ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
16 вересня 2024 року м. Житомир справа № 240/23200/23
категорія 112030300
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Леміщака Д.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації, Управління соціальної політики Коростенської районної державної адміністрації Житомирської області, Житомирської обласної державної адміністрації в особі комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
ОСОБА_1 звернувся до суду з позовною заявою, в якій просить:
- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, оформлене витягом з протоколу № 64 від 12.04.2023 в частині відмови у встановленні ОСОБА_1 статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1;
- зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати посвідчення "Потерпілий від Чорнобильської катастрофи" (категорія 1) серії Б.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 24.02.2023 отримав експертний висновок Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України на предмет встановлення причинного зв`язку хвороб, інвалідності з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. На підставі довідки 12 ААГ № 079543 від 30.03.2023 встановлено 2 групу інвалідності, де захворювання визнано пов`язаним із впливом аварії на ЧАЕС. У зв`язку з цим звернувся до Управління соціальної політики Коростенської районної державної адміністрації Житомирської області для встановлення статусу та видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б, однак отримав відмову, оформлену витягом з протоколу № 64 від 12.03.2023 Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян. Таку відмову вважає протиправною, тому звернувся до суду з даним позовом.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду Липи В.А. від 18.08.2023 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні).
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду Липи В.А. від 06.11.2023 замінено неналежного відповідача у справі Регіональну комісію з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи Житомирської обласної державної адміністрації на належного відповідача Житомирську обласну державну адміністрацію в особі комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян.
Відповідно до розпорядження керівника апарату Житомирського окружного адміністративного суду "Щодо призначення повторного автоматизованого розподілу справи" від 16.07.2024 № 131 та протоколу повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 17.07.2024, у зв`язку з призовом з 04.07.2024 на військову службу судді Липи В.А., справу передано на розгляд судді Леміщаку Д.М.
Ухвалою судді Житомирського окружного адміністративного суду Леміщака Д.М. від 19.07.2024 прийнято до провадження адміністративну справу № 240/23200/23 та розпочато розгляд справи за правилами спрощеного позовного провадження без виклику сторін (у письмовому провадженні) спочатку.
До суду від Житомирської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, в якому просить відмовити в задоволенні позовних вимог та зазначає, що у переліку документів позивача відсутні підтверджуючі документи про встановлення причинного зв`язку інвалідності з наслідками аварії на ЧАЕС у дитячому віці. Вкладку до посвідчення дитини, інвалідність якої пов`язана з Чорнобильською катастрофою, позивачем не було отримано до досягнення повноліття, а тому відсутні правові підстави для надання посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б.
До суду від Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації надійшов відзив на позовну заяву, в якому останній просить відмовити в задоволенні позовних вимог.
Розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та виклику учасників справи (у письмовому провадженні) з особливостями, визначеними ст.ст. 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають юридичне значення для розгляду та вирішення спору по суті, дослідивши наявні у справі докази у їх сукупності, суд встановив таке.
01.11.2004 ОСОБА_1 було видано посвідчення серії НОМЕР_1 *Н дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи. Посвідчення діє до повноліття дитини.
Відповідно до копії експертного висновку Центральної міжвідомчої експертної комісії МОЗ та МНС України від 24.02.2023 № 3228 встановлено, що захворювання ОСОБА_1 пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Згідно з копією довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ № 079543 від 30.03.2023 позивачу при повторному огляді встановлено другу групу інвалідності. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
З матеріалів справи вбачається, що 31.03.2023 Коростенська районна державна адміністрація Житомирської області направила до Житомирської обласної державної адміністрації пакет документів щодо видачі посвідчення потерпілого від Чорнобильської катастрофи 1 категорії серії Б ОСОБА_1
11-12.04.2023протоколом № 64 засідання Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян, зафіксовано, що документи не відповідають вимогам ст. 11, 12, 14 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» та п. 6, п. 11 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551, а тому вирішено відмовити ОСОБА_1 щодо визначення статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б та видачі посвідчення.
Листом від 13.04.2023 №1297/07 "Про розгляд запиту" Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації позивачу надіслано витяг з протоколу Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та інших категорій громадян від 12.04.2023 №64.
Не погоджуючись із вказаним рішенням, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з такого.
Відповідно до статті 19 Конституції України правовий порядок в Україні ґрунтується на засадах, відповідно до яких ніхто не може бути примушений робити те, що не передбачено законодавством. Органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Пунктом 6 частини першої статті 11 Закону України «Про статус і соціальний захист громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи» від 28.02.1991 №796-ХІІ (далі - Закон №796-ХІІ) передбачено, що до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених у статті 27 цього Закону, та яким у дитячому віці встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, за умови проходження переогляду у спеціалізованій медико-соціальній експертній комісії відповідно до частини п`ятої статті 17 цього Закону.
Крім осіб, зазначених у частині першій цієї статті, до потерпілих від Чорнобильської катастрофи належать неповнолітні діти, зазначені у статті 27 цього Закону. Після досягнення повноліття (в разі одруження або влаштування на роботу в передбачених чинним законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з часу одруження або влаштування на роботу) визначення статусу потерпілих від Чорнобильської катастрофи провадиться на умовах, визначених частиною першою цієї статті, а щодо потерпілих, зазначених у пункті 6 частини першої цієї статті, визначення категорії провадиться відповідно до пункту 1 частини першої статті 14 цього Закону (частина друга статті 11 Закону № 796-ХІІ).
Відповідно до статті 27 Закону № 796-ХІІ до дітей, потерпілих від Чорнобильської катастрофи, належать неповнолітні діти, які: 1) евакуйовані із зони відчуження, у тому числі діти, які на момент евакуації знаходились у стані внутріутробного розвитку; 2)проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше одного року у зоні безумовного (обов`язкового) відселення; 3) проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше двох років у зоні гарантованого добровільного відселення; 4) проживали на момент аварії чи прожили або постійно навчалися після аварії не менше трьох років у зоні посиленого радіоекологічного контролю; 5) народились після 26 квітня 1986 року від батька, який на час настання вагітності матері мав підстави належати до категорії 1, 2 або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи, або народжені матір`ю, яка на час настання вагітності або під час вагітності мала підстави належати до категорії 1, 2 або 3 постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи; 6) хворі на рак щитовидної залози незалежно від дозиметричних показників, а також хворі на променеву хворобу; 7) одержали дозу опромінення щитовидної залози внаслідок Чорнобильської катастрофи, яка перевищує рівні, встановлені центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.
Згідно із пунктом 1 частини першої статті 14 Закону № 796-ХІІ для встановлення пільг і компенсацій до категорії осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи належать, зокрема особи з інвалідністю з числа учасників ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілих від Чорнобильської катастрофи (статті 10, 11 і частина третя статті 12), щодо яких встановлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, хворі внаслідок Чорнобильської катастрофи на променеву хворобу, - категорія 1.
За приписами частини першої статті 12 Закону № 796-ХІІ причинний зв`язок між захворюванням, пов`язаним з Чорнобильською катастрофою, частковою або повною втратою працездатності громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, і Чорнобильською катастрофою визнається встановленим (незалежно від наявності дозиметричних показників чи їх відсутності), якщо його підтверджено під час стаціонарного обстеження постраждалих внаслідок Чорнобильської катастрофи уповноваженою медичною комісією не нижче обласного рівня або спеціалізованими медичними установами Міністерства оборони України, Міністерства внутрішніх справ України, Служби безпеки України, які мають ліцензію центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони здоров`я.
Відповідно до частин першої, третьої, четвертої статті 65 Закону № 796-ХІІ учасникам ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС та потерпілим від Чорнобильської катастрофи видаються посвідчення, виготовлені за зразками, затвердженими Кабінетом Міністрів України. Дітям, які не досягли повноліття, посвідчення видаються на загальних підставах та вручаються батькам. Посвідчення «Учасник ліквідації наслідків аварії на Чорнобильській АЕС» та «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» є документами, що підтверджують статус громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та надають право користування пільгами, встановленими цим Законом. Видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Згідно із пунктом 3 Порядку видачі посвідчень особам, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та іншим категоріям громадян, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 № 551 (далі - Порядок № 551), особам з інвалідністю з числа потерпілих від Чорнобильської катастрофи, віднесеним до категорії 1, щодо яких установлено причинний зв`язок інвалідності з Чорнобильською катастрофою, видаються посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 1) серії Б синього кольору.
Пунктом 8 Порядку № 551 передбачено, що особам, зазначеним у статті 27 Закону, категорії встановлюються після досягнення повноліття (в разі одруження або укладення трудового договору в передбачених законодавством випадках до досягнення повноліття - за їх бажанням відповідно з дати реєстрації шлюбу або укладення трудового договору згідно із законодавством) відповідно до статті 14 Закону, а посвідчення видаються згідно з цим Порядком.
За правилами пункту 11 Порядку № 551 посвідчення видаються уповноваженими органами за місцем проживання (реєстрації) особи на підставі рішень комісій з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, та інших категорій громадян, утворених уповноваженими органами (далі - регіональні комісії).
Отже, аналіз вказаних вище нормативно-правових актів свідчить, що до потерпілих від Чорнобильської АЕС належать особи, які досягли повноліття, з числа зазначених в статті 27 Закону № 796-ХІІ, яким спеціалізованою медико-соціальною комісією встановлено причинний зв`язок інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи.
Вказані висновки щодо застосування норм права викладені також у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21.02.2018 у справі № 826/3650/17 та в силу приписів частини п`ятої статті 242 КАС України враховуються при вирішенні даного спору.
Судом встановлено, що ОСОБА_1 мав статус дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи, що підтверджується посвідченням серії НОМЕР_2 .
Відповідно до експертного висновку від 24.02.2023встановлено причинний зв`язок захворювання з дією іонізуючого випромінювання та інших шкідливих чинників внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС. Основний діагноз: гангліома четвертого шлуночка мозку, ст.ІІ, Т2N0M0. Висновок: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Згідно з копією довідки до акту огляду медико-соціальною експертною комісією серії 12 ААГ №079543 від 30.03.2023 позивачу при повторному огляді з 30.03.2023 встановлено другу групу інвалідності. Причина інвалідності: захворювання пов`язане з впливом аварії на ЧАЕС.
Таким чином, оскільки причиною захворювання, яке призвело до інвалідності позивача, є вплив аварії на ЧАЕС, що встановлено медичною комісією, тому суд дійшов висновку про те, що позивач набув право на встановлення йому статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії.
Крім цього, судом встановлено, що позивачем було надано всі необхідні документи для встановлення йому статусу особи постраждалої внаслідок Чорнобильської катастрофи категорії 1, зокрема: посвідчення дитини, яка потерпіла від Чорнобильської катастрофи; експертний висновок; довідку МСЕК, якою встановлено причинний зв`язок хвороби внаслідок аварії на Чорнобильській АЕС, а тому відмова Комісії у встановленні такого статусу є необґрунтованою та такою, що порушує права та законні інтереси позивача.
Суд відхиляє доводи Житомирської обласної державної адміністрації та Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації щодо відсутності у позивача права на встановлення статусу особи, яка постраждала внаслідок Чорнобильської катастрофи першої категорії, через не встановлення у дитячому віці причинного зв`язку інвалідності з наслідками Чорнобильської катастрофи, оскільки дана обставина не спростовує наявності причинного зв`язку між захворюванням та впливом Чорнобильської катастрофи з огляду на документальне підтвердження цього факту експертною комісією. При цьому, суд враховує аналогічні висновки щодо застосування норм права, викладені у постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 21.02.2018 у справі №826/3650/17.
Відтак, суд дійшов висновку про те, що рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, оформлене витягом з протоколу № 64 від 12.03.2023, не відповідає критеріям, визначеним частиною другою статті 2 КАС України та порушує права позивача.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання відповідача прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати відповідне посвідчення, суд зазначає, що відповідно до частини четвертої статті 65 Закону №796 видача посвідчень провадиться спеціально уповноваженим центральним органом виконавчої влади, Радою міністрів Автономної Республіки Крим, обласними, Київською і Севастопольською міськими державними адміністраціями за поданням районних державних адміністрацій.
Пунктом 7 постанови Кабінету Міністрів України від 11.07.2018 року №551 передбачено, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласним, Київській та Севастопольській міським державним адміністраціям забезпечує своєчасну видачу посвідчень і вкладок до них.
Як підтверджується копією Положення, затвердженого розпорядженням голови Житомирської ОДА № 326 від 14.08.2018, саме до повноважень Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, належить визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи.
Разом із тим, згідно з Положенням, затвердженим розпорядженням голови Житомирської ОДА № 326 від 14.08.2018, Комісія при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи, є колегіальним органом утвореним при Житомирській облавній державній адміністрації.
З огляду на викладене, найбільш ефективним способом захисту порушеного права позивача є зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи прийняти рішення про встановлення позивачу статусу постраждалого внаслідок Чорнобильської катастрофи та видати відповідне посвідчення.
Частиною першою та другою статті 77 КАС України встановлено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Положеннями статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
З огляду на викладене, суд дійшов висновку про задоволення позовних вимог.
З урахуванням того, що позивач звільнений від сплати судового збору, а матеріали справи не містять доказів понесення відповідачем судових витрат, суд приходить до висновку про відсутність правових підстав для компенсації судових витрат.
Керуючись статтями 9, 72-77, 90, 242-246, 255, 258 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_3 ) до Департаменту соціального захисту населення Житомирської обласної державної адміністрації (майдан ім. С.П.Корольова, 3/14, м. Житомир, 10014, ЄДРПОУ 03192833), Житомирської обласної державної адміністрації в особі комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян (майдан ім. С.П.Корольова, 1, м.Житомир, 10014, ЄДРПОУ 00022489), Управління праці та соціального захисту населення виконавчого комітету Коростенської міської ради Житомирської області (вул.Франка, буд. 5, м. Коростень, Коростенський район, Житомирська область, 11500, ЄДРПОУ: 03192690) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян, оформлене витягом з протоколу № 64 від 11-12.03.2023 в частині відмови у визначенні ОСОБА_1 статусу потерпілого від Чорнобильської катастрофи категорії 1 серії Б та видачі посвідчення.
Зобов`язати Житомирську обласну державну адміністрацію в особі Комісії при Житомирській обласній державній адміністрації з визначення статусу осіб, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи та іншим категоріям громадян прийняти рішення про встановлення ОСОБА_1 статусу особи, потерпілої від Чорнобильської катастрофи категорії 1 та видати ОСОБА_1 посвідчення «Потерпілий від Чорнобильської катастрофи» (категорія 1) серії Б.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Суддя Д.М. Леміщак
Повний текст складено: 16 вересня 2024 р.
16.09.24
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 16.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121669224 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них громадян, які постраждали внаслідок Чорнобильської катастрофи |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Леміщак Дмитро Михайлович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Леміщак Дмитро Михайлович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Липа Володимир Анатолійович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні