ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
майдан Путятинський, 3/65, м. Житомир, 10002, тел. (0412) 48 16 20,
e-mail: inbox@zt.arbitr.gov.ua, web: https://zt.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ 03499916
УХВАЛА
"18" вересня 2024 р. м. Житомир Справа № 906/601/20
Господарський суд Житомирської області у складі судді Машевської О.П.,
розглянувши 16 вересня 2024 у відкритому судовому засіданні заяву представника ТОВ "Він Стрім" адвоката Максима Цуркана від 18.07.2024 про роз`яснення рішення від 11.10.2022 у справі №906/601/20 (вх. г/с №01-44/2154/24 від 24 від 23.07.2024
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю " Він Стрім" (м. Київ)
до Товариства з обмеженою відповідальністю "Клін Стрім" (м.Житомир)
про захист честі, гідності та ділової репутації
та за зустрічним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Клін Стрім" (м. Житомир) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Він Стрім" (м. Київ)про визнання недійсним договору
ВСТАНОВИВ:
Рішенням Господарського суду Житомирської області від 11.10.2022 у справі № 906/601/20, залишеним без змін постановою Північно-західного апеляційного господарського суду від 02.03.2023, у справі №906/601/20, серед іншого,
- визнано інформацію, поширену ТОВ "Клін Стрім" на веб-сайті https://www.cleanstream.com.ua/ під заголовком: "Внимание! Производят контрафактную продукцию и не являются производителями" недостовірною;
- зобов`язано ТОВ "Клін Стрім" протягом двох днів після набрання рішенням суду у цій справі законної сили спростувати недостовірну інформацію щодо ТОВ "Він Стрім" шляхом розміщення (оприлюднення) на веб-сайті://www.cleanstream.com.ua/ статті під заголовком: "Повідомляємо, що інформація, поширена стосовно ТОВ "Він Стрім" та його посадових осіб на сайті Клін Стрім під назвою: "Внимание! Производят контрафактную продукцию и не являются производителями", є недостовірною" (далі - Суд, Позивач/Стягувач та Відповідач/Боржник).
На примусове виконання рішення Господарського суду Житомирської області від 11.10.2022 видано наказ №906/601/20 від 18.05.2024.
23.07.2024 до Суду надійшла заявапредставника Позивача/Стягувачаадвоката Максима Цуркана від 18.07.2024 (вх. г/с №01-44/2154/24 від 23.07.2024) про роз`яснення рішення Суду від 11.10.2022 (тут і далі за текстом - Заява про роз`яснення судового рішення від 23.07.2024).
Суд ухвалою від 25.07.2024 прийняв до розгляду Заяву про роз`яснення судового рішення від 23.07.2024 у судовому засіданні 26.08.2024 р. о 15:30; постановив ТОВ "Клім Стрім" у разі наявності заперечень ( міркувань, аргументів) щодо заяви ТОВ "Він Стрім" від 18.07.2024 про роз`яснення судового рішення від 11.10.2022 у справі , викласти останні письмово у строк до 20.08.2024 та подати через систему "Електронний суд".
На підставі імперативної норми ч.6 ст. 6 Кодексу ухвалою від 25.07.2024 постановлено ТОВ "Клім Стрім" зареєструвати Електронний кабінет в підсистемі "Електронний суд" ЄСІКС для обміну документами.
Копію ухвали суду від 25.07.2024 надіслано ТОВ "Клін Стрім" на юридичну адресу товариства рекомендованою кореспонденцією. Отримано учасником справи 30.07.2024 ( а с. 181, т.6).
Суд ухвалою від 27.08.2024 призначив судове засідання для розгляду Заяви про роз`яснення судового рішення від 23.07.2024 на 16.09.2024 р. о 16:30.
Суд ухвалою від 16.09.2024 відмовив у задоволенні заяви представника ТОВ "Він Стрім" адвоката Максима Цуркана від 18.07.2024 про роз`яснення рішення від 11.10.2022 у справі №906/601/20 (вх. г/с №01-44/2154/24 від 24 від 23.07.2024).
Суд застосовує до ТОВ "Клін Стрім" заходи процесуального примусу у формі стягнення штрафу на підставі п.1 ч.1 ст. 135 ГПК України ( невиконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу).
Мотиви Суду.
У газеті «Голос України» від 04 вересня 2021 року № 168 (7668) Вища рада правосуддя оприлюднила оголошення про початок функціонування трьох таких підсистеми (модулів) ЄСІТС: «Електронний кабінет»; «Електронний суд»; підсистема відеоконференцзв`язку.
Пункт 110 розділу V «Перехідні положення» Положення про ЄСІТС визначає, що підсистеми (модулі) ЄСІТС, зазначені в розділі III цього Положення, починають функціонувати через 30 днів із дня опублікування Вищою радою правосуддя в газеті «Голос України» та на вебпорталі судової влади України оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля).
05 жовтня 2021 року є датою початку функціонування підсистем (модулів) ЄСІТС: «Електронний кабінет», «Електронний Суд», підсистема відеоконференцзв`язку (30 днів із дня опублікування оголошення Вищою радою правосуддя в газеті «Голос України» оголошення про створення та забезпечення функціонування вказаних підсистем (модулів) ЄСІТС).
Вища рада правосуддя в оголошенні повідомила, що «відповідно до пункту 2 § 2 розділу 4 Закону України «Про внесення змін до Господарського процесуального кодексу України, Цивільного процесуального кодексу України, Кодексу адміністративного судочинства України та інших законодавчих актів» (далі - Закон) окремі підсистеми (модулі) Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи (далі - ЄСІТС) починають функціонувати після опублікування оголошення про створення та забезпечення функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС, яке має містити інформацію про підпункти, пункти цього розділу, які вводяться в дію у зв`язку з початком функціонування відповідної підсистеми (модуля) ЄСІТС.
Відповідно до пункту 3 Положення про ЄСІТС Єдина судова інформаційно-телекомунікаційна система (ЄСІТС) - це сукупність інформаційних та телекомунікаційних підсистем (модулів), які забезпечують автоматизацію визначених законодавством та цим Положенням процесів діяльності судів, органів та установ в системі правосуддя, включаючи документообіг, автоматизований розподіл справ, обмін документами між судом та учасниками судового процесу, фіксування судового процесу та участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції, складання оперативної та аналітичної звітності, надання інформаційної допомоги суддям, а також автоматизацію процесів, які забезпечують фінансові, майнові, організаційні, кадрові, інформаційно-телекомунікаційні та інші потреби користувачів ЄСІТС.
Процедура реєстрації в ЄСІТС (реєстрація Електронного кабінету, реєстрація офіційної електронної адреси) передбачає проходження запропонованої засобами Електронного кабінету процедури реєстрації з використанням кваліфікованого електронного підпису, та внесенням контактних даних особи, зокрема адреси електронної пошти, номера телефону (в тому числі мобільного), зазначенням інших засобів зв`язку, які забезпечують фіксацію повідомлення або виклику (пункт 9 Положення про ЄСІТС).
Адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, судові експерти, державні органи та органи місцевого самоврядування, суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої офіційні електронні адреси в ЄСІТС у добровільному порядку (пункт 10 Положення про ЄСІТС).
Вимога про звернення до суду через підсистеми Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи є обов`язковою для осіб, визначених пунктом 10 Положення про ЄСІТС, та тих осіб, які добровільно зареєстрували офіційні електронні адреси в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі ( п.7.52 постанови ВП ВС від 13.09. 2023 у справі № 204/2321/22).
Велика Палата Верховного Суду у наведеній постанові визнала за необхідне додатково зазначити, що 29 червня 2023 року Верховна Рада України прийняла Закон України «3200-ІХ «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо обов`язкової реєстрації та використання електронних кабінеті в Єдиній судовій інформаційній-телекомунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами», яким внесено зміни до ЦПК України, ГПК України та КАС України.
Об`єднана палата Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду у постанові від 30 серпня 2024 у cправі № 908/3731/23 додатково звертає увагу, що відповідно до Закону від 01.12.2022 №2801-IX з 31.12.2023 у тексті ГПК слово "інформаційно-телекомунікаційна" в усіх відмінках і числах замінено словом "інформаційно-комунікаційна" у відповідному відмінку і числі. Тобто найменування ЄСІТС замінено на ЄСІКС, що, однак, не має визначального впливу на зміст норм, які регулюють функціонування та використання цієї системи ( далі у тексті - Об`єднана палата та справа № 908/3731/23).
Об`єднана палата у справі № 908/3731/23 зазначає, що відповідно до норм ГПК зареєструвати електронний кабінет зобов`язані не всі суб`єкти. Такий обов`язок законодавець поклав лише вичерпне коло осіб, перелік яких наведений у ч.6 ст.6 ГПК України.
Частина шоста статті 6 ГПК України викладена в такій редакції: " Адвокати, нотаріуси, державні та приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, органи державної влади та інші державні органи, зареєстровані за законодавством України як юридичні особи, їх територіальні органи, органи місцевого самоврядування, інші юридичні особи, зареєстровані за законодавством України, реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в обов`язковому порядку. Інші особи реєструють свої електронні кабінети в Єдиній судовій інформаційно-комунікаційній системі або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, в добровільному порядку.
Процесуальні наслідки, передбачені цим Кодексом у разі звернення до суду з документом особи, яка відповідно до цієї частини зобов`язана зареєструвати електронний кабінет, але не зареєструвала його, застосовуються судом також у випадках, якщо інтереси такої особи у справі представляє адвокат".
Абзац 1 ч.7 ст.42 ГПК України передбачає надсилання копій документів у паперовій формі листом з описом вкладення лише тим учасникам справи, які не мають електронного кабінету та відповідно до закону не зобов`язані його реєструвати.
Натомість для учасників справи, які згідно з ч.6 ст.6 ГПК України зобов`язані зареєструвати електронний кабінет, однак не зробили цього, законодавець передбачив процесуальну відповідальність у вигляді відсутності обов`язку надсилання цим суб`єктам паперових копій документів.
Приписи абз.2 ч.7 ст.42 ГПК України спонукають осіб, перелік яких визначений ч.6 ст.6 цього Кодексу, виконати свій обов`язок з реєстрації електронного кабінету, усвідомлюючи, зокрема, можливі негативні процесуальні наслідки його невиконання (у тому числі передбачені абз.2 ч.7 ст.42 Кодексу) ( п.п. 30,31 постанови ОП КГС ВС від 30.08. 2024 у cправі № 908/3731/23).
На питання, з якого моменту в юридичної особи, зареєстрованої за законодавством України, виникає обов`язок мати електронний кабінет, Об`єднана палата у cправі № 908/3731/23 дійшла наступного висновку:
"57. Указом Президента України від 11.06.2021 №231/2021 затверджено Стратегію розвитку системи правосуддя та конституційного судочинства на 2021 - 2023 роки (далі - Стратегія).
58. Підпунктом 4.1.4 п.4 розд.4 "Напрями та заходи" Стратегії визначено, що з метою покращення доступу до правосуддя необхідно забезпечити розвиток електронного судочинства з урахуванням світових стандартів у галузі інформаційних технологій, його інтегрування в національну інфраструктуру електронного врядування через, зокрема, впровадження сучасного електронного діловодства в суді, електронного ведення справ, електронних комунікацій із судом, кабінету судді та кабінету учасника процесу.
64. Вища рада правосуддя звернула увагу, що задля успішного користування сервісами згідно з вимогами чинного процесуального законодавства адвокати, нотаріуси, приватні виконавці, арбітражні керуючі, судові експерти, державні органи, органи місцевого самоврядування та суб`єкти господарювання державного та комунального секторів економіки мають зареєструвати офіційні електронні адреси в ЄСІТС в обов`язковому порядку.
70.У пояснювальні записці до проекту Закону №3200 також було вказано, що його метою є запровадження обов`язкової реєстрації та використання електронних кабінетів у ЄСІТС представниками правничих професій, юридичними особами та фізичними особами-підприємцями. В обґрунтування необхідності прийняття проекту Закону №3200 зазначено, зокрема, що проблема зі зволіканням у реєстрації офіційної електронної адреси пов`язана із тим, що чинне процесуальне законодавство України не містить достатніх важелів і стимулів, які спонукали б суб`єкта до реєстрації адреси в ЄСІТС. Суб`єкти, яких законодавець за законом зобов`язав мати офіційну електронну адресу в ЄСІТС та які до цього часу не виконали свого обов`язку, зможуть його ефективно та швидко виконати лише під загрозою негативних правових наслідків.
73. Закон №3424 передбачає, що він набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, крім абзаців 2 і 3 пп."а" п.2, абзаців 2 і 3 пп."а" пп.3 п.1 цього Закону в частині обов`язкової реєстрації юридичними особами (приватної форми власності) електронних кабінетів в ЄСІТС або її окремій підсистемі (модулі), що забезпечує обмін документами, які вводяться в дію через сім місяців з дня опублікування Закону №3200. Тобто, відповідні зміни до ГПК набули чинності 04.11.2023, тоді як до інших процесуальних кодексів - пізніше.
74. ЄСІКС може ефективно та повноцінно функціонувати, якщо всі учасники справи будуть мати електронні кабінети, це дозволить значно пришвидшити процес обміну документами та робить його менш витратним як для учасників справи, так і для суду. Саме тому законодавець після певного перехідного етапу, коли реєстрація електронного кабінету була добровільною, перейшов до запровадження обов`язкової реєстрації електронних кабінетів для певних категорій осіб.
76. Електронний кабінет є сервісом, який розроблений та запропонований державою всім учасникам судових процесів. Особливістю повноцінного онлайн судочинства (електронного суду) є те, що особа - учасник справи повинна мати можливість вчинити будь-які процесуальні дії онлайн, у режимі 24/7, без необхідності фізичного відвідування пошти, банку чи суду.
77. Отже, відповідно до частин 1, 4 ст.6 ГПК у господарських судах функціонує ЄСІКС. ЄСІКС відповідно до закону забезпечує обмін документами (надсилання та отримання документів) в електронній формі між судами, між судом та учасниками судового процесу, між учасниками судового процесу, а також фіксування судового процесу і участь учасників судового процесу у судовому засіданні в режимі відеоконференції.
84. Отже, Об`єднана палата вважає, що з 04.11.2023 (дата набуття змін до абз.1 ч.6 ст.6 ГПК, внесених законом №3424) у всіх юридичних осіб, зареєстрованих за законодавством України, виник обов`язок зареєструвати електронний кабінет".
Об`єднана палата у справі № 908/3731/23 зробила також такі правові висновки:
"101. Тобто в суду, на відміну від учасника справи, наявний обов`язок надсилати судові рішення навіть тим учасникам, які не мають електронного кабінету - у паперовій формі рекомендованим листом з повідомленням про вручення.
102. Більше того, абз.3 ч.7 ст.42 ГПК передбачає, що суд, направляючи такому учаснику справи (який відповідно до ч.6 ст.6 цього Кодексу зобов`язаний зареєструвати електронний кабінет, але не зареєстрував його) судові виклики і повідомлення, ухвали у випадках, передбачених цим Кодексом, зазначає у цих документах про обов`язок такої особи зареєструвати свій електронний кабінет та про можливість ознайомлення з матеріалами справи через ЄСІКС або її окрему підсистему (модуль), що забезпечує обмін документами.
103. Таким чином, зокрема й у справі, що переглядається, учасник справи, який зобов`язаний зареєструвати електронний кабінет, але не зробив цього, буде повідомлений про ініціювання (існування) судового процесу за його участі судом, що забезпечить йому подальшу можливість на власний розсуд користуватися своїми процесуальними правами.
106.Отже, права відповідача, який не зареєстрував електронний кабінет, не порушуються у разі ненаправлення йому позивачем паперових копій процесуальних документів при поданні позову з використанням підсистеми "Електронний суд". Відповідач несе певні негативні наслідки невиконання обов`язку з реєстрації електронного кабінету. Ці наслідки прямо передбачені ГПК, вони є збалансованими та пропорційними, тобто не порушують основоположні принципи господарського процесу, такі як верховенство права, рівність учасників судового процесу перед законом та судом, диспозитивність, гласність та відкритість судового процесу, змагальність сторін, пропорційність, зокрема, забезпечення розумного балансу між приватними й публічними інтересами тощо. Подібні за змістом висновки містяться у постановах Верховного Суду від 19.06.2024 у справі №752/11445/22, від 01.02.2024 у справі №520/11344/23, від 28.03.2023 у справі №260/1322/21 (з урахуванням відмінностей у змісті процесуальних кодексів).
107.Підсумовуючи, Об`єднана палата вважає, що покладення на позивача, який виконав належним чином вимоги закону про реєстрацію електронного кабінету, подав позов та апеляційну скаргу з використанням ЄСІКС, додаткового тягаря з направлення паперових копій процесуальних документів цінним листом з описом вкладення на адресу особи, яка такий обов`язок не виконала, є невиправданим. У такому разі обов`язок інформування особи про справу, передбачений ч.1 ст.9 ГПК , покладається на суд".
Завданням господарського судочинства є, серед іншого, справедливий розгляд судом справ, віднесених до юрисдикції господарського суду, з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав і законних інтересів фізичних та юридичних осіб, держави ( ч.1 ст. 2 Кодексу).
Згідно із ч. 2 цієї статті Кодексу суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням господарського судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Згідно з ч. 5 ст. 13 Кодексу суд як сприяє учасникам судового процесу в реалізації ними прав, передбачених цим Кодексом, так і запобігає зловживанню учасниками судового процесу їхніми правами та вживає заходів для виконання ними їхніх обов`язків.
Як вже мотивував Суд, на підставі імперативної норми ч.6 ст. 6 Кодексу ухвалою від 25.07.2024 постановлено ТОВ "Клім Стрім" зареєструвати Електронний кабінет в підсистемі "Електронний суд" ЄСІКС для обміну документами. Копію ухвали суду від 25.07.2024 надіслано ТОВ "Клін Стрім" на юридичну адресу товариства рекомендованою кореспонденцією. Отримано учасником справи 30.07.2024 ( а с. 181, т.6).
Вимоги ухвали Суду від 25.07.2024 ТОВ "Клін Стрім" не виконано, про що свідчить сформована засобами підсистеми ЄСІТС "Електронний суд" відповідь № 3695417 за запитом секретаря судового засідання Звєрєвої С.Р.
Так, відповідно до ст. 135 ГПК України суд може постановити ухвалу про стягнення в дохід державного бюджету з відповідної особи штрафу у сумі від одного до десяти розмірів прожиткового мінімуму для працездатних осіб у випадках, зокрема, невиконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу.
З врахуванням викладеного, до ТОВ "Клін Стрім" Суд застосовує штраф за невиконання процесуальних обов`язків, зокрема ухилення від вчинення дій, покладених судом на учасника судового процесу, а саме - не виконання процесуального обов`язку з реєстрації електронного кабінету в ЄСІКС.
Керуючись ст.ст. 131-135, 234, 235 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд
УХВАЛИВ:
1. Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю "Клін Стрім" (10019, м. Житомир, вул. Слобідська, буд. 27, код ЄДРПОУ 39353694) в дохід Державного бюджету України штраф у розмірі 3028,00 грн.
Стягувач: Державна судова адміністрація України (01601, м. Київ, вул. Липська, 18/5, ідентифікаційний код 26255795).
реквізити рахунку для зарахування штрафу на користь держави, а саме:
отримувач коштівГУК у м.Києві/Печерс.р-н/21081100
код отримувача (код за ЄДРПОУ)37993783
банк отримувачаКазначейство України (ЕАП)
рахунок отримувача
код класифікації доходів бюджету21081100
Боржник: Товариство з обмеженою відповідальністю "Клін Стрім" (10019, м. Житомир, вул. Слобідська, буд. 27, код ЄДРПОУ 39353694)
Ухвала про стягнення штрафу набрала законної сили 18 вересня 2024.
Ухвала про стягнення штрафу є виконавчим документом та може бути пред`явлена до виконання відповідно до ч. 1 ст. 12 Закону України «Про виконавче провадження» протягом трьох місяців - у строк до 18.12.2024.
Ухвала про стягнення штрафу може бути оскаржена в порядку, передбаченому статтями 255 та 256 ГПК України.
Повний текст ухвали складено та підписано 18.09.2024.
Суддя Машевська О.П.
Друк:
1 - в справу
2 - ТОВ "Він Стрім" (через Ел. суд)
3- ТОВ "Клім Стрім" (рек. з повід) код ЄДРПОУ 39353694 + на ел. пошту : на електронну адресу: cleanstreamukr@gmail.com + представнику відповідача на електронну адресу: advokatosergiy@gmail.com
Суд | Господарський суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 18.09.2024 |
Оприлюднено | 19.09.2024 |
Номер документу | 121687344 |
Судочинство | Господарське |
Господарське
Господарський суд Житомирської області
Машевська О.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні