ТРЕТІЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
П О С Т А Н О В А
і м е н е м У к р а ї н и
12 вересня 2024 року м. Дніпросправа № 340/1719/24
Третій апеляційний адміністративний суд
у складі колегії суддів: головуючого - судді Бишевської Н.А. (доповідач),
суддів: Добродняк І.Ю., Семененка Я.В.,
розглянувши у письмовому провадженні в м. Дніпро
апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області
на рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року
у справі №340/1719/24
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Крафт Транс"
до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної податкової служби України
про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
"22" березня 2024 р. Товариство з обмеженою відповідальністю "Крафт Транс" звернулось до суду з адміністративним позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної податкової служби України в якому просило
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10391294/40553497 від 18.01.2024 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №3 від 24.09.2023 року на загальну суму 1 397 923,14 грн. (в т.ч. ПДВ - 171674,77 грн);
- зобов`язати Державну податкову службу України, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №3 від 24.09.2023 року на загальну суму 1 397 923,14 грн. (в т.ч. ПДВ - 171 674,77 грн), ТОВ КРАФТ ТРАНС (код ЄДРПОУ - 40553497) датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10391295/40553497 від 18.01.2024 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №4 від 25.09.2023 року на загальну суму 1 083 868,44 грн. (в т.ч. ПДВ - 133 106,65 грн);
- зобов`язати Державну податкову службу України, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №4 від 25.09.2023 року на загальну суму 1 083 868,44 грн. (в т.ч. ПДВ - 133 106,65 грн), ТОВ КРАФТ ТРАНС (код ЄДРПОУ - 40553497) датою її подання;
- визнати протиправним та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10391293/40553497 від 18.01.2024 року, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №5 від 26.09.2023 року на загальну суму 552 488,00 грн. (в т.ч. ПДВ - 67 849,40 грн);
- зобов`язати Державну податкову службу України, зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №5 від 26.09.2023 року на загальну суму 552 488,00 грн. (в т.ч. ПДВ - 67 849,40 грн), ТОВ КРАФТ ТРАНС (код ЄДРПОУ - 40553497) датою її подання.
Рішенням Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 р. у справі № 340/1719/24 адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Крафт Транс" до Головного управління ДПС у Кіровоградській області Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задоволено.
Не погодившись з рішенням суду, Головним управлінням ДПС у Кіровоградській області подано апеляційну скаргу, згідно якої особа, яка подає апеляційну скаргу просить скасувати рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року у справі №340/1719/24, як таке що винесено з порушенням норм матеріального та процесуального права. В обґрунтування вимог апеляційної скарги зазначає, що ТОВ "КРАФТ ТРАНС" віднесено до переліку ризикових платників по п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, згідно довідника кодів податкової інформації, затвердженого наказом ДПС України від 11.01.2023 №17. Додатково зазначив, що встановлена відсутність необхідних умов та/або обсягів матеріальних ресурсів для виробництва товарі, виконання робіт або надання послуг в обсягах, відображених у податковій накладній/розрахунку коригування (відсутні відомості про об`єкти оподаткування, відсутнє придбання послуг оренди об`єктів оподаткування, послуг транспортування, послуг оренди місць зберігання товарно-матеріальних цінностей, послуг оренди місць зберігання паливно-мастильних матеріалів тощо), відповідно до поданої до контролюючого органу звітності; недостатня кількість трудових ресурсів, необхідних для здійснення господарської операції в обсягах, зазначених у податковій накладній/розрахунку коригування (за відсутності інформації щодо придбання послуг з виконання робіт, які необхідні для здійснення господарської операції); накопичення залишків нереалізованих товарів за відсутності (недостатності) місць для їх зберігання (власних, орендованих складських приміщень) відповідно до поданої до контролюючих органів звітності.
Перевіривши законність та обґрунтованість рішення суду в межах доводів апеляційної скарги, дослідивши матеріали справи та доводи апеляційної скарги, колегія суддів не вбачає підстав для задоволення апеляційної скарги, внаслідок наступного.
Як встановлено судом першої інстанції та підтверджено під час апеляційного перегляду справи, 19.09.2023 року між ТОВ КРАФТ ТРАНС (Постачальник) та ТОВ ГРАН ТЕРА (Покупець), укладено контракт №175/2023 на поставку сільськогосподарської продукції.
За умовами вказаного контракту Постачальник взяв на себе обов`язок продати та передати у власність Покупця Насіння соняшнику 2023 року, код УКТ ЗЕД 1206 00, а Покупець зобов`язався оплатити товар (п. 1.1. Контракту).
Кількість товару становить 400,000 (чотириста тон нуль кілограм) метричних тон +/-10% за вибором Покупця (п. 3.1. Контракту). Загальна вартість товару, що поставляється згідно з даним Контрактом, складає 3 894 736,00 грн., крім того ПДВ - 545 263,04 грн. (п. 3.3. Контракту).
Постачальник поставляє товар на умовах DАР постачання в пункті Філія ТОВ ОЛСІДЗ БЛЕК СІ ОЛІЙНО - ЕКСТРАКЦІЙНИЙ ЗАВОД, Одеська область, Лиманський район, село Визирка, вулиця 2-ий кілометр автодороги на Морський торгівельний пункт Южний, будинок 2 б, згідно з правилами Інкотермс в редакції 2020 року, за винятком застережень прямо передбачених цим Контрактом (п. 4.1.).
Покупець залишив за собою право визначити остаточну якість товару на своєму складі, на підставі проведення незалежною лабораторією - ТОВ НОФАЛАБ ЛАБОРАТОРІЄ УКРАЇНА відповідного аналізу з якості (п. 4.4.). Також кількість товару остаточно визначається на складі Покупця.
Часткова поставка товару за вказаним Контрактом відбулась 24.09.2023 року у кількості 118,32 т, що підтверджується актом перерахунку ціни №GТ000001064 від 24.09.2023 року; видатковою накладною №175/3 від 24.09.2023 року; ТТН: №6 ПЛА від 24.09.2023 року, №3 ПЛА від 24.09.2023 року, №5 ПЛА від 24.09.2023 року, №2 ВРБ від 24.09.2023 року, №4 ПЛА від 24.09.2023 року.
Оплата в сумі 1 226 248,37 грн. підтверджується платіжною інструкцією №3275 від 28.09.2023 року.
Вказану кількість товару в розмірі 118,320 т. придбано у інших контрагентів, а саме:
- у ТОВ ВЕРБЛЮЗЬКА МАШИННО-ТЕХНОЛОГІЧНА СТАНЦІЯ, що підтверджується актом перерахунку ціни №2 від 24.09.2023 року, видатковою накладною №73 від 24.09.2023 року, ТТН №2 ВРБ від 24.09.2023 року;
- у ТОВ ПЛАТІНУМ АГРО, що підтверджується актом перерахунку ціни №3 від 24.09.2023 року, видатковою накладною №РН - 0000006 від 24.09.2023 року, ТТН №6 ПЛА від 24.09.2023 року, №3 ПЛА від 24.09.2023 року, №5 ПЛА від 24.09.2023 року, №4 ПЛА від 24.09.2023 рок.
На вказану поставку в кількості 118,320 т. ТОВ КРАФТ ТРАНС виписано податкову накладну №3 від 24.09.2023 року на суму 1 397 923,14 грн. у тому числі ПДВ 171 674,77 грн..
Часткова поставка товару за Контрактом №175/2023 від 19.09.2023 року відбулась 25.09.2023 року у кількості 92,200 т., що підтверджується актом перерахунку ціни №GТ000001095 від 25.09.2023 року, видатковою накладною №22 від 25.09.2023 року, ТТН: №3 ВРБ від 25.09.2023 року, №6 ВРБ від 25.09.2023 року та №7 ВРБ від 25.09.2023 року №4 ВРБ від 25.09.2023 року.
Оплата в сумі 950 761,79 грн. підтверджується платіжною інструкцією №3272 від 28.09.2023 року.
Вказану кількість товару в розмірі 92,2т. придбано у ТОВ ВЕРБЛЮЗЬКА МАШИННО-ТЕХНОЛОГІЧНА СТАНЦІЯ, що підтверджується актом перерахунку ціни №3 від 25.09.2023 року, видатковою накладною №74 від 25.09.2023 року, ТТН: №4 ВРБ від 25.09.2023 року, №3 ВРБ від 25.09.2023 року, №6 ВРБ від 25.09.2023 року та №7 ВРБ від 25.09.2023 року.
На вказану поставку в кількості 92,2т. ТОВ КРАФТ ТРАНС виписано податкову накладну №4 від 25.09.2023 року на суму 1 083 868,44 грн. у тому числі ПДВ 133 106,65 грн.
Часткова поставка товару за Контрактом №175/2023 від 19.09.2023 року відбулась 26.09.2023 року у кількості 46,94 т., що підтверджується актом перерахунку ціни №GТ000001099 від 26.09.2023 року, видатковою накладною №175/5 від 26.09.2023 року, ТТН: №9 ВРБ від 26.09.2023 року та №8 ВРБ від 26.09.2023 року.
Оплата в сумі 484 638,60 грн. підтверджується платіжною інструкцією №3349 від 03.10.2023 року.
Вказану кількість товару в розмірі 46,94 т. придбано у ТОВ ВЕРБЛЮЗЬКА МАШИННО-ТЕХНОЛОГІЧНА СТАНЦІЯ, що підтверджується актом перерахунку ціни №4 від 26.09.2023 року, видатковою накладною №75 від 26.09.2023 року, ТТН: №9 ВРБ від 26.09.2023 року та №8 ВРБ від 26.09.2023 року.
На вказану поставку в кількості 46,94 т. ТОВ КРАФТ ТРАНС виписано податкову накладну №5 від 26.09.2023 року на суму 552 488,00 грн. у тому числі ПДВ 67 849,40 грн.
Отже, позивачем на кожну поставку товару складено та направлено на реєстрацію до Єдиного реєстру податкових накладних (ЄРПН) податкові накладні №3 від 24.09.2023, №4 від 25.09.2023 та №5 від 26.09.2023.
Згідно квитанцій від 17.10.2023 податкові накладні №3 від 24.09.2023, №4 від 25.09.2023 та №5 від 26.09.2023 доставлено до ДПС України, документ збережено, реєстрація зупинена. Підставами для зупинення реєстрації податкових накладних вказано, ПН складена та подана платником податку, який відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку (додаток 1 Порядку). Додатково запропоновано надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН.
Позивачем надіслано до ГУ ДПС у Кіровоградській області повідомлення № 2 від 16.01.2024 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено.
Комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, прийнято рішення №10391293/40553497, 10391294/40553497 та 10391295/40553497 від 18.01.2024, про відмову в реєстрації податкових накладних №3 від 24.09.2023, №4 від 25.09.2023 та №5 від 26.09.2023. Підставами відмови вказано наданням платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства. При цьому, у графі додаткової інформації, зазначено: "Встановлено відсутність основних засобів та недостатню кількість трудових ресурсів для здійснення фінансово господарської діяльності. Крім того, платника включено до переліку ризикових платників згідно постанови КМУ від 11.12.2019 №1165.
Позивач звернувся зі скаргами на вказані рішення до ДПС України, однак згідно рішень від 05.02.2024 року скарги залишено без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних без змін.
Не погодившись із оскаржуваними рішеннями Комісії ГУ ДПС у Кіровоградській області, позивач звернувся до суду.
Залишаючи без змін рішення суду першої інстанції, судова колегія зазначає, що відповідно до вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування надсилається одночасно продавцю та покупцю платнику податку.
Відповідно до вимог п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України. Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 р. № 1165, який набрав чинності з 01.02.2020 року (далі - Порядок № 1165) визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
У відповідності до пунктів 4, 5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/ розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється (пункти 6, 7, 10, 11 Порядку №1165).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Так, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (пункт 11 Порядку №1165).
Як встановлено судом, реєстрацію податкових накладних позивача зупинено з тих підстав, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних відповідає пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Відповідач-1, зупинивши реєстрацію податкових накладних, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без зазначення переліку документів.
Платником податків, з метою реєстрації податкових накладних надані контролюючому органу пояснення та документи на підтвердження обґрунтованості виписування податкових накладних, однак, з урахуванням того, що контролюючим органом не визначено конкретного переліку документів, наданий пакет документів визнано недостатнім для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН, в реєстрації накладних відмовлено.
Судом встановлено, що в надісланих позивачу квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних не зазначено вичерпного переліку документів, необхідного для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в ЄРПН.
Аналізуючи наведені в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної підстави контролюючого органу, суд зазначає, що у додатку 3 до Порядку №1165, визначено критерії ризиковості здійснення операцій. Зокрема, відповідно до пункту 1 відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних / розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної на підставі пункту 8 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, контролюючий орган має витребувати від платника документи на спростування наявних у органу ДПС сумнівів, пов`язаних з легальністю діяльності юридичної особи, вказавши які саме аспекти належить висвітити платнику податків у своїх поясненнях.
Надіслані позивачу квитанції не зазначають конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН, а контролюючим органом лише пропонується надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, без зазначення.
Таким чином, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості актів індивідуальної дії призводить до їх протиправності.
Відповідно до пунктів 2-4 Порядку №520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до п. 11 Порядку № 520 Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Пунктом 13 Порядку №520 визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.
Розглядаючи зазначену справу, суд першої інстанції встановив, що позивачем подано для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні, щодо яких заявлено позовні вимоги. ГУ ДПС у Кіровоградській області за наслідком проведеного моніторингу зупинено реєстрацію зазначених податкових накладних та запропоновано позивачу надати пояснення та/або копії документів, достатні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної. Позивачем надіслано відповідні пояснення та пакет документів, що підтверджено матеріалами справи.
Після отримання від позивача письмових пояснень з доданими документами, контролюючий орган на адресу позивача жодних запитів щодо недостатності документів для прийняття рішень в рамках поданих пояснень не направляв, натомість прийняв рішення про відмову у реєстрації накладних.
Судова колегія, наголошує, що оскаржувані рішення суб`єкта владних повноважень повинні містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.
Судова колегія, при наданні оцінки доводам апеляційної скарги, звертає увагу, що відповідачем не зазначаються та не конкретизуються причини щодо підстав зупинення реєстрації податкових накладних та ані самого протоколу засідання Комісії, ані переліку платників податків, щодо яких виявлено ознаки ризиковості, згідно з п. 8 Критеріїв; ні матеріалів, на підставі яких платника податків віднесено до такого переліку; ані іншої інформації, що розглядається Комісією, яка, обов`язково додається до протоколу засідання Комісій.
Крім того, суд апеляційної інстанції наголошує на тому що перевірка первинної документації суб`єкта господарювання на предмет реальності господарської діяльності не входить до кола питань, які вирішуються податковим органом під час реєстрації податкових накладних. У випадку наявності обґрунтованих сумнівів податкового органу щодо реального характеру здійснення господарської діяльності та відображення її результатів в податковому обліку, контролюючий орган має низку повноважень щодо перевірки платника податків шляхом направлення запитів, призначення та проведення податкових перевірок тощо.
Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість врахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення у справі, наприклад, документи, пояснення осіб, тощо.
Також, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Так само недопустимо надавати значення обставинам, які насправді не стосуються справи. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
Суд першої інстанції вірно зазначив, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
Таким чином, суд першої інстанції дійшов правомірного висновку, що оскаржуване рішення є необґрунтованим, оскільки платником податків надано всі необхідні документи, які засвідчують підставу для реєстрації податкової накладної, а отже контролюючий орган не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкової накладної.
З огляду на викладене, колегія суддів погоджується з висновками суду першої інстанції стосовно того, що в цій справі належним способом захисту порушених прав та/або інтересів платника податків позивача - у ситуації, що розглядається, є зобов`язання контролюючого органу зареєструвати податкову накладну датою її подання. Доводи апеляційної скарги не спростовують правового обґрунтування, застосованого судом при розгляді даної справи. ДПС України з апеляційною скаргою на рішення суду у даній справі, як відповідач-2, не зверталась.
З урахуванням викладеного, колегія суддів дійшла висновку, що судом першої інстанції правильно встановлені обставини справи, судове рішення ухвалено з дотриманням норм матеріального та процесуального права, доводи апеляційної скарги не спростовують висновків суду першої інстанції, тому підстав для задоволення апеляційної скарги та скасування рішення не вбачається.
Керуючись статтями 241-245, 250, 315, 316, 321, 322, 327, 329 КАС України, суд
ПОСТАНОВИВ:
Апеляційну скаргу Головного управління ДПС у Кіровоградській області - залишити без задоволення.
Рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду від 27 травня 2024 року у справі №340/1719/24 - залишити без змін.
Постанова набирає законної сили з дати прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку в порядку та строки передбачені ст.ст.328,329 КАС України.
Головуючий - суддяН.А. Бишевська
суддяІ.Ю. Добродняк
суддяЯ.В. Семененко
Суд | Третій апеляційний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 12.09.2024 |
Оприлюднено | 18.09.2024 |
Номер документу | 121638951 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Третій апеляційний адміністративний суд
Бишевська Н.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні