Постанова
від 10.09.2024 по справі 440/17066/23
ДРУГИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

10 вересня 2024 р.Справа № 440/17066/23Другий апеляційний адміністративний суд у складі колегії:

Головуючого судді: Мінаєвої О.М.,

Суддів: Кононенко З.О. , Калиновського В.А. ,

за участю секретаря судового засідання Тютюник О.Ю.

розглянувши у відкритому судовому засіданні у приміщенні Другого апеляційного адміністративного суду адміністративну справу за апеляційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року, головуючий суддя І інстанції: С.О. Удовіченко, м. Полтава, повний текст складено 17.01.24 року у справі №440/17066/23

за позовом товариства з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД"

до Головного управління ДПС у Полтавській області

про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення,

ВСТАНОВИВ:

Товариства з обмеженою відповідальністю "САЛІВСЬКЕ ЛТД" (далі по тексту - ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД", позивач) звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС в Полтавській області, в якому просило суд визнати протиправним та скасувати податкове повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406 Головного управління ДПС України в Полтавській області про нарахування та стягнення штрафу в сумі 192 618,21 грн. за порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД.

В обґрунтування заявлених вимог посилалося на те, що оспорюване повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406 відповідача є протиправним та таким, що підлягає скасуванню.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.11.2023 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі 440/17066/23 за позовом ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" до Головного управління ДПС в Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення. Розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року позов ТОВ "Салівське ЛТД" до Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення задоволено.

Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406 Головного управління ДПС України в Полтавській області про нарахування та стягнення штрафу в сумі 192 618,21 грн. за порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД".

Стягнуто за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області на користь ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" судові витрати зі сплати судового збору в розмірі 2889,27 грн.

Головне управління Державної податкової служби в Полтавській області, не погодившись з рішенням суду першої інстанції, подало апеляційну скаргу, в якій просило суд апеляційної інстанції рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року у даній справі скасувати, ухваливши нове судове рішення, яким відмовити у задоволенні позовних вимог.

В обґрунтування вимог скарги посилається на те, що з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України. Оскільки податкове правопорушення щодо несвоєчасної реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних є триваючим порушенням, початком якого є наступний день за останнім (граничним) днем реєстрації податкової накладної, а припиняється таке порушення в день фактичної реєстрації податкової накладної в ЄРПН, то у випадку коли податкова накладна/розрахунок коригування складена(ий) в період дії мораторію, а зареєстрована (ий) в ЄРПН після скасування дії мораторію (тобто після 26 травня 2022 року), відповідальність за порушення строків реєстрації податкових накладних застосовується за період у якому підстави для звільнення від відповідальності перестали існувати. Вказує, що розповсюджувати дію пунктів 89, 90 на правовідносини, які були припинені (тобто податкові накладні складені та зареєстровані з порушенням строку, який визначений пунктом 201.1 статті 201 ПК України, до внесення змін Законом № 2876-IX) є неможливим. Відтак зменшений розмір штрафних санкцій може бути застосований лише щодо податкових накладних, складених та зареєстрованих несвоєчасно після набрання чинності Законом №2876-IX або до накладних, строк реєстрації яких не скінчився станом на день набрання чинності цим Законом (08 лютого 2023 року). Посилається на те, що Полтавський окружний адміністративний суд дійшов помилкових висновків з огляду на неправильне застосуванням норм матеріального права. Вважає, що судом першої інстанції порушено основоположні принципи судочинства, закріплені КАС України, зокрема положення ст. 2 КАС України щодо прийняття судового рішення за наслідками всебічного, повного і об`єктивного розгляду всіх обставин справи у їх сукупності.

ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" скористалося правом на подання відзиву на апеляційну скаргу, передбаченим ст.304 КАС України, в якому, посилаючись на необґрунтованість і безпідставність доводів скарги та законність оскаржуваного рішення суду першої інстанції, як такого, що відповідає нормам матеріального та процесуального права, просило суд апеляційної інстанції рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року у даній справі залишити без змін, а апеляційну скаргу Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області без задоволення.

Головне управління Державної податкової служби в Полтавській області на виконання вимог суду апеляційної інстанції, визначених в ухвалі суду, надало письмові пояснення у даній справі.

Окрім того, ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на виконання вимог суду апеляційної інстанції надало письмові пояснення у даній справі щодо своєї правової позиції у даній справі та обґрунтування підстав для нарахування та стягнення з боку контролюючого органу штрафних санкцій.

Відповідно до ч.1 ст.308 КАС України суд апеляційної інстанції переглядає справу за наявними у ній і додатково поданими доказами та перевіряє законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції в межах доводів та вимог апеляційної скарги.

Розглянувши матеріали справи, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм чинного законодавства, колегія суддів апеляційної інстанції, переглянувши судове рішення в межах доводів та вимог апеляційної скарги, дійшла висновку, що апеляційна скарга не підлягає задоволенню, виходячи з наступного.

Судом першої інстанції встановлено та підтверджено судом апеляційної інстанції, що ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" зареєстровано як юридична особа 21 серпня 2020 року, номер запису 1005691020000001034.

22 червня 2023 року Головним управлінням Державної податкової служби в Полтавській області було проведено камеральну перевірку дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД".

За результатами перевірки 22 червня 2023 року було складено акт №6394/16-31-04-06-03/43763805 за висновками якого встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Так, згідно акту № 6394/16-31-04-06-03/43763805:

- податкова накладна № 2 від 31 січня 2022 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 лютого 2022 року) направлена ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 липня 2022 року на суму ПДВ 492341, 11 грн.,

- розрахунок коригування №3 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №7 від 14 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року) направлений ТОВ "Салівське ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 24 квітня 2023 року на суму ПДВ 20296,20 грн.

- розрахунок коригування №5 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №8 від 15 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року) направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 21448,89 грн.

- розрахунок коригування №7 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №10 від 16 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року) направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 35715,65 грн.

- розрахунок коригування №6 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №9 від 15 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року) направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 34828,96 грн.

На підставі висновків акту №6394/16-31-04-06-03/43763805 Головним управлінням Державної податкової служби в Полтавській області 31 липня 2023 року було винесено податкове повідомлення-рішення № 6703/0406, яким до ТОВ "Салтівське ЛТД" було застосовано штраф у розмірі 192618,21 грн.

А саме за несвоєчасну реєстрацію податкової накладної №2 від 31 січня 2022 року в розмірі 30%, за несвоєчасну реєстрацію розрахунків коригування від 21 червня 2022 року №3, №5, №7, №6 в розмірі 40%.

Не погоджуючись із податковим повідомленням-рішенням Головного управління ДПС у Полтавській області № 6703/0406 від 31 липня 2023 року, позивач оскаржив його до суду першої інстанції.

Приймаючи оскаржуване рішення, суд першої інстанції виходив з того, що відповідач під час розгляду справи не довів правомірності застосування до позивача штрафу на підставі пункту 1201.1 статті 120 ПК України, а тому позовні вимоги про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406 Головного управління ДПС України в Полтавській області про нарахування та стягнення штрафу в сумі 192 618,21 грн. за порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" є такими, що підлягають задоволенню.

Надаючи правову оцінку встановленим обставинам справи та доводам апеляційної скарги, а також виходячи з меж апеляційного перегляду справи, визначених ст.308 КАС України, колегія суддів виходить з наступного.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

За приписами пункту 1.1 статті 1 ПК України останній регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.

Відповідно до підпункту 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 ПК України контролюючі органи мають право проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Главою 8 ПК України визначені види перевірок контролюючих органів та порядок їх проведення. Відповідно до пунктом 75.1 статті 75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Згідно з п.75.1 ст.75 ПК України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки.

Відповідно до пп.75.1.1 п.75.1 ст.75 ПК України камеральною вважається перевірка, яка проводиться у приміщенні контролюючого органу виключно на підставі даних, зазначених у податкових деклараціях (розрахунках) платника податків та даних системи електронного адміністрування податку на додану вартість, а також даних Єдиного реєстру акцизних накладних та даних системи електронного адміністрування реалізації пального.

Порядок проведення камеральної перевірки встановлений статтею 76 ПК України.

Пунктом 201.1 статті 201 ПК України визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (абзац перший пункту 201.10 статті 201 ПК України).

Пункт 201.10 статті 201 ПК України також установлює граничні строки реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування до податкових накладних у Єдиному реєстрі податкових накладних, серед іншого:

- для податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 1 по 15 календарний день (включно) календарного місяця, - до останнього дня (включно) календарного місяця, в якому вони складені;

- для податкових накладних / розрахунків коригування до податкових накладних, складених з 16 по останній календарний день (включно) календарного місяця, - до 15 календарного дня (включно) календарного місяця, наступного за місяцем, в якому вони складені.

Указаним пунктом також визначено, що у разі порушення таких строків застосовуються штрафні санкції згідно з цим Кодексом

Зважаючи на викладене, у період спірних правовідносин ПК України закріплював обов`язок платників податку на додану вартість забезпечувати своєчасну реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пункт 120-1.1 статті 120-1 ПК України установлює, що порушення платниками податку на додану вартість граничного строку, передбаченого статтею 201 цього Кодексу, для реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування до такої податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних (крім окремо визначених видів податкових накладних) тягне за собою накладення на платника податку на додану вартість, на якого відповідно до вимог статей 192 і 201 цього Кодексу покладено обов`язок щодо такої реєстрації, штрафу в розмірі:

- 10 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації до 15 календарних днів;

- 20 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 16 до 30 календарних днів;

- 30 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 31 до 60 календарних днів;

- 40 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації від 61 до 365 календарних днів;

- 50 відсотків суми податку на додану вартість, зазначеної в таких податкових накладних / розрахунках коригування, - у разі порушення строку реєстрації на 366 і більше календарних днів.

Як встановлено з матеріалів справи, 22 червня 2023 року Головним управлінням Державної податкової служби в Полтавській області було проведено камеральну перевірку щодо дотримання порядку реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "Салівське ЛТД".

За результатами перевірки 22 червня 2023 року складено акт №6394/16-31-04-06-03/43763805 за висновками якого встановлено порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України.

Зокрема, згідно акту №6394/16-31-04-06-03/43763805 податкова накладна №2 від 31 січня 2022 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 лютого 2022 року) була направлена ТОВ "Салівське ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 липня 2022 року на суму ПДВ 492341, 11 грн.

Відповідно до розрахунку фінансових (штрафних) санкцій за результатами камеральної перевірки даних у системі електронного адміністрування податку на додану вартість ТОВ "Салівське ЛТД" за результатами камеральної перевірки даних у системі електронного адміністрування податку платником зареєстровано з порушенням термінів, передбачених п.201.10 ст.201 ПК України, зокрема, податкову накладну №2, дата виписки податкової накладної 31.01.2022; дата реєстрації податкової накладної 01.07.2022; кількість днів затримки 35; сума ПДВ за податковою накладною 492341,11 грн.; обсяг постачання (без ПДВ) 3516722,22 грн.; розмір штрафу 30%; сума штрафної санкції 147702, 33 грн.

В контексті згаданої вище податкової накладної, колегія суддів зазначає наступне.

18 березня 2020 року набрав чинності Закон України від 17 березня 2020 року № 533-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19) (далі по тексту - Закон № 533-IX).

У зв`язку з набранням чинності Закону №533-ІХ (з урахуванням змін, внесених Законом України від 30 березня 2020 року №540-IX Про внесення змін до деяких законодавчих актів України, спрямованих на забезпечення додаткових соціальних та економічних гарантій у зв`язку з поширенням коронавірусної хвороби (COVID-19) та Законом України від 13 травня 2020 року №591-ІХ Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо додаткової підтримки платників податків на період здійснення заходів, спрямованих на запобігання виникненню і поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19)) підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 52-1 такого змісту:

За порушення податкового законодавства, вчинені протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), штрафні санкції не застосовуються, крім санкцій за порушення вимог до договорів довгострокового страхування життя чи договорів страхування в межах недержавного пенсійного забезпечення, зокрема страхування додаткової пенсії; відчуження майна, що перебуває у податковій заставі, без згоди контролюючого органу; порушення вимог законодавства в частині: - обліку, виробництва, зберігання та транспортування пального, спирту етилового, алкогольних напоїв та тютюнових виробів; - цільового використання пального, спирту етилового платниками податків; - обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками; - здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального; - здійснення суб`єктами господарювання операцій з реалізації пального або спирту етилового без реєстрації таких суб`єктів платниками акцизного податку; - порушення нарахування, декларування та сплати податку на додану вартість, акцизного податку, рентної плати.

Протягом періоду з 1 березня 2020 року по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню на території України коронавірусної хвороби (COVID-19), платникам податків не нараховується пеня, а нарахована, але не сплачена за цей період пеня підлягає списанню.

Верховний Суд за результатами аналізу наведених норм у постанові від 10 грудня 2021 року у справі № 420/10367/20 сформував такий правовий висновок:

Перелік порушень податкового законодавства, за які контролюючим органом нараховуються штрафні санкції в період дії карантину на території України є вичерпним та не включає застосування штрафних санкцій за порушення граничних строків реєстрації податкових накладних у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину.

Отже, штрафні санкції за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в ЄРПН у період з 1 березня 2020 року і по останній календарний день місяця (включно), в якому завершується дія карантину, не застосовуються. Кабінет Міністрів України установив карантин на підставі постанови від 11 березня 2020 року № 211 з 12 березня 2020 року. Постановою від 27 червня 2023 року № 651 Про відміну на всій території України карантину, встановленого з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2 Кабінет Міністрів України скасував 30 червня 2023 року з 24 години 00 хвилин на всій території України карантин, встановлений з метою запобігання поширенню на території України гострої респіраторної хвороби COVID-19, спричиненої коронавірусом SARS-CoV-2.

Отже, законодавець шляхом внесення змін до ПК України запровадив мораторій на застосування штрафних санкцій, у тому числі і за порушення граничних термінів реєстрації податкових накладних у відповідний період.

До завершення карантину Указом Президента України від 24 лютого 2022 року № 64/2022 Про введення воєнного стану в Україні в Україні був введений воєнний стан, який на підставі Указів Президента України Про продовження строку дії воєнного стану в Україні продовжувався та триває досі.

З метою реалізації необхідних заходів щодо підтримки військових і правоохоронних підрозділів у відбитті збройного нападу та забезпечення прав і обов`язків платників податків Верховна Рада України прийняла Закон України від 03 березня 2022 року № 2118-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо особливостей оподаткування та подання звітності у період дії воєнного стану, який набрав чинності 7 березня 2022 року (далі по тексту - Закон № 2118-IX).

Цим Законом підрозділ 10 розділу XX ПК України був доповнений пунктом 69, згідно з яким тимчасово, на період до припинення або скасування воєнного стану на території України, справляння податків і зборів здійснюється з урахуванням особливостей, визначених у цьому пункті.

На підставі підпунктів 69.1, 69.9 підрозділу 10 розділу XX ПК України в разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок, зокрема щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, встановленої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, - то в такому випадку платники податків звільняються від визначеної цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом трьох місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Для платників та контролюючих органів зупиняється перебіг строків, визначених податковим законодавством та іншим законодавством, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Законом від 24 березня 2022 року №2142-IX Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законодавчих актів України щодо вдосконалення законодавства на період дії воєнного стану було внесено зміни до підпункту 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX ПК України, а саме: слова трьох місяців замінено словами шести місяців.

27 травня 2022 року набрав чинності Закон України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану від 12 травня 2022 року № 2260-IX (далі по тексту - Закон № 2260-IX).

У цьому Законі підпункт 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України викладено у такій редакції:

У разі відсутності у платника податків можливості своєчасно виконати свій податковий обов`язок щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових або акцизних накладних, розрахунків коригування, подання електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового тощо, платники податків звільняються від передбаченої цим Кодексом відповідальності з обов`язковим виконанням таких обов`язків протягом шести місяців після припинення або скасування воєнного стану в Україні.

Платники податків, які мають можливість своєчасно виконувати податкові обов`язки щодо дотримання термінів сплати податків та зборів, подання звітності, у тому числі звітності, передбаченої пунктом 46.2 статті 46 цього Кодексу, реєстрації у відповідних реєстрах податкових накладних, розрахунків коригування, звільняються від відповідальності за несвоєчасне виконання таких обов`язків, граничний термін виконання яких припадає на період починаючи з 24 лютого 2022 року до дня набрання чинності Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та інших законів України щодо особливостей податкового адміністрування податків, зборів та єдиного внеску під час дії воєнного, надзвичайного стану за умови реєстрації такими платниками податкових накладних та розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних до 15 липня 2022 року, подання податкової звітності до 20 липня 2022 року та сплати податків та зборів у строк не пізніше 31 липня 2022 року.

Порядок підтвердження можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язків, визначених у цьому підпункті, та перелік документів на підтвердження затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Відтак, з набранням чинності Законом № 2260-IX передбачене підпунктом 69.1 пункту 69 підрозділу 10 розділу ХХ ПК України звільнення від відповідальності поставлене в залежність від підтвердження у визначеному законодавством порядку можливості чи неможливості виконання платником податків обов`язку, зокрема, щодо реєстрації у відповідному реєстрі податкових накладних.

Закон №2260-IX підпункт 69.2 пункту 69 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України доповнив положеннями, відповідно до яких у разі виявлення порушень законодавства за результатами проведення перевірок до платників податків застосовується відповідальність згідно з цим Кодексом, законами, контроль за виконанням яких покладено на контролюючі органи, з урахуванням обставин, передбачених підпунктом 112.8.9 пункту 112.8 статті 112 цього Кодексу, що звільняють від фінансової відповідальності. При цьому вимоги законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України на всій території України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), не застосовуються.

Отже, з 27 травня 2022 року припинили застосовуватися положення законодавства щодо мораторію (зупинення) застосування штрафних (фінансових) санкцій (штрафів) на період дії воєнного, надзвичайного стану та/або на період дії карантину, які поширювалися на правовідносини, що врегульовувались пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України.

Колегія суддів звертає увагу, що у постановах від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 та від 22 лютого 2024 року у справі № 420/19335/22 суд касаційної інстанції зазначив, що фактично з 27 травня 2022 року платники податків, які не зареєстрували в ЄРПН податкові накладні, складені з 1 лютого 2022 року до травня 2022 року, отримали додатковий час для їх реєстрації в ЄРПН без застосування штрафних санкцій до 15 липня 2022 року, тобто близько 1,5 місяці.

Натомість, ті платники податків, які склали податкові накладні по 31 січня 2022 року й не зареєстрували їх до 26 травня 2022 року, хоч і були попередньо безумовно звільнені від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію таких на підставі пункту 52-1 та пункту 69 Перехідних положень ПК України, тобто були захищені нормами, що запроваджували як карантинний, так і воєнний мораторій на застосування штрафних санкцій, фактично не отримали додаткового часу для реєстрації податкових накладних без застосування таких.

Відтак, необхідний перехідний період для податкових накладних, складених по 31 січня 2022 року не був уведений в дію, не надав таким положенням законодавець й ретроспективної дії. Наведене також є проявом порушення принципу рівності податкового законодавства.

При цьому потрібно враховувати, що правові ситуації, які пов`язані з можливістю або неможливістю в період воєнного стану реєструвати податкові накладні, є за своєю суттю ідентичними як щодо податкових накладних, складених починаючи з лютого 2022 року, так і щодо тих, які були складені раніше, але не були своєчасно зареєстровані з огляду на надзвичайні обставини - ковідну пандемію та воєнний стан.

В обох випадках йдеться про запровадження мораторію на застосування штрафних санкцій. В обох випадках законодавство спочатку пов`язувало припинення мораторію з припиненням існування самих надзвичайних обставин - ковідної пандемії або воєнного стану відповідно.

Щодо обох категорій несвоєчасно зареєстрованих податкових накладних законодавець припинив дію мораторію з тієї самої дати - 27 травня 2022 року, поновивши з цього моменту обов`язок здійснювати своєчасну реєстрацію податкових накладних.

Разом із тим, встановлюючи особливості виконання раніше невиконаного обов`язку, законодавчий орган вдався до невиправданого розмежування правових наслідків для податкових накладних, складених після 1 лютого 2022 року та до цієї дати.

Фактично, в такий спосіб було встановлено різну відповідальність за вчинення однакових за своєю суттю діянь - несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після припинення мораторію.

Водночас, умови юридичної відповідальності визначаються характером діяння, за яке така відповідальність установлюється. Відмінність у заходах відповідальності не може зумовлюватися випадковими чинниками, зокрема, недосконалістю законодавчої техніки, коли однакові за характером діяння мають різні умови покарання за них.

За подібних обставин, принцип верховенства права та заборона на дискримінацію платників податків, передбачена підпунктом 4.1.2 пункту 4.1 статті 4 ПК України, вимагають застосування однакових умов притягнення до відповідальності за несвоєчасну реєстрацію всіх податкових накладних, на які до 27 травня 2022 року поширювалася дія мораторію - як ковідного, так і воєнного.

Зважаючи на викладене, визначальним критерієм, який має братися до уваги при вирішенні питання про відповідальність за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних після скасування з 27 травня 2022 року дії мораторіїв, є можливість виконання платником своїх зобов`язань.

При цьому всі платники повинні мати однакові умови, за яких вони можуть уникнути відповідальності шляхом реєстрації податкових накладних у відповідний перехідний період - до 15 липня 2022 року.

Аналогічний правовий висновок викладено в постановах Верховного суду від 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 , від 12 березня 2024 року у справі № 160/13661/23, від 26 червня 2024 року у справі № 580/10149/23.

У постанові 07 лютого 2024 року у справі № 380/7070/23 Верховний Суд фактично висловив правову позицію, що з урахуваннями принципу верховенства права та заборони на дискримінацію платників податків, а також принципу in dubio pro tributario (презумпція правомірності рішень платника податків), що закріплений в підпункті 4.1.4. пункту 4.1. статті 4 ПК України, перехідний період - до 15 липня 2022 року, про який йдеться в пункті 69.1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України (з урахуванням змін, внесених Законом України від 13 грудня 2022 року № 2836-IX), та який згідно вказаного пункту має застосовуватись до податкових накладних дата складання яких припадає на період з 01 лютого по 31 травня 2022 року, доцільно б було враховувати і при реєстрації податкових накладних, які складені у період до 1 лютого 2022 року та не були зареєстровані в ЄРПН з огляду на дію ковідного мораторію.

Встановлений абз.3 п.п.69.1 п.69 підрозділу 10 розділу XX ПК України кінцевий термін реєстрації податкових накладних "до 15 липня 2022 року" означає, що останній день реєстрації відповідних ПН є саме 15 липня 2022 року, тобто останнім днем строку реєстрації вважається саме цей день.

Враховуючи вищенаведені норми законодавства та висновки Верховного Суду, платник податків звільняється від відповідальності за несвоєчасну реєстрацію податкових накладних в період дії мораторію, запровадженого пунктом 52-1 підрозділу 10 розділу XX Перехідні положення ПК України, а саме з 01 березня 2020 року по 26 травня 2022 року, за умови реєстрації податкових накладних в ЄРПН до 15 липня 2022 року.

Відтак, з огляду на наведене вище, колегія суддів приходить до висновку щодо необґрунтованості застосування до позивача контролюючим органом штрафних (фінансових) санкцій згідно пункту 120-1.1 статті 120-1 ПК України за порушення строків направлення податкової накладної №2 від 31 січня 2022 року, направленої ТОВ "Салівське ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 липня 2022 року на суму ПДВ 492341,11 грн.

Доводи апеляційної скарги відповідача, а також обґрунтування останнього, викладені ним в письмових поясненнях на виконання вимог ухвали суду, не спростовують зазначених вище висновків суду.

Стосовно розрахунків коригування, а саме: розрахунку коригування №3 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №7 від 14 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року), який направлений ТОВ "Салівське ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 24 квітня 2023 року на суму ПДВ 20296,20 грн.; розрахунку коригування №5 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №8 від 15 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року), який направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 21448,89 грн.; розрахунку коригування №7 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №10 від 16 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року), який направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 35715,65 грн.; розрахунку коригування №6 від 21 червня 2022 року до податкової накладної №9 від 15 вересня 2021 року (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15 липня 2022 року), який направлений ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" на реєстрацію до ЄРПН 01 травня 2023 року на суму ПДВ 34828,96 грн. та відповідно висновків акту №6394/16-31-04-06-03/43763805 про порушення граничних термінів реєстрації розрахунків коригування до податкових накладних в ЄРПН, передбачених пунктом 201.10 статті 201 ПК України, то колегія суддів зазначає наступне.

Згідно розрахунку фінансових (штрафних) санкцій за результатами камеральної перевірки даних у системі електронного адміністрування податку на додану вартість ТОВ "Салівське ЛТД" за результатами камеральної перевірки даних у системі електронного адміністрування податку платником зареєстровано з порушенням термінів, передбачених п.201.10 ст.201 ПК України, зокрема, розрахунок коригування №3, дата виписки 21.06.2022, дата реєстрації 24.04.2023; кількість днів затримки 283; сума ПДВ 20296, 20 грн.; обсяг постачання 144972, 89 грн.; розмір штрафу 40%; сума штрафної санкції 8118, 48 грн.; розрахунок коригування №5, дата виписки 21.06.2022, дата реєстрації 01.05.2023; кількість днів затримки 290; сума ПДВ 21448,89 грн.; обсяг постачання 153206,39 грн.; розмір штрафу 40%; сума штрафної санкції 8579,56 грн.; розрахунок коригування №7, дата виписки 21.06.2022, дата реєстрації 01.05.2023; кількість днів затримки 290; сума ПДВ 35715, 65 грн.; обсяг постачання 255111, 77 грн.; розмір штрафу 40%; сума штрафної санкції 14286,26 грн.; розрахунок коригування №6, дата виписки 21.06.2022, дата реєстрації 01.05.2023; кількість днів затримки 290; сума ПДВ 34828, 96 грн.; обсяг постачання 248778, 31 грн., розмір штрафу 40%; сума штрафної санкції 13931, 58 грн.

В контексті наведеного вище, колегія суддів звертає увагу на наступне.

Так, рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 року у справі №440/17003/21 адміністративний позов ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії задоволено. Визнано протиправними та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25 жовтня 2021 року №3277465/43763805, №3277466/43763805, № 3277467/43763805, №3277468/43763805 . Зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №7 від 14 вересня 2021 року, №8 від 15 вересня 2021 року, №9 від 15 вересня 2021 року, №10 від 16 вересня 2021 року, складені ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" датою їхнього подання.

Постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 10.02.2023 року апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишено без задоволення. Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 у справі №440/17003/21 залишено без змін.

Ухвалою Верховного Суду від 14 березня 2023 року у справі №440/17003/21 відмовлено у відкритті касаційного провадження за касаційною скаргою Головного управління ДПС у Полтавській області на рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 21 березня 2022 року та постанову Другого апеляційного адміністративного суду від 10 лютого 2023 року у справі за позовом ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД" до Головного управління ДПС у Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Відповідач у відзиві на позов зазначає, що податкові накладні №7 від 14 вересня 2021 року, №8 від 15 вересня 2021 року, №9 від 15 вересня 2021 року, №10 від 16 вересня 2021 року зареєстровані в ЄРПН 10 квітня 2023 року (а.с.120, зворотній бік арк.).

З матеріалів даної справи встановлено, що податкова накладна №7 від 14.09.2021, складена за результатами здійснення господарської операції поставки соняшнику, оформленої відповідно до видаткової накладної №5 від 14.09.2021, направлена ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД на реєстрацію в ЄРПН 06.10.2021. До Електронного кабінету ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД 06.10.2021 надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної. Головним управлінням ДПС у Полтавській області 25.10.2021 прийнято рішення №3277465/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №7 від 14.09.2021. На виконання рішення суду у справі №440/17003/21 податкова накладна №7 від 14.09.2021 внесена контролюючим органом до ЄРПН лише 10.04.2023, що підтверджується квитанцією від 10.04.2023 про реєстрацію податкової накладної №7 від 14.09.2021.

Розрахунок коригування №3 на суму ПДВ 20 296, 20 грн. до податкової накладної №7 від 14.09.2021, складений ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022) та був направлений ним на реєстрацію до ЄРПН 24.04.2023.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 11.05.2023 прийнято рішення №8793873/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №3 на суму ПДВ 20296,20 грн. до податкової накладної №7 від 14.09.2021.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 у справі №440/11305/23 (залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15.02.2024 року) вищевказане рішення податкового органу визнано протиправним та скасовано та зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 21.06.2022 №3 до податкової накладної №7 від 14.09.2021 складену та подану на реєстрацію ТОВ "Салівське ЛТД", датою первинного подання.

Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №3 на суму ПДВ 20296,20 грн. до податкової накладної №7 від 14.09.2021 внесений контролюючим органом до ЄРПН На підставі рішення суду - дата реєстрації 24.04.2023 (дата первісної подачі на реєстрацію).

Також, з матеріалів справи встановлено, що податкова накладна №8 від 15.09.2021, складена за результатами здійснення господарської операції поставки соняшнику, оформленої відповідно до видаткової накладної №6 від 15.09.2021, направлена ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД на реєстрацію в ЄРПН 06.10.2021. До Електронного кабінету ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД 06.10.2021 надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 25.10.2021 прийнято рішення №3277466/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №8 від 15.09.2021.

Вже згаданим вище рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 у справі №440/17003/21, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25 жовтня 2021 року №3277466/43763805.

На виконання рішення суду у справі №440/17003/21 податкова накладна №8 від 15.09.2021 внесена контролюючим органом до ЄРПН лише 10.04.2023, що підтверджується квитанцією від 10.04.2023 про реєстрацію податкової накладної №8 від 15.09.2021.

Розрахунок коригування №5 на суму ПДВ 21 448,89 грн. до податкової накладної №8 від 15.09.2021, складений позивачем 21.06.2022 (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022 р.) та був направлений ним на реєстрацію до ЄРПН 01.05.2023.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 11.05.2023 прийнято рішення №8793874/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №5 на суму ПДВ 21448,89 грн. до податкової накладної №8 від 15.09.2021.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року у справі №440/11305/23 (залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15.02.2024 року) визнано протиправним та скасовано вищевказане рішення податкового органу та зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 21.06.2022 №5 до податкової накладної №8 від 15.09.2021, складене та подано на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Салівське ЛТД", датою первинного подання.

Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №5 на суму ПДВ 21448,89 грн. до податкової накладної №8 від 15.09.2021 був внесений контролюючим органом до ЄРПН На підставі рішення суду - дата реєстрації 01.05.2023 (дата первісної подачі на реєстрацію).

Окрім того, з матеріалів справи встановлено, що податкова накладна №9 від 15.09.2021, складена за результатами здійснення господарської операції поставки соняшнику, оформленої відповідно до видаткової накладної №7 від 15.09.2021, направлена ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД на реєстрацію в ЄРПН 06.10.2021. До Електронного кабінету ТОВ САЛІВСЬКЕ ЛТД 06.10.2021 надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 25.10.2021 прийнято рішення №3277467/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №9 від 15.09.2021.

Вже згаданим вище рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 у справі №440/17003/21, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25.10.2021 Головного управління ДПС у Полтавській області №3277467/43763805.

На виконання рішення суду у справі №440/17003/21 податкова накладна №9 від 15.09.2021 внесена контролюючим органом до ЄРПН лише 10.04.2023, що підтверджується квитанцією від 10.04.2023 про реєстрацію податкової накладної №9 від 15.09.2021.

Розрахунок коригування №6 на суму ПДВ 34 828,96 грн. до податкової накладної №9 від 15.09.2021 складений позивачем 21.06.2022 (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022) та направлений ним на реєстрацію до ЄРПН 01.05.2023.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 11.05.2023 прийнято рішення №8793875/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №6 на суму ПДВ 34828,96 грн. до податкової накладної №9 від 15.09.2021.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року у справі №440/11305/23 (залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15.02.2024 року) визнано протиправним та скасовано вищевказане рішення податкового органу та зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 21.06.2022 №6 до податкової накладної №9 від 15.09.2021 складену та подану на реєстрацію Товариством з обмеженою відповідальністю "Салівське ЛТД", датою первинного подання.

Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №6 на суму ПДВ 34828,96 грн. до податкової накладної №9 від 15.09.2021, внесений контролюючим органом до ЄРПН «На підставі рішення суду» дата реєстрації 01.05.2023 (дата первісної подачі на реєстрацію).

Також, з матеріалів справи встановлено, що податкова накладна №10 від 16.09.2021 складена за результатами здійснення господарської операції поставки соняшнику, оформленої відповідно до видаткової накладної №8 від 16.09.2021, направлена ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» на реєстрацію в ЄРПН 06.10.2021. До Електронного кабінету ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» 06.10.2021 надійшла квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 25.10.2021 прийнято рішення №3277468/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН податкової накладної №10 від 16.09.2021.

Вже згаданим вище рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 21.03.2022 у справі №440/17003/21, яке набрало законної сили, визнано протиправним та скасовано рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН від 25 жовтня 2021 року № 3277468/43763805.

На виконання рішення суду у справі №440/17003/21 податкова накладна №10 від 16.09.2021 внесена контролюючим органом до ЄРПН лише 10.04.2023, що підтверджується квитанцією від 10.04.2023 про реєстрацію податкової накладної №10 від 16.09.2021.

Розрахунок коригування №7 на суму ПДВ 35 715,65 грн. до податкової накладної №10 від 16.09.2021, складений позивачем 21.06.2022 (граничний термін реєстрації в ЄРПН 15.07.2022 р.) та був направлений ним на реєстрацію до ЄРПН 01.05.2023.

Головним управлінням ДПС у Полтавській області 11.05.2023 прийнято рішення №8793876/43763805 про відмову у реєстрації в ЄРПН розрахунку коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №7 на суму ПДВ 35715,65 грн. до податкової накладної №10 від 16.09.2021.

Рішенням Полтавського окружного адміністративного суду від 08.11.2023 року у справі №440/11305/23 (залишеним без змін постановою Другого апеляційного адміністративного суду від 15.02.2024 року) визнано протиправним та скасовано вищевказане рішення податкового органу та зобов`язано Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 21.06.2022 №7 на суму ПДВ 35715,65 грн. до податкової накладної №10 від 16.09.2021.

Розрахунок коригування кількісних та вартісних показників від 21.06.2022 №7 на суму ПДВ 35715,65 грн. до податкової накладної №10 від 16.09.2021, внесений контролюючим органом до ЄРПН «На підставі рішення суду» дата реєстрації 01.05.2023 (дата первісної подачі на реєстрацію).

Розрахунки коригування №3, №5, №6, №7 до податкових накладних №7 від 14.09.2021, №8 від 15.09.2021, №9 від 15.09.2021, №10 від 16.09.2021 відповідно були складені ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» 21.06.2022 на виконання додаткової угоди №П-133/2/22/7 від 21.06.2022 відповідно до акту формування остаточної ціни №РЕЗ-П-0133/2/22/7 від 21.06.2022, відповідно до яких остаточна ціна товару насіння соняшнику, врожаю 2021 року, склала 12 220,15 грн. за 1 тн., з урахуванням ПДВ 14%.

Колегія суддів зазначає, що оскільки на момент складання 21.06.2022 вищенаведених розрахунків коригування самі податкові накладні, щодо яких були складені такі розрахунки коригування, не були зареєстровані в ЄРПН через неправомірну відмову контролюючого органу в їх реєстрації, проте були своєчасно подані ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» на реєстрацію, а справа щодо визнання неправомірними рішень про відмову контролюючого органу щодо проведення їх реєстрації та зобов`язання контролюючого органу зареєструвати зазначені податкові накладні в ЄРПН розглядалася в суді, ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» об`єктивно не мало змоги подати на реєстрацію розрахунки коригування до податкових накладних, не зареєстрованих в ЄРПН, до внесення контролюючим органом інформації про їх реєстрацію до ЄРПН 10.04.2023 на виконання рішень судів у справі №440/17003/21.

При цьому, слід звернути увагу, що чинним законодавством України на даний час чітко не врегульований механізм, який визначає строки направлення на реєстрацію в ЄРПН розрахунків коригування до податкових накладних, реєстрація яких у ЄРПН на момент складання таких розрахунків коригування зупинена.

Однак, відповідно до п.120-1.1 ст.120-1 ПК України у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних згідно з пунктом 201.16 статті 201 цього Кодексу штрафні санкції, передбачені цим пунктом, не застосовуються на період зупинення такої реєстрації до прийняття рішення щодо відновлення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування.

За структурою затвердженої форми розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної, визначені податковою накладною, яка коригується, податкові зобов`язання з податку на додану вартість знімаються (вилучаються), а відкориговані (змінені) відповідним розрахунком коригування податкові зобов`язання з податку на додану вартість нараховуються (додаються).

Колегія суддів зазначає, що необхідно враховувати норму п.120-1.1 ст.120-1 ПК України та рахувати перебіг строку подання на реєстрацію такого розрахунку коригування, виходячи з дати внесення контролюючим органом інформації про реєстрацію податкової накладної, до якої такий розрахунок коригування було складено, в ЄРПН, оскільки направлення на реєстрацію розрахунку коригування до податкової накладної, не зареєстрованої в ЄРПН, до внесення контролюючим органом інформації про її реєстрацію до ЄРПН зумовлює зняття (вилучення) з реєстрації в ЄРПН визначене відповідною податковою накладною податкове зобов`язання з податку на додану вартість, яке в ЄРПН не зареєстроване, чим зменшує загальний розмір зареєстрованого в ЄРПН податкового зобов`язання з податку на додану вартість у разі реєстрації такого розрахунку коригування.

В даному випадку застосування до позивача у спірних відносинах штрафних санкцій фактично є порушенням принципу стабільності, що передбачений пп.4.1.9 п.4.1 ст.4 ПК України.

Зазначений принцип вказує на те, що окрім того, що норми права повинні бути чіткими та точними, вони також повинні бути передбачуваними для суб`єкта, на якого вони розповсюджуються. В окремих ситуаціях, коли цього вимагають принципи правової визначеності та захисту законних очікувань суб`єктів правовідносин, може виникнути необхідність запровадити певні конкретизуючі або перехідні положення відповідно до обставин.

Принцип стабільності податкового законодавства слугує реалізації механізму правової визначеності. Стабільність та однозначність податкового законодавства передбачає законні очікування платника податку щодо незмінності правового режиму оподаткування, логічності його застосування у кожному конкретному випадку.

Відтак, розрахунки коригування від 21.06.2022 №3, №5, №6, №7 були своєчасно направлені ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» на реєстрацію в ЄРПН після внесення 10.04.2023 контролюючим органом в ЄРПН інформації про реєстрацію відповідних податкових накладних №7 від 14.09.2021, №8 від 15.09.2021, №9 від 15.09.2021, №10 від 16.09.2021, до яких такі розрахунки коригування були складені, в строки, встановлені ПК України.

Таким чином, слід дійти висновку щодо відсутності підстав для нарахування та стягнення з ТОВ «САЛІВСЬКЕ ЛТД» контролюючим органом штрафних санкцій за порушення строків подання на реєстрацію до ЄРПН розрахунків коригування від 21.06.2022 №3 на суму ПДВ 20 296,20 грн. до податкової накладної №7 від 14.09.2021, №5 на суму ПДВ 21 448,89 грн. до податкової накладної №8 від 15.09.2021, №6 на суму ПДВ 34 828,96 грн. до податкової накладної №9 від 15.09.2021, №7 на суму ПДВ 35 715,65 грн. до податкової накладної №10 від 16.09.2021, а висновки останнього (контролюючого органу) щодо застосування до позивача штрафних санкцій за порушення строків реєстрації зазначених розрахунків коригування до податкових накладних у ЄРПН, зроблені на підставі акту від 22.06.2023 №6394/16-31-04-06-03/43763805, є такими, що належним чином не обґрунтовані.

Доводи апеляційної скарги не спростовують наведеного вище та не дають підстав вважати помилковими вказані висновки суду.

Відтак, колегія суддів вважає, що у ході судового розгляду даної справи в судах першої та апеляційної інстанції Головним управлінням ДПС у Полтавській області не було доведено правомірності застосування до позивача штрафних санкцій згідно оспорюваного податкового повідомлення - рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406.

Відповідно до п.п.1,3 ч.2 ст.2 КАС України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, серед іншого, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України, обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення.

Колегія суддів вважає, що при прийнятті оскаржуваного рішення (податкового повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406) відповідач діяв необґрунтовано, без врахування всіх обставин справи, та всупереч вимогам чинного законодавства.

Частиною 2 ст.77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. Суб`єкт владних повноважень повинен подати суду всі наявні у нього документи та матеріали, які можуть бути використані як докази у справі.

Відповідачем, як суб`єктом владних повноважень, не було доказано правомірність власного рішення (податкового повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406), яке є предметом оскарження у даній справі.

Доводи Головного управління ДПС України в Полтавській області, викладені в його скарзі, щодо правомірності оспорюваного податкового повідомлення - рішення, є необґрунтованими та суперечать висновкам суду у даній справі.

З урахуванням приписів ч.5 ст.242 КАС України, врахуванню у даній справі підлягають саме висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду, на які посилається суд апеляційної інстанції вище та які є релевантними до спірних відносин у даній справі, а не ті, на які посилається скаржник.

Підсумовуючи наведене вище, колегія суддів вважає правильними та обґрунтованими висновки суду першої інстанції про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 31 липня 2023 року №6703/0406 Головного управління ДПС України в Полтавській області про нарахування та стягнення штрафу в сумі 192 618,21 грн. за порушення строків реєстрації податкових накладних та розрахунків коригування до таких накладних з податку на додану вартість у Єдиному реєстрі податкових накладних ТОВ "САЛІВСЬКЕ ЛТД".

Відповідно до ч.2 ст.6 КАС України суд застосовує принцип верховенства права з урахуванням судової практики Європейського суду з прав людини.

Суд враховує позицію Європейського суду з прав людини, сформовану в пункті 58 рішення у справі "Серявін та інші проти України" (№4909/04): згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються; хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент; міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (див. рішення у справі "Руїс Торіха проти Іспанії" (Ruiz Torija v. Spain), серія A, 303-A, п. 29).

Згідно із ч.1 ст.6 КАС України суд при вирішенні справи керується принципом верховенства права, відповідно до якого, зокрема, людина, її права та свободи визнаються найвищими цінностями та визначають зміст і спрямованість діяльності держави.

Відповідно до ст.242 КАС України рішення суду повинно ґрунтуватися на засадах верховенства права, бути законним і обґрунтованим. Законним є рішення, ухвалене судом відповідно до норм матеріального права при дотриманні норм процесуального права. Обґрунтованим є рішення, ухвалене судом на підставі повно і всебічно з`ясованих обставин в адміністративній справі, підтверджених тими доказами, які були досліджені в судовому засіданні, з наданням оцінки всім аргументам учасників справи.

Згідно з приписами ч.1 ст.315 КАС України, за наслідками розгляду апеляційної скарги на судове рішення суду першої інстанції суд апеляційної інстанції має право залишити апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення - без змін.

У відповідності до ст.316 КАС України, суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

Під час апеляційного провадження, колегія суддів не встановила таких порушень судом першої інстанції норм матеріального і процесуального права, які б призвели до неправильного вирішення справи по суті, які були предметом розгляду і заявлені в суді першої інстанції.

Таким чином, колегія суддів вважає, що оскаржуване рішення суду першої інстанції є обґрунтованим, прийнятим на підставі з`ясованих та встановлених обставинах справи, які підтверджуються доказами, суд першої інстанції ухвалив рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права, а тому залишає апеляційну скаргу без задоволення, а судове рішення без змін.

Керуючись ст. ст. 242, 243, 250, 308, 310, 315, 316, 321, 322, 325, 328 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ПОСТАНОВИВ:

Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Полтавській області залишити без задоволення.

Рішення Полтавського окружного адміністративного суду від 17.01.2024 року у справі №440/17066/23 залишити без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не підлягає касаційному оскарженню, крім випадків, передбачених п.2 ч.5 ст.328 КАС України.

Головуючий суддя О.М. МінаєваСудді З.О. Кононенко В.А. Калиновський Повний текст постанови складено 16.09.2024 року

СудДругий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення10.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121638547
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —440/17066/23

Ухвала від 16.10.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 26.09.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Юрченко В.П.

Ухвала від 16.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Постанова від 10.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 02.09.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 19.07.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 25.03.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

Ухвала від 19.02.2024

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Мінаєва О.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні