ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
17 вересня 2024 року м. Житомир справа № 240/7774/22
категорія 112030000
Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Шимоновича Р.М., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області, Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії,
встановив:
До Житомирського окружного адміністративного суду звернулася ОСОБА_1 із позовом до Бердичівського управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради, у якому просить:
- визнати протиправною бездіяльність щодо ненадання пільг з оплати житлово-комунальних послуг Бердичівським управлінням праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради;
- зобов`язати повторно розглянути питання щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг з урахуванням статусу учасника війни та права на отримання пільг з оплати житлово-комунальних послуг Бердичівське управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради.
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що будучи учасником війни позивачка звернулася до Бердичівського управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради із заявою щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, проте в наданні пільг позивачу відмовлено. Не погоджуючись з такою відмовою, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 10.05.2022 відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без проведення судового засідання та повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 05.02.2024 клопотання Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради про здійснення процесуального правонаступництва - задоволено. Замінено у справі №240/7774/22 відповідача - Бердичівське управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради на Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради (вул. Європейська, 83, м. Бердичів, Житомирська область, 13306, код ЄДРПОУ 03192810).
Від Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник відповідача зазначив, що згідно з постановою Кабінету Міністрів України від 16 вересня 2022 року № 1041 "Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України" з 1 жовтня 2022 року виплату житлових субсидій, а з 1 грудня 2022 року призначення, здійснює Пенсійний фонд України. Зауважив, що функції щодо внесення інформації пільговиків до Єдиного державного автоматизовного реєстру осіб, які мають право на пільги, та наповнення Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій також передані органам Пенсійного фонду України. При цьому їм передані бази даних і паперові справи одержувачів пільг і житлових субсидій.
Ухвалою Житомирського окружного адміністративного суду від 20.06.2024 залучено до участі в адміністративній справі №240/7774/22 як другого відповідача Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. О.Ольжича, 7, м.Житомир,10003, код ЄДРПОУ 13559341). Витребувано у Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області засвідчену у спосіб, визначений законом, особову справу ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , паспорт серії НОМЕР_1 ) та усі докази, що стосуються предмету спору.
Від Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник, що ОСОБА_1 як отримувач пенсії та пільг на обліку в Головному управлінні Пенсійного фонду України в Житомирській області не перебуває, відповідно і матеріалів особової справи та усі докази, що стосуються предмету спору, надати немає можливості.
Положення ч.5 ст.262, ч.1 ст.263 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) передбачено, що суд розглядає справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (у письмовому провадженні) за наявними у справі матеріалами.
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд вважає за необхідне вказати наступне.
Судом встановлено, що позивач, відповідно до посвідчення серії НОМЕР_2 від 06.06.2000 вбачається, що ОСОБА_1 є учасником війни.
Зі змісту позовної заяви слідує, що позивачка звернулася до Бердичівського управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради із заявою щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, проте повідомленням №93 від 21.02.2022 її проінформовано про відсутність права на отримання вказаних пільг.
21.04.2022 позивачка звернулася до Бердичівського управління праці та соціального захисту населення Виконавчого комітету Бердичівської міської ради із заявою, у якій просила роз`яснити на яких підставах було знято пільги, встановлені законодавством України для ветеранів війни - учасників війни.
Листом Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області від 12.05.2022 відмовило в наданні пільг позивачу. Відмова державного органу мотивована тим, що при визначенні права на пільгу, розмір доходу, перевищив величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, яка на 2022 рік становить 3470 грн., тому з 01.01.2022 позивач не має права на отримання пільг на оплату житлово-комунальних послуг як учасник війни відповідно до чинного законодавства.
Вважаючи протиправною бездіяльність щодо ненадання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, позивач звернувся до суду з адміністративним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд керується наступним.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 1 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-ХІІ (далі - Закон № 3551) передбачено, що цей закон спрямований на захист ветеранів війни шляхом: створення належних умов для підтримання здоров`я й активного довголіття; організації соціального та інших видів обслуговування, зміцнення матеріально-технічної бази створених для цієї мети закладів і служб та підготовки відповідних спеціалістів; виконання цільових програм соціального і правового захисту ветеранів війни; надання пільг, переваг та соціальних гарантій у процесі трудової діяльності відповідно до професійної підготовки і з урахуванням стану здоров`я.
Відповідно до п. п. 1, 2, 5, 18 ч. 1 ст. 14 Закону № 3551 учасникам війни (статті 8, 9) надаються, зокрема, такі пільги:
1) безплатне одержання ліків, лікарських засобів, імунобіологічних препаратів та виробів медичного призначення за рецептами лікарів;
2) безплатне першочергове зубопротезування (за винятком протезування з дорогоцінних металів);
5) 50-процентна знижка плати за користування комунальними послугами (газом, електроенергією та іншими послугами) та скрапленим балонним газом для побутових потреб в межах середніх норм споживання.
18) позачергове користування всіма послугами зв`язку та позачергове встановлення телефонів (оплата у розмірі 20 процентів від тарифів вартості основних та 50 процентів - додаткових робіт). Абонементна плата за користування телефоном встановлюється у розмірі 50 процентів від затверджених тарифів.
З 01.07.2015 набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України № 389 від 04.06.2015, якою затверджено Порядок надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї (далі - Порядок № 389), який визначає механізм реалізації права на отримання пільг з оплати послуг за користування житлом (квартирна плата, плата за послуги з утримання будинків і споруд та прибудинкових територій), комунальних послуг (централізоване постачання холодної води, централізоване постачання гарячої води, водовідведення, газо- та електропостачання, централізоване опалення, вивезення побутових відходів), паливом, скрапленим газом, телефоном, а також послуг із встановлення квартирних телефонів залежно від середньомісячного сукупного доходу сім`ї осіб, які мають право на пільги.
Відповідно до п. 2 Порядку № 389 його дія, зокрема, поширюється на осіб, які мають право на пільги за соціальною ознакою згідно з Законом України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" (учасники війни; особи, на яких поширюється чинність зазначеного Закону; особи, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною; вдови (вдівці) та батьки померлих осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною).
Згідно з пунктом 3 Порядку № 389 пільги, зазначені у пункті 1 цього Порядку, надаються за рахунок субвенції з державного бюджету місцевим бюджетам за умови, що середньомісячний сукупний дохід сім`ї пільговика в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу.
Відповідно до п. 5 Порядку № 389 до сукупного доходу сім`ї пільговика включаються нараховані: пенсія; заробітна плата; грошове забезпечення; стипендія; соціальна допомога (крім частини допомоги при народженні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, частини допомоги при усиновленні дитини, виплата якої здійснюється одноразово, допомоги на поховання, одноразової допомоги, яка надається відповідно до законодавства або за рішеннями органів виконавчої влади та місцевого самоврядування, підприємств, організацій незалежно від форми власності); доходи від підприємницької діяльності.
Слід зазначити, що врахування середньомісячного сукупного доходу сім`ї при наданні пільг учасникам війни було передбачено частиною 6 статті 14 Закону № 3551, зокрема встановлено, що пільги, передбачені пунктами 1, 2, 4, 5, 6 та 18 частини першої цієї статті, надаються за умови, якщо розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців не перевищує величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Разом з тим, відповідно до рішення Конституційного Суду № 12-р/2018 від 18.12.2018 визнано такими, що не відповідають Конституції України (є неконституційними), зокрема, частину шосту статті 14, частину другу статті 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, зі змінами.
Суд зазначає, що в разі якщо середньомісячний сукупний дохід сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців перевищує величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, низка пільг учасникам війни, особам, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, не надається. Тобто наслідком запровадження умови для надання окремих пільг стало їх скасування для певного кола осіб.
Суд враховує позицію Конституційного Суду України викладену у рішенні № 12-р/2018 від 18.12.2018, відповідно до якої, забезпечення державою соціального захисту осіб, які відповідно до обов`язку, покладеного на них частиною першою статті 65 Конституції України, захищали Вітчизну, суверенітет, територіальну цілісність і недоторканність України, та членів їхніх сімей згідно з частиною п`ятою статті 17 Конституції України в поєднанні з частиною першою цієї статті означає, що надання пільг, інших гарантій соціального захисту ветеранам війни, особам, на яких поширюється чинність Закону № 3551, не має залежати від матеріального становища їхніх сімей та не повинне обумовлюватися відсутністю фінансових можливостей держави.
Розглянувши матеріали справи та законодавство України у сфері соціального захисту громадян, Конституційний Суд України дійшов висновку, що рівноцінної заміни або компенсації скасованих пільг для учасників війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону № 3551, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, законодавець не передбачив.
Обмеження або скасування положеннями Закону № 76, які є предметом конституційного контролю, пільг, установлених Законом № 3551, фактично є відмовою держави від її зобов`язань, передбачених частиною п`ятою статті 17 Конституції України, щодо соціального захисту осіб, які захищали Вітчизну, та членів їхніх сімей.
Отже, підпунктами 1, 3, абзацом другим підпункту 2 пункту 9 розділу I Закону № 76 знижено досягнутий рівень соціального захисту учасників війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону № 3551, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною. У зв`язку з цим абзац другий підпункту 1, абзац другий підпункту 2, абзаци другий, третій, четвертий підпункту 3 пункту 9 розділу I Закону № 76, якими виключено положення Закону № 3551 щодо пільг на проїзд для учасників війни, осіб, на яких поширюється чинність Закону № 3551, осіб, які мають особливі заслуги перед Батьківщиною, та частина шоста статті 14, частина друга статті 16 Закону № 3551, якими встановлено умову для отримання окремих пільг, суперечать частинам першій, п`ятій статті 17 Основного Закону України.
Рішення Конституційного Суду України є обов`язковим, остаточним та таким, що не може бути оскаржено.
Окрім того, відповідно до ч. 2 ст. 152 Конституції України закони, інші акти або їх окремі положення, що визнані неконституційними, втрачають чинність з дня ухвалення Конституційним Судом України рішення про їх неконституційність, якщо інше не встановлено самим рішенням, але не раніше дня його ухвалення.
Рішенням Конституційного Суду №12-р/2018 від 18.12.2018 встановлено, що частина шоста статті 14, частина друга статті 16 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII, зі змінами, визнані неконституційними, втрачають чинність через три місяці з дня ухвалення Конституційним Судом України цього Рішення, тобто з 18.03.2019.
Аналізуючи вищенаведені правові норми, суд зазначає, що починаючи з 18.03.2019 при наданні пільг учасникам війни не враховується умова, яка була передбачена частиною 6 статті 14 Закону № 3551, зокрема, що розмір середньомісячного сукупного доходу сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців має не перевищувати величини доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
З урахуванням зазначеного, беручи до уваги, що Рішення Конституційного Суду № 12-р/2018 набрало чинності 18.03.2019, з 19.03.2019 застосуванню підлягають положення частини першої статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22.10.1993 № 3551-ХІІ, чинної до внесення змін Законом України "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України" від 28.12.2014 № 76-VIII.
При цьому посилання відповідача на норми Порядку надання пільг окремим категоріям громадян з урахуванням середньомісячного сукупного доходу сім`ї, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 04 червня 2015 року №389, суд вважає безпідставними, оскільки ця постанова була прийнята на реалізацію приписів Закону України від 28 грудня 2014 р. №76-VIII "Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України", норми якого, як було вказано вище, визнані неконституційними.
Таким чином, суд вважає, що позивачка має право на отримання пільг на оплату за користування житлом та комунальними послугами, передбаченими п.п. 4-5 частини першої статті 14 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" як учасник війни, оскільки наявність у позивача статусу учасника війни дає їй безумовне право на такі пільги.
Як свідчать матеріали справи, Управлінням сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області при розгляді звернення позивача щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, як учаснику війни, не було враховано рішення Конституційного Суду України від 18 грудня 2018 року № 12-р/2018.
Тому дії Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області щодо відмови позивачу у наданні пільг з оплати житлово-комунальних послуг у зв`язку з тим, що розмір доходу, перевищив величину доходу, який дає право на податкову соціальну пільгу, на думку суду, є протиправними.
Водночас, суд враховує, що 16 вересня 2022 року були внесені зміни до порядків надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг (постанова Кабінету Міністрів України від 16.09.2022 №1041 «Деякі питання надання житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг, придбання твердого та рідкого пічного побутового палива і скрапленого газу Пенсійним фондом України»).
Відповідним рішенням передано функції призначення, нарахування і виплати житлових субсидій та пільг на оплату житлово-комунальних послуг від органів соціального захисту населення до органів Пенсійного фонду України.
Починаючи з 1 грудня 2022 року прийом заяв на отримання пільг та житлових субсидій, а також їх призначення здійснюється органами Пенсійного фонду України.
Функції щодо внесення інформації про пільговиків до Єдиного державного автоматизованого реєстру осіб, які мають право на пільги, та наповнення Єдиного державного реєстру отримувачів житлових субсидій також передані органам Пенсійного фонду України. Також їм передані бази даних і паперові справи одержувачів пільг житлових субсидій.
З урахуванням встановлених обставин справи, наведених норм чинного законодавства України, суд дійшов висновку, що належним способом захисту прав позивачки є прийняття судом рішення про визнання протиправними дій Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області щодо відмови їй у наданні, як учаснику війни, пільг на оплату за користування житлово-комунальними послугами, передбаченими п. 4, 5, 6 частини першої статті 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту» та зобов`язання Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути питання щодо надання пільг з оплати житлово-комунальних послуг з урахуванням статусу учасника війни та права на отримання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, з урахуванням висновків суду.
Відповідно до частини першої статті 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Відповідно до частини першої статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Частиною другою статті 77 КАС України визначено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Дослідивши матеріали справи та наявні докази, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для часткового задоволення позовних вимог.
Питання про розподіл судових витрат не вирішується.
Керуючись статями 9, 19, 72-79, 90, 132, 139, 241-246, 250, 255, 295, 297 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
вирішив:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_2 , паспорт серії НОМЕР_1 ) до Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області (вул. Європейська, 83, м. Бердичів, Житомирська область, 13306, ЄДРПОУ: 03192810), Головного управління Пенсійного фонду України в Житомирській області (вул. Ольжича, 7, м. Житомир, 10003, ЄДРПОУ: 13559341) про визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії - задовольнити частково.
Визнати протиправними дії Управління сім`ї та соціального захисту населення Бердичівської міської ради Житомирської області щодо відмови ОСОБА_1 , у наданні пільг, як учаснику війни, на оплату за користування житлово-комунальними послугами, передбаченими п. 4, 5, 6 частини першої статті 14 Закону України «Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту».
Зобов`язати Головне управління Пенсійного фонду України в Житомирській області повторно розглянути питання щодо надання ОСОБА_1 пільг з оплати житлово-комунальних послуг з урахуванням статусу учасника війни та права на отримання пільг з оплати житлово-комунальних послуг, з урахуванням висновків суду, викладених у цьому рішенні.
У задоволенні решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Повний текст рішення складено 17 вересня 2024 року.
Суддя Р.М.Шимонович
Суд | Житомирський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.09.2024 |
Оприлюднено | 20.09.2024 |
Номер документу | 121700752 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Адміністративне
Житомирський окружний адміністративний суд
Шимонович Роман Миколайович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні