Постанова
від 16.09.2024 по справі 420/13586/22
П'ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П`ЯТИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

П О С Т А Н О В А

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

16 вересня 2024 р.м. ОдесаСправа № 420/13586/22

Головуючий в 1 інстанції: Андрухів В.В. Дата і місце ухвалення: 25.05.2023р., м. Одеса Колегія суддів П`ятого апеляційного адміністративного суду

у складі:

головуючого Ступакової І.Г.

суддів Бітова А.І.

Лук`янчук О.В.

розглянувши в порядку письмового провадження в місті Одесі адміністративну справу за апеляційною скаргою Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області на рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року по справі за адміністративним позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 до виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів ОСОБА_3 , ОСОБА_4 , ОСОБА_5 , ОСОБА_6 , ОСОБА_7 , ОСОБА_8 , ОСОБА_9 , ОСОБА_10 , за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідачів - товариства з обмеженою відповідальністю «ЮГТЕПЛО-1», Квартирно-експлуатаційного відділу м. Одеса, про визнання протиправним та нечинним рішення, -

В С Т А Н О В И Л А :

У вересні 2022 року ОСОБА_1 та ОСОБА_2 звернулися до Одеського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області, Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області про визнання протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р., яким затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка Дальник-1, мешканцями якого є позивачі.

В обґрунтування позовних вимог позивачі зазначали, що вони є мешканцями військового містечка Дальник-1. Спірним рішенням виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Біляївського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії для вказаного військового містечка. При прийнятті вказаного рішення відповідачем та третьою особою ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» не дотримано процедури контролю за дотриманням суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності та про врахування відповідної позиції територіальних громад. В порушення норм Закону України «Про доступ до публічної інформації» не було здійснено оприлюднення ані проекту рішення про затвердження нового тарифу на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка Дальник-1, ані самого оспорюваного рішення. Позивачі зазначали, що оскаржуване рішення порушує їхні права та законні інтереси щодо доступності житлово-комунальних послуг, відповідності рівня тарифів розміру економічно обґрунтованих витрат на їх виробництво, відкритості та прозорості структури тарифів для споживання, гарантії соціального захисту населення при оплаті за житлово-комунальні послуги.

Рішенням Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року позов задоволено.

Визнано протиправним та нечинним рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р., яким затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко №Д-1.

Не погоджуючись з вказаним рішенням Великодальницька сільська рада Одеського району Одеської області подала апеляційну скаргу, в якій, посилаючись на не правильне застосування судом першої інстанції норм матеріального права та порушення норм процесуального права, просить скасувати рішення від 25.05.2023р., з ухваленням по справі нового судового рішення про відмову в задоволенні позову ОСОБА_1 і ОСОБА_2 та закриття провадження у справі.

В своїй скарзі апелянт зазначає, що судом першої інстанції не враховано, що спірне рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. впливає лише на розрахунки між ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та КЕВ м.Одеси у зв`язку з існуванням між ними договору про закупівлю послуги з теплопостачання. Між позивачами та ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» відсутні укладені договори, позивачі не здійснюють оплату послуг ТОВ «ЮГТЕПЛО-1». А відтак, оскаржуване рішення виконкому не порушує прав ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які підлягають захисту в судовому порядку.

Також, апелянт посилається на те, що в обґрунтування встановленого тарифу ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» подало до Великодальницької сільської ради заяву про встановлення тарифів, до якої додало повний перелік документів та розрахунків в загальній кількості 312 аркушів. Надані розрахунки відповідали типовим формам, передбаченим Порядком про забезпечення єдиного підходу до формування тарифів на комунальні послуги, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 01.06.2011р. №869. В оскаржуваному рішенні суду першої інстанції жодним чином не встановлено невірності розрахунків або відсутності передбачених Порядком додатків.

Посилається апелянт і на помилковість висновку суду про відсутність повідомлення про зміну тарифів на дошці оголошень. Зазначає, що ні позивачами, ані судом такі дошки оголошень не оглядалися.

Апелянт стверджує, що судом першої інстанції помилково віднесено рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. до нормативно-правових актів, в той час як дане рішення за своєю правовою природою є актом індивідуальної дії, оскільки стосується лише двох суб`єктів - ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та КЕВ м.Одеси.

Представник позивачів та третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору на стороні позивачів, подала письмовий відзив на апеляційну скаргу, в якому просить скаргу Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області залишити без задоволення, а оскаржуване рішення суду першої інстанції без змін. Зазначає, що ні відповідачами, ані третіми особами на стороні відповідачів не надано суду доказів того, з 2017 року відбувся значний зріст цін на паливо, електричну енергію та воду, необхідну для технологічних потреб, збільшилася мінімальна заробітна плата, у зв`язку з чим є необхідність у здійсненні перерахунку тарифу. Неможливо встановити вірність чи невірність розрахунків за їх відсутності. Договір №1 щодо перевезення вантажу, укладений 14.05.2018р. між ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та ТОВ «ГТ СТАР», являється підтвердженням того, що при наданні третьою особою послуг з опалення пелети не використовувалися. Відповідачами, як суб`єктами владних повноважень, на яких ч.2 ст.77 КАС України покладає обов`язок доказування в адміністративному суді правомірності прийнятих ними рішень, не надано суду жодного доказу розміщення оголошення про зміну тарифів на дошці оголошень, як того вимагають положення Порядку інформування споживачів про наміри зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затвердженого наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05.06.2018р. №130.

Ухвало П`ятого апеляційного адміністративного суду від 10.09.2024р., після надання пояснень сторонами у відкритому судовому засіданні, колегія суддів перейшла до розгляду справи у порядку письмового провадження.

Розглянувши матеріали справи, заслухавши суддю-доповідача, заслухавши у судовому засіданні представників сторін, перевіривши законність і обґрунтованість судового рішення в межах позовних вимог і доводів апеляційної скарги, колегія суддів доходить наступних висновків.

Судом першої інстанції встановлено та матеріалами справи підтверджено, що позивачі є мешканцями військового містечка Дальник-1, що розташоване за адресою: Одеська обл., с.Великий Дальник, 10-й км Маяцької дороги.

ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» здійснює діяльність з постачання пари, гарячої води та кондиційованого повітря. Товариство має ліцензію на виробництво та постачання теплової енергії від 14.11.2019р. №1345/А-2019.

Квартирно-експлуатаційний відділ м. Одеси, відповідно до Положення про організацію квартино-експлуатаційного забезпечення ЗСУ, затвердженого наказом МОУ від 03.07.2013р. №448, здійснює безпосереднє квартино-експлуатаційне забезпечення військових частин (формувань) у зоні його відповідальності, та до основних завдань відноситься, зокрема утримання та експлуатація фондів військових містечок, які перебувають у користуванні військових частин та забезпечення цих фондів комунальними послугами та енергоносіями

01.04.2021р. між ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» (теплопостачальна організація) та Квартирно-експлуатаційним відділом м.Одеси (споживач) укладено договір №33 про закупівлю послуг з теплопостачання, за умовами якого ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» зобов`язалося у 2021 році надати споживачу послуги на постачання теплової енергії (далі - теплоносій) та гарячої води в потрібних споживачу обсягах, а споживач зобов`язався прийняти і оплатити такі послуги. Послуги (виробництво та постачання теплоносія та гарячої води) мають надаватися у обсязі 3000 Гкал. Термін поставки послуг - до 31.12.2021р. Місце надання послуг в/м №74 (м.Одеса, вул. Спартаківська, 2), в/м №Д-1 (Одеська область, с. Великий Дальник, 10-й км. Маяцької дороги).

Відповідно до розділу 10 Договору №33 від 01.04.2021р., цей договір набирає чинності з моменту підписання і розповсюджує свою дію з 01.01.2021р. до 31.12.2021р. та до повного виконання сторонами своїх зобов`язань, а в частині надання та оплати послуг - з січня 2021 року відповідно до вимог ст.631 ЦК України. Також цим розділом передбачено, що строк дії цього договору може бути продовжено відповідно до вимог ст. 36 п. 5 Закону України «Про публічні закупівлі», а саме, дія договору про закупівлю може продовжуватися на строк, достатній для проведення процедури закупівлі на початку наступного року, в обсязі, що не перевищує 20 відсотків суми, визначеної у договорі, укладеному в попередньому році, якщо видатки на цю мету затверджено в установленому порядку.

Відповідно до розділу 11 Договору №33 від 01.04.2021рю облік споживання теплоносія та гарячої води визначається приладами обліку, який повинен бути провірений відповідною метрологічною лабораторією.

Відповідно до додатку №1 до Договору №33 від 01.04.2021р. ціна за 1 Г/кал теплової енергії з ПДВ становить 1553,76 грн. для місця надання послуги в/м №Д-1 (Одеська область, с. Великий Дальник, 10-й км. Маяцької дороги).

Додатковою угодою №5 від 29.12.2021р. термін дії Договору №33 від 01.04.2021р. продовжено до 30.03.2022р.

10.01.2022р. ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» подало до виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області заяву про встановлення тарифів на виробництво та постачання теплової енергії для котельні, яка розміщена за адресою в/м №Д-1 (Одеська область, с. Великий Дальник, 10-й км. Маяцької дороги) з додатками на 312 арк.

На сайті Великодальницької ОТГ 12.01.2022р. оприлюднено оголошення, в якому було поінформовано про намір корегування тарифів на теплопостачання для військового містечка № НОМЕР_1 до 3015,74 грн. без ПДВ за 1 Гкал; зазначено, що з пропозиціями та зауваженнями можна звертатися до керівництва за адресою підприємства або за номером телефону. Також, відповідне оголошення було надруковано у місцевій газеті «Південна зоря нова» випуск №2 від 15.01.2022р.

04.02.2022р. виконавчим комітетом Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області прийнято рішення №8, яким вирішено затвердити тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко №Д-1 для бюджетних споживачів у розмірі 3015,74 грн. (без ПДВ) за 1 Гкал.

Листом від 07.02.2022р. №01-07/02/22 ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» повідомило КЕВ м. Одеса, що у зв`язку із значним зростанням ціни на паливо, електричну енергію та воду для технологічних потреб, господарських витрат, витрат на оренду та збільшенням мінімальної заробітної плати, є необхідність щодо розрахунку тарифів на послуги опалення на 2022-2023 р.р. Враховуючи вищевикладене, зміна тарифу на виробництво та постачання теплової енергії, яка надається ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», шляхом встановлення тарифу рішенням виконавчого комітету Великодальницької сільської ради, складає вартість теплової енергії у розмірі 3015,74 грн./Гкал без ПДВ (3618,88 з ПДВ).

14.03.2022р. між ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та КЕВ м. Одеси (споживач) укладений Договір №27 про закупівлю послуг з теплопостачання, за умовами якого ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» зобов`язалося у 2022 році надати послуги на постачання теплової енергії та гарячої води. Послуги (виробництво та постачання теплоносія та гарячої води) мають надаватися в обсязі 3500 Гкал. Термін поставки послуг - до 31.12.2022р. Місце надання послуг в/м №74 (м. Одеса, вул. Спартаківська, 2), в/м №Д-1 (Одеська область, с. Великий Дальник, 10-й км. Маяцької дороги).

Пунктом 6.3.4 Договору передбачено, що надання послуг по забезпеченню теплоносіїв відбувається на обладнанні ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» без використання технологічного обладнання військової частини.

З матеріалів справи, також, вбачається, що з січня 2012 року житлові будинки в/м №Д-1 (Одеська область, с. Великий Дальник, 10-й км. Маяцької дороги) передані на експлуатацію Будинкоуправління №2 КЕВ м. Одеси (будинок п/г №2, п/г №20, п/г №28, п/г №42). Відповідно до наявних в матеріалах справи копій платіжних документів позивачі з 2021 року здійснюють сплату коштів «за комунальні послуги» на користь Будинкоуправління №2 КЕВ м. Одеси.

Вважаючи рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. протиправним ОСОБА_1 та ОСОБА_2 оскаржили його в судовому порядку.

Задовольняючи позов суд першої інстанції виходив з того, що позивачі є споживачами послуги з теплопостачання, що надаються ТОВ «ЮГТЕПЛО-1». Водночас, за висновками суду, оскаржуване рішення про зміну (підвищення) тарифу для ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» на виробництво теплової енергії прийнято з істотними порушеннями процедури: інформація про зміну тарифу не була розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування; оголошення, розміщене у місцевій газеті «Південна зоря нова» випуск №2 від 15.01.2022р., не містило обґрунтування причин зміни тарифу, адреси за якою приймаються зауваження і пропозиції, терміну подачі зауважень та пропозицій; до заяви про зміну тарифу ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» не додало доказів здійснення витрат, які формують розмір тарифу. У зв`язку з цим, суд дійшов висновку про наявність підстав для визнання протиправним та нечинним оскаржуваного рішення виконкому Великодальницької сільської ради №8 від 04.02.2022р.

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції про протиправність спірного рішення відповідача та не приймає до уваги доводи апелянта щодо протилежного виходячи з наступного.

Верховний Суд неодноразово у своїх постановах від 20.02.2019р. у справі №522/3665/17, від 10.08.2020р. у справі №522/1611/17, від 31.03.2021р. у справі № 640/21611/19, від 28.09.2021р. у справі №802/350/17-а та ін. наголошував, що з`ясування правової заінтересованості позивача передує розгляду питання щодо правомірності рішення, яке оскаржується. Відсутність такої заінтересованості позивача є підставою для відмови у задоволенні позову незалежно від правомірності чи неправомірності оскарженого рішення.

В апеляційній скарзі апелянт, передусім, посилається на те, що спірне рішення №8 від 04.02.2022р. впливає лише на розрахунки між ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та КЕВ м.Одеси у зв`язку з існуванням між ними договору про закупівлю послуги з теплопостачання. Між позивачами та ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» відсутні укладені договори, позивачі не здійснюють оплату послуг ТОВ «ЮГТЕПЛО-1». А відтак, оскаржуване рішення виконкому не порушує прав ОСОБА_1 і ОСОБА_2 , які підлягають захисту в судовому порядку.

Колегія суддів вважає необґрунтованими такі доводи апелянта виходячи з наступного.

Відповідно до частин першої, другої статті 55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожному гарантується право на оскарження в суді рішень, дій чи бездіяльності органів державної влади, органів місцевого самоврядування, посадових і службових осіб.

Положенням статті 55 Конституції України кореспондує частина перша статті 5 КАС України, якою передбачено право кожної особи в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи або законні інтереси, і просити про їх захист.

Згідно з частиною першою статті 2 КАС України завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

З огляду на вимоги статей 2, 5 КАС України об`єктом судового захисту в адміністративному судочинстві є не будь-який законний інтерес. Заінтересованість позивача повинна мати правовий характер, який виявляється в тому, що рішення суду повинно мати правові наслідки для позивача. Заінтересованість повинна мати об`єктивну основу. Юридична заінтересованість не випливає з факту звернення до суду, а повинна передувати йому. Тому для надання особі судового захисту, про який вона просить, недостатньо лише твердження позивача, наведеного у позовній заяві, про порушення права, свободи або законного інтересу.

У розумінні КАС України, захист прав, свобод та інтересів осіб завжди передбачає наявність встановленого судом факту їхнього порушення. Таким чином, право на судовий захист має лише та особа, яка є суб`єктом (носієм) порушених прав, свобод чи інтересів. Тож для того, щоб особі було надано судовий захист, суд установлює, чи особа дійсно має порушене право, свободу чи інтерес і це право, свобода чи інтерес порушені відповідачем у публічно-владних правовідносинах, що виникли між ним і позивачем.

Законом, що регулює відносини, пов`язані із наданням та споживанням житлово-комунальних послуг, є Закон України «Про житлово-комунальні послуги» від 09.11.2017р. №2189-VIII (далі - Закон №2189-VIII).

Відповідно до пунктів 2, 6 і 9 частини першої статті Закону №2189-VIII виконавець комунальної послуги - це суб`єкт господарювання, що надає комунальну послугу споживачу відповідно до умов договору; індивідуальний споживач - це фізична або юридична особа, яка є власником (співвласником) нерухомого майна, або за згодою власника інша особа, яка користується об`єктом нерухомого майна і отримує житлово-комунальну послугу для власних потреб та з якою або від імені якої укладено відповідний договір про надання житлово-комунальної послуги; колективний споживач - це юридична особа, що об`єднує споживачів у будівлі та в їхніх інтересах укладає договір про надання комунальної послуги.

Статтею 5 Закону №2189-VIII визначено, що до житлово-комунальних послуг належать: 1) житлова послуга - послуга з управління багатоквартирним будинком; 2) комунальні послуги - послуги з постачання та розподілу природного газу, постачання та розподілу електричної енергії, постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, поводження з побутовими відходами.

Згідно ч.1 ст.10 Закону №2189-VIII ціни (тарифи) на житлово-комунальні послуги встановлюються за домовленістю сторін, крім випадків, коли відповідно до закону ціни (тарифи) є регульованими. У такому разі ціни (тарифи) встановлюються уповноваженими законом державними органами або органами місцевого самоврядування відповідно до закону.

Відповідно до ч.1 ст.13 Закону №2189-VIII договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача, або з управителем багатоквартирного будинку з метою постачання електричної енергії для забезпечення функціонування спільного майна багатоквартирного будинку.

Відповідно до пунктів 1.1, 1.3 Положення про організацію квартирно-експлуатаційного забезпечення Збройних Сил України, затвердженого наказом Міністерства оборони України від 03.07.2013р. №448, організація квартирно-експлуатаційного забезпечення ЗС України (далі - квартирно-експлуатаційне забезпечення) - це комплекс заходів, спрямованих на безпечну експлуатацію, утримання казармено-житлового фонду, об`єктів соціально-культурного призначення, комунальних споруд та інженерних мереж військових містечок, забезпечення військових частин квартирним майном.

Основними завданнями квартирно-експлуатаційного забезпечення є, зокрема, утримання і експлуатація фондів військового містечка, які знаходяться в користуванні військових частин; забезпечення військових частин комунальними послугами та енергоносіями.

Відповідно до п.8.6 Положення №448 військові частини забезпечуються електроенергією, водою, тепловою енергією та природним газом: від власних комунальних установок КЕВ (КЕЧ) і військових частин (електростанцій, водонасосних станцій, котелень); від інших мереж підприємств і організацій за договорами про надання комунальних послуг.

Пунктом 8.7 Положення №448 передбачено, що КЕВ (КЕЧ) або військові частини оформляють договори про надання військовим частинам комунальних послуг та енергоносіїв з відповідними підприємствами та організаціями. Договори до підписання перевіряються та візуються головним бухгалтером і юрисконсультом КЕВ (КЕЧ).

Згідно п.7.4 Положення №448 мешканці житлового фонду сплачують за користування житлом та спожиті комунальні послуги згідно з чинним законодавством України.

Наказом Міністерства оборони України від 31.08.2018р. №380, зареєстрованим у Міністерстві юстиції України від 06.09.2018р. №1020/32472, затверджено Інструкцію з організації забезпечення військовослужбовців Збройних Сил України та членів їх сімей жилими приміщеннями, пунктом 5 якої передбачено, що у разі розміщення одружених військовослужбовців, осіб офіцерського складу та членів їх сімей або проживання осіб, звільнених з військової служби в запас або відставку, та членів їх сімей (за їх згодою), які залишилися перебувати на обліку осіб, які потребують поліпшення житлових умов шляхом надання житлового приміщення для постійного проживання, оплата комунальних послуг та енергоносіїв здійснюється відповідно до укладених з ними договорів. У таких випадках відшкодування коштів військовій частині, витрачених на оплату комунальних послуг та енергоносіїв, проводить військовослужбовець за тарифами для населення.

Як вже зазначалося колегією суддів, спірним рішенням виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області від 04.02.2022р. №8 затверджено економічно обґрунтований тариф (згідно з наданими розрахунками) на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко Д-1 для бюджетних споживачів у розмірі 3015,74 грн (без ПДВ) за 1 Гкал.

Апелянт стверджує, що вказане рішення не порушує прав позивачів, адже відповідний тариф на теплову енергію встановлено саме для ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», з яким безпосередньо ОСОБА_1 та ОСОБА_2 не мають договорів на постачання теплової енергії.

Щодо оскарження рішень особами, яким таке рішення безпосередньо не адресовано, то Верховний Суд у справі №380/4498/20 зазначив, що зі змісту регулювання, яке міститься у Кодексі адміністративного судочинства України, право оскаржити індивідуальний акт має особа, якої він стосується. Категорію «особа, якої стосується акт» необхідно відрізняти від категорії з більш вузьким значенням - «особа, стосовно якої прийнято акт», оскільки індивідуальний акт, який хоч не прийнято стосовно певної особи, фактично, може стосуватись її прав. Отже, для визначення кола осіб, що мають право на оскарження індивідуального акта, необхідно з`ясувати осіб, яких він стосується, тобто порушує права чи інтереси, а не лише стосовно кого він прийнятий.

З аналізу положень Закону №2189-VIII випливає, що житлово-комунальні послуги, до яких належить, зокрема, і постачання теплової енергії, надаються виконавцями на підставі договору.

Порядок укладання, зміни і припинення договорів про надання комунальних послуг визначений у статті 13 Закону №2189-VIII, за змістом якої договір про надання комунальної послуги укладається між виконавцем відповідної послуги та споживачем або особою, яка відповідно до договору або закону укладає такий договір в інтересах споживача.

Колегія суддів зазначає, що особливістю спірних правовідносин є те, що позивачі є мешканцями житлового фонду військового містечка, експлуатація якого, зокрема і забезпечення його комунальними послугами, здійснюється з певними особливостями, що пов`язані з його правовим статусом.

Відповідно до пунктів 7.4, 8.6, 8.7 Положення №448 забезпечення відповідних фондів військових частин, у тому числі військових містечок, комунальними послугами здійснюється власними засобами квартирно-експлуатаційних відділів та військових частин або іншими підприємствами, організаціями на підставі договорів про надання комунальних послуг, укладених з квартирно-експлуатаційними відділами або військовими частинами.

Водночас, мешканці житлового фонду військових містечок сплачують за користування житлом та спожиті комунальні послуги згідно з чинним законодавством України.

Відповідно до пункту 5 частини другої статті 7 Закону №2189-VIII індивідуальний споживач зобов`язаний оплачувати надані житлово-комунальні послуги за цінами/тарифами, встановленими відповідно до законодавства, у строки, встановлені відповідними договорами.

Таким чином, у розумінні Закону №2189-VIII, ОСОБА_1 та ОСОБА_2 є споживачами комунальних послуг, що надаються ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» на підставі тарифів, затверджених оскаржуваним рішенням. Як наслідок, оскаржуване рішення про встановлення тарифу на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», стосується прав та інтересів позивачів.

Та обставина, що між позивачами та ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» не укладено прямих договорів на постачання комунальних послуг вказаних висновків не спростовує, адже відповідно статті 13 Закону №2189-VIII в інтересах споживача договір про надання комунальних послуг може бути укладено іншою особою. Враховуючи правовий статус військових містечок та особливості здійснення управління ними, у спірних правовідносинах такою особою є відповідний квартирно-експлуатаційний відділ.

На підставі викладеного колегія суддів вважає помилковими доводи апелянта про те, що оскаржуване рішенням про встановлення тарифу на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», не створює для позивачів жодних правових наслідків і не стосується їхніх прав та інтересів.

Згідно пункту 2 частини третьої статті 4 Закону України «Про житлово-комунальні послуги» до повноважень органів місцевого самоврядування належить встановлення цін/тарифів на комунальні послуги відповідно до закону.

Повноваження органів місцевого самоврядування щодо встановлення тарифів на житлово-комунальні послуги визначені, зокрема, статтею 28 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21 травня 1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР).

Статтею 24 Закону №280/97-ВР визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.

Згідно із підпунктом 2 пункту «а» статті 28 даного Закону №280/97-ВР до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать встановлення в порядку і межах, визначених законодавством, тарифів на теплову енергію (у тому числі її виробництво, транспортування та постачання), тарифів на централізоване водопостачання та централізоване водовідведення, на інші комунальні послуги (крім тарифів на теплову енергію, її виробництво, транспортування та постачання, тарифів на комунальні послуги, які встановлюються Національною комісією, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг), побутові, транспортні та інші послуги.

При наданні правової оцінки правомірності спірного рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р., яким затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка Дальник-1, мешканцями якого є позивачі, колегія суддів зазначає, що передумовою прийняття такого рішення є законодавчо визначена процедура його підготовки та попереднього оприлюднення. А відтак, встановленню, передусім, підлягає дотримання відповідачем такої процедури з тим, аби надати можливість мешканцям військового містечка взяти участь у процесі прийняття рішення.

Механізм інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги (крім послуг з постачання та розподілу природного газу і з постачання та розподілу електричної енергії) з обґрунтуванням такої необхідності виконавцями комунальних послуг, тарифи для яких встановлюються органами місцевого самоврядування (далі - орган, уповноважений встановлювати тарифи) визначає Порядок інформування споживачів про намір зміни цін/тарифів на комунальні послуги з обґрунтуванням такої необхідності, затверджений наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 05 червня 2018 року №130 (далі за текстом Порядок №130).

Пунктами 1, 2 Порядку №130 передбачено, що виконавці комунальних послуг здійснюють розрахунки економічно обґрунтованих витрат на виробництво (надання) комунальних послуг і подають їх для встановлення тарифів органам, уповноваженим встановлювати тарифи.

Протягом 5 робочих днів з дня подання відповідних розрахунків до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, виконавці комунальних послуг інформують споживачів про намір здійснити зміну тарифів (або встановити тарифи) у спосіб, визначений цим Порядком, та доводять до відома споживачів інформацію, передбачену цим Порядком.

Строк, протягом якого від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань приймаються зауваження і пропозиції, встановлюється виконавцем комунальних послуг, але він не може бути меншим за 7 календарних днів та більшим ніж 14 календарних днів з дня повідомлення споживачів про намір здійснити зміну тарифів на комунальні послуги (або встановити тарифи).

Відповідно до п.3 Порядку №13 виконавцями комунальних послуг, що надають послуги з постачання теплової енергії, постачання гарячої води, централізованого водопостачання, централізованого водовідведення, до відома споживачів доводиться така інформація: загальний розмір планованого тарифу, поданого до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, та його структура (плановані витрати за елементами, прибуток, податок на додану вартість); обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); обґрунтування необхідності встановлення тарифу (у випадку, якщо тариф встановлюється вперше); інша додаткова інформація, визначена виконавцем комунальних послуг (за необхідності); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (місцезнаходження виконавця комунальної послуги та органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій.

Згідно п.5 Порядку №130 інформація, зазначена у пунктах 3, 4 цього розділу, доводиться до відома споживачів шляхом розміщення на офіційному веб-сайті органу місцевого самоврядування в мережі Інтернет (за наявності), у друкованому засобі масової інформації місцевої сфери розповсюдження (перевага надається друкованим засобам масової інформації органу місцевого самоврядування), веб-сайті виконавця комунальних послуг (за наявності), на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування в населених пунктах, де споживачі отримують відповідні послуги.

Виконавець комунальних послуг може обрати один із вищеперелічених способів доведення інформації (крім розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування) як основний для розміщення всього масиву необхідної інформації, визначеної цим Порядком. За допомогою інших способів, передбачених в абзаці першому цього пункту, а також шляхом обов`язкового розміщення інформаційного повідомлення у платіжному документі, що застосовується для оплати спожитих послуг, виконавець комунальних послуг повідомляє споживачів про намір зміни тарифів (або встановлення нових тарифів) на комунальні послуги та обов`язково зазначає джерело розміщення всієї необхідної інформації, з якою без перешкод може ознайомитися споживач.

Виконавець комунальних послуг за власним бажанням може додатково також доводити до відома споживачів інформацію про намір зміни тарифів за допомогою радіо, телебачення та способу, визначеного статутом територіальної громади.

Пунктами 6, 7 Порядку №130 передбачено, що способи доведення до відома споживачів інформації не обмежуються передбаченими цим Порядком. Інформація має бути достовірною, точною, повною.

Згідно п.8 Порядку №130 у процесі доведення до відома споживачів інформації усі зауваження і пропозиції фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань підлягають реєстрації та обов`язковому розгляду виконавцем комунальних послуг.

Зауваження і пропозиції, які отримані органом, уповноваженим встановлювати тарифи, надсилаються для розгляду відповідному виконавцеві комунальних послуг. За результатами такого розгляду виконавець комунальних послуг приймає рішення про їх урахування чи відхилення.

Відповідно до п.п. 9, 10 Порядку №130 виконавець комунальних послуг в установленому законодавством порядку повідомляє споживача, який протягом встановленого строку надав свої пропозиції та зауваження, про їх урахування або відхилення. При цьому у разі відхилення пропозицій і зауважень виконавцем комунальних послуг споживачеві надається відповідь з обґрунтуванням причин їх неврахування.

У разі врахування зауважень і пропозицій виконавець комунальних послуг здійснює перерахунок тарифу та передає його органу, уповноваженому встановлювати тарифи, листом з висловленою позицією та відповідними обґрунтуваннями.

У такому випадку процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється.

Якщо у період доведення до відома споживачів інформації виконавцем комунальних послуг перераховано тариф у сторону зменшення у зв`язку із виявленням ним та/або органом, уповноваженим встановлювати тарифи, технічних помилок, неточностей у розрахунках тарифів, поданих органу, уповноваженому встановлювати тарифи, процедура доведення до відома споживачів інформації повторно виконавцем комунальних послуг не здійснюється. Розрахунки тарифів з відповідними обґрунтуваннями надсилаються до органу, уповноваженого встановлювати тарифи, для прийняття рішення про встановлення тарифів.

Згідно п.11 Порядку №130 у разі відсутності пропозицій та зауважень від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань або вмотивованого їх відхилення виконавець комунальних послуг після закінчення встановленого строку приймання пропозицій/зауважень (наступного робочого дня після останнього дня приймання пропозицій/зауважень) письмово сповіщає про це орган, уповноважений встановлювати тарифи.

Відповідно до п.12 Порядку №130 процедура доведення до відома споживачів інформації вважається такою, що відбулася, незалежно від надходження до виконавця комунальних послуг/органу, уповноваженого встановлювати тарифи, протягом встановленого строку зауважень і пропозицій від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань.

З аналізу вказаних норм у їх сукупності слідує, що положення Порядку №130, перш за все, спрямовані на дотримання принципів державного регулювання цін/тарифів, зокрема, принципів відкритості, доступності та прозорості структури цін/тарифів для споживачів та суспільства, а також можливості кожного споживача бути обізнаним про зміну тарифів та висловити у встановленому чинним законодавством порядку свої пропозиції чи зауваження щодо таких змін.

Порядком №130 законодавчо врегульовано як перелік інформації, яка доводиться до відома споживачів перед прийняттям рішення про зміну тарифів, так і спосіб доведення такої інформації

При цьому, як правильно зазначив суд першої інстанції, перелік місць розміщення інформації, наведений у п.5 Порядку №130, не є альтернативним. Усі способи розміщення інформації, наведені у вказаному пункті, є обов`язковими, однак, один із цих способів може бути обраний як основний. Недоведення до відома споживачів всіма передбаченими пунктом 5 Порядку №130 способами усієї передбаченої пунктами 3 та 4 вказаного Порядку інформації порушує права споживачів, передбачені статтею 20 Закону України «Про житлово-комунальні послуги», а також позбавляє споживачів можливості подати свої зауваження і пропозиції щодо зміни тарифів, що порушує права осіб на участь у прийнятті такого регуляторного акта, врахуванні громадської думки при його прийнятті.

Дослідивши матеріали справи колегією суддів встановлено, що оголошення про намір корегування тарифів на теплопостачання для військового містечка № НОМЕР_1 до 3015,74 грн. без ПДВ за 1 Гкал було оприлюднено 12.01.2022р. на сайті Великодальницької ОТГ.

Також, відповідне оголошення було надруковано у місцевій газеті «Південна зоря нова» випуск №2 від 15.01.2022р.

Зі змісту оголошення, розміщеного на офіційному сайті Великодальницької сільської ради 12.01.2022р. та в газеті «Південна зоря» від 15.01.2022р., вбачається, що всупереч приписам пунктів 3, 4 Порядку №130 це оголошення не містить обґрунтування причин зміни тарифу (зазначення розміру діючого тарифу та відсотка відшкодування затвердженим тарифом собівартості, планованого економічно обґрунтованого тарифу, дати, коли тариф востаннє переглядався, причин перегляду тарифу із визначенням форми (способу) його зміни, відсотка зміни основних складових тарифу (заробітної плати, електроенергії, паливно-мастильних матеріалів), визначення відсотка зміни тарифу тощо); адреса, за якою приймаються зауваження і пропозиції від фізичних та юридичних осіб, їх об`єднань (зокрема, місцезнаходження органу, уповноваженого встановлювати тарифи), а також строк приймання таких зауважень і пропозицій виконавцем послуг та органом, уповноваженим встановлювати тарифи.

Апеляційна скарга відповідача не містить спростування таких висновків суду, як і обґрунтування причин, за наявності яких розміщене вказаними способами оголошення не відповідає приписам пунктів 3, 4 Порядку №130 щодо змісту оголошення.

Виконавчий комітет Великодальницької сільської ради, як орган, який в силу Порядку №130, здійснює контроль за дотримання суб`єктами господарювання порядку доведення до відома споживачів інформації про перелік житлово-комунальних послуг, структуру цін/тарифів, зміну цін/тарифів з обґрунтуванням її необхідності, не звернув уваги на вказані порушення, допущені ТОВ «ЮГТЕПЛО-1», та прийняв відповідне рішення про зміну тарифів на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» за адресою: Одеська область, Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко № Д-1.

Також, в порушення вимог п.5 Порядку №130 інформацію про зміну тарифів доведено до відома споживачів не усіма передбаченими Порядком №130 способами, зокрема, шляхом розміщення на інформаційних стендах в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та на інформаційних стендах біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування.

Апелянт стверджує про недоведеність відсутність повідомлення про зміну тарифів на дошці оголошень та зазначає, що ні позивачами, ані судом не оглядалися інформаційні стенди в абонентських відділах виконавців комунальних послуг та біля адміністративних будинків органів місцевого самоврядування.

Колегія суддів вважає необґрунтованими такі посилання апелянта, оскільки частиною другою статті 77 КАС України обов`язок доказування правомірності прийнятих рішень покладено саме на відповідача - суб`єкта владних повноважень.

Ні суду першої, а ні суду апеляційної інстанцій виконкомом Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області не надано жодного належного доказу розміщення оголошення про зміну тарифів на інформаційних стендах, як того вимагають положення Порядку №130.

Більше того, як вбачається з матеріалів справи, представник відповідача в судовому засіданні неодноразово підтвердила, що оголошення про зміну тарифів обнародувалося виключно на сайті сільської ради та в газеті «Південна зоря».

Колегія суддів погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказане позбавило споживачів можливості висловити свої зауваження і пропозиції щодо зміни тарифів.

Адміністративний акт, який стосується великої кількості осіб, має прийматися по завершенню «процедури участі» з належним інформуванням зацікавлених осіб, з наданням доступу до всіх наявних факторів, з яким пов`язано прийняття рішення з належним доведенням акта до відома громадян.

Враховуючи наведене, колегія суддів вважає, що суд першої інстанції дійшов правильного висновку про те, що відповідачем не дотримано процедуру зміни тарифів на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка Дальник-1. Зазначені порушення мають істотне значення для обґрунтованого визначення тарифів та, як наслідок, є достатньою підставою для висновку про протиправність спірного рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р.

Як вбачається з матеріалів справи, дану справу розглянуто судом першої інстанції з врахуванням положень ст.264 КАС України, яка встановлює особливості провадження у справах щодо оскарження нормативно-правових актів органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування та інших суб`єктів владних повноважень.

Апелянт зазначає, що судом першої інстанції помилково віднесено рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. до нормативно-правових актів, в той час як дане рішення за своєю правовою природою є актом індивідуальної дії, оскільки стосується лише двох суб`єктів - ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» та КЕВ м.Одеси.

Колегія суддів не приймає до уваги такі доводи апелянта.

Відповідно до п.18 ч.1 ст.4 КАС України нормативно-правовий акт - акт управління (рішення) суб`єкта владних повноважень, який встановлює, змінює, припиняє (скасовує) загальні правила регулювання однотипних відносин, і який розрахований на довгострокове та неодноразове застосування.

Отже, до нормативно-правових актів відносяться прийняті уповноваженими органами акти, які встановлюють, змінюють норми права, носять загальний чи локальний характер, розраховані на невизначене коло осіб та застосовується неодноразово.

Аналогічна правова позиція щодо визначення поняття нормативно-правового акта викладена у рішеннях Конституційного Суду України від 27 грудня 2001 року №20-рп/2001 у справі про укази Президії Верховної Ради України щодо Компартії України, зареєстрованої 22 липня 1991 року (абз. 1 п. 6 мотивувальної частини), від 23 червня 1997 року №2-зп у справі про акти органів Верховної Ради України (абз. 4 п. 1 мотивувальної частини), 16 квітня 2009 року №7-рп/2009 у справі про скасування актів органів місцевого самоврядування (п. 4 мотивувальної частини).

Спірне рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р. має ознаки нормативно-правового акту, оскільки ним затверджено тариф на виробництво та постачання теплової енергії для військового містечка Дальник-1. Оскаржуване рішення розраховане на невизначене коло осіб, на довгострокове та неодноразове застосування.

Відповідно до ч.9 ст.264 КАС України суд може визнати нормативно-правовий акт протиправним (незаконним чи таким, що не відповідає правовому акту вищої юридичної сили) та нечинним повністю або в окремій його частині.

У пункті 10.2 постанови Пленуму Вищого адміністративного суду України від 20.05.2013р. №7 «Про судове рішення в адміністративній справі» зазначено, що визнання акта суб`єкта владних повноважень нечинним означає втрату чинності таким актом з моменту набрання чинності відповідним судовим рішенням або з іншого визначеного судом моменту після прийняття такого акта. Рішення суб`єкта владних повноважень є нечинним, тобто втрачає чинність з певного моменту лише на майбутнє, якщо на підставі цього рішення виникли правовідносини, які доцільно зберегти.

А відтак, колегія суддів вважає, що визнаючи оскаржуване рішення виконкому протиправним та нечинним суд першої інстанції обрав правильний законодавчо передбачений спосіб захисту порушених прав позивачів у спірних правовідносинах.

У наданих до суду апеляційної інстанції 10.09.2024р. письмових поясненнях Великодальницька сільська рада Одеського району Одеської області зазначила, що 22.01.2024р. Маяківською сільською радою прийнято рішення №1/20-2024, яким встановлено тариф на виробництво та постачання теплової енергії, що виробляється котельнею ТОВ «ЮГТЕПЛО-1» за адресою: Одеська обл., Одеський район, 10 км Маяцької дороги, військове містечко №Д-1 для бюджетних споживачів у розмірі 2349,17 грн.

Таким чином, за твердженнями апелянта, з прийняттям рішення Маяківської сільської ради №1/20-2024 від 22.01.2024р. втратило чинність рішення виконавчого комітету Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області №8 від 04.02.2022р., у зв`язку з чим воно не може бути визнано нечинним з дати набрання законної сили судовим рішенням по даній справі.

Колегія суддів критично ставиться до таких посилань апелянта, оскільки у даному випадку апеляційному перегляду підлягає рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25.05.2023р., станом на дату ухвалення якого не існувало обставин, на які звертає увагу відповідач у своїх письмових поясненнях від 10.09.2024р.

Підстав для висновку про не повне з`ясування судом першої інстанції обставин у справі чи неправильне застосування норм матеріального права, порушення норм процесуального права колегія суддів не вбачає.

Доводи апеляційної скарги правильність висновків суду першої інстанції не спростовують.

Відповідно до ст.316 КАС України суд апеляційної інстанції залишає апеляційну скаргу без задоволення, а рішення або ухвалу суду - без змін, якщо визнає, що суд першої інстанції правильно встановив обставини справи та ухвалив судове рішення з додержанням норм матеріального і процесуального права.

З огляду на залишення рішення суду першої інстанції без змін, відповідно до приписів статті 139 КАС України, підстави для розподілу судових витрат відсутні.

Керуючись ст.ст. 308, 311, п.1 ч.1 ст.315, ст.ст. 316, 321, 322, 325, 328, 329 КАС України, колегія суддів, -

П О С Т А Н О В И Л А :

Апеляційну скаргу Великодальницької сільської ради Одеського району Одеської області залишити без задоволення, рішення Одеського окружного адміністративного суду від 25 травня 2023 року залишити без змін.

Постанова апеляційного суду набирає законної сили з дати її прийняття та може бути оскаржена в касаційному порядку до Верховного Суду протягом 30 днів з дня складання повного тексту судового рішення.

Повний текст судового рішення виготовлений 16 вересня 2024 року.

Головуючий: І.Г. Ступакова

Судді: А.І. Бітов

О.В. Лук`янчук

СудП'ятий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121639516
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них

Судовий реєстр по справі —420/13586/22

Ухвала від 06.11.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Рішення від 06.11.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Андрухів В.В.

Постанова від 16.09.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Ухвала від 19.08.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Ступакова І.Г.

Постанова від 25.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 24.07.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 02.02.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 08.01.2024

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 21.12.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Радишевська О.Р.

Ухвала від 28.11.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Кашпур О.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні