів, реорганізувавши Державну фінансову інспекцію шляхом перетворення.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 /далі - Положення №43/, Державна аудиторська служба України (Держаудитслужба) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Пунктами 8, 9 Положення №43 визначено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.
Держаудитслужба в межах повноважень, передбачених законом, на основі і на виконання Конституції та законів України, актів Президента України та постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, актів Кабінету Міністрів України, наказів Мінфіну видає накази організаційно-розпорядчого характеру, організовує та контролює їх виконання.
Згідно з пунктом 1 Положення про Східний офіс Держаудитслужби, затвердженого наказом Держаудитслужби 02.06.2016 №23, у складі Офісу утворюються як структурні підрозділи управління в Донецькій, Запорізькій, Кіровоградській областях. Управління здійснюють свої повноваження на території адміністративно-територіальної одиниці за їх місцезнаходженням відповідно.
Правові та економічні засади здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для забезпечення потреб держави та територіальної громади регулює Закон України "Про публічні закупівлі" від 25.12.2015 №922-VIII /далі - Закон №922-VIII (у редакції, чинній на час проведення моніторингу процедури закупівлі)/.
Пунктом 14 частини першої статті 1 Закону №922-VIII визначено, що моніторинг процедури закупівлі - аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.
Відповідно до частини першої статті 8 Закону №922-VIII моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю). Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії. Моніторинг процедури закупівлі не проводиться на відповідність тендерної документації вимогам частини четвертої статті 22 цього Закону. Моніторинг процедур закупівель здійснюється також щодо процедур закупівель, особливості яких передбачені у законах, що визначені у частинах восьмій та дев`ятій статті 3 цього Закону.
Згідно з частиною другою статті 8 Закону №922-VIII рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав:
1) дані автоматичних індикаторів ризиків;
2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель;
4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель;
5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.
Для аналізу даних, що свідчать про ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, може використовуватися:
інформація, оприлюднена в електронній системі закупівель;
інформація, що міститься в єдиних державних реєстрах;
інформація в базах даних, відкритих для доступу центральному органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
Частиною шостою статті 8 Закону № 922-VIII передбачено, що за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.
Відповідно до частини сьомої статті 8 Закону № 922-VIII у висновку обов`язково зазначаються:
1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;
2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;
3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;
4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;
5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
У висновку може зазначатися додаткова інформація, визначена органом державного фінансового контролю.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.
Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.
Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі виявлено ознаки порушення законодавства, вжиття заходів щодо яких не належить до компетенції органу державного фінансового контролю, про це письмово повідомляються відповідні державні органи.
Згідно з абзацом 2 частини восьмої статті 8 Закону №922-VIII протягом п`яти робочих днів з дня оприлюднення органом державного фінансового контролю висновку замовник оприлюднює через електронну систему закупівель інформацію та/або документи, що свідчать про усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, викладених у висновку, або аргументовані заперечення до висновку, або інформацію про причини неможливості усунення виявлених порушень.
Відповідно до частини десятої статті 8 Закону №922-VIII у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду. Замовник зазначає в електронній системі закупівель про відкриття провадження у справі протягом наступного робочого дня з дня отримання інформації про відкриття такого провадження та номер такого провадження.
За приписами частини дев`ятнадцятої статті 8 Закону № 922-VIII форма висновку та порядок його заповнення визначаються центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.
На виконання відповідних вимог Закону наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №552 затверджено форму висновку про результати моніторингу процедури закупівлі та порядок заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі.
Відповідно до пункту 3 розділу ІІІ "Порядок заповнення констатуючої частини форми висновку" Порядку заповнення форми висновку про результати моніторингу процедури закупівлі, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 08.09.2020 №552 /далі - Порядок №552/, у разі виявлення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель пункт 3 має містити посилання на структурну одиницю компетенційного нормативно-правового акта, на підставі якого орган державного фінансового контролю зобов`язує замовника усунути у встановленому законодавством порядку такі порушення, а також зобов`язання щодо їх усунення.
Аналіз наведених правових норм дає підстави для висновку, що органу державного фінансового контролю надано можливість здійснювати контроль за дотриманням законодавства у сфері публічних закупівель шляхом їх моніторингу, за результатами здійснення якого посадовою особою складається висновок про результати моніторингу закупівлі. При виявленні порушень законодавства у сфері публічних закупівель орган державного фінансового контролю у висновку здійснює його опис та зазначає про спосіб його усунення. Отже, з метою усунення виявленого під час моніторингу порушення вимог законодавства у сфері публічних закупівель у висновку міститься вимога зобов`язального характеру, яка є обов`язковою для виконання.
Аналогічний висновок міститься у постанові Верховного Суду від 05.05.2021 у справі №160/4421/20.
За своїм змістом висновок органу державного фінансового контролю є індивідуально-правовим актом, який повинен відповідати вимогам, встановленим статтею 2 КАС України. Можливість оскарження такого висновку в судовому порядку передбачена частиною десятою статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі".
Подібний висновок викладено у постанові Верховного Суду від 30.06.2020 у справі №320/733/19.
Як свідчать матеріали справи, моніторингом установлено, що відповідно до пункту 10 розділу 4 "Інша інформація встановлена відповідно до законодавства (для учасників юридичних осіб, фізичних осіб та фізичних осіб підприємців)" Додатку 1 до ТД Замовником встановлено вимогу щодо надання в складі тендерної пропозиції Акту обстеження (огляду) об`єкту в довільній формі про підтвердження виїзду учасника на місце надання послуг, для обстеження об`єкту, за підписом представника Замовника (а.с. 48).
Вказаним, за висновком відповідача, замовником порушено вимоги пункту 3 та пункту 5 частини першої статті 5, частини восьмої статті 12 Закону №922-VIII.
Так, відповідно до статті 5 Закону №922-VIII закупівлі здійснюються за такими принципами:
1) добросовісна конкуренція серед учасників;
2) максимальна економія, ефективність та пропорційність;
3) відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель;
4) недискримінація учасників та рівне ставлення до них;
5) об`єктивне та неупереджене визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі;
6) запобігання корупційним діям і зловживанням.
Учасники (резиденти та нерезиденти) всіх форм власності та організаційно-правових форм беруть участь у процедурах закупівель/спрощених закупівлях на рівних умовах.
Замовники забезпечують вільний доступ усіх учасників до інформації про закупівлю, передбаченої цим Законом.
Замовники не мають права встановлювати жодних дискримінаційних вимог до учасників.
Замовники, учасники процедур закупівлі, суб`єкт оскарження, а також їхні представники повинні добросовісно користуватися своїми правами, визначеними цим Законом.
Забороняється зловживання правами, у тому числі правом на оскарження рішень, дії чи бездіяльності замовника.
Відповідно до частини восьмої статті 12 Закону №922-VIII подання інформації під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі здійснюється в електронному вигляді через електронну систему закупівель. Замовникам забороняється вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, поданої ними під час проведення процедури закупівлі/спрощеної закупівлі.
Тобто, положення вказаної норми забороняють замовнику вимагати від учасників подання у паперовому вигляді інформації, яку вони подали в електронному вигляді під час проведення процедури закупівлі.
Разом з тим, відповідно до розділу ІІІ "Інструкція з підготовки тендерної документації" тендерної документації, тендерна пропозиція подається в електронному вигляді через електронну систему закупівель шляхом заповнення електронних форм з окремими полями, де зазначається інформація про ціну, інформація від учасника процедури закупівлі про його відповідність кваліфікаційним критеріям, наявність/відсутність підстав, установлених у статті 17 Закону і в цій тендерній документації, та шляхом завантаження необхідних документів, що вимагаються замовником у цій тендерній документації.
Тобто, у цій справі замовником згаданий вище Акт обстеження (огляду) об`єкту, про який йде мова в Додатку 1 до тендерної документації, не вимагався до подання в складі тендерної пропозиції саме в паперовій формі.
Крім того, варто зазначити, що Акт обстеження (огляду) об`єкту в довільній формі про підтвердження виїзду учасника на місце надання послуг, для обстеження об`єкту, за підписом представника Замовника, подано ТОВ "Бізнес-Сервіс Груп" у складі тендерної пропозиції в електронному вигляді через електронну систему закупівель (https://prozorro.gov.ua/tender/UA-2024-04-26-005930-a).
Стосовно посилань відповідача на порушення пункту 3 та пункту 5 частини першої статті 5 Закону №922-VIII, суд зазначає наступне.
пункті 36 частини першої статті 1 Закону № 922-VIII, зазначається, що Уповноважений орган - центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері публічних закупівель.
Уповноважений орган з питань закупівель в Україні - це Міністерство економіки України (Міністерством економічного розвитку і торгівлі України), основні функції та завдання якого у сфері публічних закупівель визначено Законом № 922-VIII та постановою КМУ від 20.08.2014 № 459.
Положеннями статті 9 Закону № 922-VIII закріплені основні функції Уповноваженого органу, зокрема узагальнення практики здійснення закупівель, у тому числі міжнародної; вивчення, узагальнення та поширення світового досвіду у сфері закупівель; надання узагальнених відповідей рекомендаційного характеру щодо застосування законодавства у сфері закупівель; співробітництво з органами державної влади та громадськими організаціями щодо запобігання проявам корупції у сфері закупівель.
Так, у співпраці з Міністерством економічного розвитку і торгівлі України, команда Проекту "Гармонізація системи державних закупівель в Україні зі стандартами ЄС" у 2016 році (рік введення в дію Закону № 922-VIII) підготувала і представила у вигляді посібника докладні коментарі до Закону України "Про публічні закупівлі" (далі - Коментарі). Даний документ призначений в першу чергу для фахівців-практиків з державних закупівель, у тому числі регулюючих органів, як інструмент для ефективного й послідовного застосування процедур державних закупівель. Ці коментарі ґрунтуються на ретельному аналізі експертів і правозастосуванні існуючого законодавства України, що регулює сферу закупівель, а також враховують інформацію, отриману в ході співпраці з представниками Департаменту регулювання публічних закупівель Мінекономрозвитку, Державної казначейської служби України, Державної аудиторської служби України, Антимонопольного комітету України, державного підприємства "ПРОЗОРРО" та окремими замовниками і учасниками процедур закупівель.
В даному Коментарі надаються коментарі зокрема і до принципів здійснення публічних закупівель.
Так, згідно Коментаря принцип відкритість та прозорість на всіх стадіях закупівель: "забезпечується через оприлюднення документів, які стосуються процедури закупівлі, на веб-порталі Уповноваженого органу. Перелік документів та строки оприлюднення зазначені в статті 10 Закону № 922-VIII". У свою чергу принцип об`єктивного та неупередженого визначення переможця процедури закупівлі/спрощеної закупівлі: "забезпечує рівне та об`єктивне відношення до всіх учасників".
У свою чергу Висновок управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області від 29.05.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-a не містить доказів того, що в ході проведення електронних торгів позивачем не забезпечено оприлюднення документів, які стосуються процедури закупівлі, на веб-порталі Уповноваженого органу. Перелік документів та строки оприлюднення зазначені в статті 10 Закону № 922-VIII, чи то не об`єктивного відношення до всіх учасників.
Зважаючи на викладене, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати Висновок управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області від 29.05.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-a
Отже, адміністративний позов підлягає задоволенню.
Частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 139, 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Позов Регіонального центру професійно-технічної освіти м. Зіньків (код ЄДРПОУ 05537452, вул. Воздвиженська, 82, м. Зіньків, Полтавська область) до Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області (вул. Перемоги, 129, м. Запоріжжя, Запорізька область, 69005, ідентифікаційний код 41127371), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору: Товариство з обмеженою відповідальністю "Бізнес-Сервіс Груп" (код ЄДРПОУ 41339108, площа Львівська, 4а, офіс 6, м. Київ) про визнання протиправним та скасування висновку задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати Висновок управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області від 29.05.2024 про результати моніторингу процедури закупівлі UA-2024-04-26-005930-a.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Управління Східного офісу Держаудитслужби в Запорізькій області на користь Регіонального центру професійно-технічної освіти м. Зіньків витрати зі сплати судового збору в сумі 3028 грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України шляхом подання апеляційної скарги виключно безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Апеляційна скарга на рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
Суддя С.О. Удовіченко
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 13.09.2024 |
Оприлюднено | 16.09.2024 |
Номер документу | 121603215 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо здійснення публічних закупівель, з них |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
С.О. Удовіченко
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні