Рішення
від 16.09.2024 по справі 420/24317/24
ОДЕСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Справа № 420/24317/24

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 вересня 2024 року м. Одеса

Одеський окружний адміністративний суд у складі: головуючого судді Єфіменка К.С., розглянувши в письмовому провадженні у порядку спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» (вул. Болгарська,1, м.Одеса, 65007) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії,-

ВСТАНОВИВ:

До Одеського окружного адміністративного суду надійшов позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» до Головного управління ДПС в Одеській області, Державної податкової служби України, за результатом якого позивач просить:

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеської області №10890490/44021213 від 11.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №7343 від 16.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7343 від 16.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №10985487/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної, №8268 від 29.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, №8268 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання, за датоюфактичного подання до ЄРРЗ;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державноїподаткової служби у Одеській області №10985488/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8269 від 29.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8269 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН;

визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №10985489/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8411 від 29.02.2024 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних;

зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8411 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженоювідповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН;

стягнути з відповідачів судовий збір на користь Позивача сплачений за подання позовної заяви.

Свої вимоги позивач мотивує безпідставністю оскаржуваних рішень з огляду на відсутність правових підстав для їх прийняття. Крім того позивач наголошує на порушенні порядку прийняття таких рішень.

Ухвалою суду від 06 серпня 2024 рокувідкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (ст.262 КАС України).

Головне управління ДПС в Одеській області, заперечуючи проти позовних вимог, зазначило, що підставою прийняття спірних рішень є ненадання позивачем копій документів на підтвердження реальності здійснення господарських операцій з поставки товару відповідним контрагентам.

Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог, відзиву на позовну заяву, оцінивши докази відповідно до вимог ст.ст.72-79 КАС України, судом встановлено наступні факти та обставини.

Товариство з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» (основний вид діяльності за ДКПП -46.39 Неспеціалізована оптова торгівля продуктами харчування, напоями та тютюновими виробами) здійснює господарську діяльність в сфері оптової торгівлі, дистрибуції, просування товарів із застосуванням єдиної маркетингової та технологічної політики, затвердженої передусім виробником товару, та постачання товару іншим учасникам ринкових відносин із застосуванням різних методів продажу товарів, таких як: з особистим відбиранням товарів покупцями; за телефонними, письмовими замовленнями; через пересувні кімнати товарних зразків; через роз`їзних товарознавців; через автосклади; методом стандартного (нормативного) постачання, тощо.

Основні класи товарів, що реалізуються зі складів підприємства: продовольчі товари (продукти харчування), непродовольчі товари (широкий асортимент), вироби медичного призначення та алкогольні напої.

Крім цього, товариство з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» задля подолання конкурентного середовища та підвищення ефективності бізнесу, здійснює рекламні та маркетингові заходи (ДКПП 73.20 Дослідження кон`юнктури ринку та виявлення громадської думки), пов`язані із просуванням товару в межах укладених договорів постачання, дистрибуції та ін.

Між ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», (код ЄДРПОУ 44021213) -«Виконавець» та ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНА» (код ЄДРПОУ 36843876)-«Замовник» було укладено договір дистрибьюції №Д/21-06 від 01.03.2021 року, згідно якого ТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНА» поставляють, а ТОВ «АЛМІ- ФУДЗ» отримують з метою подальшого розповсюдження та продажу товарів під торговою маркою"NON STOP", "SHAKE", "KING'S BRIDGE", "REVO", "PIT BULL", "APPS", «Природне джерело» та інші.

Задля виконання умов договору та збільшення обсягів продажів, ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» уклали зТОВ «НОВІ ПРОДУКТИ УКРАЇНА» договір про надання маркетингових послуг №Д/21-06-М від 01.03.2021 року, згідно якого ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» з метою збільшення обсягів продажів, Виконавець приймає на себе зобов`язання надавати Замовнику послуги зі сприяння в організації просування товарів Замовника на ринок та планування збуту.

Крім того, Сторони дійшли згоди, що в рамках цього Договору сторони мають право підписувати за допомогою кваліфікованого електронного підпису (далі КЕП) надіслані за допомогою сервіс обміну електронними документами «ВЧАСНО» (https://vchasno.ua/) будь-які документи, пов`язані з виконанням зазначеного Договору.

В період з 01 лютого 2024 року по 16 лютого 2024 року Товариством з обмеженоювідповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» були здійснені господарські операції з надання послуг контрагенту відповідно до договору №Д/21-06-М від 01.03.2021 року, пов`язані з просуванням, передпродажною підготовкою, маркетингом та мерчандайзингом відносно товару (продукції) контрагента, які стали підставою для реєстрації податкової №7344 від 16 лютого 2024 року, та на виконання п. 3.1 даного договору сторонами було складено й підписано з обох сторін акт здачі-приймання робіт №21 від 16.02.2024 на суму 253610,35 грн., на підставі якого ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено Податкову накладну №7343 від 16.02.2024 року на загальну суму 253610,35., в т. ч. ПДВ 42268,39 грн., яку складено відповідно вимог Податкового Кодексу України (з оформленням всієї первинної документації стосовного господарської операції, щодо якої її було складено, відповідно до правил бухгалтерського обліку) та підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРПН.

Однак реєстрацію вказаних податкових накладних було безпідставно зупинено, про що вквитанції було зазначено наступне:

«Обсяг постачання товару/послуги 52.10, перевищує величину залишку, визначеного як різниця обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.6341%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою продовження реєстрації зазначених податкових накладних ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було надано Відповідачу відповідні пояснення в порядку, передбаченому податковим кодексом України та Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, та додано всю первинну документацію, яка висвітлює всі аспекти господарських операцій, відображених в складених податкових накладних.»

З метою подальшої реєстрації зазначеної податкової накладної ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було надано Відповідачу відповідні пояснення в порядку, передбаченому Податковим кодексом України та Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, та додано всю первинну документацію, яка висвітлює всі аспекти господарських операцій, відображених в складених податкових накладних.

Однак, Відповідачем були безпідставно проігноровані надані Позивачем пояснення та первинна документація, надана до них, в зв`язку з чим 11.04.2024 року ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» (код ЄДРПОУ44021213) отримало Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №10890490/44021213, а саме відмову у розблокуванні податкової накладної № 7343 від 16.02.2024 року.

Відмова в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних були обґрунтовані буцім бо тим, що платником податку надано копії документів, складених/оформлених з порушенням законодавства. Проте буд-якої конкретизації недоліків наданих документів, чи зазначення порушень саме якого нормативного акту було допущено, Відповідачем не наведено.

Непогоджуючись із зазначеними рішенням про відмову в реєстрації податкових накладних в ЄРПН, ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено та подано на них скаргу №9106438709 від 25 квітня 2024 року на рішення №10890490/44021213 від 11 квітня 2024 про відмову у реєстрації ПН №7343 від 16лютого 2024 року.

Зазначена скарга була залишена без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН 7343 в ЄРПН без змін, про що свідчать Рішення за результатами розгляду скарги №27867/44021213/2 від 02 травня 2024 року.

Крім того, між ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», (код ЄДРПОУ 44021213) та ПАТ «Мономах» (код ЄДРПОУ 19421419) укладено договір на купівлю-продаж товару (дистрибуцію) №21/03 від 01.03.2021 року, згідно якого ПАТ «Мономах» поставляє ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» продукцію: Каву FERARRA, Каву STEFANO, Чай LOVARE, Чай МОНОМАХ, Чай ТРИ СЛОНА, Чай ЧАЙНІ ШЕДЕВРИ.

Задля покращення збуту вище вказаних товарів між ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», (код ЄДРПОУ 44021213)- Виконавець та ПАТ «Мономах» (код ЄДРПОУ 19421419) Замовник, було укладено договір про надання маркетингових послуг №20/57-М від 02.06.2022 року, згідно якого ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» з метою збільшення обсягів продажів, як Виконавець приймає на себе зобов`язання надавати Замовнику послуги зі сприяння в організації просування товарів Замовника на ринок та планування збуту.

Відповідно до п. 2.1. та пп.2.2 ( Порядок надання послуг з метою збільшення об`ємів продажів товарів, торгівлю якими здійснює Замовник, розширення каналів його збуту, Виконавець надає Замовникові послуги з ведення в асортимент товарів, торгівлю якими здійснює Виконавець, нових товарних позицій, розміщенню їх згідно з внутрішніми стандартами Виконавця і загальноприйнятими стандартами мерчандайзингу і передпродажної підготовки такого товару, а також перереєстрації існуючих позицій. Згідно п. 4.1 даного договору, послуги, які виконує Виконавець, Замовник оплачуєна підставі рахунку фактури протягом 7 (семи) банківських днів з моменту його отримання вбезготівковому порядку шляхом перерахування грошових коштів в національній валюті України напоточний рахунок Виконавця. Згідно п. 4.2 Рахунок формується на підставі Акту приймання-передачінаданих послуг.

В період з 01.02.2024 року по 29.02.2024 року за договором на купівлю-продаж №21/03 від 01.03.2021 року ПАТ «Мономах» було здійснено поставку товарів на склади ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» на суму 11610008,49 грн., та реалізовано даний товар на суму 11172418,28 грн.

У свою чергу ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», відповідно до договору про надання маркетингових послуг №20/57-М від 02.06.2022 року, в період з 01 лютого 2024 року по 29 лютого 2024 року надало Замовнику маркетингові послуги, про що згідно п. 4.2 даного договору сторонами було складено й підписано з обох сторін звіти про проведені заходи по передпродажній підготовці та акти здачі- приймання робіт, а саме:

1. акт здачі-приймання робіт №35 від 29.02.2024 на суму 338191,42 гри, відповідно до якого, у відповідності до п. 2.1, 2.2 ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», було надано послуги ПАТ «Мономах» з передпродажної підготовки товару згідно стандартами мерчандайзингу, а саме: розпакування товарів та очищення товарів від зовнішніх забруднень. На підставі зазначеного акту виконаних робіт ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено Податкову накладну. №8268 від 29.02.2024 року на загальну суму 338191,42 грн., в т. ч. ПДВ 56365,24 грн., яку складено відповідно вимог Податкового Кодексу України (з оформленням всієї первинної документації стосовного господарської операції, щодо якої її було складено, відповідно до правил бухгалтерського обліку) та підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРПЗ.

2. акт здачі-приймання робіт №36 від 29.02.2024 на суму 338191,42 грн, відповідно до якого, у відповідності до п. 2.1, 2.2 ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», було надано послуги ПАТ «Мономах» з передпродажної підготовки товару згідно стандартами мерчандайзингу, а саме: організація та інформаційні послуги в рамках проведення заходів спрямованих на привертання уваги до товарів, розміщення товарів на полицях і палетомісцях. На підставі зазначеного акту виконаних робіт ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено Податкову накладну №8269 від 29.02.2024 року на загальну суму 338191,42 грн., в т. ч. ПДВ 56365,24 грн., яку складено відповідно вимог Податкового Кодексу України (з оформленням всієї первинної документації стосовного господарської операції, щодо якої її було складено,відповідно до правил бухгалтерськогообліку) та підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРРЗ.

3. акт здачі-приймання робіт №37 від 29.02.2024 на суму 338191,42 грн, відповідно до якого, увідповідності до п. 2.1, 2.2 ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ», було надано послуги ПАТ «Мономах» з передпродажної підготовки товару згідно стандартами мерчандайзингу, а саме: організація та інформаційні послуги в рамках проведення заходів спрямованих на привертання уваги до товарів, розміщення товарів Замовника в порядку погодженому сторонами, надання інформації про споживчі властивості товару Замовника. На підставі зазначеного акту виконаних робіт ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено Податкову накладну №8411 від 29.02.2024 року на загальну суму 338191,42 грн., в т. ч. ПДВ 56365,24 грн., яку складено відповідно вимог Податкового Кодексу України (з оформленням всієї первинної документації стосовного господарської операції, щодо якої її було складено, відповідно до правил бухгалтерського обліку) та підлягає обов`язковій реєстрації в ЄРПН.

Однак реєстрацію вказаних податкових накладних було безпідставно зупинено, про що в квитанціях було зазначено наступне:

«Обсяг постачання товару/послуги 52.10, перевищує величину залишку, визначеного як різницяобсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 Порядку). Додатково повідомляємо: показник "D"=.634%, "Рпоточ"=0 Пропонуємо надати пояснення та копії документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. З метою продовження реєстрації зазначених податкових накладних ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було надано Відповідачу відповідні пояснення в порядку, передбаченому одатковим кодексом України та Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, та додано всю первинну документацію, яка висвітлює всі аспекти господарських операцій, відображених в складенихподаткових накладних.»

З метою подальшої реєстрації зазначених податкових накладних ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було надано Відповідачу відповідні пояснення в порядку, передбаченому Податковим кодексом України та Постанови Кабінету Міністрів України №1165 від 11.12.2019 року, та додано всю первинну документацію, яка висвітлює всі аспекти господарських операцій, відображених в складенихподаткових накладних.

11.04.2024 року ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» (код ЄДРПОУ 44021213) отримало Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №10985487/44021213, aсаме відмову у розблокуванні податкової накладної № 8268 від 29.02.2024 року.

30.04.2024 року ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» (код ЄДРПОУ 44021213) отримало Рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №10985488/44021213, a саме відмову у розблокуванні податкової накладної № 8269 від 29.02.2024 року.

30.04.2024 року ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» (код ЄДРПОУ 44021213) отримало Рішення про відмовув реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних №10985489/44021213, a саме відмову у розблокуванні податкової накладної № 8411 від 29.02.2024 року.

Усі відмови в реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних були обґрунтовані буцім бо тим, що платником податку надано копії документів, складених/оформлених з порушенням законодавства. Проте буд-якої конкретизації недоліків наданих документів, чи зазначення порушень саме якого нормативного акту було допущено, Відповідачем не наведено.

Непогоджуючись із зазначеними рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних вЄРПН, ТОВ «АЛМІ-ФУДЗ» було складено та подано на них скарги:

Скарга №9125875849 від 13 травня 2024 року на рішення №10985487/44021213 від 30 квітня 2024 про відмову у реєстрації ПН №8268 від 29 лютого 2024 року;

Скарга №9125875565 від 13 травня 2024 року на рішення №10985488/44021213 від 30 квітня 2024 про відмову у реєстрації ПН №8269 від 29 лютого 2024 року;

Скарга №9125875744 від 13 травня 2024 року на рішення №10985489/44021213 від 30 квітня 2024 про відмову у реєстрації ПН №8411 від 29 лютого 2024 року.

Зазначені скарги були залишені без задоволення, а рішення комісій регіонального рівня про відмову в реєстрації ПН 8268, 8269, 8411 в ЄРПН без змін, про що свідчать Рішення за результатами розгляду скарг №31606/44021213/2 від 20 травня 2024 року, 31604/44021213/2 від 20 травня 2024 року, 31605/44021213/2 від 20 травня 2024 року (відповідно).

Позивач вважає, що відмова у реєстрації податковихнакладних №7343 від 16.02.2024 року, №8268 від 29.02.2024 року, №8269 від 29.02.2024 року,№8411 від 29.02.2024 року є безпідставною та за захистом своїх прав звернувся до суду.

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступних приписів законодавства.

Відповідно до положень п.185.1 статті 185 ПК України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з: а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу в користування лізингоотримувачу/орендарю; б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу; в) ввезення товарів на митну територію України; г) вивезення товарів за межі митної території України; е) постачання послуг з міжнародних перевезень пасажирів і багажу та вантажів залізничним, автомобільним, морським і річковим та авіаційним транспортом.

Згідно п.201.1 ст.201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

У податковій накладній зазначаються в окремих рядках такі обов`язкові реквізити: а) порядковий номер податкової накладної; б) дата складання податкової накладної; в) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - продавця товарів/послуг; г) податковий номер платника податку (продавця та покупця). У разі постачання/придбання філією (структурним підрозділом) товарів/послуг, яка фактично є від імені головного підприємства - платника податку стороною договору, у податковій накладній, крім податкового номера платника податку додатково зазначається числовий номер такої філії (структурного підрозділу); д) повна або скорочена назва, зазначена у статутних документах юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи, зареєстрованої як платник податку на додану вартість, - покупця (отримувача) товарів/послуг; е) опис (номенклатура) товарів/послуг та їх кількість, обсяг; є) ціна постачання без урахування податку; ж) ставка податку та відповідна сума податку в цифровому значенні; з) загальна сума коштів, що підлягають сплаті з урахуванням податку; і) код товару згідно з УКТ ЗЕД, для послуг - код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг; платники податків, крім випадків постачання підакцизних товарів та товарів, ввезених на митну територію України, мають право зазначати код товару згідно з УКТ ЗЕД або код послуги згідно з Державним класифікатором продукції та послуг неповністю, але не менше ніж чотири перших цифри відповідного коду.

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

Як вбачається з матеріалів справи, на виконання вказаних норм законодавства позивач сформував податкові накладні№7343 від 16.02.2024 року, №8268 від 29.02.2024 року, №8269 від 29.02.2024 року, №8411 від 29.02.2024 року.

Відповідно до вимог п. 74.2 ст. 72 ПК України, в ЄРНП забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРНП.

Законом України Про внесення змін до Податкового кодексу України та деяких законодавчих актів України щодо забезпечення збалансованості бюджетних надходжень у 2018 році від 07.12.2017 року № 2245-VIII пункт 201.16 ст.201 Податкового кодексу України був викладений у новій редакції, та з 1 січня 2018 року передбачає, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Згідно п.12 Порядку № 1246 після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності кваліфікованого електронного підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до п. 13 Порядку № 1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Пунктом 14 Порядку № 1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.

Відповідно до п.201.16 ст.201 ПК України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

01 лютого 2020 року набув чинності Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11 грудня 2019 року № 1165 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).

Згідно п.3 Порядку № 1165 податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності таким ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації): 1) податкова накладна, яка не підлягає наданню отримувачу (покупцю) та/або складена за операцією, звільненою від оподаткування; 2) обсяг постачання, зазначений платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування (крім розрахунків коригування, поданих для реєстрації в іншому місяці, ніж місяць, в якому вони складені), зареєстрованих у Реєстрі в поточному місяці, з урахуванням поданої для реєстрації в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування, становить менше 500 тис. гривень за умови, що обсяг постачання товарів/послуг, зазначений у них у поточному місяці за операціями з одним отримувачем - платником податку, не перевищує 50 тис. гривень, сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена у попередньому місяці, становить більше 20 тис. гривень, та керівник - посадова особа такого платника податку є особою, яка займає аналогічну посаду не більше ніж у трьох (включно) платників податку; 3) одночасно виконуються такі умови: загальна сума податку на додану вартість з вироблених в Україні товарів (робіт, послуг), сплачена за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладу/розрахунок коригування, платником податку та його відокремленими підрозділами, якими подано податкову накладну/розрахунок коригування на реєстрацію в Реєстрі, становить більше 1 млн. гривень; значення показника D, розрахованого згідно з цим підпунктом, становить більше 0,05. Показник D розраховується за такою формулою: D= S/T, де S - загальна сума сплачених за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування, сум єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування та податків і зборів, контроль за справлянням яких покладено на ДПС, платником податку та його відокремленими підрозділами; T - загальна сума постачання товарів/послуг на митній території України, що оподатковуються за ставками, визначеними статтею 193 Кодексу, зазначеними платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування; значення показника P є меншим, ніж значення, розраховане за такою формулою: P = Pм х 1,4, де P - сума податку на додану вартість, зазначена платником податку в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі у звітному (податковому) періоді, з урахуванням поданої на реєстрацію в Реєстрі податкової накладної/розрахунку коригування; Pм - найбільша місячна сума податку на додану вартість, зазначена у податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих платником податку в Реєстрі за останні 12 календарних місяців, що передують місяцю, в якому складено податкову накладну/розрахунок коригування. Значення показників D та P відображаються в електронному кабінеті платнику податку; 4) у податкові накладній/розрахунку коригування відображена операція з товаром за кодом згідно з УКТЗЕД та/або послугою за кодом згідно з Державним класифікатором продукції та послуг, які зазначені у таблиці даних платника податку, врахованій контролюючим органом.

Відповідно до п.4,5 Порядку №1165 у разі коли за результатами перевірки податкової накладної/розрахунку коригування визначено, що податкова накладна/розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі. Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку, показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку. Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій.

Згідно п.7,8,9 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється. Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет. Платник податку отримує розраховані показники позитивної податкової історії через електронний кабінет.

Відповідно до п.10,11 Порядку №1165 у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як вбачається з матеріалів справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних№7343 від 16.02.2024 року, №8268 від 29.02.2024 року, №8269 від 29.02.2024 року, №8411 від 29.02.2024 року, стало те, що платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Відповідно до п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.

Разом з тим, в квитанції № 1 зазначено лише посилання на відповідність Критеріїв ризиковості здійснення операцій, визначених в п. 1 вказаних критеріїв та не зазначено документів, які слід надати для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі або відмову в такій реєстрації.

При цьому, можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання на реєстрацію податкової накладної напряму залежить від чіткого формулювання фіскальним органом позиції про те, під який саме критерій ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій підпадає платник податку, якому відповідає платник податку, що прямо впливає на можливість надання платником податку в подальшому відповідних документів, перелік яких міститься у вичерпному переліку документів, достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРНП.

Верховний Суд в постанові від 10 квітня 2020 року по справі № 819/330/18 зазначив, що для кожного критерію передбачений самостійний список документів, за умови подання якого, приймається рішення про реєстрацію податкової накладної. При цьому загальне посилання на вичерпний перелік документів контролюючим органом не є достатнім, а перелік документів, необхідних для прийняття обґрунтованого рішення контролюючим органом, повинен бути конкретизований та чіткий. Дотримання вимоги чіткості і недвозначності щодо інформації, яка зазначена в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної, є особливо важливим з огляду на специфіку податкового законодавства та наслідки недотримання платником податків вимог щодо подання неповного переліку документів. Недотримання принципу правової визначеності під час зупинення реєстрації податкової накладної призвело до необізнаності платника податків щодо вичерпного переліку необхідних документів, які він повинен був надати контролюючому органу, внаслідок чого у відповідача виникла можливість прояву нічим необмеженої дискреції. Вказане, на думку суду, призвело до прояву суб`єктом владних повноважень негативного розсуду, внаслідок чого платник податків не зміг належним чином виконати свої обов`язки, мета яких - реєстрація податкової накладної. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.

Аналогічна правова позиція також викладена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року по справі № 822/1817/18, від 21 травня 2019 року по справі № 0940/1240/18, від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 15 березня 2023 року по справі № 620/4227/20, від 22 травня 2024 року по справі № 640/26298/21.

Верховний Суд в постанові від 20 червня 2023 року по справі № 200/6012/20-а зазначив, що у випадку загальної вказівки щодо необхідності подати документи у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платник податків перебуває у стані правової невизначеності, що позбавляє його можливості надати контролюючому органу необхідний саме в розумінні суб`єкта владних повноважень пакет документів, а для контролюючого органу, відповідно, створюються передумови для можливого прояву негативної дискреції - прийняття необґрунтованого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.

Аналогічна правова позиція також викладена Верховним Судом в постанові від 03 жовтня 2023 року по справі № 380/4146/22.

Таким чином, зупинення податкової накладної, виписаної позивачем не відповідає умовам критеріїв ризиковості платника податку та/або критерій ризиковості здійснення операцій та контролюючим органом, порушено вимоги Порядку № 1165.

Відповідно до п.25,26,27 Порядку №1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном. Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком. Комісія контролюючого органу в своїй діяльності керується Конституцією та законами України, указами Президента України і постановами Верховної Ради України, прийнятими відповідно до Конституції України, Податкового кодексу України та законів, актами Кабінету Міністрів України, іншими актами законодавства, а також цим Порядком.

Згідно п.44 Порядку №1165 комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні).

Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року № 520 (в редакції, чинній на дату виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п.2,3,4,5,6 Порядку № 520 прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня). Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у терміни, визначені пунктом 9 цього Порядку, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.

Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи, інвентаризаційні описи, у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування. Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

Відповідно до п.9,10 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня. За результатами розгляду поданих письмових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку: або приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку; або направляє повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування; або приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі у разі надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства, та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 глави 1 розділу II Кодексу, за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку.

Платник податку має право подати до контролюючого органу додаткові пояснення та копії документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, протягом 5 робочих днів з дня, наступного за днем отримання Повідомлення. Додаткові письмові пояснення та копії документів, зазначені в абзаці шостому цього пункту, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «;Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючим органом, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 06 червня 2017 року № 557, зареєстрованого в Міністерстві юстиції України 03 серпня 2017 року за № 959/30827 (у редакції наказу Міністерства фінансів України від 01 червня 2020 року № 261).

За результатами розгляду поданих додаткових пояснень та копій документів комісія регіонального рівня протягом 5 робочих днів, що настають за днем їх отримання, приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком 1 до цього Порядку. Якщо платник податку не надав додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі протягом 5 робочих днів, що настають за днем граничного строку їх подання, визначеного абзацом шостим цього пункту.

Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі: ненадання/часткового надання додаткових письмових пояснень та копій документів стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, при отриманні Повідомлення; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Згідно додатку до Порядку № 520 в повідомленні про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та в рішенні про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних обов`язково зазначаються конкретні документи.

В постанові від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20 Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 вказав, що можливість надання платником податків переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд. Тобто, перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі, зазначені у ньому документи. Зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто, узгоджуватися з вимогами, як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України.

Вказана правова позиція підтримана Верховним Судом в постановах від 22 травня 2024 року по справі № 640/26298/21, від 18 квітня 2024 року по справі № 160/18840/22, від 06 березня 2024 року по справі № 440/3706/23, від 13 грудня 2023 року по справі № 500/4191/22, від 03 жовтня 2023 року по справі № 380/4146/22.

Як вбачається з матеріалів справи в рішенні комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації №10890490/44021213 від 11.04.2024; №10985487/44021213 від 30.04.2024; №10985488/44021213 від 30.04.2024; №10985489/44021213 від 30.04.2024, яким відмовлено у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначено, що підставою для відмови у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування стало надання платником податку копій документів, складених з порушенням законодавства.

В графі «Додаткова інформація» (зазначити конкретні документи)» вказано первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні.

В той же час, в графі «Додаткова інформація» контролюючим органом не зазначено конкретних документів, які не були надані позивачем або були надані частково, що свідчить про недотримання порядку прийняття та форми оскаржуваного рішення.

При цьому, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.

Аналогічна правова позиція неодноразово висловлювалась Верховним Судом, у постановах від 21.05.2019 року по справі № 0940/1240/18, від 10.04.2020 року по справі № 819/330/18, від 18.06.2020 року по справі № 824/245/19-а, від 03.10.2023 року по справі № 380/4146/22.

При цьому, у разі недостатності документів комісія контролюючого органу відповідно до приписів Порядку № 520 не була позбавлена можливості направити позивачу повідомлення про необхідність надання додаткових пояснень та/або документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі - Повідомлення), за формою згідно з додатком 2 до цього Порядку з пропозицією щодо надання платником податку додаткових пояснень та копій документів на підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/ розрахунку коригування.

Верховний Суд в постанові від 03.10.2023 року по справі № 380/4146/22 зазначив, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку №520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним. Здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій контролюючого органу. Суб`єкти владних повноважень, ухвалюючи рішення, якими, зокрема, обмежується права платника податків, повинні уникати надмірного формалізму. Обсяг документів, які надаються платниками податку на додану вартість з метою усунення сумнівів у контролюючих органів щодо легальності відповідної операції за наслідками якої складено податкову накладну, яку подано для реєстрації якої в ЄРПН і, хоч і є визначеним у Порядку № 520, проте завжди є унікальним та залежить від організації господарських взаємовідносин між суб`єктами господарювання, змісту договірних відносин між такими, а також особливостями законодавчого врегулювання діяльності тієї чи іншої сфери бізнесу. Саме за результатами детального дослідження змісту документів (в тому числі договору), наданих на підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній, можливим є формування висновків щодо можливості чи неможливості реєстрації є ЄРПН податкової накладної, реєстрація якої була зупинена згідно із відповідною квитанцією.

Відповідно до пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:

а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;

б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.

При цьому, в постанові від 07 грудня 2022 року по справі № 500/2237/20 Верховний Суд зазначив, що приймаючи рішення про реєстрацію податкової накладної, контролюючий орган не повинен здійснювати повний аналіз господарських операцій позивача на предмет їх реальності. Змістовна оцінка господарських операцій може бути проведена лише за результатом здійснення податкової перевірки платника податків, підстави та порядок проведення якої визначено нормами Податкового кодексу України.

Вказана правова позиція підтримана Верховним Судом в постановах від 19 липня 2023 року по справі № 420/7850/22, від 29 червня 2023 року по справі № 500/2655/22, від 30 травня 2023 року по справі № 500/889/21, від 01 лютого 2023 року по справі №140/506/22, від 03 жовтня 2023 року по справі № 380/4146/22, від 22 травня 2024 року по справі № 640/26298/21.

Таким чином, доводи представника відповідачів щодо того, що рішення комісії, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному державному реєстрі накладних або відмову у такій реєстрації є повністю обґрунтованими, спростовуються зібраними по справі доказами.

Статтею 17 Закону України Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини визначено, що суди застосовують при розгляді справ Конвенцію та практику Європейського суду з прав людини як джерела права.

Зокрема, Європейський Суд наголосив на тому, що особа на користь якої органом влади прийняте певне рішення, має повне право розумно очікувати, що якщо місцевий орган влади вважає, що в нього є певна компетенція, то така компетенція дійсно існує, а тому визнання незаконності дій органу влади не повинно змінювати відносини прав, які виникли внаслідок такої дії органу влади.

Так, у рішенні Європейського суду з прав людини від 20.10.2011 у справі "Рисовський проти України" Суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Beyeler v. Italy", "Oneryildiz v. Turkey", "Megadat.com S.r.l. v. Moldova", і "Moskal v. Poland"). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (рішення у справах "Lelas v. ", і "ToscutaandOthers v. Romania") і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси. Державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків (рішення у справі "Lelas v. ").

За таких підстав, суд дійшов висновку, що рішення комісії ГУ ДПС в Одеській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №10890490/44021213 від 11.04.2024; №10985487/44021213 від 30.04.2024; №10985488/44021213 від 30.04.2024; №10985489/44021213 від 30.04.2024, прийняте з порушенням чинного законодавства та без наявності підстав, визначених чинним податковим законодавством України, а тому вказане рішення є протиправним та підлягає скасуванню.

Відповідно до п.19 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

Згідно п.20 Порядку №1246 внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.

При цьому, Верховний Суд в постанові від 17 травня 2023 року по справі № 140/14282/20 зазначив, що зобов`язання ДПС України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних подану позивачем податкову накладну датою її фактичного надходження є дотриманням судом гарантій на те, що спір між сторонами буде остаточно вирішений, та належним способом захисту порушеного права.

Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 25 листопада 2022 року по справі № 320/3484/21, від 27 жовтня 2022 року по справі № 360/3253/20, від 03 листопада 2021 року по справі № 360/2460/20, від 18 квітня 2024 року по справі № 380/14551/23.

За таких підстав, суд дійшов висновку, що порушені права позивача підлягають поновленню шляхом зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7343 від 16.02.2024 року, №8268 від 29.02.2024 року, №8269 від 29.02.2024 року, №8411 від 29.02.2024 року датою її подання.

Згідно ч.2 ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч.2 ст.2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); добросовісно; розсудливо.

Згідно ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Відповідно до ч.1 ст.90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

На підставі вищевикладеного, розглянувши справу на підставі наданих доказів, суд дійшов висновку, що адміністративний позов є обґрунтованим та підлягає задоволенню.

При цьому, відповідно до ч.1 ст.139 КАС України, з Головного управління ДПС в Одеській області за рахунок його бюджетних асигнувань на користь товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» слід стягнути сплачений судовий збір у розмірі 12112,00 грн.

Керуючись ст.ст. 7, 9, 241-246, 250, 255, 262, 295 КАС України, суд, -

ВИРІШИВ:

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» (вул. Болгарська,1, м.Одеса, 65007) до Головного управління ДПС в Одеській області (вул.Семінарська,5, м.Одеса, 65044, код ЄДРПОУ ВП 44069166), Державної податкової служби України (Львівська площа,8, м.Київ, 04053) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеської області №10890490/44021213 від 11.04.2024 про відмову в реєстрації податкової накладної №7343 від 16.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393)зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №7343 від 16.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №10985487/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної, №8268 від 29.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393)зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну, №8268 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРРЗ.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №10985488/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8269 від 29.02.2024 року в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393)зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8269 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН.

Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії Головного управління Державної податкової служби у Одеській області №10985489/44021213 від 30.04.2024 року про відмову в реєстрації податкової накладної №8411 від 29.02.2024 року, в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа, буд.8, код ЄДРПОУ 43005393)зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8411 від 29.02.2024 року, поданою Товариством з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ», код ЄДРПОУ 44021213, за датою фактичного подання до ЄРПН.

Стягнути з Головного управління ДПС в Одеській області (65044, м. Одеса, вул. Семінарська, 5, код ЄДРПОУ 44069166)за рахунок бюджетних асигнувань на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «АЛМІ-ФУДЗ» (код ЄДРПОУ 44021213, адреса: 65007, м. Одеса, вул. Болгарська, 1)суму сплаченого судового збору у розмірі 12112,00 грн.

Рішення суду може бути оскаржено до П`ятого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в місячний строк з дня отримання повного тексту судового рішення, в порядку п.15.5 Перехідних положень КАС України.

Суддя К.С. Єфіменко

СудОдеський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.09.2024
Оприлюднено18.09.2024
Номер документу121642731
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —420/24317/24

Постанова від 12.12.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 28.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Ухвала від 15.10.2024

Адміністративне

П'ятий апеляційний адміністративний суд

Шеметенко Л.П.

Рішення від 16.09.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

Ухвала від 06.08.2024

Адміністративне

Одеський окружний адміністративний суд

Єфіменко К.С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні