Рішення
від 26.08.2024 по справі 160/14424/24
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2024 рокуСправа №160/14424/24

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі: головуючого - судді Кучми К.С., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) адміністративну справу за позовною заявою Державної установи "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень,

ВСТАНОВИВ:

Позивач звернувся через систему "Електронний суд" до Дніпропетровського окружного адміністративного суду з позовною заявою, в якій просить:

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0267892412 від 16.05.2024 року про застосування до ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - штрафу у розмірі 110148,79 грн. за період з 24.09.2014 року до 20.10.2015 року, штрафу у розмірі 379 661,04 грн. за період з 21.04.2015 року по 30.10.2018 року, пені у розмірі 336 280,22 грн.;

- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0267932412 від 16.05.2024 року про застосування до ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - штрафу у розмірі 5 932,74 грн. за період з 21.06.2014 року до 22.02.2016 року, пені у розмірі 24 086,21 грн.

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що з 15.03.2007 р. до 24.12.2014 р. юридичною адресою відділу медичного забезпечення ГУ МВС України в Донецькій області було: м.Донецьк, вул.Рози Люксембург, 111 а. З 25.12.2014 р. було змінено місце реєстрації вказаної юридичної особи на м.Маріуполь, вул.Георгіївська, 70. В період з 30.03.2015 р. сектор медичного забезпечення ГУ МВС України у Донецькій області правонаступником якого є ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області» фактично здійснював господарську діяльність та був зареєстрований за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Георгіївська, 70. З 10.07.2018 р. ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області», здійснювала господарську діяльність та була зареєстрована за адресою: Донецька область, м.Маріуполь, вул.Новоросійська, 28. З 04.04.2023 р. ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області» фактично здійснювала господарську діяльність та була зареєстрована за адресою: Дніпропетровська область, м.Дніпро, вул.Полігонна, 16. Відповідно у період до 04.04.2023 р. ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області» перебувала на податковому обліку у Жовтневій ОДПІ м.Маріуполя ГУ Міндоходів у Донецькій області (правонаступниками якої є Маріупольська об`єднана державна податкова інспекція ГУ ДФС у Донецькій області, ГУ ДПС у Донецькій області), як платник єдиного внеску. З 04.04.2023 р. перебувало на податковому обліку у ГУ ДПС у Дніпропетровській області, як платник єдиного внеску. 27.05.2024 року позивачем було отримано рішення №0267892412 від 16.05.2024 року про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, відповідно до якого нараховано штраф у розмірі 110 148,79 грн. за період з 24.09.2014 р. до 20.10.2015 р.; нараховано штраф у розмірі 379 661,04 грн. за період з 21.04.2015 р. до 30.10.2018 р.; нараховано пеню у розмірі 336 280,22 грн. 0,1% суми недоїмки. Загальна сума штрафних санкцій - 826 090,05 грн. Крім того, 27.05.2024 року позивачем було отримано рішення №0267932412 від 16.05.2024 р. про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску, відповідно до якого нараховано штраф у розмірі 5 932,74 грн. за період з 21.06.2014 р. до 22.06.2016 р.; нараховано пеню у розмірі 24 086,21 грн. 0,1% суми недоїмки. Загальна сума штрафних санкцій - 30 018,95 грн.

Позивач вважає, що відповідачем під час прийняття рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно ненарахованого єдиного внеску не враховано те, що платники єдиного внеску, визначені ст.4 Закону № 2464-VI, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у ст.2 Закону № 1669-VII, де проводилася антитерористична операція, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених ч.2 ст.6 Закону № 2464-VI, на період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану. Отже, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються. Таким чином, застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасне нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вказані періоди, відповідно до рішень ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 16.05.2024 р.№ 0267892412 та № 0267932412 є протиправним.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 06.06.2024 року позовна заява була залишена без руху через невідповідність приписам ст.161 КАС України.

На виконання ухвали суду 12.06.2024 року позивачем були усунуті недоліки позовної заяви, а саме: надано докази сплати судового збору у розмірі 4 217,3 грн.

Ухвалою суду від 14.06.2024 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі. Призначено справу до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи у письмовому провадженні.

На виконання вимог ухвали суду, 28.06.2024 року від відповідача надійшов відзив на позовну заяву, в якому зазначено, що згідно із даних «ІКС Податковий блок» ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» (код ЄДРПОУ 08734322) з 13.05.1996 р. по 02.05.2023 р. перебувало на обліку в ГУ ДПС у Донецькій області. З 02.05.2023 р. перебувало на обліку в ГУ ДПС у Дніпропетровській області. Стан платника 28 - триває процедура припинення (направлені заперечення органу ДПС). Так, при проведенні аналізу інтегрованих карток платника з єдиного внеску по ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» встановлено, що згідно із даними «ІКС Податковий блок»: по коду класифікації 71010000 по ДУ «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» станом на 16.05.2024 року було встановлено незастосовані штрафні санкції за період з 24.09.2014 р. до 20.10.2015 р. на суму 110 148,79 грн. та за період з 21.04.2015 р. до 30.10.2018 р. на суму 379 661,04 грн. Також пеня на суму 336 280 грн. за період з 24.09.2014 р. по 20.10.2015 р. У зв`язку з чим, Соборним відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок 16.05.2024 р. складено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267892412 за період з 24.09.2014 р. по 30.10.2018 р. на штрафні санкції у сумі 489 809,83 грн. та пеню у сумі 336280,22 грн. Вищевказане рішення направлено платнику з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення засобами поштового зв`язку та вручено особисто 24.05.2024 року. По коду класифікації 71020000 по ДУ «Територіальне медичне об`єднання МВС України по Донецькій області» станом на 16.05.2024 р. було встановлено незастосовані штрафні санкції за період з 21.06.2014 р. до 22.02.2016 р. на суму 5 932,74 грн. та пеня на суму 240 86,21 грн. Соборним відділом податків і зборів з фізичних осіб та проведення камеральних перевірок 16.05.2024 р. складено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267932412 за період з 21.06.2014 р. до 22.02.2016 р. на штрафні санкції у сумі 5 932,74 грн. та пеню у сумі 24 086,21 грн. Рішення направлено платнику з рекомендованим повідомленням про вручення поштового відправлення засобами поштового зв`язку та вручено особисто 24.05.2024 р. Враховуючи викладене, відповідач просить суд відмовити у задоволенні позову повністю.

03.07.2024 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив, в якій останній вказує на те, що згідно із п.78.4 ст.78 ПК України про проведення документальної позапланової перевірки керівником (його заступником або уповноваженою особою) контролюючого органу приймається рішення, яке оформлюється наказом. Право на проведення документальної позапланової перевірки платника податків надається лише у випадку, коли йому (його представнику) не пізніше ніж за 10 календарних днів до дня проведення зазначеної перевірки надіслано (вручено) у порядку, визначеному статтею 42 цього Кодексу, копію наказу про проведення документальної позапланової перевірки та письмове повідомлення із зазначенням дати початку проведення такої перевірки. Вказані норми ст.78 ПК України відповідачем дотримано не було. Так, на адресу ДУ «ТМО МВС України в Донецькій області» від ГУ ДПС у Дніпропетровській області не було надіслано копію відповідного наказу про проведення документальної позапланової перевірки та письмового повідомлення із зазначенням дати початку такої перевірки. На переконання позивача факт перебування платника єдиного внеску на обліку в органі доходів і зборів, розташованому на території населеного пункту, де проводилася антитерористична операція (якими є як м.Донецьк, так і м.Маріуполь) є підставою для зупинення застосування до такого платника, зокрема, заходів впливу за порушення Закону № 2464-VІ. Відповідно до спірних рішень ГУ ДПС у Дніпропетровській області до позивача застосовано заходи впливу за періоди з 24.09.2014 р. до 20.10.2015 р., з 21.04.2015 р. до 30.10.2018 р. рішення №0267892412; період з 21.06.2014 р. до 22.06.2016 р. рішення №0267932412, що є безпідставним, оскільки позивач у спірні періоди був зареєстрований у м.Донецьку, а в подальшому у м.Маріуполі тобто у населених пунктах, які входять до переліку населених пунктів, де проводиться антитерористична операція. Документами, які додано до даного позову, підтверджено здійснення ДУ «ТМО МВС України по Донецькій області» своєї господарської діяльності на території м.Донецька (м.Донецьк, вул.Рози Люксембург, 111 а) та м.Маріуполя Донецької області (м.Маріуполь, вул.Георгіївська, 70) у спірні періоди. За таких обставин, позивач просив суд позов задовольнити з підстав, викладених у ньому.

Дослідивши матеріали справи, враховуючи позицію позивача та позицію відповідача, оцінивши докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному та об`єктивному розгляді обставин справи, суд встановив наступні обставини справи.

Судом встановлено, що Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" є юридичною особою, код ЄДРПОУ 08734322, місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.Полігонна, буд.16. Зареєстрована 29.06.2002 року за №12661200000024706, статус в стані припинення, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 03.05.2024 року.

Позивач перебував на обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, як платник єдиного внеску. З 02.05.2023 року позивач перебував на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, як платник єдиного внеску.

ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розумінні п.1 ч.1 ст.4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 року№2464-VI.

16.05.2024 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267932412, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VI до позивача застосовано за період з 21.06.2014 року по 22.02.2016 року штраф у розмірі 5 932,74 грн. та пеню в сумі 24 086,21 грн., у загальному розмірі 30 018,95 грн.

16.05.2024 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267892412, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VI до позивача застосовано за період з 24.09.2014 року по 20.10.2015 року штраф у розмірі 110 148,79 грн., застосовано за період з 21.04.2015 року по 30.10.2018 року штраф у розмірі 379 661,04 грн. та пеню в сумі 336 280,22 грн., у загальному розмірі 826 090,05 грн.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд зазначає наступне.

Законом України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 р. № 2464-VI (далі - Закон № 2464) визначаються правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.

Відповідно до п.1 ч.1 ст.4 Закону № 2464-VI платниками єдиного внеску є роботодавці: підприємства, установи та організації, інші юридичні особи, утворені відповідно до законодавства України, незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання, які використовують працю фізичних осіб на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, чи за цивільно-правовими договорами (крім цивільно-правового договору, укладеного з фізичною особою - підприємцем, якщо виконувані роботи (надавані послуги) відповідають видам діяльності відповідно до відомостей з Єдиного державного реєстру юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців), у тому числі філії, представництва, відділення та інші відокремлені підрозділи зазначених підприємств, установ і організацій, інших юридичних осіб, які мають окремий баланс і самостійно ведуть розрахунки із застрахованими особами.

Згідно із пунктом 1 частини 2 статті 6 Закону № 2464-VI платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок.

Частиною 8 статті 9 Закону № 2464-VI обумовлено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4 і 5 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.

В силу ч.12 ст.9 Закону № 2464-VI єдиний внесок підлягає сплаті незалежно від фінансового стану платника. За наявності у платника єдиного внеску одночасно із зобов`язаннями із сплати єдиного внеску зобов`язань із сплати податків, інших обов`язкових платежів, передбачених законом, або зобов`язань перед іншими кредиторами зобов`язання із сплати єдиного внеску виконуються в першу чергу і мають пріоритет перед усіма іншими зобов`язаннями, крім зобов`язань з виплати заробітної плати (доходу).

Приписами статті 25 Закону № 2464-VI встановлено, що рішення, прийняті органами доходів і зборів та органами Пенсійного фонду з питань, що належать до їх компетенції відповідно до цього Закону, є обов`язковими до виконання платниками єдиного внеску, посадовими особами і застрахованими особами.

За несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум. У редакції вказаної норми, що діяла до 01.01.2015, розмір штрафу складав 10 відсотків несплачених або несвоєчасно сплачених сум.

На суму недоїмки нараховується пеня з розрахунку 0,1 відсотка суми недоплати за кожний день прострочення платежу.

Як зазначає позивач в позовній заяві, підтверджуючі документи щодо сплати єдиного внеску за спірні періоди, не зберіглись, у зв`язку з чим останній не може спростувати факт несвоєчасної сплати єдиного внеску.

Однак, спірними питаннями є правомірність застосування фінансових санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску платникам, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, розпочата згідно з Указом Президента України від 14.04.2014 р. № 405/2014 про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України».

Так, пунктом 9-4 розділу VIII «Прикінцеві та перехідні положення» Закону № 2464-VI визначено, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції», де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування», на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.

Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.

Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.

Так, Указом Президента України від 14.04.2014 р. № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України» та розпочато проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.

Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України «Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції» від 02.09.2014 р. № 1669-VII (далі - Закон № 1669-VII), абзацом 2 статті 1 якого визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому КМУ переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України» від 14.04.2014 р. № 405/2014.

Згідно із положеннями статті 2 Закону № 1669-VII на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов`язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014 р. громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14.04.2014 р. з населених пунктів, визначених у затвердженому КМУ переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.

Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 р. № 1053-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція» та від 02.12.2015 року № 1275-р «Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України» територію Донецької та Луганської областей, віднесено до території проведення антитерористичної операції.

Як встановлено судом, до 24.12.2014 року юридичною адресою позивача була: м.Донецьк, вул.Рози Люксембург, 111 а, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 01.06.2024 року.

З 25.12.2014 року по 10.07.2018 року юридичну адресу позивача було змінено на АДРЕСА_1 , що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 07.12.2015 року.

З 10.07.2018 року юридичною адресою позивача було: Донецька обл., м.Маріуполь, вул.Новоросійська, 28, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованою 08.08.2018 року.

Місто Донецьк та місто Маріуполь, входить до Переліків населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджених розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 р. № 1053-р (втратило чинність) та від 02.12.2015 р. № 1275-р (чинне).

Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин, позивач перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, тому згідно із положеннями Закону №1669-VII не ніс фінансової відповідальності за порушення вимог Закону № 2464-VI в частині несвоєчасного або не в повному обсязі нараховування, обчислення і сплати єдиного внеску за період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.

Так, Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області", як платник єдиного внеску, який у спірному періоді перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014 р. №405/2014 «Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 р. «Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України», звільнено від відповідальності за невиконання обов`язків платника єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI, зокрема, щодо своєчасної сплати єдиного внеску на час проведення антитерористичної операції.

Такі висновки суду у повній мірі узгоджуються з правовою позицією, висловленою Верховним Судом у постанові від 10.06.2024 року у справі 812/510/16.

Крім того, суд зауважує, що застосування окремих положень порядку нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування страхувальниками, визначеними Законом № 2464-VI врегульовує Інструкція про порядок нарахування і сплати єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування затверджена наказом Міністерства фінансів України від 20.04.2015 р. № 449 (далі - Інструкція № 449), яка визначає процедуру нарахування і сплати фінансових санкцій та стягнення заборгованості зі сплати страхових коштів податковими органами.

Відповідно до п.2 розд.VII Інструкції № 449 за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску на платників, які допустили зазначене порушення починаючи з 01 січня 2015 року, накладається штраф у розмірі 20 відсотків своєчасно не сплачених сум.

При цьому складається рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за формою згідно з додатком 12 до цієї Інструкції.

Розрахунок цієї фінансової санкції здійснюється на підставі даних ІКС.

Згідно із п.7 розд.VII № 449 рішення про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених, зокрема у п.2 розд.VII Інструкції № 449, за наслідками розгляду акта та інших матеріалів про порушення приймає посадова особа контролюючого органу.

За результатами розгляду акта документальної перевірки рішення про нарахування пені та застосування штрафів приймається протягом десяти робочих днів з дня, що настає за днем вручення платнику акта перевірки, а за наявності заперечень платника ЄВ до акта перевірки - приймається з урахуванням висновку про результати розгляду заперечень до акта перевірки.

Аналіз вказаних положень вказує, що у правовідносинах щодо несвоєчасної сплати платником єдиного внеску контролюючий орган здійснює відповідну перевірку про що складає акт та направляє його у встановленому Законом порядку платнику.

В свою чергу, рішення про застосування штрафів та пені приймається після вручення платнику акта перевірки.

Суд встановив, що у матеріалах справи відсутні докази, що вказували на складення контролюючим органом акту перевірки, в якому були встановлені обставини несвоєчасної сплати відповідачем за спірний період, як і відсутні докази направлення позивачу такого акту перевірки.

Таким чином, суд дійшов висновку про протиправність рішень про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.05.2024 року №0267932412 та №0267892412, які прийняті Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області, та як наслідок наявність підстав для їх скасування.

Суд також застосовує позицію ЄСПЛ, сформовану в пункті 58 рішення у справі «Серявін та інші проти України» (№ 4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (рішення у справі «Руїс Торіха проти Іспанії» (Ruiz Torija v. Spain) №303-A, пункт 29).

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Частиною 1 статті 9 КАС України визначено, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Згідно із ч.ч.1, 2 ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

В силу ч.3 ст.90 КАС України, суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

З огляду на вищевикладене, суд дійшов висновку, що позовна заява підлягає задоволенню з викладених вище підстав.

Частиною 1 статті 139 КАС України передбачено, що при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

Отже, оскільки позовну заяву задоволено повністю, сплачений позивачем судовий збір підлягає стягненню на його користь за рахунок бюджетних асигнувань відповідача у розмірі 10273,3 грн.

У період з 29.07.2024 року по 25.08.2024 року суддя Кучма К.С. перебував у щорічній відпустці, у зв`язку з чим рішення ухвалено у перший робочий день 26.08.2024 року.

На підставі викладеного, та керуючись ст.ст.8, 9, 72, 77, 132, 139, 241-246, 250, 262 КАС України, суд, -

УХВАЛИВ:

Позовну заяву - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.05.2024 року № 0267932412, яке прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

Визнати протиправним та скасувати рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску від 16.05.2024 року № 0267892412, яке прийняте Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області.

Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (вул.Сімферопольська, буд.17а, м.Дніпро, 49005, код ЄДРПОУ 44118658) на користь Державної установи «Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області» (вул.Полігонна, буд.16, м.Дніпро, 49045, код ЄДРПОУ 08734322) судові витрати по справі у розмірі 10 273,3 грн.

Рішення суду набирає законної сили відповідно до вимог статті 255 КАС України та може бути оскаржене в строки, передбачені статтею 295 КАС України.

Суддя К.С. Кучма

СудДніпропетровський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення26.08.2024
Оприлюднено16.09.2024
Номер документу121606335
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів

Судовий реєстр по справі —160/14424/24

Постанова від 27.11.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 31.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Ухвала від 18.10.2024

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Малиш Н.І.

Рішення від 26.08.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 14.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

Ухвала від 06.06.2024

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Кучма Костянтин Сергійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні