ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
27 листопада 2024 року м. Дніпросправа № 160/14424/24
Третій апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів: головуючого - судді Малиш Н.І. (доповідач), суддів: Баранник Н.П., Щербака А.А.,
розглянувши в порядку письмового провадження в залі судового засідання Третього апеляційного адміністративного суду в м. Дніпрі апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області на рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року (суддя 1-ї інстанції Кучма К.С.) в адміністративній справі №160/14424/24 за позовом Державної установи Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області про визнання протиправними та скасування рішень,-
ВСТАНОВИВ:
03.06.2024 Державна установа Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, в якому просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0267892412 від 16.05.2024 року про застосування до ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - штрафу у розмірі 110148,79 грн. за період з 24.09.2014 року до 20.10.2015 року, штрафу у розмірі 379 661,04 грн. за період з 21.04.2015 року по 30.10.2018 року, пені у розмірі 336 280,22 грн.;
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління ДПС у Дніпропетровській області № 0267932412 від 16.05.2024 року про застосування до ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску - штрафу у розмірі 5 932,74 грн. за період з 21.06.2014 року до 22.02.2016 року, пені у розмірі 24 086,21 грн.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачем під час прийняття рішення про застосування штрафних санкцій за донарахування відповідним податковим органом або платником своєчасно ненарахованого єдиного внеску не враховано те, що платники єдиного внеску, визначені ст.4 Закону № 2464-VI, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у ст.2 Закону № 1669-VII, де проводилася антитерористична операція, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених ч.2 ст.6 Закону № 2464-VI, на період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану. Отже, відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14.04.2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються. Таким чином, застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасне нарахування єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування за вказані періоди, відповідно до рішень ГУ ДПС у Дніпропетровській області від 16.05.2024 р.№ 0267892412 та № 0267932412 є протиправним.
Рішенням Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року позов задоволено.
Відповідачем на вказане рішення суду подана апеляційна скарга, в якій зазначено на порушення судом першої інстанції норм матеріального права, та просить скасувати рішення суду та прийняти нове, яким відмовити у задоволення позову.
Апеляційна скарга обґрунтована тим, що судом першої інстанції не надано належної оцінки обставинам справи, а рішення прийнято із помилковим застосування норм матеріального права. Так для застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску з не передбачено проведення перевірки. При застосуванні штрафів,у спірному випадку, приймається одне рішення на всю суму сплаченої (погашеної) недоїмки незалежно від періодів та кількості випадків сплати за зазначені періоди. Строк давності щодо нарахування, застосування та стягнення сум недоїмки, штрафів та нарахованої пені не застосовується. Згідно даних інформаційної системи податкового органу, а саме інтегрованої картки платника (позивача) та відповідно до поданої платником звітності звітності т про суми нарахованої заробітної плати (доходу, грошового забезпечення, допомоги, компенсації) застрахованих осіб та суми нарахованого єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування встановлено або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за періоди 2014 2016 роки, таким чином рішення про застосування санкцій є правомірним. Крім того, позивач не звільнений від сплати обов`язкових платежів.
Позивачем поданий відзив на апеляційну скаргу в якому просить відмовити у її задоволенні.
Розгляд справи здійснено в порядку письмового провадження у відповідності до приписів ст. 311 КАС України.
Заслухавши суддю-доповідача, перевіривши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів доходить до наступного висновку.
Судом встановлено, що Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" є юридичною особою, код ЄДРПОУ 08734322, місцезнаходження: 49005, Дніпропетровська обл., м.Дніпро, вул.Полігонна, буд.16. Зареєстрована 29.06.2002 року за №12661200000024706, статус в стані припинення, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 03.05.2024 року.
Позивач перебував на обліку у Головному управлінні ДПС у Донецькій області, як платник єдиного внеску. З 02.05.2023 року позивач перебував на обліку у Головному управлінні ДПС у Дніпропетровській області, як платник єдиного внеску.
ДУ "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області" є платником єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування в розумінні п.1 ч.1 ст.4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 року№2464-VI.
16.05.2024 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267932412, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VI до позивача застосовано за період з 21.06.2014 року по 22.02.2016 року штраф у розмірі 5 932,74 грн. та пеню в сумі 24 086,21 грн., у загальному розмірі 30 018,95 грн.
16.05.2024 року Головним управлінням ДПС у Дніпропетровській області прийнято рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску №0267892412, яким на підставі ч.10 та п.2 ч.11 ст.25 Закону №2464-VI до позивача застосовано за період з 24.09.2014 року по 20.10.2015 року штраф у розмірі 110 148,79 грн., застосовано за період з 21.04.2015 року по 30.10.2018 року штраф у розмірі 379 661,04 грн. та пеню в сумі 336 280,22 грн., у загальному розмірі 826 090,05 грн.
Не погодившись із такими рішеннями, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Суд першої інстанції задовольняючи позов дійшов висновку, що відповідач приймаючи спірні рішення не врахував того, що Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області", як платник єдиного внеску, який у спірному періоді перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014 р. №405/2014 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 р. Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України, звільнено від відповідальності за невиконання обов`язків платника єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI, зокрема, щодо своєчасної сплати єдиного внеску на час проведення антитерористичної операції.
Колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції та зазначає наступне.
Так спірними у справі є правомірність застосування податковим органом до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску платником.
Законом України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування від 08.07.2010 № 2464-VI (далі - Закон № 2464) визначаються правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Позивач не спростовує тієї обставини, що він є платником єдиного внеску, а також не спростовує того, що він як платник єдиного внеску зобов`язаний своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок, згідно із п. 1 ч. 2 ст. 6 Закону № 2464-VI.
Позивач вказує, що до нього неправомірно застосовані фінансові санкції за несвоєчасну сплату єдиного внеску платникам, оскільки він перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, розпочата згідно з Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 про введення в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України.
Так, пунктом 9-4 розділу VIII Прикінцеві та перехідні положення Закону № 2464-VI визначено, що платники єдиного внеску, визначені статтею 4 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, звільняються від виконання своїх обов`язків, визначених частиною другою статті 6 Закону України Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, на період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Підставою для такого звільнення є заява платника єдиного внеску, яка подається ним до органу доходів і зборів за основним місцем обліку або за місцем його тимчасового проживання у довільній формі не пізніше тридцяти календарних днів, наступних за днем закінчення антитерористичної операції.
Відповідальність, штрафні та фінансові санкції, передбачені цим Законом за невиконання обов`язків платника єдиного внеску в період з 14 квітня 2014 року до закінчення антитерористичної операції, до платників єдиного внеску, зазначених у цьому пункті, не застосовуються.
Недоїмка, що виникла у платників єдиного внеску, які перебувають на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, визначених переліком, зазначеним у статті 2 Закону України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13 квітня 2014 року Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14 квітня 2014 року № 405/2014, визнається безнадійною та підлягає списанню в порядку, передбаченому Податковим кодексом України для списання безнадійного податкового боргу.
Указом Президента України від 14.04.2014 № 405/2014 введено в дію рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо боротьби з терористичною загрозою і збереження територіальної цілісності України та розпочато проведення Антитерористичної операції на території Донецької і Луганської областей.
Тимчасові заходи для забезпечення підтримки суб`єктів господарювання, що здійснюють діяльність на території проведення антитерористичної операції, та осіб, які проживають у зоні проведення антитерористичної операції або переселилися з неї під час її проведення визначає Закон України Про тимчасові заходи на період проведення антитерористичної операції від 02.09.2014 № 1669-VII (далі - Закон № 1669-VII), абзацом 2 статті 1 якого визначено, що територія проведення антитерористичної операції - територія України, на якій розташовані населені пункти, визначені у затвердженому КМУ переліку, де проводилася антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України від 14.04.2014 № 405/2014.
Згідно із положеннями статті 2 Закону № 1669-VII на час проведення антитерористичної операції забороняється нарахування пені та/або штрафів на основну суму заборгованості із зобов`язань за кредитними договорами та договорами позики з 14.04.2014 громадянам України, які зареєстровані та постійно проживають або переселилися у період з 14.04.2014 з населених пунктів, визначених у затвердженому КМУ переліку, де проводилася антитерористична операція, а також юридичним особам та фізичним особам - підприємцям, що провадять (провадили) свою господарську діяльність на території населених пунктів, визначених у затвердженому Кабінетом Міністрів України переліку, де проводилася антитерористична операція.
Розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 № 1053-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція та від 02.12.2015 № 1275-р Про затвердження переліку населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, та визнання такими, що втратили чинність, деяких розпоряджень Кабінету Міністрів України територію Донецької та Луганської областей, віднесено до території проведення антитерористичної операції.
Як свідчать встановлені обставини справи, до 24.12.2014 юридичною адресою позивача була: м.Донецьк, вул.Рози Люксембург, 111 «а», що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 01.06.2024 року.
З 25.12.2014 року по 10.07.2018 року юридичну адресу позивача було змінено на вул.Георгіївська, 70, м.Маріуполь, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованим 07.12.2015 року.
З 10.07.2018 року юридичною адресою позивача було: Донецька обл., м.Маріуполь, вул.Новоросійська, 28, що підтверджується випискою з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, сформованою 08.08.2018 року.
Місто Донецьк та місто Маріуполь, входить до Переліків населених пунктів, на території яких здійснювалася антитерористична операція, затверджених розпорядженнями Кабінету Міністрів України від 30.10.2014 р. № 1053-р (втратило чинність) та від 02.12.2015 р. № 1275-р (чинне).
Таким чином, є вірними висновки суду першої інстанції, що на час виникнення спірних правовідносин, позивач перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводиться антитерористична операція, тому згідно із положеннями Закону №1669-VII не ніс фінансової відповідальності за порушення вимог Закону № 2464-VI в частині несвоєчасного або не в повному обсязі нараховування, обчислення і сплати єдиного внеску за період з 14.04.2014 до закінчення антитерористичної операції або військового чи надзвичайного стану.
Отже, Державна установа "Територіальне медичне об`єднання Міністерства внутрішніх справ України по Донецькій області", як платник єдиного внеску, який у спірному періоді перебував на обліку в органах доходів і зборів, розташованих на території населених пунктів, де проводилась антитерористична операція, розпочата відповідно до Указу Президента України від 14.04.2014 №405/2014 Про рішення Ради національної безпеки і оборони України від 13.04.2014 Про невідкладні заходи щодо подолання терористичної загрози і збереження територіальної цілісності України, звільнено від відповідальності за невиконання обов`язків платника єдиного внеску, визначених частиною другою статті 6 Закону № 2464-VI, зокрема, щодо своєчасної сплати єдиного внеску на час проведення антитерористичної операції.
Враховуючи зазначені норми законодавства та те, що штрафні санкції нараховані за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску за періоди 2014 2016 роки, є вірними висновки суду першої інстанції про скасування оскаржених рішень.
Колегія суддів суду апеляційної інстанції погоджується з доводами відповідача про те, що для застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску зу спірному випадку не передбачено проведення перевірки, і висновки суду першої інстанції з цих підстав є помилковими, проте не є вирішальними при розгляді даної справи, а отже не є підставою для скасування судового рішення.
Доводи скаржника про те, що позивач не звільнений від сплати обов`язкових платежів, колегія суддів визнає безпідставними, оскільки позивач не вказував, що він звільнений від сплати обов`язкових платежів. Крім того, контролюючим органом не встановлено несплату сум єдиного внеску, а штрафні санкції нараховані за несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування).
Таким чином колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції про скасування оскаржених рішення податкового органу. Доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, а отже підстави для його скасування відсутні.
Згідно ч. 1 ст. 316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.
Розподіл судових витрат не здійснюється відповідно до ст. 139 КАС України.
Керуючись ст.ст. 315, ст. 316, ст.ст. 321, 322 КАС України, суд, -
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Дніпропетровській області залишити без задоволення.
Рішення Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 26 серпня 2024 року в адміністративній справі №160/14424/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку у випадках та строки визначені ст.ст 328, 329 КАС України.
Головуючий - суддяН.І. Малиш
суддяН.П. Баранник
суддяА.А. Щербак
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 27.11.2024 |
Оприлюднено | 02.12.2024 |
Номер документу | 123408949 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Малиш Н.І.
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Кучма Костянтин Сергійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні